Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
J. Qerritse
STER-TABAK
Advertenliën 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertenliën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn
Dc <Eembo(k
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro] no. 44234
Vrijdag 21 Juni 1929 - No. 24
Men moet vertrouwen hebben in zich
zetj en in wat men tracht te bereiken.
Men moet zeggen„Ik kan het'\ Men
moet op zich zelf wedden en dan
alles doen om het te winnen.
Epistel en Evangelie.
Vijfde Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den
fl. Apostel PetrusIII, 8—15.
Zeer geliefdenWeest allen een
drachtig in liet gebed, medelijdend,
broederlievend. barmhartig, bescheiden,
nederig, geen kwaad met kwaad, noch
schelden met schelden vergeldend,
maar integendeel zegensprekendwant
daartoe zijt gij geroepen, opdat gij
zegen als erfdeel moogt hebben. Want
die het leven liefhebben en goede
dagen wil zien. hij weerhoude zijne
tong van het kwaad en zijne lippen
van bedrog te sprekenhij wijke af
van hel kwade en doe het goedehij
zoeke den vrede en jage dien na
Want de oogen des Heeren zijn op
de rechtvaardigen, en zijne ooren naar
hunne gebedenmaar het aangezicht
des Heeren is tegen de kwaaddoeners.
Ln wie zou u schade toebrengen, in
dien gij ijveraars zijt voor hel goede?
Doch al lijdt gij ook iels om de ge
rechtigheid, zalig gijVreest dan hunne
verschrikking niet en laat u niet ont
stellen. maar heiligt den Heer Christus
in uwe harten.
EVANGELIE
volgens den H. Matthcus; V, 20-2-1.
in dien tijd sprak Jezus tot zijne
leerlingen: Indien uwe gerechtigheid
die der Schriftgeleerden en Pliarizeeim
niet te boven gaat, zult gij in het Rijk
der hemelen niet binnengaan.
Gij hebt gehoord dat aan de ouden
gezegd isgij zult niet doodslaan en
wie een doodslag begaat, zat strnfbaar
zijn voor het gerecht. Maar Ik zeg u:
al wie zicli vertoornt tegen zijnen
broeder, zal schuldig zijn voor liet
gerechten wie tot zijnen broeder
zegtRaknzal schuldig zijn voor den
Raad; en wie zegt: Gij dwaas! zal
schuldig zijn voor het helsche vuur.
Wanneer gij derhalve uwe offergave
brengt aan" het altaar, en daar indachtig
wordt dat uw broeder iets tegen u
heeft, laat uw offer daar voor het altaar
en ga u eerst niet uwen broeder ver
zoenen en dan zult gij uw offer komen
opdragen.
n KANTOORBOEKHANDEL
■s f. e. tulp m
Langestraat 65 t.o. Krommestraat TEl. Ï26
ALLE BENOODIGOHEDEN VOOR
VEREENIGINGEN
daad van moord strafwaardig zijn maar
ook de inwendige daad van toorn zal
even strafwaardig zijn, omdat deze
laatste de wortel, dc oorzaak, de bron
de eerste. Ziedaar de vervol
making van de Joodsche wet.
De volgelingen van Christus zullen
zich dus niet alleen moeten hoeden
voor den doodslag maar ook voor de
ccrsfe opwellingen van toorn, van haat
en vijandschap jegens den evennaaste.
Hiermede is niet gezegd dat iedere
toorn of gramschap zondig is.
Wanneer deze zich richt tegen de
erkeerde daden van een persoon en
inderdaad voortkomt uit een waar
achtige liefde vor het goede, kan die
loom gerechtvaardigd zijn, maar ze
mag niet gericht zijn tegen den persoon
"es zondaars en niet, zooals uit het
olgende blijkt, de aanleiding worden
die persoon zelf te beleedigen. Ik
voor onze oogen staat: zij zal u wijzenj
op het kruishout van Golgotha.
En opdat niemand dit feit zou kun
nen loochenen, heeft God gewild, dat
het volk, hetwelk eenmaal dat kruis
hout oprichtte, op in het oog vallende
wijze en overeenkomstig de voorspel
ling onder alle volkeren verstrooid zou
voortbestaan.
Ziedaar het handtastelijke bewijs
voor de kracht van God in het kruis,
dat het Christendom draagt.
Is het niet gemakkelijker op een
grashalm een huis te bouwen, dan aan
de galg hangend een wereldgodsdienst
te stichten?
Is het niet gemakkelijker, met twaalf
•'outen soldaten het machtigste rijk te
vernietigen, dan met twaalf mannen,
die zich op het kruishout beroemen,
de wereld aan een godsdienst te onder
werpen
DROGIST
Lasnstr. 34 Telefoon 564 Baarn
SEau de Cologne's
Toilet-Artikelen
Parfumerieën
aa'o
1
en dit uit door te zeggen „gij dwaas"
zal nog meer strafwaardig zijn en ver
schijnen moeten voorden Hoogen Raad,
en alwie zegt „gij misdadige" zal
schuldig zijn aan het helsche vuur.
|f Alwie derhalve zich door zijn toorn
laat verleiden dc persoon van zijn
evennaaste te beleedigen, óf wel door
het verstandelijke goede, óf wat nog
erger is het zedelijke goede in hem of
haar te ontkennen of te betwijfelen, zal
in hoogcre mate schuldig zijn tegen het
vijfde gebod.
Waarom dit "alles? Omdat God is
een God van vrede en Zijn eerste en
hoogste verlangen en gebod is, dat er
vrede zij onder de inenschen. Zóó zelfs
dat Jezus zegt: „als gij dan uw offer
naar het altaar brengt (een voorbeeld
ontnomen aan het Joodsche gebruiken,
toepasselijk op ieder Godgevallig werk)
en daar indachtig wordt dat uw broeder
iets tegen U heeft, Iaat uw offer daar
voor het altaar en ga u eerst met uw
broeder verzoenen en dan zult gij uw
offer komen opdragen".
Vragen we aan Jezus dan
geest van zachtmoedigheid, a
die gezegd heeft: „Leer van Mij dat
Liturgische Kalender. Ik zachtmoedig van harte ben".
Week van 23-29 Juni.
Zondag 23 Juni 5e Zondag na Pink
steren, Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e
geb. A cunctis, 3c naar keuze, Pre
fatie H. Drievuld.
Maandag 24. Geboorte H. Joannes den
Dooper.
Dinsdag 25. H. Adalberlus, 2e geb.
11. Wilhelmus, 3c Oct. St. Jan.
Woensdag 26. H.H.Joannes en Paulus,
2e geb. Oct. St. Jan.
Donderdag 27. Mis vail St. Jan (24 Juni)
2e geb. Concede, 3e voor Kerk of
Paus.
Vrijdag 28. H. Irenetis, 2e geb. Oct.
St. Jan, 3e geb. en I. Fvang. v. d.
Vigilie H.H. Petrus en Paulus.
Zaterdag 29. H.H. Petrus en Paulus
met Octaaf. Credo. Pref. van de
Apostelen.
zeg U, zoo vervolgt Jezus dan alwie Wat is wonderbaarlijker, uit niets de
inwendig op zijn evennaaste vertoornt wereld te scheppen, of iiit hoogmoe-
Evangelieverklaring.
Vijfde Zondag na Pinksteren
Het H. Evangelie van dezen Zondag
maakt deel uit van dc beroemde pre
dikatie die de Zaligmaker op een berg
in Galilea voor een groote menigte
volks gehouden heeft en die daarom
genoemd wordt de bergrede-
Deze bergrede is de grondslag ge
worden van de christelijke zedeleer,
welke een vervolmoking is van de
Joodsche Wet. Jezus zelf getuigde dat
Hij niet gekomen was om de Joodsche
Wet, die immers van God kwam, af
te schaffen maar Ie vervolmaken.Een
vooibeeld o'aaivan geett onshetEvan-
gelie van heden.
Wc hooren hier de Zaligmaker zeg-
genaan uw voorvaderen d.i. aan
Mozes en het Joodsche Volk, dat stond
bij den berg Sinai, is gezegdgij zult
niet doodslaan en alwie zich schuldig
maakt aan doodslag zal voor het ge
recht moeten verschijnen, dat den moor
denaar zal moeten straffen n.l. met de
doodstraf, maar lk zij Ualwie ver-
De Verlosser.
Gelijk God in de onbegrijpelijk
groote natuur Zijn oneindige wijsheid
en almacht toonde, zoo wilde Hij in
Jezus Christus zijn oneindige liefde
openbaren.
Jezus van Nazareth is de door God
beloofde Messias of Verlosser: in Hem
is alles vervuld geworden, wat de pro
feten aangaande den Verlosser hebben
voorspeld, zooals uit helleven en lijden
van Christus blijkt.
Moet ieder verstandig mensch Chris
tus als door God gezonden erkennen?
In den godsdienst van Christus
straalt het licht der waarheid niet zóó
klaar, dat het iedereen, ook den
kwaadwillige, tot erkenning dwingt;
maar het schittert toch helder genoeg
om ieder verstandig mensch van goe
den wil te doen erkennen dat die
godsdienst vangoddelijken oorsprong is.
Wilt gij u hiervan overtuigen, zie
dan slechts toe en bedenk, dat reeds
bestaan des Christendoms een
wonder is.
God alleen kon troische geesten
zulke verootmoedigende waarheden,
bedorven menschen zulk een strenge
zedenleer doen aannemen, in aardsch-
gezinde harten zulke hemelsche ge
voelens kweeken.
Het werk van Christus staat in de
wereld, als het verhevenste, dat ooit
is tot stand gebracht, reeds achttien
honderd jaren, ten trots van voortdu
rende stormen en aanvechtingen.
Ziet gij een machtig bouwwerk uit
het water oprijzen, dan maakt gij de
gevolgtrekking, dat het op een stevig
rotsfundament moet rusten.
Wanneer men u zeide, dit trotsche
gebouw rust onder water op een
riethalm, zoudt gij het gelooven?
En wanneer men het u bewees,
zoudt gij het geen wonder noemen?
Welnu, vraag de geschiedenis,
waarop in de diepte van het verleden
dige, zinnelijke menschen aanbidders
en navolgers van een gekruisigde te
maken
Dit wonder ziet ge met eigen oogen
de wereld aanbidt een Gekruisigde.
Maar al te dikwijls is het waar, dat
zij. die in hun leven bemind en gevierd
waren, na hun dood worden vergeten.
Met Christus heeft het tegendeel
plaats.
De Apostelen hebben Hem tijdens
zijn leven .verlaten en verloochend,
maar toen Hij aan het Kruis was ge
storven, hadden zij hun leven voor
Hem veil.
En let wel: terwijl niets moeilijker
is dan menschen op den duur te
boeien, verdringt zich sedert ruim acht
tien eeuwen om den Gekruisigde alles,
wat de wereld bezit aan deugd, on
schuld en wijsheid; slechts zondaars
en boozen ontvluchten Hem knarsend
van woede.
Kinderen, grijsaards, mannen, maag
den offeren alles op uit liefde tot een
Gekruisigde: met kalm overleg en zon-
v...-der opwinding, steunend op hunne
Hem overtuiging, achten zij zich gelukkig,
zoo noodig hun bloed onder spot en
smarten voor Hem te vergieten.
misdadigers bestemde hout
is de eenige zuil der waarheid, recht
vaardigheid en heiligheid geworden, de
eenige troost van millioenen sterven
den, die op het punt om voor den
eeuwigen Rechter te verschijnen, hun
bleeke lippen op het kruisbeeld
drukken.
Woensdag 3 Juli is het stemdag voor
de Tweede Kamer.
Alle Katholieken van Nederland stem
men dan iri'alle kieskringen op nummer
één van lijst 8!
toornd op zijn broeder zal even straf-
waardie ziin In de Nieuwe Wet zal .het gebouw des Christendoms rust,
derhalve niet alleen de uitwendige dat uit de golven des tijds oprijzend
Naar de Stembus.
BLIJFT VRIJ, WAAR EN ÉÉN!
Een les in politieke geschiedenis, de
laatste ons door den onvergetelijken
dr. Schaepman nagelaten!
Ons .recht verkregen wij, toen wij
één waren. Daarom werden wij één,
daarom moeten wij één blijven.
De eenheid der Katholieke partij is
hechtste bolwerk tegen socialisme en
communisme
Het groote gezin, de bron van volks
deugd en volkskracht, drager van volks-
adel en volksvreugd, vraagt om be
scherming en verdediging. Voor zijn
belangen staat dc R. K. Staatspartij op
de bres. Zij dient daarmee het belang
van heel het volk!
KATHOLIEKEN, DENKT AAN UW
BIJZONDER ONDERWIJS.
De harde en faaie arbeid van onze
katholieke volksvertegenwoordiging ge
durende 40 jaren, in trouwe wapen-
broederschap melde geloovige protes
tanten, bevocht onze eigen vrijheid
vtfti onderwijs en de financieele ge
lijkstelling, een feit, eenig in de staat
kundige geschiedenis der wereld.
Nagenoeg alle katholieke kinderen,
dig daartoe in aanmerking komen, ont
vangen thans katholiek en goed lager
onderwijs. Om te behouden en te ver
volmaken, hetgeen we bereikten, is de
handhaving en versterking onzer positie
in het Parlement de eenige, maar zekere
waarborg.
DE ARBEIDERS EN DE R.
STAATSPARTIJ.;'
Steunend op het gehèèle katholieke
Olk is de R. K. Staatspartij zich niet
temin bewust, dat de groote massa der
arbeiders haar bijzondere zorg eischt
en deze roeping heeft zij ook naar
ermogen vervuld! Naast hetgeen in
de na-oorlogsche jaren onder invloed
der R. K. Staatspartij inzake arbeids
wetgeving, volkshuisvesting, werkloo-
enz. werd bereikt, gaat zij voort
ieids-wetgeving verder uit te
bouwen door een program, dat zij als
erantwoordelijke partij, straks moge-
ijk tot regeeren geroepen ook uitvoeren
kan: wettelijke regelen inzake bedrijfs
organisatie en medezeggenschap: ver
betering en aanvulling der sociale ver
zekeringswetten, verdere doorvoering
der arbeidersbescherming, tenslotte: de
behartiging der belangen van het groote
gezin en kindertoeslag.
De katholieke beginselen het richt
snoer bij de zorg voor de sociale positie
den arbeidenden mensch.
DE KATH. VROUW EN DE R. K.
STAATSPARTIJ.
Juist u en juist nu!
Gij katholieke Nederlandsche vrou-
en, gij hebt bij de verkiezingen het
grootste belang. De toekomst van Neder
land, de toekomst van uw Kerk, de toe
komst uwer kinderen en ook uw toe
komst ligt in uwe handen.
Weigert niet uw plicht te doen, daar
waar het geldt zulke ernstige groote
zaken. Brengt uw stem uit op de katho
lieke partij, waar uw belangen veilig
zijn.
R. K. WELVAARTSPOLITIEK IS
BEVOLKINGSPOLITIEK.
Jaarlijks vermeerdert onze bevolking
met rond 100.000 zielen, hetgeen zeg
gen wil, dat Nederland thans bijna
acht millioen inwoners telt tegen slechts
2'/j millioen vóór honderd jaar. Om
deze 100.000 nieuwe Nederlandertjes
ook goed te verzorgen is noodig: uit
breiding der arbeidsgelegenheid, voorts
woningen voor de gezinnen, kerken,
scholen en cultureele instellingen.
De Christelijke Welvaartspolitiek heeft
de eerste plaats den arbeidenden
mensch tot doelwit. Arbeid is een God
delijk gebod! Waar menschelijke en
staatkundige invloed bij machte is om
arbeidsgelegenheid te scheppen en te
behouden, daar kent de R. K. Staats
partij haar heiligen plicht en staat zij
op de bres voor een welbewuste
krachtige welvaartspolitiek.
Bekeer/ nie/-rcckers
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Laxcer-Tabletien 60 cl.
Zenuw-Tabletten.75 ct.
Staal-Tabetten 90 ct.
Maag-Tabletten 75
Bij Apolh. en Drogisten
Gebed.
Het is meer dan noodig in dezen
tijd, dat wij Katholieken, altoos meer
worden een volk van waarachtig
biddenden.
Met niets zijn wij zoo rijk, zoo
machtig, zoo onoverwinnelijk als met
het gebed.
leder waar geloovige weet dit uit
eigen zielservaring.
Terugkeer tot het gebed is dan ook
het eerste bewijs van geestelijk, van
innerlijk leven.
Reeds dat de mensch bidt is een
leeken dat hij een ander een nieuw
mensch wil worden.
Elke vooruitgang in het gebed is
dan ook een groei, een altoos voort
gaande vernieuwing van het leven
der ziel.
Naarmate de mensch met het gebed
vertrouwd is geraakt, naar die mate
begrijpt hij ook het leven, en kan hij
er zich op beroemen een waarachtig
Christen te zijn of het ten minste te
willen worden.
Maar dan moet zijn leven een waar
gebedsleven zijn.
Wie zich alleen maar den plicht van
bidden herinnert als gewetensangsten
of pijnlijke nood hem de lang geslo-
tene lippen openen, is nog niet tot
den vollen rijkdom van het Christen
dom doorgedrongen.
Hij beseft nog niet geheel, hoe het
hoogere, het onsterfelijke in hem slechts
bloeien en gedijen kan in dat voort
durende, wonderbare contact van de
ziel met God, hoe hij toch niet min
der is dan een plant of een bloem,
die immers ook niet groeien, nóch
heerlijk schitteren kan, wanneer de zon
slechts af en toe haar komt bestralen
of de regen haar een enkele maad
verkwikken.
Neen, het gebed is oneindig veel
meer, het moet veel dieper wortelen
in den mensch.
Het is de allerheiligste ademhaling
van het onstoffelijke zieleleven.
Het is de ophelfing van den geeste
lijken mensch naar de verwarmende er
verlichtende stralen van Gods boven
zinnelijke genadekracht.
Het gebed is de roepstem, de onhoor
bare verzuchting van 's menschen hart
naar den levenden God.
Het is de versmachting der ziel, ge
lijk het hert, dat naar de waterbronnen
dorst. Het innigste levensverkeer tus-
schen den Allerhoogste en het schepsel
in deze nietige en vergankelijke stof.
Het gebed is die stille, diepverscho-
lene, onzichtbare factor, die voor elk
individueel menschenleven de hooge
hemelen en de weelde van het Paradijs
omlaag trekt naar dit zijn stoffelijk
bestaan, een factor tevens, die dieper
ingrijpt en meer de roerselen der we
reldgeschiedenis beheerscht dan trac-
taten, wetten, oorlogen en politiek.
Naar buiten, zeker, is de werking
van het echte gebed veelal niet
gaan of te bespeuren.
Maar wel legt het een hoog en edel
cachet op den mensch, drukt het een
stempel van groote aantrekkelijkheid
op hem, die de kunst van bidden ver
staat.
Le style c'est Thomme, heeft men
gezegd, de stijl en de spraak is de
mensch, maar dan is het gebed de
stijl van den echten Christen, de
zekerste proefsteen van den geest,
waaruit hij leeft en waarvan hij is
bezield.
Niet de wetenschap noch geloofs
apologie. noch kennis van dogmatiek,
noch studie van ascese en mystiek
maar het gebed, ziedaar de vernieu
wing des levens, de al-herstelling ir
Christus, het eigenlijke diepstliggende
wezen van het Christendom, het aller
zekerste middel om in de Katholieken
den waren geest van het Christendom
levendig te houden en in rijke vrucht
te doen uitbloeien.
Kon de wereld, die op heden zoo
troosteloos diep verzonken ligt in de
materie, maar eens haar bitteren nood
uitklagen, haar smarteleven openleggen,
al haar schrijnende zieleleed uitbrenger
in een oprecht gebed
Maar daarvoor is deze eeuw le
afgezonken.
Dat zij het gebed heeft prijsgegeven,
dat zij zelfs den naam van den Al
machtige heeft geweerd uit haar staats
wetten en regeeringsdocumenten, dat
zij haar ijdelen waan en haar hoog
moed gesteld heeft tegenover de wijs
heid, die er ligt in de gevouwen han
den en het neergebogen hoofd van
den biddende geloovige, het is haar
dood geworden.
Het is haar groote, haar eenige zonde.
Neen, de wereldling begrijpt niet
wat bidden is, hij houdt er niet van,
hij ontvlucht het gebed waar hij kan
en wordt het niet moede om te ver
zekeren, dat hij geen gebed noodig heeft.
Maar al zouden de menschen ook
duizendmaal zeggen, dat zij die ziels-
behoefte niet gevoelen, dan is dit toch
een van hun meest onoprechte be
weringen.
Zoo immers spreken zij van alles,
wat zij in hun hart hoogschatten, wat
zij gaarne zouden bezitten, maar voor
welk bezit zij zich geen moeite willen
getroosten.
De mensch, die uit vertwijfeling het
beste in hem tot een ruïne heeft ge
maakt, ontvlucht het gebed, omdat dit
hem een bittere herdenking is aan ver
vlogen zielsheerlijkheden. maar zelf
weet hij maar al te best, dat hij het
juist is, die aan bidden het meest
behoefte heeft.
Zeifs voor den ongeloovigen De
Musset bleef de gemoedsdrang naar
den Oneindige de grootste kwelling
voor zijn nog altoos opwaarts stre-
vencjen geest..
Provinciale Staten
In de onder leiding van den Com
missaris der Koningin, dr. H. Th
s'Jacob gehouden vergadering der Pro
vinciale Staten van Utrecht werd naar
Gèd. Staten om praeadvies gezonden
een adres van het bestuur der Prov.
Utrechtsche vereeniging ter bevorde
ring der hygiëne van Moeder en Kind
verzoekende een provinciale subsidie.
Daarna werden de punten der agenda
lar de afdeelingen verzonden of com
missoriaal gemaakt.
Voorts was ingekomen een adres van
den gemeenteraad van Loosdrecht, in
zake maatregelen ter voorkoming van
hooge waterstanden in de Vechtstreek
De voorzitter deed, in verband hier
mee, eenige mededeelingen, waaruit
o.a. bleek, dat bereids over deze zaak
door een commissie verslag is uitge
bracht welk verslag Gedeputeerden
aanleiding heeft gegeven wijziging te
brengen in hun machtiging, zoodra
een nader voorstel van Ged. gereed
is, dat in handen te stellen van de
commissie Timmerman.
Hiertoe werd besloten.
De heer v. d. Meiden kreeg voorts
gelegenheid tot het stellen van eenige
vragen in verband met het plan van
den Minister van waterstaat tot het
doen graven van een kanaal bewesten
Vreeswijk.
Gedeputeerden zullen op deze vra-
_:n in de volgende zitting van ant
woord dienen.
De heer Mebius stelde eenige vragen
verband met de voorstellen van het
comité van actie tegen verontreiniging
van de Luntersche Beek.
Nadat tenslotte de afdeelingen waren
getrokken werd de zitting geschorst
tot Dinsdag 2 Juli, 10 uur.
Burgerlijke Stand van
Baarn.
GeborenCornells Willem, z. van
C. Th. Mooij en H. M. L. Stom.
Suzanna Eliane, d. van Jhr. H. H.
Roëll en Jkvr. J. E. Huydecoper.
Albertus, z. van A. Koops en A. M.
v. Slooten. Everardus Wilhelmus,
z. van G. J. Schmidt en W. A. Arler.
Neeltje Pieternella, d. van G. Bak
ker en C. Broerse. I OndertrouwdT.
v. d. Brink en H. Hendriksen. E.
B. N. Vierhout en M. H. v. d. Weide.
H. Birkhof en A. Duisterhof. E.
v. d. Kaa en M. Bast. i GetrouwdH.
Altena en M. W. Lobbes.