N.V. Middenstands-Credietbank Credieten - Incasso's - Deposito's DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 23 Mei 1922 No. 15 ZES EN DERTIGSTE JAARGANG CiDtoor i LsD(S(rsebt 28, verschijnt Dinsdag- eo Vrijdagmiddag. ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, docb opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per drie maanden 11.00 Bultende gemeente Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. AD VERTENTIËN 25 cent per regel. BillQke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Ad verten Il6n moeten Dinsdag en Vrijdag vódr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. Uoor 's timen tiemeivaart. Wanneer wij weten dat de versierde paaschkaars het symbool is verheerlijkten uit den dood verrezen Verlosser cn dat wij op den veertigsten dag na Paschen de herinnering vie: dat Hij is opgeklommen ten hemel nu zit aan de rechterband van God Zijn Vader, dan zal, als wij op Hemel vaartsdag die kaars zien uildooven, de zin van die cermonie niet duisterrijn. Niet altgd zagen wij in den paasch tijd de paaschkaars brandend, slechts op de paaschdagen en op de Zondagen in de Hoogmis en onder de Vespi Ook dit beeft voor den Christen diepen zin, daar het niet voortdurend branden van die kaars, die Christus voorstelt, beteekent, dat Hij na zijn Verrijzenis niet meer voortdurend bij Zijn Ap stelen was maar hun slechts nu en dan verscheen met hen spreken de over het Rijk Gods. Op Hemelvaarts dag brandt die kaars weer tot bet einde van het Evangelie, maar nauweigk; heeft de priester de woorden gezon gen en dc Heer Jezus werd opgeno men ten hemel en is gezeten aan Gods rechtethand, of de kaats wordt cn nu voor goed uitgedoofd, helgeeQ zeggen wil: Christus heeft da wereld met zijn zichtbare tegenwoordigheid verlaten. De uitgedoofde kaars blijft echter nog staan om aan te duiden dat. al missen wij ook Zijne zichtbare tegen woordigheid, Hy toch nog wezeniyk en waarachtig by ons blijft, zg bet ook verborgen achter den sluier des Ge- loofs evenals de Ark des Verbonds achter het voorhangsel des tempels. De laatste woorden welke de Apos telen tot hun Goddeiyken Meester richt ten waren dezeHeer, zult Gij nu het Koninkrijk van Israël herstellen Zy begrepen nog niet dat het koninklijk van het ware Israël, Christus' Kerk, reeds gesticht was en dat zy de prin- :n in dat Rijk zouden wezen. De laat- s.e woorden welke Jezus tot hen richtte waren dan ook de te: het is niet a; u tijden of stenden te weten, die c Vader in Zijn eigene macht heeft g steld, maar gij zult nu kracht ontvaugc als de H. Geest over u zal gekomen zyn en gy zult My de getuigenis zijn in Jeruzalem... en tot het uiteinde der asrde, Toeu ging Hy h.-en opstijgend ten Hemel hen zegenend en een wolk nam Hem weg uit hunne oogcu. Verbaasd hieven zij baar den hemel staren want zij meenden dat hun Meester w. er da delijk uit dc wolken zou neerdah maar toen huune vermoeide oogen zich weer keerden naar de zwarte aarde, zagen zij twee engelen die hun warden geest deden begrijpen, dat al hun staren op den hemel voorceist nog vruchteloos was, maar dat toch eens die hemel weer zou opengaan ca „deze Jezus" zóó zou wederkomen zooals zij Hem op de wolken hadden zien been- Toen begiepen zg al was het ook vaag de taak die hun nu te vervul len stond. Zij moesten Jezus' getuigen zya tot n hel uiteinde der wereldzy inoes- n de wereld op Jezus' wederkomst voorbereiden en sidderend voor die roeping waartoe zy nog geen krachten in zich gevoelden, sloten zy :h weer op in de zaal te Jeruzalem afzondering en gebed den hun uog onbekenden Trooster cn Versterker af wachtend die hun beloofd was «niet i vele van deze dagen*. Weer gevoelden zg' zich verlaten en verweesd als op tien Gotdtn Vig- dag. alleen de hoop op den beloofden H. Geest gaf hun kracht om de toe komst in te gaan. De brave christenen in onze droeve dagen slaan eveoals de apostelen Daar den hemel te zien waarheen zg weten dat hun hoop en heil is opgevaren. Met de apostelen vragen ook zy Heer is het nu de lijd nog niet dat Gy alles weer zult herstellen wat de boos heid der menschen op aarde heeft ver- Doch de hemel biyft gesloten en schyat voor hun vragen doof. Hooger stygt de vloed des verderfs, grooter wordt de nood op alle gebied, hopeloozer de toekomst docb de Redder daalt niet af. Hoelang zal Hy nog toevei Het is niet aan ods lijden of stonden te weten welke de Vader m Zijn macht heeft gehouden. Dan richt de christen vermoeid het starend verbeiden weer zyn oog op de aarde rondom zich en als hy dan nog niet het aardsch geluk met voorspoed, weelde en welvaart ziet komen, zooals hg zich had voorgesteld, dan begint soms den moed te verliezen en sluit bi zich op in treurigheid en troosteloosheid. Nooit mogen wg zoo handelen. Nooit mogen wij versagen 1 Nooit ons aan kleinmoedigheid 't geven 1 Zeker, de tijden zyn slecht, de komst is donker, maar wy zijn kinderen God en Christus is in den hemel onze bemiddelaar bij den algoeden Vader. Heeft Christus niet gezegd: aanziet dc leliën des velds en de vogelen des hemels, zy zaaien en spinnen niet e toch voedt hen de hcmelsche Vadei Zijt gij niet meer dan de vogelen des hemels Daarbgal komt voor ons oi op aarde weelde en welvaart en genot, eens en misschien spoedig zullen ook wg heengaan naar Boven, waar Christus is is voorgegaan om ons een plaats bereiden. Daaiom Hoe zouden wy niet vroulgk zijn De hemel is de onze I Da Vroolijke Makkers. Toen wij het graf bereikten, ontblootti ik het hoofd, keck Gordon Dunaway recht in 't gelaat en zeide •Gods Voorzienigheid had toegcsl dat een mai aan doodsgevaren snapte hg was arm, hij was naakt, hij was een vreemdehog, hy had alle rechi op uw medeiyden misschien was hel de beste der menschel), behulpzaam eo edelmoedig misschien ook was hel een ongelukkige, beladen met zonden, voor wien de dood de deur dei hel geweest. Ik vraag het u in het aai schijn des hemels »Wat h:bt gy met dien mensch gedaan, voor wien jezu; Christus heeft gr leden en is gestorven ?i Hy sidderde bij deze laatste woorden, maar antwoordde niet, cn zijn gela drukte niets uit. dan een vage onrus »U hebt mij geleerd, uw huis te be schouwen als het ouderlijke huis, daar om ook heb ik riet de bedoeling u te beleedigcn, als ik zeg God sia»t toe dat het kwaad ons tot het goede brenge en voor wie gten redeloos schepsel is, kan de zonde het begin zijn dei deugd. God heelt u [gewaarschuwd door deze misdaad. Hg waarschuwt u nog door dit grafmaar indien u weigert u te bekeeren, wat kan er dan andets Binnenland Finis. De parlements film in «De Vryheid* bevat eeu woord van afscheid aan de Kamerleden, die vrijwillig en voorgoed heengaan Het Binnenhof is leeg. De deuren gesloten. D: Tweede Kamer is een keikhof gelijk. Dus een woord van afscheid. Afscheid allereerst aan het negen-tal, dat vrijwillig voor goed is heengegaan (tn weerwil van open oog, warm hart, breeden blik eo vaste hand) niet wenscht terug te keereD ia September Rink, Lely, De Kanter, Fruytier, Pocls, Van Veen, Ankerman, Oüdegeest en Wijk, ik groet u, negen-manr.ea 1 Veel heb ik van u geleerd en veel van i genoten. Het meest van u, Oüdegeest Indien bet widr is (en het is waar) dal de beste redevoeringen nog altyd zyn uitgesprokene, dan, Oüdegeest, zyt gy een sieraad der volksvertegen woordiging geweest. Evenals Fruytier, Poels en Wijk, die met z'n allen nog ider hebben gezegd, dan Jan Duys één interruptie. Overigens moet ik i den heer Oüdegeest verklaren, dat zijn uiterlijke gedaante mij zelfs niet schemerachtig v. or den geest staat. Hij heeft 4 X f3000 112.000 op gestreken, pius vrij reizen ecrsle-klas. Dat is een presentiegeld van f 3000 per vergadering. Voor on uitgesproken redevoeringen geen onaardig hono- Ik groei b:t negen tal. Ik wensch gezonde toekomst, B.yft gezond, heeren. Ü.w.z. wordt geen Kamerlid meer. Het zy u verge»en.« De Nieuwen l De Utrechtsche beer Swane scheet! 't volgende »Ik las dat de heer Verburg terug keert tot de Roomsch-Katholieke Staats partg, als een gevolg van een onder zoek uaar de samenstelling der candi- dalcalijst der N. K. P. Het opgegeven motief kan juist of onjuist zijn. Zeer juist is echter, dat de heer Verburg my meer dan eens heelt medegedeeld, buitengewoon ontstemd te zijo, dat hg de laatste plaats op de lijst der candi- daten inneemt. Hy verdiende daarop een betere plaats, was zyn meening. Oorspronkelijk stelde bg dan ook voor candidatuur de voorwaarde, dat bg minste met lager zou staan dan vier toen gezegd werd, dat het comité dau de candidatuur' niet kon overwegen, schreef hy, dat hy besloten we candidatuur te aanvaarden, »ei zonder eenig voorbehoud*. De namen van alle candidaten den heer Verburg bekend; eerst toen hem bekend was, dat zgn plaats de allerlaatste was, kwamen de bezwaren. Naar de stembus. De stembasstryd wordt gevoerd beginselen en de politiek raakt wel degelgk onze beginselen. Het mogeiyk voor een Katholiek va tuiging onverschillig te zyn ook in het politiek leven, zeide dezer dagen pater Borromaeus de Greeve in een Katho lieken vergadering. Er zyn zoo veel zaken, die ter sprake komen in de Tweede Kamer, waarin wy Katholieken een stem in het kapittel moeteo hebben. Zijn er niet onderwijs, Missie I Is niet een Processieverbod Het zedelijk belang onzer militairen in leger en vloot, heeft dat niet te maken met ons katho liek beginsel t Door onze politieke macht moeten wy beschermen de heiligheid van huwelijk, hooghouden ons beginsel betreft zedelijkheid, waartegen syste matisch wordt opgetredeu. Der.kt aan de heiligheid van het moederschap. Wij katholieken, hebben gelukkig nog een goeden naam, maar ook in de katho lieke gezinnen wordt een bedekte pro paganda binnengesmokkeld- Wij moeten macht htbben om die verdei lelijke pro paganda tegen te gaan. Wat zijn dc zedeiykheid:wetten, wanneer wij ze- kunnen utvoeren. politiek heeft «d degcyk maken met ons katholiek beginsel ook op sociaal terrein. Moeten wij het rente- en woekerviaagstuk overlaten aan Wyn- koop Wanneer wy het godsdienst- element uit het sociaal werk wegdoen, heel ons vereenigiugsleven een ontzetten de ramp, dan wordt het egoïsme van bel individu overgebracht op de massa, dan wordt de hartstocht losge laten, de zonde vrijgelaten en het fa milieleven uit elkander gerukt. Ja. de politiek heeft iets te maken met ons beginsel 11 Gemengde Berichten .-beuren, dan een noodlottig oordeel Terwijl ik 9prnk, hadden de oogen in mijn oom zich van de mijne afge wend eene onbeschrijfelijke verande ring had in zijne trekken plaatsmet bevende hand wees hij in de verte naar achter mg. en dat zoo dikwijls her haalde woord kwam op zgne lippen «De Christ-Anna.< Ik keek in de richting van het wrak en al verschrok ik niet zooals hij, daar ik er, God zij dank, geenc reden voor h3d, toch was ik diep verrast. Een mensch-lijke gedaante stond rechtop op de overbiyfselen van de verongelukt! brik, met den rug naar ors toe. Dli man scheen den horizon te onderzoek'n terwijl hy zijne oogen met de hand be schermdezijne gestalte scheen te achtig, nu zij zoo legen de lucht uitkwam. Ik hrb honderdmaal gezegd, dat ik niet bijgeloovig ben, op dit oogenblik, vervuld als ik was met gedachten aan zonde en dood, veroorz iakte de onbegrijpelijke wezigbeid van een vreemdeling op dit eenzaam eilandje een hevigen indruk op mijne zenuwen. Het scheen ai lijks mogelijk dat een menschelijk i levend had kunnen landen in een als die van gisteren het eenige tuig dat mijlen in den omtrek t< ras geweest, lag nu te midden dr ..-Vroolijke Makkeis* ik gevoelde mij door onuitstaanbare gedachten gekweld en om er een einde aan te maken, praaide ik den onbekende als een schip. Hij wendde zich om on scheen ver bijsterd. Dat gaf mg moed. Ik verdub belde myne signalen hij sprong op lit zand en kwam langzaam, wei' nader. Opnieuw moedigde ik In een gebaar aar.. Waarschijnlijk had dezi onbekende de gastvryheid onzer eilan- hooreu roemen en inderdaad, de Schotten der kust, etn wei mrden van ons, hadden toen o treurige beruchtheid, Kijk riep ik uit. «die rr in Op helielfde oogenblik h or door aandoening cir.htrkenbaie s mijn oom vloeken en gebeden Hy was op de knicëi gevallen, mn verwrongen gelaat. By eiken slap «ii de sch pbrcukeliog naar ons toe deed. verdubbelde my» oom r.yne verwen- schingen cn gebeden. Ik noem dit bid den, by gebrek aan een ander woord. Ik liep op den ongelukkige toe, nam hem bj de schouders en zette hem overeind. •Stil I* zeide ik, «eerbiedig I in uwe woorden den God, dien gy door uwe handelingen hebt beleedigd. Hiet, voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. J04 D-positorente van 3% -5% Er oDtstond brand schuur achter de stroohulzenfabriek Leende. Die schuur, en de heele fabriek werden een prooi der vlammen. Ook het woonhuis van v. Engelen brandde. Vandaar sloeg het vuur over boerdery, die eveneens met stallen en inboedel totaal afbrandde. Het tusschengelegen raadhuis brandde rheel uit. Uit nadere berichten betreffende den verwoestenden brand biykt dat het halve dorpplein rondom de kerk ver beid is. Afgebrand zyn een stroobulzenfabriek, :t gemeentehuis, vijf alleenstaande lizen, een boerdeiy en twee stallen. Het zusterklooster kon slechts met tenslotte behouden de biy- Het vuur was van stonde of wegens den grooten voorraad s van 100.000 kilogram ontzaglgk. Boven dien stond er een zeer sterke wind. De brandende stroobossen vlogen hoog de lucht in, zoodat de brand zich iu oogenblik tgds aan de fabriek zelf medegedeeld. Machinerieën gingen verloren. Binnen vgf minuten tijds wa deze gebouwen nieis meer te zie de brandkast welker inhoud van devolle papieren en boeken ongedeerd gebleven. Daarop raakte de woning van dei fabrikant in brand en het oude school huis, die [spoedig eveneens tot den grond afbrandden. Daarop dak van het gemeentehuis vlam, dat gtheel is uitgebrand. De Burg-meester was in Eindhoven i weid direct gewaarschuwd, daar hy het bezit was der sleutels van de kasten, waarin de registers, het kadaster mopgeborgen. De burgemeester er auto spoedig ter plaatse en begaf zich persoonlek roet den onl anger eri tvn ambtenaar in de vlam- nen, om boeken en bescheiden den. Dit gelukte en de boeken werden achter een boerderij neergelegd bewaking der burgerwacht. Vervolgens brandden het café »de Gouden Leeuw*, de woDing van een graanhandelaar, een schuur en een boerdery, het café Van Engelen en een stal af. Tenslotte deelden de vlammen zich aan het klooster, de school, het gast huis en het oude mannen- en vrouwen huis mee. De Eerw. Overste was naar Tilburg cd de Eerw. Zusters waren in de kapel by het Lof. Het Lof werd direct gestaakt, waarna de Weleerw. kapelaan het H. Sacrament naar de dorpskerk overbracht. De zilveren kandelaars enz. werden aanstonds in veiligheid gebracht. De oude verpleeg den werden naar tuinen van het klooster De Eindhovensche brandweer was intusschen gearriveerd en haalde met een kilometerlange slang het water uit de Aa. Zy wist het klooster te be houden. Vee is er niet omgekomen, huisraad ng veel verloren. Te Leersum is een paar in onder duw opgenomen, waarbij na het huwe- lijk de bruidegom de vader wordt van tgn zuster, terwyi hy tegen zyn zoon twager moet zeggen. De bruid wordt de schoonzuster van haar zoon, terwyi de bruidegom oom en giootvader van dat kind wordt. Ingenieur van der Waarden, in Roemenie aan de Ned. petroleumwin- ning verbonden, en zyn echtgenoote, zyn des nachts door sluipmoordenaars over vallen. De heer van der Waerden werd door een zevental messteken en zyn echtgenoote door vyf steken ernstig gewond. Zy zyn niet dadelijk gedood. 't Bericht werd te Waalwyk telegra fisch ontvangen door den broeder van den getroffene. Het Hulpcomité voor den hongers nood in Rusland te Genevè, heeft mee gedeeld, dat alleen in het gouverne ment Samara van 1 April1 Mei 110.000 kinderen van honger zyn ge storven. Te Lourdes-Oostacker by Gent heeft i groote Vlaamsche bededag plaats gehad, waaraan 20.000 deelnemers met 120 vaandels en 40 muziekkorpsen deelnamen. Amersfoort Met ingang van 1 Juni a.s. treedt eene gewgzigde dienstregeling der Ooster-Stoomirsm in werking. Dienstregelingen worden tegen f 0.05 verkrygbaar gesteld by de conducteurs. Tot voorzitter van de vrijzinnig- democratische kiesveteenigingj»Arnersf. Gemeentebelang* is gekozen W. C. Oosterman. op de plaats zelve uwer misdaad, geefi Hij u het middel, deze wederom goed maken. Maak er gebruik van om vang als een broeder C.ea «Uecdlgi die zich in uwe mcdciyden aanbeveelt. Daarop beproefde ik, hem den neger doen naderen maar hij wierp mij et buitengewone kracht op den grond, :t een stuk va-i zijne las in mgi handen en vluchtte wegik zag hc als een gems den henvcl van den Aros opklimmen, terwyi ik my geheel ge kneusd oprichtte. Dc neger was vei bt**d blgvcn staan, halfweg tusschen mij c;i het wrak, tn tnyn oom »«s •e- da ver weg, n> tegenovergestelde richii' waar ik hem van rots tot rots prmgen. Aldus tusschen twee pi clitni gekield, koos ik dat God het mij verge.e zoo ik ongelgk had unsU van den armen viecmdeling, nze kusten vcilatcn. Deze was niet itwoordeiyk voor zgn ongeluk cn dit ongeluk icon veihoipcn worden maar wal te doen voor een ongences Lijk krankzinnige als myn oom Ik ging dus op den neger toe, die met gekruiste armen zyn lot afwachtte. Toen ik hem genaderd was, sprak hy my toe in eene laai waarvan ik geen woord begreep. Tevergeefs beproefde ik, hem van myni goede bedoelingen te overtuigen, eerst in het Engclsch, daarna in het Keltisch wg moesten oas tevreden stellen met gebate taal. Ik noodigde bem dus uit, r»y te volgen, 't geco hy deed met ilc rustige majesteit van een onttroond koning; zgu gelaat was steeds onbe weeglijk gebleven geen spoor van angst, noch van vreugde. Als deze man een slaaf was, had hy zeker, voor hy tot dicu staat verviel, een hoogerc rang in «ga land bekleed. Ik kon met nalaten, zijne houding te bewonderen. Toen ik hel graf voorhgging, maakte ik het kruiste eken ten teeken van eer bied otmuddelgk deed hg hetzelfde rn sprak op ernstigen toon eenige woorden, bctcckcnis ik niet begreep. tn*'ir n ik een gebed zag. TegeUjkerigd keek hij naar mgo oom, die op den heuvel stond, en wees met den vinger -ar het voorhoofd. Wy nam .-n den langsten weg, lang» het strand, want ik vreesde denaimen dwaas nog meer op te winden, zoo wy het eiland onder zyne oohen doortrok ken terwijl ik liep, bereidde ik my voor om dit geheim op te lossen. Ik stond op een der rotsen stil en begon de bewegingen na te doen van den man, die den vorigen dag bg Sandag baai opmelingcn had gedaan niet zyn passer. (Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1922 | | pagina 1