DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 14 Nov. 1924 No. 66 Acht en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gun, doch oplegging van abonnement moei geschieden voor den unvang van een nieuw kwartul. Pr(« per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort f 1.10. Afionderljke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO advbRTBNTiAn 25 cent per; regel. Blllgke tarieven voor handel en n|verheld b| geregeld adverteeren. Advertentlên moeten Dinsdag en Vrfldag vóór 6 uur worden besorgd. Een bepulde plaats kan niet worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de PhilippenBen ra, 17—IV, 3. Broeders 1 Weest navolgers van mij en let op diegenen, die zóó wandelen ais gij ons lot een voorbeeld hebt. Want daar wandelen er velen, van wie ik u dikwijls zeide (en nu ook weenend zeg), dat zij vijanden zijn van Christus'kruis wier einde verderi is, wier God hun buik en wier eer in hunne schande is, die hunne zinnen stellen op het aardsche. Maar onze wandel is in den hemel, van waar wij ook als Zaligmaker verwachten onzen Heer Jezu9 Christus, die het lichaam onzer geringheid hervormen zal, zoodat het gelijkvormig worde aan het lichaam zijner heerlijkheid, ingevolge de werkkracht, waardoor Hij ook alles aan Zich onderwerpen kan. Zoo daD, mijne veel geliefde cn zeer beminde broeders, mijne vreugde en mijne kroon wee9t aldus standvastig in den Heer, zeer geliefden I Ik bid Evodia en smeek Syntyche, eensgezind te zijn in den Heer. En ook u bid ik, oprechte medewerker 1 sta haar bij, die met mij gearbeid hebben in het Evangelie, met Clemens en mijne overige medearbeiders, wier namen in het boek des levens staan. EVANGELIE volgens den H. MattheusIX, 1826, lu dien tijd, terwijl Jezus tot de scha ren sprak, zie naderde er een overste, dte Hem aaobad, zeggende: Heerl mijne dochter is zoo even gestorveu doch kom, leg uwe hand op haar, en zij zal leven. Jezus nu stond op en volgde hem met zijne leerlingen. En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf jaren aan bloedvloeiing leed, derde Hem van achteren en raakte het boordsel van zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zelveIndien ik slechts zijn kleed zal hebben aangeraakt, zal ik gezond zijn En Jezus, Zich omkeerend en haar ziende, sprak: Vertrouw, doch ter uw geloof heeft u gezond gemaakt. En de vrouw was gezond van dat uc Toen Jezus nu in het huis van overste gekomen was en de fluitspelers en de misbaar makende menigte zag, zeide HijGaat heen I want de jonge dochter is niet dood maar slaapt. E' zij belachten Hem. En als nu de menigte uitgedreven was, ging Hij binnen en vatte haar bij de band. En de jonge dochter stond op. Deze mare nu werd door die gansche landstreek verbreid. DINSDAG 18. Keikwijding. Credo. WOENSDAG 19. H. Elisabeth, 2egeb. H. Pontianus. DONDERDAG 20, H. Felix, v Valoif. VRIJDAG 21. Opdracht van O. L. V. Credo. Praef. v. d. H. Maagd. ZATERDAG 22. H. Cecilia. Liturgische Kalender. Week van 16—23 November. ZONDAG 16. 23en Zondag na Pink- MAANDAG 17. H. Gregorius, geb. A cunctis, 3e geb. naar keuze. De Brieven ven Jantje. Nadruk verboden). Eeuw. Pater 1 Nogmaals de vader van uw kleinen vriend, die u in zijne plaats komt schrijven. Onze kleine jongen is nu reeds mee dan een maand van ons heengegaan. En toch, nooit heb ik me dichter bij hem gevoeld, dan thans. Dien Paaschmorgen na de H. Kom- munie, de eerste van mijn nieuw leven, het leven, dat zijn dood mij gaf, heb ik in het diepste van mijn ziel een gehoord, ^ijne stem, de stem van mijn kind»Nu is 't uwe beurt, om iederen dag naar den Meester te gaan - mijne plaats. «Eerst wilde ik niet luis teren. Maar de stem klonk zoo s kend en vervulde me tegelijk met smart en vreugde Uwe beurt, vader tje 1 Toe dan heb ik uwe bekeeriog niet duur genoeg betaald om haar vol komen te maken Dagen achtereen kon ik het stemme tje niet kwijt geraken... Het drong altijd meer en meer aan, vooral op het Iets ooer de Jlmers* foortscbe volksschool. Door A. F. VAN BEURDEN. Zooals algemeen bekend is, zorgden in de middeleeuwen de priesters, ver bonden aan de parochiekerk voor het onderwijs der kinderenwat ook te Amersfoort regel is geweest. De Benedictijnen van den Heiligen berg, bedienaars der parochie Leusdeo, zullen om te voldoen aan hun regel, ook het hunne bijgedragen hebben tot het volksonderwijs. In 1380 en vroeger was Wilhelmus Henrick rector der scholen te Amers foort. In een voorrede van een door den rector van Vladeracken aan den Raad van Amersfoort opgedragen werk (Ant werpen 1597) zegt hij dat zes onder ijzers de jeugd onderwijzen en eene oor dien tijd ruime bezoldiging ge nieten. Wat in Rootselaar I bl. 291 verteld wordt, dat er in dien tijd, slechts weinig inwoners van Amersfoort de Latijnsche taal niet machtig waren en lat men die taal op straat hoorde ipreken, gelijkt heel veel op groote overdrijving. De raad der stad liet zich veel aan het onderwijs gelegen liggen blijkens vele ordonnanties. Men leze De Raet van onze stad, belooft een geleide aan alle de clercken, die hier ter scolen comen uijtgeoomen de viande sin onses heeren des gestichts ran Utrecht of der stad Amersfoort. Verder vinden wij a°. 1437 in d aadsprotocollen Dat niemant »scoel sal houden, noch kynder lereD, anders dan in der grooten scolcn onder meister Symon, uijtge nomen meegden clap bij 5 pond van eiken kynde, Itemso is den raet te weten ge- imen, dat sommige seggen, dat elck kynt van scoelgelt geven sal 1 Rijn- schen gulden. Dat daromme veel luiden hoir kynderen thugs houden, duchtende dat swaer loen, soodat de luide be drogen zijn. Zeer vaderlijk zegt nu de raad ghij goede luide «Dat suit ghij lus waer anders vinden, dewijl de raet noch niet en weet wat elck kynt geven sal als alleen nadat voel kynderen eerst schoelgaen in die reden en maat sal elck kint gei 2 port. Item de Raet, out nije code ge- eente, is overdragen, dat de school kinderen 8 Meij naest comende geven sullen voir hoin scoilgelt ein vlemsch groot Fransch ende nijet meer ende die stad sail den scoelmcyster gheen geit meer geven en de scoelmeystei sail de koraeien leeren sonder hem geld af te nemen 2 port Lucas 1438. In 1463 kondigde men nog eet dat alle knechtgens in de groote school oe9ten gaan en in geen andere. Ia 1468 vernieuwde men dit gebod, dat mijn kleine Jan gewoon was de kerk te gaan... Ik kon niet streven ik heb me overgegeven, beelemaal I nu ga ik alle dagen, alle dagen, ik, de arbeider van de elfde ure, goed ik kan, de plaats innemen Heeren tafel, die hij fedig liet. Dit jornemen heeft diepen vrede in mijne ziel gestort. Ik koester nog slecht één verlangen in verre zijne voetstappen te volgen voort te gaan op den weg der vol maaktheid, dien koninklijken weg van het offer en der blije overgave van ons zelve; dien weg, dien hj vóór mij heeft afgelegd in zoo korten tijdde leerling te zijn van hem, wiens Meester ik had moeten wezen. Op m$n wandeling in den tuin, dezen morgen, trof me een prachtige lelie, wier blanke kelk in den nacht was open gegaan. Aan haar voet koesterde een klein slerrebloempu zijn teer-zilveren kelkje in de zonnestralen, 't Was of de lelie iets van haar witte pracht had neergestrooid in de aarde, als een zaadje, dat ontkiemd was en vrucht zou dragen, onder haar beschermende schaduwen, Mocht ik dat arme zaadje zijn terwijl men in 1471 het oprichten en houden van kleine bijscholen met boete bedreigde. 1520 was er een groote brand, die achter de St.Joristorcn begon en naar de Kamp liep. De groote schot-I brandde af. In 1529 was ze herbouwd toen ruzie tusschen den rector der Latijnsche school en den clerck op de Camp, die op eigen gelegenheid school hield. Hij stoorde zich niet aan de reglementen. De ouders moesten de kosten van de groote school dragen, ook al zonden zij ze elders. Er bestond in dien tijd al een soort hoofdelijke omslag of kop- geld. De Magistraat hield de orde cr in en verbood in 1562 aan de klercken der scholen in de herbergen te zitten, te drinken of te spelen, wat een kwaad voorbeeld kon geven aBn de jeugd en daarom nagelaten moest worden. Io 1569 werd ten behoeve der ouderlooze kinderen, jongens en meisjes, die buiten het Weeshuis werden opgevoed in de H. Geestkapel eene Leerschool ge sticht, ten einde op zekere ureD des Hciligendags lezen en schrijven te leeren, hen tot deugden en goede manieren te brengen, «jae daeruijt een geheele goede onderdanige Catholieke Gemeynte 'ormen.« Men voorzag de kinderen van boeken, pennen en papier, zorgde des winters voor kleeding, gaf hun het gereedschap voor ambachten, s dus een middeleeuwsche model Zondagsschool. De Raad begunstigd! dit goed voornemen en stelde een com missie van toezicht aan uit de eersti burgers en burgervrouwen der stad (Rootselaar II 379.) Dit waren scholen op geheel Katho lieken grondslag. Na de Hervorming veranderde dit en zag het er een eeuw later geheel anders uit, waarvan wij een voorbeeld aanhalen uit de Ordonnantie op de scholen van 13 Augustus 1655, door den Raad der stad opgesteld. Eerstelijk: niemand 't zij mans ol vrouwspersoon binnen dezer stad en vrijheijt van dien, sal eenige Latijnsche, Fransche of Duilsche school mogen houden ten waar deselve professie van Gereformeerde relegir ware en zich aen de Magistraat hebben aange geven en acte van admissie gevraagd op poene van 25 gld. Die al school houden en consent hebben moeten hunne acte aan de op zichters toonen op poene van 3 gld. Voorgeschreven is dat deselve school meesters en meesteressen den kinderen niet anders sullen mogen leeren als 't deze navolgende boecken Het groot en kleijn A.B.C.-boek, De Hcijdelbergsche Catechismus. De Evangeli-.n ende Epistelen. De Trap der jeught. De historiën van David. Proverbia of Bpreuk Salomonis. De Sendbrieven van de nieuwe editie. Met eenige stichtelijcke dichters, daar achter aangehecht. Ende geensins mogen leeren andere boeken, die met de religie en goede seden strijden ofte eenighe Roomsche superstitiën smaecken ofte maeken kunnen, op de verbeurte van tien gul den telcke reijse. Niemand zal zonder consent aan huis les geven op boete van 10 gld. Ook niet op Zondagen of op geboden erdagen op de uren, er gepredikt wordt voor of na deD middag, op boete lever onder de bescherming van mijl kleinen jongen blanke lelie, hij ook I heel, heel dicht bij hem... Bid voor mijne arme ziel. Van den Bosch De kleintjes roepen om brood... Jantje slaapt zijn langen slaap... Janneman rust op dit hooge kerk hofje, vanwaar inen de zee kan zien... Jantje is ingesluimerd op de groote ilaapplaats, waar kindertjes engelen waken... Boven zijn grafje houdt een rood- armeren kruis de armen wijd uitge spreid... Een klimroos slingert er haar geurigen bloemtrossen overheen. Op den grafsteen is een ciborie gehouwen, waarboven een hostie schit tert, en om de hostie is de klach! ge grift van den Meester, den Vriend der «Laat toch de kindertjes tot Mij komen, En weerhoudt ze niet. Want aan dezulken behoort het Rijk [der Hemelen.< Boven den Kelk had de van 3 guldtn. Niemand zal schrijfvoorbeelden uit hangen, als bij ze niet met eigen band geschreven heeft. De schoolmeesters en meesteressen zullen de kinderen bij beurten doen uit spreken het morgengebed, tegen den 'iddag het gebed voor den eteD, namiddags 't gebed na den eten en weder uitgaande, bet avondgebed naar de Gereformeerde formulieren daarvan bestaande. Zij zullen de scholieren die gebeden in buiten doen leeren, alsmede het Gebed des Heeren, de 10 geboden en 't Geloof. De arme kinderen en die van den Armen Noothulp zullen worden bestelt bekwame Gereformeerde school meesters. Men moet hen den catechismus overhooren, die ze Zondags in de kerk moeten opzeggen. Zaterdagsnamiddags zullen zij de gebeden leeren. De schoolmeesters en meesteressen zullen de scholieren inplanten onder danigheid en eerbied voor de overheden, leeraars, ouders en mombers. De buizen der naaisters, speldewerk- sters en alle anderen, waar de kinderen onder het deksel van handwerk, mede leeren, lezen en schrijven of catechi- eren zijo te onderzoeken. Bij weigering in visitatie 25 gl. boete. De schoolmeesters en meesteressen, speldewerksters en naaisters zullen ge houden zijn gedurende den schooltijd door haar deur een sijen wijtterteecken of aan de deur te hebben een draai- klinck, opdat de opzichters 't allentijde de schoole kunnen visiteeren, op poene -n 10 gl. De schoolmeesters zullen het geheele sr door school houden van 811 en m 14 uur en zelf aanwezig zijn. De gewone speeldagen zijn uitgezonderd, alsmede andere dagen door de overheid ingesteld, zonder eenige Paepsche su- perstiüeuze dagen te vieren zij blijven al waren er ook maar drie leerliogen tegenwoordig. De schoolmeesters zullen geen kin deren opnemen, die eiders leergeld schuldig gebleven zijn. Nevens de drie heeren predikanten, zullen twee heeren uit den raad opzicht houden. De boeten komen de helft voor de diaconie, de helft voor de dagelijksche armen. Gedaan, 13 Aug. 1655. Die toestand bleef bestaan tot de Fransche revolutie, toen het onder wijs ontdaan werd van zijn geheel :ijdig karakter. Binnenland Het Krulsverbond. Te Zwolle vergaderde het hoofdbe stuur van het Krulsverbond met de districtsbesturen. Tien van de dertien districtsbesturen aren ter vergadering aanwezig, terwijl tevens aanwezig waren Mej. Reith, taresse van den Mariabond en de beer BiaDchi, algemeen administrateur van «De Kruisbanier. Aan de orde kwam de bespreking over den toestand in de verschillende districten. Dit punt werd iDgeleid door den secretaris den heer P. Dieges. Over bet algemeen werd die toestand volgens oud gebruik, een kleine bolte uitgehouwen, om het regenwater op te vangen... Kleine, blauwe meesjes, die de dichte cypressen wooeD, komen 's morgens en 's avonds drinken halen... Jantje is nu bij den Grooten Vriend, t Wien hij spreekt over de vele kleine vriendjes, die hij op aarde heeft achter gelaten. Jantje bidt nu tot dien Grooten Vriend, den Vriend der kleinen -Gij, die de blauwe meesjes den druppel water niet weigert, die ze smachtend zoeken in heete dagen.., Gij, die in uwe voorraadschuren de dagelijksche tarwe hebt, die de vogelen des hemels voedt.,, laat ze niet van honger omkomen, de kleinsten der kleinen, die tot u schreien wegens den honger hunner ziel... «Gij die de leliën kleedt in al haar luister en iederen dag den dauwdrop zendt, die hare blanke blcemeo reioigt, behoed ook de blanke kinderzielen door uw dagelijksch brood I Zend hun pries ters toe die mild mededeelen van bet brood der kinderen. Geef hun moeders, die iets begrijpen van de zending die Gij haar toevertrouwt. ongunstig geacht, hoewel hier en daar nog wel wat zou zijn te verbeteren. De actie inzake de Kruisbanier en actie bij de volksbibliotheken is in verschillende districten niet zooder suc- hand genomen. Getracht moet worden de bestaande lezerskring min stens te behouden. Met vreugde werd geconstateerd, dat in verreweg de meeste districten eene belangrijke samenwerking bestaat tusschen districtsbesturen van Mariavereeniglngen en Kruisverbonden. Ook de plannen van actie voor de naaste toekomst, waarin de uitgave Nieuwjaarsbode een ruime plaats innam, doen gegronde hoop koesteren dat er een gezond leven zich itwikkelen zal. De mededeeliDgen van den secretaris werden door verschillende afgevaardig den aangevuld. Een uitvoerige discussie ontspon zich over het besluit der vorige algemeene vergadering van den bond, dezen winter meer werk te maken de stichting van Jongensbonden. Besloten werd dat vanuit bet secreta- ieder district uitvoerige inlich tingen gezonden zullen worden en de districtsbesturen zullen zooveel mogelijk trachten in die plaatsen, waar geen JoDgensbonden zijn, deze te stichten. Zeer werd aanbevolen het houden in oudersavonden en werd uiteengezet, op welke wijze de districtsbesturen dienen te worden gereorganiseerd, naar aanleiding van de gewijzigde statuten. Overslroomlngtellende. Het wBter wast 1 Een schrik voer door de landelijke bevolking, die nog versch in het geheugen bewaarde de beugenis van de rampen en ellende, door bet water vroeger veroorzaakt. En de berichten melden niets anders daD steeds stijgen der rivieren, totdat eindelijk de vijand niet meer te houden en het water zich een weg baande het vlakke veld. Langzaam maar zeker verdween het eene stuk land na het andere onder den waterspiegel, bedervend en vernielend de veldvruch- er nog stonden. En steeds hooger steeg het water, totdat het vee moest gebracht worden naar veiliger plaats, en de bewoners op den zolder een goed heenkomen zochten. Ja, het kwam voor dat men gebrek leed aan alles, omdat er geen voorraad levens middelen was, en hulp niet spoedig kwam. En menige landbouwer zag met tranen in de oogen door bet water vernietigen wat hij zoo moeizaam be- Het water wast 1 Dat wil zeggen, dat veel schade te wachten staat. Maar komt in een huisgezin de alcobolstroom, dan volgen nog grooter rampen. Stoffelijk en geestelijk is de ellende groot daar, waar men den alcohol niet weet te beletten 2ijn volle kracht te toonen. Gebrek, honger en ellende voert die stroom met zich mede, en verandert daardoor menig welvarend huisgezin in een troostelooze ruïne. Wie zal durveo beweren, dat de over- strooroing van den alcohol een zegen voor de maatschappij Als de om niet door de matigheid in zijn bedding teruggedreven wordt, volgen groote rampen. Het is zoo waar«Er verdrinken er meer in het kleine glas de groote pla9 Hebt gij niet het moedei hart, meer dan eik ander, gevormd naar het uwe, opdat de kleinen iets voelen zouden van uwe teederheid Opdat zij moeder zouden zijn, niet enkel van het lichaam van haar kind, maar bovenal van de ziel? Gij hebt hare banden «gewijd in eeuwigheids opdat zij in hunne zielen zouden leggen het Eeuwige Zaad,., op dat zij hunne harten zouden meedeelen dienzelfden God, die de priester uit de hemelen neer doet dalen in de Hostie. «O, Meester! hoor naar hetsmeeken rer kleinen, bun smeeken om Brood, dat het nooit weer gezegd worde: «En was niemand daar, die het geven kon.« Zoo bidt Jantje in den blauwen hemel. En de engeltjes der kleinen antwoorden -Amen... Amen l« (l) A. V. M. (1) Voor de echtheid der feiten, in deze kleine geschiedenis weergegeven, staat de schrijver in.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 5