Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken PllQI geneesten wtfiaaU de-fuud Adverleiitiën 2'5 cent per regd. Billijke tarieven voor handel en nijverheid b(j geregeld adver- teeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. De €embode Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Ksntoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post giro no. 44234 Vrijdag 14 Juni 1929 - No. 22 Zeg niet dat gij 't niet helpen kunt Als ge denkt; ik kan niet, is t kans, dat ge niet kunt. Indien ge denkt ik kan wel en in overeenstemming met deze gedachte handelt, dan is er niet alleen kans, dat ge kunt, maar, als ge volkomen in overeenstemming er mee handelt, dan is het absoluut zeker, dat ge kunt en zult slagen. Epistel en Evangelie. VIERDE ZONDAO NA PINKSTEREN Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VIII, 18 Broeders! Ik ben van gevoelen, dat het lijden van dezen lijd van geen waarde is bij de toekomstige heerlijk heid, die in ons zal geopenbaard den. Want de verwachting van schepsel verwacht de openbaarwo.ding der kinderen Gods. Het schepsel im mers werd der ijdelheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om Item die liet onderwierp, op hoop, dat ook hel schepsel zelf van de slavernij des be- derfs zal wordnn vrijgdmaakt tot de vrijheid der heerlijkheid van Gods kinderen. Want wij weten, dat alle schepsel zucht en in barensnood nu toe. En niet alleen dit, maar ook wij zeiven, die de eerstelingen des üeestes bezitten, ook wij zuchten ons zclven, verwachtend de aanneming tot kinderen Gods, de verloss' lichnams, in Christus Jesus onzen Heer EVANGELIE volgens den II. Lucas; V, 1-1 In dien tijd, toen de scharen Jesus aandrongen om liet woord Gods te hooren, stond Hij bij het meer Ge- r.esareth. En Hij zag twee schepen aan het meer liggen; de visschers waren er uitgegaan en reinigden de netten. En Hij klom in een der schepen dat van Simon was. en verzocht dezen een weinig van land af te steken. En Hij zeile zich neder en leerde dc scharen uit het schip. Als hij nu ophield met spreken, zeide Hij tot SimonVaar naar dc diepte, en werpt uwe netten vangst. En Simon atwoordde e HemMeesterdeii geheelen nacht door hebben wij gearbeid en niets ge vangen; maar op uw woord zal ik het net uitwerpen. Toen zij dit nu ge daan hadden, vingen zij eene groolc menigte visschen, en hun net scheurde. Eu zij wenkten hunne gezellen, die in het andere schip waren, dat zij zouden komen en hen helpen. Deze nu kwamen en vulden dc beide schepen, zoodal zij bijna zonken. Toen nu Simon Petrus dit zag, viel hij aan Jesus' knicïn ne der, zeggende: Heer! ga uit van mij want ik ben een zondig mensch. Wanl bij de vischvangst, die zij gedaan had den, waren hij en alien die mei hem waren door verbaasdheid bevangen, en evenzoo Jacokus en Joannes, de zonen van Zebedeiis. die gezellen van Simon waren. Jesus nu sprak tot SimonVrees nielvan nu at zult gij menschen vang en. En na de schepen op het iand ge bracht te hebben, verlieten zij alles en volgden Hem. Liturgische Kalender. Week van 16—22 Juni. Zondag 16 Juni. 4c- Zondag na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Dominus, 2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze. Prefatie H Drievuld. Maandag 17. Mis als Zondag zonder Gloria, 2e geb. A. cunctis. 3e voor Overledenen Fidelium. Dinsdag 18. H. Ephraem, 2e geb. H. H. M Marcus, enz. Credo. Woensdag 19. H. Juliana, 2e geb. H. H. Gervasius. Donderdag 20. H. Silverius, 2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze. Vrijdag 21. H. Aloysius van Gonzaga. Zaterdag 22. Mis der Vigilie van St. Jan zonder Gloria, 2e geb. H. Pau- linus. Of: Mis H. Paulinus, 2e geb. en laatsie Evatig. der Vigilie, Evangelieverklaring. Vierde Zondag na Pinksteren Het Evangelie-verhaal van dezen Zondag beschrijft ons de roeping van den eersten Apostel Petrus, toen nog Simon geheeten, en zijn beide metge zellen Jacobus en Johannes, die de zonen waren van een zekere Sebedeus. Ze waren reeds leerlingen des Heeren, Simon had reeds zijn woning te Caphar- naum voor Jezus beschikbaar gesteld maar tot nu toe waren ze nog niet zijn volgelingen geweest. Hun dagelijksclie [bezigheid was het visch-bedrijf op liet meer van Ca- phamaum en bij gelegenheid kwamen ze wel eens naar Jezus luisteren. Hierin zou nu verandering komen, 't Was Jezus bedoeling dat ze het visch-bedrijf zouden slaken en met Hem mede gaan naar dorpen en steden Om hen op deze uitnoodiging voor te bereiden verrichltc Jezus het groole wonder van de wonderbare vischvangst. Op zekeren morgen, nadat Siinon, Jacobtis en Johannes den geheelen nacht tevergeefs hun netten hadden uitgeworpen, verscheen Jez.us aan den oever van het meer, gevolgd door een groote schare menschen. 'i Was nog maar kort geleden dat hij door Johannes in den Jordaan gedoopt was en zijn openbaar leven begonnen was. Doch door Zijn beminnelijkheid. Zijn goed heid. Zijn hemelsclie wijsheid en vooral door Zijn wonderwerken had Hij reeds groolen naam gemaakt en velen tot Zich gelrokkcn. "Dit blijki ook uil deze jebeurienis. Als de menigte, begeerig lijn woord le hooren, opdringt vraagt Hij Siinon, die in zijn scheepje bezig was dc nellen schoon le maken en ip le hergen, van wal le steken, opdal Hij van uil liet schip door dc menigte beter gezien en gehoord kon worden, en nederzillend leerde Hij liet volk an uit het schip." Mogen wc hierin niet reeds een bevoorrechting zien van Simon Is liet schip van Simon, waar van hij de bestuurder was, niet het beeld van Christus' Kerk. waarvan hij eenmaal het opperhoofd en Christus' plaatsbekleeder worden zou Als Jezus dan ophield met spreken zeide Hij tot Simon-Petrus: sleek van wal in volle zee cn werp uw netlen uit ter vischvangst. Doch Simon ant- oorddc en zeide Hem: Meester den geheelen nacht hebben we gearbeid niels gevangen, maar op Uw woord zal ik het net nogmaals uitwerpen. Bewonderen we hier hel groole geloof an Simon in Jezus macht. Zeker, vas reeds getuige geweest van enkele wonderwerken, maar dat zelfs de dieren Zijn wii gehoorzaamden, had Petrus nog niet beleefd. Toen zij dan ook bij het ophalen der netten zulk een me nigte vingen dat hun nelten dreigden te scheuren, werden ze zóó onsield, dat Petrus aan Jezus voeten nederviel en uitriep: Ga weg van mij, want ik ben een zondig mensch, o Heer. Die zielstoestand was door Jezus juist ge wild. Zóó voorbereid ontvingen ze toen Zijn uitnoodigingvoorlaan zult gij niet meer visschen maar menschen niet Mij vangen. En dat die uitnoodiging niet te vergeefs geschiedde en het w der effect had, blijkt wel uit de wt :n ze brachten de scheepjes ze verlieten alles en volgden Hem". Levensvreugde. Er komen in 't leven oogenblikken voor, waarop men vervaarlijke aan vallen te verduren heeft van kwetsen- den tegenspoed en ontmoedigend mis lukken, naast dc talrijke, kleine en haast dagelijksclie gebeurtenissen, die ons zoo gemakkelijk tot droefgeestigheid doen overslaan. De werkelijk blijde zonnestralen komen toch zoo zelden beetje vreugde werpen in hel lij dende menschenhart! En bij het voelen van de scherpe levenspijn, wordt 'de mensch dan weer bewust van de leem- zijn bestaan: en stuwt hem een geheimzinnige drang opwaarts, op zoek naar gezonde vreugdebronnen. Troost en vreugde, daaraan heeft iedereen een dringende behoefte. Op bepaalde oogenblikken voelt de mensch afkeer van liet zwoegen en het bijeenverzamelen van wat geld en komt hij tot de overtuiging dat er met goud geen gezondheid noch zielenadel kan gekocht worden, want hiertoe wordt er een ander soort kapitaal vereischt En dan vlucht hij de moderne stad met haar koortsig gedoe en haar cner- veerende „modes"gezonder lucht wil hij inademen, ver van alle geveinsd heid en bedrog, te midden der ver sterkende natuur. De natuur namelijk, met haar gezonde lucht en harmoni sche lijnen, verblijdende bloemen en rijke veldinozaïek, heeft hier een be langrijke rol te vervullen, naast de andere vruchtba-e vreugdebronnen. Het Opperwezen vereeren en ziji geboden onderhouden, de liefdadigheid beoefenen, zijn plichten stipt naleven het lijden verdragen met verslervirgs- geest en met moed, de kunsischatien waardeeren, de natuur liefhebben, bronnen van levensvreugde voot menschen van goeden wil, die zich weten los le rukken van de laaie alle- daagschhcid en bewust zijn van de noodzakelijkheid ecner rijkere L.cns- ontplooiïng. In de rijke verscheidenheid van lijnen kleuren, vormen en levensuitingen van hel landschap, kan de natuurvriend duizendc kiemen van vreugde in zich opvangen. Door zijn longen stroomt •erfrissclicnde lucht, zijn oogen be- voiideren hel bonte gewemel derdin- ;en, zijn verbeelding omtoovert alles ot vreugdevolle beelden. Wie zou niel willen aanschouwen den wijden horizon van de uitgestrekte vlakte, de warme kleuren van de dei nende graanvelden, de stuivende zand wolken op de heide? Wie heeft nooit geluisterd naar liet lied van den wini in de kruinen der boomen en desym phonic van verscholen zangvogels Wie zou den geur niet opsnuiven van dennebosch en lindeboom, van boom gaard cn bloemenhof. Wie heeft niet eens getrild van aan doening bij hel aanbreken van den blijden dageraad en nieuwe levens kracht in zich opgevangen bij liet be wonderen van een zonsopgang? Wie is niet blijven vertoeven vóór de ko mende avondschemering om zich daar na te laten doordringen van de van een viedigen avondstond? Wij beminnen de natuur met al haar tinten en gestalten, haar geuren en klanken, haar rust en haar werk; wij beminnen ze, in lentetooi cn zonnehitte, herfstkoelte en winterkoude, omdat zij ons altijd schoonheid weet te bie den en in ons vreugde wekt. KANTOORBOEKHANDEL ■B F. fi. TULP i Langstraat 65 t o. Kroromestraat TEL. 326 ALLE 8EN00CIG0HE0EN VOOR VEREENIGINGEM Gezondheidstoestand, temperament, bezigheden, gewoonten, levensopvat ting, enz. zijn zooveel factoren welke en verschillenden invloed uitoefenen p den aard van onze betrekkingen tot de naluur. Er zijn lieden die een wandeling doen om een stroom zuurstof door hun lichaam te jagenanderen, die aan de natuur wat rust komen vragen; nog anderen voor wie het landschap is als een teedere moeder, die haar kinderen troost en moed inspreekt. Sommigen loopen zoekend en peinzend rond, om, door wetenschappelijk overleg, de wet ten van het natuurleven op le sporen. Fijngevoelige zielen schijnen door liet landschap te zweven, gedragen op beel den van schoonheid en vrede. een pessimist zal het landschap anders inwerken als bij een optimist. Voor een christen is de naluur een heerlijk meesterstuk, een milde gitt van den Almaclitigen Schepper, en ook een tranendal, waarin het geschapen wezen als banneling niet zoeken mag wat er niet in te vinden is. Bij een pantheïst, zal de naluur weer heel andere ge voelens doen ontstaan, en voor een onverschillige zal ze een gesloten boek en een levenloos iets blijven. Uit 't bovenstaande blijkt dus dat de houding van den mensch van hooge beteekenis is bij het opnemen van na tuurindrukken en voor het wekken van 'reugde. Naast de twee reageerende factoren nl. van natuur en metisch kan de op voeding heel watveranderingbijbrengen. Door de aandacht te vestigen op een onopgemerkt feit: de gevoelens te zuiveren bij 't opvangen van bepaalde indrukkenhet versland te ontwikkelen door het vetklaren van een niet be grepen verschijnsel, door dat alles, kan uit het rijkgeschakeerde landschap tncer vreugde opgedolven worden. Trouwens, hoe hooger het kuituur- peil bij den mensch stijgt, des te rijker worden indrukken en gevoelens. Opvoeden bestaat hoofdzakelijk in orde te brengen bij de betrekkingen (tisschen den enkeling en de buiten wereld, die op hem inwerkt. De op voedkunde is vooral een bewustmaking. Hoe dikwijls zou men telkens een slap vooruit koinen met enkel hei bewust zijn le vestigen op een of ander onop- ~"".crkt feit. oo is het algemeen bekend dat de sch onverschillig blijkt te zijn voor het naluurschoon van eigen streek; omdat hij in dal alledaagsche niets bijzonders ziet. het kenmerkende trof nooit zijn aandacht, hij was cr et in bewoitde-ing voor blijven staan. Wie derhalvt werkelijk iels mee- dt3gen wil van zijn wandelingen, wie zijn levensgenot wil zien aangroeien cn verdiepen, loope niet als een on verschillige door de natuur, maar hij opene oog en oor. hij kijke met zijn geest cn voele met de fijnste snaren van zijn ziel. om dan luisterend hel rijke leven op te vangen van het vreugdewekkende natuurlandschap. Naar de Stembus. Woensdag 3 Juli is het stemdag voor e Tweede Kamer. Alle Katholieken van Nederland stem- ten dan in alle kieskringen nummer één van lijst 8! Katholieke Urankbe- strl|ding. In zijn schrijven van 23 April 1914 aan den President van de Internatio nale Katholieke Vereeniging tegen het alcoholisme werd door Z. H. Paus Pius X de Katholieke Drankbestrijding genoemd een werk van groote betee kenis voor het geestelijk en stoffelijk welzijn der volkeren. Zijne Heiligheid vestigde er de aan dacht op, dat de strijd door deze ver eeniging tegen het alcoholisme gevoerd niet tot een overwinning zal leiden, tenzij deze wordt gesteund door de Genade des Hemels, verkregen in het Gebed en het ontvangen der H. H. Sacramenten en in de algeheele be oefening der Christelijke versterving. Voor den bloei der Natholieke Drank bestrijding wordt dan ook ieder jaar een bijzondere gebedsactie gevoerd in de novene, die van 15 tot 24 Juni wordt gehouden, als voo; bereiding tot het feest van haar Patroon St. Jan den Dooper. In onzen tijd waarin karaktervorming t wilssterking zoo noodig zijn, om de algemeene genotzucht te kunnen weerstaan, is ongetwijfeld de offerge dachte in de Katholieke Drankbestrij ding van groote beteekenis. Samenleving, gezin en individu zullen er ten zeerste bij gebaat zijn, indien algemeen nog beier begrepen en nog meer beoefend wordt het echt Christe lijke offer der onthouding om wille van God en den naaste. De Drankbestrijding, goed begrepen en beleefd, heeft een diepen onder grond, omdat zij medehelpt herstellen in Christus wat door onchristelijke genotzucht vernietigd dreigt te worden. Het is daarom, dat ook dit jaar de Federatie Sobriëtas haar leden aan spoort, de Novene getrouw te houden n ook van de andere Katholieken raagt, den steun van het gebed voor den bloei van haar werk. Deze dagen worde door duizenden den lande gebeden .Almachtige, algoede God, die ons de liefde als hoogste wet gegeven hebt, zie genadig neer op het liefde werk der Katholieke drankbestrijding. Zegen de pogingen, welke wij tot Uwe glorie en tot heil van den evenmensch aanwenden om het veelvuldig gebruik an bedwelmende dranken, de oorzaak an zooveel zonde en ellende, uit te roeien, en verleen goedgunstig, dat mede door ons voorbeeld de christe lijke matigheid in eere hersteld worde, door Christus onzen Heer. Amen". Onze Vader. - Wees gegroet. De Heer Die den wasdom moet geven, moge Zijn rijksten Zegen over de Katholieke Drankbestrijding doen neerdalen. Namens de Federatie Sobriëlas. schenking van Ansfridus. En daarin wordt o.a. genoemd: „tusschen de landgoederen Hese en Zoys (Hees en Soest) veertien boerenplaatsen met al de hoorigen (d.i, de slavendie wer den dus ook weggeschonken. (Inter villas Heze et Zoys quatordecim man sos cum omnibus familüs.) Verder wordt er in dezelfde oorkonde nog bevestigd de gift van zes en een haive hoeve in Soest. (In Zoys sex mansos et demidium). Op grond van dit oude charter kan Soest dit jaar feest vieren, als reeds 900 jaar bekend. (Baarn komt pas in 1360 voor, al moet het reeds omstreeks 900 een kerk gehad hebben). Maar hoor ik zeggen vergist u zich niet? De oorkonde is n.l. ge dateerd: 3 Febr. 1028, dus Soest komt een jaar te laat. En toch is de zaak in orde, al schijnt dat een puzzle. Immers oudtijds begon het jaar met Paskhenviel dus in 't jaar van onze oorkonde Paschen op bijv. 29 Maart, dan begon op dien dag het jaar 1029, en Febr. werd nog tot 1028 gerekend, ofschoon wij het nu 1029 zouden noemen. Ziet U, alles is maar een weet. T. PLUIM. Soest gaat iublleeren. In Augustus a.s. zal Soest groote feesten houden, ter herdenking (zooais het in de dagbladen heet) van zijn 900-jarig bestaan. Nu moet men dat „cum grano salis" nemen, dat wil hier zeggen, niet al te letterlijk. Want Soest is veel ouder dan 900 jaar, het werd n.l. 900 jaar geleden vóór 't eerst in de oorkonden verm.ld, of: nog beter: de oudst bewaarde oorkonde, waarin Soest genoemd wordt, dateert van 3 Febr. 1028: wie weet, hoeveel nog oudere brieven verloren zijn geraakt, in elk geval moet het toen al korter of langer bestaan hebben. Ter wille van onze goede nabuur schap willen de lezers zeker van dat feit wel iets meer weten. Eigenlijk is er al een oorkonde van 16 Nov. 1006, waarin Soest (als Sous) genoemd wordt, maart bleek onlangs dat die oorkonde valsch was; ze werd eerst omstreeks 1250 opgesteld om den eigendom op verschillende land streken te doen gelden, in dien tijd, (n.l. 1006), stichtte de H. Ansfridus, 18e Bisschop van Utrecht, op den heuvel Hohorst (Heiligenberg) bij Amersfoort een klooster en schonk er allerlei landgoederen aan. Een halve eeuw later werd 't klooster door Bis schop Beniulphus naar Utrecht over gebracht, waar het als de St. Paulus- abdij tot groot aanzien kwam. Zeker is het, dat Ansfridus allerlei goedeten aan 't nieuwe klooster op den Hohorst schonk; pas in de oor konde van 3 Februari 1028 leeren wij die kennen, want dan bevestigt Keizer Koenraad (in een echte oorkondede Binnenland DE NUMMERING DER LIJSTEN. Het Centraal Stembureau voor de verkiezing der leden van de Tweede Kamer, heeft een openbare zitting ge houden ter nummering van de inge diende candidatenlijsten. Bij loting werd de uitslag voor wat de kieskring Utrecht betreft als volgt vastgesteld No. 1 lijst Speelman, Nat. Boeren- en Tuindersbond. No. 2 lijst Wijnkoop, Comm. Partij Holland. No. 4 lijst Kersten, Staatk. Ger. Partij. No. 5 lijst H. Visscher, A.-R. Partij. No. 7 lijst Schokking, Chr. H. Unie. No. 8 lijst Suring, R. K. Staatspartij. No. 9 lijst Fl. Vos, Middenpartij voor Stad en Lande. No. 10 lijst Braat, Plattelandersbond. No. 11 lijst Bouterse, Alg. Bond KI. Winkeliers en Middenstand. No. 12 lijst L. de Visser, Comm. Partij (Comm. Internationale). No. 13 lijst v. d. Brug, Chr. Dem. Unie. No. 15 lijst Marchant, V. D. Bond. No. 16 lijst N. Dekker, Ned. Chr. Arb. Partij. No. 20 lijst Lingbeek, Herv. Geret. Staatspartij. No. 22 lijst v. d. Mijle, Verbond van Nationalisten. No. 23 lijst v. d. Waerden, S.D.A.P. No. 24 lijst v. d. Ploeg, Soc. Dem. Volkspartij. No. 26 lijst SneevlieJ, Rev. Soc. Partij. No. 29 lijst Busch, Democr. Partij. No. 31 lijst Knottenbelt, Lib. Staats partij Vrijheidsbond. No. 32 lijst Ter Hall, Fed. Verbond. No. 34 lijst P. M. Arts, R. K. Volks partij. Hier volgt een vergelijkend overzicht overzicht over de heffing lende gemeenten. Belasting betalen. nkomstenbelasting en opcenten i GEMEENTEN Aantal Aantal Gemeente-Inkomstenbelasting verschuldigd bij een inkomen van Opc. Opc. Pers. Bel.Verm.bel. f 1000 f 2000 f3000 f 5000 f8000 f 10000 f 20000 f50000 f 100000 Apeldoorn Deventer 'sQiavenhagc Groningen Leeuwarden Leiden Nijmegen Rotterdam Utrecht 50-110 50-110 65-115 90-130 5 65 138 291 560 5 64 134 278 528 4 59 128 279 550 12 81 161 343 679 3 58 138 344 737 - 30 72 161 320 1 48 111 245 482 62 127 284 604 5 66 132 276 545 1 41 94 207 412 - 2f, 74 170 371 2 48 114 288 568 3 46 101 238) 514 5730 6412 5416 14930 13612 12276 11029 12697 10746 12453 12942

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1