DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 1 Febr 1929 No. 88
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke n
KANTOOR; LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO
Advertentlln 28 ct. per regel. BIIIQke tarieven voor handel en nflverheld
bQ geregeld adverteeren. Advertentlln moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Epistel en Evangelie.
Zondag gtnotmd Sexagesima.
Les uit den tweeden bilet vso der. H.
apostel Paolus aan de Korlntbiers
XI, 10XII, 9.
Broeders I Gaarne verdraagt gij on-
wQzen, daar gij zelf wQs zQtl Immers
verdraagt gij het, als iemand u in sla
vernij brengt, als iemand u verslindt,
als iemand u aantast, als iemand zicb
verheft, als iemand u in het aangez'cht
slaat. Als oneer zeg ik het, als waren
wij zwak geweest ouder dit opzicht I
Waarop iemand duik roemen, (In on-
wijsheid spreek ik) daarop durf ik het
ook. Zijn zij Hebreün, ik ook; zijn zij
lsrsSlieten, ik ook; zijn zij Abraham's
geslacht, ik ook; zijn zij dienaats van
Christus, (als een onwijze spreek ik) ik
ben het meer; door zeer veel arbeid,
door gevangenissen overvloediger, door
slagen boven mate, door doodsgevaren
menigmaal! Van de Joden heb ik vijf
maal de veertig min ién ontvangen
driemaal ben ik met roeden gegerseld;
éér.s ben ik gesteenigddriemaal heb
ik schipbreuk geledeneen nacht en
een dag heb ik in de diepte der zee
doorgebracht. Door menigvuldige rei
zen, door gevaren op rlviereo, gevaren
van roovers, gevaren van mijn eigen
volk, gevaren van de heidenen, gevaren
in de stad, gevaren in de woestijo, ge
varen op zee, gevaren ooder valsche
broeders; door aibeid en kommer, door
veel oachtwakeo, door honger en dorst,
door menigvuldig vasteo, door koude
en Daaktheid. Behalve hetgeen vao
bulten komt, mijne dagelijkiche bekom
mernis, de bezorgdheid voor alle de
gemeenten. Wie weidt zwak, zonder
dat ik zwak worde.' Wie wordt gifir-
gerd, zonder dat ik btande?
Indien er geroemd moet worden, dan
zal ik op mijne zwakheden roemen. God
eo de Vader onzes Heeren Jesus Chris
tus, die gez'gei d is in eeuwigheid, weet
dat ik niet lieg. Te Damaskus bewaakte
de stadhouder van den koning Aretas
de stad der Damasceners om mij ge
vangen te nemen; en door een venster
werd ik in eene mand over deo muur
nedergelaten eo ontsuapte aldus uit
zijne handen.
Indien er geroemd moet worden (het
heeft wel geen nut), dan zal ik komen
op gezichleo en openbaringen des Hee-
ten. Ik ken eeucn mensch In Christus,
die, veertien jaren geleden, óf in hei
lichaam, ik weet het niet; óf buiten het
lichaam, ik weet het niet; God weel
betweggevoeid is geworden tot
in den derden hemel; en ik weet dal
die mensch óf in het lichaam ól
buiten Int lichaam, ik weet liet uiet;
God weet het; weggevoerd is ge
worden in htt Paradijs en geheimvolle
woorden gehooid heeft, d<e het geen
mecsch geoorloofd is te spreken. We
gens den zoodanige zal ik roemen;
maar wegers mij zeiven zsl ik niet
roemen, tcri/ij cp mijne zwakheden.
Wat-.t ook i, dien ik zoude willen roe
men, ik zou geen dwaas zijn, daar ik
de waaihcid zou zeggen; maar ik laai
het, opdat niemand mij schatte boven
heigeen hij in mi) Ziet tf van mij hooit.
En opdat de verhevenheid der open
baringen mij niet trotsch make, is mij
een prikkel mijns vleesches gegeven,
een engel van Satan om mij in hst
aangezicht te slaan. Weshalve ik den
Heer driemaal heb gobeden, dat die
van mij wijken niochlmaar Hij zeide
tot mijMijne genade is u voldoende,
want de kracht woidt in z» akheid vol
komen. Gaarne zal ik dus op mijne
zwakheden roemen, c pdat de kracht var
Chiistus in inQ wone.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; VIII, 415.
Ia dien tijd, toen eene groote me
nigte samenkwam en uil de ateden tot
Jesus toesnelde, sprak Hij in eene
lijkenlsEen zaaier ging uit om zijn
zaad te zaaien. En terwijl bQ zaaide,
v il een gederlle largs den weg; en
het weid veitrcden, en de vogelen des
hemels aten htt op. En een ander ge
deelte viel cp de rotsen opgeschoten
zijede, verdolde her, omdat het geene
vochtigheid had. En een ander gedeelte
viel tusschen de doornenen de door
nen, die tegelijk opkwamen, verstikten
het. Eo een ander gedeelte viel iu de
goede aaide, en het schoot op en bracht
honderdvoudige vrucht voort. Dit zeg
gende, riep Hij: Die ooren heeft om
te booten, dat hij hoorei
Zijne leerltogen nu vroegen Hem, wat
dit voor eene gelijkenis was. En Hij
zeide bun: Aan u is het gegeven de
veiborgenheid van het Rijk Goda te,
en, aan de ovrrigen echter in ge
lijkenissen, opdat zij ziende niet zlm,
hoorende niet verstaan. Dit ru is
de gelijkeoUHet zaad is het woord
Gods. En die langs den weg: het sijo
degenen, die hoorendaarna komt de
duivel en neemt het woord weg uit hun
hart, opdat zij niet, geloovcnd, zalig
worden En die op de rot»: zij, die, na
gehoord te hebbeo, het woord met
vreugde aannemen; maar zij hebbrn
geenc wortels: zij gelooven voor een
tijd, en ten tijde van beproeving vallen
zij af. En wat lunchen de doornen
viel: het zijn degenen, die gehoord
hebben, maar door bekommeringen en
rijkdom en vermaken des lever,s worden
zij gaande weg verstikt, en brengtn
geene vrucht voort, Eo wat in de goede
aarduhet zQo degenen die, het wooid
gehoord hebbeode, het in een goed en
best hart bewaren en vrucht voortbren
gen in lijdzaamheid.
Evangelieverklaring.
Zondag Sexagesima.
Op aandringen v.. Zj leer lis,-en
heeft de Zaligmaker zelf een veiklaiing
gegeven van de gelijkenis. De Zoon
Gods is de zaaier, die uitgegaan is om
het zaad van zijn woord uittestrooien
ia de harten der meoschen en dit nog
dagelijks doet in zijne Keik door den
mond zijner priesters. Onderzoeken we
dan bQ ons zelven in welke aarde het
zaad van Gods woord onder ons ge
zaaid wordt, om te zien cf bet ook
'tuchteloos voor ons verkondigd wordt
of dat wQ er vruchten uit trekken,
Behooren we tot degenen die hel
woord Gods minachten en niettegen
staande Gods duidelijke voorschriften
:ven volgens de beginselen dezer
'creld «Ken deel van het zaad viel
ings dco weg en werd vertreden.»
Het zaad kon zells den bodem niet
indringen. S'uiten ook wQ misschien
niet onze ooren voor de leer eau
Christus cn Zijne Kerk om te leven
volgens eigen iDiichten en verlangens
Behooren we tot drgenen, die Gods
woord wel aar hooren en er behagen
in hebben, die zelfs tot goede vo.-r
nemens gebracht worden b.v, om c r
baar en zuiver te leveo, zachtmoedig
te zQn of milddadig jegens d; arme
voeren, omdat bQ de minste bekoring
deze heilzame gedachten weer verdwij
nen Dan <Qu wc als de steemois
waarop het zaad wel ontkiemt msar
door de aanhoudende hitte der zon en
uit gebrek aan vochtigheid verdroogt
en steift.
Of behooicn we wellicht tot hen, die
het woerd Gods met vreugde aanhoo-
ren en liet aannemen maar door de
oveitol ge bekommeringen over aaid-
sche zaken en vooral door de zucht
ijde'e vermaken hel Woord Gods
onvruchtbrar laten?
Voorzeker groot is het getal van
waarvan de Zaligmaker zegt, «dat
tuischen de doornen valt, zijn zij die
nadat zij het woord gehooid hebben,
door de bekommernissen, rijkdom meu
en wellusten des levens gaandeweg ver
shkriworden en geen vrucht doen rijpen»,
Ondeizoekcn we ons zelven eens
hoe b~t komt, dat terwijl het Woord
Gr ds reeds zoo d.kwQls aan ot
verkondigd, het tot nu toe zoo weinig
vrucht heelt gehad. Zijn we wellicht
ook van bet getal, dat door Jesus
een harden weg, een steeniotsofdoorneu
vergeleken worden Trachten we dan
vao ons hart te maken een goede aarde,
door ons hart te onthechten aan aard-
sche goederen, aardrche eer en groot
beid, en bet te richten op God, bei
Hoogste Goed, bereid om uit liefde
tot Hem offe s te brengen. Dan zal
ons leven een verdienstelQk en welbe-
«leed leven wordeo, dan zullen we be
hooren lot hen, waarvan Jezus zegt
«wat in de goede aaide valt, dat zQn
zQ, die hel Wooid Gods met een goed
en oprecht hart hooren en bewaren
vrucht dragen in IQdzaambeid»,
Wie de tller.de heeft aanschouwd,
dte echtscheiding en het weder huwen
met een ander Ie weeg brengen, z»l
erkennen, dal alleen de katholieke kerk
het hier weer bQ het rechte eind heeft
:t onvoorwaardelijk vast te houden
n de onontbindbaarheid van het hu-
IQk. Denkers van alle eeuwen, zooal»
i. Aristoleles en de H. Thomas van
Aguine verdedigen die onontbindbaar
heid reeds om zuiver nstuurlQke mo
rn Is er eenmaal een scheidirg
tusschen echlgenooten tot stand geko
men, dan is het met hun geluk en dat
hunner kinderen meestal voor goed
gedaan. Veelal sleept dit een stroom
van verwikkelingen mee, waarop de
licbtsinnigen te voren in het geheel
Huwelijkstheoriën.
Ii het nummer van vorige weck heb
ben wQ de meering aangehaald van
een paar mondaine menschen over het
huwelQk. Het is heel goed verklaarbaar
dat iemand, die g, brokeu heeft met het
godsdrerst g karakter, hetiQ dan als
Sacrament, zooals bQ ons of als kei-
kelQke inzegening, zociali bQ de anders
denkenden, er toe komt om de bur-
gerlQke echtscheiding te verdedigen en
metterdaad toe te passen, en dat m
els uiterste conir «luentie zelfs de Inmi
ging van den Staal afwQst.
•MÜItiSCHEN, DIE HET WETEK
verlangen, zeer terechf, juist daarom hef nieuwe
hoestmiddel ltaliano, omdat zij zeker weten, dat
het artikel zuiver s en aan alle eischen voldoet.
1TAIMMO slaat onder voortdurende controle va»
Dr. v. Hamel Roos en Harmens en biedt den gebrui
kers derhalve juist die zekerheid, welke ieder
tegenwoordig eisclit.
(n.l. sedert 6 Sept. i860), een heel
gemak voor de Bsarniche relslustigen
in die dagenhier, in Baarn, was «het
Rechthuis» (thans Hotel Central) |de
pleisterplaats. Ook weid daar van paar
den verwisseld en zoo noodig voor de
rel* van Amerzfoort naar Amzterdam
ook bQwagens genomen, tomz wel drie
te gelQk.
De wagen kwam uit Amsterdam om
streeks 12 uur 's middags te Amtrsfooit
ao, en wsehtte daar de reizigers op,
die er uit het Noorden (Zwolle, enz
of uil 't Ooiten (Deventer, enz.) met
ren anderen poztwagen arriveerden. Te
half 2 vertrok bQ dan weer uit Amerz
foort, zoodat hij tegen half 3 te Baam
op Groeoeveld (later den Brink) aan
kwam om dan om half 6 of 6 uur de
Hoofdtlad te bereiken.
Van Amsterdam uit kon men met
dezen wagen duz op iia dag naar
Baarn, Soezt en Amerzfoort heen en
terug rQden, maar niet omgekeerd. Toen
dan ook de Holl. IJscrea Spoorweg
geopend werd (1874), waz de Snor
wagen ten doode opgeichrevenhQ
werd door het stoompaard «doodge-
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.SO
MET VOI.I.E (JAHANTIR
G. M. BEUKEN
EEMNESSERWEQ 08 TEL. 491 BAARN
haitelQk een dankbetuiging terug.
Oude Glazenwagen, gij die 100jaren
lang wel langs, maar nooit door de
hekken van Soeztdijk waart gereden,
zeker hadt gij nimmer gedroomd,
dat g(| nog eenz zoo eervol uit uw
vergeten nist zoudt gewekt worden
om langs het Palcis sell, |a langs de
VorstclQkc gastco te mogen rQdeo. Het
oor u ook«Napels slen en dan
n«. Immers lang tuit gQ hst na
dien glorie vollen dag oicl meer gemaakt
hebben, want het zou mQ niets ver
wonderen, als esn ondankbaar nage
slacht u sposdlg daarna ter vurc heeft
gedoemd.
(Slot volg'.)
grzieo, die bun
igen kinderen, welke aan de andere
partij bQ scheiding waren toegewezen,
dagelQks ZBgen passeeren, zonder dat
ze het waagden ze ook maar aan te
spreken, omdat nu eer, andere mar. of
'rouw, die met de gescheiden ech'.ge,
oo'(e) getrnuwd was, de ouderlijke
narlit over her uitoefende.
Men heeft de leer der katholieke
kerk, die echtscheiding onder BÜe om-
tandighedcn vei werpt en het samen-
vontn der echtelieden, behalve wanneer
lil om gewichtige redenen absoluut
tnmrgelQk i», steeds werscht, wel eers
hard en wrred genoemd. Het lQkt ook
inderdaad zoo, wanneer wQ huisgezinnen
niet r.ccurdeeren en elkander, zoo
»ger, riet uil kunnen staan. Wat
wij echter in de prakiQk dikwQls
gebeuren Dat dezulken na eeolgen
lijd of soms na jaren, tof inkeer komen
goed huwelijk het slot is (vooral
r een van de partijen zijn gods
dienst blijft beleven) ock al is het be
gonnen onder oinstand'gheden, waarop
aanvankelijk de zegen Gods niet rusten
kon. Ntet zelden gebeuit het, dat zulke
echtgenoot en elkander op dea duur
leeren verdragen en hua kinderen zeer
goed opvoeder, Z uden zij gescheiden
zijn, dan ware alles verloten geweest
Oneindig harder eti wieeder jQn dt
echtscheidingen In hun gevolgen, vooral
ten opzichte van de kinderen, Hoe
schoon en verheven is daarentegen het
voorbeeld van zoovele huwelQken in
oude en Goddank ook nog iu onze
tQden, waarin de echtgenooten alles
leden, alles verdroegen, soms 40, 50
en meer jaren lang, en de heiligheid
van hun verbond hoog hielden. Zoo
iets wordt tegenwoordig als ouderwetsch
uitgekreten, maar men vergeet, dal
zulke huwelQken, met meestal een gfote
schaar van kinderen, de steunpilaren
waren van Keik en MnatschnppQ.
«For better and for worse» (voor
goede eo slechte lijden) zegt de F,'i
gelsche huwelijksformule. en zoo moei
het zQn. Dat God ors katholieke volk
er voor beware, dat de moderrf? theo-
riBn ook bij o- s ingang zouden vinden
Houden wij vast aan de gezonde prin
cipes, die onze ouders en voorouders
er op na hielden, L)buwelQksbaod is
heilig eo brave katholieken en ook
andersdenkenden zullen daarnaar leven
en hecht zal die baDd blQven, wat hun
ook in de wereld overkomen moge en
welke rampen hen moge treffen.
Het huwelQk is een ernstige zaak,
die goed overwogen en nooit lichtzinnig
mag worden aangegaan en waar Gods
bQstand misschien meer dan in welken
anderen levensstaat ook, noodig Is.
De oude Postwagens op
Amsterdam.
uook T. PLUIM.
Voordat de sponrlQo de Kemstad
door «Qseteo banden» met Amsterdam
verbond, dus voor 1874, was de com
municatie net de Hoofdstad al zeer
ongeriefelQk, Wie dan ook ccoigazins
op rijn «underdanen» kon vertrouwen,
reisde deibalve liever «per pedes opos-
toloium», dut te voet. Wel be>tonder>
er, sooals biQken zal, drie verschillende
wagecdiensten, maar alle ginger,
(voor onze begrippen althans) teer lang-
tasm, kostten veel geld en radbraakten
oms de reizigers. Ja, toen er nog geen
waalweg, lag. alleen een holle landweg'
(dot so6' 1815), moesten de reiziger»
soma onderweg uilztappen en werden
sQ ultgenoodigd den wagen door de
modder te helpen duwen. Eo óént
'erden zQ door een sneeuwjacht over-
vallea vlak bQ de R. K. Pastorie van
Eemnes, waar zij in die Pastorie een
gastvrQ nacbtverblQf vondati.
Er bestonden voor 't traject Amerz
foortBaarn —Eemnez—Laren—Muiden
Amsterdam en omgekeerd drie
gendier.steo (postwagens), waarovr
air elk wat zal mcedeelen, zooals het
iQ verteld is.
1. Floor's Snorwagen,
Aldus heelte de diligence, glazen-
wagen of postwagen, die dagelQks (let
wel) van Amsterdam naar Amersfoor
heen en terug reed. Deze wagen vormd
onderdeel van de reis onderneming
(relsposi). die een zekere J. Floor
Vreeland op touw had gezet, zooals
voor 't goederenvervoer nog altijd Van
Gend Loos bestaat. Deze diligence
heette daarom «Floor's Snorwagen»,
want hQ «snorde», d.i. snoof langs der,
weg met een snelheid van wel 10 K.M.
per uur, voor dien tQd ren record I
(E n fiels.Qder kan grmskkelQk 15 K M
doen) HQ had dus 4 4 5 uur noodig
voor den weg van AmersfoortAmster
dam (en 5 kwnrri'r van Amersfoort
r.nar B.arr),
E ken voorm'dJag omstreeks 11
(maar reken er op, dat het op
kwartier of half uur niet aankomt) el
morgen om 11 uur kwam bij vooi
Hotel Groeneveld (o weet wel ren half
uur gaans van den B ink te Baarn) uil
Amsterdam aan, Hier stegen de relzi
g:rs voor Baarn uit ('f anders een
kwartier verder aan den Oranjeboom),
want door 't dorp Baarn ging ItQ aan
vankelQk nog niet. Reizigers uit Baarn
naar Amersfoort stegen dan op een
van de beide halten in. Om daar niet
In regen cf wind een kwartier of langer
te moeten wachten, kon men in 't Hotel
Groeneveld in de gelagkamer gaan, en
dit kon ook gebeuren aan de herberg
«de Or-"jtboom», waar de neg den
vun Baarn naar Hilversum kruist. Het
uithangbord aldaar vertoonde 'n Orar Je-
boom, zeer gepast wegens de nabQheld
van 't Paleis SoestdQk.
Enkele jiren vóór zijn dood de
postwagen ia n.l. doodgereden I
deed hQ ook den Brink van Bsarn
1) ln dit opstel heb Ik de monde
linge gegevens van een Baarnscher
ingezetene verwerkt, die meermalen ,ne
die postwagens geteisd heeft. Zoo komt
het, dat ik ook Baarn telkens o,
2. Schimmel'* Glazenwagen.
Het wat dus weoschelQk, dat men
ao Amersfoort, Soest eo Baarn uit
óók op één dag naar Amsterdam heen
en terug kou rQden, Voor zulk een
dagelijkachen dienst evenwel waren,
aar bet scbQot, geen reizigers genoeg,
rel voor een paar maal per week.
Daarom werd door den logementhouder
Schimmel, aan de Varkenemarkt te
Amersfoort, eiken Maandag en Woens
dag een dient! op Amsterdam geopend.
Deze wagen werd ora rijn vele ruiten
(dat was voor den uitkQk) de «Glaien-
wagen» genoemd, hQ reed morgene
om half 5 al van de Varkenemarkt af,
glog door Soest, laags SoettdQk, hield
niet aan den Oranjeboom op, n
stopte wel op Groeneveld. Om 9
bQ dan in Amsterdam (natuurlQk
de noodige speling) en hQ vertrok
vandaar weer om half 6, zoodat
Hoofdstad ruim 8 uur tc
schikking had, 's Avonds half 9 was hQ
weer op Groeoeveld, 9 uur io Soest
(KerkenQk) en half 10 in Amersfoort.
Een enkele reis van Baarn naar Am
sterdam kostte 1 50 (wat nu met f 6.
overeenkorr.ilvoor Amersfoort—Am
sterdam zal dus f2,— gerekend zQn.
Ook deae dienst werd in 1874 door
:n trein «doodgereden».
Toch is de oude gele wagen later
nog i dag uit sQrr rustige ruste te
voorschQn gehaald, om triomfantelQk
door Baarns straten, ja zells langs 't
bordes van 't Paleis SoettdQk te rQ
Het was n.l. op 31 Augustus 1
toen de jonge Koningin haar lóen
jaardag vierde. BQ die gelegenheid
vormde sich le Baarn ren Feestcom
missie, om o.e. een Historischen Op
tocht uit Baatns verleden te houden.
(Ik was secretaris, zoodat ik thaut
eigen ervaring spreek.) NatuurlQk mocht
in dezen stoet ook de onde Glazen
wagen niet ontbreken.
Gelukkig bad de heer Schimmel (Hotel
dz Ztvaun, Amersfoort) zQn oude dili
gence nog ongerept bewaard; het voer-
luig werd wnt opgekalefaterd en reed
torn naar Baarn om in den feeststoet
mee le doen.
Het was ztlfs gelukt den ouden pos
tiljon nog op te sporen, die dan ook
met hoorn op den bok troonde. Als
passagiers (in den feeststoet) mochten
meerijden acht oude vjouwtje
mannen uil Baaro, die dezen dag
gratis rit door Banrn hadden, ja selfa
de jarige Konirgin mochten zien, daar
de stoet verlof had gekregen langs het
bordes van het palets te mogen trekken.
Dat was een vroolijk vrachije, die
oudjes in dat oudje van een diligence.
NatuurlQk had dese wagen veel bckQks
de ouderen in Baarn zagen een goeden
b kerde na 20 jarett weer terug ru de
jocgertn waren een en al verbazing,
dat die gele, glazen kast vroegtr ais
«-pooitrein» voor Baarn had dienst
Toen bet oude vehikel op het ge.
wichtige oogenblik langt het Kooit,klQke
bordes reed, waar de Koningin en Haar
Moeder reeds stondeo (ik was
getuige van), liet de oude postiljon een
extra saluut uit sQn oude hoorn wei
klinken. Onder het gewuif der oudj<
die op deze wQze hun jonge, jarige
Konlngio wilden huldigen, moesten
Moeder en Dochter hartrlQk om dit
aantrekkelijk feestnummer lachen
wulfden ZQ vao het bordes af
Bestuurders
van Motorrijtuigen.
(w.o. ook begrepen twee- eo driewielers).
Evenals sulk» is geschied voor voet
gangers, wielrijders en wleliQdatcrs, tQo
ook voor bestuurders van motorrQtui-
gen verscheidenr- bepalingen vastgesteld,
welke dienen te worden cagcleefd,
willen de bettuurs niet de veiligheid
van het vetketr In gevaar brengen en
ala gevolg daarvan met de politie In
aanraking komen.
Beituurderi van motoiiQluigeo (dua
ik twee- en driewielers) sorgt:
le. dat ge steeds In het bezit zQt van
n te Uwen name staand geldig rQ-
bewQs
2c. dat ge steeds in het besil zQt
in het aan den eigenaar of houder
afgegeven nummerbewQt;
3e. dat de op het door U bestuurde
motorrijtuig aangebrachte kenmerken
steeds duidelijk zichtbaar zQn
4e. dat ge steeds, wanneer ge van
voornemen sijt plotseling vaart te ver
minderen, stil te houden of van richting
te veranderen, hiervan op duidelQke
wQze buiten het voertuig doet blQken.
(Dit moet dut ook geschieden, al is er
geen ander verkeer)
5e. dat ge steeds de rechterzijde van
den weg houdt, teniQ ge moet uitwQ-
ken bQ het inhalen van motorrijtuigen,
óe. dat ge oiat passeert bij het in
halen, indien van tegenovergestelde
richting verkeer nabQ is
7e. dat ge niet ala bestuurder op
treedt, wanneer ge veikeert onder in
vloed van alcoholhoudender) drank
8e. dat ge niet rijdt op zoodanige
ij ze of met zoodanige zoelheid, dat
ge daardoor de vedigheld co de vrQhctd
an het verkeer in gevaar brengt;
9e. dat ge in bochten steeds de
rcchieriQdc houdt (passeeren ie du*
zoo goed alt uitgesloten io bochten)
10e. dat ge Uw motoriQtuig niet op
of nabij hoeken van wegen laat staan.
(Plaatst Uw motorrijtuig steeds op
minstens 10 Meter afstand daarvan,)
11e. dat ge nimmer Uw moiorrQluig
zoodanig plaatet, dat ge daardoor bel
verkeer op den weg belemmert, (Plaatst
dus Uw motorrQtuig steeds sooveel
mogelijk ter rcchtersQdc op den weg]':
dat Uw motorrQtuig voonien is
tn nauwkeurig werkend stuur-
toeatel
13e. dat Uw motoriQtuig is voorzien
n een of meer op duldelQk zichtbare
laats, waarop ttjn aangegeven de
ibriek en het fabrlektnummer van het
onderstel, het vermogen in paardckrach-
ten van den motor of het aantal en de
boring der cylinders en het eigen ge
wicht van het rijtuig
14e. dat Uw motoirQluig of meer
dan drie wielen, van grootereo radstand
2 M. of zwaarder dan 350 K.G.
tien is van een inrichting om
achterwaarta te rQden;
15e. dat Uw motorrQtuig voorzien ia
m tenminste tiuee onafhankelijk van
kaar krachtig werkende, onder Uw
bereik zicb bevindende remmen, met
van het rQluig iader oogenblik
tot stilstand kan worden gebracht
16e. dat Uw motoriQtuig of meer
dan drie wielen is voorzien van eene
inrichting in staat om tcifs bQ het be
stijgen van steile hellingen tarugloopen
geheel te beletten, doch alleen In geval
een der remmen aan dezen eiech niet
voldoet