J. Qerritse
Onbreekbare
Trechters
ITALIANO
DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 8 Maart 1919 No. 98
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEGRACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQM1DDAG
AdvertentiCn 25 ct per regel. BlIIJke tarieven voor handel en nQverheid
bQ geregeld adverteeren. AdvertentlCn moeien Dinsdag en Vrfjdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Ondervinding is zoowat de duurst
mogelijke vorm van opvoeding, maar,
zvoals de meeste kostbare dingen, is
zij goed.
Epistel en Evangelie.
VIERDE ZONDAG VAN DE
VASTEN.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Galaten; IV, 2231
Broeders I Er staat geschreven dal
Abraham twee zonen bad, eenen van
de slavin en eenen vau de vrQe vrouw.
Maar die van de slavin werd naar hei
vleesch geborendoch die van de
vrije vrouw krachtens de belofte, Dit
nu is bij wijze van voorafbeelding ge
zegd. Want deze zijn twee VerbondeD.
Het eene op den berg Sina, dat tot
dienstbaarheid baart; en dit is Agar.
Want Sina is een berg in Arabid, die
verwant is aan het tegenwoordige Jr
zalem, dat nu is en met zQoe kinderen
diensbaar is. Maar het Jeruzalem, dat
omhoog is, is vrijen dit ia onse moeder.
Immers staat er geschreven: Verheug
u, gij onvruchtbare die olet baart I jubel
luid en juich, gij die geen werdo hebt'
Want talrijk rijn de klDderen der een
zame. meer dan van haar die den mat
beeft! Wij nu, broeders! zQn, volgens
Isrilk, kinderen der belofte. Doch
evenals toen hf, die naar het vleeach
geboren was, degene vervolgde, die
het naar den geest was, zoo ook nu.
Maar wat zegt de Schrift DiQf uit de
slavin en haren zoon, want de zoon
der slavin zal niet erfgenaam zijn met
den zoon der vrije vrouw, Derhalve,
broeders I zijn wij niet zonen der slavir.
maar der vrije vrouw met welke vrij
heid Christus ons heeft vrijgemaakt.
EVANGELIE
volgens den H, Joannes; VI, 115.
In dien iQd vertrok Jezus over de
see van Galileo, welke die van Tiberias
is; en Hem volgde eeoe groote menigte,
omdat zQ de wonderteekenen zageo
welke HQ deed aan ben, die krank
waren. Jesus steeg dan op den berg
en zat daar neder met zijn leerlingen.
Paschen nu, de feestdag der Joden,
w„ z:er nabij.
Toen dan Jesus zijne oogen opsloeg
en zag, dat eene zeer groote menigte
tot Hem kwam, zeide hij tot Philippus:
Van waar zullen wij brooden koopen
opdat deze eten Dit nu zeide Hij om
hem op de proef te stellen; want Hij
zelf wist wat Hij doen zou. Philippus
antwoordde Hem: Voor tweehonderd
tienlirgen brood is niet voldoende voor
ben, opdat ieder een weinig ontvange.
Een zQner leerlingeo, Andreas, de broe
der van Simon Petrus, sprak tot Hem
Er is hier een knaap, die vijf geisle-
brooden en twee visschen heeft; doch
wat is dit onder zoo velen I Jesus zeide
dan: Doet de menschen nederzittenl
Er was nu veel gras op die plaats Zij
zetten zich dan Deder, de mannen ten
getale van omtrent vijfduizend. Jesus
nam dan de: brooden en, na gedankt
te hebben, deelde Hij ze uit aan| de
nederiittendeneveneens ook van de
visscbeD, zooveel zij verlangden. Nsdat
sij nu verzadigd waren, sprak Hij tot
zQne leerlingen: Verzamelt de brokken,
die overgebleven zijn, opdat ze niet
verloren gaan. Zij verzamelden ze dan
en vulden twaalf korven rret brokken
vao de vijf gerstebrooden, welke hun
die gegeten hadden, waren overge
schoten. Toen dan deze menscben bet
door Jesus verrichte wooderteeken ge
zien hadden, zeidea zij: Deze is waar
lijk de Profeet, die in de wereld komen
moet. Jesus dan, wetend dat zij wilden
komen om Hem mede te voeren en
koning te maken, ontweek weder op
den berg. Hij sl'cé".
met een even grooten ijver, vol
langen, naar Jezus' luistrren ons leerende
den weg die leidt naar den hemel.
Ten andere treft ons het groote mede
leden en de zorg die de Zaligmaker
voor het volk had. Hij zag die groote
menigte die niet te eten had en Hij
wilde ze niet ongespQid naar huis terug
zenden. Leert ons dit niet in al a
nood met een kinderlijk vertrouwt
te zien naar Hem die al onze nooden
kent en die ons dikwijls op wendetbare,
onverwachte,wijze redden kan. gelijk
Hij iq de woestQn vijf duizend mannen,
zonder de vrouwen en kinderen te reke
nen, heeft gevoed en gespQsd i
Jezus nam dan de brooden, en «als
Hij gedankt had« deelde Hij ze aan de
schare uit. Het gebed dat Jesus hier
verrichtte zij ons ten voorbeeld om,
gelijk het ChristeneD be'asmt, steeds
vóór en ook ra het eteD te bidden.
Vóór het eten opdat God de tpQzen
moge zegenen, opdat zij ons verster
ken, ons verkwikken en onze afgematte
lichaamskrachten weer vernieuwen. Na
om Gods onze dankbaarheid
te betu'gen voor de weldaden, met
welke Hij ons gezegend heeft I Moch-
we deze gebeden steeds met groo
eerbied en aandacht tot God op
zenden Dat itder buisoverste zijne
onderhoorigen daarin meteen stichtend
voorbeeld voorga eD zorg drage dal
ieder lid vao bet buisgeziD deze oefe
ning eltQd eerbiedig en aandachtig ver
richt.
Jezus spijzigde dan op wonderbar*
wijs: de menschenmenigte. Dit mirakel
is bet zinnebeeld van het veel grouter
>onder waardoor Christus Zich zelf
dagelijks aan duizenden en duizenden
te nuttigen geeft in het H. Sacrament
des Altaars. Wij hebben dus oneindig
reel meer reden om Jesus dankbaar te
iQn dan de menscben van het Evangelie
die door Hem slechts naar het lichaam
werden gespijzigd. Waardeereo we
inderdaad dl* geestelijke spijzen der H
Eucharistie
Evangelieverklaring.
Vierde Zondag in de Vasten.
Vooreerst moeten we in dit Evangcli
bewonderen den grooten ijver van het
volk om bij Christus te wezen. Ter,
getale van vijf duizend mannen waren
ze Jezus gevolgd langs de oevers van
het meer van Galilea tot ze in de
woestijn kwameD, waar ze den gaoschen
dag luisterden naar de woorden die van
Jezus' lippen kwamen. Zijn ook wij zoo
begeerig raar God's woord? Helaas
hoeveleD zijn slechts bezorgd om swat
zullen we eten en wat sullen we drinken*
terwijl de eeuwige waarheden Gods hen
onverschillig laten. Bedenken we het
wel: dit alles gaat vooibQ, alleen bet
eeuwige blijft. Mochten ook wij dan
Overweging voor den
Vastentijd.
Zijn bloed komt over ons.
Pilatus is dan bezweken voor den
wilden dwang van het volk eo heelt
Jesus overgegeven aan de soldaten om
Hem te laten geeseleo.
Men drukt Hem een doornenkroon
op het hoofd en maakt Hem tot speel-,
bal vao ruwe ktQgsknechteo.
Daarna wordt Jesus' maagdelijk
lichaam opengereten door de onbarm
hartige slager, die in volle felheid en
steeds heviger kracht op Hem neerko
men, soodat de aanblik ervan doet
getuigen: Er waa niets meer aan Hem,
dat menschelQk was. Zoo komt Jesus
eer in het paleis terug.
De schare op het voorplein was op
:n blijven drommen en Pilatus ziet
el, dat ze nog meer van hem verlam
gen. Maar hij zal nog eenmaal trachten,
zijn slachti ffer vrij te geven, door op
het medelijden van bet volk te specu-
leeren.
HQ laat Jesus dan Daar buiten bren
gen en roept hen '.oeZiet den menschl
En werkelijk, het rumoer verstorm
:n oogenblik, de schare is besluite
loos, totdat de oversten opnieuw ophit
sen en dan klinken de kreten eerst
onderdrukt, maar dan luider eD luider:
Zijn bloed kome over ons en over onze
kinderen 1 Aan het kruis met Hem I
Hebben wij een vorige maal de treu
rige houding van Pilatus gesien, die
in weerwil van de stellige wetenschap,
dat de Man, die voor hem gebracht
wordt, onschuldig is, Hem toch laat
geeaelen eo ten slotte ook den euvelen
moed heeft, Hem te lateD kruisigen,
thans vraagt o.a. de stemming van het
volk onze aandacht.
Die volksmassa uit haar bedreigingen
i bloedeischen niet op eigen gezag,
het zQn de leiders, die haar b ïivloeden
en baar lateD zeggen en doen, wat hen
belieft. Hier blijkt de groote verant-
woordelQkbeid van allen, die geroepen
iQo, gezag uit te oefenen, door hun
voord of door bun daad.
Het volk I Heefi de massa wel een
gefundeerde meening? Kan men als
talentvol spreker Diet een geheele ver
gadering enthousiast maken voor een
onbekend ideaal? En kan dan morgen
een andere weer niet, met nog meer
gaven, deze geestdrift in afkeer doen
•eranderen? Is bet zoo moeilijk, het
'olk vandaag te laten juichen voor zijn
'onteobuis en morgen voor e«n repu
blic?
Ja, groote verantwoordelijkheid is
gelegd in de handen van hen, die lot
leiden geroepen zijn. Eo hoe vaak
wordt deze macht niet misbruikt. Twee
elementen oodericheiden zich hier
bijzonder, bet geschreven en gesproker
woord. Hoevele veideifbrergende iheo
rlr öo worden er niet aan het papic
toevertrouwd en in hoevele ooren wordi
niet het vergif gedruppeld door bet mis
bruikte redenaarstalent
0, meenten a len toch eens willet
inzien, dat hun talenten tegelijkertijd eer
groote verplichting met zich mede bren
gen, den eiscb, ze te gebruiken ter
eere Gods, tot opbouw vsd Zijn huis
tot heiliging van h«n, die zoo gretig
grijpen naar de vruchten, die enkeler
met Gods genade kunnen doen iQpeD
Het volk heeft Jeaus niet op he>
schandhout gebracht, dat hebben de
leiders gedaan.
Hosanna den Zoon van David
in het krui* roet Hem.
En wilt gij, leiders van hel volk, de
macht van Uw woord in volle diept*
pelleo, hoor dan hoe Pilatuz met een
simpel woord, U voor de aaogiijpende
erkelQUheid zet: Ecce homo.
Dan moet men wel een oogenblik
ulveren bij zoo'o verantwoordlrg en
ao moet bet beiluit toch wel opwellen
it de harten: Wij zullen nimmer ver
zaken aan onze booge plichten, die niet
alleen onszelf, maar een ontelbare
■chare misschien, mede aansprakelijk
maken voor ons heilloos initiatief.
Kan het dan wel andera, of wij moe
ten hierbij deoken aan de domineerendc
krachten onzer dagenpers en radio.
Staan ze niet beide in het middelpunt
tener wereldbelangztelling en vormen
is niet de wapenen, waarmede de
Christus kan verdedigd of gegeeseid
worden En is er, nu wij in 'n bran
denden strijd staan, niet alle aanleiding
m onze krachten samen te trekken,
ipliats van door een uitspinnen var
ndergescbikie belangen en belangetje*
de moderne invloedskrachten in hun
ontplooiing te beknotten
Moet er t óór alles niet achter de lei
derz worden plaats genomen, ioplaats
i hun moeilijke taak nog zwaarder
maken door een meedoogelooze
critiek? Keeren wij oog een oogenblik
terug naar Jesui, zooals HQ door Pilatus
wordt voorgesteld aan het volk.
Ziet den mensch I
Als een andere Pilatus, maar dan niet
als onrechtvaardig rechter, staat in onse
dagen de priester voor bet verzamelde
volk en toont ons onder de nederige
gedaante, waaronder Jezus schuil wil
gaan, den Zaligmaker der wereld.
Zoo lief beeft God ons gehad, dat
Hij zQo eeoigeo Zoon onder onz lici
wonen en als dank voor den smaad,
Dezen aangedaan, bleef HQ tuzscben
het volk in, ook na ZQn hemelvaart.
Tuischen ons in, op de altaren, waar
HQ den stroom van genade last uit
vloeien over allen, die van goeden wii
;Qn en ZQn liefde niet versmaden. Er,
met het volk roepen wQ, neen smeeken
onzen KoningUw bloed kome over
1, opdat het wegwissche de donkere
plekken op onze ziel, waar de zonden
hun teekenen achterlieten.
Uw bloed kome over ons, opdat wQ
U erkenoen mogen als onzen Verlosser,
die den smadelQken dood des kruises
met een liefde vsn een God heeft willen
ondergaan om ons vrQ te koopen.
Uw bloed kome over ons, opdat wQ
ermede geteekend wordeo als Uwe vol
gelingen en dit heerlQk teeken ons af
houden van alle kwaad.
Uw bloed kome over onz, opdat de
wereld zien moge, dat wQ Uwer Diet
schamen, maar fier den Gekruisigde
belQdeo, waar het van onz gevraagd
wordt eo aan wie het wil hooren.
s een reinigend bad kome Jesus'
bloed over ons, niet als een vloek. Het
ons beschermen tegen de kwade
ioeden, die ook ons belagen, het zal
afwenden door de Godskracht, die
erin schuilt.
In ZQn kracht zullen wij sterk zQn
i den goeden atrQd kunnen strijden
Drogint.
Lasnstr. 34 Telefoon 564 Baar
(Iets nieuws)
(Iets nieuws)
zrgeprn
A V.
Kerknieuws.
Aartsbisdom Utrecht.
Z D H. d-Aartsbisschop van Utrecht
heeft b noemd. Tot paatocr te Zieuwent
den wcleerw. heer L. I. D. B. Buve,
Tot pastoor te Steggerda den weleerw.
beer B. Lowes. Tot pastoor te Vriezen-
•een den wcleerw, heer W. M. A. van
De Vastenbrieven 1929
van het Nederlandsche
Episcopaat.
Mgr. A. F. Diepen, Bisschop van
den Bosch, behandelt in sQn mandement
bet huisgezin. Na er op gewezeD te
hebben, dat in vele hedendaagsche
huisgezinnen ontzettend geleden wordt,
ook en vooral door het ontbreken van
den christelQken geest, waardoor de
goddelQke troost in kwellingen en tegen
spoeden aan zulke gi /.innen onthouden
blQfr, beveelt Z. H. vier deugden ter
beoefening aan Godsdienstzin, onder-
danigheid, arbeidzaamheid en onderlinge
liefde.
De overmoedige wereldling moge
van zQn woning zeggen »mQn huis is
aiQn burchtelke chrlstelQke familie
bescbouwe hare woning allereerst alt
heiligdom des Heeren. ZQ legge
ch op toe, d l:ir baar God en Koning
steeds bet-r te leeren kennen en te
dienen, dóir Hem hulde, eerbied en
liefde te bewQten.
De gevolgde dagorde kenne en be-
vordere het dagelQksch gezamenlijk
gebed der buisgenooten, hun aanwezig
heid bij het H- Misoffer en bet bQwoneD
der H.H. diensten.
Groei in godsdienstzin bevordere het
christelQk huisgezin verder door het in
hulselQken kring medevieren van de
Zon- en Feestdagen of maanden des
jsars. Nooit zal het toelaten, ook niet
in dagen van IQden of beproeving, dal
binnen zQoe muren gemord wordt tegen,
gespot wordt met of critiek geoefend
wordt op Gods beschikkingen, wetten
of geboden, op de voorschriften van
de H. Kerk of van hare bedienaren.
Geschriften die dat doen, word d er
zorgvuldig geweerd Men kent er alleeD
goede couranteo en boeken.
Verwerpt onze tQd allen eerbied voor
eezag en wet, alle onderdanigheid aan
God eo aan wie met Gods gezag in
overheid gesteld is, bQ oogst ook, in
onrust en opstandigheid, in haat, geweld
en tranen de wrange vruchten dier ver
watenheid. Het christelQk huisgezin
daarentegen, dat zich biQmoedig voegt
naar 't woord dei Heeren «Neemt
mQn juk op u en leert van MQ I Want
Ik ben zachtmoedig en nederig van
harte*, vindt en geniet in dit leven de
door-God beloofde ruit en vrede des
Dat ondervindeo reed* de toekomstige
stichters van zulk gezin, alz zQ tQdens
de verkeering bun werk naar het heilig
echtaltaar, gelQk weleer Tobias eo Sara,
kiezeo langs het enge pad des Heeren,
het pad des gebed*, der versterving
en zedenreinheid I
Dat ondervinden zQ later in hun
buwelQkslever, als zQ dat naar Gods
H. Wil, geheel stellen in den dienst
van God, om mede te werken aan ZQn
schepping!- en verlossingswerk en Id
die dienstbaarheid dan ook de zoete
vreugde smaken der christelijke trouw
en der heiligheid des huwelQks I
Zoo blQveD bun gespaard de wreede
wroegingen, de folterende jaloezie, de
bittere ontgoochelingen die het buwelQks-
leven der moderne volgelingen van een
ongebreidddeo zinnenlust maar al te
vaak lot een hel maken voor tQd en
Arbeidzaamheid noemt Z. D. H. als
de derde deugd, welke in onzen tQd
het IQden van h t christelQk huisgezin
moet verwQderd houden eD «Qn vreugden
moet helpen verzekeren en beveiligen.
Helaas I de beproefde oude levens
regelen «Bid en Werk*, «Vermaak na
arbeid*, «Plicht vóór alles* dreigen
zelfs in onse chrlstelQke gezinnen hunne
waarde te gaan verliezen I
Naast deD godsdienstzin toch onttroont
en ootadelt bet moderne leven ook den
arbeid: het toont zich wars van het
juk der plichten en vraagt vóór alles
zingenot en vermaken.
Toch ia en blQft de arbeid, hetzQ
dan banden- of geestesarbeid, een door
God aan de mcnscbclQkt natuur, «n
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.50
MET VOLLE OARANT1E
G. M. BEUKEN
EEMNESSERWEG 68 - TEL. 451 - BAARN
dus aan iederert mensch, opgelegde
plicht, aan welken niemand zicb kar
oottrekkeo een plicht, aan welken Gods
goedheid, ook Da den zondeval, een
vreugde, een zoetheid, en een bescher
mende kracht tegen de zonde gelaten
heeft, die eigenIQk niemand en zeker
geen christelQk gezin in deze wereld
iizen kan.
Wat een zoet genot ia het niet voor
o christelQk gezin, in navolging van
het Heilig Huisgezin van Nazareth, zicb
door eigen banden- of geestesarbeid
bet noodzakelQke voor dit aardsch be-
'aao te verwerven I
Wat een onbeschrQfelQke ellende eo
verdriet, wat een droevig verval van
staat treft men echter niet aan, als lui
heid of vadsigheid van vader of moeder,
of kinderen, daar binnentreden, als
ouders of kinderen door plichtsverzuim,
door overdreven weelde en verkwisting
zich aan Gods geboden gaan vergrQpen 1
Dankbare vreugde daarentegen ver
vult de christelQke woning, waar ouders
en kinderen gesamenIQk, ieder op zQoe
wQze, er van joDgt af hun arbeidsplicht
vervullen en onder 's-Heeren zegen
sachtjens aan den welstand doen toe-
:n of, waar in latere jaren, de
loooende arbeid der kinderen de
huiselQke zorgen der ouders geheel
komt verdrQven maar verdriet en IQden
treden voor goed die christelQke woning
binnen, als die kinderen naar moderne
on christelQke opvattingen hun kinder
plicht verzakend, de vruchten van hun
arbeid als kostgangers voor zicb zelf
gaan opeischeo,
~e vierde deugd, waarop het geluk
het christelQk gezin wordt opge
bouwd, is de onderlinge christelQke
liefde.
Zonder echte liefde lusschen de
ouders onderling en tusschen hen eD
huooe kinderen en hnisgenooten kan
er selfs geen ware godsdienstzin, geen
christelQke onderdanigheid, geen chris
telQke arbeidzaamheid gedacht worden.
Die liefde moet, om christelQk te zQo,
als keur van echtheid, ook de eigen
schappen vertoonen die de Apostel
haar toekent, all bQ schrQftDe liefde
is geduldig, is goedertieren, is dus ver
draagzaam en toegevend de liefde Is
niet naQverig, niet afguoitig, zQ ia niet
opgeblazen, Diet trotscbzQ is niet
eerzuchtig, zQ zoekt het hare niet, is
niet egeïstiscb, is niet alleen bedacbi
op eigenbelang; zQ rekent bet kwade
niet toe, zQ kent geen wraaklustzQ
verdraagt alles, hoopt alles, verduurt
alles.
Door haar leven in het christelQk
gesin de leden daarom niet naast elkaar,
maar voor eo met elkaar I Door haar
sQn zQ steeds het woord van Paulus
indschtig: «Draagt elkanders lasten, en
zóó zult ge de wet van Christus ver
vullen.* Door haar leggen ouders, kin
deren eo ondergeschikten er zich op
toe, allen ouderlingen twist of twee
dracht, allen onderlingen afkeer of
afgunst reeds in de kiem te verstikken.
Door haar is het christelQk gezin in
at nooit tot die droeve uitbarstingen
komen, die bet huiselQb levensgeluk
vergillen en die de in de laatste jaren
ook onder ons, helaas, voortdureod
toenemende alierjammerlQkste scheidin
gen van huwelQksgemeenschap voor
bereiden of voltooien.
Hoe heerlQk wordt de onderlinge
liefde beloond I Eén geest bezielt allen
de geest van Jezus Christuséén over
tuiging vervult allen, deze, dat ieder
veraDtwoordelQk ia voor het welzQn eD
bet geluk van allen. Eén weg wordi
eensgezind bewandeld: de weg vao
Gods geboden en verlangenséén doel
beoogen allen God te dienen op aarde
en in en door dien dienst eens den
hemel te bereiken I
Groei In godsdienstzin, groei in on
derdanigheid, groei in arbeidzaamheid,
maar bovenal wasdom in onderliDge
liefde, zQ dan het oprechte streven van
elk christelQk huisgezin.
Binnenland
Officieel» verklaring der Neder
landsche Regeerleg.
De Rcgeeiiog hes ft in de Tweede
geneeskrachtig
- en lekker
Kamer een officleele verklaring afge
legd inzake bet geheim Fiantch Belgisch
militair verdrag.
Achter de Ministerstafel had het ge
heele Ministerie plaats genomen.
De voorzitter van den Raad van
Ministers, de heer De Geer, zeide het
volgende
Naar aanleidiog van een diep treurig
incident, dat de laatate tien dagen de
goede verstandhouding tusachen de
volken dreigt te verstoren, wenzcht de
Regeetit g een verklaring af te leggen.
ZQ wenscht daarbQ allereerst mede te
deelen in hoeverre zQ zelve in de zaak
is gemoeid geweest.
De eerste maai, dat ik persoonlQk
van de zaak hoordt, was op VrQdag-
avond 22 Februari te kwart over elf,
toen de Minister van Buitenlandse!»
Zaken mQ bezocht en mededeelde, dat
blQkeos door hem verkregen inlichting
den volgenden avond, Zaterdag 23
Februari, een opzienbarend stuk zou
verschijnen in het «UtrechUch Dag
blad*. Daar hij den volgenden ochtend
naar Londen zou gaan voor een bezoek
aan de tentoonstelling, stelde bQ er prQs
op, mQ daarop voor te bereiden. HQ
deelde verder medé, dat dit stuk een
paar weken geleden door deD beer van
Beuningen te Rotterdam «in original!*
san den Secretaris-Generaal van zQn
Departement waa getoond, terwQl een
afschrift daarvan waa achtergelaten. Dit
afschrift waa hem getoond. HQ bad het
voor ondersoek in deskundige handen
gesteld en In afwachtlog daarvan geen
isDleiding gevonden aan de zaak ver
dere aandacht te wQden. Later had hem
:n mededeeling van het «Handelzblad*
bereikt, dat het document aan dat orgaan
ter publicatie was aangeboden, maar dat
het dit had geweigerd.
Dienselfden dag Vrijdag 22 Fe
bruari had bQ echter vernomen, dat
het den volgenden avond in het »U.
D.« sou verschQnen.
Door mQn ambtgenoot en mQ werd
dit vooruitzicht zeer betreurd, maar wQ
waren belden overtuigd, dat geen in-
g'Qpen van de Regeering publicatie zou
kunnen voorkomen. Het ecnige wat ge
daan kon worden, was de Buitenland
se!» Regeering oomiddellQk in de ge
legenheid te stellen sich c (fideel tegen
over onze Regeering te verklaren en
op deze wQze de schadelQke werking
aan de publicatie zooveel doenlQk te
itnemen.
Een onvriendelQke bedoeling wat
hierbQ natuurlQk uitgesloten. Dit blQkt
ten overvloede uit het feit, dat, waar
het verzoek om informatie slechts ge
richt was tot de beide Regeeringen,
wier Generale Staven volgens bet docu
ment zouden hebben geconfereerd, zeer
kort na de publicatie, de Engeliche
Regeering, die ook in bet document
>as genoemd, eigener beweging aan
nze Regeering de informatie kwam
aanbieden, welke aan de beide anderen
verzocht. De RegeeriDg heeft den
inhoud van de ÏDgekomen antwoorden
aan de Kamer medegedeeld, in ant
woord op de vragen van mr. Heemskerk.
Verdere bemoeienis heeft de Regee-
ring met het document niet gehad, af
gezien dan van een voorloopig onder
zoek, na de publicatie Ingesteld door
:n Minister van Justitie.
De Regeering voegt hieraan toe, dat
zQ overtuigd ii, dat ons land van geen
enkele andere natie eenig gevaar be
dreigt en zQ spreekt den innigen wensch
en het vurig vertrouwen uit, dat deze
rampzalige dagen spoedig zullen zQn
vergeten en dat ona volk na de droeve
ervaring tfaaoa opgedaan zich meer dan
ooit zal voornemen alle kiem van inter
nationaal wantrouwen uit te bannen en
in de oude vriendschap met dc andere
volkan samen te werken aan den op
bouw van vrede en welvaart.