Purol
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 7 Sept. 1928 Mo. 46
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne -
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw '.'wartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEGRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAGMIDDAG
Adveitentien 25 cl. per regel. Billijke tarieven voor handel en nQverheld
bjj geregeld adverteeren. Advertenüïn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Indien iedereen zich voornam niet
onnoodig over anderen te praten, zou
wereld plotseling een eeuw vooruit ge
gaan zijn.
Epistel en Evangelie.
VIJFTIENDE ZONDAG NA
PINKSTEREN.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de GalatenV, 25VI, 10.
BroedersZoo wij door den Geest
leven, laat ons ook naar den Geest
wandelen I Laat ons geen brjagera
worden van ijdele eer, elkander uittar
tend, elkander benijdend. Broeders I
Mocht ook Iemand door eenig misdrijf
overvallen zijn: gij, die geestelijk zijt,
onderricht den zoodanige in den geest
van zachtmoedigheid, terwijl gij acht
geeft op u zeiven, opdat ook gij niet
in bekoring komt. Draagt elkanders
lastenen zóó zult gij de wet van
Christus vervullen. Want als iemand
meent iets te zijn, ohchoon hij niets is,
bedriegt hij zich zeiven. Een ieder nu
beproeve zijn eigen werken zóó zal
hij roem hebben in zich zeiven alleen,
en niet in eenen andere; want een
ieder zal zijn eigen last dragen.
Hij nu, die onderwezen wordt in het
woord, deele aan dengene, die hem
onderwijst, van alle goederen mede.
Bedriegt u nietGod laat zich niet be
spotten I Want wat de mensch gezaaid
heeft, dat zal hij ook maaienbij toch
die in zijn vleesch zaait, zal ook van
het vleesch verderf maaiendie echter
in den geest zaait, zal van den geest
het eeuwig leven maaien. En laat ons,
het goede doende, niet moede worden
want, indien wij niet moede worden,
zullen wij te zijnen lijde maaien. Laat
ods derhalve, zoolang wij tijd hebben,
weldoen aan allen, doch voornamelijk
Ban de huisgenooten des geloofs.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas! VII, 1116
In dien tijd begaf Jesus Zich naar
eene stad, die Nttm genoemd wordt,
en met Hem gingen zijne leerlingen en
eene talrijke schare. Als Hij nu de
poort der stad naderde, zie, werd er
een overledene uitgedragen, een éóoige
zoon zijner moeder, endeze was weduwe;
en eene groote schare uit de stad was
met haar. Toen dc Heer haar gezien
had, werd Hij door medelijden met
haar bewogen en zeide tot haarWeen
nietl En Hij trad nader en raakte de
lijkbaar aan (en de dragers stonden stil).
En Hij sprsk: Jongeling! Ik zeg u, sta
op 1 En bij die gestorven was, zette
zich overeind en begon te spreken. En
Jesus gaf hem aan zijne moeder. En
vrees greep allen aan, en zij verheer
lijkten God, zeggendeEen groot
Profeet is order ons opgestaan! en:
God heeft zijn vclk tezcchil
over de tranen dier weduwe ontfermde
zal ook u vertroosting, redding cf bulp
verleenen.
Aldus sprak Hij tot den jongeling
Ik zeg u, sta op«. Op dit woord van
len Almachtige rees de jongillng over
eind en herleefde, Die machtige Btem
zal ook onze lichamen eenmaal uit de
graven opwekken op den dag der ver
rijzenis. Dan zal ook tot ons gezegd
worden»Ik zeg u, sta op* en komt
ten oordeel, sommigen tot heerlijkbeid,
anderen ter verdoemenis. Mochten wij
intijds door een godvreesend leven
:en heerlijke verrijzenis voorbereiden I
n vreeze beving allen en zij ver
heerlijkten God. De geheele schare die
er bij tegenwoordig was verheerlijkte
Jezus' groote daden. Ook wij moeten
de wonderwerken Gods hoogachter, en
voor de gunsten, die God ons en onzen
naaste betoont, den Schepper prijzen
Hem verheer Ijken.
Evangelieverklaring.
ige Zondag na Pinksteren.
Het Evangelie geeft onB aanleiding
tot een allernuttigste en heilzame over
weging. Zieer werd een doode uitge
dragen toen Jezus aan de poort der
stad Nsïm kwam. De doode was een
jongmensch, een eeoige zoon, de steun
zijner ^moeder. Deze doode herinnert
ons dat wij allen sterven moetendat
de dood niet alleen ouden en bejaar
den, maar ook jongelieden in den bloei
hunner jaren wegrukt. De dood ontziet
niemand noch rijken, noch armen. De
dood klopt zoowel aan de paleizen der
koningen als aan de hutten der armen.
De dood kan ons verrassen op een uur
dat wij het volstrekt niet vermoeden.
Deze waaiheid bevestigt ons dc dage-
lijksche ondervinding en moet elk ver
standig chiisten aansporen tot een aller
belangrijkste plicht, n.l. dat wij ons
dagelijks tot den dood moeten voorbe
reiden. En waarin bestaat die
reidiog? Vooreerst hierin dat mendeeft
in stBBt van heiligmakende genade, T
andere moeten wij ons beijveren door
deugden en goede weiken dagelijks
onze veidienslcu voor den hemel te
vermeerderen.
Toen de Heer de weduwe zag werd
Hij door medelijden met haar bewogen.
Hier zien wc wederom in Jezus den
Veitrooster der bedrukten. Door de
tranen dezer bedroefde weduwe werd
Hij tot medelijden bewogen en Hij
wekte haren zoon ten leven op. Waar
zijt gij, bedrukte weduwen en wcczcd
cn allen die in droefheid zucht lu welk
lijden gij tl ook moogt bevinden neemt
uw toevlucht lot Jezus. Hij, die zich
Maak dat geen jonkheid ledig gaat 1
Want niet te doen, leert enkel kwaad.
Wie in zijn land geen koren zaait,
't Is zeker dat bij distels maait.
Verzuimt geen oogenblikken
Het leven rent voorbij.
O, mensch kondet gij wikken
En wegen uw getij,
Dat nimmer weer- zal keeren
Gij zoudt den tijd waardeeren.
Vondel.
De Schepping.
God heeft de wereld en alle diogen-
au Ifelijke zoo wel als de onstcfie
lijke, in heel hun wezen uit het riet
voortgebracht. Deze uitdrukking betee-
kent natuurlijk allerminst, dat het niet
de stof is gewees', waaruit de wereld
werd gevormd, maar juist integendeel,
dat aan de geschapen dingen niet het
een of ander voorafging, waaruit ze
gevormd konden worden.
Hier openbaart het geloof ons een
waarheid,~die ook bereikbaar is voor
het verstand. Want gemakkelijk ziet
het verstand in, dat iedere andere
wordingswijze van de wereld onmoge
lijk cn de oneindige kracht Gods vol
doende is om iets voort te brenger,
at vroeger niet bestond.
Maar hoe had die schepping plaats?
Heer, hoe zou ik U en uwe werken
kunnen begrijpen, U, wiens grootheid
oneindig is, terwijl ik, zoo gering en
zoo nietig, in mijn eenvoudigste ge
dachten en wenschen voor mij zelven
reeds een geheim beo, dat ik niet kan
doorgronden
Is nu God de Schepper van alle
diDgeo, dan is de wereld en met haar
ook de mensch Gods eigendom. Gij zijt
In Gods hand, of ge 't wilt of niet.
God. de hoogste wijsheid, handelt niet
willoos en zonder planHij had een
bedoeling, toen Hij u schiep. Eo God,
de eerste oorzaak van al het zijn, moet
heilige, in zijn wezen worte
lende noodzakelijkheid al het geseba
pene tot Zich zelven als laatste doel
in betrekking brengen slechts God
zelf kan het einddoel zijn van den
goddelijken wil.
Alles wat bestaat is dus van God
i voor Goddat is de waaiheid eo
de juiste orde. Alles moet ten laatste
de verheerlijking Gods ten doel hebben.
Wie u geheel gemaakt heeft, eischt u
ook geheel voor Zicb. Zooals een kunst
werk den lof van den kunstenaar ver
kondigt, doordien het zijn gedachte
belichaamt, zoo moet ik God verhecr-
ijken, door Gods wil in mijn vrije
handelingen uit te drukkenhier be
neden in strijd en moeilijkheden, daar
boven tot mija eeuwige gelukzaligheid.
Mensch zijn, b rteekent de bestemming
hebben en den plicht, God te dienen.
Gelijk onze ziel het armzalig stofweef
set des lichaams levend maakt, zo 3
moeten alle kleine zorgen van bet
dsche leven bezield zijn van de ge
dachte aan onze hoogere bestemmiog
God schiep de wereld óók ten beste
der schepselenHij schiep
alsof Hij ze noodig had, maar omdat
Hij oneindig goed is en ook andere
xzens aan zijn goederen deelachtig
'ilde maken. God, als het volmaakste
Wezen, zorgt ook voor de wereld, die
Hij heeft geschapen Hij wil allen zalig
maken. God vervloekt niemand;
legt de goddelooze de kiem des
derfs in zich, terwijl hij zondigt.
Levenslesjes.
Kijk nooit waar ge vandaan komt;
zie waar ge heen gaat,
De luiaards zijn juist altijd van
iets te gaan doen.
De cynicus is de beklagenswaardig
ste sterveliog hij is dood, maar wc
het niet.
Doe alles om u zelf onmisbaar
maken, maar denk nooit, dat u het bent
Vergefet niet, dat iedere vleier leeft
len koste van hen, die naar hem luis
teren.
Het is altijd goed waarheid te spreken.
Meu behoeft dan niet te onthouden
men zegt.
De Tijd.
Na Vijftig jaar.
Uit di gsichledenis van den
Schoolstrijd.
III.
Het eerste en tweede lid van art. 23
der wet van 1157 luidde als volgt
Het schoolonderwijs wordt onder
het sanleeren van gepaste en nuttige
kundigheden dienstbaar gemaakt aan
de ontwikkeling van de verstandelijke
vermogens der kinderen en aan hunne
rpleiding tot alle christelijke en maat
schappelijke deugden.»
iDi onderwijzer onthoudt zich van
iets te leeren, te doen of toe te laten,
strijdig is met den eerbied, ver
schuldigd aan de godsdienstige begrip
pen van andersdenkenden.*
Een uitstekend kenner van bet onder
was-vraagstuk, pater A, van Gestel S.J.,
schreef over deze wet
In Nederland is naar de wet van
1857, het onderrigt volgens de geloofs
leer op de openbare school verboden.
We zijn niet vreemd aan de meeoing,
dat althans sommige wetgevers daar
mede de ontchristelijking onzer maat
schappij bedoeld hebben. In alle geval
is op die wijze oose openbare school
zóó gewordeo, geljk de ongeloovige
revolutie ze verlangten waarschijnlijk
ware zij niet anders ingericht geworden,
wanneer de revoluiiemannen alléén de
schoolwet hadden gemaakt.*
We mogen echter niet nalaten er op
Ie wijzen, dat zoowel veel Katholieken
als tal van liberalen zich niet bewust
w|ren van de noodlottige gevolgen, die
iroor ons volk zou hebben.
Velen meenden inderdaad te goeder-
trouw, dat de gemengde school een
school was die voor allen bruikbaar
gemaakt zou kunnen worden, ja, dat
die scbool tot zegen van ons volk zou
innen strekken.
Veel liberalen zagen dus niet in, in
welke richting zij meehielpen om het
onderwijs te drijven, veel Katholieken
beseften niet, waarbeen ze gedreven
'erden. Maar de leiders, de bewuste
leiders, zagen dit zeer goed in, be
grepen dit volkomen. De z.g. neutrali-
der Lagere School tot tysteem
verheven, opgesierd en verguld door
de vooral in die dagen zoo aanlokke
lijke uitdrukking 'christelijke en maat
schappelijke deugden*, zou alle positief
geloof in ons volk uitgeroeid hebbenI
Zoo trad dan de wet op 1 Januari
1858 in werking, Dc neutrale Staats
school zou, zoo hoopten de liberalen,
:h voor goed in ons land nestelen.
Echter, er waren in die dagen man-
:n in ons land, doorluchtige ma-men,
die waakten.
innen waren de Nederlacdsche
Bisschoppen.
Terwijl nog veel Katholieken, onder
den betoo ver enden indruk van een poes
lief en schijaschoon Liberalisme, voor
hun kinderen niet de verderfelijke ge
volgen der neutrale Staatsschool in
zagen, verscheen het Mandement der
BisBCboppeu, waaruit voor ieder die
id om te hooren, glashelder
werd uiteengezet wat elk Katholiek te
houden heeft op het sink van onder
ijs.
Zelfs de liberale hoogleeraar Mr. C,
W. Opzoomer, die evenals een aantal
zijner geestAeraaanten, in een fél g<
schreven brochure tegen het Mande
ment te velde trok, kon die noorlogs-
ver klaring» aan de neutrale Staatsschool,
zekeren zin zijn achting
houden. Den 'brief der hooge Kerk
voogden* noemt hij 'krachtig en waar
dig* en >aan noodeloos tergen e:
smaden is niet gedacht*.
De brief gaat «recht op het doel af<
Ook prijst de hoogleeraar het Mande
ment als 'uitnemend practisch* en blijkt
hij het doel van het Mandement te
begrijpen als hij schrijft«Het doel
blijft de zuiver Katholieke school,* zorg
vuldig afgeslotea van 'het ongeloof dat
bulten de Katholieke Kerk dagelijks
veld wint» en van »de verderfelijke
beginselen, die overal verwoestend om
zich heen grijpen*.
Inderdaad, het Mandement der Bis
schoppen, het richtsnoer dat den veill-
gen weg aanwees, welken de Katho
lieken omtrent het onderwijs hunner
laurieren moesten bewandelen, deed hen
Voorgoed bewust worden van den duren
plicht, dien zij in dezen te vervullen
hadden. Hadden onze geloofsgenooten
reeds vroeger op menige plaats eigen
Katholieke scholen opgericht, na het
Mandement ontwaakte alom de geest
drift voor bet Katholieke onderwas.
Er moesteo echter geldelijke ctïers
worden gebracht, die zwaar zouden
vallen. Ia die dagen moest dan ook
verreweg het mecrendeel der bijzondere
onderwijzers het met een zeer laag
salaris stellen. Het nageslacht mag aan
deze opc iTrringsgesinde, echt Katholieke
onderwijsmannen zijn wvme hulde en
dankbaarheid niet onthouden I
ar de vrijheid, ons in de wet van
1857 geschonken, om op eigen kosten
bijzondere scholen op te richten, het
gezicht reeds van den daardoor matigen
opbloei van het bijzonder onderwijs,
.was niet naar deu zin der liberalen
het was hun een doorn in 't oog. De
bijzondere school, welke in die dagen
een strijd te voeren had, zóó zwaar,
dat wij ons daarvan op den huidigen
dag moeilijk een juist begrip kunnen
vormen, zou een nog scherper concur
rentie worden aangedaan. De confessio-
neele school moest ten onder. Minister
Kappiyne zou dre school den dood
steek trachten toe te brengen. Het tot
stand komen van bijzondere scholen
ónder de werking der wet van 1857,
zou door een nieuwe wet, die van 1878,
feitelijk onmogelijk gemaakt worden.
Wel werd het beginsel der wet van
,1857 gehandhaafd, de mogelijkheid lot
oprichting van bgzondere scholen bleei
restaan, maar eenersijds werden zware
bepalingen gemaakt voor die scholen
anderzijds werd de openbare, de neutrale
scbool sóó in alle opzichten bevoor
recht, dat concurrentie tegen baar vrij
wel uitgesloten moest heeten. Het kenne
lijk doel der wet-Kappcyne was, oi
Nederlandsche jeugd als 't ware
geweld naar de neutrale Staatsschool
te drijven.
1) A. van Gestel S. J. De Neder
landsche Schoolwet, getoetst aan het
Christelijk Beginsel.
2) Dit magistraal Mandement van
168, dat te veel plaatsruimte zou
vorderen om hier te worden afgedrukt,
kan men in zijn geheel lezen inKatho
liek Nederland 18131913, aao welk
standaardwerk we verschillende ge
gevens hebben ontleend.
JOS. P. H. HAMERS, Haarlem.
(Slot volgt.)
drie honderd zestien 1 jongens;
als men verder b: denkt, dat op onze
katholieke scholen voor gewoon lager
onderwijs 174.203 joDgens gaan, dan
zal men dr. Verhoeven wel willen toe
geven, dat er ten aanzien van het
ambachtsonderwijs voor onze katholieke
jongens van een «periculum in mora*,
van een gevaar in het uitstellen van
maatregelen gesproken mag worden.
Eigan Hulp.
Medrgedet ld werd dat te Vinkevaen
een bestaand bedrijf door den Ka h
Boeren- en Tuindersbond zal worden
overgenomen, om daar een intensief
landbouwbedrijf met warenhuizen in te
richten, waaraan een vakleeraar zal
verbonden worden, die in den omtrek
zal houden.
Handwondjes
doen pijn bq den arbeid en lelden
vaak tot verzwering of blocd-
Doos 30-60-90 cl
Binnenland
R. K. Onderwijs.
Het aantal Katholieke bewaarscholen
hier te lBode klom in bet afgeloopen
845 tot 885 en het aantal
kinderen op die scholen van 87 582
tot 90.470.
Noteerde het vorig Jaarboek voor hel
Katholiek bijzonder lager onderwijs
2073 scholen met 345.731 leerlingen,
hel thans uitkomende vermeldt er 2156
et 360,918 leerlingen.
Het gemiddeld aantal leerlingen per
school liep iets omboog.
Het Katholiek middelbaar
bereidend booger onderwijs ging even
leerlingenaantal vooruit,
lijk van 5944 tot 6079.
Katholiek Nijverheidsonderwijs
zag het zijne stijgen van 5760 tot 6102.
Toch zouden laatstgenoemde takken
heel wat weliger groei te zien geven,
de zoogenaamde stopwetlen
ophielden, de vrije concurrentie met het
openbaar onderwijs te belemmeren.
Vooral met het aanvqUend onderwijs, dat
voor onze arbeidersjeugd en voor
volkswelvaart van zóó groote beteekenis
is, staat het treurig gesteld. Als men
weet, dat onder de 6102 leerlingen, die
gesubsidieerde scholen voor dagnijver
heids onderwijs bezoeken, 5786 meisjes
zijn en slechts 316 zegge en schrijve
Belasting betalen.
Nog steeds schenen er personen tc
rijn, die, nadat zij in vroegere jaren
vermogens- of inkomstenbelasting heb
ben ontdoken, blijven voortgaan met
jaar in jaar uit onjuiste aangiften in te
leveren, hoewel zij gaarne hun verhou
ding tot den fiscus zouden willen zui
veren- De vrees voor strafvervolging,
of wel de onzekerheid nopens de te
betalen ontdoken belasting, weerhoudt
ben hun belastingzaken in het reine te
brengen en voor het vervolg juiste
aangiften te doer.
Naar van bevoegde zijde aao het
Corr. Bur. wordt ge meld, wordt echter
in gevallen, waarin de belastingschul
dige geheel uit eigen beweging dcD
inspecteur met de ontduikingen in ken
nis stelt, volstaan met vordering van
de te weinig betaalde belasting over de
jaren, waarvour de termijn voor navor
dering nog niet is verstreken, dus over
ten hoogste 3 jaren, zonder eenige ver
hooging. Strafvervolging zal tegen zulk
een belastingschuldige niet worden in
gesteld. Bovendien kan aan hem, die
de te weinig betaalde belasting niet
dadelijk en in eens kan voldoen, ge
legenheid worden gegeven het ver
schuldigde op cenigszins langen termijn
Prov. Staten van Utrecht.
De heer R. van Gaasbeek, hoofd
eener opc, bare school, voorzitter van
de Utrcchuche Federatie van de S. D.
A. P. en d van de Provinciale Staten,
benoer.o tot schoolopziener in de
inspectie Amsterdam.
In de Provinciale Staten zal bij op
gevolgd worden door Mevr. A. J.
WollhersArnoldi, lid van den Utrecht-
schen Gemeenteraad.
Leerplicht.
Tengevolge van de wijziging der
Leerplichtwet is thans de toestand aldus:
Leerlingen, die op 30 Juni vrij van
de leerverplichting waren, blijven vrij.
Leerlingen, die 13 jaar oud zijn,
mogen de school verlateD, na zeven
ar school te hebben doorloopen.
Leerliogen van 13 jaar, die op 1
Juni oog geen zeven klassen doorloopen
hebben, moeten tot hun 14de jaar
de school terug.
Uit den Omtrek
SOEST
In de week van 1220 September
a.s. zal de Schoolcompagnie pontonniers
Dordrecht, bestaande uit pl.~
personen en 104 paarden, in dl
meeente ingekwartierd woiden, v
houden van oefeningen.
Bij B, en W. zijn den laatsten lijd
eenige verzoeken ingediend tot uitbrei
ding van hel buizennet der waterlcidiag.
ic verband daarmede verzoeken B.
en W. hun te machtigen de garanties
voor uitbreiding van het waterleidings-
net tc aanvaarden voor het geval de
aanvragers om uitbreiding bereid zijn
de uitgaven op zich te nemen die voor
dc gemeente uit de garantie voort
vloeien. In dit verband verzoeken B,
en W. alsnog de goedkeuring te hechten
aan de navolgende inmiddels door B.
W. aanvaarde garanties, welke door
particuliere garanties gedekt zijn
1. Uitbreiding Bosstraat aanlegkostei
f245; jaarlijksche garantie f36.75 ge
durende vijf achtereenvolgende jaren
gedekt door garantie verstrekt door G.
Betlem.
2. Uitbreiding Eigendomweg aanleg-
■rosten f536.80; jaarlijksche garantie
f80.52 gedurende vijf achtereenvolgen
de jaren gedekt door garantie verstrekt
door N. Swager.
3. Uitbreiding Dalweg aanlegkosten
1330; jaarlijksche garantie f49.50 ge
r/Medische controle
Wie er prijs op stelt slechte
artikelen te gebruiken, wel
ke naar hun oorsprong en
bereiding op de grootste
zuiverheid kunnen bogen,
verlangt alleen
PEPERMUNT
welke onder voortdurende
medische controle staat
van Dr. van Hamel Roos
Harmens te Amsterdam.
durende vijf achtereenvolgende jaren;
gedekt door storting in het Wegenfonds
door de Maatschappij tot Exploitatie
van Onroerende Goederen »De Engh-
rand te Soestdijk.
Voorts verzoeken B. en W. den raad
et hetzelfde voorbehoud ali ten aan
zien der waterleiding is voorgesteld,
goed te keuren, dat door hen ook even-
tueele garanties worden aanvaard met
betrekking tot aanleg van hoofdleidingen
van het gasbuizennet der gemeente
Zeist te Soesterberg, indien ook van
particuliere zijde weder voldoende ga
rantie wordt gegeven.
Door de Vereeniging ter bestrijding
der T, B. C. in deze gemeente wordt
'erhooging van de aan haar toegekende
zubsidie van f1500.verzocht, met
:n bedrag van £725.—,
- B. en W, stellen den Raad voor
le. S. van Gotkum aan te stellen als
fitter in vasten dienst bij het Gasbedrijf
tegen een belooning van f30.per
week
2e. J. H. Mattbesius aan te stellen
als smid in vasten dienst bij het Gas
bedrijf, eveneens tegen een belooniog
m f30 per week.
- Burgerlijke Stand.
Geboren Marrigje, d. v. J. de Wit
i J. Klein Willem Albertus, r. v.
v. 't Klooster en J. F. Smink
Petrus Antonius, z. v. C. J. v. Heog-
A. M. Gresnigt Otto Jo
hannes, z. v. O. 't Lam en G. C.
Leeuwenkamp Johannes Hendrikus
Maria, z. v. H, A, C. v. d. Lugt en
M. de Gooijer Cecilia Maria Fe-
(ronella, d. v. J. C. Brouwer en C. J.
Blommestein Petrus Cornelia, z. v.
G. Hilhorst en C. Kuijper Jan, z. v.
W. Boshuizen en J. Kok Clasinus,
t. v. J. F. Meier en H. v. d. Broek.
Ondertrouwd; J. A. de Bruin en
van Soest W. v. d, Bosch en M.
Scbsffelaar L. W. Tol en
C. Houthuijse Z. van Doggenaar
M. v. Stuijvenberg J. VeldhJjsen
A. W. M. Foeken A. van de
Brakel en G. van Ascb G. v. Mun-
H. B. Uijthoven H. A.
Ravcntfaaij en S. W. E. M. Hendriks.
GehuwdA. C. A. van Zeeland eu
3. M. de Bruijn G. v. Surksum en
E. F. M. W. Muller. Overleden Mar-
garetba P. Waardijk 59 jr.„ wed. van
G. A. A. Ecltink Aardina D. Paauwe
32 jr. Jan Veldhuizen 20 maanden.
Kerknieuws.
Aartsbisdom Utrecht.
Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht
heeft benoemd
tot pastoor te Heerenveen den wel.
eerw. heer E. W. Ch. Frank
tot leeraar aan het Seminarie teCulem-
borg den weleerw. heer M. J. Ydema;
tot assistent te Arnhem (Sr. Jan) deu
weleerw. heer C. C. J. Huijens
tot assistent te Stokkum den welesrw.
heer F. A. J. van Weezel Errena.