DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 5 Oct 1928 - No.
Twee en Veertigste Jaargang
54
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 mainden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEORACHT 28,^MERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO
AdvertentlEn 25 cL per regel. Billijke tarieven voor handel en n(verheld
bi) geregeld adverteeren. AdvertentlEn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Wie een moment woede kan onder
drukken, voorkomt vaak een heelen dag
verdriet.
Epistel en Evangelie.
Les
NEGENTIENDE ZONDAG NA
PINKSTEREN,
den brief van den H. apostel
Paulua aan de Epher ërs; IV, 23-28.
Broeders' Wordt vernieuwd naar den
geest uwb gemoed* en doet den nieuwen
mensch aan. die r aar God geschapen
ia in gerechtigheid en heiligheid der
waarheid. Daarom legt af de leugen
taal en spreekt waarheid, ieder met
zijnen naaste; immers zijn wij elkanders
ledematen. Wordt toornig, en zondigt
niet I dat de zon niet onderga over uwe
gramschap I Geeft den duivel geen
plaats I Hij die stsl, stele niet meer
maar veeleer arbelde hi], met zijne
handen doer.de wat goed is, opdat hij
hcbbe om mede te deelen aan den
noodlijdende.
EVANGELIE
volgens den H. Matth. UiXXII, 1—14
Io dien tijd sprak Jesus in gelijke
nissen tot de opperpriesters en Phari-
ztên, zeggende Het Rijk der hemelet.
is gelijk aan een koniDg, die een bruilofts
maal aanrechtte voor z^nen zoon. En
hij zond zijne dienaren om de genoodig
den ter bruiloft te roepenmaar tdeze
wilden niet komen. Wederom zond bij
andere dienaren, zeggendeZegt aan
de geooodigden ziet, mijnen maaltijd
heb ik bereid, mijne osaen en meatvee
zijn geslacht en alles is gereedkomt
ter bruiloft] Doch zij sloegen er geen
acht op en gingen heen, dexe naar zijne
landhoeve, gene tot zijnen handelen
de anderen grepen zclii zijne die: aren,
mishandelden ben smadelijk en dood
den hïn. Toen au de koDiog dit ver-
paro, werd bij vertoornden hij zoDd
zijne legers en verdelgde die moorde
naars en stak buone atad in brand.
Daarop zeide bij tot 2i}oe dienaren
Het bruiloftsmaal is wel bereid, maai
de genoodigden waren het niet waar
dig. Gaat dan naar de uitgangen der
wegen en noodigt allen, zoovelen gij
er vindt, ter bruilcfiEn zijne dienaars
gingen uit op de wegen en brachten
allen bijeen die zij vonden, goeden en
kwaden. En de biuilofszaal werd ver
vuld met aanzittenden.
De koning tu kwam binnen om de
aanzittenden te zien en daar zag bij
ecnen menscb, die geen bruiloftskleed
aan bad. En bij zeide lot hem Vriend
boe zijl gij hier binnengekomen zoDder
een bruiloftskleed aan te hebber Eo
deze verstomde. Toen sprak de koning
tot de dienaarsbindt hem banden en
voeten en werpt hem in de uiterste
duisternisdaar zal geween zijn en ge-
kners der tanden. Velen toch zijn ge
roepen, maar weinigen uitverkoren.
bijeen verzamelen.
Door de apostelen Paulus en Barna
bas werd dit woordelijk aaa de joden
veiklaatd: «Aan U (Joder) moest eerst
het woord Gods verkondigd worden
maar omdat gij het verwerpt en U het
eeuwig leven onwaardig maakt, ziet,
zoo wenden wij ons tot de heidenen.»
Moge ons dit tot een waarschuwing
en vermaning dienen. De Joden hebben
Jezus met zijn genaden niet aangenomeD
en als straf gaan ze nu als een van
God verlaten volk als zwervelingen over
de aarde, sonder koning, zonder offers,
zonder priesters, zonder tempel. Zal ons
dit niet tot waar.cbuwing mogen dienen
Zoo dikwijls wellicht heelt God oos
door Zijn genade tot een beter en
drugdsamer leven geroepen; zal wel
licht ook voor om niet bet oogeoblik
komen dat God zich van ons terug
trekt eo Zijne genaden scbeokt aan
andercD, die beter dan wij met die
genaden zullen medewerken t Laat ons
de waarschuwing van de gelijkenis uit
dit Evangelie steeds voor oogen houden,
lo aansluiting met Jezus' woorden«Gij
tuit den Heer uwen God niet op de
proef stellen.*
Evangelieverklaring.
jpe Zondag na Pinksteren.
Het doel dal de Zaligmaker mei deze
gelijkenis op bet cog bad was den Joden
te mor en dat bun om hunne hardnek
kigheid de veikondiging van hel Evan
gelie zcu onlrcmcn worden en zou
cvergifrecht woiden.
Het tijk der hrmelen is in deze ge
lijkenis bel i$k Gods, het rgk van den
Messias met rijo verlossing en hemel-
iche genadcD, \o rgesteld aiseenb.ui
Ultrfcest. De eerstgecoodigden waren
de Jrdrr. Maar hclsaf, rij wilden niet
kernen: ifscboon de Messias uit hen
wss voor'gekomer, door hen was ver-
wrcht en afgebeden, aan hen was be-
iotid, eiker den ze Hrm Diet en bleven
orgelcovig Liettcgenslasr de Zijne vele
wordeiweikeo. Otk zijne dienaren, de
Apcslcler, narren rij niet aao, en bleven
balstarrig, ja zelfs. zij grepen^hen aan
en doodden ben. En nu volgt de be
dreiging, de waarschuwing van Jezus
«toen de Koning dit boorde werd Hij
vergramd.* Hetgeen de Heer verhash
ovrr de rechtvaardige gramschap
den Koning, die de moordenaars
delgde en hunne stsd In brsod stak,
is letterlijk in vervulling gegaan bij rit
vti woestir g van de srad Jerusalem door
den Rom. veldheer Titus. En nieta'le
dit, maar cmdat de joden z:ch dt leer
van het Evangelie onwaardig gemaakt
hadden, wendden de veikondigei
van sich tot de heidenen, zooals in de
gelijkenis wordt aangegeven door de
zending van de diet aren tot de kruit-
punten der wegen waar zij allen, Jodi
cn heidenen, tot de bruiloft
Van bladeren en gedachten
in den herist.
Er zijn veel menscben, sterk b in
vloed door bet aspect van hun milieu,
die er niet tegen kunnende bladereo
gaan vallet I Ei met de bladeren, w^c-
roode en gele, de grauw dorre en nog
neigroene, ook de witte bladeren
i m'n bloc-nota, waarop wederom
•Is iets journalistiek-onvermijdelijks
eenige her fstgedachtengaan mee-
dwarrelen.
Want ieder op zijn wijze wil dezen
>mer van zon en licht en warmte
passend uitgeleide doende bperen
bereiden zich voor op den winter, in
Deauville en Scheveningen wordt het
<bal dei adieux* georganiseerd (eo de
:ee blijft de zee..,), trekvogels voelen
de reislust in zich groeien, dichters
worden melancholiek op een vrijythme,
uitgevers radeloos.,.
Aldus: het wotdt tijd!
Het is zeker r dg lijd om iets te voor
komen herfst-moedeloosheid. Want
de lente beeft verjongd en d<
ter beeft gerijpt, dat g&at de herfst
vernietigen. We beredeneeren da'
niet, we ondergaan het. Een gou
den ideaal werd opeens in je ban tot
wonder heerlijk bezit, dat was in
roo' jaar. Toen kwam de verwezen
lijking steeds meer nabij, als het beeld
in een kijker, dat was in den zomer. Er.
daari i (worden we dan róód wijs
bleek bel beeld éér een (ata-morgana
jn, en dat was in de herfst. Zoodtt
met het vallen der bladeren, dt
moedeloosheid io ons voelden opkomer.
de fatilrleil van een periodieke
kwaal. En wal nu het curieues is in
dit «pa'bologiscb* gevaler aal weer
t nieuwe lente komen, gevolgd door
j zomer, gevolgd door een herfst.
er zal niets veranderd rljo, want.
fond, verandert er niets aan het leven
al betfl er in 1929 een ramp iréér
plaats of een congres minder. En bei
is juist r üt, hetwelk wij, kortiichligr,
snel ontgoochelde, naai 'tmateneee
geneigde menscheD, soo bezwaarlijk
beti ffendat niet de seizoenen ons
ieveo bepalen, i óch de jaren (een van
s wordt dertig jaar, een ander achi
negentig..dus niet de tijd, maar
eeuwigheid.
Eeuwigheid is zeketheid, hoe ook
gelijk het de órzekerheid is, die ons
in de tijd onrustig en moedeloos moet
maken. Het gaat er dus cm de onze
kerheid uit ons leven weg te nemer,
géén probleem voor ons, die niet enkel
de eeuwigheid tijo geschapen
r ook reeds de eeuwige waarden
kunnen en moeten beschouweD als
fundamenten voor ons tijdelijk leven,
De lente sai ons blij maken, de
'mer ons vreugde geven, maar de
herfst behoeft ons daarom niet met
moedeloosheid te slaan soolarg we
God tij dank vèder kunnen zien dan
aarde waarop de bladeren willoos
'rgaa-, érder dan de angst, voor eet.
moeilijke winter, |a é'der dan deillussies
détillusies van bet komende jaar.,.
Dat «verdere: bet is geen utopie,
geen onbereikbaar ideaal, réker geen
«prasjte omons-ioet-tr-houden*. Verder
zien, in 't begrip van onze bestemming,
is niets anders dan de eerste waarhe
den van ons geloof belijden in eei
wijtgde forrautccring.
En het is zoo eenvoudig. Wat maakt
ods dikwijls bet meest moedeloos i He:
zijn de uiterlijke dingen, die de kezn
van het leven niet beroereneen som
ber seizoen, een verlaten strand, een
stad vol regen... niet de waarachtige
tegenslagen, waar we al «over heen*
warenin een mooie christelijke resignatie
We zulten dus moeten ontgroeien,
meer en meer, aan de Invloeden van
buiten, hecht en ooaaDtastbaar worden
In een groeiend zelfvertrouwen, dat niet
die groeikracht viedt in zicbzéli, daar
bet geworteld staat op het vertrouwen
in God's Liefde en Voorzienigheid. Dan
kunnen we de vreugden van eik jaar
getij in voller mate genieten, maar ook
de smarten welke aan elke ware vreugde
voorafgian, té sterker en verlichter
dragen.
En wie de pijn in vreugde in volheid
bezeten beeft, die kan de kleinere (maai
o zoo geniepige) tegenheden van bel
leven met grooter slagvaardigheid be
stijden en de voorbijgaande droeiheia
met kinderlijker gebaar verbergen onder
de mantel van God'stroostr jkeaandaebt.
Tenslotte is de Octobermasad gewijd
in de Troosteresse bij uitstek. AU
slechts één berfstgedschte niet,.,
somber zou zjo, dan is het toch zeker
die welke we naar Haar in deze maand
i met aan Maria al de pijnen et.
al de tranen, de kleine en grootc ver
drielelijkheden van ieder van ons
besluit van dit heifst-arttkelije
te bevelen, wat zou er nog aan
toe kunnen voegen, iin dte óók in den
herfst leefti N. de P.
Ie dapperheid en burgerlijke verdien
sten. Zij bestaat uit twee categorieën,
die der militairen en die der burgers.
A. Tot ridder der militaire categorie
dezer orde kunnen alleen benoemd wor
den de actief dienende leden der Pau-
«elijke lijfwacht en de oud-Pauselijke
Zouaven.
%Deze afdeeling telt drie klassen: lo.
jsootkruis; 2o. commandeur; 3o. rid-
B. in de burgerlijke afdeeling kunnen
alleen worden opgenomen katholieke
eken, die belangrijke diensten aan de
erk hebben bewezen.
Ook hier zijn wederom drie klassen:
"o. grootkruis; 2o. commandeur; 3o.
ridder.
De titularissen der beide categorieën
dragen een ood email kruis met acht
punten. In het midden daarvan bevindt
zich in een ring van blauw email de
gouttat, beeldenaar van Paus Gregorius
met net randschrift: „Sanctus Grego
rius". Op de keerzijde leest men de
woorden: „Gregorius XVI P. M. Anno
li_Pto Deo et Principe". Dit ridder
kruis wordt op verschillende wijzen ge
dragen, naar gelang van de klas, waar
toe men behoort.
De leden der Qregorius-orde zijn ge
rechtigd tot het dragen van een don-
ker-groen costuum, afgezet met zilve
ren eikenbladen) een degen aan een
paarlemoeren beugel met gouden dra-
claque-hoed met zwarte
gon, e
Pauselijke
Onderscheidingen.
Hoewel van zijn Staten beroofd, heeft
de Paus-Koning, evenals alle andere we-
reldsche monarchen het recht, diegenen,
die zich voor de zaak der Kerk verdien
stelijk hebben gemaakt, met een onder
scheiding tc beloonen.
Voor geestelijken bestaat zij gewoon
lijk in eene benoeming tot Kanunnik,
Eerekamerheer, Ueheimkamerheer, Pro-
tonotarius, enz.; voor de leeken is zij
n ridderorde, eerekruis of medaille.
Het spreekt van zelf, dat het Opper
hoofd eener wereldomvattende Kerk zijn
onderscheidingsteekenen uitdeelt over
alle landen der wereld. Zoo nu en dan
vernemen wij dan ook in de dagbladen,
dat ook een onzer Nederlandsche voor
mannen op het gebied der Christelijke
Charitas, het Roomsche Onderwijs, of
de Katholieke Sociale Actie een Pau
selijke onderscheiding is te beurt ge
vallen.
Verschillende lezers, vooral niet-ka-
tholieke, begrijpen er weinig meer van
dan dat het een „lintje" is. Daarom
meenen wij geen onnuttig werk te ver
richten met hier een lijstje te geven der
Pauselijke onderscheidingen voor de
leeken. Afdalende van de hoogste tot
de laagste zullen wij er enkele aantee-
keningen aan toevoegen betreffende
haar instelling, insignes, klassen, enz.
I. De Christus-orde werd ingesteld
door Dionysius, koning van Portugal,
den 1 4Augustus 1318 en bekrachtigd
door Paus Joannes XXII in 1320.
Deze decoratie werd weleer gedra-
;n aan een rood lint, doch ter voorko
ming van verwarring met het Fransche
ridderkruis van het Legioen van Eer1,
wordt zij thans bevestigd aan een hals
ketting.
De Christus-orde heeft slechts èène
klas, n.l. die van ridder. Zij wordt al
leen verleend aan de hoogst geplaatste
personen, en telt over de geheele
reld slechts een kleine twintig leden.
II. De Pius-orde, ingesteld door Paus
Pius IV (15591565), vormde oor
spronkelijk een college, dat aan de apos
tolische Kanselarij was verbonden. Pius
IX herstelde haar bij breve van den 17en
Juni 1847, en schonk haar geheel nieu-
statuten.
Het onderscheidingsteeken dezer orde
bestaat in een gouden kruis met acht
punten, wier tusschenruimte door gou
den stralenbundels zijn gevuld. In het
midden is een wit eniailie plaatje aan
gebracht met het opschrift: Pius IV.
Daaromheen staat in een rand van
blauw email met gulden letteren: „Vir-
tutl et Merito". Op de keerzijde leest
men: „Anno 1487".
De orde is verdeeld in drie klassen
III. Dc Gregorius-orde werd inge
steld door Gregorius XVI den len Sep
tember 1831, tot belooning voor betoon-
het borstbeeld van den paus, die haar
heeft toegekend met zijn naam als rand
schrift. Aan den achterkant leest men
,Bene Merenti". Van Goede Verdien
ste. Haar lint is blauw en wit.
Deze medaille kan gegeven worden
aan kloosterlingen, priesters, leeken, die
zich verdienstelijk hebben gemaakt je
gens den H. Stoel.
IX. Titels van adeldom worden som
wijlen door den Paus aan verdienste
lijke Katholieken verleend. Het zijn de
volgende: Romeinsch Hertog, Ro-
meinsch Markies, Romeinsch Graaf, Ro
meinsch Baron. Zoo zijn b.v. alle bis
schoppen, die benoemd worden lot as
sistent-Bisschop bij den Pauselijken
Troon, daardoor tevens verheven tot
Romeinsch Graaf.
Die deze tifels van den H. Stoel ont
vangen, worden opgenomen in den adel
stand en deeien in de Kerkelijke voor
rechten van den adel. Zij zijn gerech
tigd tot het voeren van een gekroond
wapen. De titel is slechts erfelijk in
rechte nederdalende mannelijk linie, in
dien zulks uitdrukkelijk in den benoe
mingsbrief vermeld staat.
Wij moeten er aan herinneren, dat
n Nederlander geen vreemde adeldom
mag aannemen en voor de aanneming
en het dragen van vreemde ridderorden
toestemming der Koningin moet
vragen.
E!nd« vat» den Zoaartijd.
Dc Zomertijd sal eindigen den seven-
den October a.s., te dzle uur in den
voormiddag.
De klokken sullen dut om 3 uu
den nacht van 6 op 7 October a.s.
moeten worden teruggeset.
of "Gulden Krijgsdkurif*» wlafcslslulilBg op l Movcnber a.».
TSQ den Nederl.
IV. De Sytvester-orde stamt volgens
da overlevering uit den tijd van Con-
"tijn en droeg veeleer den naam vari
,Orde van het Gouden Spoor", om
dat haar ridders het recht hadden gou
den sporen aan hun laarzen te dragen.
Later ontvingen zij bovendien een gou
den halsketen en een gouden degen,
waarom men de orde ook wel de „Mi-
fltia Aurea'
Thans vormt de „Gulden "Krijgs
dienst" eene afzonderlijke ridderschap,
aarover wij aanstonds zullen spreken.
Bij Breve van 31 October 1841 her
vormde Paus Gregorius de statuten der
orde, en eischte het recht van benoemen
uitsluitend voor zich op.
De St. Sylvester-orde telt drie klas-
n: lo. grootkruis; 2o. commandeur;
3o. ridder. Haar leden dragen een wit,
achthoekig kruis, waarop een gouden
medaillon is aangebracht met den beel
denaar van den H. Sylvester en de
woorden: „Sanc. Sylvester P. M." Op
de keerzijde vindt men: „MDCCCXL1,
Gregorius restituit".
Tot het jaar 1905 was aan het rid
derkruis een gouden spoor bevestigd.
Sinds dien is de Orde van het Gouden
Spoor gescheiden van die van St. Syl
vester, zoodat thans aan de versierselen
der laatste geen gouden spoor meer
verbonden is.
De ridders van St. Sylvester mogen
n eigen costuum dragen van zwart
laken, afgezet met roode biezen en epau
letten.
V. De orde van het Gouden Spoor
werd door een Montu Proprio van 11
Maart 1905 losgemaakt van die van St.
Sylvester. Zij telt slechts èène klasse
van honderd ridders. Haar kenteeken is
achtarmig gouden kruis, in welks
midden een wit medaillon met het beeld
der Heilige Maagd. Onder het kruis
hangt de gouden spoor.
VI. De orde van het H. Graf werd
ten tijde der kruistochten ingesteld als
een belooning voor allen, die zich door
hun dapperheid in den strijd om de Hei
lige Plaatsen hadden onderscheiden.
Thans wordt zij verleend aan hen, die
óf door hun invloed óf hunne liefdadig
heid de instandhouding en vereering
der Heilige Plaatsen bevorderen.
De orde van het Heilig Graf omvat
drie klassen, die op verschillende wij
zen het Kruis van Jeruzalem (een rood
kruis met vier armen) aan een lint dra
gen.
Pius IV heeft bij breve van 24 Ja-
lari 1868 aan den Patriarch van Je
ruzalem het uitsluitend recht geschon
ken om de verschillende rangen der
orde van het Heilig Graf te mogen
ieenen.
VII. Het eerekruis „Pro Ecclesia et
Pontifice" kan aan geestelijken en lee
ken, zoo van het mannelijk als van het
vrouwelijk geslacht worden verleend, als
een beloonjng voor hun verdienste je
gens Kerk en Paus. Het is een fraai
zilveren of gouden kruis, dat gedragen
wordt aan een rood cn wit gestreept
Binnenland
i/ast fjoedop
Pepermunt en pepermunt
zijn twee. Wilt U ook ge
nieten van den lekkeren
smaak, die alleen de echte
pepermunt eigen is. let er
dan op
PEPERMUNT
te koopen, bekend om de
origineele samenstelling
en beroemd om den lek-
lint.
VIII. De medaille „Bene merenti'
heeft veel overeenkomst met het zoo
even genoemde eerekruis. Zij vertoont
R. K. Middenstandsbond, gevestigd te
Utrecht, en den Nedetl. R. K. Bond
van Handets-, Kantoor- en Winkelbe
dienden «St. Franciscus van Assisié*,
te Amsterdam, doen opnieuw een ge-
ilijk beroep op de Winkeliers,
oor soover se Katholiek rljo, bun
zaken overeenkomstig de wenschen
hunner Kerkelijke Overheid, op Donder
dag, 1 November, den feestdag v
Allerheiligen, welke als Zondag is
vieren, te sluiten, en de niet-Katkoliekr
winkeliers, om het Katholieke personeel
dien dsg in de gelegenheid te stellen
hun plicht te kunnen nakomen om dieo
dag als Zondag te vieren.
Genoemde besturen doen daartoe
'eneens een dringend beroep op de
Roomsche mannen, maar vooral ook
op de vrouwen, om dien dag niet enkel
«niet txtra* te besteden aan het doen
inkoopen, maar, zooals het Katho
lieken betaamt, in het gebeel geen in
koopen te doec.
Waar de R. K. wiokelinrt het cffer
weten te brengen, om aan bi t verlangen
van de Kerkelijke Overheid' te voldoen,
spreken genoemde besturen hun ver
trouwen uit, dat zulks door hun geloofs-
genooten ook op prijs wordt gesteld,
wat niet het geval is, wanneer ze dien
dag de gesloten zaken voortijg'
de geopende winkels ingaan om hun
inkoopen te doen.
Markten te Utrecht.
Te Uuccht rijn de nieuwe mart'ttge-
bouwen en -terreinen aan de Crouse-
laan fficieel geopend.
Met de ingebruikneming van «dil
nieuwe marktcomplrx is een eind ge
komen aan de vee- en paardenmarkten
op het vermaarde Vrcdenburg, waar
lij reeds lang onhoudbaar wnren ge
worden.
Zeer belangrijk is het feit, dat o'e
nieuwe markten aan de Croesélaan zo.'
rijn ingericht, dat aan alle daaraan te
stellen eiechen voldaan ban worden,
terw^l voldoende ruimte beschikbaar is
gebleven voor mogelijke uitbreiding in
de tor komst.
Het nieuwe terrein is voor den aan-
en afvoer van het vee gunstig gelegen.
Een goed ruim vaarwater met aanslui
tend terrein maakt een snelle lossing
bij een der toegangen tot het
eigenlijke terrein mogelijk eo hetzelfde
geldt voor de met den trein aange
voerde dieren.
Een flink aantal perrons met ruime
uillaadplaatsen geeit gelegenheid dc
dieren in korten lijd te lossen. Daarop
volgt direct het onderzoek aan de in
de nabijheid aanwesige toegangen tot
de markt.
Na de keuriogshokken gepasseerd te
hebber, kunnen de dieren op het terrein
worden aangevoerd en kunnen ze wor
den ondergebracht in de groole markt
hal, welke een unicum in on* land ii.
Hier is rekening gehouden met de
geheele veterinaire hyg ëne en met de
techniek der ziektebestrijding. Er is
plaats voor een behoorlijk aantal stuk
groot- en kleinvee, terwijl de beide af-
deelingen, volkomen van elkaar geschei
den kunnen worden. De dieren vinden
1 goeden stal met ruime staaDplsat-
i. Er is gezorgd voor een goede
ventilatie en doelmatige licbtverdeeling,
terwijl er een model-gelegenheid is voor
het drenken en voederen.
Het geheel is zoo iogericht, dat de
dieren in korten lijd, zonder onnoodige
belemmeringen de plaats, welke de
handelaar voor het vee bestemd h.b-
ben kunnen bereiken.
euwe veemarkt met de aan
grenzende ruime terreinen, beztemd voor
het noodzakelfkc afdraven, is onge
twijfeld de beste van ons land. Dat
door de ingebruikneming van dese
moderne markt een toename van vee
verwachter, waarbij niet alleen de
gemeente Utrecht, maar ook dc Land
bouwende bevolking der provincie
Utrecht gediend sai zijn, hieraan be
hoeft niet getwijfeld te worden.
Kaast de veemarkt nemen de nieuwe
reiUngtgebouwen voor groenten en
vruchten de voornaamste plaats in op
het gebet ie marktterrein, dat een opper
vlakte van 4.10 H.A. beslaat.
Zelfs ia «oor een latere uhbreiding,
die men algemeen spoedig voorziet,
tin van 3 H.A. gereserveerd,
len wee', dat dit jaar een om-
twee millioea gelden verwacht
wordt, terwijl in 1905, tun de eerste
veilirgen gehouden werdea, slechts
f7368.01 werd omgezet, dan zeggen
deze cijfers meer dan lange uitweidingen,
hoe enorm de veilingen zich in Utrecht
ontwikkeld hebben.
Nieuwe wegen.
Voorgesteld werd een wijziging te
brengen in het plan, betrrffende de
veibetering van den Rijksweg Amster
damUtrecht. Het aanhangige plan,
vefks uitvoering circa tien jaren zou
voaderen, sluit in zich den bouw van
een aantal kostbare kunstwerken.
V-vigens de thans voorgestelde wij
ziging «ou de nieuwe weg Amsterdam
--Utrexbt worden geleid via Laren.
Dtu w.tg sou dus, wat bet eerste ge-
d. relic betreft, geheel samenvallen met
de u nieuwen, verbreeden rijksweg
Am'ztcsdamAmersfoort. Bij Laren
de weg naar Utrecht dan in Zui
delijke «rchting afbuigen en via de
Vuursche ioopen.
Deze oplossing biedt het groote voor
deel, dat geen kunstwerken noodig zijn,
terwijl dc aanleg in twee jaar gereed
■ou tomen, hetgeen een belangrijke
betparing in kosten en :ljd beteekent.
En voor het snelverkeer vormen de
enkele kilometers, welke dese weg
langer ;lou i?n, dan de oorspronkelijk
•oorgezupmen verbinding, geen beswaar.