■fuutl DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 21 Sept. 1928 No. Twee en Veertigste Jaargang 50 Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMIDDAO AdvertentiEn 25 ct per regel. BilIQke tarieven voor handel en njverheld b|j geregeld adverteeren. AdvertentiEn moeten Dinsdag en Vrijdag vddr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Het geheim van geluk bestaal niet h ie doen wat men graag wil r h graag te willen wat men doet, voor kindemi Epistel en Evangelie. ZEVENTIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Ephesiërs; IV, 1—' Broeders 1 Ik bid u, ik, de gevangene in den Heer, dat gij wandelt waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en sachtrooedig- heid, met geduld, elkander in liefde dragend, vol ijver om de eenheid des Geestes door den band des vredes bewaren. Eén lichaam en «én Geest, gelijk gij geroepen zijt tot ééne hoop uwer roepingéén Heer, één geloof, één doopsel, éen God en Vader van allen, die boven allen en door alles en in ons allen isdie gezegend is in de eeuwen der eeuwen 1 Amen. EVANGELIE volgens den H. Mattbeüs; XXII, 35 46. In dien lijd naderden de Pharizeën tot Jesus, en een van hen, een leeraar der Wet, vroeg Hem om Hem op de proef te stellen Meesterwat is het groot gebod in de Wet? Jesus sprak tot hemGij zult den Heer uwen God liel hebben uit geheel uw hart en met geheel uwe ziel en met geheel uw ver stand. Dit is het grootste en eerste ge bod. En het tweede is daar aan gelijk gij zult uwen naaste beminnen gelijk u zeiven. Aan deze twee geboden hangt de geheele Wet en de Profeten. Toen nu de Pharizeën vergadetd waren, ondervroeg Jesus hen, zeggende Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is H$? Zij zeiden Hem: VaD David. Hij sprak tot hen: Hoe noemt David dan in den Geest Hem Heer, als hij zegt: de Heer heeft geiegd tot mijnen Heer, zit aan mijne richter- hand, totdat Ik uwe vijanden stelle tol voetbank uwer voeten 1 Zoo dus Davld Hem Heer noemt, hoe is Hij zijn Zoon En niemand kon Hem een woord ant woorden ook durfde van dien dag af niemand Hem meer ondervragen. Evangelieverklaring. ije Zondag na Pinksteren, Vele kinderen lusten niet gaarne pepermunt. Een uitzondering hierop vormt PEPERMUNT omdat deze, dank zij de origineele samenstelling, geen scherpen of bitteren bijsmaak heeft. dient men te bemerken dat de Pharizeën den Messias beschouwden voortkomende uit het geslacht van David. Jezus nu doet daarentegen een beroep op den 109en Psalm om hen te overtuigen dat Hij een gewoon mensch. In dien Psalm immers spreekt David over den Messias als zijn Heer. David oi* was koning van Israël, had dus geenen Heer boven zich dan God alleen. Wordt dan de Messias genoemd de Heer David dan volgt dat Hij ook waarlijk God is. Als zoodanig had David Hem reeds eeuwen te voren erkend Wij, Christenen, moeten Jezus als izen Heer en God erkennen en Hem rminnen met geheel ons hart, met geheel onze ziel en geheel ons verstand. gescheiden ziel een geleide te zija op reis naar de eeuwigheid, daar draagt de wereld slechts kransen en bloemen voor het doode lichaam. Dan komt tn mijnheer (hij spreekt zoo goed...) een hooge hoed, en die mijnbeer spreekt over het leven, het leven... de doode is dood... en het leven zijn ziel: sdaar hebben we 't nu niet over*. De ziel staat hulpeloos en verlaten ror God. Ziet de notade begrafenis kost een millioen aan geld en aan traoen, De anten varen er wél bij. Elke film Valentino is de laatste voor zijn dood, iedereen wil hem zien... Beau- caire... de Sheik... melancholiek mu ziekje... foto's... fotos... De Man Is Dood 1 En toch hoe hulpeloos en verlaten bleef ook dit lichaam, van rumoer omringd. En de ziel,.. De ziel, alleen en voor God. zou over dit alles nu niet meer gesproken hebben de tijd gaat snel 'e couranten vergeelen als er dezer dagen te Parijs niet een trt ffende gebeurtenis had plaats gegrepen in dit verband. Gebeurtenissen te Parijs spe len zich niet enkel af in bet Palais de Bourbon, onder de Are de Triomphe i de Notre-Dame. Er zijn gebeur tenissen, die onbemerkt en onbespro ken gebeuren, mogelijk echter met een beteekenis, waarvan we de waarden ongeschat aan de eeuwigheid moeten overlaten. Er Meester welk is het grootste gebod inde wel?« zoo vroegen de Pharizeën aan den Zaligmaker en het antwoord luidde»Gij zult den Heer uwen God beminnen met geheel uw bart en me geheel uw ziel en geheel uw verstand- dit is, gelijk de H. Augustinus uitlegt alle gedachten van uw verstand, alle bewegingen van uw hart, alle weiken van uw leven zult gij zoo tot God stieren dat er niet een deeltje van uw leven besteed wordt dan uit liefde tot God. Hoevele christenen zija er echter niet die ia deze noodzakelijke plicht te kort schieten 1 Hoevelen in wier harten niet anders dan begeerlijkheid tot de wereld en hare IJdelheden, tot hare etr en rijkdommen, tot de wellusten en genietingen des vleesches gevonden wordt en die dus 61 van de boovaardij óf van de gierigheid óf van den wel lust hun afgod maken en dien meer beminnen dan God. Wanneer gij der halve de ijdelheden der wereld bemint, uw hart op geld en goed gevestigd hebt, en wellust des vleesches zoekt, dan bemint gij God niet uit geheel uw hart. En zoo vervolgt de Zaligmaker»Het tweede daaraan gelijk Gij zult uw naaste beminnen gelijk u zeiven.* Die liefde tot den naaste moet blijken uit werken. We moeten ons derhalve leggen op lichamelijke en geestelijke wwken van barmhartigheid welke zija: de hongerigea spijzen, de dorstigen laven, de naakten kleeden, de vreem delingen heibergen, de sieken bezoeken, de gevangenen verlossen, de dooder, begraven alsook de zondaars vermanen, de onwetenden leeren, in moeilijkheden goeden raad geven, de bedroefden trooster, het onrecht geduldig iijden beleedigingen vergeven, voor levenden en dooden bidden. Laten we ons zclven eens onderzotken of wij aldus onze naaste beminnen. Gij die haat, vijand schap, nijd of afgunst voedt tegen uwen naaste, gij die hem veracht en zija ge breken openbaart, gij die hem kwaad gunt of toeweoscht, gij die u verblijdt over zijn ongeluk, zondigt gij daardoor niet tegen dit gebod Om bet laatste deel van het Evangelie De anderen Nog zullen er wel enkelen zija de tijd gaat snel en de couranten ver geelen die zich berinneren hoe de dood een einde maakte aan het leven van een jongen man, die zeer tijdelijk beroemd werd met een knap, maar wee gezicht, met een correcte smocking, 'n Sheik uitrusting en wat aangeleerde manierijes. De film-artist Valentino plakte met zijn haren op het witte doek één hopelooze onbeduidendheid zelfs als acteur-figurant tusschen de figuranten van Holly wood, die «sterren orden gebeeten, sinds bet min of mee wierig dragen vau een avondcosluum >t fi m-talent*werd verheven. Maar met talent o, Asta Nielsen 1 heeft dit trlijk geen zier te maken en de film als zoodanig is er niet mee gediend. Doch Valentino was de held, en dus apici tout beklagenswaardig; christelijke bezorgdheid ziel van dien jongen man die voor God zija leven herspelen moest op een on deelbaar oogenblik. Niet voor de menschen. Voor God. Zonder schmink en zonder licht. En die weinigen vroegen aan een priester, verborgen in een nederige parochie van de Parijsche Metropolis een Mis te lezen «in anniversario de Eeo handje vol menschen bij tegenwoordig. Maar die hebben het Requiem aeternam dona ei, Domine* gesmeekt met té grooter intensiteit zoo stond hier, eenmaal te meer, volle stilte van het gebed tegenover het leege gerucht van de wereld, de wereld, waaraan deze gebeurtenis onbemerkt voorbij moest gaan. Want één ding was slechts Doodig, dat dit treffend en herstellend vertrouwen op God's barmhartigheid rrrWzou voorbij gaan aan de ziel, die de jongste dag verwacht voor de laatste, beslissende oproep. Toen, nog jong en gevierd tot de grenzen der internationale dwaasheid, ging hij dood. Hij ging dood als ander mensch, die vóór bem dood gegaan. En tegelijk met hem stierven nog duizenden anderen, duizenden deren gingen dood op hetzelfde uur. Alleen i\ die zielen léven, die zielen leven nóg, leven eeuwig. Valentino's begrafenis werd de laatste tragi-comedie, welke hij te spelen had: willoos, passief. Dat gaf geen verschil met het spel tijdens zija levendat óók, willoos en passief geweest. Hij speelde niet, maBt wérd gespeeld door de grillen van zijn publiek monstere, gecamoufleerde ego'i het volk. dat hem aanbad als het gou den kalf van deze gouden eeuw. Zijn begrafenis: staaltje vaD de wij1 waarop de wereld haar adepten uitge leide doet. Haar gedachten concentree- ren zich op bet verleden, het voorbije, niet om het voorbij-zijnde voorbeeld van hel vergankelijke (het voorbeeld uit duizenden), maar als de eenlge, zicht bare werkelijkheid, waBraan de dood, ontijdig en onbegrepen, een einde maakt. En terwijl de Kerk engelen en heili gen aanroept, om de van bet lichaam Gehoorzaamheid. Br is geen deugd die, heden ten dage in grooter discrediet staat dan gehoor zaamheid. Ternauwernood geeft men nog toe, dat, die heele kleine wereldburgertjes gehoorzaamheid verschuldigd t$n aan de natuurlijke leiders hunner uiterste onef varenheid. Makr dat men, eens 'n knaap of meisje van 15 jaar, aan geen sterveting, wie dan ook, rekenschap heeft te geven van zijo doen of laten dat is rf£U. Gehoorzaamheid telt tegenwoordig et meer onder.de deugden. Hoogstens is zij 'n soort van leiband voor de pop petjes der menschheid, die bij geen mogelijkheid alleen op hun eigen beenen kunnen staan of gaan. Ruskin, de groote Engelsche aestheti- is, wel bekend en in onze moderne wereld veel genoten, wil niets weten van dese minachting voor de gehoor zaamheid. Den jongejing die op hol gebracht, vuur en vlam staat voor individua- me en onafhankelijkheid, leest hij een aardig lesje in de volgende bewoor dingen, vol echt Engelschen humor: «Gf hebt niet te doen wat «gij* voor goed belieft te houden, maar wat gij er ook over moogt denken, gij hebt datgene te doen wat ngoed is*. Ja maar ik moet toch mijn ge weten volgen. Volstrekt niet, mijn vriendje, Bedenken we tenslotte hoe groot de verantwoordelijkheid voor ieder van ons is tegenover elke ziel die op beden het heden van vandaag en het heden io morgen de aaide verlaat. Wij zijn »de anderen*..., de móch- tige anderen, die róg biddend den hemel kunnen ontsluiten voor zielen, machteloos geworden voor God's aan- icbijo. Bedenkeu we dushoeveel menschen :r dagelijks sterven. Bedenken we: ia welke, voor 't uiteilijk, ongunstige omstandigheden, er dagelijks menschen stervenin de treinen en in de buizen, verpletterd onder wielen, vermoord door de baat, maar altijd, iltijd te vtóïg, te snél: snelheid en intijdigheid zijn de wapenen van den Bedenken we: dat wij nog leven helpen kunnen, wij, «de anderen*. Maar dat ook eenmaal wij diezelfde hulp zul len behoeven van »de anderen*, waartoe niet meer behooren. En wie die zelf niet hielp, zal hulp mogen ver wachten Want dit is het symbool van onzr vaak vergeten en toch zoo mooie plicht als de parade, met vlag en muziek, op het graf van de onbekende soldaat ten einde is, als de kransen gelegd en de woorden gezegd zijn, dan komen »d« anderen*, die knielen. En zij bidden. Solesmes, Sept. 1928 N. de P. zeker, dat uw geweten er niet een 'n ezel is 1 Maar ik doe toch m'n best: kan iemand beter doen Gij zoudt heel wat minder kunnen doen en toch veel beter. Misschien doet ge wel uw best om iets tot stand te „brengen, wat in eeuwigheid doem- Maar er zijn dan toch zeker wel trappen en gradeo tusscheo wijsheid - volslagen krankzinnigheid. Neen, een gek is bij, die geeD meester kent, bij, die in zjn harte ge zegd heeftgeen God geen Heer. Hoe groot zijn geestesgaven dan ook mogen zijn, het is een gek. En wijs is hij, die een meester boven zich erkent. Naar gelang den graad van wijsheid, bij is opgeklommen, is het gezag dat bij eerbiedigt meer of minder hoog, maar altijd is bet een schepsel grooter dan hij zelf, eene wet heiliger dan de zijne, een wet, die hf moet zoeken, leeren, beminnen, naleven in gehoorzaamheid. Maar om haar te vlo den moet gij beginnen met te gehoor zamen aan wat gij erkend hebt als het beste. Gehoorzaam slechts aan iets bestaat kans, dat gi| er eens i achterkomen, wie of wat het meest alles uwe gehoorzaamheid waardig Begint gij met te gehoorzamen aan niemand of niets, dan zult gij eindigen ;t te gehoorzamen aan Belsebub zijo zeven duivels-gezelleD.* Ruskin heeft groot gelijk. De ware wijze is niet bij, die doet wat hij voor goed houdt, maar die doet wat inderdaad goed is. Waren rechtvaardigheid en wijsheid volstrekt subjectieve dingen, dan zou ook de krankzinnige nog wijs zijn op :ijn manier. En waarom zou azijn mar :ven goed zijn als dre van anderen? Er bestaat derhalve een rechtvr digheid, die elk redelijk wezen verplich tend bindt. Wie aan haar ongehoorzaam is, houdt een redelijk wezen te zijn. T. G. stemt tot erkentelijkheid. Weliswaar stelde de fruitteelt teleur, maar zoowel de omvang en de hoedanigheid van den oogst, als de prijzen der producten mogen bevredigend heeten. Langs den weg van ontwatering en ontginning wordt met kracht verhooging van het voortbrengings vermogen van den bodem bevorderd. De fioancieele toestand blijft tot sober heid manen, niet het minst omdat de zware lasten, door de verschillende pu blieke lichamen op de bevolking ge legd, een duurzame verbetering van den economischen toestand belemmeren. De betrekkingen, welke wij met de aodere mogendheden onderhouden, zijn van den meest vriendschappelijken aard. Met eenige mogendheden werden arbi trage- en verzoeningsverdragen gesloten. Oase aandacht blijft op dit belangrijk onderwerp gevestigd. Betreurende, dat de pogingen om tot internationale vermindering van bewa pening te geraken niet sneller tot tast bare resultaten vermogen te leiden, begroet ik met voldoening de toe nemende internationale samenwerking op velerlei, in het bijzonder ook op economisch gebied. Een voorstel tot toetreding tot het onlangs te Parijs geteekende verdrag uitbanuing van den oorlog, waarin nieuwe waarborg mag worden ge- i voor de handhaving van den vrede, zal U binnenkort bereiken. Ik vertrouw, dat hernieuwde bespre- kingeo met België zullen leiden tot een voor beide landen bevredigende uit komst Naast de in het afgeloopen jaar in gediende en nog aanhangige wetsont werpen op welker afdoening wordt prijsgestcld zullen eenige andere aan Uw oordeel worden onderworpen. Daartoe behooren ontwerpen tot nieuwe regeling van de arbeidsovereen komsten van kapiteins en van schepe- n tot wijziging van het buwe- lijksgoederenrecht. Spoedige indiening is te verwachten in een wetsontwerp tot herziening van de gemeentewet en van een voor stel tot technische wijziging van de Een ontwerp inzake het pachtcon- tract is in vergevorderden staat van voorbereiding. Tegemoet gezien kunnen worden ont werpen van een natuurbeschermingswet De Troonrede, waarmede onze Koningin de zittirgder Staten Generaal opende, luidde als volgt Weder in Uw midden vertoevend, gevoel ik dankbaarheid voor de zege ningen, waarmee ons volk ook i afgeloopen jaar is omringd en d de moeilijkheden en zorgen, welke blijven, met temeer moed e doen onder het oog zien. De algemeene toestand van het land geeft in menig opzicht stof t doening. Het voortschrijdend misch herstel builen onze grenspalen beeft, ondanks de kunstmatige belem meringen in het internationale ruilver keer, een gunstigen invloed op handel en nijverheid. Een deel der scheep vaart lijdt echter bij voortduring onder aen teveel aan scheepsrulmte op de rrsldmaikt. De toestand van land- en tuinbouw °.°°FUNE WA5CHI" KON ZeePPABBIBKeN I DP DUIP OEN ooLoen^c standpunt»daar doen we aan mee, het zal moeilijkheden geven, doch laten we trachten die moeilijkbeden te omzeilen, e doen er in ieder geval aan mee*. Zóó behoort een Katholiek te spreken i spreekt ook zoo dóór zijn Katholieke middenstandsorganisatie. Ea beschouw nu de Katholiek, die oog steeds in de «neutrale* organisatie zetelt. Heeft die Katholiek zelfs zijn mood opengedaan Maar ook ia dat gevalwat geeft dat dan nog Zeker is het, dat hij, lid zijnde van de neutrale organisatie, thans mederoept«weg met de Zondsgssluiting*. Dat is neutraliteit I De Br. Binnenland Pr«v. Statan van Utrecht. De winterzitting der Provinciale Staten ir Utrecht zal aanvangen op 16 October a.s. Uit den Omtrelc Een voorstel tot herziening fioancieele verhouding tusscheo het Rijk en de gemeeoteif zal Uwe aandacht Wetsvoorstellen betreffende mini- mumloonen in de huisindustrie en be treffende de bescherming van jeugdige personen en vrouwen bij het verrichten landbouwarbeid zijn in voorberei ding, evenals eeo voorstel regeling der werkloosheidsverzekering. De politieke toestand in Nederlandsch- Iodië, hoewel voortdurend heid vcreiscbende, is, vergeleken bij van het vorige jaar, verbeterd. Het be drijfsleven verheugt zich over het alge een in een normalen bloei. De economische ontwikkeling van Suriname, hoewel nog steeds onzeker, snt enkele lichtpunten, welke be loften voor de toekomst kunnen houden. De cultuur van Liberia-koffte blijft gunstige resultaten oplevr bauxietwinning ontwikkelt zich krachtig het houtbedrijf vertoont een onmis kenbare opleving. De economische opleving van Cura sao blijft aanhouden. Met den wensch, dat Gods rijke op Uwen arbeid moge rusten, verklaar ik de gewone zitting der Staten-Generaai geopend. EEMNES Burgerlijke Stand. OverledenChristina Lems, eebtg. v. P. C. A. van Hoepen, 75 j. Het 5-jarig dochtertje van den ar beider Schotsman dat langs den Rijks weg speelde, kwam juist bet mennegat uitgeloopen op het moment dat een bestelauto passeerde uit Amsterdam. Het kind kwam onder de auto terecht en brak een been. Onmiddellijk werd de kleine opgenomen en naar het St. Janssiekenhuis te Laren vervoerd. In de gehouden vergadering van de commissie tot het houden van den 4den Fokveedag is besloten dit jaar den fok- 'eedag, wegens het heerschen van en klauwzeer, niet te doen door- De automobilist V. reed met zijn auto op den weg te Eemnes-binncn. juist toen hij een melkkar wilde pas eren, kwam de landbouwersknecht C. W. met z'n armen zwaaiend en gil lend aanloopen, om het paard aan het schrikken te maken. Daar de bestuur de melkkar zijn paard goed macht had, gebeurden er geen oogelukken. C. W. zag zich echter ge verbaliseerd, daar zich toevallig in de automobiel een politieagent in burger bevond. S0E8T De politie maakte procesverbaal op tegen eenige ingezetenen, wegens over treding der IJkwet. In den nacht is een wielrijder uit deze gemeente ter hoogte van Nieuwer- hoek aangereden door een auto, waarbij hij eenige verwondiogen opliep, wielrijder bonden. Geen neutraliteit. nvoudig, neutraal te moeilik, 't is zelfs Het lijkt zoo zijn, maar 't is onmogelijk. Dat hebben de neutrale middenstands- vereenigingen in den loop der jaren bij herhaling moeten ondervinden. En ook thaos weer is bet makkelijk te begrijpen, dat mei z.g. «neutrale* kamp, waarbij helaas z ch nog eenige katholieken bevinden, eigenlijk niet veel raad met die neu liteit weet. Daar is aanhangig het ontwerp wettelijke winkelsluiting, waaraan Zondagssluiting vast zal zitten. Nu hebben de Katholieke midden standsorganisaties zich oogenblikkelijk op het standpunt gesteld, het fiere werd door dr. de Vos v e sirene op het raadhuis kondigde door aanhoudend geloei san, dat brand was uitgebroken. Spoedig bleek dat een hooiberg, staande 4 1 5 meter van bet woonhuis van den landbouwer H. Horns- veld aan den Noorderweg in brand stond. De Brandweer wist met behulp i twee slangen op de waterleiding vuur te bedwingen en de woning, zeer dicht nabij den hooiberg stond, behouden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1