Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken J. Qerritse Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Lingegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 3 Mei 1929 - No. 10 Het leven is veel interessanter dan Jwut en steenen, dan landerijen en bouw terreinen, zelfs interessanter dan een credit bij den bankier. Epistel en Evangelie. VIJFDE ZONDAG NA PASCHEN. Les uit den brief van den H. apostel Jacobus; I, 2227. Zeer geliefden! Weest daders van het Woord en niet slechts hoorders, n zeiven bedriegend. Want als iemand hoorder van het woord is en niet da der, die zal vergeleken worden met ecnen man, die zijn natuurlijk gelaat in eenen spiegel beschouwt: deze heeft namelijk zich zeiven beschouwd en is heegegaan. en is terstond ver geten hoe hij was. Maar die aandachtig staart op de volmaakte Wet der vrij heid en daarin volhardt, geen vergeet achtig hoorder, maar dader des werks geworden zijnde, hij zal door zijn doen zalig zijn. Doch zoo iemand meent dat hij godsdienstig is, terwijl hij zijne tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienstigheid is ijdel. Zuivere en onbevlekte gods dienstigheid bij God en den Vader is deze: weezen en weduwen in hunnen druk bezoeken, en zich zeiven onbe smet van deze wereld bewaren. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XVI, 23—30. In dien tijd sprak Jcsus tot zijne leerlingen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: zoo gij den Vader in mijnen naam iels zult vragen. Mij zal liet u geven. Tot nog toe hebt gij niets in mijne naam gevraagd. Vraagt en gij zult verkrijgen, opdat uwe vreugde volkomen zij. Ik heb deze dingen in gelijkenissen tot u gesproken. Het uur komt, dat Ik niet meer in gelijkenissen tot u spreke, maar u openlijk van den Vader verkondigen zal, Op dien dag zult gij ui mijnen naam bidden; en niet /.eg Ik u, dat Ik den Vader voor u zal vragen; want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad en ge looid hebt, dat Ik van God ben uitgegaan, ik ben van den Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; wederom verlaat ik de we reld en ga Ik tot den Vadei. Zijne leelingcn zeiden tot Hem: Zie, nu spreekt Gij opelijk en zegt geene ge lijkenis! Nu weten wij, dat Gij alles weet en niet noodig hebt dat iemand ii ondervrage^ Daarom gelooven wij, dat Gij van God zijt uitgegaan. Liturgische Kalender. Week van 5-11 Mei. Maand., Dinsd.. Woensd.. zijn Kruis dagen met de Groote Litanie ZONDAG 5 Mei. 5e Zond. na P. Tijdeigen, Mis Vocem, 2e ged. M. Pius V, Pref. v. Paschen. MAANDAG 6. Si Jan voor de Latijnsche poort, 2e geb. en laatste Evaiig. der Kruisdagen. DINSDAG 7. H. Stanislaus. 2e geb. v. Kruisdagen. WOENSDAG 8. Ve scl j gil. Michael, 2e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie v. Hetnelv. 3e geb. v. Kruis dagen, Pref. v Paschen. DONDERDAG 9. 's Heercn Hemel vaart met Octaaf. Tijdeigen, Mis Viri. Credo, Prefatie enz. v. Hemelv. VRIJDAG 10. H. Antonius, 2e geb. Oct. Hemelv. 3e H.H. Gordianus enz, ZATERDAG 11. H. Aufridus. 2e geb. v. Oct. Hemelv. Credo, Pref. v. Hemelv. en communicanles. Evangelie verklaring. 5e Zondag na Paschen. Evenals op de beide vorige Zonda gen is ook heden het H. Evangelie genomen uit de afscheidsrede, die Jezus hield bij het laatste Avondmaal. Jezus troostte zijn apostelen over zijn heen gaan: vooreerst door hun te beloven dat Hij den H. Geest zou zenden (het evangelie van de vorige Zondag) ver volgens door hun de verzekering te geven dat ze alles zouden verkrijgen wat ze Zijn Vader zouden vragen (het evangelie van heden). „Al wat gij den Vader in mijn naam zult vragen zal Hij u geven." De leer lingen behoefden zich dus niet bezorgd en beangst te maken als Hij niet meer bij hen zou zijn: wanneer ze na Zijn heengaan den Vader in Jezus' naam zouden bidden, zouden ze eveneens f 2000.— te winnen met Pleines'Jubileum-PuzzIe Vraagt Gralis-Pu/zIe aan bij 4a Hen Zccpfabr. De Dell, Dan Doldar. tvt/Séïïlei Aanóf verhoord worden. Tot nu toe hadden de leerlingen dit nog niet gedaan, ze konden het ook moeilijk gedaan heb ben, omdat men gewoojilijk nooit iets vraagt in den naam van iemand die zelf aanwezig is, doch wel wanneer die persoon afwezig is. Wanneer Jezus dus van hen was heengegaan, moesten ze in 't vervolg in Zijn naam den Va der vragen. Aan het einde van zijn lange rede gekomen zijnde, troost Jezus dan Zijn leerlingen voor 't geval ze wellicht veel van zijn woorden niet begrepen had den, hun belovende dat het uur komen zou dat Hij niet meer in gelijkenissen maar klaar en duidelijk tot hen spreken zou. Wanneer is dit uur gekomen? Sommigen zeggen dat dit sloeg op de tijd van 40 dagen tusschen Zijn ver rijzenis en Hemelvaart, toen Jezus meerdere malen aan Zijn leerlingen verschenen is en met hen gesproken heeft; anderen houden dat dit uur ge komen is toen de H. Geest over hen nederdaalde en Jezus door den H. Geest tot hen gesprokenheeft. Op dien dag, d. i. op den dag waarop zij een duidelijke en klare kennis zullen verkrijgen van alles wat hun nu nog duister is. zullen zij den Vader in Zijn naam bidden, en dan tevens een nieuwe weldaad ondervindende liefde van den Vader jegens hen. Immers, zoo zegt Jezus hun, wanneer ge dan den Vader iels vraagt in Mijn naam is het niet noodig dat Ik zelf nog eens tus- schenbeide kom: om uw geloof be mint de Vader u dan en uit liefde tot u zal Hij uw gebed verhooren. Wien men lief heeft geeft men wat gevraagd wordt, zonder dat de tusschenkomst van een ander noodzakelijk is. Op plechtige wijze bevestigt Jezus zijn Apostelen dan nogmaals in hun geloof: „Ik ben uitgegaan van denl Vader en ben gekomen in de wereld" en op duidelijke wijze voorspelt Hij hun wat er gebeuren gaat „weder ver laat Ik de wereld en ga tot den Vader". Had Jezus tol nu toe steeds gesproken dat Hij „heen ging dat Hij „tot den Vader ging", woorden waatvan de leerlingen de beteekenis niet goed be grepen, zoodat ze tot elkander zeiden „wat beteekent dit toch?", de uitdruk king „weder verlaat Ik de wereld" deed de leerlingen uitroepen: „nu spreekt gij openlijk", nu weten wij ook dat Gij onze gedachten en inwendige twijfel en onzekerheid aangaande de beteeke nis Uwer woorden kent „nu welen wij dat Gij alles weet" en dit is voor ons een nieuw argumenl om nog) vaster te gelooven dat Gij door God zijn ge zonden. van God zijt uitgegaan, gelijk Gij zegt. Mogen de woorden door Jezus hier gesproken ons opwekken tot een vast vertrouwen in het gebed verricht in Jezus' naam, en ons troosten daar de Vader hen bemint die in Jezus ge looven. Jeugdherbergen. Hoe staan wij als Katholieken tegen over den nieuwe beweging voor Jeugd herbergen Rector B. H. de Groot antwoordt in „Dux" als volgt op deze vraag: Het vraagstuk der „Jeugdherbergen" is vrij snel zeer acuut geworden in Nederland. Nadat reeds jaren lang in Rotterdam een jeugdherberg bestond van de Duit- DROGIST Laanstr. 34 Telefooa 564 Baarn Elastieke kousen, -Voeten en Knieën Reis Irigatoren in luxe uitvoering sche gymnastiek- en roeivereeniging zijn deze instellingen sinds den laat- sten zomer mei verrassende snelheid uit den grond gerezen en heeft ook de korte ervaring bewezen, dat zij aan stonds veel belangstelling zijn gaan trekken. Te Blaricum N.H,. werd medio Mei de Jeugdherberg „De Dotter" opgericht en deze trok dezen zomer circa 1500 bczoekers(slcrs). De Jeugdherberg „de Weideheuvel" Ie Ouderkerk volgde en herbergde bijna 1000 jeugdigen. Te Petlen N.H. werd eveneens een Jeugd herberg „de Zevensprong" in exploi tatie gebracht, terwijl voorbereidingen voor de oprichting worden getroffen te Zandvoort, Kampen, Arnhem, Zut- phen, Twente, Haarlem en 't Gooi. Verwonderen zou het niet, wanneer met den aanstaanden zomer reeds een tiental Jeugdherbergen in ons land zullen zijn gevestigd. Laten we beginnen met eerlijk te bekennen, dat het niet gemakkelijk is, zoo maar aanstonds, zonder meer, te bepalen, hoe in dit vraagstuk te han delen. Toch zijn er wel enkele uitgangs punten, die ons een richting kunnen wijzen bij de bepaling van ons stand punt. Was hel vraagstuk der Jeugdher bergen louter een theoretisch vraag stuk, het antwoord zou niet zoo moei lijk zijndoch liet beweegt zich hoofd zakelijk op hel gebied van de praktijk, die althans voor ons land nog geheel nieuw is en dus nog plaats voor allerlei mogelijkheden openlaat. De ervaring, die hier eigenlijk een afdoend antwoord zou kunnen geven, kan nog niet in het pleit worden betrokken, omdat we hier nog alle ervaring missen. Objectief beschouwd, zullen we goed doen met niet al te groot enthousiasme deze nieuwe beweging te begroeten; zullen we zelfs veiliger handelen, wan neer we eenigermafe sceptisch blijven slaan tegenover de paedagogische resul taten van deze beweging. De wandelsport is in zich uitstekend we moeten ze in ons jeugdwerk veel meer propageeren. dan tot heden hel geval was. Doch de wijze, waarop de Jeugd herbergen de wandelsport bevorderen, kan onze sympathie niet wegdragen. De Jeugdherbergen werken het reizen en trekken van jeugdigen op gemakke lijk overmatige wijze in de hand; ze bevorderen de uithuizigheid en maken den familieband losser; practisch leiden ze tot een ongecontroleerde bewegings vrijheid der jeugd. 't Is wel typeerend, dat noch in Duitschland, nóch in ons land de op richting van jeugdherbergen van de georganiseerde Jeugdbeweging is uit gegaan. Ze zijn ontstaan onder den drang van de ongeorganiseerde, vrije Jeugdleiding. Wat echter het vraagstuk nog meer gecompliceerd, maar ook bedenkelijker maakt, is de omstandigheid, dat het systeem der Jeugdherbergen in zijn toepassing allerlei moeilijkheden en gevaren kan meebrengen, en in ieder geval allerlei mogelijkheden schept, waarvan de gevolgen niet te voorzien en moeilijk te voorkomen zijn. Bij de exploitatie der Jeugdherbergen, is practisch alle verantwoordelijkheid gelegd in de handen van een herberg vader of -moeder. Welke opvatting hebben zij omtrent dieverantwoordelijkheid?Welkeeischen stellen zij aan hun gasten uit moreel, godsdienstig en paedagogisch oogpunt? Welken waarborg hebben we, dat de leidende personen in die richtingen die leiding zóó uitoefenen dat aan hen zonder voorbehoud de zorg over de jeugd kan worden toevertrouwd? Men vergete daarbij niet, dat in een jeugdherberg samen komen en den nacht doorbrengen jeugdigen van ver schillende levensopvatting en begin selen jongeren uit en buiten de geor ganiseerde Jeugdbeweging; jongeren van beiderlei geslachtdat de jongeren daar samen zijn, niet in de sfeer van KANTOORBOEKHANDEL ■I F. tl. TULP i* Lang**trut 66 t.o. Krommtstrut TEL. 326 KANTOORBOEKEN in alle lioiaturen SCHRIJFMACHINES VULPENHOUDERS de eigen Jeugdvereeniging en onder den eigen leider, zoodat zij zich van zelf gebonden gevoelen aan traditie en gezag van liet eigen milieu, maar in een voor hen nieuwe omgeving onder vreemde leiding, in de min of meer romantische en vrije sfeer van het avontuurlijke buitenleven. En wat voor waarborgen geeft een eventueele legimitatic-kaart. wanneer de jeugdigen zich alléén daardoor toegang kunnen verschaffen Over de ontwikkeling van het Jeugd herbergensysteem in Duitschland is men in verschillende kringen nu juist niet zoo bijster enthousiast en we kunnen begrijpen, dat meer dan een ernstig paedagoog en jeugdleider zich afvraagt, waar het met de zwervende en trekkende jeugd heen moet. Objectief daarom bezien, zouden we den raad willen gevenlaten wij als katholieke jeugdleidcrsons verre houden van het systeem der Jeugdherbergen en in het belang van de normale ont wikkeling van de jeugd en van het werk der vrije Jeugdvorming een krach tige actie inzetten, om de oprichting en verbreiding van Jeugdherbergen zoo intensief mogelijk tegen te gaan. Mochten we daarbij kunnen rekenen op den steun van het naast ons geor ganiseerde jeugdwerk, niets zou ons aangenamer en meer welkom wezen. Omdat we intusschen gevoelen, dat leiding in dit zoo beteekenend vraag stuk moet worden gegeven, zouden we liever zien, dat de Centrale Jeugd raad zich deze zaak aantrok en tijdig maatregelen nam, om ongewenschte gevolgen of ontaarding te voorkomen. Van dit lichaam zai bij het treffen van maatregelen meer gezag uitgaan en behoeven we ook niet te vreezen, dat ongewenschte invloeden de over hand zullen krijgen. Plaatselijk en gewestelijk zullen we. als katholieke Jeugdleiders, goed doen ons van hel instituut der Jeugdherber gen afzijdig te houden. We kunnen geen verantwoordelijk heid op ons nemen, omdat we een voudigweg de grenzen en de gevolgen van die verantwoordelijkheid niet kun nen overzien. Daarenboven zouden we door medewerking ongewild propa ganda maken voor een beweging, die we in haar huidigen vorm ondoelmatig en niet zonder gevaar achten voor de ontwikkeling van de rijpende jeugd in Nederland. Wordt dus plaatselijk of gewestelijk onze medewerking gevraagd voor de oprichting of het beheer van een jeugd herberg, dan zullen we goed doen in beginsel ons afzijdig te houden, tenzij we in samenwerking mei erkende Jeugd organisaties de oprichting kunnen keeren. Wat eventueel nationaal gedaan zou moeten worden, is een andere vraag. Nationale belangen kunnen het tot plicht maken, dat we als katholieken, aan een eventueele oplossing van dit zoo ingrijpende vraagstuk medewerken. Daarover ligt echter de beslissing in hoogere instantie." R. K. Vereeniging voor Meisjes Bescherming. Hier volge een overzicht van de organisatie en de werkwijze der Fe deratie van de R. K. Vereenigingen ter Bescherming van Meisjes in Neder land gevestigd te Ulrecht. Het adres van het Secretariaat is Ginnekenweg 112 Breda. Het Centraal Bureau houdt kantoor Roelof Hartplein 2. Amsterdam. De R.K. Vereeniging ter bescherming van Meisjes is internationaal en heeft haar hoofdzetel ir Freiburg (Zwitser land. Met zooveel landen is ook Neder land daarbij aangesloten. Het doel der Vereeniging is: alleen staande meisjes en vrouwen te be schermen tegen de gevaren, die in het bijzonder hare zedelijkheid bedreigen. In Nederland bestaat allereerst een federatief Bestuur, samengesteld uit 5 leden, elk één Diocees vertegenwoor digende, met een Geestelijk Adviseur vervolgens uit 5 Diocesane Besturen, gevormd uit bestuursleden der plaat selijke afdeelingen, die onder het Dio cees ressorteeren, met elk een Geeste lijk Adviseur: dan de plaatselijke afd. zijnde de voornaamste plaatsen van elk Diocees, met Bestuur en Geeste lijk Adviseur en ten slotte de Corres pondenten, n.l. de dames, die op de kleinere plaatsen de belangen der Ver eeniging behartigen. De adreslijst, die jaarlijks uitkomt, vermeldt de namen en adressen van alle Dames Bestuursleden, Correspon denten, Tehuizen en Bemiddelings- Bureaux. De Vereeniging heeft een iegen Orgaan dat maandelijks uitkomt en geredigeerd wordt door Mej. Tine van Ketwich te Santpoort. Tot het werk der Vereeniging be- hooren le Het Stationswerk, waarvoor de regeering een jaarlijksche subsidie geeft; 2e De Tehuizen; 3e De Door gangshuizen; 4e De Bemiddelings- bureaux; 5e Het Stadsonderzoek6e De Patronaten. Het Stationswerk heeft aan de trei nen, voornamelijk op de grensplaatsen en grootere steden, gesalarieerde of vrijwillige posten, die contröle uitoefe nen op gaande en komende, vooral onbedreven reizigsters. Ook aan de booten van de Holl. Lloyd, die op Zuid-Amerika varen wordt contróle uitgeoefend. De Tehuizen verschaffen logies te gen zeer maiige prijzen aan vrouwen en meisjes, die plaatselijk onbekend zijn of liever niet in hotels logeeren. In het Doorgangshuis vindt de on gehuwde moeder voor haar en haar kind liefdevolle opname en verzorging. De Bemiddelingsbureaux verleenen bemiddeling tusschen dames en dienst boden, geven en nemen informaties en houden daarvoor speciale zittings uren. HetS/arfsó/uferzocfrcontroleertdienst- meisjes in hare betrekkingen gaat na of deze al of niet goed geplaatst zijn en of zij gelegenheid hebben hare plichten te vervullen. Bij geval van verhuizingen wordt hiervan kennis gegeven aan de corres pondente der nieuwe woonplaats, om zoodoende een geregelde contróle te houden; voor geval een meisje in minder goede omgeving is terecht ge komen, wordt hiervan aan hare ouders kennis gegeven. In de Patronaten, waarvoor ook veelal de Tehuizen gebruikt worden, wordt gelegenheid gegeven aan de meisje:? om nuttige en gezellige avondjes door te brengen. Elk jaar wordt verslag uitgebracht van de werkzaamheden der Vereeniging dit zoowel door de Federatie als in het Diocees in de plaatselijke afd. Aan de meeste stations hangen kaarten met waarschuwingen voor alleen-rei zende meisjes en deze vermelden te vens de adressen der Bemiddelings bureaux en Tehuizen of namen der personen, die bereid zijn fer plaatse inlichtingen te geven en hulp te ver leenen. In alle kerken ibangen kaarten met waarschuwingen, waarop men insge lijks vindt de adreasen der Bestuurs leden vzm die plaats en de Corres pondenten der afdeelfng. De kleuren der Vereeniging zijn wit en geel. Leieéuur. Al zou een volle nog zoo godsdien stig zijn, het godsc'ienstigste zelfs ter wereld, al zou dit volk zich geregeld om den predikstoel scharen en naar de schoonste preelceti luisteren: leest dat volk slechte boeken en bladen, na 30 jaar zou 't een volk van goride- loozen en oproerlingen zijn geworden. Menschelijkerwijs gesproken is er geen prediking die het uithoudt tegen de slechte pers. Kardinaal PIE, Bisschop v. Poitiers. KerknLeuws. RETRAITENHUIS, AMERSFOORT. Gelegenheid tot Retraite bestaat er in de maand Mei te Amersfoort: Voor mannen 18-21 Mei, verg. f6 50. Voor vrouwen 6-9 Mei, verg. f6.50. Voor meisjes 6-9 Mei, verg. f6.50. Voor meisjes 22—25 Mei, verg. f 6.50, Voor jongel. 18-21 Mei, verg. f6.50. Voor ongeh. dames 31 Mei - 3 Juni. verg. fia—

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1