asJSSy*:»™"d-i«. - MM -.•» u-*ohm.
"wo/gïST* UTRECHTSCH PROVINCIAAL EN STEDELIJK DAGBLAD to Nowwbaf 'M
AVOND-UITGAVE.
DERDE BLAD.
(Laatste Blad.)
OFFICIEEL GEDEELTE.
KENNISGEVING.
Do Buigemccstoi van Utrecht roept don
Gomo^tciad bijeen op Dinsdag, 10 Novom-
i»
Voortzetting von do behandeling der in do
Yerflodetnu vnn hc.-.'cn oeiofgrdiinn gebleet
Utrecht, 10 November 1025.
Do Burgemeester voornoemd,
FOCKEMA ANDRE,t.
NIET OFFICIEEL GEDEELTE
hopeloos achterlijk,
it het don toondichter met geen mog-oliJVhcid
>u kunnen volgen.
Alle* b(|een genomendo Maatschappij tot
bevordering der (N.B, niet ollecn Nederland-
sohc) Toonkunst doet voer do Nederfondscho
koorwerken niot to weinig.
Misschien dit r.ij toegegeven kon »IJ
nog moor doen.
Hot feit, dnt de hierboven genoemde koor
werken flllo, met slecht* twee uitsonderingen,
op Dullscho teksten gecomponeerd zijn (o,
wreede ironie v.in 't noolotkrengt ons tot
den, door sommigen gestelden oiseh t „N e-
derlondsche solisten moeten in
Nederland niet nnders don Ne-
derlondsch tingent D.w.z, de teksten
ven do door hm voor te drogen lledrren bc-
niio in
r dkn elsch in
tij niet toudon mooten sljn g*schreven.
Hierboven heb Ik getegd, dot ik oadetl on
geveer dertig Joren het componeeren heb op
gegeven. Nu. non 'l slot vnn mijn artikel wil
ik de reden dosrvnn nongevenIk kwnm tot
de erkenning, 'dnt do muzlnk, die ik 'schreef, do
Vunst geen stnp verder brncht. 't geen logisch
verder redcncercnd betockend», dnt tl) over
bodig wn*.
Die erkenning is nog niot nlgemoen doorge
drongen ml] kwnm o.u. drier dogen onder do
oogen een liedje, dot motst dienen, om Huig
de Groot to huldigen tor gelegenheid vnn don
drlehonderdslen grder.kdeg, en Ik heb mij gc-
sehonmd, dnt een kunstbroeder zulk
ovcrsulkerdo slnnp-kindje-alar
de schenken.
Wanneer hij. en velen met hem, slch ooV de
vrnng willen stollenbrengt mijn gvschrljf de
kunst vooruit en "t ontwoord, dnt hun ver.
stand hun geven ml, onbevooroordeeld nnn-
vearden en kloek er nnnr hnndclen, don wordt
do voottbtopgfng vnn Nedetlondsehe compoil-
tlcs(?) von rcii binnen redelijke bnncn geleid,
dm znl de onlosslng vnn 't vrnngstuk „Neder-
Inndsche werken In Ncdcrlnndschi? concerten"
heel wat eenvoudiger worden.
!npp»,
duif.
OEN MONUMENT VOOR BOTRBl.
Het komt mij gcwcnscht
den breeds te bespreken rc
over gn, wensch Ik dit (e seggenIn mijn
oogen beteekent ook hij cm grooto .onge
rijmdheid,
Ik tnng wel nis regel (kit vaststellen i elke
vertaling hoe voortreffelijk ook, beteekent een Onder nuspirll'n vnn kerdlnonl Merclor heelt
Ml t ook geringe If) vrrzwnkklng ter, epzlcMc ,ich_ nnnr d„ verneemt, een Belgi-ch
vnn dtn oorspronkelijke* l;;kst, tensljde ver- Comltd «vormd, dnt gelden rol Inzamelen
toler inner dnn moet hlf In genialiteit «en V00T een In Brctngnc op fj richten monument
schrijver vnn t oomronkelilkb tenminste gewijd nnn de nagedachtenis vnn den onlangs
n, en held- tnl-n volkomen beheer- overleden Bretanirhen chansonM-r Thfedore
- oen geheel zelfstandige, nieuwe loring jjorrcl.
n vertalen werk geelt. DE smidse.
Een nieuw monndbiod voor
ord en toon, door den eomponbt tre-| morlcrno rellgln e„ human;»,
lewd. In do vcrmllng onverzwakt to bewaren, I "iSi'0 cu"uur -''inuuri
'ViTVu A„ v*„i„ i i meesfsl ondoenlllk. Tusschm do belde; 1020 verschijnen sol.
j j,,'' I,"." v?.f V- "ok tnlnn besloot reeds e n versrM In 't nnnb-n- |?on nieuw manndblad wordt nongekondlgd,
vïrimtnii d~t ii* .Tl" Bec'M*n- ,B "■y,",a' *i verschijnen sol blj do N.V. van loghum
fm-, ni-il i alle der k inkers en merl •klinkers, en dientengf- en Slnterus, irttgeveij-ica.isfhopplj te Arnhem,
n dten veirwokken. j 1)rof, dr. H. T. de Gt.ml. Dr. L. J. von Hoik.
Dat bezwaar wordt uit den nnrd der zonk A. de Konin;, Dr. M. C. von Mourlk Broek-
nn, Dr, K, P Proost, prof dr. K. H. Roe»-
LE, fTSSïEINI EK KUWST.
NBDERI.ANDSCIIIi MUZIEK
IN CONCERTEN IN NEDER!.AND.
Beschouwingen von Wouter J von 't
Hutschcnriiijtvr. Zulk vertnlen is, waor hut gerompftneerdo I
fa- «MM ..J™,. MlSTtS* MM
r in NcetlonJiii c~-'- -
Plastische Kroniek
Pfquln, »*n schilder nu van omstreek» 40
Joren, Is
kommer
Wout.r HulseV'
doren schrijven op leVste,
stom, o'tij I en overal gehoor zullen vinden.
Dat i« oen elseh, (Xe volkomen gerechtvaar-
dig is, zoodrs d- tcor.r.-'tingen von volstrekte,'1 g'herl) niet gevoeld, wanneer <-o - SnoIberW hvi r.dirtie-secre-
tc br .vllien kunüwnorde rijn. M.vr zoover hoor,,,;r, oorspronkelijke mol met i [LI'. fT bf» d- L. J vnn HolW
zijn wil nog lorn n;-i j vergelijken is don niet mogelijk, mr.ar toch be- 'l'? bl' d" Llt 1 Moll,•
Bl| 't vclo mnlerlanl, mil welwillend ter b- s,ni" ol:iid knns' dr" c,,n °°r' b.-.roald met Kromma NI»uwo Gracht t)i Utrecht,
schikking gesteld, toen Ik den wensch uitsprak i Mn onderscheldingsvrmogen voor tcon-
mlj zooveel mogelijk op ,1e hoogte to stellen 5" icj'.T??' do «owoorwordng
von do „beweging", vond i'x ook ecnigc Zuid-1 krllgt.
afrfknnnsclie lieren, Dlo nrr waren - non-1. hierboven, dot mij de ei-rh, van alles
der eenlge uitzondering - olie-dr oevigst. Zou Nodorlnndseh te ringen een onger>|md-
een zonger het wagen die voor te dragon in ,cV.,n'; '•"nl mll nod"f ttlwnwwn I
een nncert van e nigo hvtnekenla hier t<> Hlei' 10 lnnt'0 kl,n l«ng«, die een lied mst
lande, dan zou hem zeker worden belet de Dultschen tekst zingt, gevoeglijk aannemen,
stukken m„ einde te zingen. En 't zou ver'- d'|' 60 00 P'n«nl von de hoorders ,.!en
dientl zijn I "kst ook begrijpen met de Prnnseho tnnl Is
De stijl (kon men hier -mg von „stijl" spn- bijna helrollde, mnnr het percentnge znl hier
ken?) is „prc-Victorlan", do harmonleGn mevr 1,101 zo° ft'°o' 'Ü"- Over het Engelsch behoe
den poover, de begeleidingen den „Music- I'cn WU nj0' ,e spreken, want bi|nn niemand
Hall" ofgehnster l. het geheel in dien berueh- 1:°7'fn ln, t";° !n"5 °P zlln Procommi.
ten ,.Bn]|od"-triint d'e d- Ene.-lsrrie zon»- Vflor m|I dio h"» kunstwerk n'.lljd in de
mu'lek we'irr ion gevre sd mankte. fV?." PtaM* laot gelden - is er dus geen aan-
Hier is belnnciik werk te verrichten: den lflfdin7 01» 1,1,1 Drrnscho of
AfrT'onnders duidriilk maken, wat goede zang-P«n»ch« liedertcksten over te gaan.
muziek is Maordit brengt ens vnnrelf op oen zeer
Gelukkig is me! dn! werk reeds een begin'balangrilk punt: het oorspronkelijke Nederl.
gemaaktAnns Lnmbrechls—Vos heeft een! ll0f!'
i intnl lledrrcn geschreven op Afrlknnnsche! Da« is vroeger veel, en daar wordt tegen-
teksten; Ik heb ze alle doorgezien en, nl moet w°ord.-mg wel geklaagd over de venvanr-
ik 't ren beter noem.-n don 't r.n:l-re. do alge-1 lootzlnfr van do Neder andtche zongcompnsi-
heele Indruk is zoo gunstig, dat ik von die!11cs< on »«««1 S""1 die klacht vergezeld vnn
liederen wanneer zc maar ruim verspreid on|dp "Pmerklng, dat hun nnntol toch too groot
dr uk rrczOTgen wrudm. ,en allergimstlgsten t' Dnt joatste It waar To hwglnnen met de
Invloed ve-wacht op den muziknlcn smaak in-l-overkens von Nieoltl (eigenlijk l oenig»,
't verre Afrika
I dar uil het tijdperk, waartoe die toondichter <l v„ ,„j„ ,i„
U-Jrton Zweert d^hooffst'beSsnltko'"in van menorhon,dlo leve. bij eon vrijzinnig»
rors van Zweers, d» hoogst belangrijke van m„„ „r v-wll„
„Ondanks da vele bladen en bloadh
theologie, maar voor alle vrljzlnnlg-godsdlen-
atlgen bestomtt tijdschrift, en dat hebben wij
toch rraodlg. Elke beweging en geestelijke
sttoonilnff bzhoelt zulk -en middelpunt.
Het is nu noodlg, meer don ooit, omdat do
Vrijzinnigen bewustwording von rigon wezen,
zellbepnllng op -'en grond van klaarder Inzicht
ln eigen geoztesbeilt ols steeds ncodzakelljket
hebben leeren begrijpen, willen zij onder de
klachten, die de toekomst van het Nederland-
sehe geestesleven mede vormen en bepalen,
de plaats innemen, die hun naar hun beginsel
°Met dit nieuwe Msan lblod Jle Smidse" be
oogen wij aan deze behoefte tegemoet to
kamen door non de vrijzinnigheid in haar veel
zijdige uitingen een verzamelpunt te verschaf
fen, waar hanr geestesleven rich dieper bewust
worden kan.
Voor wie du* is dit Maanblpfl bedoeld Men
kon, in overeenstemming mrt de non de Vrlj-
zinni-rn gestalde tweeledige tankden Arbeid
nnn Moderne Religie on Humanistische Cultuur,
twee groepen van mensehen onderscheiden, dlo
ten dcelf samen vnllen, ten deele bulten elknnr
I. Er Is ten eerste <ic vrljzinnlg-godsdien-
»,«-•» 'I .11 «r I," Mr !£SS*VS I it nM. v....
«snMS 1 M.fü't O-Mf» Ms.IM, ha «wKto to to- Snilito it i» to*.
- T'.,'; s'V «w t'l.Vi,: 1.5™? «i h. I a™ b.w. K.bw Lil
werken, din do verschillende ofdee,.ngcn tier n ,n d m7' mj;"nc van w!Uo™ d" oprichting van dit Maandblad gedocht.
MantaehappIJ lol havordermg der Toonkunst
in 't srircen 1021 '23 hebben uiigevc.'rd.
Een dreigende wijsvlng.i rleed Inngs de lijst
cn een boaze stem zei30 Afd-riingen vo-rrn
61 werken uit en dnnrvnn rijn slechts zes door
Noderlanders getoonzet
Dn' wil dus zeggen10 procent van do uit
gevoerde stukken ziin voortbrengselen von
eigen b.nl.-nv Mil dunkt, vooral wanneer wij
in neht nemen, 1 corn hierboven gezegd is
over de noodzakelijkheid de werken der grooto
zeer vooruitstrevende von Mevr. Mesritz-vnn v.
Voldhuyzen en van Henri Zagwijn. bevat de j TX TZ ZlA om nièuwe - omèn
lijst der goede liederen voor ernstige concer- |(v„ houd, htóf bll da4r u
ten een sebnt van vnn h en mr.nis wnnrln :k
tt.-, dat dit pcrc.v
hid- het publiek
nrr eenmaal Mat-
Damnation de
nr, geregeld hoo-
it legen r>"0-
erslers to hlljven
tage lang nl-i ge-.tng rz.
Men vergde niet, -!ni on!
z.IJn eisch-n slellhet wil
theus-Pnssion. Jahrer.zeltm,
Fnust, !.-s Beatitudes enz. e
ren verder zijn vrlcn sterk
grnmrnn's. dia uit verschillend.
samengesteldzij wl'lrn een werk hoeren, dnt
den genschcn avond vul!
Zulk gen werk, getovndicht doei een land-
gepoot, to vinden, Is bijna onmogelijk Men
vergeto niet, dot ook hint de tijd. zonder
medede-gen, de zwakheden van voorh'cn ge
schatte koorwerken heeft blootgelegd. Men
kan tegenwoordig een Vincentlus van
Heinle, een Honllaclus, von Nieolni niet
meer genieten. l>il is een feit, wnnrovrr ,i!lo
lilosofecren nutteloos zou z(inmn heeft 'iet
to nnnvmr.'cn, mna: daormeo ook de
hcid. dnt h-t Node.Vndsche renertoire ine»
een piar werken venninj.-:d is.
Ion, die b.v. de tweede afdeel
vorifng' zouden kunnen vullen, rijn wna lijk
niet tnlrljk. Da voorheen gaarne gehoorde
stukken van Henri en ludwig Bmndw Buys
(vim den laatste denk ik n.-n Dns Sitvgentb.-l)
zouden thans aan bleek en bloedeloos ultariij'.
verïnrinen, 't Is nu eenmaal niet anders I
Reeds „De Schoolmeester" heelt het gezegd
in den dichtregel t „De tand des (Ijds slaat
zware bullen"
Ik geloof niet, dat men de MnntsrhnppU ver
wijlen kan, dnt rij 't enede Nederlandsehe werk
hrnt verwaarloosd. Wijlen Ant. Verhey he. ft
toch, mot zijn Rett.rdnmscho koor, dadelijk,
nixlnt ze voltooid waren, „H a n n e I r s
Hoinrlvnncl" van Loman en Der Znu»
beriehrling van Henri Zagwijn uitge
voerd.
Daar Is W.n werk, dnt - cm de muziek -
het wederhooren zeker waard is: De weder-
Chri
of hei
en do Godsrijk van Gerard van Bracken
Fork. Hier echter is, n m.m., de tekst
mengeling van pTofetirche vervoering
I.eger-dr s-Heilslyi lek - ern onoverkomelijk
beletsel. Een deel van 't publiek non va
zoo iels niet meeren ongelukkig som
arde.
I "tmwnBfflz Htm nouui nior uuh; uuur i> zij
«00,1, en moois, waarin I vervuld von een oud-evongolizchen geest; nu
greep deed. vcri#ntt, „ne prediking die welbewust
en consequent op de tljdcst,oomir.-vp, op lit
teratuur en sociolo vragen ingaatdnn weer
is er een helmwee nnnr zuiver innerlijke, von
de wereld nfgekcetde vroomheid. Zij heeft haar
wljsgcerlgc en hare soclnliztische voorganger».
Zij heelt hoor oude kern vnn echt kerkelijk
levenmnnr daarnaast zijn niouwe kernen ont-
ftann, studiegroepen, werkgroepen van ouderen
en de Vrijzinnige Jeugdbeweging,
Al* ut hier leeft willen wij door „De Smldso"
trachten te dienen,
Maar de sfeor der moderne religlo omvat
nog teer velen meer, die niet eigenlijk feden
zijn der vrijzinnig-godsdienstige gemcentode
buiten-kerltelljkcn. Wellicht zul een tljdsehilft
als dit voor hen een nog veel sterker noodzaak
zijn d.in voor de vorige groep, omdat zij oen
veel minder vast verband heelt. Onder hen,
die door de philosuphle gebracht zijn
zin der religie, zijn er velen die niet
terug kunnen vinden nnnr het tradlrionoele
kerkelijke leven. Toch willen zij
schap, en willen ook wel uitspreken waarbij
zij bchooren. Voor hen opent „De Smidse'
zeker een mogelijkheid von contact, cn var
geestelijk» plaatsbepaling.
Ik noem dnnmnnst de mensehsp, die dso1
den neslhetischen geesi gegrepen tijtr, voor
wie alles zich omzet in. o( loopt over, do
waarde der schoonheid. Hun rellgfeuslteit, ho»
ernstig ook. zn! niet aitljd zich verwant voelen
nnn hui vroomheidstype der kerkelijke gemeente
Ook voor hen is meestal de geestelijke bond
vnn een tljdschlft een veel aantrekkelijker vorm
von contact, dan de band eenr gemeente.
En nnnat deze groepen kunnen nog weer
vele nndeien genoemd worden, die ademen In
de atmosfeer der moderne religie.
Behalve voor deze uitgesproken religieus ge
richte geestvrrwonlcn zijn er ook de menschc»,
alleen voor de humanistische cultuur
sehnt
hierboven mor
Duarnnost, de echt Hollnndschc
Coth. van Renncs, van Hendrikn von Tusscn-
broeck, de meer populaire van Snoei en
Wiensrr.cn zielkeus in overvloed. Moor is
't nu waor, dnt zij niet worden gezongen Ik
geloof het niet.
Hei zou mogelijk zijn daaromtrent wiskun
dige zekerheid te erlangen, wanneer de Bu
reaux voor Auteursrecht hun gegevens zouden
willen operbnor maken.
Zeker is 't, dnt Ik heul wnt programma's ge
zien heb. wnnrop dlo liederen voorkwamen
mnnr mij is ook toegezonden een programma
van een Kcrkconecrt, woarop een ontevredene
had anngetcekend „een uit vele", daarmee
doelende op 't feit, dnt nr geen cr.kel Neder-
landsch nummer op voorkwam.
En zoo sehlinen goed en kwaad ongeveer
gelijkelijk verdeeld. Zoo blijkt het, dot er ver-
botering is aan den corcn, maat verstoktheid In
't bcoze onn den anderen kont, Daarom is 't
goed, dnt steeds rn-er er op worde gewezen,
dat onze Noderlan ischo kunstenaars een ach
tenswaardig aantal deels goede, deels zeer
mooie, ook enkele voorlrcltelljke werken heb
ben geschreven, dlo tenminste evenveel recht
hebben gehoord te worden als de voortbreng-
iit- solen uit het buitenland von ongeveer gelijke
Be»:ljpen de coneertgevers, zien de „ultra's"
in, dat zij don strijd tegen de onsterfelijke, klas
sieke meesterwerken nooit kunnen winnen,
neen I mooten opgeven uit eerbied voor die
stukken en voor hen, die ze hebben geschapen,
dan zullen de klachten over verwantlooring
>nzer Nederlandsehe kunst van zelf vurstom-
Dnortoe kan ook nog een derde middel die-
tenen dit han-l van de Nodovl. toondichters
m'f of.
II: weet, dnt ik ml.l blootstel nnn 't tocslin-
jrron vnn vele banbliksems, mnnr toch wil ik
rit-preken, wnt IV op het hort heb: onzts
toonkunstenaars moesten veel minder op mu-
V zetten. Of beter g»zegd I Inot hen
op los schrilvcn, zooveel zij willen, mits rij
hunne mcdrmcnschen er niet mee lastig val-
Wonnoar wl| een tiende vnn 't geen jaarlijks
gedrukt wordt (niot geschreven, dnt getol wordt
te groot I) rekenen tot de werkelijk geïnspi
reerde muziek, den volgt onverbiddelijk daar
uit, dat de overblijvende negen tienden niet
geïnspireerd, dus niet levensvatbaar zijn
De humonheltsgedachte heelt een veel to
positieve wnnids In de geschiedenis onzer
curopeesche cultuur dan dnt men hoor licht
vaardig knn passceren. De drager» van hot
humanisme vnn vroeger en later eeuwen zijn
de groote tolken geweest, geleerden, kunste
naars, critici, staatslieden, dlo hun stempel
hebben gedrukt op het beste deel onzer cultuur.
Dit verplicht tot een trouw bewaren, «en moe
dig voorwant:* dragen vnn het verworven bezit.
Daarom nemen wij het In ons Mnnndh'nd ook
met klem op voor do humanistische cultuur."
de groote matkf der Etxopreach» zdtUder-
kurtst, tnrzljd» van do opanbnarheM, W gang
gaan, nllceti met do moeiten «n de vreugden
van dal domein, dnt do li»l<W van hun hart,
de kunde van oog «n hand h«»lt.
Het zijn der» roemlnoi» wvrker», dl» on»
soms f\ dor nabij de roevneUn brengen der
Khiidrrkunttig» wereld, «etdor don de *1»!»^
rendo prooi tucht of d« knopp» acrobatiek ren
zoovel o dikwijls begaafder laWntcn. Hot tljn
deze menschen, dlo niet het groote brengen,
ook nlgl h«t groots», ni«t het machtig ryihme
d.\- verbeelding, maar de diep» Intimiteit
vnn do schilderkunst Menigeen krijgt doordoor
toegang tot do lijn» Innigheid, die enders
oan do deuren tevergeefs sou kloppen. Menig
een is daar dorr gekomen binnen do zuivere
werkingen van de kunst, die niet on nooit in
het schitterend spel vnn vemuR, In he» vuur
werk von loJentvolio toehrdd, maar in de zuf-
veto bewogenheid von het gemoed ol
geest zijn gelegon
Dczo schilders der zulvero innigheid, xo le
ven wear de geesten open en vrij ven ne
misme in hn» vloeidend» levtm staan, In
land denk Ik nl'.ijd «m Eduard Knrs
Ander «oh voorganger of ren technisch»
voorultti enger to zijn, stond hl| med» ln do
moderne beweging t maar hij blvof teriljd»,
wars vnn roem, wars van dogma's en school-
zcJie geest. Kar»en bij ons behoort In dl»
klrino groep ven stUI» »cl>llder» van het Innige
laven waar ook D»gouv« d» Nuncquos
thuis behoort en waar P t q U I n mag worden
gerangschikt. Niet dnt zijn werk zou golljken
ir den vorm op een dor andoren, die ik
mde. de sïuctuur van den g>"»t I» het,
v.elke verwentsehappen kan doen vermoeden
Degou-e ken e-n vrel minder picturale
kant hebben Pdquln is regelrecht oen schD-
dei. HIJ heeft een volledige aandacht voor het
m#!i(r als zoodanig. Het gaat hem regelrecht
aan, zonder omwtgen. Hij vindt het doel .vlet
in ren te suggcreeren «temming, doch hl) ken»
slecht» he» sulver picturale uitgangs
punt, wamin dan de gestemdheid de vervul
ling knn worden, nis de vanzelf doorgestraalde
Inm-rlljko drang.
Zijn landschap fs dikwijls blondi het schijnt
In le'.s vroeger werk ren adem ta hebben vnn
i-is vnn Monothot heeft dnn een zekere trn-
ditioncelo sfeer. Maze wnt hier hangt I» voor
het 'meerander! blonder, de vormen vereen
voudigen zich, do k!«ur»botrekhlng«i. kregen
nndrukkelllkcr accent, do virschillonde plons
ontwikkelden zich ztel'.tger tot «on vlakker syn-
thew. wonrin de vroegere chromatisch» licht-
nnnlyse vnn Mottet wnt naar achteren go-
komen. De landschappen zijn stil en
licht en vol dampig» droomrijkhelA
in hei sprakeloos wonder van hunne «euwig-
:..id. roerloos open ten hemel..., Hot I» hot
Frntwehe «nchto landschap van do wijdzehe
teederhoid en do gllmlachondo weemooi der
oneindigheid. He! I» eindeloorer dan onze ver-
menschelijkte landschappen, H»t i» puurder en
volstrekter. Dc droom van ren ontroerd dieh-
trr wordt er zwijgzaam, In mildo overgave
sciiildrcda Péquin het zachte landschap. Is het
wonder, rlnt deze, die dc innigheid kent, ook
tot hei stilleven kwam Het was een weldaad
dezo zuiverheid weor to vinden in dere niet
lgrootseho, niet epatoerond, moor aandachtig
geschilderde stillovens to laten Inwerken. Hij
toent in zijn keuzo eon rat het allereenvou
digste trrug getrachte liefde. Ecnigo rollen
nloten, papieren, een tcrk'-npprtcfetrlllo on ren
hel la nl tvnt hij noodig heefi om Opnleuw-
Inndschnp ta schilderen. VFirnt een ezsen-
lleel verschil is er nW. HIJ blijft hier dezelfde
zachte droomer. Het wond«r der sprakelooro
dingen gnet even rustig open voor hem, ont
bloeit even bescheiden monr vol en stil bewo
gen, uit de ongearddenteredo gegevens van
wat papieren In een kamer
Hij ziri niet Strak «n geconcemreerd-dlreet
niet ontdaan vnn neothctlvcbo gevoelensniet
da strikte bepalingen van het utllitnlre-schoon
der dingen. Nie» fn deze wljxo is hij modern.
Hij* ziet <Je lijn» schskeer.'ngen en toonver
schillen de lijn» werking van het blauw» v1 ik
vnn ren tci-ken-portefetdllo i de mooie klour
en de stitoone vorm van een welvingdo rus
tige gestrektheid van hericoMalan i nis land
schappen lijn de stillevens j nog overwogenor
van houw, mnnr oven Innig en droomrijk. Hij
noemt ean vnn zijn stillevensHommage A
Corel. HIJ moet den meesteT in il|n lu He
blonde !andich»psdoek.les verstaan hebben.
Een m ouwe-portret toont een «ndeien ksnt
van Pcqiiln.'Doeh hij bevestigt hlermrf». wat
ik hiarvoron stelde: gestemdheden suggerrr.
Ij geen doel. maar zijn uitgangspunt Is zuiver
schilderkunstig, waorin don do d-oom-dnng
opwelt en ,:!s don» in een hand gevangen ligt
Zco bliif» dit portret een goed werkstuk, met
ren belangrijke gtoeno lond, ren zekerheid
von zien uit de oogen, ren rijke toch gedempte
wntlgheld In de kleedlj, een stu.V von Juiste
bepalingen en ondanks do kleut-tegenstellin
gen gedempt en ingehouden. Do houding
'it werk in al zijn werken Is zoo on-
Deze hoedanigheid, die van den geest is,
eft men zvldet- ln schilderkunst. Het experi-
lenteeren kon overhand hebbenhet be
spelen van een \hemn met to»pasi(ngen van
theorlekn, het demcnstrceren van een bedach
te wijze van doen, «bi ol kon overheorechen en
een houdlngloozs geest masqueeren me» he»
Interessante mom der moderniteit.
Do zuivere nawerking van do doeken vsn
Pdquin is oen weldadigheid. Deze eerste ont
moeting met wrtk dat ook in Frankrijk weinig,
te zien Is en geon haast heeft voor d« open
baarheid, bracht de schilderkunst weder in dlo
Innige gebieden, woor niet d» gespierde, kern-
iichtkge, gespannen openbaringen leven, doch
de stille eerlijke ontroerdheid van het land
scha ppolijk-stilMevon.
A. M. HAMMACKBR.
BINNENLAND.
STAAT tl* MOKBMmo.
r BN DIPLOMATIE. LEÖBB BI* VLOOT.
PERSONALIA
DE COMMISSIE KOOLEN.
ir de Gelderlander betlahl, la 1.
middag In d» vergadering vnn hst bond
vin d* R.K. Staotsportii (dl* gtohouiWn w
d» nlgamreno veiyadcing) lot
t In d» plaat» vi
hier"Koolan g«ko»on da nl«uw. bonds v
jhr, nu. Ch. Ruy» d» Brerenbrouck.
Het blad d»«lt verder m«« dat de vo
der commissie gered lijn, althans in b
vastgesteld.
PROV. STATEN EN OBMBENTERADIN.
AMSTERDAMSaiC GEMEENTERAAD
Voortgezette behandeling da be.
gsootlrtg 1926 x-oortgetd.
Do Scc-t Ketelaar (V.D.I iwhandaldo al-
lotecrst do wethoudencrisis dl» in he» begin
dit Jaar heeft plaats gohod. Spr. rend aal
paaide richting. Dn» drijven f» san d»n R*«d
»n niet san den burgemeester. 5pr. vraagt of
door dit drijven de onafhankelijkheid der leden
wordt gewaarborgd. Do voorzitter had ren be
paald» sanwnsinlUng aangeraden, waarmee da
voorzitter» der verschillend» fracties Izvetemden.
MJ hun fracties. Bij een tweede «tem
ming ti hetgeen de buigemeeeter geezn» zeg
«Al verkregen en we! door toedoen van da par-
lij, inrtoe de burgemeester behoort Spr.
meent dat de voorifctert zich moet»n honden
bulten zulke ertóawn.
Verder meent opr, dat h»t tuenrhen hei eoli»-
ge en den rand ni»» in orde is He» geat wat
«troef. Spr. vraagt of het college wel rekening
houdt dat het met den Road somen het
i ven de stad rermt, en dot het «ollego
mini.xtcrio Is. Spt. meent det het eollego
h-t den Raad niet kwalijk mag nemen wannae*
deze iet* anders wil,
Met het (mandrel beleid kan «pr. m hoofd
taak meegaan. Spr. meent det men over b»laa-
tingen niet heel» te klagen. Ze zl|n wel hoog,
m»sr toch dalend» Bovendien krijgt men iets
von die belastingen. Er i» groote zorg eoer de
gemeenschap. De hoofdstad woedt verfraaid. Er
l» geklaagd dnt er geen perken sljn, meer «en
wie de »ehuldf; «an hen. «egt spr.. dl» 25 en
50 jonr geleden het heft m henden hadden. Dat
waren de liberalen f Erkend moet worden det er
thans een vooruitziend» blik Ia Spr. herinnert
in dit verband aan d» Amsterdamsehe havens,
vHeghaven ens. Hl) meent dig men moet er
kennen dof" er voor de belasting veel gedaan
wordt.
Wanneer er ren belasting rt
Spr. .scheut verder de naaste ontwikkeling «n
bloei van do stad. die langs democralischen weg
moet komen.
De volgende spr. do heer R o m m e (r.k.) be
gon me» d» wcthoudertcrlsl*. Uitvoerig werd
door spr. betoogd dat d» bekend» motie»-
Drabb» Inzake de melkvoonlening politiek» be-
teekerus hadden. Scherp cridseert spr. da hoo
ding vin de S. D. A. P. fn dl» dagen, die or «p
stond 3 letels te rullen hebben 'n he» rol»je,
terwijl monr op 2 zetels recht hadden. Bo
vendien concludeert spr. det de wethoud«<»-
crisis noodeloos verwekt I» door Jen heer Do
Miranda. Vcidei ronttateert hij dat de per
soonsverwisseling v*n d»n r.k. wethouder tn i.e*
college goen verandering heelt gebracht In de
verhoudingen. Spr. brer.gt hulda voor wat do
heer Wierde.'s voor de g-meente heeft gedaan.
Komende tot Het fineneloel beheer vraagt spr.
of et is, wnt B, en W. steeda naar voren schui
ven, evenwicht tusschen Inkomsten en irltgaven.
Het oordeel knn daarover ver»ehll!*nd zftri naar
gelang men zich vergenoegt met don schijn of
met de werkelijkheid. In weren van de taak Is
er nog geen ovenwicht. Spr. gaat om dit ie sta
ven, na de sluitposten, waartoe liehoa.-en
t 1.000.0130 uit het irwrvrlonds Hlf conclu
deer» dol de ukg:en van de begroeting 7 «f pet.
hooger rijn dnn de Inkomsten. Spr. vraagt l
Hoe c'cnV.cn B. en V. tot ren wezenlijk -ven-
wicht van d«" begreoring te komen. Hij dringt
vrtder aon op vermindering ven belastingdruk.
voornamelijk wat dc mfddelklame betreft -n de
Met de hi.Irijvcnpoiiti-k ven B. et» V. is spr
het niet eens Hij ziet In de hoogo whisten een
verkapte belasting.
Aon het slot v
!k op de levetuuni .'lirlenpolitlok, H'j me»nt
det he» particulier Initiatie! daarbij te veel op
1e achtergrond word» geschoven.
De zitting wordt geschorst tot hedenmiddag.
GEMENGDE BELICHTEN.
WAAROM KATWIJKSCME VROUWEN
NIET STEMDEN
Voor dc strafzitting van het Kantongerecht
te Lelden was Maandag «en aantal beiaard»
Katwljkscho vissehersvrouwen opgetoopen ter
zake overtreding van de Kirewet hc; niet vol-
tde aan haar «templhrht ter gelegenheid
dc laatst g«houd*n Kmar.vetklezing. De
«te vrouwen waren verschenen met het
doel haar gemoed tegen het vrouwenkiesrecht
te luchten.
„Men moet Gode meet gehoorzamen, dan da
menschen en blijken» God» Woord Is het Vrou-
wenkistroeht werk v»z\ den Satan", zoo k is
hosr opvatting. Verzocht door den Kontenrech-
trr dit nader te peeeiseeren, luidde het tt
al: „dat de vrouw in
zwijgen". Ben ander r