is. PIRATE n„ Meer Coupons J. Qerritse Onbreekbare Trechters ITAUANO DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 et Vrijdag 1 Maart 1929 Mo. 96 Twee en Veertigste Jaargang KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQM1DDAO AdvertentlCn 29 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en n|verbetd bj geregeld adverteeren. Advertenüën moeten Dinsdag en Vrfldag vóót 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Eén manier óm zelf niet omhoog te komeji, is voortdurend anderen neer ie halen. Epistel en Evangelie. DERDE ZONDAG VAN DE VASTEN. Lei uit den brief van den H. spoitel Paului aan de Epbesifirs V, 19, Broeden I Weest navolgen van God, als xeer geliefde kinderen, en wandelt ita liefde' gelijk ook Cbristui gebad en Zich selven voor ons gegeven beeft all eene offerande en een slacht offer Gode tot een aangeoamen geur. Doch ontucht en allerlei onreinheid of gierigheid worde selfs niet genoemd onder u, gelijk bet heiligen betaamt; noch schandelijke, ncch dwaze praat, noch onbetamclgke scherts, die niet past: maar veeleer dankzegging. Want weet dit en beseft, dat geen ontuchtige, noch 'gierigaard, hetgeen afgodendienst is, eifdeel heeft in bet Rijk van Christus in God. Dat niemand u verleide door gdele redenenwant om die dingeD komt de toorn Gods over de kinderen des ongeloofs. Wordt dus hunne deel genomen niet. Want gij waart eens duisternis, nu echter licht io den Heer. Wandelt als kinderen des lichts! de vrucht toch des licht Is in alle goed heid en rechtvaardigheid eïl waarheid. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XI, 1428. In dien lijd dreef Jesns eenen duivel uit, en deze was stom. En toen Hij den duivel bad uitgedreven, sprak de stomme, en de scharen stonden ver baasd. Doch sommigen van ben zeiden la Bci'zebub, den vorst der duivelen: drfjft Hij de duivelen uit. En anderen. Hem op de proef stellend, vroegen van Hem een teeken uit den hemel. Hij nu, hunne gedachten ziende, sprak tot henElk Rijk, dat tegeo zich zelf verdeeld is, zal verwoest wordeD, het eene huis zal op het andere va Indien nu ook de Satan legen zich selven verdeeld is, hoe zal zijn Rijk stand houden daar gij zegt, dat Ik in Bc£ zebub de duivelen uitdiijfr. Doch zoo Ik io Bcglzebub de duivelen uit drijft. door wien dan drijveD uwe zonen ze uit? Zij derhalve zullen uwe rech ters zijn. Maar, zoo Ik door den vinger Gods de duivelen uitdrQf, dan is waar lijk het Rjk Gods lot u gekomen. Wanneer een sterke, gewapend, zijn hof bewaakt, is he'geen bij beslt in veiligheid. Doch als een sterkere dai hij hem overvalt en overwint, zal hij hem al zijne wapenen, waarop vertrouwdeontnemen en zijnen bult verdeelen. Die niet met Mij is, Is tegeD en die niet met Mij vergadert, Wanneer de onreine geest van den roentch is uitgegaan waait bij rond door dorre plaatsen, zoekend naar rust; en ze oict vindend, zegt bi; Ik zal terngkeeren In roqn huis, van waar ik beo uitgegaan. En gekomen einde, vind bi het schoon geveegd en opge sierd. Ai» dan gaat bi en neemt met zich zeven andere geesten, boozer dan bi self; en binnengegaan zijnde, wonen zij daar. En het laatste van dieo meoscb wordt erger dan het eerste. Het geschiedde r.u, toen Hi dit sprak, dat zekere vrouw uit de schare hare stem verhief en tot Hem seide: Zalig de schoot, die U gedragen heeft, en de borsten, welke Gij gezogen hebtl Doch Hi sprak: Ja, salig si, die Gods woord hooren en het bewaren I Evangelieverklaring. Derde Zondag hi de Vasten. Uit dit Evangelie blijkt welk een aikeer en haat de Fharistün. hadden tegen Jezus. Toen Hi op sekeren dag eeD ongelukkig mensch hielp door het uitdoven van een duivel, waardoor deze bezeten was, duifden si Hem zelfs voor een handlanger van deD duivel te verklareu, «Welk een boos aardigheid I segt de H. Chrysostomus, welk een afschuwelijke godslastering 1 Jesus den eeniggeboren Zoon Gods voor een handlanger van den duivel uit te scheldeoI» Doch welk een troost ook voor alle vrome en rechtvaardige zielen I Want is het ziel waar dat de wereld sinda de eerste dagen van bet Chris tendom de volgelingen van Christus ook beschuldigd hebben van allerlei dutveUcbe haldelingen.? Weiden se niet uitgeroeid als dieven, moordenaars, brandstichters, oproermakers enz. Niet alleen io vroeger dagen maar ook thans nogin Mexico! Worden daar de priesters en eenvoudige kloosterzusters niet be schuldigd cu veroordeeld als aanstokers van moordaanslagen en dynamiet-ont- ploffingen I Worden in onse eigen om geving oose goede werken door de vijanden van God en Zijne Kerk niet beschimpt, versmaad en-gehoond? O, gij «rome en rechtvaardige sielen, troost u dan ais giftige toogen uw goede daden bedillen, u verkeerde bedoelingen toeschrijven of u van misdadige hande lingen beschuldigen waaraan ge nooit gedacht hebt. Want ziel, uw Meester is het niet beter gegaanook Hij werd versmaad en gelasterd alt een hand langer dei duivels omdat Hij veel goed deed en ongelukkige roentchen van den duivel verloste. Bondig en ktlm weerlegde onse Za ligmaker de godslasterlijke beschuldi ging zijner vijanden. Een schoon voor beeld voor ons, hoe wij onze betcbui- igert moeten behandelenwij moeten hen niet met schimp- en scheldwoorden overladen, maar de lastering, die ons onschuldig wordt aangewreven, met bondige en bedaarde redenen weerleg gen en verder deokeu aan 's Hceren woord: «Zalig zljt gij wanneer men u om Mijnentwille vervolgt en van allerlei kwaad beschuldigt, verheug en verb'jjd u, want uw loon zsl groot zijn In den Hemelt. Nadat Jezus nu de duivel had uitge dreven, waarschuwde Hij zijn leerlingen dat de booze vijand alle pogingen in het werk zou stellen om terug te keereo in bet huis (d.l, den mensch) dat bij verlaten bad en mocht hem dit gelukken de toestand van dien mensch verschrik kelijker sijn sou dan vroeger. «Het laatste vso dien mensch wordt erger dan het eerste, a O mochten sQ tlch daaraan spiegelen die sich door berouw en boetvaardig heid brkeerd hebben tot den Heer hunnen God! Hun vijand, de duivel, zal alles in het werk stellen om bet verloren terrein te herwinnen, desnoods andere geesten met sich medenemeo die booier nog sijn dan hjl Dat zij hiernit leeren op hun hoede te z§n, te waken en te bidden, want hun hervallen in de zonde is volgens de uitspraak God erger dan hun eerste sonde. Overweging voor den Vastentijd. Ik aal Hem laten geeselen en dan vrijlaten. Na het verhoor bij Csl'phas, die in gehuichelde theatrale vertooolng zich het bovenkleed scheurde, moet Jezus voor Piiatut gebracht worden om van hem bekrachtiging te verkrijgen van het vonnis, dat de boogepriester reeds had Pilatus weet geen taad met den Man, in wien hij geen schuld kan ontdekkeo en bij tracht sich van de netelige po sitie, waarin de Joden hem brengen, af te maken, door deD Gevangene naar Herodes te zenden. Drie, die reedt veel van Jesus ge hoord heeft, besluit Hem tot vermaak zijn hofhouding te gebruiken en Hem daarna weer naar zijn ambtgenoot terug te zenden. Zoo staat Pilatus weer opoieuw voor het dilemma: Jesus vrijlaten cd der Joden aanklacht bJJ den keizer trotsee- en of toegeven aan het onrechtmatig •erlangen van het volk en Godsmoord zich bezoedelen. De zwakkeling gaat schipperen: Ik zal Hem laten geeselen en dan vrjlaten. Maar Pilatus, hoe Is het mogelijk? Weet ge wel, wat ge daar besluit.' Ge vindt geen schuld in Hem ei suit Hem laten geeselen I De Pilatutfiguur leeft nog steeds voort onder ons. Wanneer wij ons christenen noemen, volgelingen van den Onschul dige, die thans aan ons geestesoog voorbijgaat, dan erkennen wij daarmede, dat de aanklacht tegen Hem een val- sche is, ook wij vinden geen schuld in onzen Verlosser, maar blikken in eer biedige, be wondering op oaar dat reine gelaat met dien verdragenden, liefde vollen blik, om ouzentwiile. Maar wanneer wij tegelijkertijd het ■Non lerviamt (Ik dien U niet) in onze daden demonstreeren en den blik af wenden, waar wij dezen van Ji verdragen kunnen, dan geven wij Hem over aan den smaad der wereld, Zijn .vijanden. Minder te sparen! Waarom tijd te verliezen met het sparen van andere sigaretten- coupons, indien U voor hot halve aantal PIRATE punten hetzelfde, of een beter cadeau kunt bekomen? If Coupon bij 10 Sigaretten, 3 Coupons bij 20 Sigaretten. De hoogste kwaliteit Virginia Cigarettes Vraagt door onderstaanden bon onzen gratis catalogus met 5 Vrije Coupons (Iets nieuws) Wandel onze show rooms eens rond en be zichtig de collectie van meer dan 1000 prach tige geschenken. Geen Tijdverlies! Inwisseling van cou pons met prompte af- BO N (te petten io op«a enveloppe, port» 1 I Aan de BATCO Postbus 716. Amalerda It. (t-Khenken mei 5 Vrije Coupons. Pilatus is een Romein, die niet in Hem gelooft, wj gelooven wel in Hem. Stasn «5 dsn niet vrel meer schul dig De rollen sijn gelijk, waar de land voogd de Joden vreest, ook wij vreezen de wereld; masr wij als belijders van de leer, die Jezus ous bracht, c ff er en Hem op aan den drang, die de kwade hartstochten op ont uitoefenen. £o wij weten, dat wij God zulks aandoen, wat Pilatus niet wist. O. Jezus heeft het wel niet verdiend, mssr wij zullen Hem laten geeselen door Zijn vijanden. Wij hebben immers allen tijd, om terug te komen op onze heillooze besluiten. Wij zullen eerst toe- geven aan genot en uitspatting en dan... dan zullen wij Jezus vrijlaten. Dan keeren wij terug op onze scbre :o en Jezuz, die vergeet en vergeeft, zoosls niemand dat ooit zal kunnen, zal ont weer diukken aan Zija bloedend hart. Om U heb Ik dit allet verduurd, val toch niet weder terug in de zonde, maar gedenk Mijner, wanneer het stormt misschien io uw ziel en het kwaad worstelt met bet goed om den voor rang. Gedenk Mijner, die zooveel voor U leed en geef Mij een weinig terug ian de liefde, die Ik io uw hart heb neergelegd. Wees geen Pilatus, die iu liffs slap heid, den volkswil niet durst trotseeren Mij liet kruisigen, die geen andere schuld had, dan de zondenlast der men- scheo op Mijn doorbloedde schouders. Wat zou bet wereldbeeld er ander9 uitzien, wanneer wij de inspraken van ons geweten durfden volgen en onze omgeving niet vreesden. Maar er is een voordeel mede ge moeid, indien wij kleur bekennen, wij krijgen dien post niet, waaneer wij uit komen voor ons beginsel, wij kunnen eigenlijk dien vuilprater niet uitstaan, ■ar wij willen zijn gunst niet verspelen. Wij zouden die omgeving gaarne mijden, want wij gevoelen telkens weer, 'at we er ons geloof in de waagschaal •ggen, maar wij zouden bevreemding wekken en onz moeten verklaren dat nooit. Wij zouden wel gevolg will ingeven aan dien drang, die op ons wordt uit geoefend, om onze krachten in dienst te stellen van de goede zaak, vreezen, dat men ons er op zal aanzien en ons voor const quenties plaatsen. Alsof niet juist net goede werk tot celfheiiiging moet voeren, vreezen we onze critici, die het zich zooveel ge- LL..it Banme,tjn. in en zelf geen hand uitsteken. En toch zjo ze ont van dienst. Zij ons werk dringen ons naar een streven van volledige overeenstemming tuzschen woord en daad. En dat kan onz alles waard sjjn, Indien wij geen zelfgenoegzaamheid bg ons willen ook gaarne doen met de herderlijke brieven van de 4 andere bisschoppen, maar plaatsgebrek belet onz dit. Daar de brieven echter teer vrcl uttigs bevatten, waarop de aandacht niet genoeg gevestigd kan worden, zullen ag de voornaamste punten in zkortc uittreksels behandelen: Mgr. Aengenent, bisschop van Haai en heeft als onderwerp van sja ver maning gekozen«Hel liberalisme». Dit is een geestesrichting, die alt grond- princiep huldigt de absolute vrijheid van deo mensch, zoowel op staatkundig als op economisch terrein. Ook van een autoriteit bij het leergezag wil het liberalisme niet weten. Het gezag io den staat komt volgens dit leerstelsel niet van God, maar wordt louter door deo wil der staatsburgers opgedragen bepaalde personen, die het bewind en zoolang het met des wil der burgen overeenkomt. Iets xeer vaagt en ootztandvastigs dus. Op economisch terrein huldigt het liberalisme bet eigen- belarg alt de eenige drjfveer. Vrije en ongebreidelde mededinging dus; de ijzeren wet van vraag en aanbod regelt alles. Geen wonder, dat dit harde stelsel tot verschrikkel^ke toestanden geleld hcefr, waarbij de christelijke naasten liefde geheel en al oolbrafc. Kinder- kweeken. Wij zouden wel meer vrede met onze omgeving wentchen, maar en moest eens denken, dat wj ons ■twoord niet gereed hadden. Wij maken ons zelf wijs, dat plicht is dwingt, iedereen de waarheid te seggen en wij vergeten, dat de naasten liefde van ons eischt, dat wij vrede houden met alle mensch en, voor zoover :t van ont afhangt. Ook al wordt onz huichelarij verwe ten, omdat wij niet op al het onaan gename ingaan, dat onz wordt aange daan. moeten wij weten te zwijgen en liever onze gemoedsrust trachten te be waren, door het ontloopen van bemoei zieke menschen, die eerlijk willen beeten. Wij kunnen Jezus en het volk niet vriend boudeo, want dan verlaten wij Hem om bet volk. Soo sou de wereld het pleit winneo de Christns wel alt wereldfiguur bij uitnemendheid in ons midden staan, ondanks alle verguizing, maar met de klacht op de lippen: «Wat heb Ik u misdaan lar van nu af aan willen wij breken die halfslachtigheid. Wij willen breken met de wereld, waar se van ons 'raagt Jezus bij baar achter te stellen. Aan deD voet van den geeselpaal, gegrepen door den ontzettenden aaDblik an het werk van Jezus' beulen, zullen 'ij voor altijd onze goede voorm nederleggen, om Zijo pijnen te vi deren en Zijn wonden te heelen. Zoo hebben wij het nimmer gewild i wij zullen het door een beter leven ongedaan maken. O, lieve Jezus, Wiens aanblik bet diepst der slele roert, wij sidderen van ontzetting, nu we de gevolgen zien 'an onze zonden. Wij klemmen de han- len ineeD en io vervoering laten wij ons gaan, om diep in te leven, wat hier ons geschiedt. En dan is voor altijd i heilig voornemen gemaakt, U nim- r meer door het kwaad te bedroeven, pijnigen, te geeielen. Dan rest ons slechts uw hulp af te smeekeo, opdat wij staande blijven en na den goeden strijd gestreden te hebben, getrouw U» wet, die wij ons zeil levendig voor den geest roepen, mogen verder gaan in dit leven. Help ode, opdat wij U« Rijk mogen binnen gaan, waarvan Gij ons de poorten door een zee van smi ten heen, hebt beropend. A. V. De Vastenbrieven 1929 van het Nederlandsche Episcopaat. Het mandement van Mgr. den Aarts bisschop van Utrecht hebben wij, alt oodsrhoorigen van het aartsdlocees, in tfn geheel opgenomen. Wij zouden dit Drogist. Uanslr. 34 Telefoon 564 Burn RIJWIELEN TEGEN FABRIEKSPRIJZEN vanaf f 37.50 MET VOLLE OARANTIB G. M. J. BEUKEN EEMNESSBRWEG 68 - TEL 451 - BAARN (leis nieuws) regelen of het moest in het den werkgever zjn, absoluut eenzijdige vaststelling van bet loon zonder mede- zeggingschap van den arbeider, ver schrikkelijke lange werkdagen enz. De ouderen onder ons herinneren zich die toestanden, gevolg van het liberalisme, nog zeer goed. Het U een feit, dal ook katholieke werkgevers van den ouden stempel het economisch libera lisme oog aanhaogco, tenminste in bun it. Mgr. Aengenent komt er tegen op, dat aan de kerk verweten wordt, dat dit afschuwelijke stelsel verdedigt. Men verwart daarbjj den strijd vac kerk voor het privaatbezit met het dedigeu van «de brandkast». Zeker kerk neemt den persoonleken eigendom in bescherming, omdat deze wortelt in het natuurrecht van den mensch, maar of nimmer beeft de kerk het libera lisme verdedigd of goedgepraat, integen deel. Wanneer de rijken en machtigen dezer aarde zich tegenover hun onder geschikten slechts gedragen volgens de leer en den wensch der kerk, dan de sociale kwestie opgelost. De wet i naastenliefde moet gecD ijdele klank zijn. Ons streven naar aardsche goederen is alleen dan redeljk, als wij trachten te verkrijgen wat passend is om te leven in den stand, waarin God ons plaatste, terwijl wij ont daarbij dan nog ernstig hebben al te vragen, of dc eiscben, die men tegenwoordig aan zijn stand steil, niet opgevoerd worden tol een peil, dat boven het redel§ke uitgaat, ten koste van de bear hen, die in onsen dienst arbeiden. Een goede maatschappelijke orde is alleen dan denkbaar, als de liefde hare En daaraan ontbreekt nog veel te veel tengevolge het doorwerken der liberale begin selen in de economische verhoudingen. Niet het egeïime van het liberalisme, ook niet het groepsegoïsme van hei socialisme, hetwelk io wezen er niet van verschilt, maar alleen de naasten liefde van hel Christendom kan de ge schokte maatschappij redden. En het is de plicht der Katholieken, daai co daarvan aan anderen bet voorbeeld te geven. De Katholieke kapitaalbezitters moeten bezield zijn met de streving om ook aan degene die io bun dienst zjjo, een inkomen verschillen, dat hun een menschwaardig bestaan versekert. Zij moeten zich het woord herinneren van Benedi dat de economische verhoudingen veel meer moeten geregeld worden door de naastenliefde dan door de rechtvaardig heid. Zij moeten daarom het streven der arbeiders naar verbetering van levensvoorwaarden met welwillendheid tegemoet komen en hun lidmaatschap geneeskrachtig en lekker! een er ordel$ke vakvereeniging niet tegenwerken, maar veeleer begunstigen. Want bet streven der arbeiders naar ite fftlijke welvaart is volstrekt niet materialistisch. Zoolarg dat streven zich beweegt binnen rcdelfkc grenzen co ondergeschikt b!$ft aan de behartiging der geestelgkc belangen, ligt het geheel en ai binnen het bestel der Goddetykc Voorzienigheid, Die den mensch schiep alleen met een onsteifefijke ziel, r ook met een «loffelijk of materieel lichaam. Maar dan ligt bet ook io Godz bedoeün g, dat beide deelen, waaruit de mensch botaai, <p pstictde «jielot ontwikkeling worden gebracht ea op passende «ijs* verzorgd worden. 2$ moeten ten slotte leeren inzien, dat ook zij verplicht zijn om zich katholiek te organizeeren, omdat alleen door middel van organisaties invloed kan worden uitgeoefend op de richting, waarin de maatschappij zich ontwikkelt. Eo dit allee zal des tc gemakkelijker geschieden, naarmate wij ons meer ber inneren, dat de arbeidcrssiel in de oogen van God even grootc waarde bezit als de ziel van dengene die meer met aardsche goederen bedeeld iz, en dat ook de arbeiders door hel bezit der zelfde onsterfelijke ziel evengoed io zich omdraagt het beeld van God, den gemeenscbappelijkeo Vader van alle menschen, die daarom allen broe- Binnenland Ontsiering vu Matuorzchoo». De Directie van P.U.E.M. heeft be sloten voor haar electriich bedrjf een bovengrondscben kabel van 100.000 volt aan te leggen van Utrecht naar Amersfoort. Voor dezen aanleg zullen ijzeren palen gebruikt worden 20 M. hoogte, die o.a. in bet schoonste deel der gemeente Soest zullen worden geplaatst. Volgens inlichtingen zal dese leiding aangelegd worden van de Lage Vum- scbe ai dooi de bosschen van Pijnen borg, dwars door de Soesterduinen en bosschenover de bekende heuvclrij achter de Van Beuningeolaan en ver volgens door weilanden naar den straat weg SoestAmersfoort, Het spreekt van zelf dat deze aanleg bet natuurschoon in de provinde en niet het minst dat van de gemeente Soest op ergerlijke wijze zal ontsieren. Naar w| vernemen heeft het gemeente bestuur van Soest reeds tja protest laten hooreo, terwijl van particuliere zijde een comité is gevormd om deze heillooze plannen te voorkomen. It de Statenvergadering hebben W. H. de Beaufort, van den Brink en Ver - mooten met klem het college van Ged. Staten geadviseerd alles te doen wat mogelijk is om deze leiding ondergronds te doen aanleggen. Zij hebben daarbij natuurlijk gewezen op de ontsiering van het natuurschoon, die een eventuede boveogrondsche aanleg met zich zal brengen, terwijl de heer van den Brink bovendien wees op de groote gevaren verschillenden sard, niet het minst voor de vliegers te Soesterberg, die een noodlanding moeten maken of met mistig weer te kampen hebben. Namens Ged. Staten deelde de heer Van Andel mede, dat het college allés zal doen om het natuurschoon In dese provincie te behouden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1