Wij gaan u onderhouden. 1. Over historisch foutieve opvat tingen die omtrent gelooven en weten aljn voorgekomen. 2. Over de Summa Contra Gentiles van St. Thomas (handboek tegen de heidenen). 3. Over het philosophisch terrein. ad. 1. Foutieve opvattingen zijn geweest van beide kanten er zijn geweest, die aan de rede te veel (r tionalisteu) en andere die er te weinig (traditionalisten enz.) aan toe schreven. De rationalisten, willen niet aanne men wat boven de rede is. Het is niet redelijk te verwerpen wat buiten de ervaring is. Ons dagelijksch leven wordt door gelooven (aannemen op gezag) beheerscht. De rationalisten verwerpen de feitelijke openbaringzij zeggen dat God nooit tot de menschen gesproken heeft. Hyperdialectismewat te veel wil toeschrijven aan de rede. In de middeleeuwen waren er die de my- steria (geheimen) wilden b iwijzen. De historisch foutieve opvattingen die de rechten van de rede wilden ver korten. Die richting heeft zich uit gesproken in de laatste formule. Kr waren er die het beoetenen van de wijsbegeerte uit den booze achtten. Uwe redeneering, zeiden geloovigen is uit den booze want gij komt tot ongeloof. In de eerste helft der vorige eeuw in Frankrijk, ook in Italië zeiden katholiekenwij kunnen met onze menschelijke rede de groote waarheden niet kennen zonder de openbaring: zij moet ons de waarheid leeren kennen. Na de openbaring kan de traditie (aldus deBonald, Bonnet) ons de waarheid brengen. Een soortgelijke richting is het mo dernisme volgens hetwelk wij verschil lende dingen met onze rede niet kun nen bewijzen. Ik neem ze aan omdat ik het in mijn gemoed gevacl. Bewij zen ervoor kunt ge niet aanhalen maar de stem des gemoeds is mij beter dan elk bewijs van het intellect. limm. Kant heeft in het mensche- lilk verstand de openbaring gelegd. Hij zegt niet dat hij de openbaring niet geloofthij neemt ze aan als een postulaat voor zijne rede zie 1ste les 2de groep. In hoeverre is de Goddelijke open baring noedig om de waarheden te Er is een dubbel soort van nood zakelijkheid. Physiscke noodzakelijkheid top geen enkele wijze kan iemand iets). Mcreele noodzakelijkheid (wat de menschelijke draagkracht te boven gaat. B.v. voor een lamme, een blinde is het physisch onmogelijk te loopen, te zien. Een te hooge aanslag in de be- lasting is niet physisch maar moreel onmogelijk te betalen. Was het voor ons menschen noodig, dat God ook nog op eene bijzondere wijze tusschen beiden kwam 'openba ring! Physiek noodzakelijk wanneer God tot ons spreekt om geheimen te kennen. B.v. het geheim van de H. Drievuldig heid. Kunnen wij andere waarheden b. hel bi-slaan van God, geestelijk begn scl in ons. zedewetten enz., met oi intellect achterhalen Ad 1'. De summa Contra Gentiles waarvan het IVe hoofdstuk do Vaticaansch Concilie ló59—'70 werd overgenomen, heeft gediend om dc leer der Kerk vast te leggen. De openba ring ook van natuurlijke waarheden, die moeilijk zijn te achterhalen en toch levensrichting moeten geven, is nood zakelijk, moreel genomen. St. Thomas zegtopenbaring noodtaiehjk a. opdat die waarheden allen gekend worden. k om ze tijdig te kennen; c. om ze met zekerheid en dwaling te kennen. Bewijs daarvoor ad a. Wit grootste wijsgeeren hebben zonder open baring niet gedwaald omtrent de groote waarheden. Weinigen hebben z terhaald. St. Thomas redeneert Weinige menschen zijn er met zooveel intellect en zij redeneeren enkelen die boven de rest onder menschheid uitsteken, zullen de waarheden kennen met allerlei dwalin gen vermengd en daarvoor hebben wij de geschiedenis van Aristoteles en Plato (4de eeuw). Wat hebben zij om trent het Godsbestaan gehouden Zij geloofden wel is waar aan dén God, maar hun Godsleer was met vele dwaasheden vermengd. B.v. Aristoteles (Griek) leerde dat God de wereld niet had gemaakt, maar de wereld stond eeuwig naast God. Hij hield geen voor zienigheid. Wanneer wij historisch kunnen aan wijzen hoe weinigen tot de klare waar heid zijn gekomen zonder openbaring, dan mogen wij concludecren dat God met groote wijsheid heeft gehandeld om ons de openbaring over natuurlijke waarheden te schenken. St. Thomas zegtWelk een omme keer door het Christendom! Omtrent die waarheden zijn de eenvoudigsten beter op de hoogte dan de groote heidcnsche wijsgeeren. MoreeU noodlaketijkheid om die waarheden te kennen is er; physieke noodzakelijkheid niet. Voorts de menschen hebben er geen tijd voor, de groote waarheden te achterhalen en zij lijden ook aan gebrek aan ijver om te onderzoeken, zoodat de conclusie gewettigd is, dat er maar weinigen die waarheden zul len leeren kennen. ad b. om se tijdig te kennen. Die weinigen zouden er niet toe komen tenzij na langen tijd, want, zegt St. Thomas Het zijn de diepste waarheden, die aan de zintuigen ontgaan. Veel andere dingen worden eischt om tot het bewijs dier waarhe den te komen. De tijd van de jeugd is onge schikt om zich aan diepere wijsgcerige studiën te wijden. ad c. Door enkelen is, na langen tijd te vinden wat men van die levens waarheden moet houden. Onzekerheid en twijfel zijn er de gevolgen van. De zwakheid van ons intellect is de reden dat van eeo groot deel der men schen niet te verwachten is dat zij die waarheden kunnen achterhalen. Onze phantasie werkt bovendien zoo gewei- Ad. 3. Philosophisch terrein. Ar- beidsverdecling op wijsgeerig gebied. Welke afdeelingen bezit de philoso phic Logica, Metaphysica, Ethiek, Psychologie. Welk is het verdeelingsbeginscl Plato beproefde reeds een verdecling te maken. Bij verschillende philosophen ook verschillende indeelingen, ingericht naar persoon. Wij hebben de indeeling noodig voor onze arbeidsverdeeling en om onzen arbeid te ordenen. Hoe kunnen wij de wetenschappen verdeelen Aristoteles verdeelde ze in Theoretische wetenschappen (onti- sche) en practischc wetenschappen (deontische). Theoretische Theorem (Gr. woord) zien, beschouwen, speculatief be schouwen de wetenschappen. Practische prattein (Gr. woord) doen, handelen. Het bespiegelende weten geeft ant woord op de vraag taal is er De practische wetenschappen geven antwoord op de vraag wat moet ik doen(hoe moet ik redeneeren, hoe moet ik willen?! practische wetenschap beieekent niet dat wij er voor het tlijksch leven iets aan hebben, an welke dingen kunnen wij vragen: wat zijn ze? (Theoretische philosophic). a. van de levenlooze natuur (natuur- philosophie Cosmologié). b. van de levende wezens, (plant, dier, mensch —psychologie). c. Wat boven deze wereld staal (metaphysica physis, natuur, meta de leer die komt na de leer van Andronicus uit Rhodus, dc zamelaar van Aristoteles werken, ge bruikte dat woord het eerst als plaats bepaling. Later ook gebruikt voor het geen boven de natuur is speciale me. taphysica leer over het Goddelijk wezen (Theodicea). Algemeene metaphysica. Over het we zen der dingen. Sommige begrippen die uitgaan boven dc stoffelijke naiuiir en ook passen op het stoffelijke b.v. het zijn. substantie (ontologie'. Mciaphv sica is tegenwoordig bijni gelijkluidend met wijsgeerigdus da woord eerst alleen plaatselijk, toen gces telijk, ten laatste als wijsgeerig gebruikt; ook wc! werd transcendentgebruikt, is wat een ander ding te boven gaat, vooral wanneer het dc stoffelijke dingen der wereld te boven gaat. Transcen dentaal is een Kantiaansche vakterm dit woord is tot in het bcspottclijkslc geleerd staand mode-woord geworden. Aristoteles heeft het woord metaphysica nooit gekend. Van welke dingen kunnen wij vragen cat moet ik doen" (practische philo- Wij hebben twee vragen te stellen 1. Hoe moet ik denken? 2. Hoe moet Ik willen Daaraan beantwoordt de verdeeling: 1. Logica of denkleer. 2. Kt hu a of natuurlijke zcdelccr. Wij zijn daarmee van het wijsgeerig terrein nog niet alles rond. Er komt dan nog bij 3. Criteriologie of kencri- tiek. Eerst na Kant, na 1800, komt zij afzonderlijk voor. 't Komt hierop neer „Wat is de waarde, dc bctcckenis van is kennen 1 Waar liggen dc grenzen Het hoort thuis onder dc theoreti sche wetenschappen. Waar blijft de Aesthetiea' Zij geen afzonderlijke groep. De schoonheidsaandoening is zielkundig verschijnsel. Men kan het ook objectief nemen en dan behoort het onder de algemeene Metaphysica. Rechtsphilosophie is een onderafdee- ling van dc Ethica. Philosophic van de geschiedenis, is die beschouwing welke dc groote lijnen den menschelijke samenleving om- behoort bij de sociale psychologie. Geschiedenis van de Philosophic, be hoort niet tot de philosophic, geeft alleen een goed inzicht In de wijs begeerte. besluit. Wijsbegeerte is het rede- onderzoek enz. sic definitie van alle zijn (theoretische) en behooren (practischc wetenschappen;. Wijsbegeerte is de eenheidsbrenging (unificatie) van alle menschelijk weten. De wijsbegeerte zoekt naar dc diepte van bet weten het daorgronden van de zaak. 't is de voltooiing van ons menschelijk intellect. Zij scherpt ons verstand en scherpt aldus het werktuig dat noodig is voor de andere wetenschappen. De wijsbegeerte beheerscht met den godsdienst het leven. Zij heeft de innigste banden met de openbaring. Zij die geen openbaring aannemen, zoeken naar eene bevredigende levens beschouwing. Willen wij onze ethi sche cultuur, rationeel afmaken dan mogen wij niet verstoken blijven van de natuurlijke levensbeschouwing, die onze levensbeschouwing, steunend op de openbaring, moet voltooien. Program der volgende lessen 1. Algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling der wijsbegeerte. 2. Over St. Thomas van Aquine. 3. Uiteenzetting van ecnige groote stelsels als materialisme, spiritualisme, realisme, idealisme. Amersfoortsche Nieuwsberichten. .Amersfoorts-Mannenkoor" geeft Woensdag in Amicitia, onder leiding den heer Hazendonk, een concert, medewerking, als solisten, van Janna Brandsma, sopraan, Nellie Eve- kink Burgers, alt en Jacoba Swaan, pianiste, van Amsterdam. Volgens de broodkaart-cijfcrs huizen Amersfoort 28,431 Hollanders 5491 Belgen. Zondagen 27 Jan., 3 en 10 Eebr. zullen in den K. K. Volksbond tooneel- voorstcllingen worden gegeven, van de bate ten goede 'komt a Kersfeestcommissie. Den 14en November 1917 i opgericht een R. K. Vrouwenbond. Op de statuten is bereids kerkelijke goed keuring verkregen terwijl Koninklijke goedkeuring wordt aangevraagd. Reeds hebben zich ruim 50 leden, instemmend mei het verheven doel van den Bond, opgegeven. De dames loopig bestuur twijfelen niet of velen zullen willen medewerken ter bereiking van het schoone doel. Meer toch' dan andere plaatsen is het in Amersfoort noodig dat de R. K. vrouwen de han den ineenslaan om onze R. K. Meisji die voordeelen te bezorgen, die alleen onder den invloed van het R. K. ver- eenigingslevcn gewaarborgd zijn. Men kan toetreden lot den R. K. Vrouwenbond als lid a f 1 per jaar, als donatrice(eur) a f2,50 per jaar of als ceralid ;'i f 10 per jaar. Aanmelding bij het voorloopig be stuur bestaande uit dc dames: Mevr. Jorna-Janmaat. pres., Arnh.wcg 19; Mevr. Kroes-Reijnen, vice-pres., Hoogl. weg 7Mej. G. A. Frans, 1ste secr., Havik 4; Mevr. Fortmann-Tolboom, 2e secr.; Mevr. Bianchi-Thies, pen- ningm., Hoogl.weg 5. Zondag vierde de Tooneelvereeni- ging „Ons Genoegen", onderafd. den K. K. Volksbond „St. Joris", op ecnigszins feestelijke wijze haar jaar feest. Gedurende het afgcloopcn jaar werden er 15 uitvoeringen door boven genoemde verecniging gegeven. O.a. twee voor de R. K. Militairen en twee voor dc uitgesloten Textielarbeiders Tilburg. Uil het jaarverslag van di penningmeester bleek, dat er een saldo over 1917 is van f54,33. Zondag 20 Januari zal er een H. Mis gelezen den in dc kerk van O. L. Vrouw dc levende en overledenen leden de Verecniging. Waar de brandstoffen worden toebedeeld, was dat in vele gezinnen, ter oorzakc der koude, gebrek zou komen. Vandaar, dat dc mcdedecling ecner extra-ver strekking van briketten en cokes hoogst welkom was. Vrijdag was eenige bezoeksters de Brandstol-Centrale reeds een uitgereiktuitreiking van meerdere bons mocht echter niet geschieden, wilde men dc distributie niet in 't hon derd jagen. Vandaar ontstemming bij de teleurgcstclden en belegering van 't bureau. Zaterdag volgde een optocht van vrouwen, waarvan een deputatie werd ontvangen door dc autoriteiten. Dc verstrekking van het extra-rant soen deed dc rust ras wcderkccrcn. Vrijdagavond vergaderde Credo l'tigno (Bereden Wapens), in de Mil. Ver. aan het Zand. Dc voorz. Weleerw. Heer Brouwer verwelkomde ook de leden van de zusterafdcclirigcn uit de Vlasakkers en dc St, Ansfridusparochie en Inzonderheid Mr.Schrctlcn uit Utrecht, die op dezen avond kwam spreken over de Evenredige vertegenwoordiging. Op zeer duidelijke en bevattelijke zette de spr. dit onderwerp uitci geleek het verkeerde in de vroegere kieswet met het goede in bet huidige kiesstelsel; dit stelsel toch b:cngt ccn rtcgenwoordiging evenredig aan dc partijen, en naast algemeen mannen- kiesrecht ook kiesplicht. Dc practijk werd verduidelijkt door vcrschillendc aangebrachte labellen. Na afloop werden verschillende vragen en moeilijkheden, die te berde werden gebracht, door spr, beantwoord. Medegedeeld werd dat a.s. Vrijdag Weleerw. heer Wiegerinck zijn Luthcrlczingen zal vervolgen, terwijl diezelfde stof ook zal behandeld wor den door dcnzclfdcn spr. in de R. K. Mil. Ver. der St. Ansfridus parochie. Verzocht werd minstens even groote belangstelling als op dezen avond. Generaal-majoor W. H. Piepers, inspecteur van het wapen der cavalerie zal den militairen dienst verlaten. de Nutsspaarbank is in 1917 ingelegd f 88.608.02 en terugbetaald f 36627.55. Uitgegeven werden 97 nieuwe boekjes ingetrokken en afbe taald 0 boekjes. Het aantal der inla gen was 161, en dat der terugvor deringen 144. De politie heeft een vracht van 16 zakken rogge aangehouden, welke in strijd met de Distributie-wet, werden vervoerd. De rogge, is in beslag genomen. Mr. B. H. Roulfaer is eervol heven van de tijdelijke wcrkzaamstel- ling als adjunct-inspecteur der directe belastingen aan de inspectie Amers foort. Men meldt, dat in verband de nieuwe tarieven van de Centrale Keuken, nieuwe legitimatie-kaarten zul len worden uitgegeven. Zooals bekend, zijn in het tarief 4 klassen. Voor elke klasse zullen kaarten van bepaalde kleur gedrukt worden, zoodat, bij v toon van de kaart dadelijk te zien tot welke categorie de aanvrager be hoort. Kaasmarkt. Aangevoerd 1 wagen, bevattende 254 K.G. kaas. Prijzen f70.— tot fO.OO p. 50 K.G. Gestemp. f 0.00 tot fO.OO 50 K.G. Handel geen. In overleg met het bestuur v Stichting „Internationale School Wijsbegeerte te Amersfoort heeft liet curatorium voor 1918 verschillende leergangen vastgesteld. In verband met de tijdsomstandig heden zijn ook dit jaar geen buiten- landsche leeraren uitgenoodigd. Behalve de leergangen zullen lijks samensprekingen met de leeraren worden gehouden, die zooveel mogelijk buiten zullen plaats vinden. Het curatorium, gaat van wegingen uit: dat wijsgecrige arbeid niet mag opgaan in verstandelijke overwegen van wijsgeerige stelsels, noch in beoefening van de geschiede nis der wijsbegeerte af kan ook voor dien arbeid geen van beide geheel worden ontbeerd. Het curatorium bestaat uit J. D. Reiman Jr.. voorzitterdr. A. H. dc Hartogh. ondervoorzitterdr. W. H. Denier van der Gon, secretarismev dr. J. van den Bergh van Eysinga- Elias en mr. J. C. Graaf van Raud- De op 26 December alhier opge richte aldeeling van het K. K. Post en Telegraafpersoneel hield In dc R. K, Volksbond Zondag hare eerste leden vergadering. De leden hadden trouw aan den op roep gehoor gegeven. Na met den christelijke.n groet te zijn geopend werd door den Voorzitter de leden Nieuw jaar toegew'enscht en den wcnsch uit gesproken dat 1918 ook voor de ni afdccling voordeelig moge zijn. Na lezing der notulen werd overgegaan tot vaststelling van het huishoudelijk reglement en 't kiezen van c tief bestuur. 'I'ot bestuursleden werden gekozen W. Renkers, voorzitter. W. v. Geclen, secretaris, D. v. d. Ham, penningmees ter, G. v. d. Pol, 2c secretaris en C. v, Daatselaar, assisteerend bestuurslid. Nog enkele liuishoudelijkcn zaken werden bij de rondvraag besproken waarna door den voorzitter werd aan gespoord dat de leden trouw lid der afdeeliag zonden zijn. Met den christe- lijken groet werd daarna dc vergade ring gesloten. In ricn K. K. Volksbond zal Don derdag 24 Jan. de heet Brouwer uit Hilversum komen spreken over ons program in de Kamer. D. H. dc Aartsbisschop verleende dispensatie voor liet gebruik van spij zen uit de Centrale Keuken op vasten dagen. Vrijdagavond werd een korte raads vergadering gehouden, waaria dc voor zitter mcdcdcvldc, dat lij nog geen gegevens genoeg had om de gebrui kelijke schets van den toestand der zich allengs meer uitbreidende gemeen te Amersfoort te geven. Na mcdedecling van ingekomen stuk ken werd zonder verandering goedge keurd dc voorgestelde regeling der kies- en stemdistricten en de overeen komst met het Rijk over afstand van grond aan het St. Janskerkhof. Een langdurige geheime zitting volg- Onze beschouwing over het optreden van onzen dr. Gerard Brom in den Lutlierschcn Kring in verband met eene uitlating der Anicrsf.-Ct.-rcdactic, doel nze collega van de Kortegracht" aan s adres het volgende richten „Onze collega van de I.angegracht kan gerust zijn. Ook wij droom en niet ran een toenadering en masse. Maar vel van ccn geestelijke toenadering, een vcderzijdsch meer begrijpen cn waar- dccren. Waartoe lezingen als van dr. Brom, welke wc dc redactie kunnen aanbevelen eens te gaan bijwonen :ij komt dan op wat ruimer standpunt n niet weinige mate bijdragen. Had de redactie haar kunnen volgen gisteravond, dr. Brom dc mogelijkheid van zijn optreden in dezen Protestantsch-Luther- schen kring qualificeerde als „een daad van werkelijke vrijzinnigheid", /.ij zou wellicht wat minder voor het curiose, wat meer voor het toenaderingsdenk beeld gaan voelen". De invitatie voor plaats „op wal ruimer standpunt" heeft geen zin. Een goed katholiek k:4n het protcs- tantschc standpunt niet waardecren. Voor den persoon kan hij waardccring, liefde en achting hebben, maar van de leer moet hij niets hobljcn omdat die leer niet de ware is. Dat het ons niot mar; aan deze gevoelens van achting en tvaard re ing is genoegzaam bekend. En wat de toenadering betreft: op maatschappelijk gebied bestaat zc sinds lang; op politiek gebied was de samen werking met de mannen vanLohmannen Kuyper voor doorvoering van begin selen aan ons allen gemeen, hecht en Maar van toenadering op leerstellig gebied kim onzerzijds geen sprake zijn. Wie daarvan droomt is een fantast, De Katholieken bidden dagelijks vurig voor dc bckccrlng hunner broeders in dwaling en hel werk onzer apologetische vcreeniging Petrus Cani- sius, waarvan dr. Brom ijverig mede stander is, bevordert zeer krachtig de toenadering van vele protestanten tot dc Rooinsch Katholieke Kerk. Gisterenavond hield mr. D. A. Schretlcn uit Utrecht op uitnoodiging van hel bestuur der R. K. Kïcsvcrcc- mging in hel gebouw van den R. K. Volksbond eene rede over het nieuwe Kiesrecht. Zeer duidelijk cn voor ieder toehoor der bevattelijk, besprak mr. Schreden liet kiesrecht cn toonde aan hoe door de liberale knipmethode, dc districten zóó waren verdeeld dat er groote on gelijkheid heerschtc. Het totaal der uit gebrachte stemmen op Kcchtschc can didate» won het in 1913 van dat op mannen van dc linkerzijde uitgebracht, en toch was dc meerderheid der afge vaardigden niet rechts. Het nu in gemeen overleg met alle partijen aanvaarde stelsel van evenre dige vertegenwoordiging moet dus als eene groote verbetering worden aan vaard. De mogelijkheid bestaat nu iedere partij te geven wat haar toekomt. Ook de vroeger verwaarloosde minderheden zullen kans op uiting krijgen. Dat het stelsel van evenredige ver tegenwoordiging een geheel nieuwe methode van stemmen noodig mankt, is duidelijk. Die methode is voor den leek op 'l eerste aanzien niaar moeilijk te snap pen, maar wanneer inen zich nllerwoge liet voorlichten zooals mr'. Schrctlen dat gisterenavond deed, zou ccn ieder het voornaamste gauw duidelijk zijn. Met practisch samengestelde tabellen toegerust,schetste mr.Schrctlen ons zeer duidelijk het verloop ecner verkiezing volgens het nieuwe stelsel. Hiervan ccn uitvoerige uiteenzetting geven, achten wc overbodig, temeer inr vanwege het bestuur van „Recht Orde" zal worden voortgegaan met het inlichten van kiezers op dit gebied door middel van te verspreiden COU- ntcn en brochures Wel willen wc hier nog even relc- vccrcn hoe mr. Schrctlen overduidelijk aantoonde, dat ieder Katholiek zieli nu moet aansluiten bij dc R. K. Kicsvcr- ccniging. Daardoor krijgt men zeggen schap bij dc regeling van den gang /an zaken. Na de verhandeling was er ruim schoots gelegenheid vragen te stellen, waarvan ccnigc aanwezigen gebruik maakten. Mr. Schrctlen beantwoordde allen in den brcedc. Met volle instemming der vergade ring bracht dc Voorz., dc licci H. Kroes, Schrctlen hartelijk dank voor zijn leerrijk beloog. Hierna werden de concept-statuten ,ti dc R. K. Kieskring Centrale Utrecht crecnkoinstig het advies van het be stuur goedgekeurd en vijf bestuursleden aangewezen als afgevaardigden ter ver gadering Zaterdag te Utrecht te houden. In uitzicht werd gesteld dat binnenkort groote propagnndavcrgadcring zal worden belegd, waarvoor eenige spre kers van naam zullen worden uitge noodigd. Eene commissie werd benoemd voor het ontwerpen van nieuwe statuten Recht en Orde. V. Uit den Omtrek. 8AARN. Vrijdag werd aanbesteeddc bouw van 24 arbeiderswoningen. Ingc- waren 12 biljetten. Langste in schrijver Th. W. Calla, te Amsterdam, voor f 124.572de daarop volgende inschrijving, die van Gcbrs. Schudde- boom, te Utrecht, bedroeg fI50.43o. De bevolking bedroeg op 1 Januari 1918 4525 rn. cn 5521 v., totaal 10040 zielen, tegen 9812 zielen op 1 Januari Ifll 7 1917, BARNEVEID- 's Nachts is ingebroken landbouwer te Ncdcrwoudt. Gestolen zijn 33 worsten, een hoeveel heid speb, gedroogde appelen, een paar iielskappcn, en ccn wollen deken. Het afgcloopen jaar zijn alhier ter markt aangevoerd 10.717.500 cicreir, welke hebben opgebracht dc som van 110,123.94. BUNSCHOTEN. Alhier is een voorloopige commissie opgericht met het doei

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1918 | | pagina 2