N.V. Middenstands-Cred ietban Credieten - Incasso's - Deposito's Bel dan op No. 42 DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 11 Juli 1922 No. 29 ZES EN DERTIGSTE JAARGANG Kantoor L*0(«fracht 38, - 3 eembode verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. abonnementen kunnen elke week In gaan, doch opzegging van abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nieuw AdvcrtentiCn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaals kan niet worden gegarandeerd. Wij schallen een geluk eerst naar waarde, als hel ons ontval len is. Een Eeuwfeest. Op St. Willibrord, 7 November 1819, vertrokken van uit Culemborg twee per sonen, Maria Stichters, oud 19 jaar en Sophia Miltner, oud 17 jaar, om de reis naar Gent te aanvaarden. Ze werden begeleid door hun biecht vader, Pater Matthias Wollï S.J. Reeds lang had deze naar middelen uitgezien om aan de Roomsche vrouwe lijke jeugd van Noord-Nederland een christelijke opvoeding te verschaffen, onder leiding eener religieuze congre gatie. Tot nu toe was het een vrome wensch gebleven. Een religieuze onderwijs-congregatie voor meisjes bestond in Noord-Neder land nog nietBelgische zusters zouden waarschijnlijk en bij het gouvernement én bij vele families groote moeilijkheden ondervinden. Er bleef niets over dan te beproeven een Noord-Nederlandsche Congregatie te stichten en te vertrouwen op de Voorzienigheid. De vooruitzichten waren allesbehalve gunstig. De geldmiddelen ontbraken >Jk gehcel, En waar dt personen gevonden geschikt om die taak op zich te neme 1 P. Wolff stelde heel zijn hoop op God zijn verwachting werd niet beschaamd. Twee zijner biechtkinderen, de boven genoemde Maria Stichters en Sophia Miltner. gaven hun voornemen te kennen het kloosterleven te willen omhelzen. P. Wollï zag hierin het antwoord op zijn Godsvertrouwen. Er werd overleg gepleegd met algemeene Overste der Congregation des Soeurs De Notre-Dame, in 1804 gesticht door P. Varin S.J., wier Moederhuis te De twee postulanten zouden onder de novicen worden opgenomen on volbrachte vorming terug te keeren Holland als de eerste zusters der n op te richten congregatie. Om bijzondere redenen werd bepaald, dat zij noviciaat zouden doen te Gent. Maria Stichters ontving den naam van Soeur Matthia Sophia Miltner dien van Soeur Rosalia. Hoogst voldaan keerde P. Wollï naar Culemborg terug. De grondslagen der nieuwe congre gatie waren gelegd. Onder Gods zegen zou de jonge scheut zich ontwikkelen tot een forschen boom op andere wijze echter dan de stichter zich had voor- Het duurde niet lang of nieuwe pos tulanten boden zich aan. Begin 1822 bevonden zich reeds zes zusters in Belgis, bestemd voor de nieuwe stichting in Noord-Nederland. In Augustus 1822 werden Zr. Matthia, die als eerste overste de nieuwe stichting zou besturen, en Zr. Cunera uit België teruggeroepen om te Amersloort een pand in de Muurhuizen te betrekken. Doch nog vóór dezen in Holland waren teruggekeerd had Mej. v. Werkhoven te Amersfoort, later Zr. Ignace, gouvernement het noodige verlot te bekomen tot 't geven van onderwijs. Spoedig daarop werd de PMagog. Chritiennc te Amersfoort gevestigd. Men schreef ty u/i I&22. En nu, honderd jaar later, 29 Juli 1922 vieren èn de Congregatie der Zusters van O. L. Vrouw te Amersfoort en de Congregatie der Zusters Gez, van Jezus, Maria en Jozef te Den Bosch het eerste eeuwfeest van haar oprichting. Want beider stamboom gaat terug naar de stichting van P. Wolllde l'alagogii Cln'tiewit van 1822. De zegen des hemels rustte op de nieuwe Congregatie die zich vrij spoedig ontwikkelde, ondanks ongunstige tijds omstandigheden. Om moeilijkheden met het gouvei nement te voorkomen, droeg men geen religieuze kleeding en had men den naam aangenomen van "Associatie van Werkhoven en Co,«, die bij akte van 13 November 1824 officieel werd erkend. In 1826 kon men reeds twee zusters van Amersfoort naar Engelen zenden I laatste jaren bij Den Bosch, om daar een nieuw huis te beginnen. In 1829 volgde de oprichting van een succursaal-lmis te Nijmegenhet jaar daarna te Zeven- De geschiedenis der Congregatie van Amersfoort tot aan het jaar 1832 is de gewone geschiedenis der leiding Gods, die het groeiend hout besproeit en ver zorgt, als de tuinier de planten aan zijn zorg toevertrouwd, opdat ze rijke vruch ten dragen. Doch het mes zou nu diep in den nog jongen boom worden in- Een zware beproeving was er op handen. Nu de Congregatie voo. goed ge vestigd scheen, had P. Wolff op ver zoek zijner Overheid voor liet grootste gedeelte de leiding aan anderen over gegeven. Geruimen tijd ging alles naar wensch. Het moge gebrek zijn geweest aan de noodige leiding of andere om siandigheden, meer bijzonder de al e- meene overste takend, mogen de aan leiding geweest zijn een feit is, dat na den dood harer eerste assistente, Zr. Cunera in 1828, Zr. Matthia, wellicht onbewust, opvattingen in praktijk begon te brengen, die minder strookten met de voorschriften van het religieuze leven. Teresia, de nieuwe assistente, door de algemeene Overste zelf gekozen, bezat een meegaand karakter en miste daardoor den noodigen invloed. De al gemeene Overste begon meer en meer geven aan te vrr gedreven zorg hare gezondheid en maakte de haar ondergeschikte zusters tot dienst baren. Het pleit zeker voor den geest van onderdanigheid der zusters en voor haar hoogen eerbied voor gezag, dat deze toestand geruimen tijd kon voort bestaan. Op den duur moest echter ver andering komen, wilde men de Congre gatie niet aan een gewissen ondergang prijs geven. Verschillende zusters wer den door de algemeene Overste weg gezonden tusschen 1830 en 1840 werden geen nieuwe postulanten aan genomen. Het kuddeke werd steeds kleiner en de leiding was ontoereikend, dikwijls verkeerd. Zuster Bonitace, die vroeger haar noviciaat in België gedaan had, en daardoor beter dan de anderen de te kortkomingen te Amersfoort kon waar deeren, zou het eerste woord spreken, dat het begin zou zijn der scheiding tusschen Amersfoort en Engelen. Naar Nijmegen verplaatst, kwam zij wederom in aanraking met Pater Wollï, die in die stad met de zielzorg was belast. De bekwame geestelijke leidsman zag aanstonds in, dat hier moest worden ingegrepen, wilde niet heel zijn stichting te gronde gaan. Met goedvinden zijner oversten belastte hij zich wederom me' de zorg der Congregatie. Iotusschen had ook de Kerkelijk' Overheid zich met de zaak bemoeid. Op raad van Mgr. Antonucci, hoofd der Hollandsche missie, werd besloten de algemeene Overste de gehoor zaamheid op te zeggen. Aan de Zusters Ago es Kisters en Berchmans Kisters werd de onaangename taak opgedragen Zr. Matthia werd verzocht de Con gregatie te verlaten. Door den schok "van deze onverwachte tijding tot be zinning gebracht, verzocht de gewezen Overste als gunst nog in de Congre gatie te mogen blijven. Maria Stichters begaf zich naar Culemborg, waar zij 1873 overleed. Zoo stond de Congregatie van Amersfoort, na eenachttienjangbestaan, verweesd. Na het vertrek der alg. telde het moedei huis nog vijf zusters. Het succursaal-huis van Enge len telde een zelfde aantal, terwijl zoo- Nijmegen als in Zevenbergen ters werkzaam waren, waarbij nog gevoegd moet worden Zr.Erancisca, die werkzaam was in 's-Hertogenbosch. De geschiedenis van de Congregatie der Zusters van Amersfoort splitst zich nu in twee deelen. Van de vijf te Amersfoort vertrokken er nog twee naar Maarssen, om, ontslagen van haar geloften, zich aldaar te vestigen. Voor haar geldelijke ondersteuning was door het moederhuls zorg gedragen. toestand was zeer zorgwekkend alleen een tastbaar ingrijpen der God delijke Voorzienigheid kon hier uit komst geven. Daar de geloften slechts jaar tot jaar werden afgelegd, de drie overblijvende zusters weldra vrij haar eigen weg te gaan. Zij zochten echter een andere oplossing en de tegenwoordige Congregatie der Zusters van O. L. Vrouw te Amersfoort zal altijd met dankbaarheid terugdenken aan de zusters Agnes, Berchmans en Brigitta, die edelmoedig geen pogingen onbeproefd lieten het begonnen werk in stand te houden en, God zij dank, slaagden. Door het ontoereikend bestuur der zichten sterk gewijzigd. In overleg met hun toenmaligen raads man, den Kerw. Heer Kok, besloten zij zich naar België te begeven om daar een kloosterregel te zoeken, die beantwoordde aan het doel, dat men zich vanaf den beginne had voorgesteld. Gods voorzienigheid leidde haar naar het klooster Nonnenbosch te Gent van de Zusters van W.re Dame van Namen- Hoe groot was haar verbazing cn dankbaarheid, toen zij in den regel daar gevonden, den regel terugkenden van t oorspronkelijk instituut. De opnieuw terug-gevonden regel werd 'den lsten Februari 1841 door Mgr. Antonucci goedgekeurd. Den 17en van dezelfde maand wer den de drie zusters door den aarts priester van Utrecht, U. A. Vermeulen, te Amersfoort ingekleed en legden den !2slen Augustus 1841 de professie af. Zr. Berchmans, die nu den naam Zr. Marie Joseph aannam, werd gesteld als eerste overste der herleefde Congregatie der Zusters van O. L, Vrouw. Pater Wolff was de man der Provi dentie, die de succursaal-huizen van Engelen, Nijmegen en Zevenbergen weer op hechten grondslag zou vestigen. Na het aftreden van Zr. Matthia stonden genoemde IfUizen op zich zelf, los van het moederhuis. Zoodra a Zr. Clara, die aan bel hoofd stond Engelen, het aftreden der alg. Overste was bekend gemaakt, wendde dez; zich tot P. Wolff. Op zijn verzoek bezocht als Provinciale Overste de hui Nijmegen en Zevenbergen n opdracht alles in lyt werk te stellen, wat noodig zou zijn tot het behoud der Congregatie. Daar de onderhoorige huizen den oorspronkelijken geest en regeltucht ongeschonden hadden be waard, waren de moeilijkheden hier veel minder. Reeds den lsten Maart 1840 werd de Congregatie opnieuw bevestigd en ontving den naam van Congregatie van het Gezelschap van Jezus, Maria en Joseph. Zr. Clara werd als algemeen Overste aangesteld over de huizen van Epgelen, Nijmegen, Zevenbergen en hfl-ftrrtogcnbosch, dat echter eerst in 1842 tot succursaal-huis werd verheven. Getrouw aan den eersten opzet was het hoofddoel der beide Congregatiën de opvoeding van onze katholieke vrouwelijke jeugd op enkele plaatsen belast men zich ook met de verzorging van zieken en ouden van dagen, terwijl de Congregatie van 's-Hertogenbosch ook wetkzaam is in de Missiën. Volledig heidshalve laten we hier een lijst volgen der verschillende huizen in den loop der jaren opgericht door de hier ter 9tede gevestigde \>ngrtgntir van O. I Amersf. 1822} Moederhuis en Noviciaat, laterKweekschool voor Onderwijzeres sen, pensionaa, Maria-gesticht, een vijfde school is in aanbouw. Maarssen (1843) Voorburg (1848); Ootmarsum (1850); Wateringen (1854)Enkhuizen (,1855) Vlaaidingen (1855); Dordrecht (1856); Hillegom (1850); Nijkerk (1857); Alk maar (1860); Putmerend (1865; En schedé '1869); Soest (1859; Amster dam, Kloveniersburgwal (1871), Gro ningen, akhter de A-kerk (1873)Ijs- selstein (1877); Vianen (1880); Bussim, pensionaat (1881), Uithoorn (1889), Lobith (1891), Utrecht (1902), Wagc- ningen (1904); Hilversum (1911); Mun- stersche Veld, pensionaat (1915); 'sGra- venhage, St. Ursula, pension voor meisjes uit den nelten burgerstand (1918); Bovenkarspel (1918); Elden (1920); Groningen, Zwarte Weg 1921) Als Algemeene Oversten beheerden de Congregatie: Zr. M. Matthia (Stich ters) 1822'40 Zr. M. Joseph (Kisters) 1841—'68 Zr. M. Navier (T. W. V. Westerwoudt) 1868-78Zr. M. Eugenie (Han 1878-1911 Zr. M. Alphonse (M, M. J. Westerwoudt) 1911. De stichtingen Gods, aldus schreef iter Franke S.J. in «De Heraut-i, zijn de kindoren zijner liefde, wien Hij deel geeft in zijn vreugden en in zijn smar ten. Waar geen menschelijke beweeg redenen in het spel zijn, neemt men gaarne kruis en bloemen, zooals Gods voorzorg het schikt. De doornen heb ben niet ontbreken, maar ook de bloemen schonk Hij met kwistige hand. Een dankbaar Katholiek Nederland schaart zich blijde rondom de jubileerende Congregatie, nu de feest krans, die een eeuw stagen arbeid voor God verzinnebeeldt, in kinderlijke liefde wordt neergelegd voor de beeltenis van Jezus' H. Hart en zijn Lieve Moeder Maria. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 Depositorente van 3'/2 -5% mandeel deskundige, dezer dagen in de Katholieke Staatkunde o.m. het rotgende De staal doet uitgaven in het belang ran het algemeen en dan is het ook duidelijk, dat die algemeenheid de noodige gelden daarvoor moet opbren gen. Het komt er nu maar op aart, dat deze belastingen zoo eerlijk mogelijk, zoo weinig mogelijk drukkend zijn en voorzeker geen enkele deugd aantasten, Welnu de successie-belasting zondigt tegen al deze drie eischen. Ik noem haar diefstal en nog wel een diefstal, die den dief zelf benadeelt In plaats van te bevoordeelen. Art. 151 van de Grondwet zegtdat niemand van zijn eigendom kan worden ontzet dan na voorafgaande verklaring bij de wet, dat het algemeen nut de onteigening vordert en tegen vooraf genoten of vooiaf verzekerde schade- loossielling. Bij de successie-belasting worden de erfgenamen van een groot deel van hun eigendom ontzet maar zonder schade loosstelling het wordt hun dus een- In sommige gevallen kan deze be lasting ook drukkend zijn, hetgeen ik door één voorbeeld uit vele wil aan- Een oud heer wil aan zijne huis houdster, die hem de laatstejaren zijns levens niet toewijding heeft verzorgd, een voldoende knpitaal nalaten o verder eenvoudig doch onafhankelijk kunnen leven. Hij berekent, wat zi iemand daarvoor noodig heeft, maar i zijn dood komt de sterke, machtige fiscus en neemt haar bijna de helft daarvan af cn die trouwe ziel kan het verdere van haar leven in ontbering doorbrengen, omdat de staat haar de helft van haar vermogen ontstal. Ook met den derden eisch, dat eene belasting nooit eene deugd mag aan tasten, komt deze belasting zeer vaak strijd. Ten eerste besirjjdi zij de spaar zaamheid. Eenigen tijd geleden bezocht ik eene bejaarde, gefortuneerde, kinderlooze dame en vond daar op visite achterneef dier dame. Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort. Binnenland Successie-belasting Over de verregaand Itoogc vele op-[rechten schreef de heer Van Uden, een Daar die echterneef nog al gunst stond dier dame kwam het ter sprake en hoorde ik den achterneef het volgende zeggen Tante, ik geef U den raad er goed van te leven, U niets te ontzeggen, want van het geld, dat U nalaat gaat zooveel naar den staat, dat het werkelijk niet de moeite waard is, wat ik ontvang om daarvoor zuinig te zijn. Ziedaarde erfgenaam spoort de eillaatster aan niet zuinig te zijn,omda' zij door zuinigheid harerzijds toch nie' bereikt, wat zij bereiken wil, namelijk zorgen voor haar familie want de staat ontsteelt hun toch het groote deel van hun eigendom in strijd met art. 151 der grondwet. Deze raad wordt door den erfgenaam gegeven aan de eiilaatster en dat ter wijl de maatschappij zoozeer behoefte heelt aan vermeeidering van kapitaal, omdat zij in en door den oorlog zoo veel kapitaal heeft verloren. Ieder, die niet zooals de socialisten tegen beter welen in redeneert, r wel tot het beset komen, dat eene die eene dergelijke stemming te weeg brengt, noodlottig voor ons land voor de maatschappij moet zijn. Verder belemmert zij ook dc lief dadigheid, want ieder, die van plan is behoeftige personen of instellingen legaal te vermaken, zat zich nog een» bedenken, als hij weet, welk groot deel van zijn vermogen toch zijne bestemming niet bereikt en terecht komt in den ondempbaren put, di< men schatkist noemt. De grootste grief, die elk staathuis houdkundig ontwikkeld persoon moet gevoelen tegen de successie-belasting, heb ik voor het laatst bewaard. In de derde alinea noemde Ik de successie-belasting een diefstal, die den dief zelf benadeelt. Ziehier overlijden gaat een gedeelte van het kapitaal naar de schatkist en zoodra het daar is aangekomen be schouwt de regeering het als haar in komen, dat verbruikt mag worden. Wat voorheen kapitaal was gaal na den dood des erllaters io den verbruik*- voorraad over en wordt natuurlijk ook verbruikt. Bij ieder sterfgeval daalt het nationaal vermogen en het volgende Jaar zullen de gezamenlijke erfgenamen heel wat minder aan vermogens- en inkomstenbelasting op brengen dan de erlUter alleen. Op deze wijze voortgaande zullen binnen een afzienbaren tijd alle groote vermogens uit Nederland verdwenen zijn en zullen dan groote vermogens genoemd worden, die nu slechts mid delmatige zijn, om op hunne beurt te verdwijnen evenals de vermogens, die nu groot genoemd worden. Dan zullen er geen kapitaalkrachtige menschen meer zijn en zal Nederland voor een of andere groote onderneming een be roep moeten doen op het kapitaal van het buitenland, waar men alet zoo dwaas is geweest om zijn eigen kapitaal te vernietigen en dus ook zijn eigen graf graven. Het is duidelijk, dat het doel, dat bij deze belasting voorzit is de vernietiging der groote kapitalen, het ideaal der socialisten. De minister kan onmogelijk met grond beweren, dat hij de opbrengst dier belnsting niet kan missen, want met geen mogelijkheid is de opbrengst te ramen, zoodat, als er eens in een jaar geen rijke personen sterven, de suc cessie-belasting dat jaar niets opbrengt eo toch moet de molen draaien, daaren tegen al wat die belasting wel opbrengt zinkt weg in het niet. Als men dan wil spreken van katho lieke staatkunde, dan moet men be ginnen met het volgen der katholieke leer, die bescherming en handhaving eischt van den persoonlijken eigendom Amersfoort Bij een schoolfeest voor de Gerardus Majella-school St. Henrlcus-parochie. Voor Maandag werd hun een preije torgezegd, lazen we verleden Dinsdag in het verslag van het jubileum van den Heer P. v. Buy tenen. En het pretje kwamMaandagmiddag ras de jeugd lang vóór half 2 present n nu ging het in optocht naar Ihet Buitengoed van St. Louis» welwillend >oor deze buitengewone gelegenheid door de Kerw. Broeders afgestaan. Achter Biikhoven kwam de ezelwagen is tegemoet. Grauwtje bracht de groot- e pret in den stoet en de wagen werd al liccl spoedig bezet. Op het terrein was nu letterlijk van alle». 3 voetballen voor de grooten. Spaden, schoppen en harken voor de kleintjes. I Was een weelde voor de rakkerds. De limonade, krentenbollen, koekjes eoz. brachten 'n aangename verpoozing eu menig «lang zal hij leven* weerklonk door de ruime zalen die gastvrij voor ns waren opengesteld. Ezeltje moest menig ritje over de itgestrekte terreinen maken mét en zonder wagen. Na een paar uren werden de voet ballen weggeborgen en wedstrijden ge organiseerd. Koekkappen voor de klein tjes, waarbij grauwtje den eersten prijs won, Voor de grootcren zakloopen en paal slaan. De vreugde steeg ten top toen onze Pastoor kwam en nog een versnapering aanbood. Ken hartelijk, wel gemeend «lang zal hij leven* klonk en de stralende oogjes der kleintjes vertelden hoe cx

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1922 | | pagina 1