HILLE8 BESCHUIT N.V. Middenstands-Credietbank Credieten - Incasso's - Deposito's DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort Dinsdag 15 April 1924 No. 5 en Omstreken WDPa Acht en Dertigste Jaargang ABONNBMHNTBN kunnen elke week In gsan. doch oplegging van II m AMfipnoAruT os amfksfoort tfi ppodn *m II ADVHRTBNTifiN 25 cent per regel. Blllgke tarieven voor hardel en abonnement moei geachleden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. KANTOOR. LANQEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 nqvcrheld bq geregeld adverleeren, - Advertentlên moeten Olnadag Prqa per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort f 1.10. DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAOMIDDAO en v'1daR »^r S uur worden beaorgd. Een bepaalde olaate kan Alzonderiqke nummer» 10 ct. II II "let worden gegarandeerd. Men zou de menschcn gaarne het geluk tocwenschen, als zij er slechts een goed gebruik van wisten tv maken. Meestal echter is hun geluk door misbruik hel begin van hun ongeluk. Priesternood. In het mooie boeltje aSchall I be a Priest" van William ücyle S.-J. in het Neder andsch bewerkt door L. v. den Biesen S, J. in «Priesterroeping" staan eenige markante voorbeelden van priesternood. Zend me een half millioen priesters, «chrijft een Jezuïet uit Inditf, en ik b doof U overvloedig werk voor hen te vinden en dat onmiddellijk. Bisschop Hart cp de Philippijnen heeft bijna 100 parochies zonder priester, een andere bisschop 60 eveneens ver laten. Duizenden heidenen vragen het Doopsel, maar er is niemand om hen te onderrichten. Pater Prascr in China schrijftMijn parochie is 125 K M. lang en 62 K.M. breed. Ze heeft 750 steden, waarvan het aantal inwoners van 500 tot een kwart millioen atwisselt, en om dat ontzaglijk veld te bestrijken heb ik slecltrs twee priesters. De Aartsbisschop van O'egon ver klaart: er leven in de V.reenlgde Staten 50 :i 60 millioen personen zon der godsdienst, die d: Katholieke Kerk morst kunnen bereiken. Nog onlangs zeide de Protestantsche bisschop van Rochester in een open bare redeniet alleen aanbidden de meeste menschcn van Engeland den Almachtigen God niet en gelooven zij niet aan Jezus Christus, maar J volstrekt niets van Hem, waarschijnlijk nog minder dan van Mahomed Confucius. Aan hondrrd duizenden Hij praktisch onbekend, behalve als de inhoud van een afschuwelijke vloek. De Anglikaansche bisschop van Lon den spreekt van «zijn htidttuch diocees, waar geen drie percent der bevolking ooit een voet in de kerk zet. Er loopen heele straten kilometers en kilometers ver, waar de menschcn letteilijk God leven." Denk de 1000 mill'oen heidenen schouder aan schouder staande zouden een rij vormen van 640.000 K.M. lang of 17 ntail de wereld PTot zoo ver Pater D yle. Maar kan men door gaan, L) meer dan 130 millioen Russen leven in een gecstelijl woestenijde Balkan is godsdienst een rui'te hel Katholieke Zuid-Amenka is jammerlijk verwaarloosd en verlaten, Frankrijk voor een g;oat deel verloren. En in ons eigenland beginnen we zelfs van voren af aan met een missie ondei dc heidenkinderen in afwachting, dat de kleinen weer het eerst door den Meester gezegend bij de grooten het veriangen naar den Paascll-Zaterdag zullen wakker roepen. Voor al dat werk zijn priesters noodig, veel meer priesters dan we nu al hebben. Leekeidtulp wordt dankbaar autvaard, maar Christus' weik moet de priester doen. En evenals heel de vcrlosrin; voltrokken wordt met mede wei king cnech, zoo moet ook de priester roeping niet worden overgelattn aan Gods wondermacht, maar door ons, door ouders en opvoeders vooral, wor den gewekt en gesteund. Alle-ee at geen tegenwerking, geen dood zwijgen, geen voorstelling van het Priesterschap onbereikbaar ideaal I En waarom :n ook bij gepaste gelegenheid de heerlijkheid van de geest .-lijke roeping niet aan kinderen vooihouden i Be loofde Christus zelf niet aan zijn Aposte len hun honderdvoudig térug te geven wat ze verlieten Maakte Hij het hun niet gemakkelijk met zijn belofte altijd bij hen te zullen blijven, hen te zullen helpen, te zu"en troos.en, hun zijn Geest te zullen zenden, zoodat ze niet bezorgd b.-hocfden te zijn, wat zc de wereld zouden zeggen Was het geen beroep doen op bun kinderlijke Joodsche begrippen, toen Hij hen op twaalf tronen zette om de twaalf stam men Israëls te oordeelen En zouden wij dan de verhevenheid en de voor rechten van den priesterlijken stand angstig voor onze jongens moeten ver borgen houden Neen, een juiste uit eenzetting en een gepast woord op tijd gesproken zal vaak ecu sluimerend ver langen wakker roepen en wat voor het kind zoo oneindig ver weg ligt binnen den gezichtseinder brengen. Maar priesterlijke roeping veronder stelt over liet algemeen een echt gods dienstige opvoeding. Verwende jongens zien tegen liet offirieven van den priester op wereldschgezinde jongens worden niet licht paladijnen van het Koninkrijk Gods, en de toekomstige bedienaars het heiligdom zullen wel zelden te zoeken zijn onder hen, die des Zondags Onzen Lieven Heer, zijn deel geven een stille H. Mis en voor de rest vi dien dag den voetbal verafgoden. Een ernstige en godsdienstig: jeugd, een jeugd, die van sport en spel kan houden, maar die kerk en altaar boven alles stelt, zij en zij alleen geeft gegronde hoop eenmaal de mannen te zullen leveren, die de rijen van onze priest--- en missionarissen zullen aanvullen versterken. Een gebed om priesters heeft onze Verlosser zelf al gevraagd. Maar wel licht is nimmer dat gebed zoo noodig geweest als thans. Nooit, zegt Livius de Romeinen en Carlltagers, heb- zoo machtige volken als deze twee dc wapenen tegen elkander opgenomen en nooit waren die volkeren zelf zoo machtig als toen, en geen onbekende krijgskunde brachten zij tegen elkander in 'l veld, maar een beproefde in een vorigen geweldigen oorlog, Hetzelfde valt te zeggen van den tegenwoordigen geestelijken strijd. De bevolking van de wereld is sinds Christus' prediking tol in tienvouden toegenomen. En onder die ontzettende mcnschenmassa duurt de eeuwenoude strijd tusschen goed kwaad, klaarheid en verwarring, wat h tid en leugen onafgebroken voort wordt gevoerd met al de wapenen, t een ongeëvenaarde wetenschap kunst en techniek en een opperm- clitige pers aan de.i enkeling en aan de mach' van den staat cn aan het fanatismi van de kliek in handen geeft. Zoo ooit. dan hebben we thans be hoefte aan vele vsebijdig ontwlkkeldi en t ffervaardige priesters. Om meer priesters vraagt een wereld van onge lukkige I eidencn en smeekt een ont redderd Christendom, meer priesters vordert het werk en de macht van den tegenstander. Zij zullen er konten, die priesters, door onze liefdevolle zorg voor de jeugd en ons gestadig gebed. Vragen we er om in dezen Passictijd voor de zegepraal van het K'uls. Culembn'g. G. VOSKUILEN. Binnenland Onderwijs. Nu er allorwoge ach cn wcc wordt geroepen over dc voorgenomen ver slechtering van het onderwijs, lijkt het ons niet ondienstig hier af te drukken wat het Tweede Kamerlid Baron van Wijnbergen hiervan zegt: Hoe de jeugd wordt opgevoed cn gevormd, is en zal altijd voor huisgezin, maatschappij cn staat van liet hoogste belang blijven. De belangstelling voor het onderwijs was weliswaar na 19|8 ccnigszins gedaald, maar toen ntcn begrepen had, dat van den beloofden gouden tijd niet al tc veel terecht zou komen en tal van zaken niet voor ver wezenlijking vatbaar bleken, werd de aandacht weer op liet onderwijs ge concentreerd. Baron Van Wijnbergen brengt in herinnering, dat heel dc onderwijswet- geving slechts middel Is om tc komen tot het doelte zorgen, dat ieder, zon der onderscheid, zijn kinderen onderwijs kan laten geven, gegrond op den gods dienst, dien hij belijdt. Nu dit recht is verkregen, berust op ouders cn onderwijzers dc zware plicht vervolmaken, wat op politiek gebied rd verkregen. De toestand van ons lager onderwijs in Holland is op het oogenblik zoodanig, irfat de katholieke school kan voldoen, zooals ze in een katholieken staat zou zijn. De band tusschen school cn kerk kan wor den gelegd precies, zooals dd kerk het wil. Aan ons is het zorgen, dat men in dc toekomst in huisgezin en maat schappij dc menschcn zal kunnen aan- ijzen, die het onderwijs op katholieke :holcn hebben gevolgd. Ook voor onze sociale organisaties is het plicht te benutten, wat de onder- wijswetgeving hun aanbiedt. Onze R.K, Vakbeweging mag wel eens meer dan tot dusver bedenken, dat dc Nijver- heidswet meer in toepassing kan wor den gebracht. Vóór alles moet in het oog worden gehouden, dat de financieele gelijk stelling, zooals die nu wordt toegepast, nooit inzet van den onderwijsstrijd is geweest. Inzet was het te niet doen van het liberale idee, dat het onderwijs staatszaak was en niet aan het parti culier initiatief kon worden overgelaten. Zij, die thans zoo afgeven op tc ver doorgevoerde staatsbemoeiing, mogen dan ook wel bedenken, dat het nun vorige generatie was, die' juist die staatsbemoeiing wcnschtc op een ge bied, waar het geheel niet had mogen voorkomen. Toen eenmaal de vrijheid was verkregen zelf bijzondere scholen te mogen slichten, bleek, dat deze vrij heid slechts van formeclcn aard was, voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 Telefoon no. 304 Depositorente van 3'/, - 5% THANS BIJ NAGENOEG ALLE WINKELIERS IN AMERSFOORT EN OMSTREKEN verkrijgbaar Het fijnste op het gebied van Beschuit VERTEGENWOORDIGER - FIRMA J. VAN VOLLENHOVEN, Afd. Koloniale Waren Amersfoort - Telefoon 108 Alle pogingen werden door onze tegen standers aangewend, om die vrijheid illusoir te maken. Men bracht dc open bare school op allerhande wijze voort durend in betere conditie, teneinde dc bijzondere school ccn zoodanige con currcntic aan tc doen, dat deze laatste het op den duur ni-t zou kunnen vol houden. Toen moest dc eisch worden gesteld ook voor dc bijzondere school geld uit dc openbare kas. Toen het zoover was, bleef men doorgaan dc openbare school tc bc- voordcclcndat heeft er toe geleid tc blijven Ivrngen ont hetzelfde wat dc openbare school aan den staat kostte, ofschoon men eerst niets anders had gevraagd dan dc school zoo eenvoudig n sober mogelijk in te richten. Dc volledige financieele gelijkstelling 'erd in 1920 verkregen, Het liberale stelsel was dus niet alleen principieel onjuist, het was ook zeer duur gebleken. Onder dc Katholieken wordt thans ge zegd, dat dc gelijkstelling zooveel geld kost. De gelijkstelling als zoodanig kost niets. Of zc wat kost, hangt af van de instelling, waarmede ze gelijk gesteld wordt. Thans merkt ntcn pas, hoeveel het openbaar onderwijs kost. Ons Ne- dcrlandschc stelsel is zeer duur cn dc rechterzijde is nog steeds bereid op dit stelsel terug te komen. Men zegtwa* dc gelijkstelling nog maar wat uitge bleven, maar men vergeet te bedenken dezen bczuinigingstijd te betalen lijn, als we de gelijkstelling hadden. Er moet worden bezuinigd, maar gevolge van de gelijkstelling hebben we nu dc garantie, dat dit en op bij zonder cn op Openbaar Onderwij» ge lijkelijk zal geschieden. Er wordt geklaagd, dat het onder- js tc duur is. Het ligt niet op de eerste plaats op den weg der Katho lieken, om hierin verandering tc bren gen. Tot de pneifleatie heeft de linker zijde haar medewerking slecht» verleend indien verschillende van hare desiderata, die het onderwijs juist zoo kostbaar maken, werden ingewilligd. Door dc aigemccne omstandigheden worden wij ook op onderwijsgebied gedreven naar beperking van uitgaven, Voorstellen in dien geest ondervin den scherpe critick. De actie, die men tegen dc rcgccringsvoorstellen voert, is uits' Itend een actie >tegcn«. Het gaat niet nan, dat allerlei organisaties van onderwijzers cn opvoeders zich uitspre ken tegen dc rcgcering en het daarbij laten. Men moet er andere voorstellen tegenover stellen, opbouwende eritick leveren. Tegen het inmiddels opgeschorte besluit tot verschuiving van den toe- latingslceftijd tot het zevende jaar, be staan zeker overwegende bezwaren. De Jeugd komt in grootc gevaren, maar ook bestaat de mogelijkheid, dat de gemeente worden gedrongen onderwijs instellingen voor voortgezet onderwijs in het leven te roepen, zoodat ntcn toch niet aan kosten ontkomt. Het niet verplichtend stellen van het zevende leerjaar kan van onzen kant niet als een onoverkomelijk bezwaar gelden. Vermindering der salarissen cn 30 Hit luu rin iii Hiiligi iidiin ui Schiedam. Door THOMAS A KEMPIS. Want wanneer een zekere godvree- zeilde prior door haar geroepen en gekomen was, namelijk daags voor het feest van den Stoel van den heiligen Petrus in hetzelfde jaar waarin zij stierf, werd de prior den volgenden dag zeer vroeg gewaarscltuwd door den biecht vader der maagd, lieer Joannes, om haar kamertje binnen Ie treden, indien Itij omtrent haar eenige geestelijke gave wilde beleven. Als Itij dan haar kamertje was binnengetreden, werd Itij daarin zulk een allerzoetste geur ge waar, welke de maagd, toen door den Heer bezocht en naar cle hemclsche plaatsen opgevoerd hiervan had mede gebracht, alsof in datzelfde kamerke verschillende soorten van welriekende reukwerken waren geplaatst. Na dit wederkeerig en goddelijk onderhoud dan over die zaken, waarvoor zij den prior geroepen had, spoorde zij hem aan op het Paaschfeest bij haar terug te komen, otn te samen nog beter te spreken over diezelfde zaken, zooals de Heer die gegeven had. En indien hij haar niet zou vinden, dat hij dan uit naastenliefde voor haar zon bidden. En helder blijkt uit deze woorden, dat zij hierdoor over haar dood heeft ge sproken, ofschoon zij het woord dood niet noemde. Over dc genade in den Paaschnacht en de voorspelling van haar dood. Hoofdstuk XXV. Als het Paaschfeest nu naderde kwam in denzelfden heiligen nacht van de Verrijzenis des Hecreti ongeveer vier uur in den morgeit, de meerge melde lieer Johannes, de biechtvader der maagd om haar Ie bezoeken, die zoowel uit den geur, welke van Itnar handen opsteeg, als uil Itare woorden duidelijk begreep, dal zij op de ge wone wijze van den heiligen engel was bezocht. Want Itij werd zulk een welriekeiiden geur bij haar gewaar, dat het scheen of zij gezalfd was met allerlei soorten reukwerk. En wanneer hij haar hiermede gelukwcnschtc en God dankte, bekende zij, na het bezoek des engels tot zich zeil gekomen, dat zi op goddelijke wijze vertroost waszl verzekerde echter, dat haar tocli nog zware straffen wachtten, welke zij ge durende dezelfde feestdagen zou onder gaan. Zij zeide ook, dat zij In den zelfden nacht liet alleluja In den hemel had hooren zingen en dat zij hoopte, zou zingen; dat zij echter minder van die kwellingen zou te lijden hebben, indien de paascltfccsten voorbij waren geweest. Ett dit schijnt zij gezegd te hebben met het oog op haren dood, ofschoon zij kort te voren niet aan kondigde, dat zij ging sterven. Op elk dier dagen echter, namelijk op den heiligen Paaschdag zeiven cn dc twee daaropvolgende zeide zij tol de bezoe kers, dat de pijnen, welke zij toen leed niet lang zouden duren, zooals later de uitkomst der zaak heeft be wezen. Over haar zaligen dood en liaar smarten in dc laalslc oogenblikkcn, Hoofdstuk XXVI. Als dan de derde dag van liet octaaf van Pasclten naderde, bad dc zacht moedige cn geduldige maagd, al Itaar vermogens nog eens willende inspan nen, lieer Joannes, haar biechtvader, als hij 's morgens vroeg tot haar kwam, dat noch Itij zelf, noch iemand van wie Itaar liefhadden, dien dag zouden binnenkomen om haar te bezoeken, uitgezonderd den jeugdigen Boudewijn, die haar vol ijver tot lliar dood diende. En zoo is liet ook geschied, dat zij volgens haar hartcsvcnsch, eenzaam cn van alle menschcn verlaten stierf. Zoo verhaalde haar gemelde biechtvader lan een kloosterling, dal zij vier ol •ijf jaar voor haar dood aan den lieer had komen vragen, dal zij geheel alleen en met volle bewustzijn mocht sterven. Ook Itad zij gevraagd, dat Hij haar lijden cit ziekten zou vermenigvuldigen; Itaar dagen zou verkorten, liet uur van Itaar dood verhaasten en Itaarcen korten doodstrijd zou geven, en dit is geschied, zooals uit het volgende zal blijken. Als dan al haar huiagenooten waren buitengesloten, cn in do afwezigheid van Itecr Joannes, die toen in den vroegen morgenstond dc getijden der overledenen voor een ovorledcneovcrstc kloosterzusters Itad gebeden werd dc maagd, op Itaar uiterste liggend, terwijl alleen de genoemde knaap tegen woordig was, die haar een schaal aanreikte cn de uitwerpselen wegdroeg, zoo benauwd door dit braken, die zij op klagenden toon tol den haar dienen den knaap sprakMijn allerdierbaarst kind, als lieer Joannes eens wlsl, wal ik op bet oogenblik lijd. En geen wonder, dal zij bekende, dat zij leed in die benauwdheden, bmdat Itaar lijden toenam, doordat dc ecne benauwdheid op de andere volgde. Van het zevende uur van dienzcltden dag af, van 'smor- gens vroeg tot ongeveer een kwartier na den middag, voor zij stierf, gaf zij bijna twintig maal een groenachtige zelfstandigheid op. welke zij meende, dat voortkwam van de bitterheid van de gal. En wanneer genoemde knaap, als Itij dit gezien cn gehoord Itad, haar vroeg of hij heer Joannes wilde roepen, ondervond zij tenslotte zulk ccn moeilijkheid, dat zij dc slijm ut dc keci opgehoopt niet vermocht uit te werpen cn dreigde tc slikken. Als liet onervaren kind dit zag, meende hij, dat zij terstond zou sterven cn hij boodschapte dit aan heer Joannes en dc overige huisgenooten daar vergaderd. Eu wanneer die eveneens weenende toesnelden, vonden zij Itaar in dood- slrijd. Dan nam heer Joannes haar hand en vroeg van Itaar een tcckcn ot zij log leefde, of zij het heilig Oliesel -vilde ontvangen. Wordt vervolgd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 1