N.V. Middenstands-Credietbank Credieten - Incasso's - Deposito's DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 30 Mei 1922 - No. 17 I ZES EN DERTIGSTE JAARGANG l.angegracbt 28, Anerafoort DE EEMBODE verschijnt Dinsdag- en I Vrijdagmiddag. ABONNEMENTEN kunnen elke week In- aan, doch opzegging van abonnement moet lr (jcn aanvsng vgn ccn nieuw Advertentlëu moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. UOK voor vu» umu heeft beteekenis wat dezer dagen een Engelsche bisschop bij gelegenheid van de openiDg eeoer liefdadige verpleginga- instelüng zeide. Het gesticht, dat geopend werd, zei hij, was «geen armenhuis en geen ge vangenis en geen gekkenhuis en geen werkhuis en geen quarantainebarak en zelfs geen kazerne.Het zou bestuurd worden door de onbekende heldinnen, wier voorgangsters het Ministerie van gezondheid vormden vóór de Refor matie, de nonnen, die de gelofte van armoede, zuiverheid,en gehoorzaamheid aflegden. De cenige beweegreden was de liefde tot Christus' armen, cn daar om zouden de inwonenden, vrij zijn van heel dat leger van ambtenaars en bezoekers en opdringerige nieuwsgieri gen, wier pleizier het was binnen te dringen waar zij niet gewenscht worden, en door te dringen in de woningen van arme menschen, die niet wisten hoe zij hen buiten moesten houden, en te be leefd waren om hen er uit te trappen, wanneer zij eenmaal binnen waren. Het bestuur van dit huis zou uitgaan van de gedachte, dat de moeders de meest geschikte personen waren om voor hun babies te zorgen, en niet de Staat of de bemoeizieke beambten. «Wij leven in eeu tijde, ging de bis schop voort, «waarin op de heiligheid van gezin en buis en de intieme be trekkingen van het huiselijk leven op grove wijze inbreuk wordt gemaakt waarin maniakken en ijveraars, onver schillig voor goddelijke en natuurlijke wetten, zonder kennis van de eerste elementen der ethiek, menschen in hel parlement en daarbuiten, die aan niets denken dan aan de tijdelijke en materieele welvaart, (naar zij wanen), van het land, en waarschijnlijk ook aan meer gewin, met hand en tand werken om wetten en verordeningen op het gebied van gezondheid en gezin in te voeren, die indruischen tegen de chris telijke leer. Hun acties zijn gemaskeerd onder het mom van patriotlsmc, hun wetsmaatregclen vermomd onder mooi- klinkende ideeën als «sociale regene ratie, en verheffing der massa, en grooter daadkrachtigheid en om de natie tot een 'natie van de eerste kwaliteit te maken», cn zoo voorts, maar zij worden tege lijkertijd sluw misbruikt voor de propa ganda van valsche leerstellingen en verboden practijken. De Edinbutgsche bisschop vei klaarde de katholieke leer, dat 't gezin hooger rechten heeft dan dc staat, dat de hei ligheid en onaantastbaarheid van het gezin het meest essentieele vereisebte was voor het bestaan van den 9tant, en dat de staat alleen ingrijpen mag in gevallen, waar het gezin te kort schiet. In Engeland echter was de staat be zig, dc ouders geheel te verdilngetr, «de staat had practisch geheel de plaats der ouders ingenomen door de eene wet na de andere, den schoolplichtigen leeftijd verlengend, verplichte vervolg- klassen voorschrijvend, cn .tot in details regels gevend op lichaam en geest der kinderen, of de ouders het wenschten «De ouders zijn verplicht hun kroost te voeden en te klceden tot zij in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Maar de staat, eerst alleen behoeftige kinderen voedend, gnat nu verder en voedt alle kinderen zonder onderscheid in de scholen, aldus den ouders leerend, dat deze plicht niet op hen rust, hetgeen op den langen duur beteekent, dat de kinderen hun niet toebehooren. De ouders zijn de natuurlijke verzorgers van de gezondheid der kinderen, maar ook hier weer hebben wij gezondheids raden en medische onderzoekingen en kinderklinieken en wat al niet, die niet alleen voorzien in de nalatigheid van zorgelooze ouders, maar het werk voor alle ouders doen, ook van hen, die er zelf volkomen toe in staat zijn. Deze practijk brengt de ouders er toe, van den slaat of 'n publiek lichaam te ver 'achten, dat deze een plicht van hen vernemen zal, die de Almachtige door de rede op hen heeft gelegd. En tenslotte zei hij ook, wat cr ge beuren moest. «Zeker moeten wij treu en ellendige gevallen, die voor komen, verzorgen maar de juiste weg is niet om de kinderen in massa te voeden, te kleeden en te dokteren, maar den wortel van de ellende te zoeken en de omstandigheden te veranderen die armoede, ongezondheid en gebrek veroorzaken. Laten wij er voor zorgen, dat de ouders passende en gezonde woningen hebben om in te leven en geen ellendige krotten en g noegzaam bezit om hen in staat te stellen de ver antwoordelijkheden van het leven te dragen, zonder bedelaars van den staat te zijn.* naar de stembus. Hel treurigst experiment, waaraan ons volk om de vier jaar wordt onderworpen is wel de verkiezingsstrijd. Een afkammen van de partijen onder ling, van arbeid in vier jaren verricht, neerhalen van wettelijke bepalingen ca voorschriften vaak nog wel met over weldigende meerderheid vastgesteldeen aanval op personen tegen alle naasten liefde in dikwijls een verkeerdelijk en valschelijk voorstellen vnn feiten, waar door het volk op zijn zacht9t uitgedrukt den tuin wordt geleid: een kostelijk specimen van volksopvoeding en karak- tervercdcling. Hoe staan wij Roomsclten, in dien strijd Gaat niet alles te veel tiaar eer paald recept en is onze verkiezingsstrijd iu wel ultijd opvoddend en veredelend oor ons Roomsche volk Het Ministerie Ruys mocht er toch wel zijn, het bedwong de revolutie- pogingen, waarbij de Minister president zich toende een krachtig energiek man, Arbeid had de tijdsomstandigheden ct mee, ofschoon er toch wel soepel held en plooibaarheid in zijn wetgeving wordt gevonden. Eu dan de Visser, die toch maar den schoolstrijd beëindigde. Verdient ons volk geen andere en betere verzorging Mag het geen aan spraak er op m.iken, dat zijn karakter wordt verdiept, zijn ziel wordt geadeld, ook in en door deo politieken strijd Och ol het licht der idealen steeds luister om het leveq vlocht. Ja meer Idealisme ook in ouze politiek. Idea lisme, het klinkt zoo ongewoon, zoo vreemd in veler oor'en dat men hem :r over durft spreken gaat stellen hoogstens boven, maar meer voor de hand liggend, buiten het leven. Wat geven immers idealen I Ze zijn goed voör droomers, Imog ens voor kunstenaars en dichters, maar het leven en de levensvraagstukken aan op den harden bodem der realiteit. Of ideAlen ook niet hun grond vludeo de waarheid, ten laatste huil wortel hebben in God, derhalve aan de ver gankelijkheid ontrukt zijn, gedachten wekken en aanzetten tot grootsche Maar wij leven in een lijd waarin er vele menschen, geen begrip hebben in idealen, doch daarvoor inplaals Idolen, hcdcndnag9chc afgoden. Maar die idjjlcn zij-i louter schjjn, leeg i vergankelijk en voeren de menschen op zijpaden en dwaling en laten leeg hunne harten. Die afgoden der menschheid zijn zin genot, zinnelijke liefde, geld en geluk, en roem der menschen. Doch voelen het niet aan, dat du alles rust op de stof en alzoo vergankelijk is. Zinnen i9 niets anders dan het begcereu dc stof, naar stoffelijke prikkel, Geld is glanzend stof; eer en roem op aarde de lofdsden Uit een stoffelijken Och of het licht der idealen iteeds luister om het leven vlecht? Wij zijr geroepen tot een grootsche taakd> opbouw van een nieuwe maatschappij op de puinhoopen der zoo verdwaasde nicnschelijke theorieën. Die gedachte is inderdaad groot kan bezielend op ons inwerken. En lijn wij thans reeds geroepen de bouw- r terialen aan te brengen voor den Wordt dat nu door onze Roomsche menschen aangevoeld, wordt het door vele roomsche leiders wel genoeg be- Ons bouwplan toch lag reeds klaar ook al is de architect reeds lang over leden. De encycliek «Immortale Dei« teekent ons de inrichting van den christe- Iijken staat, hij brandmerkt daarin de valsche opvattingen die ons menschen tot hu -sco gebrncht hebben politieke leven en geeft in klare en duidelijk omlijnde termen den grond slag aan, waarop de Slaat dient ge bouwd te worden. Een Christelijke Staat. Op de grondslagen van het gonkelijke Evangelie. Maar nu openen zich de vergezichten, au lichten aan in ons leven dc hoogste idealen. Een staatkunde doortrokken voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange dracht no. 4 - Telefoon no. 304 Depositorente van 3% - 5% loeten geur van Christus' hooge deug den, levenskrachtig door Zijn levend makend woord der waarheid. En dart hooren wij om en in ons ruischendc cn roereode beden van het Onze Vader, Geheiligd zij Uw naam, maar ook erkend bij een wetgevende macht. Laat toekomen Uw rijk, maar dan ook wettelijk verzorgd elk godsdienstig leven. Uw wil geschiede op aarde als in den hemel, maar dan geen menschelijk recht tot richtsnoer van maatschappelijk handelen, maar erkend hel onvervreem bare, absolute recht vrn God, Geef ons heden ons dagelijkaoh brood. Maar hoe nijpend ook die broodvraog straks weer gaat worden, in christelijke naastenliefde en rechtvaardigheid zal een christen-staat die vraag hebben te beantwoorden. Een christelijke staat op den grondslag van het Evangelie. Maar dan lichten de hooge idealen van den Christus uitgesproken op den berg der zaligspreking, de grondwet van het Christenrijk, dc acht zaligheden. Op betere tijden, naar betere maat schappij. Maar een betere samenleving zal hebben te bestaan uit beter voelende, beter levende menschen. :h, of het licht der idealen steeds luister om het leven vlocht. Idealen wekken bij ons volk Is de grootc taak der leiders, idealen nastreven is roomsche levensopvatting. Naar Christeljjken Staat. Welnu dan ligt de conclusie voor het grijpen, die opbouw mogen wjj niet aan anderen over laten maar zal moeten geschieden door Roomsche handen. Versterkt dan straks dc afvaardiging in uwe Roomsche partij door een drachtig Roonisch te stemmen op no. 1 van de Roomsche lijst der R. K. Staats partij. Naar beter, Christelijker maat schappij. Naar den Christelijker staat en dat door het stembiljet. Als gij stunt op den dag der stemming herinnert U dan uit woordOch of het licht der idealen ook luister om mijn leven vlocht. v. K. Raar de tttmbu* Voor onzt Klszersssen. Nu het Vrouwenkiesrecht is aange nomen en daardoor evenals dc mannen ook de vrouwen moeten gnati is het noodzakelijk dat dc 'eten, wat ze gaan doen, als ze gaan emmet), en natuurlijk, dat ze hot ze moeten Daarbij komt nog, dat ia den ver- kieilngsiljd de mannen vol zijn over de verkiezingen en het dus voor de dames aangenaam en nuttig Is, zooveel van de politiek te weten, dat ze kunnen VS^e zulien ons niet gaan verdiepen in beschouwingen over het al of niet wenschelljke van het vrouwenkiesrecht. Het feit ligt er nu ccamaal, dat de wetgever ook de vrouwen kiezbevoegd heeft verklaard, en dat de vrouwen ook in het vervolg hebben mee te werken aan de verkiezing van de leden der Tweede Kamer der Staten-Gencraal, vervolgens voor de verkiezing der Prov. Staten en ten derde moeten ze ook medewerken aan de verkiezing van de leden van den gemeenteraad. Dit kiesrecht hebben de vrouwen gekregen In het jaar 1918 door een wet die op voorstel van het 2e Kamerlid Merchant tot stand is gekomen. Doch niet alleen hebben de vrouwen de bevoegdheid ter stembus te trekken; zijn 't ook vtrplithi Ieder, die opgeroepen wordt om te gaan stemmen en niet opkomt is straf baar ingevolge dc wet. Het is natuurlek een volstrekt on mogelijke elsch, dat geheel het Neder- landsche volk aan de wetgeving deel neemt. Om echter het totsundbrengeo van wetten zooveel mogelijk te doen geschieden door samenwerking van Regeering en volk, vaardigt het volk een aantal vertegenwoordigers af, die met den deftigen naam van «dc Staten Generaal* betiteld worden. De naam 'Staten Generaale nu dient ter onder scheiding van een ander soort Staten n.l. «de Provinciale Staten* deze laat- aten staan aan het hoofd van elke provincie. De Staten-Generaal bestaan uit twee afdeel in gen n.l. de «Eerste Kamer* en de «Tweede Kamer*. Verschil hiertusichen 1. Tweede Kamer gekozen door hel volkle Kamer gekozen door de Prov. Staten. 2. Tweede Kamer telt 100leden,de le Kamer 50. 3. De leden der Tweede Kamer treden allen tegelijk en wel om de 4 jaar af van de le Kamer daarentegen traden elke drie jaren tlechts een derde ge deelte af. Zoowel mannen als vrouwen kunnen tot leden der le en 2e Kamer benoemd De Kamer heeft een harer leden tot Voorzitter. Deze, op een verhooging en onder een troonhemel gezeten, heeft tot taak de vergadering te leiden. Wie De Vroolijke Makkers Al wat wij konden doen, was eenmaal te beproeven met Gordon Darnaway in gemeenschap te treden. Hij ontsnapte weer, maar wij lieten een mantel en een korf met levensmiddelen achterbovendien, het regende niet meer, de nacht beloofde warm te wor den wij konden dus zonder te veel ongerustheid den morgen afwachten. Ik had ntijn plan reeds gemaaktik zou den neger bij de Saridag-baai plaatsen, Rorie in hut westen en mij zei ven in het oosten, zoodat wij een soort cordo zouden vormen dat hem den doortocht afsnijden zou; bijdege- steldhcid van het eiland zou het ons kunnen gelukken hem naar hel laagland, naar Aros-baai, te drijven, en dan zouden wij ons gemakkelijk van hem meester kunnen maken, in weerwil zijner door den waanzin vertienvoudigde kracht. Ik rekende zeer op zijne vrees voor den negerindien hij vluchtte, zou het zeker niet zijn naar den kant van dezen onbe kende, dien hij voor den duivel aanzag, wegens ziju zwarte kleur. Ik bracht een deel van den nacht door met mijn plaD te vormen daarna sliep ik in en droomde van schip breuken, van zwarte mannen, van onder- zeesche avonturen, cn ik werd plotse ling wakker te midden der nachtmerrie, lk was zoo zenuwachtig, zoo koortsig dat het mij onmogelijk was in bed le blijven ik ging de tr p af, trad door dc keuken waar Rorie en dc neger sliepen, cn stond buiten. De nacht prachtig helder, met hier en daar wolk als laatste spoor van deti sto de vloed deed dc Merry Men huilen tc midden der stilte van den nacht. Nooit heb ik hun geluid met zulke aandoening gehoord, zelfs tc midden der stormen «Dus,* dacht ik, «zelfs als de wind kalm is, als alles in de natuur den zomerslaap geniet, als het zachte licht der sterren over de aarde en de wateren schijnt, dan nog stooteo deze over- ladigbarcn hunne bloeddorstige kreten lit lw Zij schenen mij het kwade, den tragischen kant van het leven voor te stellen. Maar toch waren het niet hunne kreten alleen, die de stilte ver- stoorden nu en dan hoorde ik eene menschelijke stem boveo hut gebrul uitIk herkende die angstig-: stem het was die van Gordon Darna-ray, De vrees voor Gods oordeelen beving mij en ik ging weer in huis. Toen ik voor de tweede maal ont waakte, was het reeds laatik trok haastig mijne k'eeren aan en liep de keuken Roiic en de neger waren weg. Met welk doel Ik beefde, zonder juist te weten waarom. Zeker, men kon op het goed hart van Rorie rekenen, niet op zijne snuggerheid. Het zonder twijfel om mijn oom dienst te bewijzen, dat hij was uttge- gean maar waarom had hij dien man an medegenomen, io wlen de ergstr igsten van mijn oom belichaamd waren Zijn onhaudigen ijver trouwend ging ik mij oirmiddelijk ver gewissen van wat hij wet h»d kunnen gaan doen, en hoewel ik dikwijls de steile kusten van Aros heb bestegen, geloof ik niet, dat ik het ooit zoo vlug gedaan heb als nu. Alles bij elkaar ge nomen, deed ik nog geen twaalf miouten over de beklimming, want ik was n overtuigd, dat Rorie en de neger, wt ik mijn plan niet had blootgesteld, ware gaan beproeven mijn oom le vangen. De waanzinnige had zijn uitkijkpost verlaten, na onzen korf geopend en den inhoud in het gras geworpen te hebben, zonder het voedsel aan le raken. Zoo ver ik zien Won, was er geen m te bespeuren. De hemel «as helder, de nevelige top van den Kyaw had reeds eene rose tint an genomen maar onder mij was het nog steeds schemering op de ruwe heuveltjes van het eiland en den gladden spiegel der zee. «Rorie I* schreeuwde ik, «Rorie I* Mijn stern atierf uit in de stilte en niets antwoordde mij. Ik liep verder, op dc hoogste toppen blij.end en steeds mijne blikken recht» en links latende gaan, totdat ik de punt bereikte, die Sari dag-baai beheerscht. Vandaar af ontdekte ik het wrak, den zandgordcl, de loome golveu, den lan gen rotsketen, de rotspunten cn grotten vari het eiland maar nog seeds niemand. Plotseling bescheen de zon geheel Aros, de schaduwen en tinten namen een vasten vorm aan bijna onmidde lijk hoorde ik, onder mij, de schapen, al* door een panizchen schrik bevangen, wegvluchten. Een rauwe kreet weer klonk, Ik z»g mijn oom als een weer licht voorbijvliegen, ik zag den zwarte die hem achtervolgde, en, voordat ik atles begrepen Itnd, verscheen ook Rorie, die in het Keltisch allerlei be velen tlcp. Ik haastte mij om tusschen- beidt n tc komen, beter had ik gedaan indien ik was blijven staan, want dan h«d ik den krankzinnige den weg kun nen afsnijden. Van nu af had hij vóór zich nog slechts het eenzame graf, de overblijfselen der Christ-Anna en de zee, voor hein met zpoken bevolkt God weet, dat tk dacht goed te handelen I Mijn oom zag, Iii welke richting de jacht hem leidde hij verdubbelde zijne snelheid, liep rechts en link», met de listen van een achtervolgd diermar" hoeveel vlugheid de kooru, dte in ziji aderen woelde, hem ook verleende.de ocger bleef op hem winnen. Naar wel ken kant Gordon Darnaway sich ook wendde, overal was men hem voor, steeds werd hl) naar hel tooneel zijner misdaad gedreven. Eensklaps begon hjj roepen, zoo luid dat de kusten zijn ge roep weerkaatsten. Rorie en ik riepen den neger toe, op te houdenmaar •dies was nutteloos, dc uitslag kon niet twijfi laclttig zijn. Dc neger begreep ona niet, nam onze gebaren voor eene aan moediging en liep steeda vlugger, ter- wijl zijn slachtoffer al schreeuwende blczi vluchten zij gingen het graf voorbij, rij gingen voorbij het wrak det Christ- Annn, in twee sprongen waren zij over het zand, en nog hield Gordon Damn- way met op; hij wierp zich in het kokend schuim en dc zwarte, dien wij bijna bereikt hadden, liet zijn spoor niet los. Rorie en ik bleven wanhopig stil „in, want nu lag de zaak niet meer menschenhanden er bleef nieti over dan met schilk de uitvoering der be velen van Boven af te wachten. Het «inde was spoedig gekomen. Op deze steile rotsen, te midden van het geweld der Merry Men, verloren onmiddellijk vasten voet. Geen van beiden kon zwemmen de neger sprong nog eenmaal als een vlseh halverlijve het water uit, maar de atrooming sleurde ze reeds mede naar de zee, en zoo iQ nog ooit boven kwnmen (God alleen kan hrt zeggen) dan »aa het Hen minuten later, aan de uiterste punt van Aros, waar de zeevogels al zwevende vlttchen. EINDE.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1922 | | pagina 1