Ruwe Huid KOM© TWEE'l DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prfls per 3 maanden 1.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct Vrijdag 7 Dec 1918 - No 72 Twee en Veertigste Jaargang KANTOOR: LANOEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAQ AdvertentlSn 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nQverheld bij geregeld adverteeren. Advertenflën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Men moet zich niet erover verwon deren, dat zij die dingen vragen en zoeken, die niet geschikt voor hen zijn, in ongelegenheden komen, welke zij nooit verwacht hadden. Epistel en Evangelie. TWEEDE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Les uit den brief vsd den H. apostel Paulus aan de Romeinen; XV, 413 BroedersAlles wat geschreven werd is tot onze onderrichting geschreven opdat wij door de lijdzaamheid en di vertroosting der Schriften de hoop mo gen hebben. De God nu der lijdzaam heid en der vertroosting geve u, van gevoelen te zijn onder elkande volgens Jcsus Christusopdat gij, van slel, met cénen mond God en der Vader onzes Heeren Jezus Cbri9tus moogt verheerlijken. Daarom, neemt el- kafider aan, gelijk ook Christus u heeft aangenomen ter eere Gods. Want ik zeg, dat Christus Jesus dienaar der be snijdenis geworden is om wille van Gods waarachtigheid, om de beloften aa Vaderen gestand te doenen, dat dc heidenen God wegens barmhartigheid verheerlijken, gelijk er geschreven staat Daarom zal ik U loven onder de bei denen, o Heeren uwen naam lofzingen. En wederom zegt zijVerheugt u, gij heidenen, met zijn volkl En wederom Looft den Heer, alle gij beidenen, en maakt Hem gront, alle gij volken I E'< weder spreekt Isaias: Daar zal zijn de wortel van Jesse, en een die zal opstaan om over de heidenen te heerscben op Hem zullen de beidenen hopen. De God nu der hoop vervulle u met alle blijdschap en vrede in het geloc- ven, opdat gij overvloedig moogt zij" in de hoop en de kracht des Heiligen Geestes. EVANGELIE volgens den H. Mattbeus; XI, 210 ln dien Iijd, toen Joaoues in de boeien de werken van Christus vernomen had, zond bij twee zijner leerlingen en zeidc tot HemZijt Gij degene die komen moet, of verwachten wij eenen anderen En Jesus, antwoordend, zeide bun Gaai en boodschapt aan Joanne9 wat gij ge hoord en gezien hebtblinden zien, kreupelen wandelen, melaatschen wor den gereinigd, dooven booren, dooden verrijzen, aan armen wordt het Evan gelie verkondigd; en zalig is hij, die zich aan Mij niet zal geërgerd hebben. Toen zij nu beengingen, begon Jesus tot de scharen aangaande Joboocs te *eBgeD Wat zijt gij in de woestijn gaan zien Een riet, door den wind heen en weder bewogen? Maar wat zijt gij gaan ziet Eenen menscb, gedost in zachte kleederen Zie, die de zachte kleederen dragen, zijn in de huizen der kooiogeu. Maar wat zijt gij gaan zien? Eeneu profeet? Ja, zeg Ik u, en meer dan een profeet. Want deze is het, van wien geschreven staal: Zie, Ik zend mijnen engel voor uw aangezicht, die uwen weg voor U bereiden zal. Evangelieverklaring. Ze Zondag van den Advent De H. J-hannes, van wie het Evan gelie bier spreekt, is Jobanoes de Dooper, de Boe tgezant en Voorlooper des Heeren, die doopte aan den Jordaan en wegens zijo optreden tegen Herodes, die in echt breuk en bloedschande leefde, in de gevangenis gezet was en later onthoofd geworden is. Zijne leerlingen hadden vrijen toegang tot hem in de gevangenis en zoo ge schiedde het dat hij ben op zekeren dag heenzond met de opdracht naar Jezus te gaan en Hem de vraag te stellen: »Zijt Gij degene die komen moet of hebben wij een Bcdercn te wachten.Niet alsof Johannes zelf daar nog san twijfelde: bij zelf had immers reeds den Zaligmaker aangewezen «Zie daar het Lam Gods, ziet Hem, die weg neemt de zonden der wereld»bij zelf bad, toen bij den Zaligmaker doopte in den jordaan, de stem des Vaders ver nomen «Deze is miju welbeminde Zoon, in Wien Ik mijo welbehagen heb.» Johannes zocd echter zijo leerlingen tot Jezus opdat zij zelf uit Zijn mond zou den vernemen dat Hij de lang ver wachte Messias was. Hoe wenschelijk ware het dat alle oversten den H. Jo hannes hierin navolgen en evenveel zorg hadden voor het heil hunner onder danen. Hoe wenschelijk ware het dat alle oversten hun kinderen en hun onder- hoorlgen naar het christelijk onderwijs, naar de predikatie's zonden om daar Gods woord te vernemen. De Zaligmaker nu gaf aan de leer lingen op hun vraag geen rechtstreeks antwoord wijl Hij niet enkel door woor den van Zich zeiven getuigenis wilde geven. Jezus wees hen op Zijne werken, op Zijne wonderwerken, die het grootste bewijs waren voor Zijn goddelijke zending, vcor Zijn Messiasschsp, wijl zij als zoodanig door den Profeet Isaias >an den Messias waren voorspeld: <Gaat cn boodschapt aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebt: blinden kreupelen wandelen, doovco hoo nt.» Leeren we hieruit dat we niet door woorden maar vooral door onze daden toonen wie we zijn. «Niet wie zich zelf aanbeveelt (door woorden) is goed bevonden maar dien God aanbe veelt (om rijne werken)». Zoovelen zijn er, die zich zeiven aanbevelen als talentvol en deugdzaam méér dan ze n de oogen van God in werkelijkheid lijn om hunne werken en van God dien lof, dien ze zicbzelven toekennen, niet verdienen. Laten onze daden méér dan woorden voor ons zeiven spreker, Doen we ons best om door onze daden God eenmaal dien lofspraak _te verdienen, dien Jezus omtrent Johannes gaf aan diens leerlingen. Jezus roemt jobaones om zijn standvastigheid (Johan nes was niet een riet door den wind heen en weer bewogen), om zijn strenge boetvaardigheid (Johannes was niet ge huld in zachte kleederen), om dc waar digheid van zijn ambt (deze is meer nog dan een profeet, hij is Voorlooper des Heeren). Mochten ook wij door de wonderen des Heeren versterkt en be vestigd worden in ons geloof zóó, dat 'ij niet slechts Katholieken zijn van aam maar vooral van de daad. Het eeuwig leven. Dat de opstanding mogelijk is, zegt het verstand. Of kunnen door Gods almacht onze t stof vervallen lichamen niet even io gemakkelijk tot het leven opge wekt worden, als ze weleer voor de Dat de verrijzenis werkelijk zal plaats hebben, weten wij met zekerheid alleen uit de Openbaring. Zeker is het, dat de lichamen der irrezenen onder omstandigheden zullen voortbestaan, die geheel verschillend zijn van de tegenwoordige: «Gezaaid wordt een dierlijk lichaam, verrijzen zal :n geestelijk lichaam» (1 Cor. 15, 44). Hoe echter de omstandigheden vaD het hiernamaals zullen zijn, is ons min der bekend. >ln mijn vleesch zal ik God aan schouwen, deze mijn hoop rust in mijn hart» (Job 19, 27); heb dus te meei achting voor uw lichaam, naar mate de booze vijand u sterker tracht te verleiden, om het te onteeren. Maar zeggen dan niet vele mannen :r wetenschap, dat met den dood alles uit is, dat de meach niet eens een ziel heefi O ja, wat zegt men al niet, om de nrust van het geweten te bedaren? Niets staat vaster, dan dat het tegen- 'oordig leven slechts beschouwd mag 'orden als het oóibestaan vati een leven hiernamaals; anders waren de omstandighedeo des levens aan deze zijde van het grsf letterlijk een bespot- ting van waarheid en gerechtigheid. Niets is zekerder, dan dat zich de mensch door de onsterfelijke ziel van het dier ooderscheidt. Of twijfelt gij aan uw verstand, uw vrijen wil, uw geweten? Wel zijr de krachten van den menschelijken geest zwak genoeg, om te doen inzien, dat bij geen ver schijningsvorm der Godheid is (waartoe hem de pantheïsten willen stempelen) rij zijn echter ook machtig genoeg, om op de meest ondubbelzinnige wijze aan tooDen, dat de mensch niet enkel dier is (waartoe hem de materia listen willen verlagen). De mensch leeft, voelt, neemt wsar, denkt: hierdoor openbaart zich duidelijk het bestaan van de ziel. Want wat is de ziel anders, dan de oorsprong d zer '~vcnsuiliDgen De menschelijke ziel denkt over het onstoffelijke na en streeft naar het boven- aelijke en wel met vrijheid en over- komstig bet richtsnoer van het ge weten hierdoor geeft zij getuigenis hare onstr (lelijkheid, d. i. van hare afhankelijkheid van de slof. En daarom zijn alle denkende men schen het er over eens, dat onze eiger. lijke waarde niet op bet gebied vat het stoffelijke, maar op dat van den geest gelegen is. De meoschelijke ziel is zich bewust van baar onztt ffrlijkheid en dus ook van haar onsterfelijkheid. Zou God, die zija wil in zoo duidelijke trekken heeft uitgedrukt, een hopeloos verlangen, dat nooit kan bevredigd worden, in ons ba"i hebben gelegd? Een beroemd natuuronderzoeker zegt «Wanneer men het ongeluk van deugdzame en de welvaart van booze ziet, dan wordt de behoefte een toekomstige vergelding diep ge voeld, want men ziet niet, dat de Schepper der Datuur eer.ig ander deel van het heelal aan een dergelijke wan orde heeft piijsgegeven.» Denk er dikwijls aan, dat na dit leven ■ol teleurstelling, Bmart en onrecht 'aardigheid, een ander, eeuwigdurend leven volgt, waarin «een iegelijk zijn loon zal ontvangen naar zijnen arbeid» (1 Cor. 3, 8). T. P, Bestrijding der Danswoede. Voor eenlge weken werd in de kerken in Utrecht een waarschuwend schtij- :n voorgelezen tegen de beerschende danswoede. Dit is nu ook geschied in Tilburg, 't Is hard noodig, want de groote menigte van jeugdige personen is door de danswoede aangegrepen. Geen Zondag of er moet gedanst En dan de manier waarop, 't Zijn danseo, die de hartstochten opwekken i tot zonde brengen. In het Utrechtsch schrijven wordt er de aandacht op gevestigd.dat enkele katho lieke vereenigingen aan allerlei samen komsten en vergaderlogen dansen ver binden. Het schijnt er bij te hooren om volk te trekken. Na afloop bal. De R. K. Bond voor groote grzin- n wendde zich nu tot de andere R K. VereeDigiogen om dit misbruik te gaan bestrijden. «Het bestuur onzer vereenlging i vereeniging van R.K. Ouders, mede de eerst aangewezene tot bestrijding dezer moderne danswoede heeft ge meend een actie te moeten op touw n waarbij aan dit schrijven der Eerw. Geestelijkheid zoo groot moge lijke kracht wordt bijgezet. Wij ontveinzen ons niet dat een ilgeheele bestrijding een werk van langen adem worden zal, doch zien raast uiet over 'l hoofd dat elke doelmatige actie resultaat hebben kan itn eerste stap welken wij allen kunnen zetten is voor onze eigen Vereenigingen een besluit te nemen in de toekomst geen eokele feeBtvergade- ring of Jubilé-herdenking met het geven van ba) te besluiten. Ofschoon vele Uwer Vereenigingen uiteraard reeds tegenstanders zijn van het geven van dansgelegenheid, valt hel niet te oDtkennen dat er ook tal van K. Vereenigingen zijn, die tot nu toe op dit gebied meer toegevend waren in de zoogenaamde moderne eischen. Nu echter uit het schrijven der Eerw. Heeren Pastoors onzer stBd uitdrukke lijk het gevaar blijkt dat het moderne dansen met zich brengt, is het tijd dat Besturen zich op dit punt bezin- en twijfelen wij er Diet aan of ook Uw Bestuur zal een besluit nemen als :t onze o.l.Geer dansen meer na it voor bijeenkomsten ook. Wij verzoeken U beleefd aan het bovenstaand adres te wilier, berichten of U aan onze Vereeniging adhaesie igt met het genomen besluit en of U voor Uwe Vereeniging een soortge lijk besluit heeft genomen. Wanneer gezamenlijk door al onze katholieke organisaties wordt opgetre- 'en is een eerste en ongetwijfeld ge lichtige stap gezet op den weg tot kentering en tot Uiteindeljkeo afweer der moderne danskwaal. Als op deze wijze eenmaal de men taliteit der katholieken gewijzigd zal zijo en de modernvulgaire dans uit de Utrecbt8che katholieke samenleving zal zijn verdwenen, is een werk van gr sociale beteckeDis nsar bet w van Z.D.H, Mgr. Aengenent verricht*. In andere steden kan hetzelfde ge daan worden. Dan komt er 'n algemeene beweging, een gezamenlijke strijd tegen dit modern Volksadel. Binnenland Wilonchappen In Utrecht. De Staten van Utrecht hebben opge heven de waterschappen: «Bunscboter en Dulsteruitwatering in zee», het wa terschap «de Haar», het waterschap «de f^ond», het waterschap de gecombi neerde Stoombemaling van de Zelder- «che wetering, het Oostwaterschap, bet Noordwaterschap, bet Bikkerswaterschap het vereenigd Sr. Nicolaas en Rikvis- «cherswaterscbap, het waterschap Duist- Nteuwcland, het waterschap Blokland, hel waterschap Overzelderd, het water Itchap Neerzelderd, het waterschap de Blaag en het waterschap Eemland, en Jeze alle vereenigd tot een groot water schap, het waterschap beoosten de Eem, met ingang van 1 Jan. 1929. Tol voorzitter is benoemd A. J. Loox- ra» van Weideren Baron Rengers te Amersfoort. Tot secretaris W. Geuchies te Spa kenburg en tot peoningm. J. v. Eydeo te Hooglaod. Dit groote waterschap is in 2 dis- èicten verdeeld. f Tot heemraden in district 1 zijo be noemd W. Heuveling, Bunschoten; K, Huygen Hz., SpakenburgM. Nagel Rz., Bunschoten; J. v. d. Pol, Spakenburg; Schaap Joh.z., Spakenburg en in het le district C. Brouwer, BaarnJ. vaD Ésveld, Hoogland; A. v. 't Klooster, Öoogland; A. Koyer, Hoogland; A. Voskuden Tz., Hoogland. Tot hoofdingelanden van district 1 G. ter Beek Gz., Bunschoten; J. ter Beek Pr., Spakenburg; W. Beekhuis As., Bunschoten W. Beukers, Bunschoten E. Veldhuizen Az., Bunschoten J. Ver steeg, Eemdijk en in het 2e district A, Brouwer, G. v. d. Hengel Jr., J. van den Hoven, T. Huurdeman Ant.z., G. Voskuilen Gz., C. de it, allen te Hoogland. Kanaalplannen. Ten opzichte van bet Amsterdam Rijnkanaal, seide de Minister van Wa terstaat in d: Tweede Kamer, dat, waar nog g"n plan is gedeponeerd er er deze zaak feitelijk nog Diet kan worden gesproken. De minister wenscht en hoopt, dat de zaak nog in dit zit tingsjaar zal kuonen worden beslist. Er is eeD tracé gekozen, dat in elk geval de instemming van Amsterdam heefr. Kinderpostzegels. De centrale commissie voor de kin derpostzegels en de kinderbriefkaarten maakt bekend, dat de kinderpostzegels, die van 10 Dec. tot 10 Jan. a.s. sullen worden uitgegeven in strijd met de hieromtrent tot dusver ontvangen toe zeggingen niet in de z.g. roltanding zullen verschijnen. Het formaat der nieuwe z:gels blijkt zulks Diet toe te laten, en herstel is niet mogelijk. Ten zeerste wordt be treurd, dat ann zegels waarvan de op brengst geheel aan bet hulpbehoevende Nederlandsche kind ten goede komt, niet allereerst die eischen worden gesteld, die een algemeen gebruik mogelijk maken. Het ontbreken van zegels mei roltanding zal misschien niet nalaten ren orgunstigen invloed op de opbrengst ie oefenen. Vieicten in de Eem. Voor eecigen lijd heeft het Baarnsch raadslid Van Dregt, den burgemeester inlichtingen gevraagd over diensten, die de politie verrichtte in het belang van particulieren voor de bewaking van ischwater aan bet Zuidereind. Zooals bekend is, heeft de voorz. vaD den Raad van Baarn geweigerd aan her verzoek te voldoen. Deze kwestie is de ige week in de Tweede Kamer ter 9prake gebracht door Kleerekoper. Deze zeide o.m,«Dat echter de politie geroepen zou zijn dat vermaak te beschermen, doet mij pijnlijk aan. Ik heb mededeeling gekregen van een partijgenoot Jie Baarn, die schrijf', dat is bezuinigd op de Rijkspolitie, dat tu de gemeentepolitie moei medehelpen ter bewaking van het vlsch water op de Eem, omdat daar soms den dag, waarop de pleizicrvisschers komen, het viichwater b'ijkt leeggevan gen te zijo. Het is misschien niet oor baar het te zeggen, in een geordende schrale lippen en gesprongen handen verzacht men direct en geneest men spoedig n Doos 30,60, tube 80 ct. PUROL Ouden van dagen Ouden van dagen nemen gaarne van die kleine ge woonten aan, waarvoor jongeren geen tijd of aan dacht hebben. Onmiskenbaar is daarbij ook de gewoonte steeds PEPERMUNT mede te dragen. Het dage- lijksch gebruik van deze origineele pepermunt be- teekent steeds opnieuw een genot en aangename tijdpasseering. Kerknieuws. Aartibiidom Utrecht. Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft beDoemd tot kapelaan te Arnhem (H. Hart) den weleerw. heer H. A. Schurink; tot kapelaan te Bornebroek den weleerw. heer N. S. van Dijk en assistent te Oud-Zevenaar den wel. iw. heer F. G. van der Meer. maatschappij zeg ik dat goed of niet maar ik meen, dat de visch dan terechtkomt, waar in verband met ik straks zeide, zij met het meeste recht ter dood wordt gebracht. Daarom wordt dat vischwater bewaakt. Ik be schik niet over de micht eo de midde len om het te onderzoekeo, maar ik heb gehoord, dat de eigenaren van het visch water f300 hebben beachikbaar gesteld an de politic daarvan premiën uit te keeren bij eveotueele bekeuringen hetzelfde feit dus, dat de Minister leden jaar, ten aanzien van de Rijks politie, zoo nadrukkelijk beeft afgekeurd. De Minister heeft echter bij deze zaken zeggenschap zoowel over Rijks- als over de gemeentepolitie daarom nu hoop ik, dat de Minister tegen dergelijke feiten zal waken. De Minister van Justitie heeft hierop o. m. geantwoord: «Dat men echter de politie excessief (buitengewoon) in de richting van de handhaving juist deze wet zou drijvea, kan ook ik tuurlijk niet goedkeuren en daarom heb ik het stelsel van premiën, nBar gelang het aantal bekeuringen, ook be- De kwestie van dat vischwater zal ik ooderzoeken en wanneer de Rijks politie bij de premie betrokken zou zijn, dan mag dit zeker niet doorgaan.» De heer Kleerekooper Interrumpeerde oenU mag het toch voor de ge- neenlepolitie ook verbieden in dit ge 'al. dat staat toch onder uw gezag I De Minister vervolgde daarop: «Dat wil ik eerst eens onderzoeken, in boe- Ik over de gestie van de ge meentepolitie in dezen kan beslissen.» Burgerlijks Standsn. BAARN Burgerlijke stand. Geboren: Hendrikus Teunis z. v. H. d. Kuil en T. v. Kooien Friedrich Karl, z. v. K. A. Maier en B. Cosijose Adriana Maria, d. v. C. J. Dijkman H. Kuijer Nicolaas, z. v. G. v. Buuren en C. H. Fakkeldij Everdina Wilhelraina, d. v. B. v. Kouterik en P d. Berg Jaolious Jan Hendrik, r. F. v. Slooieo en J. Huberts Boris Eric Marie, z. v. A. Moitzer en H. v. Kempen. OodertrouwdM. v. Hei ningen Naoninga en A. G. Esser J. L. Vlaanderen en D. F. de Zoete. Gehuwd: C. S. Brouwer en L. A. J. Schoonderbeek W. Vossestein en M. J. Labots H. K. C. Foeken en A. de Zoete A, v. Ginkel en M, v. Ginkel. EEMNES Burgerlijke stand. GeborenAartje, d. v, J, Mol en H. H. de Vente. Overleden: Hendrika J Valkenet, 47 j., echtg. v, H. J. Luijl. D005MEPHENV/AI DUIFZEEP NEBBEN NU DE WAAfiDFWN EEN ZEEPPOCDERDUIFJE "BE OUIFBESrELLEE ALS ME/freLLEff 1 HON ZfEPFABR 0E DUir DEM DOLDfPf Leeken-apostolaat. Z. D. H. dc Bisschop van Haarlem heeft, xoobIs bekend is, bepaald, dat in alle parochies van het bisdom clubs imité's moeten worden gevormd in zooverre dat voor een leek mogelijk is, de priesters in de zielzorg behulpzaam te zin. Met dit eerste voorschrift, kort na tijo verheffing op den bisschoppelljken zetel, stelt Monseigneur Aengenent een V daad zoo kloek en vol beteekenis, dat wij er verzekerd van kunnen zijo dat de instelling van het georganiseerd Jeeken- apostolaat ook van uit de andere bis dommen van Nederland met belang stelling zal worden gevo'gd. Wij kunnen ons voorstellen, dat de groote liefde van den socialen bisschop jegeDS God en de aan hem toever trouwde kudde, waarvan zijn eerste brief aan de geloovigen reeds dadeigk getuigenis aflegde, tot dezen maatregel heeft geleid. Het lijkt ons niet onmo gelijk, dat het leeken-apostolaat een lievelings denkbeeld van Mgr. was, waar? het voor en tegen reeds rgpelijk wogen was toen hg nog geenszins kon denkeo, dat hg de macht zou krggen hel in een daad om te zetten. Inderdaad het is tegenwoordig, bij de geheel veranderde toestanden, voor vele parochie-geesteigken een onmo- geigkbeid om persoonigk voldoende contact met de aan hun zorgen toever trouwde katholieken te onderhouden. Het adviseurschap van de verschillende vereenigingen en vele andere plichten eischen zooveel tgd, dat voor een intens en geregeld huisbezoek geen gelegen- heid meer is. Hier moeten leeken bg- springen, mannen en ook vrouwen, be zield met een heilig vuur voor de uit breiding van bet Gods-rgk op aarde. De wereld is langzamerhand in een toestand gekomen van modern heiden dom. Evenals in de igden van den H. Willibrordus en H. Bonifacius moet het menschdom gekerstend worden lor Christus, maar nu op een andere, n nieuwe wgze. Wie huivert Diet als bg de ver woesting door de gemengde huweigken, alleen burgerigk gesloten, de echtschei dingen, de gruweigke ontevredenheid door het socialisme veroorzaakt, enz, I. Het is een zoeken en tasten bg ie andersdenkende broeders en zus- i naar de waarheid, een onvoldaan heid en leegheid over de doodschbeid van hun leer; hoevele katholieke kin deren bezoeken niet de neutrale scholen en hoeveel joDge mannen tgn nog lid van een neutrale club. Hoevelen, ook en vooral onder de betere standen, iezen nog een neutrale krant. Hopen en vertrouwen wg, dat de verwachtingen van Haarlem's Kerk voogd niet beschaamd zullen worden. Katholieken, die beseffen welk een schat ig in hun heilig geloof bezitten, welk :en rust zg hebben in de onverander- lijke zedewetten en hoevele genaden zg krggen door de H.H. Sacramenten, waarvan anderen verstoken bigveo, worden vanzelf vurige propagandisten voor dat geloof. Zg moeten wel van zelf wenscben eo er ook moeite voor doen, dat de goede en liefdevolle Vader in den hemel door allen gekend gediend zal worden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1