Speciale condities r; Landbouw
Advertentieblad
Katholiek Nieuws-
Omstreken.
vóór Amersfoort en
NI Centrale Crediet- en Landbouwbank
KantoorLangegracht 28, Amersfoort - Telefoon No. 314.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden zestig
cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten.
Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke
weck ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan
vang van een nieuw kwartaal.
31ste Jaargang.
Vrijdag 26 Oct. 1917. No. 60.
Advertentiën: Prijs per regel 12'/2 ct., met bewijsnummer. Voor incassa wordt
vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. Biilijke tarieven bij geregeld adverteeren.
Adveitentiër. moeten Dinsdag-of Vrijdagmorgen vóór elf uur ten Kantore van De Ecmbode
worden bezorgd. Mededeelingcn, ingezonden stukken en advertentiën te zenden aan de
Directie van.De Eembode., Langcfarht 28, Amersfoort.
J. B. SCHEUER
AMERSFOORT.
Langegracht 32 - Telefoon 254.
Administratie- en
Effectenkantoor.
liffcclen, Verzilveren van
Coupons. Sluiten vau pro-
Kantoor geopend van 93 uur.
Wijsbegeerte.
„Geloof en Wetenschap", dc verv:-
niging, die in de wintermaanden gere
geld hare leden samenroept om door
voordrachten van godsdienstige» en
wctcnschappclijkcn aard mede le wer
ken tol ontwikkeling, tot verdieping van
w.ire kennis op 't punt van geloovcn
en weten in de ruimste betcckenia dier
begrippen, organiseerde voor het sei
zoen 1917—1918 een cursus in dc
wijsbegeerte.
De '/.eereerw. Zecrgel, heet Or. J.
Hoogveld, prof. in do Thomistische
wijsbegeerte aan het Seminarie Cutcm-
borg, bekend oin zijn boeken over Henri
Hergson en, zijne inleiding op dc Tho
mistische wijsbegeerte en andere vvij;-
gccrigc werken, zal in een tiental lessen
dit j v.ir eene inleiding geven op de
wijsbegeerte, en het ligt in rijn voor
nemen het volgende jaar hier rijn onder
wijs voort te zetten.
Wat toch Geloof en Wetenschap be
wogen heeft, een cursus in wijsbegeerte
tc openen? Was het niet een
logisch gevolg van dc reeds la' g er
kende noodzakelijkheid, dat 'r. meiisclitn
geest wil hij hoog opstijgen naar het
Zonnelicht der Waarheid; rónd rr gevaar
neer te vallen i:i dc duistere afgron
den van het stoffelijke, leert zijn d -nk-
en geestkracht te gebruiken
Dc mcri8ch is n:e'r;ch door zijn rede
lijke sicl. H'»e juister de vermogen;, van
'b meu&chcn ziel, versland en wil in
werk worden gesteld, des te zekerder
komt tie mensch zijne hooge bestem
ming en zijn levensdoel nabij.
Van alle menschelijkc werken zegt
St. Thomas is hol eerste beginsel de
rede h> l geluk bestaat in de blijdschap
over de waarheid waar de ni'lisch zicli
aan moge wijden, de wijsheid te leeren
kennen overtreft alles in volkomenheid,
verhevenheid, nut en geneugtedo
waarheid moet het laatste doel van
geheel dc wereld zijn.
En nil, meer dan vroeger, do drang
naar ontwikkeling zich uit, nu donr 'i
kostbaar instituut, de R. K. op. nbarc
leeszaal en bibliotheek, de ontwikkeling
van ons Kooinsche volk nog meer werd
aangemoedigd en bevorderd, was het
een ciscli van onverbiddelijke logica,
don menscheljjken geest to richten.
Het menschclijk veratand. is niet
slechts tol ontvangen geschikt, alleen
op te nemen wat door dc zintuigen tot
ons komt, maar veeleer behoort tot
het verstand een zeer werkzaam ver
mogen, waardoor wij uit het bijzondere,
bijkomende en veranderlijke tot de ken
nis var. het algcmccnc, het wezen, het
blijvende voortgaandc denkbeelden
zijn, bestaan, oorzaak, gevolg
ontelbare andere verwerven en
midden in de wisselvalligheid verplaatst,
vele waarheden eene on verander-
wetenschap bezitten. Het vermogen
beginsel is hier het verstand, de
zinnelijke waarneming het uitganspunt.
Zlctdaar wat bewoog een cursus in
wijsbegeerte tc openen.
philosophic of wijsbe
geerte
In den allerwjjdsten zin, zegt prof.
Dr. Bcijsscns, bctcokcnt zij de samen
vatting van alle menschelijkc wijsheid
of wetenschap. In wijderen zin betei-
kent het woord de hoogeru theoretische
>f zuiver wetenschappelijke behandeling
'au lederen tak van wetenschap. In
.(rikten zin d.i. nis afzor.Jcrlijkc wcien-
icliap is de wijsbegeeitc de natuur
lijke keur is der dingen in hun laatste
aken en diepste gronden.
Wat
ingen
i Je i
wetenschappen haar taak hebben vol
bracht, in het waarnemen van uiterlijke
etc verschijnselen (olgenr>cli8pp.::>
tgcbreidhcidï daar begint het ge
bied il-.r wijsbegeerte in strikten zin.
die derhalve do wetenschap is van het
ovciizinncüjkc (metaphyiiscla- -dewe
inschap die dc dingen onder hun meest
Igcinccne opzichten, in hun diepste en
latstc gronden doorvorscht. de incest
Igcmecnc beginselen en betrekkingen
ei dingen tracht tc bepalen, en tot in
diepste diepte van al wat is, voor
onver mogelijk, tracht door tc (hingen.
Paus Leo XIII scli eef„D.tar vn zu'.
Icn ook dc natuurkundige wetenschap-
die titan» zoozeer op prijs worden
ld en door zoovele schoone uit-,
vindingen alom zuHFwcn buitengewone
ndeting wekken, bij hel herstel
i'.-: wijsbegeerte der ouden, niet
i geen nadeel, maar veel steun
n. Want oin iiaar niet vrucht re
•uen en tot haren vooruitgang
bij te dragen is de studie der Liter, n
de beschouwing der natuur niet vol
doende maar als de feiten va astaan,
mort men hocger klimmen, cn zich
v.. vrdig toeleggen om de natuur der
ich v.iK-lijko dingen te lemen kennen en
Ie wetten op te sporen, waaraan zij
vhoorzamen en de beginselen waaruit
iiinnc Orde, dc eenheid in de verscliei-
lenheid, en de onderlinge verwantschap
lij liet verschil voortspiuiten. Bij deze
insporingen zal de scholastieke wijs
begeerte vjci kracht, licht cn jtti'. i r.an-
bicngen mits zij verstandig onder wezen
prdt".
De bijzondere wetenschappe i voeren
allen vanzelf op naai het gebied der
wijsbegeerte. Ten slotte sloolcn zij al-
van zelf op dc algemeens vragen,
het diepste wezen der dingen raken,
irop zij hunne waarnemingen cn
proeven hebben gegrond, maar dat zelf
or waarneming en proefondervindelijk
dei zoek gesloten is, bv.: Wat is stof,
wat is werking Wat 'S leven, wat is
kennen, denken cn voelen Wat is zijn
Het antwoord op die vragen moet de
wijsbegeerte geven.
Wijsbegeerte is theoretisch of prac-
tiscli naarmate liet de dingen in zich
en op zicli 'zelve beschouw!,'of 's nien-
schen werkzaamheid onder de mees!
algcmccnc opzichten der dingen neemt.
De theoretische wijsbegeerte handelt
Cosmologic of natuurphilosophie
psychologie of ziclclevenpbilosophie,
Criteriologic middel om 't écoc ding
van liet andeic te onderscheiden, Meta
physics generalis, ontologie, algemeene
metaphyaica, Theodicee of natuurlijke
Godsleer.
De praclischc wijsbegeerte handelt
Logica of dcnkleer of redeneerkunde,
Ethica of natuurlijke zcdclccr, Aesthe
tics Ol kunstphilosophie.
De wijsbegeerte spreekt in alle weten
schappen liet laatste woord. Dc bij
zondere.wetenschappen geven meer een
nadere bepaling van een of ander
voorwerp, maar blijven in eigen be
perkten kring opgesloten cn worden
lol de uiterlijk waarneembare verschijn
selen beperkt, de wijsbegeerte daaren
tegen spreekt over den eigenlijken grond
waarop al het waarneembare rust.
De wijsbegeerte spreekt mede in dc
godgeleerdheid, maar godgeleerdheid
en wijsbegeerte spreken over de geloofs
leer up eigen wijze en hebben eigen
standpunt. Zoo zal de wijsbegeerte om
redenen .aan de natuur ontleend opstij
gen lot God, aller dingen oorzaak en
(hopsten grond dc godgeleerdheid om
de duidelijke uitspraak der openbaring.
En evenmin als dc geloofsleer op het uit
sluitend gebied der menschelijkc weten
schap veroorlovc zich de wijsbeg -triede
rechter te zijn op het uitsluitend gebied der
openbaring, waartoe al de my:
hjjoren, die boven 's menschcn
verheven zijn, en die door de open
baring alleen ons bekend zijn met de
hoogste zekerheid, hoewel zij niet be
grepen worden. De zekerheid des ge-
tools op Gods onfeilbaarheid, is
voor de mensciielijiie wetenschap het
licht dat hein voir afdwaling behoedtj
en den weg wijst om de waarheid tc
Maar al bewijst de rede, van God,
dat „Hij niet verre is van een iegelijk
onzer", zij weet tevens, dat God een
verborgen God is, cn dat door liet na
tuurlijke licht des verstand», de Onzicht
bare alleen uit dc werken verstaan cn
gekend wordt. „Bezwaard aldus Boiitius
door onze lichamelijke bedeifelijkheid
kan de natuurlijke blik van 's menschcn
verstand zich niet vestigen op der waar
heid eerste lichtbron, waarin alle dingen
zeer kenbaar zijn; dus moet onze na
tuurlijke denkkracht van het uitwerksel
tot dc oorzaak van dc schepselen to
God gaan. In God is alle waarheid ééi
maar God is oneindig, dc mctisch
[eindig; dus bestaat er voor i
stand, zegt S. Th., een hoogete orde
waarheden, verborgen in hei
God. Het stoutste genie moge als
arend zich verheffen, de afstand
zon van Gods wezen blijft oneindig
al verkondigen de schepselen, dat
God bestaat, zij kunnen ons de luister
Zijner oneindige zelfstandigheid niet
onthullen. God alleen kan ons de ge-
:imen kenbaar makcu en als God ze
inbaar maakt is er evidentie van ge
loofwaardigheid.
Ik heb met een enkel woord willen
verkennen het terrein waarop os wijs
begeerte zich beweegt.
Mogen de lessen door prof. Dr. Hoog
:id re Amersfoort te geven, zich i';
grootc belangstelling verheugen niet al
leen vau de leden, maar ook ver daar
buiten bij de vele zoekenden, wijsgcerig
aangclegden, die zich aan allebei stei
ls van wijsbegeerte vasthechten, zon-
ir ooit de scholastieke wijsbegeerte
hebben beoefend.
Moge G. en W. door dezen cursus
de grondslag hebben gelegd voor een
Katholieke volksuniversiteit, die allen.
inzonderheid Amcrsfoorts Katho
lieken blijvend zal bezielen inet een
Iele helde voor de Waarheid.
Kap. C. VAN DIJK.
Binnenlandscha Berichten.
- In de Tweede Kamer verklaarde de
limsler van Builenlandschc Zaken
Dc Engclschc Regeering heeft ge-
eischl, «lal dc Nederl. regeering dc
doorvoer van Duitsch grint geheel zal
•vtten op straffe van ontzegging
den Ned. handel van het gebruik
der Britsclic kabels, welk gebruik zij
bij wijze van gunst tot wedcropzeggens
to: gestaan. Tegen bedoelde,
weinig welwillende poging van diuk op
haar uit te oefenen is de regeering
opgekomen, tot dusver evenwel
zonder uitwerking. De r.-gcering zou
sliiji! achten met hare waardig-
l-4i«id, in strijd ook met het beginsel
in haic verhouding tot a"
oorlogvoerende paitijen onwiikb:
heeft vastgehouden en vasthouden z
zij door cen-gcilei pressie v
dier partijen zich liet afbrengen
een plicht dien zij krachtens be
ide verdragen tegenover een aa
partij te vervullen heeft. Dc regeering
vertrouwt, dat deze hare houding ii
mit'g
de volksvertegenwoordiging e
geheele Nedcilandsche volk.
n liet
AMERSFOORT, SOEST,
Langegracht 8. Tel. Int. 363. Van Weedeetr- 206, Tel. Int. 6.
Telegramadres „Credo".
Safe Deposit.
taUHMMM
nomiicbc nood in Int binnenland dcr-
slijmt. Rusland is een uitgestrekt
en het vocdingsvraagstuk baart
regeering pijnlijke zorgen. Kan de
ïcli v.in broed alleer. al mociiijk
dc geheele rcpubliik, En daartoe
behoeft hij arbeidskrachten, die hij aan
het front moet onttrekken.
In Vlaanderen drongen ds Duit-
schets den vijand dooreen tegenaan val
bijna geheel uu -Ie in dc afweerzóne
nog bezette strook.
c Franschen begonnen in twee
□oorden v
Vauxvillon. Dc zich mor-
'i "licvigeu, wi«se!vailigen strijd,
riorgens vroeg tegen door het
1'ra- selier, -.tuitten i p krachtigen
'n' l iet 'voorii't. HiA gelukte cc'si
i lat
Gemengde Berichten.
Oorlogsberichten.
Na de gelukkig geslaagde en met
grootc vooitvaierdheid uitgevoerde
operatics op den Ocsel-archipel, hebben
de Duitschcrs een landings-expeditie
op dr Esllandsche kust ontscheept.
Zoowef infanterie als cavalerie wer-
:n aan wal gezet, en dc Russische
kustbewaking werd verdreven.
Dc weg voor dc Duitschc legers van
Riga landinwaarts, in de richting van
Petrograd, is thans aanmerkelijk verkort.
Een front-uitbreiding is voor de Ru»-
m praciisch onuitvoerbaar nu dc eco-
panlserde Automobielen ondersteunde
aanval van veischc F.-a-,nclic striji
kraclr.cn. oin in de Duitiche stel Inge
door tc dringen.
Daardoor werden dc hier lu-schen
gelegen stellingen onhoudbaar. Bij In
terugtrekken der troepen moesten z
batterijen in dc lucht laten vliegen c
Fianschcn achtervolgden hcvij
insclic berichten geven natuurlijk
nieuws over dezen gejla.a
aanval, die voor dc Duitscheis
ipgclukkig atlicp.
Aan 't Itali:.3nschc front gaa
Duitschcrs nu ook een v.-o-rdje
spreken. Grootc t-.vpenmazsa's
daar heen gezonden cn bij uc ,c
aanvallen leden de Italianen cn
verliezen, lu dcdag 10.000 nr.n
ian krijgsgevangenen.
;gen niet eenige „overzetters" Hol-
la-idsch grondgebied te bereiken nabij
Eindhoven.
Reeds waren eenige der vluchtelingen
op Hollandschen bodem, toen een der
nog aan de andere zijde staande vlucli-
telingen den draad aanraakte. Op het
zelfde oogenblik werd hij met drie
zijner kameraden, die hem bij de
schouders vasthielden, gedood.
Onmiddellijk werden de drie van den
draad verwijderd, doch alle levenstee-
n waren geweken. De vierde
-.t aan den draad blijven hangen,
daar de Duitschcrs reeds nabij waren.
vee waren broeder», wier moeder
ach: dagen geleden gestorven is. Een
d-.r dooden is afkomstig uit Noord-
Frankrijk. De andere drie zijn uit
Brussel.
Ter stadswaag te Alkmaar is een
partij van ongeveer 300,000 kilo kaas
gewogen. Deze kaas was verkocht
legen t 55 a i 57 per 50 kilo.
Te Ivniner-Compasciim is liet lijk
opgehaald van een grenswachlsoldaat
niet «cn messteek in den rug.
Tc Dicumel is algebrand de hof
stede met twee aaagreuzendc schuren
van de wed. van de» Berg. Er is wei
nig gered ongeveer 100,«XX) pond
hooi en ten achita! wagens verbranden
Door alle drankbestrijdersveieeni-
giugcn is het besluit genomen aan de
Regeering te «ragen de alcobnlfabri-
cagc uit voedingsmiddelen en hel ko
len v. ib: nik voor de alcuholinduslric
temt, brengen tot dc» kleinst mope-
lijkcn ui.uiig, hetzij door verbod v
nschc-
's Nachts beproefden acht vluclite-
iljk gcbru'k, hetzij door een strikt
peisou: lijk stelsel var. rantsocnccring
van ilcoholhoudende draaken.
1 evens om een beroep te doen op
lu't Nederlandschc volk om in deze
lijden li< t gebruik van alcoholhoudende
dranken geheel na te Uien.
mes de meer dan 125000 leden
die vcrcenigingea wordt een
krachtige agitatie in het geheel.: land
lereid out de verspilling van voc-
tuffen voor de vervaardiging van
schadelijke genotmiddelen te doen ein
digen.
11 Di Miililinsse van llfisliit
Zij braken het katholieke kerkje var
Sghellingwoude af, en gcbiuikten «h
steoncn cn liet puin, om door di
zwaarte daarvan «ie schepen in di
diepte tc laten wegzakken. Tot zelfs de
graven der dooden werden niet ontzien.
Men brak' ze open en gebruikte de
zerken voor hetzelfde doel.
Herhaaldelijk vielen er grootc cn
kleine schermutselingen op de 'Zuider
zee en den Diemerdijk voor. Ook op
liet Haarlemmermeer hadden dergelijke
pogingen van weerszijden plants. 2ccr
begrijpelijk is het nu. d..t in de stad
Amsterdam, dc toevoer van levens
middelen van alle kanten oiimogJji
of hoogst moeilijk en gevaarlijk was
Het gevolg hiervan was dan ook, dat
dc' prijzen dier levensmiddelen, v<
namelijk van zuivel buitengewoon h.
De minder in anrdsche goederen be
doelde Amsterdammers kwamen hier
door in ongunstige omstandigheden.
I)e inwonende poorters hadden niet
hunne eigen verzorging dus dc handen
vol genoeg en zeer begrijpelijk is liet,
dat, hoe liefdadig van natuur ook, de
huislieden dor koopstad al zeer weinig
tc missen hadden voor het groot getal
gevluchte ballingen, die hier ecu toe
vluchtsoord hadden gevonden. Er werd
onder deze klasse van bevolking dan
ook werkelijk gebrek geleden. Dc
Cornelius Adiiacns Sinionszn van Wor-
er behoorde onder dit getal.
Heeroom", zcidc Wabbetje, „ik
on j een blijder boodschap brengen,
«lan den moord op den wacl, maar
:n hier wees hij bedenkelijk met den
oorvinger op den geliciinzinnigen
„Wabbe", sprak Heeroom, „ik
leb voor dezen geen geheimen. Hij
Weer zag Wabbe de bliksemsnelle
ker.teiing der schrik bij den vreemde
ling. Niet alleen op zijn bemorst gelaat,
maar over. zijn geheele lichaam. Die
schrik was kenbaar aan een zichtbare
rilling, die zijn bovenlijf zoodanig be
loerde, dat een knijf uit den borstzak
van zijn wambuis op den grond viel.
We! raapte hij het moordtuig in een
ondeelbaar oogenblik op, wel borg hij
het bliksemsnel weg, maar toch.
Wabbe had hot maar al te wel gezien,
it er een bloedvlek op kleefde.
„Heeroom", spiak Wabbe,
:tt vaste stem, „Heeroom, als ge wilt,
zal ik sproken. Maar dan
voorwaarde. Ik spreek hier geen woord
van de blijde boodschap, voor cn aleer
ik dc stem van dien man heb gehoord.
Hoort ge. Hecroem, liet gelaat
dien man heb ik gezien, cn ik zie liet.
Ik zal liet nooit vergeten. Waarom
niet, dar weet ik niet. Manr ik wilook
zijn stem liooren, om hem daaraan tc
herkennen, als ik hem ooit in het duis-
OOtmoet." De vrijmoedige poorter
van dc ton opgestaan, toen hij
sprak cn recht voor den geheim-
xinuigen vreemdeling gaan slaan. „Men-
schelijk wezen', sprak Wabbelje vei-
der, „ik geloof niet, dat je ooit bij
dag op straat loopt."
„Waarom niet reutelde de ge
heimzinnige nauw hoorbaar.
üoe-je 'l Dan is liet ook zeker
en Godsgruwel te bcdrij'
Wabbe ging weer zitten.
„Waarom?" reutelde de geheim
zinnige aiwecr.
„Vraag dat aan je-zclven," zei
Wabbe met ten zucht.
- „Heeroom Coinelis," hernam de
imdeling schoirer nog dan te
niet een gejaagde slem. „Heeroom,
gij hebt beloofd, mij lieden avond stil
buiten dc Sint-Theuuis tc brengen."
„Ik ga den doode begraven.
Wabbe zal u geleiden, Wabbe
„Omdat het uit dc stad is, zal
ik het doen. Maai moest liet zijn in de
stad, ik deed het voor geen honderd
Coroliguldcns. Dat zeg ik, cn ik deed
het nog vqoi geen twee honderd
„Wabbe I" zei de eerw. Corne
lius, om hem te herinneren
blijde boodschap.
„Ooinetje, van middag kreeg ik
de boodschap dat uwe zuster Getr-
truydt, overmorgen in Amsterdam zal
„God zij gedankt," zei de priester,
terwijl een traan lang» zijn wangen
biggelde. Zij heeft inij dus niet ver
geten."
„En raadt eens, wat zij mede
brengt, Heeroom
„Een goed hart, Wabbe, een
goed en vroom zusterhart, en daar
smacht ik naai. Ik heb geleden. Wabbe.
„Een goed hart, ja, zeker'. Maar,"
Wabbe lag zijn mond aan het oor van
den priester, maar sprak toch zoo luid,
dat de vreemdeling woord voor woord
kon liooren, „maar op den koop
een vat boter cn nog twee uitgeiezen
De geheimzinnige vreemdeling spitste
- „Zij vaart met een braven veer
schipper, die wel «cn waterpaadje tus
schen de galeien der geuzen zal vin
den. Hij heeft twee vlaggen aan zij
wimpeltouw geknoopt. Tot aan dei
Zaanmottd vnarl hij de geuzenvlag.
Maar krijgt hij het „Roodc Blockhuys
in 't zicht, dan hijsclu hij de Anistcr
damsche."
rccmdtling bleef zijn ooreti
spitsen.
„God behoede haar."
„En God zal haar behoeden
Heeroom. God is macliligei dan al dc
geuzen, en God is rccluvaaidig; Hi
De priester zegende zijn i
[hukte hem de hand. Hij ging vervol
gens uit om den vermoorden soldaal
eerlijk graf te bezorgen tot den
jongsten dag. En toen het avondduis
ter dc Amsterdarasche stralen in liet
geheimzinnige waas hnd gehuld, en dc
maan door warrelende wolken brak
ging Wabbe met den vreemdeling
dc Siut-Antonius-poort. Wa
e alleen geweest, voorwaar
mand van de schuttcrwacht bad
troebele dagen het poortklinket
dien zonderlingen man gelicht, i
zware deur halverwege voorzichtig
geopend. Maar nu Wabbelje hem tot
geleide strekte, werd hij doorgelaten.
Beide mannen stonden buiten de
poort. Zij hadden sprakeloos
kander geloopcn, cn nu tij bij het hek
der-pooit waren gekomen, wisselde
zij een blik. Hel was er een, waart
liet wederzijdècli wantrouwen sprak.
- „Sinjeur, hoe is je naam v.-o;
Wabbe.
Bliksemsnel .greep de vtccmdelu
yi zijn borstzak, en nrél een fooc'n
sprong ontweek <le poorter den stoot,
dien de vreemdeling met zijn knijf
naar .-.ij-i hart richtte. Toen deze ver
raderlijke stout mislukt was, sprong luj
over het hek Wabbe zag hem in hel
duister voortsluipcn, en toen hij slechts
zijn schaduw zag, hoorde hij een dc IÏ-.
plof iu het water, en hij was ver
dwenen.
Du vrome priester bleef den vol
genden dag, en nog vele volgende
dagen wachten, om het geluk in zijn
ballingschap te smaken, zijn hoofd aan
de borst zijner vrome ausler Gecrlruydt
te laten rusten. Maar nooit nooit I
:ij. cn nimmer zag hij haar weer, j
op aarde. Want toen hij stieif, had zij
reeds jaren geleden, den palmtak der
martelaren voor het waarachtige geloof
Jesus Christus ontvangen.
Dc Prins van Oranje, na de mislukte
ontzetting van Haarlem door Luincy,
geen voldoende krijgsmacht bij de hand
hebbende, om opnieuw een poging rot
:t te wagen, stelde alles in het
vveik om den belegeraar» den loevocr
van levensmiddelen af te snijden. In
den aanvang had hij kennis gemaakt
met D rk Sonoy, die onder den naam'
van Daniel van Santen rijn intrede in 1
ons lar.d had gedaan. Nadat deze Sc-
noy c«-.n mislukte commissie om hulp bij
iU-:i Dccnschcn koning had verricht
we ii hij ten slotte tot Stadhouder van
het Int Noordeiquartier door den l'rins
aangestdd.
Dc wettigheid dezer benoeming stil-
swijgf nd vu.nbijgaande, doet men der
.v.i .'li. id volstrekt ge-n geweld aan
door dc veiktariüg, dat de regeering 1
van Sonoy meer dan een schrikbewind
Wordt vervolgd.