I 'f DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 15 Maart 1929 No. 100 Twee en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment inoet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 11.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummer» 10 cl. KANTOOR: LANOEORACIIT 28. AMERSFOORT. TELEFOON 314 DE EEMBOOE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAO Advertenlllrf 23 cl. per regel. Blllfke Urleven voor handel er. nQvcrheld hï ge"Re|d advertceren. Advertentlln moeten Dinsdag cn Vtjdag vddr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaat» lun niet worden gegarandeerd Epistel en Evangeli PASSIE-ZON DAO. Les uit den brief van den H. aposlel Paulus aan de Hebreën; IX, Broeders! Christus,opgetreden zijnde als Hoogepriesier der toekomstige goe deren, is door den grooteren en volmaakten tabernakel, die niet handen gemaakt, dat is, niet van schepping is, cn niet door bloed bokken of kalveren, maar door zijn eigen bloed éénmaal in het heiligdom binnengegaan, na eeuwige verlossing verworven Ie hebben. Want indien het bloed van bokken en stïcri besprenkeling met de asch eener jonge koe de besmetten heiligt tol reiniging des vlecsches, hoeveel meer zal het bloed van Christus, die door den llci- ligen Ocesl Zich zeiven onbevlekt am God heeft opgeofferd, ons geweien zuiveren van doodc werken, om den levenden God Ie dienen V lin daarom is lllj Middelaar van een nieuw Ver- boud; opdat, terwijl een dood lusschen- belde kwam tot verzoening van de overtredingen onder het vorig Verhond, zij. die geroepen zijn, de belofte ont vangen mogen der eeuwige erfenis, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. JoannesVIII, 4(3 00, In dien tijd sprak Jesus lot de scharen der JodenWie van u zal Mij van zonde overtuigen? Indien Ik u de waarheid zeg. waarom gelooft gij Mij niet Wie uit God is. hoort Gods woorden; daar om hoort gij 'ze niet, omdat gij niet uil God zijl. Ge Joden antwoordden dan en zeiden Hem: Zeggen wij niet te recht, dat Gij een Samaritaan zijt cn eenen duivel in hebt? Jesus antwoordde Ik heb geenen duivel; maar Ik vereer mijnen Vader, en gij hebt Mij nnlcecl. Echter zoek Ik mijne eer nieter is iemand, die ze zoekt en die oordeelt. Voorwaar, voorwaar. Ik zeg nindien den dood niet zien in eeuwigheid De Joden zeiden dan: nu erkennen wij, dal Gij eenen duivel in hebt! Abraham is gestorven en de Profeten; en GIJ zegt; indien iemand mijn woord be waart, hij zal den dood niet smaken in eeuwigheid. Zijt Gij grooter dan onze vader Abraham, die gesloivcn is? Ook de Profeten zijn gestorven. Wien maakt Gij U zeiven Jesus antwoordde Indien Ik Mij zclven verheerlijk, is mijne verheerlijking niets. Het is mijn Vader, die Mij verheerlijkt, van wien gij zcgl dat Hij uw God is. Maar gij kent Hem niet; Ik echter ken Hem; en, zoo Ik zeide dal Ik Hem niet ken. zou Ik aan u gelijk zijn een leugenaar. Maar Ik ken Hem en bewaar zijn woord. Abra ham, uw vader, heeft zich zeer ver heugd dat hij mijnen dag zou zien hij heelt dien gezien en zich verblijd. De Joden zeiden dan lot HemNog geen vijftig jaren zijt Gij oud, en Gij hebt Abraham gezien! Jesus sprak lot henVoc Ik z r Abraham werd, ben Ik. Zij natnei dan sleencn op om op Hein te werpen doch jesus verborg Zich en ging ui den tempel. gedrag ondervond. „Indien gij op mijn gedrag of persoon niets weet aan te merken en Mij op geene wijze van zonden kunt overtuigen, waarom neemt ge Mijn leer dan niet aan Waarom gelooft ge Mij niet, indien Ik u de waarheid zeg? Doch wilt ge dal Ik n de reden uwe ongeloovfghcid ontdek? Welnu gij veracht daarom mijn woord en gelooft niet aan mijn leer omdat gij uiel uil God zijt." Laat ons. Christenen, deze woorden wél Ier harte nemen „die uit God is, hoort Gods woorden" en onder- we zelf uit God zijn cn gaarne naar Gods' woorden hooren. Helaas de Pharizetin worden nog hard nekkiger en spraken legen Jezus de gruwelijkste lasterwoorden„Zeggen terecht dat Gij een Samaritaan i. een niet oprecht Israëliet en dal Gij een duivel in hebt?" Wat kan tie haat en nijd en afgunst loeit den menseh verblinden m zijn beoordeeling •ntnensch! De edelste hande lingen en edelste bedoelingen worden teergehaald als dulvelsch en slecht egeschreven aan zucht naar eer en glorie, evenals Jezus zich verdedi- ;en moest: „Ik zoek mijn eer niet." „aten ook wij dan evenals Hij onze zaak Ier beoordeeling over aan God: s er die oordeelt," en rustig g<inn gaan. opmerkenswaardig is liet dat de Zaligmaker op den lijd zelfs dat Hij door zijn vijanden gehoond en ge lasterd word huil nog de eeuwige zalig held beloofde indien zij zijne woorden geloofden en zijn leer Opvolgden„Voor ar Ik zeg uzoo iemand mijn woord dciltoudt hij zal in eeuwigheid den dood niet zien." Doch de Pharizeëen vallen deze Kirden op alsof Hij van den licha- •lijken dood sprak. Ze beschuldigen Hem daarom van leugen tu pralerij: loe f Gij geeft 'voor dat zij, die uwe er volgen, in eeuwigheid niet zullen sterven? Zijn dan niet alle mensehen den dood onderworpen Moesten zelfs Abraham en de Profeten v,.t- Zijl Gij meer dan onzen Vader Abraham en de Profeten, dat Gij uw irlingen tie onsterfelijkheid belooft?" o worden de mvnschcn verblind als zij haat en afgunst in hun hart voeden tegen zekere personen, dat zi| hun woorden ten onrechte uitleggen en dik wijls een beteekenis daaraan geven aaraan deze nooit gedacht hebben Op de vraag: „Wien maakt Gij U :lven Zijt gij dan grooter dan onzen Vader Abraham", antwoordde Jezus: „Voorwaar Ik zeg u. dat Abraham uw Vader zich zeer verblijd heeft dal hij mijnen dag zou zien", m.a.w. Ik ben dus grooter dan hij, en „hij heeft hem n.I. in een profetische» geest komstigen Verlosser aanschou wend. De Pharizeëen verstonden deze echter in letterlijken zin cn riepen uit: „Gij zijt nog geen 50 jaar oud en hoe hebt (Jij cn Abraham el kander dan kunnen aanschouwen", >p rle Zaligmaker duidelijk Zi|n eid te kennen gaf in deze woor- Abraham werd ben Ik' Evangclieverklaring. e-Zondag worilei Tooi slecnigcit, ir niet gekomen uit luiu iniddc nop o i Hem Wij kunnen er zonder dat kruis niet komen Dan staan wij met ledige han den en het rijk der hemelen moot ge weld worden aangedaan. Ik hel) Uw kruis gedragen cn daar aan heeft de wereld mij herkend, wam Gij licht 'I zoo gewild. Kunnen wij zoo getuigen ol moeten wij misschien gedwongen worden, niet door Jezus' liefdedrang, maar door hel onontkoombaar noodlot. Dragen wij morrend, wrevelig, omdat er geen at en 't ons onnut werk lijkt. Christus heult hef kruis tof een eere teeken gemaakt, 't is Zijn sterfbed ge worden en Hij heeft ons vandaar a Zijn laatste lessen gegeven van llcfdt vergeving. Maar dat harde kruis oils soms Ier neder kan drukkei .Ier zijn gewicht, willen wij dal ooi dragen? Belemmert ons in onze bewegin gen, wij kunnen niet, zooals we soms graag willen, liet kruis dwingt ons Jezus dwingt ons ermede. ereld lokl en verleidt, werp weg Godsdienst is lastig, je mag «Is je wil ls herinnert ons steeds dat wij er niet zijn ons de wercl mis zeiven. Om dat gewillige Christenen elf Ie koopen voor onverdiend gc'uk. Dragen wij het met geduld, dan l< het, dragen wij het met tegenzin, haal het ons niet. F.n dragen moeten wij het t< Het kruis wijst ons den het verruimt onzen blik zitten achter al da aartoe dat alles Gaan wij nu, de I •ens n ..eggen lenigen :r moet toch wereldleed, te maai nog wij ons i r dewijl Zijn uur asgingflljonziehtbaaj Overweging voor den Vastentijd. JEZUS' KRUIS OOK HET ONZE. Andermaal gaat Jezus thn lieden de kruisen cn beelden doek bedekt. Dit is een overblijfsel liet vroeger gebruik gedurende d< tijd het geliecle koor door een gordijn I straten van Jeruzaiem. liet gaat slecht: af te sluiten van hel schip der geloo- langzaam. Jezus heelt al zooveel gelo vigen. Dit gordijn moest de geloovigen den en nu nog dat zware kruishout op er aait herinneren dat zij om hunne Zijn doorwonde schouderen, zonden onwaardig waren voor hel aan- De soldalen zien dal en vreezen. dat gezicht van God te verschijnen en ltd de marteling Hem recht op den hemel verloren hadden; doen bezwijken. I het was een aansporing tot versterving een landman aan, en boetvaardigheid. Hu iswaarts keerde In den Passietijd herinnert ons du den last van den Veroordeelde over H. Kerk bijzonder aan hel lijden en J te nemen sterven des lleeren. In het Evangelie i „Wie Mijn leerling wil zijn, neme van dezen Zondag zien wc hoe de zijn kruis op en volge Mij na," Op woede van Jezus'vijanden voortdurend dezen Simon van Cyrcnc wordt dit aangroeit (ze namen sleencn öp om j woord wel letterlijk toegepast. Hij, de i gelukkige, de ui (verkoren e, geen koning i of aanzienlijke, maar een eenvoudig 'man, mag Jezus' kruit, dragen. I Ln wij Hebben wij nicl allen ons lorsen en weten wij niet. zeg reeds i houden n zijn ak dien ruwen balk, i?r de bloeddruppel'' zich kronkelend n weg banen naar de aarde. Geze ilde plek van Golgotha. Ie midden van twee hooswichten, de Heilige der heiligen. God lusschen Zijn verdorven schepselen. De twijfi komt wel eens in '8 menschen hart op Jooveel misdaan, zoozeer mijn Qo> •crgclcn, voor mij geen vergeving meet De moordenaar aan Jezus' rechter- :ijde moet er wel zoo aan toe geweest zijn. Schuw blikt hij terzijde cn een straal van liefde ontmoet zijn oogen. wel hoop. Hij zal althans vragen. Hoort hem be scheiden smeeken. niet om vergeving redding, neen enkel Gedenkt mlj- Hccr, wanneer Ge In Uw konink rijk zijl gekomen. i acte van geloof en betrouwen Rechtvaardige zal Item niet ver- n. Zoo wacht hij af en Jezus, aan tide van Zijn anrdsche leven, zal vergeving tegelijk. En van Zijn bran dende tippen druppelt als balsem dat .(woord, neen die belofle in hel van den mede-gekruisigde, oorwaar, Ik zeg uHeden zult ge Mij zijn in het paradijs" n alle mensehen verlaten, gehoond, ogen, geslagen en opgeheven aan een schandhout om er te sterven, spreekt lllj ons van vergeving. I n wij, Wanneer wij liefde en op offering zelfs van onzen eveiimcnsch in ruime mate hebben ondervonden, dan is vaak een enkel verzuim, een misplaatst woont voldoende, om alles tilt te wisschen, alles te doen vergeten en ons alleen nog maar beleedigd te gevoelen. Dan is met één slag verge ten, wat die naaste voor ons. misschien jaren lang geweest is. Wij wenden iu eigenwaan het hoofd al, men heelt ruts te kort gedaan, men is onze eer tc na gekomen. Wanneer er Iemand ooit tekort is gedaan In deze wereld, is 'I toch zeker wel de Christus en nog dagelijks wordt Hem onthouden, waarop Hij zoo on- Maar Jezus t den I kan iel 7IJII ho'.sheid niet zijn, hem, wanneer hij icdig hart openlegt e op Hem te werpen), weldra zu ze hun goddeloos plan volvoeren Jezus ter dood brengen. De gebeurtenis uit dit Evangelie plaats omstreeks zes maanden v.' lijden toen Jezus op liet Loofhutten- dal Jezus het op onze schouders heeft feest liet volk te Jerusalem in den gelegd Ja, Zijn kruis op nn/cschou- tempel onderwees en naar gewoonte ders. 't Is wel een zware last. maar de van de Farizeeërs veel tegenspraak en poorten des hemels moeten er ook bittere lastering over Zijn leer cn Zijn mede gerammeid worden. Wij bidden lederen dagVet geef ons onze schulden, gelijk wij vergeven Wanneer hel geen lippengebed is, ons hart er aan deel neemt, moeten wij ons er toch ook naar gedragen en de hand, die misschien wordt uitge stoken door hem, die zich niet eens schuldig gevoelt, maar zich laai lelden door den plicht van verzoening, dank baar aannemen en zelf vergeven, wat ons misschien misdaan is. Verbandgaas Zwachtel- Watten Verbandlinnei Boorwater Boor/al f Pletten Bn& enz. UMANINT geneest keelpjjn .mettings-gi irkomt y Vrrkrjjgliaar hjj IJ. GerritseI Lasnslr. 34 Telefoon 564 Haam Ten slotte moge de Moeder van marten in onze herinnering gebracht worden, waar Zij staat aan den voet des kruisen. Hoort, hoe Jezus haar in de zorgen van Zijn geliefden leerling aanbeveelt: Zoon ziedaar Uw Moeder. Uw Moeder en ook de onze, Maria hier de Moeder der christenen, ons aller Moeder. A. V. .De Vastenbrieven 1929 van het Nederlandsche Episcopaat. Mgr. i'. Hopmans, bisschop van Breda, behandelt iu zijn mandement den Eucharistische» Kruistocht, die vjmral in hef diocees Breda lot grooten tjloei gekomen is, Daar de waarheden, die Mgr. naar voren brengt, voor eiken katholiek gelden cn ieder daarmede zijn voordeel kan doen, geven wij hieronder, verkort ecu paar gedeelten weer, De Eucharis tische Kruistocht toch heeft ten doel het gelooi te versterken, lief bijwonen der II, Mis en liet veelvuldig ontvangen van de H. Communie Ie bevorderen. liet algemeen doel Is, op volmaakte wijze beleven liet gewoon christelijk leven, (I- i. het Evangelie in beoefening brengen, Het bijzonder doel is, de ifl-uguen lieren beoefenen, die slaan tegenover de ondeugden of kwalen van onzen tijd, n.l. naturalisme, dat op eigen krachten steunt en den mensen voor zich en voor de wereld doet leven; materialisme of slofvergoding, dal het geluk zoekt in geld en goed zingenot, dat den menseh in zinnelijke afdoeningen doet opgaan en doet ge nieten al wal er te genieten valt. Daartegenover leert de Eucharistische Kruistocht leven, werken en lijden uit nnntiiurlijk inzicht, leert tl ont hechting aan aardsehc goederen, leert zelfverloochening cn versterving, welke zich bijzonder moeten openbaren door erdraagzame, dienende cn opofferende icfdc. Wij beginnen onder uwe aandacht tc brengen de woorden van onzen Goddelijken Leermeester: „ZonderMg unt gij nicls doen", en de daarmee iverecnstemmende woorden van den II. Paulus: „Alles vermag ik in Hem. die mij versterkt." Daaruit blijkt, dat wij, afstammelln- en van Adam, met onze geneigdheid >t hel kwaad nicl iu staal zijn met nze eigen zwakke krachten het Evan gelie te beleven. I lel wordt ons duidelijk gemaakt, dat wij de onmisbare hulp neten zoeken hij Christus, onzen Ver losser en Zaligmaker. >e wij die hulp. die genade, welke wij niet kunnen ontberen, moeten ver krijgen, wordt ons weer nadrukkelijk <r Jezus zelf geleerd„Al waf gij het gebed met geloot zult vragen, zuil hel erlangen." let smeekgebed, mei levendig geloof vol vertrouwen verricht, ziedaar het tile middel om volgeling en navolger Christus te kunnen zijn, om Christus itis te doen loven en opdat wij in Christus zouden leven: Niet alleen 's morgens en 's avonds octen wij aan God hulde brengen t zijn zegen afsmeeken, maar nog eermalcn ut den loop van den dag ereenkomstigdc vermaning van jcztis: Wen moei altijd bidden cn niet op- nidcn," WIJ moeten met God ver- ■nigd leven, dikwijls aan Hem denken, kwijls ons hart Hem verheffen i Hem opnieuw de betuiging onzer L'ldc aanbieden en verzekeren, dat c voor Hem onze bezigheden blijven •irielilen. Maar bijzonder moeten we :n smeek- cn dankgebed ten hemel zenden vddr cn na de maaltijden 't is God, die ons alles geelt wat wc ns levensonderhoud noodle heb ben Laten wc ons toch nooit uit ntcn- schclijk opzicht, uil vrees voor een spotlachje van ongodsdienstige men schen van dal oud-christelijk gebruik afbrengen. Om ons leven Ie heiligen zullen we RIJWIELEN TEGEN FABRIEKSPRIJZEN vanaf f 37.50 MKT VOLI.K OARANTIB (j. M. J. BEUKEN EBMNESSEKW&O TF.l. 451 - HAAKN echter hoven alles de noodfge kracht zoeken in de II Mis. Bij die verheven en heilige handeling zullen wij den priester "p den voet volgen BIJ dc II. Offerande zullen wij al onze moei lijkheden met de hostie np de pateen of het gouden schaaltje leggen om ze aan God op te offeren en vast beloven, dat wc de ons overgezonden kruisen ter liefde van Jezus cn te zijner na volging met opgewektheid zullen dragen zonder klagen en dat wc bi) de olfcr», die wi) gedwongen moeten brengen, uil eigen beweging nog andere zullen voegen teneinde ons zelve Ie vormen tot ware offerzlclen. O, kenden wij dc gave Gods, hoe zouden we ons beijveren en hoeveel opofferingen zouden wc ons getroosten om zoo dikwijls als het maar cenigs- zirts mogelijk is. de H. Mis hij ie wonen, willen wij bijzondere gunsten van God verkrijgen, gaan wij naar de kerk om met den priester de H Mis op te dragen en God zijn geslacht- offerden Zoon aan Ie bieden met al üe verdiensten van zijn lijden en ster ven. Iu de H. Mis en bijzonder in de H. Communie zullen dc ouders de onschuld hunner kinderen aan Jezus aanbevelen en Hem dringend smeeken. dat Hij over hun deugd moge waken In de H. Mis en bij de H.1 ommunle moet gij inet den Goddelijken Kinder vriend onderhandelen over dc toekomst uwer kinderen, llcni dringend vragen, dat zij met dc hulp zijner genade rein cn godsdienstig mogen blijven, dat zl| naar zijn voorbeeld onderdanig mogen blijven aan hun ouders en In behaag lijkheid bij God en dc menschen mogen toenemen, Eiken dag opnieuw moet gij Jezus over die allergewich tigste zaak, het heil, de toekomst uwer kinderen, lastig vallen. Allerlei omstandigheden maken hef moeilijk, soms onmogelijk om het huis gezin op werkdagen Ie verlaten. Maar wat voor zeer veel huisgezinnen wel uitvoerbaar is. is dat eiken morgen minstens één lid van het huisgezin bij het H. Misolfer het geheclc huis gezin vertegenwoordigt om dan uit naam van allen eu voor allen Gods zegen Ie vragen over hun persoon en luin ondernemingen. Het Jubeljaar. SCHRIJVEN VAN I). II. MOR. H VAN DF. WETERINO, AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT. (Verkort.) In dc Apostolische Constitutie van 6 Januari j.l, spreekt Z.il. dc Paus zijn grootc vreugde uit over de vele blij ken van hartelijke belangstelling, welke Hij bil de Intrede van het 50ste jaar van Zijn Priesterschap heeft mogen ondervinden. Om deze reden kondigt Z. H. voor dl gttalll K.ilhnlii-ke wereld een buitengewoon en algemeen Jubilé af. Krachtens deze buitengewone gunst kunnen alle geloovigen gedurende dit gehcele jaar twee ol meermalen een vollen aflaat d.i. de volkomen kwijt schelding van alle tijdelijke straffen der icdrevenc zonden verdienen, welke zij laar believen op zich zelf of op de ielen In het vagevuur kunnen toepassen. De voorwaarden zijn voor al degenen, lie buiten het Diocees Rome verblij dt, voor eiken aflaat als volgt: 1. De verplichting van tweevasten- n onthoudlngsdagen. Deze dagen, vclke men naar eigen keuze kan vast zeilen, mogen echter nicl samenvallen act dagen, waarop hel vasten en ont loudingsgcbod of een van de beide ceds vcpliehtend is. Zij, die krach- ens hun leeftijd nog niet of niet meer of vasten verplicht zijn, kunnen met ivec onthoudlngsdagen volstaan. 2. Waardig biechten en comntuni- ccercn. Da jaarlljkschc biecht cn Paascli- commiinic kunnen daarvoor nicl In aanmerking komen. 3. Het geven van een aalmoes ten bate van een ol ander godvruchtig werk, ieder naar zijn vermogen en godsvrucht en gehoord den raad van zijn biechtvader De werken tot Voort- Elnnting des geloof» ett tot het bo und des gcloofs te Rome worden daarvoor bijzonder door Z. H. aanbe volen. De leden van deze werken kuiuieu niet volstaan met het storten der la.irlljksche contributie 3'. liet godsdienstig afleggen van twee bezoeken, hetzij op den-zelfden dag. hctzl| op verschillende dagen, in drie kerken ot openbare bedehuizen, waarin de H. Ml» gewoonlijk wordt opgedragen, aan te wijzen door of op last van den plaatselijkeu Ordlnaris. De geloovigen zullen daar gedurende eentgen tlju godvruchtig bidden tol intentie van 7. H den Paus d i tot rderlng van den bloei van hel gelool. tot verbetering der zeden en al om de geestelijkheid tot honger laaktlieid op Ie voeren, en Ifl RÜ algemeen voor de bekeering der zon daren, lol uitroeiing van dc ketterijen eu scheuringen voor den vrede cn de eendracht van alle vorsten, opdafzon- doende gemakkelijker verkregen worde do verheffing, de voorspoed cn dc /rijheid der Katholieke Kerk en van t.inr Opperhoofd, den Pl.mlsbcklccder ran hrfttua Wanneer ergens nicl zooveel kerken :!jn, dan moeten drie bezoeken aan twee of m aan één kerk worden af- gelegd. "tl is nief noodzakelijk de aango oi kerk of kerken van dc eigen plaats te bezoeken. De kerkbezoeken mogen deels in één bisdom en deels in een ander worden afgelegd, en in hetzelfde bisdom deels in één plaats deels in een andere, mits In iedere plaats dc daar wettig aangewezen kerk ol kerken worden bezocht Gebruik makend van de Ons loegc- kende bevoegdheid het aantal bezoeken Ie beperken voor alle geloovigen, die gezamenlijk onder leiding v.m den pastoor of van een ander aangewezen priester deze bezoeken volbrengen verminderen Wij liet aantal van zulke proces» tegewijie te brengen bexotktn tot één, Indien dilc kerken bezocht moeten worden, tot twee, waar twee kerken te bezoeken zijn en tot dra- als slechts één kerk te bezoeken is De geloovigen, die om welke recht matige cn billijke reden ook, verhin derd zijn ofwel een of ander der op genoemde werken of ook alle werken behoorlijk te volbrengen, kunnen bij de biechtvaders dispensatie verkrijgen met dien verstande, dat de voorge schreven werken iu een ander werk orden veranderd. Om het storten der aalmoeien der ge loovigen te vergemakkelijken, schrl|vcn Wij voor, dat van nu af gedurende dit Jaar in elke openbare kerk twee offer blokken zullen beschikbaar zijn, één mei hel opschrift /ublli-gave voor hel werk lol V'imrlphinling des geloofs en oen tweede met het opschrift Jubilé- guve voor hel werk lol behoud des ue- loo/s te Rome, Gedurende het Jubeljaar houden de tderc aflaten, gegeven voor werken, e onderscheiden zl|n van de werken, lorgeschrcvcn om het Jubilé Ie ver enen, nicl op. Integendeel heeft 7. H. de Pans welwillend toegestaan, dat alle geloovigen, gedurende den loop van dit jaar. een aflaat kunnen verdienen zeven jaren cn zeven uiiadragenen, dikwijls zij voor het H. Sacrament des Altaars, ook als Ons Heer niet is tgesteld, eenlgeo lijd godvruchtig bidden volgens de intentie van 7. H, ui wel met behoud van de aflaten die tan hetzelfde werk reeds verbonden i|n. Alwie 'n heele week lang eiken lag dat godvruchtig bezoek doet. kan mder dc gewone voorwaarden een often aflaat verdienen, leder Jubeljaar, dat door de Pausen vordl uitgeschreven, Is een tijd van bijzondere genade en stelt zich ten doel hel godsdienstig leven der men xclicn te verdiepen, Vandaar dat de werken, welke tot het verdienen van den Jubilé-aflaat worden voorgeschre ven. zondanig worden gekozen, dat zl) ulttcranrd geschikt zijn het voorgestelde doel te bereiken. Vasten, bidden, aal moezen geven, waardig biechten en mmmunleecren zijn immers eventoo- vele werken, welke ieder het hunne er toe bijdragen om den menseh In tich zclven te doen keeren, zijn ge dachte van het aardsche af te trekken en op liet hemelsche Ie vestigen, den gebedsijver aan te wakkeren cn den geest van geloof tc verlevendigen :t is dan ook Onze vurige wensch, dat al Onze D.ocesanen zich beijveren dc voorgesenrevtn werken met grooten godsvrucht te vervullen. Dan alleen mag worden verwacht, dat de ver hoopte vruchten van het Jubilé zullen worden verkregen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1