PONNE Varta Starter Batterijen vosr leder fabrikaat Auto direct leverbaar. Speciale Laad- en Reparatie-Inrichting voor 13 „Varta" en elk ander fabrikaat. Tel. 169 Vlasakkerweg 52" ven f1.70 4 f2. Zeugen drachtig f 180 4 f 290. Biggen f 24 4 f 42. Guste Zeu gen f160 4 ff210. Aangevoerd «aren ongeveer 10 heet. Zandaardappelen, 200.(5X1 Hoender eleren, 80 kilo Hooiboter. 60 Magere Varkens, 100 Biggen, 25 Zeugen. Ten overstaan van notaris te Leuken werd geveild Woonhuis Muurhuiren, opgehouden f7900. Twee woonhuisen Breestraat, opgehouden f 2200. Ten overstaan van Notaris Bolk is geveildWinkelbuis Langestraat 98a opgehouden f 11.300. Winkelhuis Lan gestraat 98, dito f7900. Pakhuis Kor- tegracht, A. Wagenaar f500. Drie wo ningen Scherbierstraat en Mooierstraat, opgehouden f2450. Een complex aan den Utr. Poortwal, J. Boshuizen f 3470. Kaasmarkt. Aaogevoerd 2 wagens bevattende 450 K.G. kaas. Prijzen f82 tot f84 per 50 K.G. Handel vlug. Op 18 Maart, 7 en 12 April i worden door een batterij der Vesting Artillerie schietoefeningen met scherpe patronen gehouden op de Lcusderheide. De batterij wordt opgesteld plm. in de lijn Reservoir waterleiding-Stomperd- Pyramide van Austerlitz en pin M. Z.O. van deo straatweg Amersfoort. De batterij zal vu Z.-O. richting. De onveilige strook wordt afgebakend door roode vlaggen. Gedurende het schieten zal op ijzeren uitkijkpost nabij het spoorwegkamp een vlag geheschen zijn. Het schieten vindt plaats tusschen 10 uur voorm. en 1.30 nam. Wij herinneren er aan, dat het oprapen van plofte projectielen hóógst lijk ia. 't Was een belangrijke vergadering die van het Kruisverbond »St. Franciscus Xaverius" Vrijdag U. gehouden. Was deze drankbestrijderver. tot heden een parochiale thans heeft ze haar arbeidsveld uitgebreid over de geheele oude Keistad. Inderdaad wel de moeite waard om onder de bijzondere dacht van Amersfoort's Katholieken te brengen. Thans kan ieder die zich drankbestrijder voelt, zulks metterdaad toonen, door tot deze vereeniging te treden. Als spr. voor deze vergadering was uitgenoodigd de WelEerw. Heer Holtman, die in een gloedvolle rede uiteenzette dat de Drankbestrijding ook heden ten dage nog verre van over bodig is. Met treffende voorbeelden ook uit eigen ervaring schetste Z.Eerw. de nooden die drankmisbruiken Alco holisme geestelijk zoowel al lichamelijk brengt. Krachtig werden de aanwezigen aangespoord hun beste krachten aan de Roomscbe drankbestrijding te geven. Kap. Broere bracht den eerw. spr. dank voor zijn schoone rede. Medegedeeld werd dat het bestuur en bloc aftreedt en dat candidaten van beden af kunnen worden ingediend. Het aftredende be stuur stelt zich echter herkiesbaar. Van de rondvraag werd geen gebruik ge maakt. Geb oren Dirk Gerardus, z.v. G. B. v. Kalleveen ee S. M. A. v. Barncveld Trijntje Antonia, d.v, Marinus v. Bloe mendal en G. Korstens Hermanus, z.v. A. van de Bor en J. Minten Henrikus Eduard, z.v. J. Bernardus Overlaat en H. J. Platvoet Johannes Pieter, z.v. P. A. van Pol vliet Leenen. Overleden Nicolaas Heiligers, oud 90 jr. wednwn. van G. Kraaikamp. Een blijkbaar welvoldaan bezoekster van den Roomschen Oudersavond zond ons onderstaand verslagje. Zij voorzag 't nog van diverse commentaren, die wij maar achterwege laten. Er zal bin nen afzienbaren tijd stellig tóch worden gedaan om te komen tot het geen door de vertegenwoordigers der standsorganisaties en de representanten van schoolbesturen als wensch is geuit en door deskundigen als doelmatig werd erkend. „Woensdag 23 Februari werd de Room scbe Oudersavond gehouden in de Pa- tronaatszaai van 't Zand. De Eerw. geestelijkheid der Amersf. parochiën getuigde door talrijke op komst van groote belangstelling. Van den HoogEerw. Heer Deken kwam mededeeling dat hij tot zijn zeer groot leedwezen was verhinderd tegen woordig te zijn; de beste wenschen voor het welslagen van den avond wer den daarbij geuit. De ouders waren flink opgekomen, maar velen bij wie men zeer terecht belaogsteiliog voor ons onderwijs mag veronderstellen warengabsent. Zij, die weg-bleven, misten veel. Pater Kors bleek een spreker, die talent bezit. Keurig schetste hij de waarde van de Kinderziel en de gevaren die het kind, den mensch in wording, be dreigen. Zijn scboon betoog trof allen. Duidelijk en klaar toonde bij de nood zakelijkheid van karaktervorming op godsdienstigen grondslag. Een goede opvoeding van het Room- sche kind is alleen te verwachten wan neer gezin en school en Kerk sai Met alle waardeering van de goede eigenschappen van de onderwijzer» der neutrale scholen, zal men moeten toe geven dat zjj niet bij machte zijn, te Srven wat het Roomsche Kind behoeft. et onderwijs voor het Roomsche Kind moet doortrokken zijn van een echl- godsdienstigen geest. In de Roomsche school moeten Roomsche karakters wor den gevormd Roomsche menschen die in hun later leven in handel wandel, met woord en daad tooi Katholiek te zijn. Die in en door hun Geloof kracht en steun vinden in alle levensomstandigheden, hoe moeilijk die vaak kunnen zijn. De ouders moeten bun kinderen op voeden voor God, voor den Hemel, aller hoogste einddoel. En daarom i ten zij bij de opvoeding alles aanwenden wat aan dat doel bevorderlijk kan zijn. Vóóral: godsdienstig onderwijs. Pater Kors wist zijn gehoor te boeien ten einde toe. Treffend scboon kon hij groote waarheden verkonden, wier ken nis drijven moet tot goed handelen. Het dankwoord van den voorzitter had aller instemming. De heer Van Lent, schoolhoofd te Utrecht, gaf een populair technisch praatje ten beste over het schoolwezen. Hij kon als practicus blijkbaar volledig accoord gaan met de strekking va door de R. K. Onderwijscommissie worpen rapport. Zeer duidelijk en ieder begrijpelijk toonde hij de v deelen eener parochiale schoolindee- ling. Parochiale scholen bevorderen de parochiale saamhoorigheid en het godsdienstig parochieleven. Tegen het opdrijven van het onderwijs waarvan de kinderen vaak 't slachtoffer worden, waarschuwde bij. Alleen voor werkelijk begaafden streve men hooger. Ook de heer Van Lent wist zijn hoorders met zijn op-zich dor onder werp te boeien, en oogstte eveneens veel applaus en een dankbetuiging van den Voorzitter. Velen hopen dat deze eerste groote oudersavond moge worden gevolgd door samenkomsten school voor school. Daarmede zijn onze kinderen stellig Amersfoort. M. v. H.d. W. Agenda. DAGELIJKS. R. K. Openbare Leeszaal en Biblio theek. Kosteloos toegankelijk voor alle personen boven 18 jaar. WOENSDAG 2 Maart. Vergadering der onderafdeeling Geloof en Wetenschap, des avonds 8 uur, in de bovenzaal der R. K. Leeszaal. Voor dracht over Lyriek. DONDERDAG 3 Maart. 8 uur, in het Patronaat aan het Zand, lezing met lichtbeelden van de Cata comben, voor de Vereeniging St. George. Uit den Omtrek Jlcbtcrvtld Door de R. K. Werkliedenvereeni ng is een nieuwe instelling opgericht, genaamd eierafdeeling. Hel bestuur heeft getracht een afnemer van eier te vinden, als afnemer hiervoor aangenomen A. J. van Ooijen uit Hil versum. Dat vertrouwen werd geschon ken, blijkt wel hieruit, dat reeds den eersten keer al 1189 eieren door de afdeeling werden verzonden. Over de uitbetaling is zeker wel volle tevreden hcid, want dagelijks komen nieuwe deelnemers zich aanmelden bij het bestuur, Ieder inwoner, zoowei boer en bur ger als arbeider wordt volgaarne aar genomen, hopende dat door deze samenwerking ook de verkeerde n ning omtrent onze Vereeniging zal minderen. 20 Maart houdt de R. K. W. V. ledenvergadering, en worden daarbij ook alle eierinzenders verzocht, om zoo gezamelijk eenige puoten deze afdeelicg te bespreken. Baarn De Zeereerw. Heer P. J. Kok heeft ontslag gevraagd als pastoor der pa rochie van den H. Nicolaas alhier. Bartueeld Geboren Harmienije d. v. C. Top D. v. Ee Gerrilje d.v. G. Lamniers en J. Koer.en Hendrik z.v. Dirk Roze- boom en A. Veldhuizen Adrianus M. Smits en C. Klaasen Gerritje G. Schaap en B. v,d. Klok Evan Theodoor, z.v. P. Poot en R, Blankespoor Cornelia d.v. J. Land- an en T. Zegers Woutertje d.v. r. v. Koot en G. Dekker. Getrouwd Hendrik v. Huigenbos en v.d. Brink Teunis Roelofsen en M. Veldhuizen. Overleden Steven Boeve, 65 jaar wedr. v. G. v.d. Hoorn. Op de markt is een landbouwer uit Elspeet zoodanig door een paard ge- slagcn, dan een ingeroepen geneeskun dige berschenschudding constateerde. Een knecht van de wed. Van Voort- huizen geraakte met paard en wagen in de sloot. Een kalf en eenige biggen, die zich op het voertuig bevonden maakten een leelijke tuimeling, doch nen blijkbaar met den schrik vrij. Ed« Een der medeplichtigen aan den In braak te Luntereo, bevindt zich in be waring. Twee der daders moeten een paar beruchte misdadigers zijn, die zich het laatst aan een diefstal van f 40.000 schuldig maakten. Zij waren voori delijk in vrijheid gesteld op de Groote Batelaar, onder toezicht van het Leger des Heils, nijktrk Op de markt: 35000 eieren f 12 4 13.25, 16 schrammen f60 4 f70, 10 biggen f25 4 f35, 190 runderen f300 4 f709, 6 schapen f15 4 f25, 72npch- kalveren'f 10 4 f 18. Soest Bij de gehouden aanbesteding van het uitbreiden en verbouwen van de chool met den Bijbel alhier is inge- geschreven als volgt T. G. Schipper, Amersfoort f 25350 Veenendaal, Utrecht - 23229 Bon, Baarn - 2,2280 L. J. Hemels, Amersfoort - 2Ï2Q6 Klein en de Kruif, -20980 Hornsveld -19975 M. Slob, Baarn -18958 J. Hilhorst -18284 Jac. v. Gent Amersfoort -18200 Gegund aan J. Hilhorst alhier. Utrecht Kaasmarkt. Aanvoer 1 wagen, geode 163 Kg. Rljksmerk f94. Handel vlug. Dankbaar gebruik makend va ons geboden gelegenheid inzage te nemen van bovenstaand stuk, meenen wij 't volgende te moeten opmerken le. De «Dietsche Trekvogels," willen een «wedergeboorte" van ons volk, niet uitgaande van een positieve Geloofs- herleving en beleving. Op Zondag Quinquagesima werd ons pas weer ingescherpt, dat dit niet de eenig noodige wedergeboorte kan zijn. 2e. De D. T, propageeren volksver- heffing door een organisatie, die zonder onderscheid van geestelijke of staat Tngezondtn. (Bulten verantwoordelijkheid der Redactie) Ouders, waakt! De eerwaarde leider van de R. K. Burgerjongel. Ver. St. Aloysius, fr. M, Thomas, schreef naar aanleidiog van de te geven uitvoering door de «Diet sche Trekvogels*, een artikel getiteld: Ouders Waakt! We kunnen ons zeer goed indenken, dat men deze neutrale vereeniging niet de organisatie vindt voor Roomsche jongelui, maar vragen ons echter af, waarom in 't stuk zoovele verdacht makingen aan 't adres van de «Trek vogels' worden gelanceerd. Daar de inzender door zeer voor zichtig gekozen woorden, als »'t schijnt» en «mocht», blijk geeft deze vereeni ging niet van nabij te kennen,"meen ik (de stelling: katholieke jongens in katholieke vereenigingen geenszins be strijdend) om der waarheidswiile ver plicht te zijn deo inzender en de lezers van zijn artikel er op te wijzen, dal de «Dietsche Trekvogel* alleen verwantschap van grond-idee heeft de Duitsche «Wandervögel*, en dat de tochten die ondernomen worden, altijd onder toezicht van ouderen plaats hebben, terwijl in geval van kampeeren □iet alleen de béide scxen volkomen gescheiden zijo, maar tevens 'n streng toezicht wordt uitgeoefend. Hoe kon anders bet R. K. «Ons Blad- over het doel der «Trekvogels*di menschen meer met de natuur in aan raking te brengen, herleving van he oude, krachtige volksiied, bestrijding van onzedelijke mode in al haar ver schijnselen, tegengaan van de moderne, perverse dansen, enz., zoo waardeerend schrijven in haar nummer van Maandag 14 Feb. 1921, als de Bond een groot Gevaar betekende Laten we er toch vooral aan denken dat een beweging als deze, voor niet-Katholieken zeker niet anders dan heilzaam werken kan en daardoor 't kultuui-peil van ons volk (waarvan wij, Katholieken ons toch altijd déél voelen) zal veihoogen, wat voor ons mede van belang is en ieder onzer een oprechte vreugde moet zijn En 't is mij, die naar de «Dietsche Trekvogels* geïnformeerd heh, ei zag en hoorde 1.1. Zaterdag, een groote voldoening, te kunnen eindigen met hetgeen ons R. K. Dagblad «de Maas bode* in haar Avondblad van 6 Aug. 1920 schreef «Prof. Wirth (de leider) verdient in zijn streven tot bevordering van dietsch volksleven, tot weder opwekking van dietschen volksaard, dietschfe' volks kracht en volkskunst, aller sympathie. Wie zal hem die weigeren.'* Ik niet, en hierna stellig ook frater Thomas en de lezers van Z.Eerw. ar tikel niet!' P.S. Wat 't swastika-teeken betreft, hierover zal ik, desverlangd, fr. Tho mas gaarne inlichten. kundige richting alle leeftijden, standen en klassen vereenigt en dus practisch het Indifferentisme verbreidt. 3e. D. T. leggen b(| hun volksop- >oeding het zwaartepunt op 't gevoels leven instede van op de wilsvormingeen voor Katholieken verwerpelijk systeem en hoogst gevaartijk in een van zinnelijk heid zieke maatschappij. 4e. De D. T. hebben een verwant schap van grond-idee met de Duitsche Wandervögel, welke laatste reeds droeve excessen betreuren, terwijl de D. T, geen voldoende waarborgen kan bieden, dat een nu heerschende normale toe stand normaal zal blijven. (Wat de neutrale Padvinderij ten onzent reeds te aanschouwen gaf is 'n vreeselijke en waarschuwende les.) 5e. De D. T. kampeeren. Het kam peeren van groepen R. K. jongelu', ook bij sexueele scheiding is door het Doorl. Episcopaat verboden. Zelfs van de R.K. Pad vinders vereenigingen. 6e. De D. T. hebben bij hun optreden die bezwaren weten weg te doezelen door buitengewoon sympathieke uiteen we erkenden dat reeds ten volle naar voren te brengen. Dit geeft hun organisatie een volmaakt onschuldtg voorkomen en maakte ze door die ge stalte dubbel aantrekkelijk voor onze jongelui. 7e. Door de D. T. werd bovendien een positieve poging gedaan onze Roomsche jongelui tot den Bond te trekken. 8e. Het lidmaatschap van dergelijke neutrale organisaties is onze jeugd ver boden. Er was dus alle reden de ouders te waarschuwen voor deze zoet kweelen den vogelaar. Voorts le. De leider der D. T. wil door die beweging komen tot de stichting vat een nieuwe ntel-ianfessiontele partif De Volkspartij. Bij de min of meet geniepige pogingen in den laatsten tijd blijkbaar volgens 'n weloverwogen plan aangewend om een scheuring te brengen in de RechtsChe meerderheid, maakt dit streven en maken wij niet de D. T. verdacht. 2e. De D. F. staan in nauwe connectie met de neutrale Padvinderij, practisch de Jeugd-organisatie der Loge. Deze betrekkingen en niet wij maken de D. T. verdacht. 3e. De D. T. voeren in hun embleem het Swastika, historisch van oi heidensche, van Gnostiek-Uettersche Boeddhistische herkomst. Vroeger het symbool van vele geheime sekten is het thans ên een teeken van modern bijgeloof (als «geluks" teeken zelfs door vele domme Katholieken gedragen) èn het symbool der maconnieke-th' fistische «wedergeboor e" van humaniteitsgodsdienst der Loge. en als zoodanig bij herhaling door dc Maasbode en tal van andere Roomsche kranten en periodieken met nadruk afgekeurd. (De handige draaierij van prof. Wirth is meer dan 'n half woord voor 'n goed verstaander.) Deze omstandigheden en niet wij maken de D.T. verdacht. Ten slotte de geachte Inzender naïef. Hij concludeert kinderlijk-snel oppervlakkig. Wij sympathiseeren ten volle n actie vóór zedeneenvoud en tegen volksontaarding, vooral in kleeding e.d. Voorzomer de D. T. zich hiertoe be perken, kunnen ze veel goeds stichten. Doch als jeugd-organisatie blijft de Bond juist door zijn onschuldig voorkomen voor ons verwerpelijk en gevaarlijk. In eigen Roomsche organisaties kunnen wij dezelfde en betere idealen nasti van volksopvoeding. Door geen gekweel van welken vogelaar ook, laten we ons misleiden. Fr. M. THOMAS. het'verzoek niet kan worden voldaan, omdat „Uwe vereeniging geen direct liefdadig doel beoogt, als bedoeld In Art. 3, ai'b 1 der verordering." Nu zegt Art. 3. sub 1 van bedoelde verordening„Van de belasting zijn vrijgesteld, le openbare vermakelijk heden welke worden gehouden voer- i waarvoor de opbrengst bestemd is H>r een liefdadig doel." Jammer is het, dat de betrokken Raad in gebreke is gebleven de gron den aan te geven, waarop zijn meening berust, dat op het adres afwijzend moezt worden beschikt. Nu geeft het antwoord een gevoel van onvoldaan heid, en sluit een miskenning in, van bet nuttige werk door de Mariavereeni- ging van Soesterberg sinds jaren achter in verricht Of is het geen liefdadig logende parochie steeds op de bres ,j (staan, om met zoo min mogelijke kosten het onmatig drinken tegen te gaan, en door middel van de Anna- vereer.iging de ouders aan te sporen hun kinderen tot drankbestrijders(sters) op te leiden, en de kinderen zelve door het organiseeren van genoegelijke avondjes, en het verstrekken van kleine geschenken, voor de toekomst te win nen Is dat geen liefdadigheid f Wat is het dan wel Soms sociaal werk Maar dan wil ik hier nog wel bijvoe gen dat werken op sociaal gebied ook liefdadigheid is, en heel wat meer zelf opoffering kost, dan het organiseeren van vermakelijkheden ten behoeve van „een liefdadig doel", en waarvan in den regel een groot deel van de in komsten aan den „strijkstok" blijft haogen. Daar schrijver dezes geregeld in de gelegenheid is, het vele werk door sommige leden der Mariavereeniging van Soesterberg gedaan van nabij te beooideelen, meende hij geen nutteloos werk te dcten, met bovenstaande voor opname in De Eembcde aan te bieden. C. v. BERGENHENEGOUWEN. Parochie Soesterberg, 28-2-1921. Geachte Redactie 1 Is drankbestrijding, zooals het door de Mariavereenigingen in het Aartsbi dom word ter hand genomen, et liefdadig werk Aanleiding tot het stellen dezer vraag, is het volgende Door de Maria-vereeniging te Soes terberg zijn in den loop van het vorige jaar een tweetal propaganda-avonden georganiseerd, met het doel ni' leden te winnen en zoo mogelijk de kas der vereeniging te stijven, die door de vele uitgaven in het belang der drankbestrijding gedaan, aldoor ir narden toestand verkeert. Om nu die avonden aan haar doel te beantwoor den hadden eenige dames-leden zicb de moeite getroost een paar tooneel- stukjes in te studeeren en voor het voetlicht te brengen. Nu bestaat er in de gemeente-verorde ring op het geven an publieke vermake lijkheden, een bepaling volgens welke de ondernemers verplicht worden zeker bedrag aan de gemeente offeren. Vrijgesteld zijn echter die vc stellingen of vermakelijkheden, welke behalve andere met name genoemde doeleinden, ook een liefdadig doel beoogen. Het Bestuur van bovengenoemde Maria-vereeniging sterk staande in de overtuiging, dat het werk door mede leden io het belang van de drankbe strijding verricht, geen ander dan een beslist liefdadig sociaal doel beoogde, wendde zich eenigen tijd geleden mei behoorlijk gedocumenteerd adres den Raad van Soest, om alsnog ontheffiag van het betalen van belasting te verkrijgen En het gevolg l Als eenig antwoord werd namens den Raad door B. en W. van Soest aan het be trokken Bestuur medegedeeld, dat aan Canisius' Etuwltest. Den 8sten Mei 1521 werd in de oude Keizersstad Njjmegen Petrus Canisius geborendit jaar vieren wij dus van dezen grooten Nederlander en heiligen Apostel een vierde eeuwfeest. Als pro feet in eigen land wordt echter bij ons de zalige Canisius weinig geëerd, door velen zelfs niet of alleen vsn naam ge kend. Toch zijn wij aan dien man ver- boaden niet alleen door den band, die eenzelfde geboorteland en eenzelfde geloofsovertuiging tusschen menschen legt, maar daarenboven nog door een plicht van schuldige dankbaarheid. Zijn geheele leven immers, al de krachten van geest en lichaam heeft Canisius gegeven en opgeteerd bij het Btreven naar zijn schoone doelonze Noorde lijke streken te bewaren voor den nood- lottigen invloed der Protestantsche dwaalleer en ze '.c behouden voor zijn Koning Christus. Wat wij aan Canisius te danken hebben in dat opzicht, zegt ons meer dan duidelijk een korte be schouwing van zijn leven. Als zoon van Nijmegens burgemees ter Jacob Canis, in 1521 geboren, toonde de joDge Petrus reeds vroeg de kiemen der deugden en talenten, waar door hij later de H. Kerk zou verheu gen. Op tierjarigen leeftijd, zoo wordt van hem veihaald, kastijdde hij reeds zijn lichaam in mannelijke strengheid en menig uur bracht hij door in innig gebed tot den God, dien zijn hart alleen verkozen had te beminnen en te dienen. De hoopgevende aanleg, dien Vader Canis al spoedig bij zijn zoon ontdekte, was de oorzaak dat Petrus nauwelijks 14 jaar, naar Keulen gezonden werd, om aan de beroemde universiteit dier stad, zijn groote geestesgaven te ont wikkelen. 'tWas een gevaarlijke omge ving waarin de jongeling zich geplaatst zag. Keulen immers was reed» gedeel telijk door de ketterij vergiftigd, de Aartsbisschop zelf der dwaling toege daan, de studenten door 't werken van verdorven professoren aan allerlei on deugden overgegeven. Door Gods trou we leiding kwam Canisius ongerept en onbesmeurri door al die verleiding heen. Onder leiding van vrome priesters, begon zijn inwendjg leven zich steeds meer le verdiepen; door onafgebroken studie ook trachtte hij zijn vele talenten te ontginnen, zoodat zij vruchten kon den dragen honderdvoudig. Na glanzend examen werd hij dan ook reeds in 1540 tot doctor in de philosophic be vorderd. In ditzelfde jaat legde hij door Gods stem daartoe gedreven, ge lofte van eeuwige zuiverheid al. «Nooit,* zoo zal hij later schrijven, «heeft mij dit gerouwd*. Niets meer verlangend dan zijn jonge bruisende levenskracht, zijn schat van schoone zielegaven tc wijden aan de zaak van God in deze wereld, neemt Canisius drie jaar later, na onder lei ding van den Z. Petrus Faber de Gees telijke Oefeningen van den H. Ignatius te hebben gedaan, het veelomvattend besluit zich te voegen bij de nog kleine schaar van strijders, die Jezus hadden uitverkoren tot hun aanvoerder. Op zijn 22sten verjaardag bindt Canisius zich door gelofte, de Sociëteit te zullen intreden, «die van Jezus Christus wordt genoemd.* Nog gaan eenige jaren voorbij met studie; maar wanneer hij in 1545 tot doctor in de godgeleerdheid is gepro moveerd op stellingen, die 't pauselijk -n kerkelijk gezag verdedigen en Mgr. ÉfObu. :&Mfl -

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1921 | | pagina 2