"SSL N.V. Middenstands-Bank Zonder dak- of raamantenne ontvangt U op het 4-IampstoesteI Pianohandel S. Duijker H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 DE EEMBODE K. Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 14 Febr. 1928 No. 92 Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden I1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR; LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAQ- EN VRIJDAOM1DDAQ Een en Veertigste Jaargang Advertentlïn 25 ct per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid by geregeld adverieeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Het Is reeds veel, iemand gedurende twee uren gelukkig gemaakt te hebben. Het leerstelsel der Theosofie. Weleer schreef St. Paulus aan sijn discipel TimotheuiEr komt een tijd, dat de menschen de gezonde leer nirt sullen verdragen, maar naar eigen lust zich een vracht leermeesters opladen, dewijl zij zich van de waarheid afwen den om zich tot fabelen te keeren. Deze voorzegging van St. Faulus heeft toepassing gevonden gedurende alle tijdperken der Kerkelijke geschiedenis en iD alle landen der aarde. En onder die valsche profeten en leermeesters mogen we in onze dagen zeer stellig de leiders der Theosclie rangschikken. De moderoe Theosi fie, die zooveel opgang maakt concertreert zich om de personen van Blavatsky, Ollcott en Annie Besant. Ontloken in Amerika is de moderne theosofie over Iod.ë naar Europa over gewaaid. Ia baar aanvang was de mo derne theosi fische stroorning vreemd aan het Bouddhisme, maar integendeel nauw verwant met het spiritisme van hetwelk zij, ten andere, in rechte lijn afstamt. 17 November 1875, werd in New-York de eerste grondslag gelegd van dtzen nieuwen godsdienst door Helena Petiowna Hsho. Zij werd in 1831 in Rusland geboren uit eene familie van Meckleoburgschen oorsprong. Zij trad op zestier jarigen leefiyd, in 1847, in den echt met generaal Blavatsky. Dit huwelijk waB van korten duur. Het jaar daarop verliet Helena het echtelgk dak en begon een leven van avonturen. Zij vestigde zich eerst in Klein-Az waar zij betrekkingen tloot met de Kopten. Ia 1851 onmoet men haar in Londen, waar ze de spiritistische ver gaderingen regelmatig bijwoonde. In 1871 treedt rij als medium op. Kort daarop reist zij naar Parijs en van daar naar Amerika, waar zij in kennis komt met Olcott, die in korten tijd de vertrouweling en de minnaar van Helena Blavatsky werd. Na gedurende eenigen tijd aan spiritisme te hebbeo gedaanen als mediumte zijn opgetreden, sl'chtten deze twee personen in 1875 te New-York een theosofische vereeni- B'»8- Uit een formulier van dien tijd blijkt dat deze nieuwe vereeniging zich hoofddoel steldele. een kern te men van de universeele broederschap der menschbeid, zonder onderscheid van ras of geloof, st xe, kaste of kleur 2e. de vergelijkende studie van gods dienst, wetenschap en wijsbegeerte aan te moedigen 3e. de nog onverklaarde wetten der natuur en de verborgen krachten in den mensch te onderzoeken. Korten tijd na deze stichtiog, werden betrekkingen aangeknoopt tusschen Helena Blavatsky en den indischsn her vormer Dsyananda. En van dit tijdstip af, treedt de theosofie eene nieuwe orienteering in. Op aandringen van Dayananda begaven zich Helena Bla vatsky en Oictott in 1873 naar Iodië, waar zij hunne ibeoac fische vereeniging aansluiten by den Mahatma-godsdienst. Deze giog van het klooster Matha in den Himalaya uit, waar een school gevestigd was ter verbreiding Hindoeisme in het Westen. Daar, bij de meesters van dien godsdienst, moei Helena hare theosofische kennis heb ben opgedaan eo hare leer uit bun ge- heimmsvolle boek, Dzyan genaamd, geput. Korte jaren daarop in 1882. vestigen zich Helena Blavatsky Olcott te Adyar, bij Madras, dat, toen af, als de hoofdzetel wordt a zien van de «Algemeene Theosofische Vereenigiog*. Van dezen stonde af, treedt het spiritisme in de theosofie op den achtergrond om plaats te maken voo het bouddhistisch Hindoeisme, van dit oogenblik ook zoekt de theo sofie zich over bet gansche aardrijk te verspreiden. Helena Blavatsky stierf te Londen 8 Mei 1891, in baar ambt opgevolgd door Olcott. Kort daarop, komt de eerste volge linge van Helena Blavatsky aan hoofd der theosofische vereeniging. i melljk Annie Besant,de heden- van de Ster werd in 1847 te Londen geboren eene familie van Iersche protestanten. Op 21-jarigen leeftijd trad zij in den DrSCHOt?!^ echt met den anglikaanschen dominee Frank Besant, van wien zij na eenigen tijd scheidde, om te gaan leven met den vrijdenker Charles Bradlangh, Op het congres van vrijdenkers, Tn 1880 te Brussel gehouden, luidde haar iljdkreet: «Wy moeten onverpoosd streden tegen het Christendom en God 't zijnen hemel vejagen I Brandlangh liet op z$oe beurt Annie s, en ontredderd door dien tegenslag, deed zij een tijdlang aan hypnotisme ipiritisme. Dan greep haar de vroegere passie voor n- ystiek wederom aan. 't Is toen, in 1889 oamelljk, dat Annie voor de eerste maai in aanra king kwam met Helena Blavatsky. En, met een slag, was zij gewonnen voor die esoterische leer, waarvan zij de profetes werd en, na den dood van Helena Blavatsky en Olcott, de hooge- priesteres. Dit laatste verwekte veel opspraak i veel krakeel in het theosofische kamp en gef zelf aanleiding *tot een eerste schisma. De amerikaansche theo sofen scheidden zich van Adyar af 'estigden bun hoofdzetel te Point Lama a Califomir. De Theosi fir beleefde en ander schisma in 1913. De Dutt- sche sectie, onder leiding van Rudolf Steiner, rukte zich toen insgeiyks den hoofdzetel te Adyar los, en stichtte «Antroposopbische Vereeniging*, et Berlijn als hoofdkwartier. Hetgeen hoofdzakelijk aanleiding ge geven heeft tot deze ophefmakende scheiding is de poging, door Annie Besant aangewend, om de rr Incarnatie van Christus zelf te bewerken in haar pleegkiod, den jongen Indischen Krishna- ury-Alcyone. Men heeft de theoscfie wel eens ge noemd seen mengelmoes van mystiek charlatanisme*. Maar laten wij Annie Besant zelf eerst aan het woord. sDe Theoscfie,* zoo schrijft zij, sis dat groote leerstelsel, verrijkt met de uit komst der onderzoekingen van vele ge slachten van zieners en wijzenhet- 'elk, heden als van ouds, in de handen berust van een machtig Broederschap, waarvan de ieden, adepten en meesters genaamd, levende menschen zijn, wier geestelijke ontwikkeling nochtans op een hoogeren trap staat dan die der mensch. heid in 't algemeen. Onder die Meesters Annie een lange lijst van groote mannen der oudheid op, waarin ook de namen voorkomen van Mozes, Paulus en zelfs van Christus. De Theosofie beweert insgelijks bare geheimen hebben opgediept in Iodië. Vooraanstaande geleerden loochenen nochtans bepaald dat de theosc fische leer uit Indië herkomstig is. Alleen de voorgevel der theoscfie is hel beschil derd met Indische kleuren, 't Gebouw zeifis ineengeslagen met de vermolmde planken der wijggeerige en wetenschap pelijke theorieën uit het Westen. Men vindt in de theoscfie de leer van het zich en bet niet-zii betrekking van het zich tot het niet- zicb, die Hegel eens droomde. Men ontmoet er het axioma van Fichte m vaa een lichaam bestaat enkel omdat die is gedacht.* Men er op den monistiscben stelregelsGeen geest is heelemaal onstoffelijk en geen lichaam is ganscb stc ffeiyk*. Men strui kelt over gegevens van embiyologie, psychisme, biologie met een vaag we tenschappelijk tintje. De evolutieleer komt er tot haar recht, zoowel als Weismann's theorie nopens de blij vende cellen, organen der erfelijke overdracht*. Neen, zuiver Indisch en Boeddhis tisch is de theoscfie niet. Het uitgangspunt van eiken gods- enst is de erkenning en de aanbidding in God. Gezien nu de etymologische beteekenis van het woord «theosofie*, dat toch niet anders wil zeggen dan wetenschap, kennis van God,* zou niet de minste twijfel mogen rijzen nopens het aanvaarden van het bestaan van God als grondslag van het theo sofisch leerstelsel. En nochtans onder theologisch oogpunt, is de moderne theoscfie niets anders dan een degel ijk omlijnd pantheïsme. Volgens de woorden van Helena Blavatsky en Annie Besant zelf, ge- looven dc theosofen in een universeel, Om twee redenen verlangt men bij hoest en verkoudheid ITALIANO ITALIANO is verkrijgbaar in de be kende Itallano-zakjes 4 20 ct. per ons en in rollen van 10 ets. geestelijk, goddelijk princiep, oorzaak oorsprong van al het bestaande, ruit alle wezens rijn voortgevloeid waarin alle wezens terug zullen opgeslorpt worden. De God der theo sofen ligt opgesloten in elk wezen, in elk deeltje, in eiken atoom van den zichtbaren en onzichtbaren cosmos. Voor hen is God als eene onzichtbare kracht, over het gansche heelal ver spreid, en die zich geenszins van de wereld onderscheidt, maar met de wereld één enkel wezen uitmaakt. In een woord, alles wat is en bestaat, alles wat leeft i beweegtis God. Annie Besant wil ook van de Heilige Drievuldigheid een gezuiverd concept geven. In dit mysterie beduidt bet woord spersoor.*, een «masker* van de eeoige Wezenlijkheid, dc manier waarop dte Wezenlijkheid zich openbaart. De Vader is de uitdrukking van dit primordiale Wezen als Wil, de Zoon als Wijsheid en de Heilige Geest als daad. Na God, komt de wereld. Daar, vol gens de theosc fie, God en de wereld maar één enkel Wezen uitmaken, kan ook de wereld niet ontstaan zijn door schepping, maar door uitstraling van het Opperwezen. Onder cosmologiscb oogpunt bijgevolg, kan de theost fie beschouwd worden als een pantheïsti sche uitstroomiogsleer. Daardoor wordt bedoeld dat alle wezens vonkjes, stukjes, iplinters zijn van het universeel Oer- princiep, vaa het ééae oorspronkelijke Wereldwezen, waaruit, door verdichting en uiteenzetting, alle wezens, de mensch inbegrepeo, ontsproten en voortge vloeid zijn. Uit het AL-ééo Opperwezen ontwik kelt zich de wereld in zeven vlakken of planeten. Over die zeven planeten stroomt de scheppiogsvloed. Een om loop om de zeven planeten maakt één ronde uit. Zeven ronden verbeelden Werkingstijdvak van den Oergeest. Ieder mensch moet zevenmaal de zeven vlakken doorwandelen. Op ieder vlak of planeet komt hij door zeven rassen door een dubbele rt'incarnatie, door :n ondergeschikte rassen. Voor het oogenblik, leven wij, volgens de theo sofen, in een tijdvak, dat 432,000 jaren duren moet en waarop het gouden tijd vak volgen zal. Rudolf Steiner sttlt zich op volgende rijze het wereldontstaan voor. Van het orspronkelijke Wereldwezen heeft zich Saturn bet eerste losgerukt. Later werd hij in de Zon omschapen. Op het tijd vak der Zon volgde dat der Maan, en tegenwoordig leven wy in het tijdvak der Aarde. Hier moet opgemerkt wor den dat die hemellichamen niet zijn, wat de sterrekunde met deze namen beduidtzij stellen enkel bepaalde ont- wikkelingsphasen voor van het univer seel geestelijk Oerprinciep. Drie tijd vakken moeten nog volgen op dat der Aarde, nameiykhet l$dvak van Jupiter, Venus en vaa Vulkaan. Aan deze n groote tijdvakken beantwoorden, volgens Steiner, zeven menschenrassen: de Atyers, tot dewelke wij behooren, onbekende die nog komen In het menschenras der Aryers kunnen zeven verrcheidene beschavin- on derscheiden worden de Iadische, Perzische, de Babylonische, de Egyptische, de Grieksche, de Romeic- scbe en de GermBansche, tot dewelke wij behooren. Psychologisch gesproker, is de theo scfie een mengsel van iadische en ksbal- listische leerstelsels. De mensch maakt een zevenledig samenstel uit. Zijn pby- siek wezen bestaat uit een stcffeiyk lichaam een etherisch lichaam een astraal lichaam en eene dierlijke ziel. Zijn geeste lijk wezen is zameogesteld uit een ver sland, een geest en een goddelijke geest of de uitstraling van het volkomene. By het sterven, wordt de mensch zyn stoffelijk lichaam ontdaan, maar biyft voortleven in zyn astraal lichaam, in hetwelk hy aan de levenden verschynt hen in onderhandeling treedt ir. de spiritistische vergaderingen. Gedurende het leven zelfs, kan men zich, in zyn slaap, ontdoen van het str tfeiyk lichaam, eo, omhuld van het astraal lichaam, de dooden oproepen en met hen spreken. Het astraal lichaam wordt iosgeiyks in het niet opgeslorpt eenigen tyd na het afsterver, zoodanig dit er van den mensch enkel de drie geesteiyke be- standdeelen overbiyven, die op zich zelve voortleven gedurende een min tf meer langen tyd. Dan vereenigeo zich die geesteiyke deelen opnieuw met licbamciyke elementen en herbeginnen een nieuwen levensloop: het is derrïo car natie of de hermenschwording. Uit hel voorgaande volgt dat, op ethisch of zedeiyk gebied, de moderne theosr fie steunt op de leer der r< ïi en op de Karmawet. De rt 'fa- op hare beurt, is gegrondvest op de centrale leering der theoscfie. namciyk op «de essentëele goddeiyk heid van den mensch en bet goddeiyk leven als grondslag van alle leven*. Zoolang de geesteiyke elementen van ich besmeurd zyn met de sporen lekken der str ffeiyke deeler, moet de ziel overgaan van lichaam tot lichaam totdat, na eene reeks rtïacar- i, de geest, gezuiverd en vergeeste iykt, opgezogen wordt in de groote ziel, ia het universeel princiep, in de nirvana, zooals de theosofen het betitelen. Daat iet nu juist de vier sti ffclijke elementen '.yn, die, volgens de theost fie, aan deo mensch zyn eigen persoociykbeid geren, en daar die deelen met den dood in het niet verzinken, kan de hermensebge wordene niet de minste herinnering hebbeo, van al hetgeen hy in zyn vroeger leven heeft uitgericht. De wet, die de opeenvolgende menschwordingen leidt en regelt, i Karma dat is de leer volgens dewelke a.'le leven door de wet bestuurd wordt en elk gevolg het uitvloeisel eener voor afgaande is. Alles wat in het tegen woordige leven gebeurt, vindt zyn uit leg en grondslag in een voorgBand leven en wordt insgeiyks de oorzaak van hetgeen voorvallen zal in een toe komend leven. De Karmawet bepaalt dus deo aard en de natuur der carnatie en geeft ook een uitleg de verscheidenheid en de ongeiykheid die wy aanstippen tusschen de onder scheidene individiën, en de verschil lende sociale standen der^Maatschappy die nog veel te boeten hebbn, zyn op de wereld aan meer lyden en ellende onderworpen. Volgens dezelfde Karma wet, ontvangt ook de meosch loon naar verdiensten, maar op eene automatische of onbewuste wyze, zoodat het waand is nog langer uit te pakken barmhartigheid, vergiffenis, genade verlossing in Katholieken zin de straf en het loon worden automatisch toe gepast volgens de Karmawet. Door eene reeks n incarnaties gelouterd en gezui verd, wordt het individueele wezen ten slotte ganscb vergeesteiykt, gaat in het zuivere geestesleven, in de zoogezegde nirvana over en wordt opgeslorpt in het universeel geesteiyk Oerprinciep, waaruit het is voortgevloeid. Hiermede meenen we te hebben vol daan aan den door eenige lezers van blad geuiten wensch iets te mogen emen over de Theoscfie, tegenwooidig zooveel wordt gepraat en welk stelsel in sommige kringen als mode artikel wordt gekoesterd. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incaaseeringen Spaar-deposito's rente 4 pet. compleet f 175. Vraagt zonder verplichting prospectus Havik 2» Een modern schrijfster en de Biecht, Niemand, die wel eens een boek Courts Mahler (pseudoniem) gelezen heeft, zal ontkennen, dat deze thans 60 jarige Duitsche scbryfster hel leven kent, vooral van de boogere krin gen. De personen, die zy beschryft, olschoon natuurlijk fantasie-beelden, zijn als typen omleend aan het werkeiyke leven. Haar boeken zyn meestal zwoel bartstochteiyk en daarom meeree- deels voor katholieke bibliotheken on geschikt of in klasse B. te rangschikken. Toch heeft ty af en toe iets ernstigs zeggen. fa een van haar laatste werken, ge schreven na den oorlog (De mooie Californische), laat zy eeD Duitsch-Ame- rikaan optreden, die, na zyn patroon Duitichland voor een aanzieniyk bedrag opgelicht te hebben, naar Amerika vlucht en het daar tot welstand ei zien brengt, zoodat bij *elfs Senator wordt. Op zich zeil n«uuriyk niets by. zondera en vry banaal, maar het Telefoon 773 ronderiyke is, dat zy haar beid niet tol jst laat komen, ook niet nadat hi/ de geheele ontvreemde som met in/rest of intrest heimelijk aan den benadeelde heeft doen toekomen. Voor niemand durft by zyn hart uitstorten en by wordt zyn ge heele leven lang gekweld door berouw en wroeging, zoodanig, dat by ondanks lykdum, eer, aanzien en huiseiyk geluk, somber en eenzelvig biyft om ten slotte zqn geheim (tyn biecht zooals hy hel zelf noemi) toe te vertrouwen aan het papier, dit papier in een verzegelde enveloppe sluit en deze adresseert zyn eenige dochter (zyn vrouw war middels overleden) om ua zyn dood te openen. Hy beschryft uitvoerig de fol teringen, welke hg voortdurend uitstaat i die niet tot swygen waren te brengen. Hier houdt de niet-katholieke mon daine scbryfster, vermoedeiyk onbedoeld en ongewild, een pleidooi voor de ka tholieke oorbiecht. Voor elke misdaad, hoe groot eD fschuwelijk ook, zoo leereo wy, is ver- geviog te vinden, mits het berouw op recht is en de schade zoo goed moge- iyk wordt hersteld. Welnu, bier is be rouw en restitutie, maar biyft de wroe ging, omdat by zyn hart, z^n ziel niet ontlasten kan. Wat een weldaad zou <oor zoo iemand geweest zyn, wan- hy katholiek geweest was en zyn geweten bad kunnen zuiveren aan de .eten van een biechtvader. Meer en meer gaan de andersden kenden, zelfs ongeloovigen beseffen, welk een verlies ze hebben geleden, toen de reformatoren, met zooveel an ders, ook de oorbiecht aan den priester hebben afgeschaft. Beseffen wy, katho lieken, die van jongs af met dit veel omstreden sacrament vertrouwd zyn geraakt, hoeve len tydeos missies, in den Paaschtijd of by retraites, den volledi- gen vrede des harten terugvinden door het spreken van een oprechte biecht Dat zy, evenmin als aan de onontbind baarheid van het huweiyk. aan de biecht beeft laten tornen, bewyst alweer de wysheid en de gcddeiyke oorsprong Moeder de H. Kerk. Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schrijfmachines Langestraat 84 - Telef- 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Amersfoort De voorbereidingen voor de jaariyk- sche «Stille Omgang* zyn getrcffsn. Woensdag 22 Februari komt de Zeer- Eerw. Pater J. M. Weenink O.F.M. uit Amsterdam een spreekbeurt vervullen 't Gebouw der R. K. Werklieden- Vereeniging te 8 uur. Op deze vergadering brengen Secre taris en Penningmeester de Jaarverslagen en wordt het bedevaartsprogram itgesteld. Ook zal een bestuursver kiezing plaats hebbeD. Na afloop dezer vergadering is er gelegenheid zicb op te geven tot deelname aan de bede vaart en tot betaling der contributie. Deze vergadering is voor een toegankeiyk. De Amersfoortsche Kunstkring geeft een Avond van Moderne Film-Kunst ir Amlcitia op Vrydsg 17 Februari, des avonds 8 nur. Het programma luidt 1. Inleiding van den Heer Menno Hebt U een Taxi of auto noodig Braak (Alg. Sect, van de Ned. Film-Liga). 2. Miracles du citcma (model jour- *1). 3. Vóór-oorlogscbe film «Pathé*. 4. jSeeber, Kipbo film (reclame film Kinophotoausstellung, Berlin '25). 5. Faits divers van Claude Autant Lara. 6. Opus II, III, IV van Walther Ruttmann (absolute film). e storm, die Vrydagavond woedde, tusschen Amersfoort en Baarn een der jukken, waaraan telegraafdraden zyn bevestigd, omgeworpen juist toen de D trein uit Duitschland, die met be stemming Amsterdam om half negen Amersfoort vertrekt, passeerde. Daar trein niet unmiddeliyk tot stilstand kon worden gebracht eo het juk, dat op de locomotief viel werd meegesleurd, werden talrijke telegraafdraden vernield. Eerst na 44 minuten was de oatstane draadversperring verwyderd en kon de trein zyn weg vervolgen. Eenigen tyd later knapten wederom een aantal dra den af waardoor de treinen vertraging De Iï.cassobank en de firma Vet- neer en Co. berichten, dat de inschry- ring op f3 millioen 4'/, pet. obligatiSn en laste van de gemeente Amersfoort, in stukken van f 1000, tot den koers van 98'/a pet. zal zyu opengesteld op 14 dezer. Aan houders van niet uitge lote 5 pet. obligat ën der leening 1925 ten laste van deze gemeente, welke 5 pet. obligatiën per 15 Maart a.s. a pari worden aflosbaar gesteld, wordt by de toewyzing van de bovenvermelde 4'/,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1