Sanapir,n'
OE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. PrQi per
3 maanden 11.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 cl.
Vrijdag 18 Jan. 1929
No. 84
Twee en Veertigste Jaargang
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAOMIDDAQ
Advertentlën 35 ct. per regel. Blllgke tarieven voor handel en nQverbeld
bq geregeld advert«eren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrgdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Een verstandig man staat niet stil
om met ieder keffertje te vechten, dat
tegen hem blaft. In het algemeen geldt
het, dat hoe gemakkelijker iemand be-
leedlgd is, hoe geringer zijn geestelijk
kaliber.
Epistel en Evangelie.
Les uit deo brief vso den H. aposel
Paulus san de Romeioen; XII, 6—16.
Broeders I Daar wij gaven bezitteo,
verschillend naar de ons geschonkene
genade, betzij profetie-gave overeen
komstig den regel des geloofshetflj
een dienstambt in het dieneDhetzij
iemand leeraar is in het leerarenis bq
vermaner in bet verm<.nen die uitdeelt
in eenvoudigheid; die overste is met
ijver; die barmhartigheid duet met blij
moedigheid. De liefde zij ongeveinsd.
Haat het kwaBd, hecht u aan het goed;
bemint elkander met broederlijke liefde
voorkumt elkander in eetbetoonzijl
niet traag,in den ijver; weest vurig in
den geestdient den Heerveiblijdt u
in de hoopzijt geduldig in de verdruk
king; volhardt in het gebed; weest
mededeelzaam voor de beboelten der
heiligen; oefent gaarne de gastvrijheid.
Zegent die u vervolgen, zegent en vloekt
niet I Veiblijdt u met blijdeo, weent met
weenendenzijt eetisgezh d onder el
kander tracht niet naar het hooge, maar
hebt smaak voor het nederige I
EVANGELIE
volgens dea H. Joannes; II, 1 11.
In dien tijd was er eene bruiloft te
Kaua in Galtlea; en Jesus' Moeder was
daar. En ook Jesus en tijor leerlingen
werden ter bruiloft genoudigd. Toen er
nu gebrek aan wiji was, seide de Moe
der van Jesus tot HemZij hebben
geen wijo. Jesus zeide haar: Wat heb
Ik met u, Vrouwe? Mijn uur is nog niet
gekomen. Zijne moeder zeide tot de
bedienden Doet alles wat Hij u zeg
gen zal. Er stonden nu daar, ingevolge
de reiniging der Joden, zes steenen
ktuiken, houdende e'k twee of drie
mater, Jezus zeide hun: Vult de krui
ken met waterEn iij vulden ze tol
boven toe. En Jesus sprak tol hen:
Schept nu eu brengt het aan den hof
meester 1 En zij brachten bet. Als nu
de hofmeester he: wanr, dat »qn ge
worden w.,s, proefd-, (bij toch wist niet
van waar die wasd. ch de bedienden,
die het water geschept hadden, nisten
hei), titp de hofmeester den bruidegom
en zeide tut hem: leder mensch stelt
eerst deo gord n wijn op, en wanneer
men goed gedronken heeft, dan den
minder er doch gij h-bi den goeden
wiju tot nu toe bewaard I Dit eerste der
wondrrtec kenen deed Jesus te Kans
van Galilea; en Hij open baarde sijoe
heerlijkheid, en zijne leerlingen geloof
den in Hem.
rrgirg eu opvoeding der kirderen
rbomlen - aar belmoren te vervullen.
Hoog en heilig ia de task der gehuw
wanneer ze, staa-id- in den dienst
den Schepper, medi
bet vooitbestcan van het menschelijk
geslacht, om welk doel te bereiken
God de Heer den menscb neigingen
ter bevrediging heeft ingelegd. Helaas,
welk een veikrachting van God» ver
ordeningen en ontheiliging van het ver
heven doel des huw.lijk» is het der
halve wanneer man en vrouw het
huwelijk ingaan enkel aangedreven door
de booze begeerlijkheid met uitsluitiog
van het eerste en voornaamste doel
des huwelijks. In plaats van de poort
des hemels wordt bet huwelijk dan bet
voorportaal van de hel. Hoevelen zijn
daardoor reeds uasr lichaam er» ziel
onder gegaan. Het N.-o-maltbusia-
r.isme ia volgens de leer der H. Kerk
e, wraakroepende zorde, rech -
•treeks in strqd met bet wezeozdorl
des huweiqks, een ramp waardoor ge-
heele volkslammeo dreigen ten onder
gaan. Geen staatsmacht en geeo
prero ëi stelsel is bq machte daarin
verandering te brengen, dccb slechts
éét middel iz er: dat de rebtgenooten
hooge opvatting hebben van bet
huwelijk overeenkomstig de leer der
Kerk en derhalve hel huwelijk bescbou-
niet ala een middel van zingenot
alt een middel lot voortbrenging
evenbeelden en kinderen Gods.
Dat de Katholieken onzer dagen het
woord van den H Paulus »bn huwelijk
lij in eere* wel behartigen, want reeds
veel katholieke gtzinnen schijnen door
de besmetting van het Nieuw Malthu
sianisme aangetast. Dat ze in hun moei-
ijkluden en zorgen vertrouw-n op de
genade van bijsta: d van het Si
d-s huwt lijk*
Evangelieverklaring.
ze Zondag na Driekoningen.
Het Evangelie van dezen Zondig
toont oni deo Christus zich openbarend
aan het Joodsche volk door zijn eerste
wonder. Sinds dien zou Hij zich nog
door at dere teekenen aan bet Joodsche
volk openba-eD, daardoor zijn woorden
bevestigend dat Hij was de Messias,
de Zoon vao God. Aangezien de wou-
detbare verandering vao water io wijn
geschiedde op een bruiloftsfeest, biedt
dit feit gelegenheid nog eens te wijxeo
op de veibevenheid en heiligheid van
bet huwelijk. De Katholieke Kerkleer
dat het huwelijk is de overeenkomst
waardoor man en vrouw sicb vereenigen
in één ondeelbare levensgemeenschap
tot voortplanting en opvoeding van het
menscbeiqk geslacht.
Toen God den meosch schiep, schup
Hij ben man en vrouw, gaf bun de
neiging en bet vermogen
blijven bestaan in een hun gelijkende
nakomelingschap. Hoe zal echter de
opvoeding der kinderen verzekerd tijo,
wanneer man en vrouw vrijelijk ieder
huns weegs kuonea gaao, zonder zich
eerst door den huwelijksband verbonden
te hebben?
Van den btginne af is de huwelijks-
overeeokomst een natuurlijke insteUu gs
Gods geweest en volgers de overleve
ring der H. Kerk heefi C' ilalus de
echtvereenigiog verheven to
crament om de dik* ijls zwari
lijbe pl.chtcn en tffeis aan de voort-
Internationale Bidweek.
18 Jan.25 Jan.
«Opdat allen ééa zijn, gelijk Gij,
Vader, m Mij, en lk in U, dat ook
ééa zijn, teneinde de wereld
geloove, dat Gij Mij gesonden hebl
Deze bede v«o Christus bfl het laat-
Avondmaal her ft we'I.chl nooit een
inniger wecklark gevonden in de har-
in wrl-.eenei de Ch'isteneD uit de
velschillende kerkgenootschappen
rat in dezen lijd Xu ongeloof en
zedenver* tiering sli-eds b-uter ei. driez-
optrrden, ru een modern heiden
dom streeft naar de heerschappij in de
ng, e.i men Chus'us en zij-
he iige beginselen uit slaat eri maat
schappij boe larger hoe meer wil ver
r", gevoelen allen, die van goede
zijn, dat bet allernoodzakelijkst ts,
zich nauwer aaneen le sluiten en als
it'g leg-r Jezus' vaandel te
ontplooien.
De Katholieken hebben de zichtbare
eeoh.-id van Cbnsius' Keik altijd b
ledeo, en verlangend -n biddend naar
den terugkeer der afgedwaalde broeders
uitgezien. Slechts zulk een eenheid
mers kan de Goddelijke Stichter
het Christendom hebben gewild. En
zichtbare eenheid lig in de bedoeling
Christus, wiens Kerk moest s"
machtige stad, gebouwd op
berg eo die met verborgen kan blijve
Een zichtbare eenheid ala tecken
getuigenis voor alle volken, dat het de
Kerk is van Hem, Dien de Vader ge
zonden het ft. In de afgescheiden Kciken
voelt meu pijnlijk de steeds voorti
krrende versnippering, het tekort
wereldomvattende organisatie, waardoor
alleen de door Christus gewilde wereld
godsdienst mogelijk is.
Velen in die Kerken betre
dal in vroeger eeuwen de band der
bioederiqke eenheid verbroken is. Een
geleidelijke aftakeling heeft sich icgi
Geen wonder dat men uitsiet naar
hechten stut eo steuu. Een machtig
internationaal corps is noodig. Vandaar,
dat het streveo naar hereeniging der
Christenkerken overal sterker wordt. Bij
de AnglikancQ is die strooming reeds
lang en krachtig bezig.
Begrijpelijk, dat de Katholieke Ke'k
et baar 330 millioeo leden over de
gansche aarde en haar geheel eentg<
organisatie als ideaal voor de oogeu
van vele andersdenkenden zweefi, boe
veel hen ook van Rome gescheidet
De Evangeliscben denken zich d<
hereeniging anders als de Anglikaner
of de Schismatieken, maar allen (tellen
zich 't toch min of meer vo<
compromis van geven en nemen, als
ooft vwn confederate van Kerken,
zoo iels lèt en rrüg de Katho
lieke Kerk nimmer de: km, omdat zij
zich klaar b-.wnat Is van hiar godde
lijke Zending, om den .chat des Ge
loofs onverminderd en ong-iept »aa
alle volken en lijden over (e reiken.
Wij, Katholieken, kunnen ons die her-
reniging alleen denken ala een terug
keer tot de eene, ware, aloude Moeder
kerk, hoe sympathiek wij overigens
over dezeeei h-idsverlangeus staan
eu hoeveel goeds wij er van hopen.
Het spreekt vanzelf, dat de idealen
zich nog verder uitstrekken dan tot de
Christenen alleen. Ook op de mdlioenen
heidenen heeft men bel oog gericht;
pdat de gar-.scbe wereld gewonnen
•orde voor Christus.
Om nu dezen eenheidsdrang dichter
bq de verwezeoiqking te brengen, heef:
mer> niet alleen propaganda gemaakt
io woord en geschrifi, maar «ok ge
grepen naar bet bq uitstek Chiisteiqk
ddrl van het gebed. De Internatio
nale Bidweek, is daarvoor ingesteld.
Dc Bidweek is een achtdaagscbe
oefening b'gir.ner.d op bet feest van
Sr. Petrus Stoel 18 Januari en ein
digend op het feest van St. Paulus'
bekeering 35 Januari bet doel
der gebeden is, de verecniging va: alle
afgescheiden Christenen en de niet-
Christenen in de ééoe ware Kerk van
Christus te verkrqgen.
De Internationale Bidweek is ontstaan
tegeiqk met bei Genootschap der Ver-
soening, een Ar.glikaansche Coogrega-
io 1908 te New York geslicht door
mes Paul Franc... la 1909 verw.e.f
de bidweek de goedkeuring van Z. H.
Paus P.us X. In 1913 ging Paul Frarcia
heel zgn klein Genootschap over
de Katholieke Kerk. Vele Kardioa
Irn hebb.-D zeer krachtig voor de ver
spreiding der Bidweek geqverd. Ook
de Aoglikaaoscbe Kerk tloot er sich
bq aan.
Den 25cn Februari keurde Z. H. Paus
Benedictus XV de Bidweek voor de
Katholieken opnieuw goed door eeo
aftond riqke Breve, waarin Z. H. de
ericg over de gebeele wereld wenschle
zien uitgestrekt en den deelnemers
:n vollen aflaat verleende.
In 1920 nam het wereldcongres der
nte*ta»:sche en Ooatersche Kerken
deze Bidweek voor hun geloovigen over.
In Nederland u men in 1923 begon-
in onder aanmoediging eD aar.-beve
ling vao bet Dooriuchnp Episcopaat
De belangstelling was buitengewoon
groot.
Sinds de Hervorming was dat de
:rste maal, dat de Katholieken en
'•.'testanten g'Zïmenlqk in grooter
getale den Hemel een heilig geweld
doen, om eenheid vao Keik te
krqgen. Wie zal niet met vreugde aan
lezen gebed»-kruistocht deelnemen
>Opdat allen éér zqo, naar Christus'
De bedriegelijke
ontwapeningsleuze der
socialisten.
Zooals men weel, schermen de «oei-
nliaten met de leuzen«DadeUjk, ge
beele ontwapening vao elk land»;
sNooit meer oorlog«Oorlog is on
recht* enz., welke vooral op betgoed-
geloovige volk een diepen icdruk ma
ken. Dit bseft natuuriqk de bedoeliog
om de gelederen van de S.D.A.P. met
de argeloozen, die zonder nader onder
zoek op de slagwoorden invliegen, te
Een teer goede weerlegging vonden
n de Christ.
digheden le veranderen. In het
licht van Gods Woord weten wq echter
dat de tqd, dat het eene volk tegen
bet aDdere geen zwaard meer zal op
heffen, eersl komen zsl wanneer Cbria-
tus zal rechten ondet de heidenen.
Ten slotte wqzen wq er nog ten over
vloede op, dat op den regeloorlog
onrecht, toch ook uitzonderingen zijn
In ons Strafrecht s$n allerlei onreebt-
stige handelingen verboden. Maar
artikel 41 zegt: sNiet strafbaar ia bq
die een feit begaat, geboden door de
□oodzskeiqke verdediging van eigen of
eens anders iqf, eerbaarheid of goed
tegen oogenbliklreiqke, t
Dringend wordt aanbevolen gedu
rd: deze acht dagen de H. Mis en
Communie op te dragen voor het wel
slagen der Bidweek, maar toch zeker
de H, Communie te ontvai-gen op den
Zondag in die week, welke dit jaar valt
>p 20 Januari.
Om den efliat te verdienen aijn de
olgende gebeden voorgeschrc-en
Aotipluon: (Johannes 17, 21); «Op
dat allen één rijn, geiqk Gq. Vadi
Mij eo Ik in U, dat ook zq in Ojs
zq-i, teneinde de wereld geloove, dal
Gq Mq gezonden hebt.
Vers: Ik zeg u: Gq zqt Petrus.
Antw.; En op deze steenrots zal Ik
m8ne Kerk bouwen.
Laat ons bidden
Heer, Jezus Christus, die tot U'
Apostelen gezegd hebt: den vrede laat
Ik U, Mqo vrede geel ik Usla niet
acht op mqne zonden, maar op het
geloof vau Uwe Ke'k en verleen haar
genadig, volgens Uw wil, vrede en
eendiachr. Die leeft en hrerscht God
alle eeuwen der eeuwen. Amen.
Mogen zeer vele, ja alle Katholieken
Nederland aan deze schoone Bid
week innig godviuchlig meedoen, op
dat bet worde aééi schaapstal en één
HerderP. J,
#%MIJNHAROT'S
CU1*" (tabletten
bij Griep en Influenza
Hist, kamerkring Uirecbt, die wq
het gewicht der zaak hieronder laten
volgen.
Olfchojn wq Katholieken bel in poli
tiek opzicht volstrekt niet in alles met
de Christ. Historiscben eens »qn en
speciaal bq de ontwapening wqzen op
de «enig juiite aciie van onzen H. Vader
den Paus: ageiqkiqdige, geleideiqke
ontwapening van alle Iandena, onder-
schr|ven wq toch gaarne de argumen-
in bedoeld artikel ontwikkeld:
Oorlog is onrechts, zeide de socialist
Ter Laan. «Oorlog lost geen enkel
geschil op. Iudien er reden is, waarom
twee volken elkander niet kunnen ver-
dan kan hun twistsaak worden
onderzocht, gehjk de rechter kennis
emt van geschillen tusschen burgers.
Dan komt de zaak tot eeo einde.
Alleen ontwapening kan een einde aan
irlog maken, c
De stelling, dat het onrecht ia wan-
et een staat naar de wapenen grqpt
n eeo geschil met een anderen staat
l le vechten, en dat daardoor bet ge-
schl niet wezeniqk wordt opgelcst, on-
deracbr|ven wq gaarne.
«aar de cnnctusie die de schiqver
hieraan vastknoopt, volgt Diet uit de
stellingintegendeel, zqne toelichting
vormt een krachtig betoog tegen
wapening.
De heer ter Laan vergeiqkt de ge
schillen tusschen de volkeD met die
■usschen burgers ODderling en sch>qfi
:er terecht, dat de twistzaak der eer-
e kan worden onderzucht evenals de
chter kennis neemt van de laatste.
Met andere woorden: zooals tusschen
de burgers van een staat onderling hei
iloude vuistrrchl, bet recht van den
iterkste, de eigen richting, heeft plaats
gemaakt voor eene rechisorganisst'e,
zoo behoort dit ook tusschen de volke
onderling te geschiedeo Ook huo onder
linge verhouding behoort gegrond te
:qn, met op geweld, rraar op rechl
Dit nu is juist het groote doel vaD
deo Volkenbond. Het Volkenbondsver
diag voert eene uitgebreide regeling in
deo vrede tusschen de volken te
aren en op eene internationale
rechtsregeling te grondvesten.
Precies als bq de regeling tusschen
de burgers van een staat onderling.
Maar dit brengt koosekwenties mede
Evenals ei in eiken staat eene macht
moet sqn die, zoo noodig
ten arm, weerbarstigen tot de orde kan
oepen en bet bestaande recht kan hand
haven, zoo moet er ook in de volkeren
gemeenschap eene macht zijn, ia stamt
rt volkenrecht ts doen eerbiedigen
ivallen daarop af te weren. Voor
schriften, welker naleving men niet zoo
noodig kan afdwingen, maken geen in
druk op kwaadwilligenvoor dezeu is
stok achter de deur noodig.
q de oprichting van deo Volken
bond werd dit oatuuiiqk ingezien. Van
daar dat het verdrag van de leden
slechts eischt beperking van de bei
pening, maar Diet ontwapening, opdat
een der leden den vrede
een macht zq, in staat om
recht te doen eerbiedigen. De ovc
der vindt in dat geval, volgens
p'Ocedure welke uitvoerig in het verdrag
geregeld is, de militaire en andere
machtsmiddelen van de andere leden
tegenover S'Ch.
En daartoe is noodig, dat deze nog
ine, zq het beperkte, macht bezitten.
Het is diep te betreuren, dat zulke
machtsmiddelen nog coodig «q-i. Maar
Z'-olang wq in ccd zondige wereld
leven, zal het niet voldoende zqo om
tchoone rechtsregelen vast te stellen,
maar sal er eene macht moeten sqn
om schending tegen te gaan. De stel
ling, dat alleen ontwapening een einde
aan oorlog kan maken, is suiver
torisch-materialistisch sq gaat uit
de gedachte, dat onrecht, sonde, kan
voorkomen worden door de uitwendigi
telqkz
aanranding». Dat wil zeggen noodweer
iz niet onrecht, kan integendeel zedeiqk
gebodeo zqo.
Dit geldt ook van de verdediging
door een volk vau vrouw en kind, buis
tegen een onreebtmatigeo vqan
deüjkeo aanval.
De bewapening, die uitsluitend op
die verdediging ingesteld is, verdient
daarom geen zedeiqke veroordceliog.
Eeo klein land is machteloota.
Ia een paar uur is het lot van ont
land beslist, nu de vliegtuigen in een
ommezien onze hoofdsteden kunnen
bereiken, ja er misschien al tqn, eet
de oorlog oog verklaard is.a
>De wereldoorlog beeft aidoende be
ten, dat de kleine volkeD geeo rol
er spelen ze waren alle in een paar
dagen overweldigd*.
Aldus de heer ter Laan.
Is die stelling juist
Met de grootste stelligheid ontkennen
wq dat.
Natuuriqk kan men allerlei gevallen
stellen, waaruit de totale machteloos
heid van onze weermacht zou biqken
een aanval van het vereeoigd Fransch-
Belgiscbe leger op ons land, of van
de gebeele Japansche vloot op Indië,
zonder dat wij in een dier gevallen
eeoigc bulp van anderen ontvangen.
Inderdaad zouden wq in deze en soort-
ge qke gevallen totaal machteloos zqn.
Maar zulke gevallen komen niet voor.
De tuk van onze weermacht, in
erband met het verdrag van den Vol
kenbond eo de verdragen van Locarno,
ii drieledig
I. deelneming aan eene gemeen-
ichappeiqke actie van de leden van
deo Volkenbond tegen een lid, dat
rchimatig naar de wapens g>qpt
ingeval van een onrechtmatigen
aanvalopvangen van den eersten stoot,
in afwachting van te verleenen Vol-
benbondshulp
c. handhaving van onze neutraliteit.
Li geen van deze drie gevallen staat
ite weermacht alleen, maar vindt sq
steeds machtige bondgenoot-m naast
S'Ch. De bewering, dat een klein land
machteloos is, is misleidend, omdat zq
die internationale hulp wegeqfert.
Maar, zegt ter Laan>Dc wereld
oorlog heeft afdoende bewezen, di
kleine volken geen rol meer spelen.
Hoe staat bet met dat afdoende
bewqs
Geven wq hier weer het woord a
Mr. Troelstra in»De wereldoorlog
de sociaal-democratie*.
Hq schrqfi daar over bet door hem
verdedigde volksleger: Het argument,
ook daartegen aan te voeren, dat het
tegen de legers der groote staten geen
gewicht in de schaal legt, is door bet
gebeurde in dezen oorlog Diet versterkt,
maar verzwakt. En wel, omdat ge
tuige België zelfs kleine en zwakke
legers voor den afloop van een oorlog
groote, doorslaande beteekenis kuooen
hebben. Omdat wq leven in een rijd,
waarin niet meer één staat vecht mei
den ai der, maar statenbonden vechten
met statenbonden. Omdat de lange,
uitputtende oorlogen, die het huidige
9te!tel van oorlogvoeren medebrengt,
iqdstippen kreëerea. waarin hel leger
van eea klein land, frisch en ongedeerd,
genoodsaakt en in staat zal kunnro
zqn, groote, afgematte troepen
oorlogvoerende groote mogendhedeo
den weg te versperren of een beslis
seodeo slag toe te brengen.*
Dat is precies het omgekeerde van
hetgeen ter Laan beweert
Van waar komt dat verschil in de
houding van 1915 eo van thaDs
Wq gelooven, dat de commuc
Visser den spqker op den kop sloeg,
toen hq in de Tweede Kamer aan hel
adrea der Vrqsinnig- eo Sec aal-demi
craten zeide»Het iz gemakkeiqk om
den gebraden haan uit te hangen, als
er geen vuiltje aan de lucht ia
In 1915 bulderde het kanon
heen en ratelden de vliegtuigen door
de lucht, doch bleef ooi land, dank
:q onze «machtelooze* weermacht, ge-
zpsard. Dit waa de let, die Troelstra
uit de feiten moeit trekken en
ran bq een krachtig gebruik maakte
ter verdediging van de stem der sociaal
democraten voor de oorlogzbegrooting.
Thans iz de lucht weer helder zoo
lacg au het duurt en ztemt men weer
evenals vóór den oorlog, tegen de oor-
logtbegrootingen. R. v. R.
PUROL er op
Als Uw Handen ruw zijn ol gesprongen
en Uw Lippen schraal en pijnlijk; maar
vooral ook bij brand- en snij wonden,
ontvellingen enallertel huidverwondingen
Het verzacht en geneest
Binnenland
Neutraliteit
Er zqn er onder oni, aldus »Het
Huisgezin*, die verklaren voor allerlei
vormen van katholiek leven en katho
lieke cultuur te voelen, zelfs alles te
voelen, mits tq, wat het apeil* betreft,
beneden andersoortige staan. Vóór
het katholieke vereenigingaleven der
halve, vóór de katholieke pers, voor
de katholieke radiobeweging, op voor
waarde, zooals wq hebben afgesproken,
dat ze, wat de voordeden, de resul
taten, de techniek enz., aangaat, zich
kunnen meten met de niet katholieke,
nen we voor het gemak aan,
dat die afspraak oprecht gemeend is,
eD oprecht ook de wensch om de voor-
deeleo eo*. ecriqk tegen elkaar af te
wegen, ^:en uitvlucht dut om sich
te onttrekken, geen opzet om het katho
lieke vereenigingzleven, ondeiwqs enz.
minderwaardig te biqven vinden.
Maar men vergeet ééa factor: dat er
bq de katholieken een achterstand was.
Het neutrale vereenigiagsleven was al
ontwikkeld, toen bet katholieke de eerste
vensteekenen gaf; het ovetheidsonder-
wq*, gebed uit de openbare kassen
bekostigd, was oppermachtig, toen het
katholieke den wedstrqd ondernam; de
liberale en neutrale pers had de open
bare meeniog reeds in haar greep, toen
de katholieke nog in de windaelen lag.
Had een vorig geslacht geëischt, dat
het opkomende katholieke vereenigiogs-
leveo, onderwq», pers ineens volwassen
volwaardig zou zqn geweest, voor
men tot aansluiting, gebruikmaking
of abonnement was bereid gevondeD,
dan zouden de katholieke organisaties
:qn verkwqod, had het katholiek onder
is zqn vlucht niet kunnen nemen en
had de Maasbode avond- en ochtend
bladen bet leven niet kunnen houden.
De katholieken, die de volle honderd
percent verlangen, maar met hun toe-
trading wachten tot de honderd percent
*qa, zqn onredeiqk; zq draaien in
n vicieuten cirkel rond.
Met de katholieke radio-bewegiDg is
!t niet anders gelegen. Gesteld dst
«ar zouden zqn al de klachten en
grieven van inferioriteit, vergeleken bq
neutralen zender, dan stemt toch
ieder toe, dat dc katholieken, die kla-
r geen band «ot hulp uitateken
op den keper beschouwd de schuld
rijn van den achterstand.
Wq spreken nief van die katholieken,
welke «neutraal* boven katholiek ver
kiezen, omdat heel hun levenshouding
neutraal is, maar van de katholieken,
die beseffen dat kalholiek-zqo ook ten
taDtien van de katholieke levensuitingen
irerplichtingen meebrengt.
Wq besluiten waarmee we begonnen
rijn: men is niet voor zqn gemak
katholiek.
Maar ook de catechismus is niet ge
makkeiqk, de Paus en de bisschoppen
zqn niet gemakkeiqk, en de parochiale
geesteiqkheid is bel i
predikaties en b