R. K. Spaarbank - Amersfoort
ft ELZENAAR
Bel dan op No. 42
Amersfoort.
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 9 Oct. 1928 No.
Twee en Veertigste Jaargang
55
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEPOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO
Advertentie» 25 el per regel. Billijke Urieven voor handel en njvertield
bfl geregeld adverteeren. Advertenliïn moeten Dinsdag en Vrfldag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Kinderen die geen vader hebben waar
ze met eerbied en liefde naar opzien,
waarvan ze met ontzag de leiding aan
vaarden, en die ze met\ trots navolgen,
het zijn halve weezen. Een groot deel
van de tegenwoordige jeugdverwildering
is te wijten aan de verzwakking
het ouderlijk gezag. Zonder liefde kan
dat gezag hoogstens uiterlijk en slaafs
gehoorzaamd worden, en zal er geen
geestelijke kracht van uitgaan,
De opvoeding van de
rijpere jeugd.
Niemand kan geven, wat hij of tij
zelve niet heeft. Wij moeten dus bij
opvoediogs-vraagstukken beginnen bQ
de woitel8 (de ouden) en niet bij de
takken (de kinderen).
Welke houding moeten dezen aan
nemen streng, erg streng, toegevend,
laks? Hoe zit het met het dansen, de
kleeding, zakgeld, de verkeering, srxu-
eele voorlichting, hoe laat 'savonds thuis,
enz. enz. Allemasl vragen, die niet in
een handomdraaien juist te beantwoor
den zijn. Een theorie daarover geven,
is moeilijk.
Gij voedt uw kinderen goed op, wanneer
ge u zeiven uitschakelt en een zelf
standig wezen daarstelt. Al de ver
mogens, die in uw kind aanwezig zijn,
tot kracht en onderlinge harmonie bren
gen. Uw kind is rijk aan genaden door
het doopsel, het vormsel, de H. Com
munie. De apostel Paulus heeft gezegd
»Gij zijt (door uw zieleleven) een godde
lijke akker», die moet bewerkt, be
plant, gewied, besproeid en verzorgd
worden. Gij moet gezag uitoefenen,
maar ook eerbied hebben voor uw kind,
dat geen vaas is, waar men iels In giet
en geen dier, dat getemd moet worden.
Liefde, zelfopt ff.rrende liefde moet onze
richtsnoer zijn bij de opvoeding. Jezus,
het Goddelijk Kind moet het voorbeeld
zijn voor ouders en kinderen. Hij be
rispte zelden, was onderdanig aan men
schen, Zijn eigen schepselen, en gaf
Zijn leven voor ons, Zijn kinderen. Dat
is liefde die zich zeive Diet zoekt, maar
zich volkomen geeft voor degenen, die
Hij liefheeft.
Wij halen uit onze kinderen lang niet
wat er uit te halen iseen kind is van
nature edelmoedig, met een sterk gevoel
voor rechtvaardigheid. Een kind moet
heilig zijn, maar behoeft daarom nog
niet slap of dom te zijn. Het moet
weteD waarom het heilig moet leven,
om in den hemel te komen.
Godsdienst is belangt ijker dan ver
stand. Wij komen echter dikwijls bij de
opvoeding ons geloof niet consequent
Opvoeden, dat geen recht, maar een
plicht is, beteekent ingrijpen in een
menschenleven, is wegen aangeveD, van
het kwade afhouden, naar het goede
heenleiden. Het ware gezag voedt op
tot vrijheid. Uw opvoeding is gelukt,
wanneer iiw kind u té rechter tijd niet
meer noodig heeft-, zoodra de gezag9wil
samenvloeit met den wil VBn hem, die
dat gezag heeft ondergaan. De waarlijk
vrije mensch is bij, die weet te gehoor
zamen. Gij moet een beroep doen op
het geweteo, op het verstand en
tijde op het gevoel van uw kind.
Gewaarschuwd dient) te worden tegen
egt ïsrae, tegen onrechtvaardigheid, lief
deloosheid, in de opvoediog. Wanneer
uw gezag dienen is, dan is het goed.
Gij moet van uw kinderen niet elschen,
dat ze braaf zullen zijn in uw afwezig
held, omdat ge zelf eens graag uit wil
gaao. Opvoeden, vader en moeder zijn,
Is iets geweldigs, en het is onbegrij
pelijk hoe sommigen het schijnen te
beschouwen, als b.v, een wandelingetje
te makenhet gebrek in de opvoeding
is ons egeïsme. Wanneer ge zelf een
persoonlijkheid zijt, dan zult ge ook
persoonIQkheden vormen. Geeft uw^kin-
deren de zelfstandigheid, die ze kunnen
drageu. Pas op dat uw kinderen niet
van u vervreemden en is dat, helaas
gebeurd, tracht dan door alle middelen
hun vertrouwen terug te winnen. Vit
niet op dingen, die geen onoverkomelijk!
bezwaren zijn.
Is uw kind b.v. verloofd, beduimel dan
bun mooie jonge liefde niet, omdat ge
kleinigheden vindt, die u in hun ver
loofde minder aanstaan.
Houdt de groote lijn alleen bij on-
verkomelijkhedeo, b.v. in geloofszaken,
moogt en moet ge bij verkeering In
grijpen.
Hebt ge door uw eigen gedrag een
breuk met uw kind bewerkstelligd, beken
v ongelijk, bidt voor uw kind en laat
:t uien, dat ge voor hem of haar bidt.
Men heeft over de opvoeding theo-
riün, meeningen, waarvoor men kan
huiveren.
Wij katholieken hebben geen meenin
gen, wij hebben dogma's en daarop
varen wij veilig, ook bij de opvoeding.
Er moeten dus grenzen zijn, die wij
niet mogen overschrijden. In kleinig
heden toegever, in groóte niet. Uw
kinderen zullen U eenmaal verlaten,
zooals ge zelf gedaan hebt de vruchten
gaan van den boom, zoodra ze rijp
zijn. Treur daarover niet. Uw schoonste
loon moet zijn aan de wereld een zelf
standig, goed wezen te hebben gegeven,
waarin ge zelf voortleeft, God elscht
de kinderen, die hij U gaf, van U te
gelegenertijd terug. Gelukkig zij, die dit
met een gelukkig en blij hart, onbe
vreesd kunnen doeD.
RECTOR COLSEN.
u Uit droeve dagen.
Verbeeldt u, dat ik, sinds ik over de
grenzen ben, een kudde varkens voor
mij uitgedreven heb en Johan Keris
heet, den naam van een braaf vee-
kooper, wien ik deze vermomming te
danken heb, die mij tot dusverre voor
hem heeft doen' doorgaan. Gisteren
avond hier aangekomen heb ik mijne
kudde in de voorstad Saint-Denis van
du hand gedaan en zonder argwaan te
verwekken den last kunnen volbrengen,
welken monseigneur de graaf van Pro
vence en monseigneur de graaf van
Artois mij te Coblenz nog opgedragen
hadden. Alles is dus in orde en nu
kan ik aan mijne familie denken
Over haar kwam ik met u spreken.
Het is mij ter oore gekomen, dat te
Valenciennes onlusten zijn uilgebroken,
dat de leden der voormalige klooster
orden er vooral het voorwerp zijn der
woede van het gemeen en de gemeente
raad een groot aantal hunner heeft doen
gevangen zetten. Gij weet, dat mevrouw
de gravin en onze beide kinderen zich
bij mevrouw de Bóroly bevinden, die
het driedubbele ongeluk heeft van
adelijk, rijk en godvruchtig te wezen.
Het zou een wonder zijn als haar hotel
aan de woede der Jacobijnen ontging.
Middenstand en
Boerenstand.
Zouden er wel twee standen zijn, die
op het gebied van organisatie zooveel
van elkaar verschillen, als de midden
stand en de boerenstand.
We kunnen wel hoog opgeven van
het succes door de organisatie voor den
Middenstand bereikt; doch eerlijk ge
:egd, is deze organisatie nog zwak;
taan er oog zoovele en zoo krachtige
:n invloedrijke middenstanders buiten
Terwijl de organisatie van den boeren
stand, en de kracht, die hij ontwikkelt,
de laatste jaren een vlucht genomen
heeft, die doet duizelen en cijfers mag
boeken, die aan het fabelachtige grer zen
Vanwaar dat verschil? VerBchillente
redenen kunDen we daarvoor noemen.
Allereerst de stand zelf. Wat een
verschil bij de middenstanders. Van den
middenstander, die pas zijn onderge
Ik sidder bij de gedachte aan het lol,
dat de gravin dan zou bedreigen uit
hoofde van mij en den naam var.
wijlen haar ongclukkigen vader. Ik heb
mij dus moeten bezighouden met haar
een ander toevluchtsoord te verzekeren
en bij mij zeiven gezegd, dat zij in
België volkomen veilig zou wezen tot
zij zich weder bij mij zou kunnen
voegen, hetgeen nog niet zoo spoedig
zal wezen, want ik zal hier nog eenlgen
tijd opgehouden worden. Een ver
trouwd persoon is belast geworden
met alles te beschikken en nu blijft
mij nog slechts over de gravin er van
te verwittigen; maar voor liet over
brengen van die boodschap moet ik
iemand hebben in wien ik volkomen
vertrouwen kan stellen en ik heb na
tuurlijk aan u gedacht, Gessier, om
om haar dezen brief te overhandigen."
Deze laatste woorden hoorende, keek
mejuffrouw Gessier haar man met be-
zorgdheid aan, terwijl deze haastig ant
woordde
„Mijnheer de graaf weet, dat ik met
lijf en ziel aan hem verknocht ben.
Wanneer moet ik op weg gaan?"
„Vergeef mij, mijnheer de graaf,"
merkte de vrouw aan„voorzeker, het
leven van mijn man behoort u zoowel
als het mijne; maar gij verlangt toch,
schikte positie sis werkman verlaten
heeft en il|n Intrede in den middenstand
doet als klein baasje of winkelier, tot
den zakenman, die jarenlang zijn bedrijf
heeft uitgeoefend, de winsten van de
oorlogsjaren heeft meebehaald
houden en nu een leven leidt overeen
komstig dat grootbezit. Bij de boeren
treedt dit verschil lang niet zoo scherp
op den voorgrond. Groote boeren zijn
er minder in getal, terwijl de leefwijze
op het dorp nog veel eenvoudiger is
en ook de groote hoer veel meer zijn
eenvoud bewaart en met alle boeren
es leeft.
Vervolgens leent het boerenbedrijf
zich veel gemakkelijker tot organisatie
dan het middenatandsbedri|f. De boer
kent geen concurrentie, tenzij een edele
wedstrijd In het verbeteren der dieren-
rassen en de opvoering van de vrucht
baarheid van bouw en weiland. De mid
denstander heeft enkele belangen, die
allen middenstanders gemeen rijn. Maar
juist de middeostsnders van hetzelfde
vak of denzelfden tak zien in elkaar,
ik wil nu niet zeggen vijanden, maar
ncurreoteo. die elkaar niet wenschen
laten pri frteeren van eikaars inzicht
kundigheid^ die voor elkaar niet
willen weten, waar ze inkoopen doen,
wie te als klanten hrbben enz. enz.
Voegt daarbij nog het feit, dat de
boer oog veel beter luistert naar het
woord van Heerom, en veel Inniger
overtuigd is, dat Heeroom het weet,
dan de middenstander, die met den
eenvoud ook de volgzaamheid voor een
groot deel verloren heeft, die veel meer
geliberaliseerd is in de opvattingen van
het maatschappelijke leven, en over 't
algemeen nog lang zoo innig niet bet
it van Katholieke organisatie voelt.
Hiermee is de oorzaak van het ver
schil In beteekeois van beide organisa-
is reeds teo overvloede aangetoond,
Zijo boerenstand en middenstand vij
anden Kun je begrijpen I De vriend
schap is wel niet zoo dik meer als in
vroeger jaren, toen boer en boerin met
de kinderen erbij hun vaste winkels
hadden, waar ze niet konden binnengaan
zonder in de achterkamer te worden
genoodigd en te worden onthaald op
kcffie en borrel, sigaar of koekje. Maar
ze zijn nog welkome klanten bij de
middeustanders, wier bestaan op de
dorpen zoo goed als geheel, in de steden
voor een aaomeikelijk deel van de
boeren afhangt.
Toch, het valt niet te ontkennen,
heeft de. organisatie der boeren een
zekere verkoeling in de vriendschap
gebracht. De boer is meer zich zelf
bewust geworden de boer doet meer
zijn eigen zaken zelfde boer doet aan
ci Operatie en geen klein beetje. Zijo
inkoop- zoowel als zijn verkoopvetee-
nigingen nemen met den dag in omvang
i beteekeois toe.
Hoe staat de middenstand hiertegen-
rer Voor een deel zal bij moeten
zeggeD eigen schuld. HQ heeft er aan
leiding toe gegeven. Bij den aankoop
an kunstmest moest een monster wor
den opgezonden tot onderzoek, en klop
ten dikwijlB de procenten niet met het
cijfer, waarop verkocht was. Eieren
:rdeo geteld, niet gewogent
is een ei, zij werden ingeruild
okelierswareD, die niet altijd zot
aw boodschap verricht worde, niet
waar? Welnu! als Filip zich op weg
begeeft, dan heeft hij alle kans, dat hij
zijne bestemming niet'bereikt."
„Hoezoo, Jeanne?
„Sinds uw vertrek heeft zich een
kwaal bij Item geopenbaard, die hem
de geringste vermoeienis verbiedt. Maar
ik zal naar Valenciennes gaan."
Gessier kwam hiertegen op, zeggende,
dat hij op staanden voet wilde ver
trekken en er ontstond tusschcn het
waardige paar een roerende twist, waar
aan Paschal Louhau een einde maakte
door te zeggen;
„Mijnheer de graaf, ik ben jong en
sterk, en nog niet In de gelegenheid
geweest u door daden mijne dankbaar
heid te doen blijken: ik verstout mij
derhalve als een gunst van u te vet-
zoeken mij met dien brief te belasten,
als gij mij ten minste daartoe waardig
keurt."
„Dat maakt een einde aan alle moeie-
lljkheid, Gessier, en ik neem des te
eerder het aanbod van Paschal aan,
daar het mij de gelegenheid verschaft
nog een paar uren bij u te blijven."
„Hoe I een paar urenriep de vrouw
uit„maar ik hoop toch, dat gij onze
nederige gastvrijheid niet zult weigeren,
ten minste tot aan den terugkeer van
dig, niet altijd zoo goedkoop waren.
Van den pi|s van hel vee was da boer
niet op de hoogte; weeg- en assurer.-
liegeld werd te hoog berekend. Op den
molen sluifdc het somwijlen ongemeen
hard. De boer kon maar niet begrijpen,
ho«bct kwam, dat de varkens van den
motenaar veel beter groeiden en
lekkerder waren.
Ik som dit alles niet op om de mid
denstanders deze misbruiken aan te
wreven en de boeren voor onschuldig
of Onooozel te verklaren. Dat leert ons
de brochure van Prof, van de Loo over
Df boeren en den handel* wel anders.
Uttr al dergelijke praktQken werkten
deftcttperatie in de hand, die nu een-
mtw aan de orde van deo dag is, nu
ieAe stand door de organisaties meer
opUgen voordeel bedacht is. Kunst
mest wordt zoo gemakkelQk gezamenlijk
gelicht, vooral nu het aiet meer om
iwle takken maar om wagona gaat.
lezen worden veel voordeellger per
gewicht verkocht, nu het klppenraa zoo
zet* veredeld ii en een ei lang geen ei
meer is. 7.1} zijn too'n massa-artikel
geforden nu het klppenbedrjjf soo'n
enorme vlucht beeft genomen. Ken maal
derQ heeft onmiddellijk klanten genoeg.
Zoo ia er in de boerenwereld door de
'ganisatie wel ieta veranderd.
Welke houding behoort de midden
stand tegenover dezen nieuwen toestand
aan te nemen? Of liever: wat ia voor
de verstandigste en voordcciigstc
houding
Van sommige artikelen heeft de In
koop of verkoop zoo'n reuzen omvang
gekregen, dat er alleszins reden li om
den tuzacheobandel uit te schakelec.
Maar daar iQn ook andere artikelen,
die om allerlei redenen niet zoo ge
schikt zijn voor coöperatie. Hier ia voor
deo middenstander oppazzen de bood
schap. Mijn oordeel werd eens gevraagd
over het al of niet wenschelijke van
winkelcooperalie voor een boerenbonds-
afdeeling op een dorp. Natuurlijk
ried ik dat beslist. Maar toen een
verstandig en zeer voorzichtig en seer
plaatse bekend bestuurslid de op-
trking maskte, dat de wiDkela daar
ioo slechte waren voor duur geld lever-
in, wat moeat ik toen zeggen
De molenaars kunnen gemakkelijk
hun bestaan behouden als zij in overleg
treden met den boerenbond en voor
a-klandizie ook mazsa-piijzen be
rekenen. Handelaars in steenkolen, dito,
dito, als iQ vooral maar zorgen, dat
het geven van de gekochte maat voor
den kooper duidelijk zichtbaar ia.
Zoo kan de middenstander veel doen
Voor Allen die Sukkelen
met Verstopping of moeilijken, Iragen en
onrcgclmatlgon Stoelgang zijn
Mljnhardt's Laxeertablotlen
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp ot pijn
BIJ Apothekers en Drogisten. Doos 60
Louhau."
„Het is onmogelijk, dubbel onmoge
lijk," antwoordde de graaf met bewogen
slem. „Ik heb een schuilplaats waar
men mij verwachtEn buitendien,
voor geen geld van de wereld zou ik
willen blootstellen aan de slraf, welke
zou treffen als men wist, dat gij mij
onder uw dak hebt ontvangen. Zie'
Paschal, daar gij besloten zijt te ver
trekken, zou ik gaarne zien, dat gij t
zoo spoedig mogelijk op weg begaalt.'
Onmiddellijk, mijnheer de graaf,
cs zoo goed mij den brief te geven."
llicr isltij. Ik heb er uit voorzichtig
heid geen adres op gezel: maar ziehier
een papier, waarop dat adres vermeld
slaat, Prent het goed in uw geheugen
en verscheur dan het papiertje."
De graaf nam uil een lederen gordel
welken hij onder zijne kleederen droeg,
verscheidene goudstukken, welke hij
aan zijn vroegeren lakei ter hand stelde,
die uitriep dat het veel te veel was,
maar ze niettemin haastig In zijn zak
liet glijdbn.
„Gij zult het antwoord aan Gessier
overbrengen," sprak de balling; „hij
weet op welke wijze hij het mij moei
doen toekomen
Paschal ging heen onder belofte, dat
[hij vóór het einde vsn den volgenden
•oder coatrole Csnlntls accouotutsdlaut Ned. Boaraobeod
Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 14 Maait 1913, no. 6a
De zittingen voor het Inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R, K. 3paarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANOEORACttT
des ZONDAOS van 12 tot I' uur; WOENSDAOAVONDS van 7
uur en V RIJD AGS van 10 tot 1! uur.
Dadelijk ingaande rente 3*/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Kaaater: Amstcrdamnchc Bank.
het vtiloren terrein bij de boeien
te hciwlnnen en slch van verder verlies
te vrijwaren. Want men verlieie niet
Uit het oog: de coöperatie bij den
Boerenbond ie absoluut vrQ. Geen enkele
afdesling ie verplicht xich bij de groote
vercenlgingen van In- of verkoop san
te sluiten. De aldecling, die aangesloten
ie, behoudt nog steeds vrijheid van
bandelen. Hctselfde Ie met dc persoon
Hjke leden ten opzichte hunner afdecling
het geval. Keo vrije en eerlijke con
currentie, die ongetwijfeld ook dit ten
gevolge heeft gehad, dat dc handel
«eler en toeschietelijker geworden is.
Dat de middenstander in dit opticht
veel meer kan doen door een krachtige
organisatie, behoeft geen betoog. Ja,
op het gebied van organisatie kan de
middenstander aog heel wat icercn van
de boeren, die wel domme boeren ge
noemd worden, doch aan wie toch ook
een gesood boerenverstand is toegekend.
Neemt het geldwezen. Wat een mak
kelijke, voordeeligc en vooral menech-
kundige geldschieting besit de boer niet
in lijn boerenleenbank! 't Is waar, bQ
den boer staat tegenover het gelceade
geld meer re Cel besit. Maar bij goed
onderzoek en wQtc voorstcbUghcid zou
bj den middenstander ook acn redelijke
zckerbeidsstelling kunnen worden ver}
kregen. Laat men nu niet de Hanzc-
bank en wat aan dat woord vastzit, als
afschrikwekkend spook oproepen. Ais
de Hansebank slch io haar inrichting
en werkwijze wat meer aan de Boeren
leenbank getoetst had, sou aan de
Hanzebank waarschijnlijk soo'n treurig
einde bespaard zijn gebleven.
Neemt de opleiding. Wat al cursus-
n worden er in alle takken van het
boerenbediQf gegeven I Hoe tracht mco
een lagere landbouwschool In sijn buurt
machtig te woidenWat een geeste
lijke ontwikkeling door krant en lesingen
en lichtbeelden en proefvelden, om niet
te spreken van de verdere inrichtingen
van onderwijs. De middenstander meent
vanself, zonder voorbereiding, zijn vak
te kuanen uitoefenen, of sekcr by vader
>o de zaak of bQ een ander als bediende
te kunnen leeren. Van speciale theore
tische opleiding voor zijn vak, vao onder
richt In warenkennis Is soo goed als
geen sprake. 'I Valt oict te ontkennen,
de landbouwwetenschap is heel wat uit
gebreider en biedt heel wat meer stof';
de boerenstand is scherper begrensd.
Doch wanneer de middenstandsorgani
satie meer kracht zou ontwikkelen, zou
nok hier wet een weg te vinden zijn.
Middenstanders, vereenigt u, Leert
vin de boeren, die u weder (en
Kantoorboekhandel
Kantoormeubelen
Schrijfmachines
Langaitraat 84 Talaf 528
Speciaal adres voor Uw Kantoor-
School-, Schrijf- en Teekenbcnoo-
digdheden. - Advertentie-Bureau
Hebt U een
Taxi of suto noodig
beeld nijo, dat eendracht maakt macht.
Middenitaodert, vereenigt u om dat-
„Jne te leeren, wat gQ in uw particu
liere taken soo weinig leert, om wat
toch soo broodnoodlg is voor da onder
linge tameowerking en <le verhelling
van uw stand: onderlinge liefde. BQ
ondervinding weet ik het, dat, waar in
de organisatie voortdurend gesproken
wordt over rechtvaardigheid en Helde,
deze twee deugden ook in het particu
liere leven beter beoefend worden en
vooral de behandeling van uw stand-
genooten milder, liefderijker wordt.
Middenstanders, zoekt gerust contact
en overleg met de boerenorganisatie.
't Wordt den boeren voortdurend voor
gehouden, dat zij nooit de belangen
van andere standen, met name van den
middenetand uit het oog mogen ver-
i'cieo.
Moge zoo middenttand en boeren
stand elkaar broederlijk de hand reiken
en samenwerken om hun standsbelaogen
allereerst te bevorderen, maar tenslotte
de heele samenleving te verchriste
lijken I
Almelo. Deken VAN DER WAARDEN
VWWMWVV.
\v\OfcS-T-\
Ie Valenciennes zou wezen,
t verscheidene straten doorgegaan
fe zijn bleef hij slaan voor een groote
lantaarn die de volgende woorden ver
lichtte; Commissariaat van politie der
achtste sectie.
Hij klopte luid op de deur, die
spoedig openging.
Door dc rol welke Antoinc en Pa-
schal l.ouhau in deze geschiedenis ge
speeld hebben, zien wij ons verplicht
ccnlgc bijzonderheden mede te deelen
over het verleden van die personen.
Op den top van een der bergen
welke in den omtrek van het stadje
La Roch in dc Ardennen liggen, vindt
men een dorp dat den naam van Clclle
draagt. In 1767 zette zich daar ccn
landbouwer Oregorius Louhau metter
woon neer, die van Mcssancy uil
Duilsch-Ltixemburg kwant. Hij was
weduwnaar en had slechts Iwee kin
deren Antoinc, en Paschal, de een
zeven, dc andere vijl jaar oud. Die
verwisseling van vaderland was hel
gevolg geweest eener treurige gebeur
tenis, daar hij door het tcgcnslaan van
den oogst zijne pacht niet had kunnen
betalen en dc eigenaar zijner bouw
landen, ccn hardvochtig en gierig man,
had zijne gehcclc bezitting doen ver-
koopen. Zooals dit gewoonlijk gaat
komt dc schande op den arme neer
en niet op den rijke die geen mede
lijden heeft willen gebruiken, waarom
Oregorius Louhau besloot zijn geboorte
dorp te verlaten, het gemoed geheel
vervuld mei wrevel legen dc rijken in
'I algemeen.
In het dorp Marcourt dicht bij Cielle
gelegen, woonde destijds een oud-
officfer uit Franschcn dienst, Chanlraine
gchcoten, welke zich daar kortelings
gevestigd had.
Om zijn lijd door Ie brengen gaf hij
ecnlge kinderen uit den omtrek koste
loos onderwijs in 'I lezen en schrijven.
Mei Louhau kennisgemaakt hebbende
die hem zijne kinderen had voorgesteld,
bood hij dezen aan Item de twee jon
gens te zenden om ze op te leiden
waardoor zij hel misschien nog ver in
dc wereld zouden brengen.
„Daar hebt gij de kleine AnnaTher-
wagne,voegde hij er bij, „aan wie
ik insgelijks les geef. Zij heeft verstand
voor tien en is daarenboven zoo schoon
jals een engel. Zij zal niet evenals alle
andere dorpsmeisjes het onkruid moe
ten wieden en de koelen melken, neen
zij is bestemd om In de wereld ceii
beter lot te ondervinden."
(Wordt vervolgd).