•Hoogland'
leg gecon.
ibonnemenl moei ge»
Hingen, verg. f(
1518 I-'ebr,
bouwer», verg.
19-22 Febr.
middenetand, vi
23-26 Kebr.
boven de 16 ia
1 4 Maait.
De Hantr« ve
710 Maart.
11-14 Maan
middenstand, vi
15-18 Maai
middenstand, vi
21-24 Maait.
16 50
25-28 Maa
meii je» uit Getdi
verg. f 6 50,
29 Maait-1
-12 April.
h'miII'
Indien uwe levcwtwjzr laai
berusten op het praten der men
netten, zult pij nu faun iels, dan
weer nieht zijn; nooit echter
vr(j m rustig.
Waarom Snaren
Sparen geejl vastheid van karakter
liet Is duidelijk, dat ook de armste
man een zeer vast en betlist karakter
hebben kan. Daar zijn zelfs bodelaars,
aan wie de Kerk de eer der altaren
heeft toegekend.
Verder is het ook waar dat er wel
eens rijke lieden gevonden worden, die
zeer karakterloos zijn, die In tegenwoor
digheid van geestelijken zich zeer vroom
voordoen en later in gezelschap van
zoogenaamde vrijdenkers niet genoeg
schertsen kunnen over dlczefde geeste
lijken of ten minste hij het honren van
smaadredenen over godsdienst en pries
ters geen woord van al keuring over
hunne lippen laten komen.
Dit zijn kArakterlooze lui. weerhanen,
die zich richten naar den wind.
Toch kan niet ontkend worden dat
de onvermogende meer dan anderen
Idool staat nan het gevaar, ook karak
terloos te worden.
Omdat hij niets heeft, is hij natuurlijk
afhankelijk van anderen hij moet rente
betalen, geld van hen leenen. op ere
diet van hen koopen.
Moe zeer dreigt dan het gevaar, dat
men ook de mecningen en geestesrich
tingen aanneemt van dengene, van wien
men afhankelijk is.
Dit gevaar is nog grooter indien de
bezittende zijn invloed omniddclijk ge
bruikt om zijne zienswijze op te drin
gen, indien hij eischtzoo moet gij
doen,
O, hoe moeilijk zal hel den arme dan
zijn zijne overtuiging getrouw te blijven,
zich met beslistheid te verzetten tegen
verkeerde cischen.
Zeker het is niet goed te keuren dat
deze of gcenc tegen zijn geweten spreekt
of handelt.
Maar in de beoordecling mogen wc
niet te streng'zijn i'dikwijls zijn het zeer
arme en afhankelijke mcnschcn, die
slechts uit vrees voor hen. van wie ze
afhankelijk zijn, tegen hun geweten
spreken of handelen.
Waren ze zelfstandig en onafhanke
lijk, ze zouden anders doen.
Van hoeveel gewicht is het derhalve
dat men spaart, om op eigen bcenen
te kunnen staan, om van niemand af
hankelijk te zijn.
Weet gij waarom de landbouwerstand
tot-nu-toc het trouwst bleef aan den
godsdienst cn aan zijne overtuiging
Omdat de landbouwer onafhankelijk
Helaas, door veranderde vei houdingen
gaat dc onafhankelijkheid van den land
man meer cn meer verloren, cn daar
mee zijn zelfstandigheid, zijn godsdienst
zin cn zijn vastheid van karakter.
Wees spaarzaam, opdat gij zooveel
mogelijk onafhankelijk moogt zijn, want
de spaarzaamheid bevordert in grooh'
mate de vastheid van karakter,
5 Hit laren na da Heiligt lilrini
tra Schiedam. j>
Door THOMAS A KEMPIS. E"
En gelijk zij geen enkel voedsel lerdoi
nuttigde, zoo had zij ook volstrekt geen
behocflc aan hel niet door de natuur,
noodzakelijk gcüischte.
Omslreeks het jaar 1412, gal deze
heilige kleine plant van Ood, door Itell l!'
brcetlc ploegijzer der smart doorkliefd, r
door dc lievigheid der pijnen, godcel-**
ten van longen en lever over met
verscheidene ingewanden,echlcr tonder *n nc
ccnigen onaangenamen reuk, zooals
door velen bewezen is. Zelfs die hetlCll
met dc banden hadden aangeraakt,'en on
werden bijna den ganschcn dag gewaar,
dat een zoele geur van hun handen ,CII
uitging. Van haar veertiende jaar tot'
haar ecn-cn-lwlnllgste kon zij uit zich [J
zelve zich op geen enkele wijze be-
wegen of verroeren en zoo lag zij al|d'en
die 7 jaren cn later tot baardood toe^ Ami
plat op den rug, en ook in haar lichaam1
kon zij niets bewegen, uitgezonderd n zoel
het hoofd en haar linkerarm met dien L
schouder. Wanneer zij echlcr gewoon'» 1
was op haar legerstede van ligging 1ching
veranderen, dan moest haar llchaamjt *"CJ
bij de schouders in een laken of znchtefi^