N.V. Middenstands-Bank H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 De Rijwielcentrale. DE EEMBODE R. K. Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 31 Jan. 1928 No. 88 Een en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers tOct. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAOM1DDAO Advertantlln 29 et per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advortentlln moeten Dinsdag en Vrijdag vddr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeeid Het verstand dat rekening houdt" met de domheid, blijft stilstaan. Theosofie. Du'zenden en nog duizenden men- scben, ontgoocheld door het zinlijk materialisme, werpen zich in den school der theosofie en zoeken er het lang verwacht: heil, naar hetwelk zij hon geren en dorsteo. Dat is een feit, d.t wij geenszins mogen onderschatten. Maar is nu de theosofie wel bij machte den drang en den zucht van het menschelijk gemoed naar het gees telijke en het godsdienstige te bevre digen en te verzadigen Kan de theo sofie zich bijvoorbeeld ook als weten schap rechtvaardigen De wetenschap is niet anders dan de systematische en logische kennis der werkelijkheid. Zij geeft ons nadere en zekere inlichtingen nopens bet wer kelijk bestaande. De wetenschap gaat uit van onmiddellijke gegevens, die zij in hunne bestanddeelen ontleedt, tot zjj stuit op een laatste ondeelbaar ele ment. Daarna vat zij al die verscheidene gegevens samen in ééne logische eenheid. Wanneer wij nu het theosofisch leer stelsel aan een wetenschappelijk onder zoek onderwerpen, dan valt het onmid dellijk op, dat het samengesteld is uit gedachten eo leerstukken aan alle volkeren eo aan alle tijden ontleend. GeeD steen kan er opgedolven wor den, die niet uit een reeds opgetrokken gebouw werd uitgebroken. In de theo sofie vinden we nevens het bouddhisme, het neoplatonisme, en het christendom, grieksche mythologie, oostersche mysteriegodsdiensten, het Kant Laplace sterrekundig stelsel, de kabbala en vooral het occultisme en spiri'isme. Uit dezt meest ongelijkwaardigi zelfs onvereenigbare bestanddeelen, kan noodzakelijkerwijze slechts een louter uiterlijke eenheid volgen, zoodat de theosofie, van deze zijde beschouwd, onwetenschappelijk is. Het minderwaardige van het theo sofisch leerstelsel komt nog meer aan den dag, wanneer wij het aan kritiek onderwerpen. Het sterrekundig stelsel van Kant- Laplace geeft een voldoenden uitleg aan het ontstaan en het ontwikkilen van ons zonsysteem. De theosofie, integendeel, stelt in het begin der tijden, als oorsproog en oorzaak van al het bestaande, een zuiver geestelijk wei voorop, waaruit, door verdichting uiteenzetting, al het bestaande zich heeft ontwikkeld. Hoe onhoudbaar en tegen- sprekeljjk deze grondstelling is, blijkt klaarduidelijk uit de onomstootbare ge gevens, door het verstand zelf gestaafd, dat het geestelijke een positief iets is, dat noodzakelijkerwijze alle zuiver stof felijke samenstelling uitsluit. Het stoffelijke, van zijn kant, kan nooit een Jgecatj worden cl zich zuiver geest ontwikkelen. De theosc.fi: houdt het tegenover gestelde staande, wanneer zij als grond beginsel verdedigt, dat al het beslaande, dus ook het stoffjlijke, zich uit u" zuiver geestelijke beeft ontwikkeld in het zuiver geestelijke terug zal op genomen worden. Dit is voor grootste eo grofste tegenspraak het gansche theoscfiiche 1 erstelsel als om zoo te zeggen doorweven is. De zoo gevierde Karmawet er carnatieleer loopen ten slotte insgelijks op de verstoffelijking van het geestelijke uit. De menscheoziel vormt immer altijd het centrum, het middenpuot, de oudere en de jongere theosofie. God en de ziel zijn het groote gewichtige thema, niet enkel cn alleen voor eenen heiligen Augustinus, maar ook voor de meoschheid, In het algemeen. Wat moet er eigenlijk door de ziel verslaan' worden Zelden worden er voldoende antwoorden op deze belang rijke vraag gegeven, die heel en al be vredigen. Het zou ons te ver brengen de gan sche leer nopens de ziel hier weten schappelijk uiteen te zetten. Het zij voldoende op de voornaamste besluiten te wijzen en het theosofisch leerstelsel der reïicarnatie aan die gevolgtrekkin gen te toetsen. Bij Blle volketen leeft de innige tuiging dat zij vast gelooven aan wezensverschil tusschen ziel en lichaam en aan het voortleven der ziel, zelfs na het afsterven van den mensch. Op de gansche menschheid weegt het rooedeo dat de ziet onsterfelijk is. Neem Duifzeep te baat 'treeft 'n pui#lesultaal DrSOtOU't Sy»t« U PUZZELT TOCH MEE OM DEf.8.000 AFDRUKKEN GBATI5 BU DE KON ZEEPFABRIEKEN DE DUIF VHCMO PIEINC3 DCNOOLKO DUIFZEEPPOEDEB A DUIF-TOILETZEEP DUIF-VETL°OGMEELj#f DUIFZEEP[hUIMM» verdichtsel, bestaande uit brokken en stukken aan theorie do van alle tijden ontleend. Uit dese korte beschouwing volgt datheliheoscfisch leerstelsel den menscb niet kan bevredigen als wetenschap, daar het gedurig op de grofste tegen spraken stuit. :den alleen kan ons nochtans geen zekerheid geven nopens het de bestaanswijze der ziel. Daarom het noodzakelijk na te gaan wat er onder streng wetenschappelijk oogpunt nopens de ziel kan bepaald worden. Welnu, het staat vast dat de gezonde wijsbegeerte en de onpartijdige weten- schap twee grondwaarheden nopens de ziel hebben vastgesteld, namelijk, dat zij geestelijk is en dat zij in ééae ns tuurlijke eenheid met het lichaam ver bonden is. Daaruit volgt noodzakelijke! wijze dat de ziel, noch door voortzetting, noch door ontwikkeling kan ontstaan zijn, noch dat zij, als geestelijk] wezen, zuiver zinnelijke neigingen kan bezitten, die de oorzaak en grondslag zouden zijn van de vereeniging van de ziel met het lichaam, van de hermensch- wording, vsn de riïtcarnatie. lecrende, brengt de theozrfie hoeda nigheden en eigenschappen op bet geestelijke over, die enkel aan de stof mogen en kunnen toebehooreo. Zonder tegenspraak kan ook niet aanvaard worden dat, zooals de sofen het aanteeren, de ziel va eeuwigheid beslaat. Uit de natuurlijke zelfstandige verbinding tusschen ziel en lichaam, zooals zij door alle gezonde wijsbegeerte wordt aangenomen, volgt logisch dat de siel niet was en zelf niet kon zijn vóór zij zich substantieel met een lichaam veibond, en dat ,het haar onmogelijk is zich met een ander lichaam te verbinden na den dood. Indien het inderdaad mogelijk wt de ziel een zelfstandig leven te leiden vóór bare verbinding met het lichaam, dan zou het wetenschappelijk philosophise!) niet uitgelegd kunnen worden, waarom zij eens met een lichaam moet verbonden zijn in ééne natuurlijke eenheid. De zelfstandige, natuurlijke en noodzakelijke vereeniging tusschen ziel en lichaam is toch maar aanneembaar en uitlegbaar, in gevsl zij gevorderd is door bet we :iel. In dit geval mag ei »an gedacht worden, dat bestaan kan zonder natuurlijker wijzt met een lichaam verbonden te zijn. Eene ziel kan immers mai bestaan worden geroepen, w. voorwaarden en de .hoedanigheden van dut bestaan noodwendig door lichaam worden vooropgezet. Zijn, integendee', deze voorwaarden reeds in haar uitgewerkt door eene voorafgaande verbindingmethetiichas dan kan de ziel, als zuiver geest, afhankelijk van het lichaam blij) vooitbestaan. In dit geval, ware zinloos ze met een ander lichaam daarna in verbinding te laten treden. De eenige mogelijke gror.d om de ziel der lichaam te laten overgaan, ir gevonden worden la dat de ziel nog hoedanigheden missen om een onafhankelijk zuiver geestelijk leven te leiden. Helgeel totaal onaanneembaar is, wanneer di ziel reeds met een lichaam verbonden werd, vermits, in dit geval, al de waarden verwezenlijkt zijn voor het bestaan en bet voortbestaan der ziel. De theotcfuche leer der bermensch- wording stuit dus geduiig op tegen spraken, wanneer zjj de siel, die se zelf als een geest betitelt, op denzelfden voet stelt en behandelt als de stof, eo haar dezelfde eigenschappen toeschrijft. De theostfi: is niets anders dan Zoraerpiannen. Van zoo'n woord warm je ineens op de koue nattigheid van onzen «mo dernen» winter, die maar bij vlagen een stevig, rigoreus karakter aan den dag 'legt, Zomerplaonen 1 En dat op de rillende overgang van Januari naar Fe bruari (Huismoedertje zie ik lachen, omdat ze juist weer zooveel mud dure koten besteld heeft I) Eo i óch, ik waag 't er op, omdat n kwestie geldt, die nooit te vroeg kan worden aangesneden, eo tegen den zonnigen tijd, dat 't werkelijk zomer is, dan behoeven we ons geen verwijt maken niet tijdig te zijn begonnen met de vootbereidende maatregelen. Aldus: somerplannenI Uw Zenuwen komen tot rust en worden gesterkt door Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten J Eerst heb ik me, vanuit de verte, 'ee heel verschillende dingen afge jaagd. Ten eerste of de afstand tus schen Amersfoort en Utrecht nog steeds zoj gemakkelijk valt af te leggen. F tweede en dat iB belangrijker :r werkelijk onder de kalholieken v Amersfoort belangstelling bestaat - liturgische aangelegenheden. Het band tusschen deze twee heterogene zaken is al heel spoedig opgeduikeld bij de aankondiging van een, de aan staande zomer in Utrecht te houden liturgisch Congres, dat belooft héél be langrijk en heel interessant te worden, De redactie van «De Eembode» is zoo welwillend mij In de gelegenheid stellen, u hierover 't een eo ander te vertellen en ik twijfel er niet aan of deze szomerplannen» zullen alle katho lieken iotresseeren, omdat bet hier din gen betreft, die van directe en inte- greerende beteekenis zijn voor ons reli gieus leven. Utrecht dan zal dezen zomer slechlz geographiscb In 't midden odb land liggen, maar ook in 't delpunt van een voor liturgie in dagen steeds groetende belangstelling staan, en 't is dus wel de moeite waard op dit feit eens, op eenvoudige delijke wijze de aandacht te vestigen. Een demonstratie vooral van voor ona land nieuwe wijzen tot keDnisverbreiding en goed begtip van het Gregoriaanzch (speciaal voor de zaogstudieB van kin deren), zal bet Congres dubbel interes sent maken. En de bijeenkomst, die reeds duchtig wordt voorbereid, zal dan een flinke stap In de richting van beter eo atgemeener begrip der li turgische kwesties worden. de setiquetta» die we verschuld gd zijn tegenover den Koning der konin gen, tot Wiens hofkring wij allen «on der onderscheid behooren I En de bovenstaande vergelijking is nog niet eens heelemaal juist, want het gaat hier om véél gewichtiger verhoudingen, Want het betreft niet alleen het In waarde herstellen van een vergeten en verslapte qaelte, die tot de inkerkelyke eere- dienst behoort, neen, het herstel wordt nagestreefd van een meer direct en meer begrepen en meer intensief mede- beleven van de groote geheimen en handelingen, die aan het Hof van onsen Koning worden voltrokken. Liturgie is eeredienst, het gaat dus werkelijk óók om de inkerkelijke, eeredienstelijke cere moniën. Maar de beweging wil méér, n,l. het juiste begrip van de ceremo nieën, waardoor de uiterlijke handelin gen, tot dusver nog vaak volvoerd met de zekere non chalance van «we-doen- eenmaml-zoo», voltrokken zullen worden van binnen-uil. En danrdoor zal die Katholiek algemecDe, ééae, ge meenschappelijke godsdienst pas sulver tot zijn recht komen, gebazeerd all ze dan ie op de Innerlijke, gemeenschappe lijke beweegreden, levend onder een geheel volk. Enkele punten van dit grooteche doel hopen we nader toe te lichten in ver band met het a.b, congres te Utrecht. Soletnnei, l7-l-'28. N. de P. En niets is noodzakelijker dan dat Tegenover de aangroeiende vervlakking ons moderne leven, dat een n aan gemak en een minimum geestelijke inspanniog huldigt in Al zijl uitingen, moest de reactie komen een verdieping in de immaterieele t den. Een reactie, die goddank ook dui delijk alom te constateeren valt. Eo een van haar verschijoseleo ii sende aandacht, geschonkea beteekenisvolle, steeds die aandacht eer en meer verdienende en loonende reslie vao de liturgie. We leveD, zegt inen, in een demo- cratischen lijden de vergelijking it misschien wat misplaatst en stellig dreven, maar stel u voor dat er tl klingen weinig of geen attentie weid geschonken aan de noodzakelijk! etiquette. Dat ieder maar zoowat oj s'n eigen houlje te werk ging naar zijn eigen lozichten en er geen éénheid me bestond, op grond van toch algemei erkende regelen van politesse en et bied. Dan zou 't tocb weikelijk zoo vi wonderlijk niet zijn, dat men daarin heel zpoedig verandering ging Amersfoort I. Voor ouderi, die veel van hun kin deren houden, voor iederen vader eo moeder dus, treffen wij in de stukje aan, waarin de volgende waarschuwende woorden van Mgr. Hop- ans staan afgedrukt over bet dansen »Tot de vermakelijkheden, die de deugd belagen, neemt een eerste plaats in het dansen, hetwelk op tich zeil niet slecht is, maar tegenwoordig zoo veelvuldig, soo langdurig, met zulke onvoegzame kleediog, zonder behoor lijk toezicht, onder zulke streelende be koorlijkheden geschiedt, dat zeer velen aan deelnemen zonder den parel der kuischheid te verliezen.» Monseigneur zegt verder nog «Voor alles echter moeten wij de onmisbare hulp inroepen van de ouders de natuurlijke bewakers van hun kin deren en bun deugd. Zij zullen bij God rekenschap moeten sfleggen van de hun toevertrouwde panden. Maar om het heil van hun kinderen zelf moeten zij hen afhouden van die gevaailijke dans gelegenheden, die hun de reinheid, de zeden en daarmee ook hun echt godi dienstig leven sullen ontnemen.» Een Redacteur voegt er aan toe: «Och, als maar de ouders wezenlijk iel van hun kinderen hielden, dan... Wij zijn nu weer in de weken, waarin e lezen van «bal» en «bal-masquéi De ouders gaan er soms ook heen de kinderen daar is natuurlijk iels v Maar 't neemt Met weg, dat van Zondag, den dag des Heeren, niet veel terecht komt. Als kerkgangers der Vroeg missen ergeren wij ons aan de bal gasten, die daar slaperig en soms noft erger in de vroegte hun Zondagsplicht zitten te vervullen en dien Zondig tuurlijk aan God en Zijn H. Dienst eer denken. Verleden jsar was er zelfs zoo'n avond op een der grootste kcrkelgkt feesten van 'tgeheele jaar: opening het veertig-uren-gebed in de meeste parochién der stad. Ook onze geeste lijken die van dit feest zooveel werk brengen, aangenomen dat de noodtaak ervan algemeen werd iogesieo, maar men niet heel juist wist hoe dat zaakje nu eens goed op te knappen. Welnu, hoeveel te meer geldt dat dan j i, dat wij daarbij aan wezig zijn. Misschiea zijn er geen Katho lieken naar de danszaal gegaan dien avond en dien nacht, ja dat kan zijn, maar ik vreei, dat er ook zjjn geweest, die zich niet hebben geitoord aan de oude gewoonte in de degelijk katho lieke gezinnenbij de opening van het veertig-uren-gebed zooveel mogelijk tegenwoordig te (Jo. Dat wij dit jaar toch zeker dezen avond «vrij houden» voor O, L. Heer. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange dracht no. 4 - Telefoon no. 304 Deskumligo voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incaaaeeringen Spaar-depoaito'a rente 4 pet. Amersfoort'* Mannenkoor. Onder a'n nieuwen Dirigent, den herr d. Burg, concerteerde bovenge noemd koor voor het eerst. Dus een soort debuut. Bij het aenveerden der leiding vond de heer v. d Burg dit conceit reed* in voorbereiding en het etrekt hem zeker tot verdienzte, dat hij zonder meer het werk van z'n voor ganger heeft willen voleinden. Het Ie voor one Amersfoortere geen geheim, dat de musici Tiggers en v. d. Burg wel belden heel bekwaam, maar toch Ïseer verschillend zijn, eoodat een er* keuze van program niemand zou verwonderd hebben. En prachtig manifesteerde zich lo dit concert ook de groote achting door geheel A'foort's Mannenkoor toegedragen aan sijn ver scheiden eersten Dirigent, wijlen Nico Hazendonk. Dit was het vooropgezette doel van het concerteen herdenking van Hazendonk. Prachtig ii deze opzet geslaagd en als voornaamste vrucht uitvoering mogen de hccren :n t den band, dien bet gelegd heeft om de drie elkaar opvolgende Leiders. Dat A'foorts Mannenkoor zorg vuldig onder zijne leden kweckc en beware dien geest van goede kame raadschap, die er seer zeker door den onvergetelijken Hazendonk werd inge bracht, Met «eer groote toewijding moet er gerepeteerd zijn, om de noviteit op het programma Kyrie co Gloria van Garnazti te vertolken op een wijze ali hier geschiedde. Voor een koor als dit moet immer de uitvoering ven Room- sche Kerkmuziek de grootete moeilijk heden baren hier waren se vrijwel ge heel overwonnen. We weten te goed, dat G. v. d. Burg zelf precies tl de zwakke plekjes van s'n koor reeds kent om ze bier nog eens te vermelden. Reeds nu, vooral In de bovengenoemde Mis-deelen, is merkbare vooruitgang te bespeuren in stembeheersching en beschaving. Met de Solisten legde men eveneens groote eer In. Mevr. v. Haselen gaf veel te genieten van haar glashelder sopraan-geluid en wederom voelden we ons versterkt In de meenlng, dat haar als soliste op concerten meerdere lau weren zijn weggelegd, dan In Operettes of Opera's. Jan van Rijsielberg, («de fameuse» kunnen we gerust schrijven) verbaasde ons voor de sooveelste maal door s'n enorm geluld van groote vang, dat hij tocb zoo volkomen heerscht. Door die bebeersching vrucht van goede scholing en gvcrig aludeeren weel deze bariton met de vereischte nuancez zijn parljj geven, in welk werk ook. De Tenor- solist Midema hoorden wc leeds eens op Toonkust en we kunnen Met anders zeggen, dan dat we hem hier nog meer sla lyrisch tenor leerden waardeeren, Daar de avond tevens gold ais her denking van het 20 jarig bestaan, ont brak het niet aan hulde met woorden eu bloemen, zoo van Toonkunst, als van 'n oud-bestuurslid en Apollo van Hilversum. De felicitatie van den 'origen Dirigent P. Tiggers lokte 'n hartelijk applaus, 'n Avond vao vol doening voor Dirigent, Koor co Solisten. Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schrl|fmachlne9 Langestraat 84 - Telef 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teckenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, A. Voor het Kantongerecht te Amers foort zijn sedert Dcc. in behandeling twee veibalen over onvoldoende wer king van in beslag genomen rijwiel- reflecioren. Up verzoek van den Kantonrechter, rar. van Son, ii een zakelijk rapport namengeateld over de werking van lens-, prisma- en facetglasre flecteren door Jan Spaander, dir. der N.V. Spaanders Optische Slljpetjj te Amersfoort. De conclusie van het rapport zegt, dat aan den algemecnen eisch der Motor- en Rijwielwet van goed rood icht terugkaatsen, ook niet de beste reflectoren kunnen voldoen op eiken afstand en elke lichtbron, terwijl reflec toren van Inferieur* samenstelling in sommige omstandigheden voldoende werken. Eerst bij vastleggen van irllcctee- rende sterkte bij gegeven lichtbron op bepaalden afstand onder voorgeschre ven draaiïagehoek sou erkenning of afwijsing van rijwielreflectoren mogelijk sijn. Ken onderzoek met een electrlzche zaklantaarn kan geen uitslag van wer king bepalen, ie Ambtenaar van het O. M. stelde eisch van vrijspraak wegen* ge brek aan bewijs, daar de betrokken iflectoren bij de aanhouding door de Rljksveldwacht waren gekeurd op een afstand van ongeveer 8 M., waarbij de afwijkende hoek te groot is. Een beslissing sou moeten worden uitgesteld tot een ander geval, waarbij de minimum-afstand van 25 M. voor de proef verlichting zou «orden genomen. Voor de leden van de Jonge Werk man en de Jongenipatronaten zal Don derdag 2 Febr., Vrijdag 3 Febr. en Zaterdag 4 Ftbr., in de St. Franclscu* Xaveriuskerk, 's avonds 8 uur, een Tri duüm, d.i. een drlcdaagsche geestelijke oefening, worden gegeven door den Weleerw. Rector B. H. de Groot. Zaterdagavond gaan allsn biechten, terwijl Zondagmorgen (3 Febr.) onder de parochiéele H. Mie van 8 uur, de algemeens H. Communie (li plaat* hebben. Daarna een gemeenschappelijk ontbijt In de groote zaal van St. Aechteo, waar de WelEerw. Directeur een slot woord zal spreken. (edere jongeu krijgt een gereserveerde plaats op de vrouwcnstoelco. Ouders, broers en tusters en familie leden worden dringend uitgenoodlgd iedereu avond In het Lof aanwezig te willen zijn. Zondagavond wordt het Triduum ge sloten door een oudereavond, die 8 uur in het gebouw R. K, Spaarbank ge houden wordt Geen kinderen, doch alléén ouders, hebben dien avond toe gang. Op dien Oudenavond zal het het woord gevoerd worden door Rector dc Groot, Rector Schimmel uit Velp den Zeer Eer w. Heer C. Hartman. 't Hoofddoel is dit seizoen Rijwielen te wcikfn\VKATWlV-"l^^Ei*EN ven'TroVn lager. Prima zwaar TRANSPORT-RIJWIEL zwaar vanaf 10750 cn hooger. ARMY- en MYOR-RIJ WIELEN in verschillende pt||zen. Onderdeden, V.T. en Bonchlampen V" WILH. VAN DE BELT. HAVIK 33-35 veorbeeo Leger des Helle.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1