ITALIANO R. K. Spaarbank - Amersfoort H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 DE EEMBODE K. Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 7 Febr. 1928 No. Een en Veertigste Jaargang 90 Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne* ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG Advertentlën 25 ct per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Wanneer een bloem het toppunt van schoonheid heeft bereikt, dan is het oogenbtik van verwelken nabij. Theosofie. Omdat in en om Ametsfoort veel over Theost fie werd en wordt gerede* neerd, en in de laatste maanden ook gepropageerd, gingen we op verzoek er toe over een paar beschouwiogen te geven over die religie of liever geestesrichting. We hebben gezien, wat we te denken hadden van de Theoscfi: als godsdien stig stelsel en vervolgens aangetoond hoe men, van wetenschappel^k stand punt uit, de Theosofie moet beoor- dcclen, als men met de logica op goeden voet wil blijven. In een derde artikel willen we eens terugzien op de voorgeschiedenis der hedendaagsche Theosofie. Waaneer men het hedendsagsch theo sofisch stelsel met de oudere theosofie vergelijkt, valt het onmiddellijk op, dat er pauw verband tusschen beiden be staat en dat de tegenwoordige theo sofie, voor hare voornaamste leerstukken, onmiddellijk en hoofdzakelijk van de theosofische stelsels der oudheid af hangt. Zij steunen en berusten immers op een en hetzelfde grondbeginselop de r<'incarnatie der ziel. Het woord Theosofie deelt het lot van het woord mystiek. Beide bergen een inhoud, die langs alle zijden uit- eenvloeit, zoodra men zoekt hem nader te bepalen. Alle menschen nochtans verbinden aan het begrip «theosofie* de min of meer klare opvatting, dat dit stelsel zich het voorrecht toedigent eenen ge- heimoisvoUen en buitengewonen weg te baneo, die leidt tot onmiddellijke be trekkingen met een bovennatuurlijke wereld en eindelijk met God zelf. Het streven om met een bovenna tuurlijke wereld, op eene buitengewone wijze, ia aanraking te komen, verschuift de gtenzen der theosofie in het gebied der geheimvolle wetenschappen spiritisme en het occultisme. Het geheimnisvolle, zoowel als het godsdienstige en het mystieke, maken de hooldkaraktertrekken uit der theosofie. Het is kenschetsend, in de Geschie denis, dal wetenschap en beschaving den mensch niet ten volle bevredigen kunnen. Er leeft en beweegt in alle volkeren van alle tijden een innerlijke draDg, een zucht naar iets wat de weten schap niet geven kan. Die innerlijke drang der ziel stoot zich noodzakelijker wijze aan de enge grenzen, getrokken door de wetenschap en het zuiver proef ondervindelijke, het stoffelijke, het licha melijke. De menschen en de volkeren zijn onder den indruk van een onbepaald, instictmatig geestelijk gevoelen als ware hunne ziel iets zelfstandig", dat veel verder en veel booger reikt dan het lichamelijk leven met al zijn eischen. Het is, als wilde de ziel haar geeste lijkheid en onsterfelijkheid opnieuw tot volle waarde brengen, tegenover menigvuldige krachtinspanningen, ze op gelijken voet te plaatsen het lichamelijk leven. Ia dit spontaan, grootendeels onbewust, protest der menschelijke natuur tegen de gelijk stelling der ziel met het stoffelijke, straalt het instinktmatig gevoelen door, dat lichaam en ziel van tegenoverge stelde natuur zijn. De ziel gevoelt zich, in baren drang naar het geestelijke, belemmerd en verhinderd door bet lichaam en de zinnelijke negingen. Daarom zoekt zij het zinnelijke be- geeren op het minste terug te brengen en het lichBam tot een werktuig te maken tot het hoogere en het Zooals de menschen door hunne natuur zelf de geestelijkheid en de on sterfelijkheid hunner ziel gewaar worden, zoo voelen zij ook om zoo te zeggen instinktmatig, door de omgevende na tuur, dat er een geestelijk leven moet bestaan, dat aan de natuur het leven beeft gegeven, maar zelf niet de maar een geest is. De ziel zoekt in nadere betrekkingen te komen met dit wezen. En nogmaals treedt het stoffe lijke op als een hioderpaal. De eigen aardigste methoden werden verzonnet om bet zinnelijke en het lichamelijk* uit te schekelvD, om de ziel van al he stoffelijke los te rukken en haar vrije lucht ie geven In de wereld van het geestelijke. Pe theosofische drang, om door Uw kinderen leeren thans beter op school dan vroeger, doordat er tegenwoordig steeds meer naar wordt gestreefd, het onderwijs in een aangenamen vorm te geven. Het aangename oefent steeds aantrekkingskracht uit. Zoo wert men ook, dat geneesmiddelen met veel meer succes worden toegediend, wanneer daaraan een aangename smaak is verbonden. Het beste is dit te zien bij dat èn door de heilzame werking èn door den lekkeren smaak zulk een algemeene verbreiding heeft gekregen, als afdoend middel tegen hoest en verkoudheid. ITALIANO is verkrijgbaar in de bekende ltaliano- zakjes h 20 ets. per ons en in rollen ft 10 ets. hoogere keDDls het geestel$ke en bet bovennatuurlijke te vatten, is daar overal tot stand gekomen, waar de tegenstand tusscben geest en stof, tusschen ziel en lichaam het hevigst op den voorgrond trad. De geschiedenis leert immers dat, wanneer wetenschap en beschaving bij de volkeren bun hoogtepunt bereikt hebben, zonder de geestelijke eischen van den mentch te bevredigen, er bij die volkeren bittere teleurstelling en diepe ontgoocheling opduiken. Wetenschap en beschaving moeten Immers berustea op eene harmonische veihouding tusschen bet objekt en bet subjekt, tusschen stof en geest. De ontgoocheling richt zich onwille keurig tegen het zinnelijke en de ziel wordt bewust dat zij iets verhevener is dan het zuiver stcffelgke. Daaruit volgt dat theoscfi :che be wegingen noodzakeijker wijze volgen moeten op hooge mateiieele bescha vingen en vc' dragende wetenschappen. Zoo heeft het zich voorgedaan in Griekenland en zoo is het gebeurd in Indië. De persoonlijkheid, waarin de greco romeinsche theosofische drang tot haar volste uitwerking kwam, is Piotinus. Ia 204205 na Christus in Egypte ge boren, legde hij zich eerst toe op de philosopbie in Aléxandr later begaf hij zich naar Rome, waar bijv pbiloso- phiscbe besprekingen en voordrachten hield. Zijne ernstige, zedelijk gelouterde per soonlijkheid oefende een onbetchrijfelij ken invloed uit op zijne omgeving. Naar bet voorbeeld van Pythagoras leidde hij een leven van strenge onthouding en versterving. In dezen persoon be reikte de theosofische drang der antieke wereld het doel van zijn verlangen vereeniging met God langs de buiten gewone wegen der kennis. Noch vóór, noch na Piotinus heeft ch een mensch, in het westersch hei dendom, op dezelfde hoogten van de geestesbeschouwlng bewogen. Piotinus nochtans is niet het morgen rood van een nieuw aanbrekende wc- hij is veeleer bet avondrood in schoonheid wegstervende beschaving. Hg was er in gelukt den dorpel van :n wereld te bereiken, achter wiens deur het eeuwig leven verborgen lag. Haar hij vermocht niet die grens te overschrijden. Na hem ontsproten in den schoot der christenheid verscheidene sekteo die langs den neoplatonischen weg tol onmiddellijke vereeniging met God wil den komen. Van dien stond af, werd de theosofie als onchristelijk betiteld en stond z9 vijandig tegenover het jonge christendom. De theosofie immers leert dat zij, door de natuurlijke krachten, datgene kan bereiken wat, volgens het christendom, enkel door de openbaring i de genade verworven kan worden. Indien wij het neoplatonisme als theosofie betitelen, dan verdient zonder twijfel en, met veel meer recht, die naam gegeven aan een andere groote wereldbeschouwing der voorchristelijke tijdende Indische philosophic, De grieksche theosofie was van haar aan vang af meer wetenschappelijk aange legd. Eerst later nam zij het theosofisch element in zich op. De hoogere geestsansckouwlog, de zielsverhuizing, die twee echt theoso fische elementen, verdwijnen bijna in de groote trekken harer wereldbeschou wing. De Indische philosopbie, integendeel, den vollen twee bovengenoemdi elementen staan zoodanig op den grond van het Indische denken, dat het philoscfiiche maar den achtergrond uit maakt, op hetwelk het theoscfische :h steunt om tot alleen werking over gaan. Niet de vraaghoe kom ik tot eene harmonische vereeniging met het obj-kt, is het groote thema der ladische phi losopbie, maar de vraag hoe ruk ik lij het volledigste los van het objekt, an het lichaam, en terzelfdertijd van bet lijden, er door veroorzaakt. Het hoofddoel van het Indische strc- in is zich meer en meer los te maken in het str lïelijke, het zinnelijke, om eh zelf bewust te worden als zuiver onstcffrlijke geest. Op hut oogenblik dat deze toestand bereikt wordt, is het tur der verlossing geslagen. Ia de Indische philosopbie is ook ipraak van de karmawet en de her- menschwording. Ieder handeling die in, met en door het lichaam geschiedt, laat in de ziel sporen en vlekken achter. Hoe meer de ziel in het lichamelijke en het zinnelijke opgaat, boe vaster zij zich aan hen vastklamptmaar hoe meer zij zich van bet licbaamlijke los rukt, hoe meer zij gezuiverd en ver geestelijkt wordt. Is zij van alle vlekken der zinnelijkheid gezuiverd en gereinigd, dan heeft zij haar einddoel bereikt ca is de volkomene verlossing voltooid. het sterven, draagt de ziel de sporen de vlekken mede waarmede bet lichaam haar heeft bezoedeld. Dat is de Karma. Daar de ziel enkel als zuivere geest zelfstandig bestaan kan, is zij ge dwongen, door de meegedragen sporen der lichaamlijkheid, een ander lichaam ich zoolang voort, totdat het laatste spoor der zinnelijkheid en lichaamlijk heid uit de ziel verdwenen is. Alhoewel de Indische philosopbie hoofdzakelijk op het praktische gericht is, een praktisch doel beoogt, namelgk de verlossing van het lijden, is zij noch tans in den loop der tgden ontaard in bloote bespiegelingen en verbeeldiDgi Om de helft der zesde eeuw vóór Christus stond de man op, die diepsten drang van Iad zijn oplossing gafde volkomene verlossing van het lijden door systematische, trapsgewijze vergeestelijking van den inwendigen mensch. Die persoon was Bouddba. Hij slaagde trin den zielstoestand te bereiken, waarin alle tegenstelling tus schen stof en geest, tusschen lichaam en ziel veidwijnt, waarin de ziel van hare zuivere geestelijkheid bewust wordt, en waarin de verlossing zich ali voltrokken feit voordoet. Bouddha noemde dezen toestand de «oirvaoa*, die niets anders ia volledige uitsluiting van alles wat stof felijk en zinnelijk is en wat oorzaak is van lijden. Zoo verbeelden Piotinus en Bouddha de twee toppunten, tot dewelke de theosofische drang van het heidendom, door zija eigen krachten, erin gelukt is zich te verheffen, Ia hen kwam een deel van 't menschdom tot het bewustzlj: de geestelijkheid der zielen tot een theïstische Godheid. Wonderlijk mag het nochtans heeten dat de hedeadasgsche theoscfi che be weging niet de minste aansluiting zocht bij het neoplatonisme, maar uilsluitend uit de Indische philosophic geput heeft. De hoofdoorzaak ervan ligt in de spi ritistische en occultlsche neigingen der theosofie, die doelmatiger gediend wi den door de Indische philosophic d door het neoplatonisme. Jbr. Mr. 0. F. A M. van Nlipon iot Ssvenaer. Kon. Bcslu' t is benoemd tot buiten gewoon gezant en gevolmachtigd minister bij de hoven van België en iburgjhr. mr. O. F. M. van Nis- 1 Seveoaer, thans in gelijke hoe- eid te Weenen en daarvoor ge- lische philosophie, integendeel, f_p,-r'C haar saovaog af theost fie in I wl\jttH ARU Q - :n zin van het woord. Ja, de|™W', AVfcfeHeN -engenoemde echt theoscfiiche W" 'Tt tabi-H-TT go.. tecjerijfe^toppmg Binnenland «nder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit dd. 14 Maart 1913, no. 68 De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bfj de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot t uurWOENSDAGAVONDS van 7 ot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk Ingaande rente 3*/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Kassier: Amsterdamsche Bank. Wateriohappsn- Vorig jaar werd mededeeling gedaan van het plan de polders 1. Waterschap de Bunachoter en Duli- teruitwateriog in zee 2. Waterschap «De Haar* 3. Waterschap «De Hond* 4. Waterschap de gecombineerde stoombemaling van de Zeldertsche 5. Oosterwaterschap; 6. Noorderwaterachap 7. Bikkerswaterschap 8. Vereenigd St. Nicolaas en Rik- vlssscherswaterscbap 9. Duister Nieuwland waterschap; 10. Waterschap Blokland 11. Waterschap «Overzelderd* 12. Waterschap «Necrselderd*; 13. Waterschap «De Slaag*. 14. Waterschap «Eemland* tot twee waterschappen te vereenigen. De autoriteiten bleken echter later dvze reorganisatie onvoldoende achten en van Gedeputeerde Staten ontwerp-besluit ingekomen, deze waterschappen te vereenigen tot een groot, genaamd Waterschap «Be rsten de Eem*. Genoemd ontwerp-besluit wordt door de verschillende waterschappen voor belanghebbendenter inzage nedergelegd. Bezwaren kunnen schriftelijk wordeD gericht tot de Ged. Staten maar moeten worden ingeleverd bij de besturen der bedoelde waterschappen die voor door zending zorg dragen. De zetel van bet bestuur wordt te Buoschoten gevestigd. Het doel is vereenvoudiging Tegen het vloeken. Ingevolge gedane toezegging hebben en W. van Borculo aan de hoofden i leiders van bedrijven in die gemeente _jn circulaire getonden, waarin zij er de aandacht op vestigen, dat de in den Raad gevoerde en op hoog peil staande debatten hebben aangetoond, dat de geheele Raad het vloeken ten sterkste afkeurt, al waren de opvattingen om trent den aard en de gevolgen van het vloeken zelf en de wegeD, om die uiting van gebrek aan beschaving tegen te gaan, verschillend. De circulaire gaat dan als volgt verder: »B. en W. twijfelen niet, of ook U zult mogen worden gerekend onder hen, die bet vloeken beschouwen als zeer afkeurenswaardig. Het is daarom, dat eg het op hoogen prgs zullen stellen, indien U zoo noodig en mogeigk aeer dan tot nu toe met de naar iw zienswgze gepaste en toelaatbare middelen in dezen een gunstigen in vloed zoudt willen uitoefenen, om het vloeken en het spreken van zedenkwet- sende taal naar uw vermogen tegen te gaan.* Amersfoort Vrgdag herdenkt de Weleerw, heer W. Tempelman, kapelaan der parochie van den H. Franclscus Xaverius, aan het Zaad, den dag waarop hg. 12'/, jaar geleden, de H. Prlesterwgding mocht ontvangen. Dit priester-jubilé zal echter worden gevierd op a.s. Zondag. Ia het volgend nummer zullen wg hierover nadere bizonderheden publiceeren. - De maandeigksche Godadlenstoefe- iing voor de R. K. Militairen der ver schillende Wapens en rangen in bet garnizoen wordt gehouden door den Heer Aalmoezenier op a.«. Donderdag en Vrgdag, 9 en 10 Febr.; resp. Don derdagsmiddags half-4 uur de conferen tie. Gelegenheid tot biechten van half-7 tot 8 uur en Vrgdagsmorgentomhalf-8 H. Mis, met preek en algemeene H. Communie. - Naar wg uit den Haag van zeer be oegde zgde vernemen is bet bericht, olgens hetwelk het balf-regiment li urn en, dat thans te Amersfoort ligt, naar Zutphen zal worden overgeplaatst en het le regiment veld-artlllerle uit Utrecht naar Amersfoort zal vertrekken, van allen groQd ontbloot. In een dezer dagen gehouden ver gadering der Vereeniging voor piysieke hulp aau bet kind werden de Statuten vastgesteld. Het bestuur wordt gevormd door J. Kruithof, voorzitterT. Boer, Ad. ter Cocq, Dr. J. Frima, J. G. Lsogendonk, D. Mulder en H. Tempel. van der Hoiven sprak een woord n dank san het gemeentebestuur en n Raad voor de vlotte wgxe, waarop ingegaan op het verzoek om een subsidie van f 1000 voor heilgymnastiek. Het getal werkloozen begiot gelukkig te verminderen. Waren op 2 Februari 1927 als werkloos ingeschreven 424 personen, op 2 Februari 1928 was dit getal 319. Wanneer bet weer goed blijft, zal een opleving In de bouwvakken het getal werkloozen ongetwgfeld nog sterk doen afnemen. De Vereeniging tot Besteding der Tuberculose te Amersfoort komt nog eeDS haar belangen bepleiten bij de ingezetenen. Disrrëli zeide reeds jaren geleden: «Openbare gezondheid is de basis, waarop 't Geluk van een volk en de Kracht van een natie berusten. De zorg >or de openbare gezondheid is ééa lier eerste Plichten.* Ais Gg nu hoort, dat deze nuttige treeniging wcér in fiaancieele moeiigk- heden verkeert, zoudt Gg, die nog geen lid zgt of begunstiger, dit willen worden Lidmaatschap f2 50 minstens 'sjaars. Begunstigers f 1.— minstens 'sjaars. Vele kleintjes maken ééa groote, Het gaat hier om de besteding van een ziekte, die ons geheele volk aantast. Veel is reeds verbeterdde sterfte aan de ziekte zelfs zéér verminderd, maar de aangetasten moeten herstellen zóó ver, dat zg zich wcér opgenomen gevoelen in de maatschappij. Hiertoe zgn de Sanatoria opgericht, die spreken van de offervaardigheid van ons volk. Maar ook de lighallen onzer plaat- :igke vereeniging doen goed werk en moeten kunnen bigven bestaan. Wg noodigen uit tot een bezoek dagelijks, behalve des Zondags, 's na middags na 3 uur eD na dat bezoek wordt stellig ieder Uwer, lid of begun- stigei van een Vereeniging, wier Plicht bet is, de openbare gezondheid te hel- pen bevorderen. Dat *g zool I. H. P. - Nieuwe boeken in de R. K. Open bare Leeszaal en Bibliotheek aan de Nieuwstraat Acta et decreta concilie prdvincialis ultraiectenaia anno 1924 celebratl. Aengenent en v. Bouwdgk Bastiaaose, Psycho-analyse volgens Freud. Brom-Struick, Reidansen, nieuwe bundel. ChestertOD, Kerk en bekeering. Cornel en de Winter, Het methodisch technisch schetsen ten dienste van Ng veiheidsscholen. v. Gelder, De on verschrokken Oceaan vlieger; het leven van een dapperen held (Lindbergh). Halliburton, Een wereldreis Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schri|fmachinoe Langestrut 84 - Telef. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort Hooyman, Sint BonifaUus. Kaarsgaren, Het Zangersboek. Nederlandsche ambachts- en ng heidskunst. Rocco, De Staatstheorie v.fa. fascisme. Sturso, 1' Italië et le fascisme, de Vries van Heekellngen, Het fascisme en zgn resultaten. Zimmerman:], Amerika, Nederland, Italië; indrukken van den dag. Nieuwe telefoonaansluitingen. 1107 Badings, Jacob Catslaan 32. 1104 Buma, Luit. Huz., Regentessel. 9. 1118 v. Doorn, expeditie, Westsingel 22-23. 1113 Engeltjes, Maj. Inf., HuygenBl. 3. 1105 Holtboorn, Luit,lof., Borgesiusl.26. 1123 Ingenieursbureau E. Nootmen, v. Marnix'aan 19. 1117 v. Loenen, St. Anfridusstr. 14. 1114 Joustra, Randenbroekerweg 11. 1110 Scheick, Arnhemscheweg 97. 1114 Bgenteelt, Randbroekerweg 11. 1119 Worp, logen., A. Paulownalaan 7. 849 Wolf, St. v. d. Hagenlaan 14. 724 Dwars Verhey, Ingen.-bureau, Tesselscbadelaan 4. 417 de Groot, Deurw., Kortegracht 20. Concert „St. Cecilia" op Zondagavond. We willen het nan het samenvallen met liefst twee PatronaatsuitvoeriDgen (St. Jozef en St. Ger. Maj.) wgten, dat dit concert den Heer Helmich en z'n koortje ook nog deze teleurstelling baarde'n handjevol toehoorders. Kan dan alleen een neutraal of Chris- teigk zangkoor volle zalen trekken in Amersfoort t Lazen we nog niet pas in de Eem- bode, dat er over de 10,000 Katholieken binnen onze veste zgn en zouden die dan niet meer dan 600 muziekliefheb bers tellen, noodig om voor tenminste twee avonden St. Aechten te vullen t 't Is en bigft een raadsel. Ook nog deze teleurstelling Wie Ibs niet voor eenige weken den noodkreet van den heer Helmich om toch St. Cecilia in het leven te houden Z'n beroep op onze Roomsche Kerk zangers was niet vergeefsch en het zou onzen zin voor Roomsche saamhoorig- heid nog meer gestreeld hebben, zoo alle atadskerkkoren even flink waren bggesprongen als dat van St. Henricus. Ware de exodus op St. C. wat vroe ger geschied, er zou met deze assis tentie nog beter vorm en uitvoering gegeven zijn aan de origineele gedachte den Dirigent, om in z'n programma voornaamste kerkeigke feesten van jaar weer tegeven. Nu droeg nood- zakelijkerwgs het geheel alle kenmerken van het met kunst- en vliegwerk, klaar gespeeld zgn. De korea hadden alle de verdiensten van toomuiverheid en mogeUjk dat de tenor-solist na laog-geooeg in het koor te hebben meegezongen ook het zuiver zingen aanleert. Trouwens de heer Croete kan nog heel wat sanleeren. De Sopraan Mej. van Maanen doet het als dilettante niet kwaad. Onder deskundige leiding en met gverige studie is o.L haar stem- en zangtechniek best tot grootere volmaaktheid op te voeren.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1