DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNBMBNTBN kunnen elke week in gun, doch opzegging vin abonnement moet geachleden voor den aanving van een nieuw kwartaal. Prijs per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersloort f 1.10. Ationderlgke nummers 10 ct. Vrijdag 21 Nov. 1924 No. 68 Acht en Dertigste Jaargang KANTOOR: LANGEGRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG advertbntiSn 25 cent per. regel. Bill|ke tarieven voor handel en n|verheld b| geregeld adverteeren. Advertentiïn moeten Dinsdag en Vrjdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan nlcl worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. LAATSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de KolossensenI, 914. Broeders I Wij houden niet op voor u te bidden en te smeeken, dat gij ver vuld moogt worden met de kennis van Gods wil in alle wijsheid en geestelijk verstandopdat gij wandelt, Gode waar dig, in alles welbehagelljk zijnde, vrucht dragend in alle goed werk en opgroeiend in de kennis van God, versterkt zijnde naar de macht zijner heerlijkheid, met alle kracht tot alle lijdzaamheid en lankmoedigheid met blijdschap, God den Vader dankend, die ons waardig heeft gemaakt om deel te hebben aan de erfenis der heiligen in het lichtdie ons onttrokken heeft aan de macht der duisternis en overgebracht heeft in het Kijk van den Zoon zijner liefde, in wien wij hebben de verlossing door zijn bloed, de vergiffenis der zonden. EVANGELIE volgens den H. Mattheüs; XXIV, 15-35. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leerlingenWanneer gij den gruwel der verwoesting, waarvan door den profeet Daniël gesproken is, zult zien staan in de heilige plaats die het leest, dBt hij het be- grijpel dat dan zij die in Judea zijn, vluchten naar het gebergte; en die op het dak is, dale niet af om iets uit zijn huis te nemen; en die op het veld is, keere niet terug om zijn kleed te halen 1 Wee echter baar, die zwanger zijn jen die zogen in die dagen I Bidt ook dat uwe vlucht niet plaats zal hebben in den winter" öl öp eeaen bot>- bath. Want er zal dan eene groote ellende zijn, gelijk er niet geweest is van het begin der wereld af tot nu toe, noch wezen zal. En waren die dagen niet verkort, geen vlecsch zou behouden worden; maar om der uit verkorenen wil zullen die dagen ver kort worden. Alsdan, zoo iemand u zeggen zal: Zie, hier is de Chrisius of ginds is Hij, gelooft het niet, Want valsche Christus sen en valsche profeten zullen opstaan en zij zullen groote teekenen r wonderen doen, zoodat (indien h mogelijk ware) zelfs de uitverkoren* in dwaling gebracht worden. Ziet, Ik heb het u voorspeld. Zoo men u dus zegt: ziet, Hij is in de woestijn! gaal er niet heen ziet, in de binnenkamers 1 gelooft bet niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het Oosten en schittert tol in het Westen, zóó zal ook de komst van den Zoon des menschen zijn. Overal waar een lichaam is, daar zuilen ook de arenden zich verzamelen. Eo terstond na de verwarriDg dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan haar licht niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen ge- schokt wordeD. En dan zal het teekeu van den Zoon des menschen hemel verschijnenen dan zullen alle geslachten der aarde weeklagen, en zij zullen den Zoon des menschen op de wolken des hemels zien komen met grooie kracht en majesteit. En zijne 'gelen zal Hij zenden met een bazuin i groot geschal; en zij zullen zijne uitverkorenen vergaderen van de vier winden, van de uiteinden der hemelen taan derzelver uiteinden. Leert ook de gelijkmis van den 'ijgeboom. Als zijn tak reeds teeder zijne bladeren uitspruiten, dan gij dat de zomer nabij is. Zóó ook gij, als gij al deze dingen ziet ge beuren, weet dan dat bet nabij, voor de deur is. Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet voorbijgaan, totdal al deze dingen geschieden. Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijne woorden zuilen niet voorbijgaan. Liturgische Kalender. Maand November. ZONDAG 23. Laatste Zond. na Pinkste ren, Mis Dicit, Tijdeigen2e geb. H. Clemens, 3e geb. H. Felicitas, Praef. v. d. H. Driev. MAANDAG 24. H. Joannes v. b. Kruis, 2e geb. H. Chrysogomus. DIMSDAG 25. H. Calharina. WOENSDAG 26. H. Silvester, 2e geb. Octaaf H. Catharina 3e geb. H. Pc- tius, 26 November. DONDERDAG 27. Van het Octaaf, Mis als Dinsd. 2e geb. van de H. Maagd, Concede, 3e geb. voor de Kerk, Ecclesiae, of v. d. Paus, Deus omnium. VRIJDAG 28. Alles als Donderdag. ZATERDAG 29. H. Radbodus, Nederl. 29 Nov. 2e geb. Octaaf H. Catha rina, 3e geb en laatste Evang. Vigilie v. d. H. Andreas, Feesteigen 29 Nov. 4e geb. H. Saturnninus. binnenland i hoe vele n veel geld Ons dagelijk8ch brood. Dr. Frederick van Eeden hield R. K. Werkgevers een rede over «Ons dagelijksch brood*, waarin bij de sociaal- economische theoriën van Henry Ford behandelde. Hij ving aan met zijn blijdschap te betuigen, dat bij lid is ge- woiden van de R. K, Kerk. Lang heeft hij het socialisme* gebruikt als ccn leuze, dcch omdat de Kerk het veroor- schillende opvatticgen over het socialis- zijo. Het socialisme zooals het van x is afgeleverd, behoort te worden verworpen als zijnde strijdig tegen den godsdienst. Het socialisme evenwel, dat voor sociale verbeteringen strijdt langs goede banen, verdient alle waardeering. Hij gaf een overzicht van zijn eigen verleden en zette uiteen hoe hij tegen lijn 30e jaar tot nadenken ging komen i een leven vol gemak en genot. Hij ging eens ca hoe hij als iedereen ,n zijn dagelijksch brood kwam en stelde daarbij vast, dat de verdeeling der goederen wel zeer onrechtvaardig was geregeld. Hij moest zich laten betalen, om te leven, zonder te weten het vandaan kwam. Dit kwelde hem en nog meer betreurde hij het, dat het geld dikwijls niet eerlijk was verdiend. Zijn streven naar hulp kwam uit zijn hart, daarom achtte spr. eikeerd, dat hij voor zijn hulp betaald worden. Ook kreeg hij inzicht in het zakenleven en herinnerde verband hiermee a menschen door het neme len op hun gemak leven te doen. Dr. Van Eeden geeft toe dat er inst moet gemaakt worden en rente trekken is niet verboden, doch verkeerd blijft het parasitisme, nl. geld trekken uit bezit, zonder daarvoor iets Den handel noemde hij nog erger dan het drankmisbruik. De grootste kwaal van den mensch noemde spr. dit, dat hij zich veel te veel door werkt op zijn kleine eigenbelang en zeer wenschelijk zou hij het achten wanneer en eens een bond stichtte om stelling nemen tegen het giftige parasitisme. De term «heiligheid van het beziti noemde spr. volkomen gewettigd, zoo dra het geldt zelf-verworven jgebruiks- eigendom of eigen haard, maar niet als dit geldt het »bezit* van iets om de rijkdommen te vermeerderen zonder eigen arbeid. Hoe weinigen, merkt hij zijD er in een groote stad, die lijk hun geld »verdieneo«. Er zijn inderdaad veel te veel dood-eters, die leven door datgene wat aan honderden dood-armen te kort komt, doordat moeten werken voor een loon, dat hun van bovenaf wordt opgelegd. Ford nu, de bekende groot iodus trieel, heeft gedaan wat hij heeft wil len doen destijds met zijn Walden stichting. Ford doet het zakelijk cn met goede bedoelingen. Dit jaar maakte hij 400 millioen dollar winst en hij be paalt zeer menschelijk hoe het geld moet besteed worden. Deze Ford is zoo rijk en machtig geworden, doordat hij streed tegen het parasitisme. Al de door hem gemaakte winst houdt hij in de zaak cn dat achtte spr, de eenig juiste opvatting. Bovendien is het mooie van Ford's arbeid, dat al zijne arbeiders absoluut datgene ontvangen, waarop zij als mensch recht hebben. Bij het organiseeren immers van een bedrijf moet niet naar woeker worden gezocht ar persoonlijke belangen, strenge eerlijkheid zij de leuze 1 ODze huidige politieke Staten kunnen kwalijk economische eenheden worden genoemd, daarom dient er te komen een zoogenaamde productievereeniging. Maar vooral behoort men te bedenken dat de winst in elk bedrijf het resultaat van gezamenlijk werken van vele individuen, dus behoort de de gemeenschap. En dat is iets, dat nog door iedereen, zelfs door de sociaal-democraten in hun coöperaties wordt bestreden. Toch meent bij dat het hierheen moet. Het tegenwoordige stelsel van i woeker is wel zóó onheilspellend s men het zich maar denkeu kan. Geen wonder daarom dat de tijden zoo bitter slecht zijn. dus een winstprikkel, winstregeling en een verzet tegen het parasitismevrije arbeid door samenwerking zonder patroon en zonder aandeelhouders, ziedaar de heilstaat I Dr. Van Eeden verklaarde ten slotte naar te streven de vele groepen, die «vrije arbeid* wenschen, te veree nigen tot één groot geheel, om dit dan te laten bezielen door den H. Geest aldus zal eeDS verwezenlijkt kunnen worden de geest van «Rerum Novarum*. Gemengde Berichten Dr. Koesoma te Kitasoeta (Japan) heeft medegedeeld, dat hij de mazel- bacterie ontdekt heeft, De oudste inwoner van Engeland, Nathan Lapatnik, is overleden. Hij werd 112 jaar oud. Te EilBum zijn van één landbouwer koeien en 24 schapen uit het land gestolen. In Biitsch-Indië is een ernstige builen- pest-epidemie uitgebroken. Meer dan 4000 personen zijn reeds overleden. De vuurwerkfabriek te Pasoeroean (Ned.-IndiC) is in de lucht gevlogen. Er zijn twaalf lijken gevonden. Een antwoord op de vraag: «Wat is communisme vond iemand in een ouden almanak van Uilenspiegel. «Als niemand een dienst of beleefd heid meer doet. Als niemand op zij gaat en niemand eer groet, Als niemand meer vraagt wat te pas komt, of niet. Als niemand gehoorzaamt en ieder gebiedt. Als ieder uw wijn schenkt en drinkt t uw glas, Als ieder 't zich gemakkelijk maakt het n stukecheurt en niemand Als iedereen vuil maakt en niemand eer veegt, Als niemand de flesch vult die ieder- :n leegt, Als niemand de hamer heeft, ieder het woord, Als allen maar schreeuwen en nie mand meer hoort, Als iedereen afbreekt en niemand Als iedereen bier drinkt en niemand Als ledereen hakt cn niemand r kweekt, Als niemand weer heel maakt iedereen breekt, Als niemand wat weet en toch ieder doceert, Als niemand wat heeft en toch ieder Everardus van Boekei, Carmeliel, door den Bisschop van Castorien i.p.i. voor z(|n leven werd gemachtigd, de kerke lijke diensten te verrichten aan de „statie van den Crommen EUeboogh". Pater van Boekei is dus de eerste pastoor van de O. L, Vr. parochie. Pater Leo Snaters, van 1700—1703 pastoor, bouwde een kerkje aan de Langegracht, ter plaatse waar thans de Kerk van O. L. Vr. ter Hemelopneming is. De ingang was in de Cromme Elleboogsteeg. Van 1703'09 was de parochie zon der pastoor en werd bediend door de paters Jezuïten van «het Zand*. Van 1709'39 vinden wij als pastoor pater Ildephonsus Duijst van Voorhout bijgestaan en later opgevolgd dooi pastoor de Mulder. Pater Mattheus van Barel was de laatste Karmeliet, die hier van 175479 :lijke bediening heeft waarge nomen. Na -rijn dood ging het bestuur der parochie over in hauden der wereld geestelijken. In 1783 dienden pastoor en kerk- eesters van de O. L. Vr. Kerk aan den Stadsraad een verzoek in om een nieuw bedehuis te mogen bouwen. Het oudje kerkje was bouwvallig en te klein geworden. Zij verkregen de gevraagde 'ergunning. Ook stond bet stadsbestuur aan de parochianen van de Elleboog op aan vrage, toe, gedurende den bouw van de nieuwe Kerk, gebruik te maken van het pakhuis der wed. Hooft van Huijsduij- nen aan de Nieuwstraat, ter uitoefening van hun godsdienst. De ingang van de Kerk werd van de Cromme Elleboogsteeg naar de LaDgegracht verplaatst. Onder het pastoraat van Johan nes Gerardus Wennekendonk, van 18231863, werd de Kerk vergroot en ia een nieuwe pastorie gebouwd. In den laatsten tijd is in onze stad r veel veranderd aan de winkelpan den. Zoo is er nu weer in een van de oudste straten onzer stad een winkel gebouwd en wel door den heer A, ten Hove in de Groote Haag, in koloniale sren, aardappelen, groenten enz. Wie het oude pand van voorheen heelt gekend, kan zich den ouden toe stand Diet meer indenken. Ontwerper bouwplan was de bouwkundige E. Maats, aannemers Bartenea de Wilde, Amersfoort De Statie van den Crommen Elleboogh. Van 1640—1660 heeft pater Johan Baptista van Langevelt van de orde der Capucijnen, geboortig van Amers foort, zich met de zorg der parochie O, L. Vr. Hemelvaart belast. Hij werd opgevolgd doorpater Hyppolytus, even een Capucijn, toen in 1661 pater Dezer dagen is te Amersfoort een vereenigicg opgericht welke zich ten doel stelt te komen tol het stichten in een gebouw. Dit gebouw zal ingericht worden >or het geven van concerten, tooneel-, opera- en bioscoopvoorstellingen, het houden van congressen, tentoonstellin gen, lezingen en vergaderingen op elk gebind en van elke grootte. Tot voorloopig bestuur van deze vereeniging zijn toegetreden de volgende heeren J. van Doorn, L. A. Houbaer, A. H. Martens, J. H. van der Meiden, Dr. R. Miedema, N. A. Los, G. A. Luycxjr., A. Reiman en W. Wijk. Dit bestuur ia voornemens binnen korten tijd de propaganda voor deze vereeniging krachtig ter hand te nemen hare plannen nader bekend te mak :n uiteen te zetten. De rechercheur in de ton. 1) Fietie heeft de daden van i handigen rechercheur opgeluisterd veiheerlijkt. Als wij een verhaal uit de wereld der geheime politie lezen, dan weten we, dat, al heeft de ellendige boef niet meer dan den afdruk van zijn duim op een bestoven vensterkozijn achterge laten, zijn opsporing en gevangen neming slechts een quaestie zijn vaD tijd, tenzij de schuldige er de voorkeur aan geeft zelfmoord te plegen, zooals in de litteratuur van die soort herhaalde lijk voorkomt. De bescheidener, maar er dienstelijke daden echter van de gewone politieagenten worden voorbijgegaan als niet voldoende belaDgrijk, om lezers te hebben. Toch zijn de booswichten op wie zij jacht moeten maken, onder elk opzicht gevaarlijker, zoowel voor de maatschappij in het algemeen als voor de politie in het bijzonder, dan de gladde schurken, die eeu rol spelen op de bladzijden van de geheime-politie- roman. De gewone politieagent, nachtdienst verrichtend, loopt in zekere gedeelten van de groote steden ernstige gevaren. De boeven, met wie hij te doen krijgt, zijn ratteD, lafhartig zoolang er r en kans tct ontsnappen blijft, mi 'anhopig vechtend, wanneer zij geen uitweg weten, zooals reeds menig wakker politiebeambte te zijnen koste ondervonden heeft. Te Parijs zijn steeds verscheiden buurten, waar misdaad vergezeld van geweld maar al te welig tiert. Een der slechtste is wel Bercy, een district het oostelijk gedeelte der stad. Onder sommige opzichten gelijkt het op het East-End van Londen. Het is gelegen dicht bij de Seine en de groote zuider spoorweglijn Paris-Lyon-Méditerrarée. Al de wijn, die te Parijs per spoor ol te water aankomt, wordt daar opge slagen in lage pakhuizen, die een tachtig tal morgen gronds bedekken. In deze «wijnstad*, in straten en pleinen ver deeld, hebben alle voorname wijnhan delaars en gros hun kantoren. Waar schijnlijk zijn ze te verstandig om geld achter te laten in de gebouwtjes van een of twee kamers, welke hun tot kantoor dienen, teD minste inbraken zijn zeldzaammaar er liggen duizend volle en leege vaten in het rond, voortdurende bekoring voor de one lijke, die als van zelf tot de meening wordt gebracht, dat het er bij dien overvloed op eeu paar vaatjes meer of minder niet aankomt. De volle w< dikwijls gestolen, want e okshoofd weegt nagenoeg 500 pond al kon bet worden meegenomen, gemakkelijk zijn kwijt te rakeD, Maar leege vaten zijn gemakkelijk behandelen en kunnen gereedelijk vc eenige franks worden van de hand gedaan. Zóóveel klachten van diefstallen va leege vaten bereikten het oor van de parijschcn commissaris van politie wiens bureau vlak bij het hek van he entrepot is gelegen, dat hij een van d schranderste en sluwste beambten, brigadier Polgnet, opdroeg te trachten de dieven te ontdekken. Poignet is een goed soort van fraosch politeagent. Hij is Gascogner en bezit van dat type alleen de goede qualiteiter, want hij is geen opsnijder't is zelfs moeilijk, hem over zijn verrichtingen aan praten te brengen. Evenwel is het scbien eer discipline dan bescheiden heid, die zijn tong in bedwang houdt. Lichamelijk is hij slechts even boven de gemiddelde grootte, maar hij krachtig gebouwd en zijn banden zijt als van staal. Sterke spieren en zenuw er zijn echter een gewoon verschijnsel onder een politiekorps, maar niet altijd I gaan sluwheid, geduld en liefde het beroep daarmee gepaard, en deze vereeniging van hoedanigheden was het, welke de politie autoriteiten ertoe brachten, Poigaet uit het centrum der stad, waar hij gewone politiefuncties verrichtte, te verplaatsen naar het distrikt, waar meer dan elders tegen de strafwetten gezondigd werd. Zijn instructies ontvangend, begOD Poignet met een onderzoek in te stellen het kantoor der firma, welke t van de diefstallen te lijden had. Er lagen daar dozijnen vr alle grootte in het rond. Vlak weg lag een vat, open aan einden. De rechercheur bestudeerde het uwkeurig. Verscheidene hoepel: lichtelijk gesprongen, en het trof Poignet terstond dat, zoo hij zich in dit vat verborg en de opening weder sloot, de spleten in het val hem genoeg lucht zouden toevoeren, om te verhinderen dat bij stikte, en hem zelfs misschien staat zouden stellen, de dieven zóó zien, dat hij ze Eter zou kunnen herkennen. Even vóór middernacht deihalve, gekleed in een oud pakje en met zijn onafscheidelijken metgezel, een revolver, n den zijzak van zijn jas, Btapte Poignet naar het entrepot en kroop in het vat. Er is niet te veel keuze van houding ton. Niemand behalve Diogenes beval ooit een ton a's woning aan, en Diogenes gaf niets om gemak. Poignet echter, otschoon een philosoof, dweepte allerminst met zoo'n nauw verblijf. Zijn knieën waren tegen zijn kin ge drukt, en ODgeacht een beginnend ge voel van kramp, wist hij nog niet wat gebeuren kon. De dieven bleven mis schien weg, en dan had hij zich al dien last bezorgd voor Diets, of wei ze kon den zijn afwezigheid ontdekken en aan den haal gaan voordat hij vermocht zich uit zijn houten gevangenis los te werken. Het alternatief, dat in den ge- n mensch zou zijn opgekomen, ilijk dat ze hem in deze positie, in het hem onmogelijk zou zijn zich te verdedigen, konden dooden daaraan dacht hij allerminst. Poignet gevoelt een souvereine minachting voor wat «de gevaarlijke kansen* heet. Toen hij naar zijn gissing ongeveer drie kwartier in de ton had doorge bracht, hoorde Poignet een licht geluid, en hij wist al gauw dat een paard en wagen zoo stil mogelijk naderden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 5