De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken STER-TABAK Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid b\j geregeld adver- leeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Kantoor en DrakkeriJ Langegracht 28 te Amersfoort Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag* en^VrlJdagmlddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 19 Juli 1929 - No. 32 Bekommer u niet zoo zeer om het geen de menschen van u denken, maar zorg er voor, dat ze goed over n be hoorden te denken. Dat is het aller belangrijkste. Epistel en Evangelie. Negende Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korintiërs; X, 6—13. Broeders! Laat ons geen begeerte voeden tot het kwaad, gelijk ook zij ze hebben gevoed. En wordl geen afgodendienaars, zooais sommigen van hen, gelijk er geschreven staat: het volk zat neder om te eten en te drin ken, en zij stonden op om te spelen. En laat ons geen ontucht bedrijven, gelijk eenigen van hen ontucht bedre ven hebben; en op éénen dag vielen er drie en twintig duizend. Noch laat ons den Christus tergen, gelijk som migen van hen Hem getergd hebben en door de slangen kwamen zij om. En mort niet, gelijk eenigen van hen gemord hebben; en zij kwamen om door den verderfengel. Dit alles nu is hun bij wijze van vóórafbeelding overkomen, en het is geschreven tot waarschuwing voor ons, tot wie de uiteinden der wereld ge komen zijn. Derhalve, die meent dat hij staat, zie toe dat hij niet valle! Geene bekoring taste u aan, tenzij die menschelijk is; God nu is getrouw en zal niet toelaten, dat gij boven uwe kracht bekoord wordt, maar met de bekoring zal Hij ook de uitkomst ver- leenen, opdat gij ze kunt doorstaan. EVANGELIE volgens de H. Lucas; XIX, 41—47. In dien tijd, toen Jesus Jeruzalem naderde en de stad zag, weende Hij over haar en sprak: Woch bok gij er kennen. en wel op dezen uwen dag, wat u tot vrede is! Maar nu is het voor uwe oogen verborgen. Want er zullen dagen over u komen, dat uwe vijanden u met eenen wal omringen en u insluiten en u benauwen zullen van alle kanten; en zij zullen ten gronde werpen u en uwe kinderen, die in u zijn; en zij zullen in u den eenen steen niet op den anderen laten; omdat gij den tijd uwer bezoeking niet erkend hebt. Nadat Hij nu den tempel was binnengegaan, begon Hij degenen, welke daarin verkochten en kochten, uit te drijven, terwijl Hij hun zeide: Er staat geschreven: Mijn huis is een huis des gebeds. Doch gij hebt het gemaakt tot een roovershoij En Hij leerde dagelijks in den tempel. Liturgische Kalender. Week van 21—27 Juli. Zondag 21 Juli. 9e Zond. na Pinkst. Tijdeigen. Mis Ecce Deus, 2e geb. H. Praxedis, 3e A. cunclis. Prei. H. Drievuldigh. Maandag 22. H. Maria Magdalena, Credo. Dinsdag 23. H. Apollinaris, 2e H. Liborius. Evan geile verklaring. 9e Zondag na Pinksteren. Als het Evangelie van heden zegt „in dien tijd toen Jezus Jerusalem naderde" is daarmede bedoeld de dag van Jezus' feestelijke intrede binnen Jerusalem, eenige dagen vóór Zijn lijden. Terwijl Hij onder blij gejuich en eerbewijzing van velen de stad naderde, weende Hij over haar: weende Hij over het onge loof van de meesten harer inwoners, weende Hij over de verwoesting die deze ongelukkige stad zou treffen als een rechtvaardige siraf voor hare zon den. „Ach mocht ook gij, evenals mijn apostelen, erkennen wal u lot vrede strekt!" sprak Hij mei een hart vol medelijden Mocht ook gij beseffen Je rusalem dat het geloof in den Christus- Messias en het aanvaarden Zijner pre diking de noodzakelijke voorwaarden zijn voor uw geluk, voor uw vrede en uw heil; mocht gij dat beseffen Jeru salem en wel op dezen uwen dag, op dezen dag waarop zoovelen een heer lijk getuigenis afleggen van Christus' grootheid, door Hem eerbiedig toe te juichen: Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij die komt in den naam des Heeren. Helaas tegenover dit heer lijke getuigenis van velen, staat het ongeloof van de overgroote menigte, de jaloezie, de naijver, de vijandschap en de haat der oversten en schriftge leerden. Zelfs op dezen dag nog heb ben de Pharizeeën Jezus onder weg gevraagd Zijn leerlingen het zwijgen op te leggen, zoodat Jezus verontwaar digd geantwoord had: „voorwaar in dien deze (mijn leerlingen) zwijgen zullen de steenen spreken". Door eigen schuld is nu hun hart en hun ziel mei blindheid geslagen zoodal ze niet meer zien kunnen wat hun tot heil verstrekt, niet meer be seffen dat dat alles'niet geschieden kan zonder Gods straffen af te roepen. Zijn deze woorden des Heeren niet van toepassing op zoovele steden, wier inwoners werken en ploeteren, zuchten en hijgen om en naar geluk doch helaas niet weten wat hun tot heil verstrekt: waar het waarachtige geluk te vinden is en zich om hun zonden even straf waardig maken als Jerusalem? Weenend over de ongelukkige stad voorspelt Jezus dan haar.toekomstigen ondergang, een voorspelling die enkele jaren daarna letterlijk in vervulling is gegaan, toen Jeruzalem belegerd, in genomen en verwoest werd door den (omeinschen veldoverste Titus. Dit zal geschieden zegt Jezus, omdat gij den tijd uwer bezoeking niet erkend hebt. Meerdere malen had God zijn volk bezocht, had God Jeruzalem bezocht: door de prediking van den boetgczanl Johannes, door de wonderen en pre diking van den Christus zelf maar alles as te vergeefs geweest. Na de feestelijke intocht binnen Jeru zalem predikte Jezus de wcinge dagen, die Hij nog leven zou, dagelijks in den tempel en volgens het getuigenis van een anderen evangelist, den H. Marcus, ;eschiedde het den volgenden dag dat ezus de verkoopers van offerdieren en de geldwisselaars den tempel uitdreef. Concede. Donderdag 25. H. Jacobus, 2e geb. (alleen in Stille Missen) H. Christo- phorus. Credo. Pref. v. d. Apostelen, Vrijdag 26. H. Anna. Zaterdag 27. Mis van O. L. V. Salve (bij Votiefmïssen), 2e geb. H. Panta- leon, 3e H. Geest, Pref, H. Maagd. Geloof en Leven. 'tWare geluk der menschen beslaat niet in het bezit van vele goederen, in eer en aanzien, in vreugden en genot, maar in 'n diepe, innerlijke rust, in een vasten vrede des harten. Dat geluk is bestaanbaar en blijvend ook bij ellen den en rampen, waarvan de Apostel zoo'n treffend getuigenis geeft, als hij zeggen durft, dat hij temidden van al zijn kwellingen, van vreugde over stroomt. Vrede en rust duiden op evenwicht, op harmonie. Zoo kan er voor den mensch slechts vrede zijn, als hij in harmonie leeft met zichzelf, met zijn medemenschen. met God. Die harmonie nu, is Christus aan de wereld komen leeren, door Zijn liefde gebod: „Gij zult den heer uw God liefhebben uit geheel uw hart, met ge heel uw ziel en met geheel uw ver SLAPELOOS itig en Overspannen. Gebruik hlei nu wstillende en Zenuwsterk MIJNHARDT's ZENUWTABLETTEN Glazen Buisje 75 cl. Bij Apoth. en Drogisten stand. Gij zult uw naaste liefhebben als u zeiven." Uit dit dubbele gebod, waarin alle andere geboden vervat zijn, waarvan ook heel de Wet en de Profeten af hangt, vloeien alle verplichtingen voort, welke de mensch in zijn leven ten op zichte van zich zelf, van anderen en van God te vervullen heefl. Deze geboden waren al in de Oude Wet bekend. Maar Christus heelt ze ontdaan van den phantasiischen uitleg der Schriftgeleerden, ze tot alle men schen uitgebreid, en de naleving er van vergemakkelijkt door de beloften van Zijn overvloedige, steunende genade. Nu Christus God in waarheid aan de wereld heeft geopenbaard is Hij niet langer een ongekend Wezen, een onverbiddelijk Noodlot. Ook is Hij niet meer alleen de Geweldige, de mach tige Heer der Heerscharen, voor Wiens Gezag en Orde. Het gezag is ondergeschikt aan de orde. Van deze Iwee is de orde het doel en het gezag bestaat slechts om de orde, is niet meer dan een middel tot het doel dat orde heet. God is het eenige, het supreme Gezag. En wij weten dat in God gezag is, dat God het Gezag is, omdat wij weten dat God deze drie eigenschap pen moet bezitten: Ten Ie van te zijn de oorsprong en absolute maker, schepper, van alles. Ten 2e van te zijn de oneindig meerdere van alles, wijl de volmaakte heiligheid. Ten 3e van te zijn de bestuurder, de regelaar van alles, wijl al het ge schapene slechts kan blijven bestaan dank Gods voortdurende instand houding. God is volkomen Eigenaar. Volkomen Meerdere. En alleenig Bestuurder, van al wat bestaat. Op de kennis van deze drie Godde lijke eigenschappen berust onze kennis van Gods gezag. Hieruit welen wij, dat God gezag heeft en wetend dat God is wat Hij „heeft", volgt vanzelf, voor ons kennend verstand, dat God en ook het eenige volkomene, het eenige onafhankelijke gezag is. Dit Goddelijk gezag is niet onder geschikt aan eenige orde, zelfs niet aan de Goddelijke orde. Omdat in God niets ondergeschikt is, doch alles indentiek aan Zijn wezen. Doch God heeft de menschenwereld geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis en, door onze rede, kennen wij geen eigenschappen van God dan zulke waarvan we, op een of andere wijze, de afbeelding kennen in de schepselen. Zoo is er ook een afbeelding van Gods gezag in de wereld der schep selen, in de geordende wereld der menschen. Het absolute gezag van den eigenaar schepper bezit de mensch wel nooit, omdat hem deze titel ten opzichte van geen enkele zaak toekomt. Alleen maar eenigermate ten opzichte van aan hem onderworpen redelooze en ievenlooze schepselen, waarvan hij voor dit leven de tijdelijke en betrekkelijke bezitter kan zijn. (Betrekkelijk, omdat ook hier van steeds God alleen de volstrekte bezitter en eigenaar blijft). De absolute meerdere van een ander is 'n mensch ook nooit. Maar wei kan hij door een onmiskenbaar zedelijk overwicht een natuurlijke meerderheid, d.i., in eenig opzicht, een natuurlijk gezag over zijn omgeving hebben. De absolute bestuurder en regeerder zijner medemenschen kan 'n mensch óók nimmer zijn. Wel kan hij in 'n bepaalde orde van zaken, door zijn bijzondere positie, zijn aangewezen om in eenig opzicht de leider en regeerder eener menschen gemeenschap te zijn, d.i. eenig gezag vertegenwoordigen door positie. Doch in de wereld der schepselen aar alles betrekkelijk en niets vol strekt is, daar is ook alles betrekkelijk ondergeschikt aan iels anders. En wel aan de orde. Orde moet er zijn in een gemeen schap, in een samenleving. Ordeloosheid is ontbinding, is dood. De regeling der orde moet uitgaan van een leidend verstand, dat zoo veel mogelijk al de verrichtingen der ge meenschap moet kunnen overzien. En dat tegelijkertijd over voldoende macht moet beschikken om de, tot de instand- KANTOORBOEKHANDEL F. TULP Si Lanjcstraat 68 to. Krommestraat TEL S26 SCHOOL- TEEKEN- EN SCHRIJFBENOODIGDHEDEN houding der orde, noodzakelijk geachte maatregelen ook te doen uitvoeren en onderhouden. Waar dit verstand en deze macht tesamen zijn, daar is voldoende aan wezig om de orde te handhaven, daar is het adequate middel aanwezig voor hel doel dat orde heet. En dat adequate middel wordt erkend als het gezag. Onverschillig hoe hel ontslaan is. Want het is niet om het middel te doen, doch om het doel. En als het doel, zonder dat middel bereikt kon worden wat echter in de menschen maatschappij niet bestaan baar is dan kon het gezag geheel- en-al versmaad wordenwant de orde is het doel waarom alléén het gezag als middel reden van bestaan heeft. Zoo worden ook beter verklaarbaar ele feiten die we zien gebeuren. In Portugal, vóór eenige jaren, koningsmoord en bloedige revolulie en kelkvervolging. Op deze wijze werd de republiek ingesteld. Op ongeoor loofde en onrechtmatige wijze. Zoodat eenvoudige van geest wel meenen ontzagwekkende Majesteit de mensch zich in slaafsche vrees moet neerbui gen. Neen, Christus leert ons tot God naderen, als tot de beste en teederste aller Vaders, Wiens volmaaktheid te volgen. Wiens glorie Ie vermeerde ren, ons grootste geluk wezen moet. Kinderen van éénen Vader, zijn alle menschen ook broeders en zusters, die elkander moeten beminnen, zooals Christus zelf hen heefl liefgehad. En om dat gebod na te leven, mogen wij noch door gedachten, noch door woor den of werken, onzen evenmensch be- nadeelen in zijn geestelijke of lijdelijke goederen, in zijn ziel of zijn lichaam, in zijn eer of zij» fortuin. Volgens die liefde tot elkander zullen we ook geoordeeld worden. Want een maal, zoo leert Christus, zal Hij de uitverkorenen uitnoodigen, bezit te ne men van het koninkrijk, dat voor hen van de grondvesting der wereld bereid lijke en geestelijke orde te handhaven, kan noch mag het worden erkend. Zelfs niet, al zou het blijken over vol doende macht te beschikken om de titerlijke, de stoffelijke orde ongestoord stand te houden. De orde des geestes is primair. En slechts als deze domineert, als aan deze de hoogste rechten wordt toege kend, slechts dan is de geheele maat schappij-orde een natuurlijke en kan ze beantwoorden aan hare natuurlijke beslemming. Alle andere orde is onnatuurlijk, is eene opgedrongene gekunstelde orde, schijnorde, die de maatschappij :rt van hare natui Het gezag moet n natuurlijke orde. dat erkend worden, dat blijft onrechtmatig, daartegen moet elk rechtschapen mensch zich blijven verzetten tot het bittere einde toe. De nieuwe orde van zaken, de repu- bl^k van Portugal wordt echter alge meen aanvaard en erkend. In Servië werd de koninklijke familie vermoord, de. moordenaar zelf op den troon. Erkend als rechtmatig gezag. In Duitschland, door revolutie, door verjaging van den wettigen heerscher, de republiek ingesteld. Erkend als rechtmatig gezagDoor allen. Ook door katholieken. Ook door Paus. Tenminste practisch. En er is geen sprake van verzet tot het bittere einde, of maar van protest! In Italië. Mussolini, door geweld- middelen, die als onwettelijk en on wettig gedisqualificeerd worden, de macht veroverd: Erkend ais wettig gezag! Ook door dezelfden die zijn middelen onzedelijk noemden. Ook door den Paus en zonder protest. Wat leeren ons die teilen? De feiten leeren ons, dat elke nieuw opgekomen macht, hoe dan ook ont staan, als wettig gezag aanvaard wordt en erkend, zoodra ze werkelijk in staat blijkt de orde te handhaven. Zoolang er nog een sterke legen- macht bestaat en dreigen blijft met revolutie, zoolang blijft de algemeene erkenning achterwege. Omdat dan nog niet voldoende blijkt, of wel de nieuw opgekomen macht sterk genoeg zal zijn, om de orde te handhaven. Doch in het andere geval volgt de erkenning. Alleen nog de nieuwe macht moet werkelijk de orde, de wezenlijke en niet slechts een schijnbare orde hand haven! Want ook in orde is er schijn en wezen, d.w.z.: uiterlijke en innerlijke: orde naar de stof en orde naar den geest. En 't is dit weer, wat, hier als elders, altijd en overal, wordt over 't hoofd gezien. Zoolang hel gezag geen macht heeft, om de werkelijke, de reëele, de inner- is, omdat zij goed, liefderijk en behulp- .am geweest zijn voor anderen. Wat onszelf aangaat, spreekt de Mees ter nog, dat ongehoorde woord: „zoo iemand Mijn volgeling wezen wil, hij verloochene zichzelf". Zich verlooche nen, wil niets anders zeggen, dan alle hoogmoed, alle ongeregelde begeerte naar aardsch bezit, aanzien en zinne lijke genoegens tegen te gaan. Want zoo alleen zal de diepe, breede wonde onzer natuur, onze eigenliefde kunnen genezen worden. Geduldig en onderworpen moeten we alle ellende cn tegenspoed in ons leven verdragen Zalig zijn nu eenmaal, naar Christus woord, de armen van geest, de zachtmoedigen, de bedroef den, de reinen, de vreedzamen, zalig vooral zij, die vervolging lijden om wille der gerechtigheid. Dit is in 't kort de leer van Christus. Is -f CM V r i ct Binnenland Dienstboden. Het is bekend, dat in de laatste ja ren vooral in de groote steden, een toenemende behoefte is ontstaan aan dienstboden. Als gevolg daarvan viel waar te nemen een steeds grooter wordende trek van meisjes van hef platte land naar de steden, alwaar in derdaad bekwame en fatsoenlijke dienst meisjes zonder veel moeite tegen gun stige voorwaarden plaatsing kunnen bekomen. Waar men zich evenwel nog al te eiuifcjekcnschap van^geeft.-js weL _at de geringe moeite, welke noodig is om eene betrekking te bekomen, tevens het gevaar, dat het a.s. dienst meisje in een haar niet passende om geving lerecht komt, in ernstige mate heeft doen toenemen. Veel meisjes komen naar de steden door middel van een geplaatste advertentie in de plaat selijke bladen of door tusschenkomst van een vriendin of van kennissen in de stad. In de meeste gevallen even wel ontbreken de noodige gegevens, die voor een goede beoordeeling on misbaar zijn en tast men vaak ook in het onzekere aangaande de moraliteit van het gezin of één of meer leden daarvan en omtrent de wijze, waarop het personeel pleegt te worden be handeld. Ook wordt wel gebruik gemaakt van particuliere bemiddelingsbureaux, die echter veelal onvoldoende aandacht schenken aan de hoedanigheid van de werkgeefster, zoowel als van de werk neemster en daaraan dan ook weinig i zorg besteden, dergelijke bureaux dient men dan ook uiterst voorzichtig te zijn. Het gaat er bij deze om zooveel mo gelijk meisjes te plaatsen, uitsluitend ter wille van geldelijk gewin en het behoeft dan ook geen verwondering te wekken, dat vooral in de groote steden waar men zelfs zijn naaste bu ren niet kent, de jonge meisjes komen een voor haar minder gepaste om geving. Niet genoeg kan er dan ook voor worden gewaarschuwd om, alvorens op aanbiedingen van particulieien in te gaan, zich eerst te vergewissen of de betrokken adressen wel allezins be trouwbaar zijn. MELK. Een gering melkverbruik maakt de huishouding duur. Dat blijkt uit het volgende Nemen we aan dat in Amsterdam per hoofd der bevolking per dag 4,10 liter melk gedronken wordt, dat is dan bij een bevolking van 700.000 inwoners 280.000 liter per dag d.i. inderdaad de hoeveelheid, die te Amsterdam on geveer gebruikt wordt. Wanneer de bevolking zich goed bewust zou zijn van de voedings waarde van meik, zou het gemakkelijk tot 1/2 liter per hoofd der bevolking op te voeren zijn. Het gebruik zou dan worden op gevoerd Per dag en per hoofd der bevolking met 1/10 liter. Per dag voor de geheele bevolking 700.000 X 1/10 L. 70.000 L. Per jaar dus bijna 365 X 70.000 L. 25 millioen liter melk. De prijs der melk is op het oogen- blik 15 ct. per Liter. Dit zou dus per jaar een bedrag van f3.750.000 uit maken, dat meer aan melk zou worden besteed. Neem nu in de plaats van 25.000.000 liter melk mager rundvleesch vaa. dezelfde. voedingswaarde als melk, dan zien we, dat wanneer een pond mager rundvleesch f0.65 kost, dit een bedrag uit zou maken van f 16.250.000. Bij een prijs der eieren van 8 cis. waarbij dan 25.000.000 liter melk (1 liter pl.m. 8 eieren) gelijk zijn aan 200.000.000 eieren bedraagt dit f 16 millioen. Uit dit alles blijkt duidelijk, dat iedere huishouding door een vermeer derd melkgebruik beslist bespaart op de dagelij ksche uitgaven. Wij moeten daarbij niet alleen aan melk denken, die als zoodanig wordt gedronken, maar ook, die bij de bereiding van spijzen nog kan worden gebruikt en ook in den vorm van karnemelk, room, yoghurt, boter en kaas. Op het dezer dagen te Leiden ge houden examen ter verkrijging van het K. S. A.-diploma Staathuishoudkunde slaagden de heeren: W. v. d. Grootevheen, Hoogland; C. Hilhorst, Hoogland; F. Hoogers, Tilburg; J. Aben, Oosterhout; M. Meissen, Naaldwijk; j. Janssen, Am sterdam; F. v. d. Wakker, Schijndel; F. de Jong, Poeldijk; W. Kalb, Rotter dam; M. v. d. Bosch, Dongen. Met enkele candidaten zal het exa men binnenkort worden voortgezet. voor alle ecuwen en volkeren, voor alle leeftijden, standen en personen berekend is, hun leven inrichten, zullen :n waren vrede gevonden hebben. Wal een bijzondere aantrekkelijkheid aan deze leer geeft, is de heiligheid van den Leeraar zelve. Want Christus legt den menschen geen lasten op, waarnaar Hij zelf geen vinger uitsteekt. Zijn last is juist licht en Zijn juk is zoet, omdat Hij zelf eerst die last ge dragen heeft. Hij toch begon met doen en daarna met leeren. Zelf heeft Hij eerst gedaan, wat Hij anderen ter na volging voorhield. Heel het Evangelie spreekt van Zijn vurige Godsliefde, van Zijn innige medelijdende liefde voor de menschen. Iedere bladzijde uit dat onverdeelbare boek getuigt voor de verstorvenheid van Zijn H. Leven, voor de verhevenheid Zijner heldhaf- Fietstochten Het Doorzitten bij Wielrijden, een doi de zon verbrande Huid, Schenen Smetten verzacht en geneest men m Doos 30,60, Tube 80ct. PUROL Zijn leven, had Christus die woorden kunnen spreken, waarmede Hij bij het Avondmaal de voetwassching Zijner leerlingen besloot: „Een voorbeeld heb Ik u gegeven, opdat ook gij doen zoudt, gelijk Ik u gedaan heb". De aantrekkelijkheid van Christus' leven en leer heeft zelfs vijanden van het Christendom in verrukking gebracht. Zoo noemde Renan de zedenleer van het Evangelie„het schoonste wetboek van volmaakt leven, dat ooit door een zedenmeester geschreven werd." Rous seau getuigt: „ls het leven en sterven van Socrates, het leven en sterven van een wijze, het leven en sterven van Jezus, is het leven en sterven van een Qod". Alleen zij, die volgens deze leer, welke tige deugden. Bij iedere handeling van

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1