De Cembode li Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Transpn i voeten FEESTEN TE BAARN STER-TABAK Doorzi r^TSS?1 Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234 Vrijdag 26 Juli 1929 - No. 34 Kantoorboekhandel m F. 6. TULP UufMtrail 6S to. Krommejtreet TEL 3261 9J&HOOL- TEEKEN- EN SCHRIJFBENOODIODHEDEN Wij motten altoos leven gelijk wij denkenK want anders zullen wij steeds j gaan denken gelijk we leven. Epistel en Evangelie. Tiende Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; XII, 2-11. Broeders! Oij weet dat gij, toen gij heidenen waart, tot de stomme afgoden gingt, naar dat gij geleid werdt. Daar- 01maak ik u bekend, dat niemand, die door den Oeest Oods spreekt, Jesus vloekt, en niemand, tenzij door den Heiligen Oeest, kan zeggen: Jesus is de Heerl Er is nu verscheidenheid van genade gaven, maai het is dezelfde Geest ook is er verscheidenheid van bedieningen, maar het is dezelfde Heer; en er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde Ood, die alles in allen werkt. En aan een ieder wordt ae openbaring des Oeestes geschonken ten nutte. Den eene wordt door den Oeest geschonken een woord van wijs heid aan eenen andere een woord van wetenschap naar denzelfden Oeest; aan eenen andere, in denzelfden Geest, ge loof; aan eenen andere, in dien éénen Oeest, eene genade-gave tot genezingen aan eenen andere werking van wonder krachten, aan eenen andere profetie, aan eenen andere onderscheiding van geesten, aan eenen andere verscheiden heid van talen, aan eenen andere uit legging van reden. Dit alles nu werkt de één en dezelfde Geest, die aan een ieder toedeelt, gelijk Hij wil. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XVIII, 9—14. In dien tijd sprak Jesus deze ge lijkenis tot sommigen, die op zich zclven vertrouwden, a's zijnde rechtvaardigen, en die de anderen verachttenTwee mcnschcn gingen op naar den tempel om te bidden; de één een Pharizeër en de andere een tollenaar. De Pha rizeër stond en bad aldus bij zich zeiven: Ood! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de overige menschen: roo- vers. onrechtvaardiger overspelers; noch ook gelijk deze tollenaar. Ik vast tweemaal in de weck, ik geef tienden van al wat ik bezit. En de tollenaar, van verre staande, wilde zelfs zijne oogen niet naar den hemel opheffen, maar hij sloeg op zijne borst, zeggen de; Ood! wees mij, zondaar, genadig! Ik zeg udeze ging gerechtvairdigd naar zijn huis en gene niet; want al wie zich verheft zal vernederd, en wie zich vernedert zal verheven worden. Liturgische Kalender. Weck van 28 Juli—3 Aug. Zondag 28 Juli. 10e Zondag na Pink steren. Tijdeigen, Mis Cum clamarem, 2e geb. H H. Nazarcus enz., 3e A cunc- tis. Pref. H. Drievuidigh. Maandag 29. H. Martha, 2e geb. H.H. Felix enz., 3e A cunctis. Dinsdag 30. H.H. Abdon en Sennen, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Woensdag 31. H. Ignatius, (bij Jesu Credo gedurende het geheele Octaaf.) Donderdag 1 Aug. St. Petrus-Banden, 2e geb. H. Paulus, 3e Machabeën. Credo, Pref. Apostelen. Vrijdag 2. H. Alphonsus, 2e geb. H. Stephanus I, Credo. Zaterdag 3. Vinding v. d. H. Ste phanus, eerste Martelaar, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. R.V. jesu: 3e geb. Concede, Credo. Evangelieverklaring, We Zondag na Pinksteren. Onze Moeder de H. Kerk leert ons dat al het goede in den mensch komt van Ood. „Door de genade Gods ik wat ik ben" zeidc St. Paulus. Deze zeer gewichtige waarheid in de grondslag van geheel het christelijk leven, zoowel voor de grootste heili gen als voor hen die nog slechts weinig gevorderd zijn In de christelijke volmaaktheid. Alles wat we zijn zijn we door de genade Oods: het goede, dat we in ons zelvcn vinden, |hebben we niet aan ons zclven maar aan Ood te danken. Hieruit volgt dat er voor ons nooit reden bestaat groot te gaan op ons zeiven, op onze rechtvaardigheid en er nooit reden bestaat met minachting neer tea zien op anderen die in ons eigen oog minder goed zouden zijn dan wij zeiven. Alles wat wij hebben hebben we van Ood en "t is onzeker of Ood ons morgen zóó helpen zal als Hij in 't verleden deed. Vandaar dat volgens de christelijke schrijvers de nederigheid, het bewustzijn van eigen onmacht, de grondslag is van, het deugdenleven en de zelfingenomen-j held, het zelfbehagen een miskenning is van Oods genadegaven en de eerste stap naar den ondergang. Dit alles heeft Jesus zijn volgelingen voor oogenfgehouden in de episode van het evangelieverhaal van; dezen Zondag. De God-mensch. Schuilt er in alle woorden van Chris tus een goddelijke kracht en waarde, heel in 't bijzonder geldt dit voor het verhevenste, het machtigste woord, dat Hij van Zichzelve sprak, n.l. dat Hij Ood Is. Christus toch heeft Zich niet alleen geopenbaard als de Messias, Die ko men moest, om Israël te verlossen, Hij heeft Zich ook doen kennen, als de Zoon van den hemelschen Vader, als Ood Van Zijn Oodhcid spreekt Christus op bijna iedere bladzijde van het Evan gelie, tot de leerlingen, tot het volk, tol de Pharizeën, Om hen echter door het onverwachte, het onbegrijpelijke van die openbaring niet te overweldi gen of van Zich af te stooten, maakt Hij hen langzamerhand, bij gedeelten, met die grootsche waarheid bekend. Achtereenvolgens kent Christus alle wezenlijke eigenschappen der Godheid in Zichzelf toe. Hij en de Vader bezitten in zichzel- ven éénzelfde leven, dat eeuwigdurend, begin noch einde heeft. n heerschappij verschilt niet van teerschappij Zijns Vaders, want alles wat van Hem is, is ook van den Vader, en alles wat aan den Vader toebehoort, behoort ook aan Hem toe. Ook bezit Hij een goddelijke alwe- tenheid, waarvoor zelfs de geheimste menschelijke gedachten niet kunnen verborgen blijven. Christus verricht evenzoo dezelfde werken, als de Vader, want niet alleen de Vader, maar ook Hij zelf zal den Trooster, den H. Oeest zenden. Almachtig is Hij, zooals Ood al machtig is, want alles wat de Vader doet, doet Hij evenzeer. Krachtens die goddelijke almacht, beveelt Hij als opperste Meester, op eigen gezag, aan de natuur, aan de engelen en aan de duivelen. Die won dermacht draagt Hij, weer in eigen Naam. over op Zijn Apostelen. Krachtens die goddelijke almacht vergeeft Hij ook de zonden der men schen. Krachtens diezelfde almacht, zal Hij eenmaal, uit eigen kracht, opstaan uit Zijn graf. Zoo diep is Christus van Zijn we- zenscenheid met den Vader doordron- er„ dat Hij voor Zich zeiven en voor iod van de menschen eenzelfde geloof n eenzelfde vereering eischt. „Gij ge looft in Ood", zoo zegt Hij, „gelooft ook in Mij". „Wie den Zoon niet eert, eert den Vader niet". Zelfs vraagt Hij voor Zich op, wat nooit een mensch verlangen kan, het offer van alle genegenheden, welke de liefde tot Hem beletten, ja zelfs het leven. Tegenover de Oude Wet, door den Ooddelijken Wetgever op Sinaï afge kondigd, stelt Hij Zijn Wet, welke de Oude volmaken moet. Eindelijk zal Hij als Rechter komen ■rdeelen, levenden en dooden, om ringd door engelen, die als zijn die naren, de menschen met bazuingeschal, zullen oproepen. Al deze uitlatingen van den God- delijken Meester en nog meerdere, zouden den taal zijn van een bedrie ger of van een waanzinnige, ais Die gene, Die ze uitsprak niet waarlijk Christus is dus werkelijk God. Hij, Die niet liegen of bedriegen kan, heeft het herhaaldelijk getuigd. En Zijn ge tuigenis is waarachtig. Op grootsche, plechtige wijze delijk heeft Christus Zijn Oodheid beleden op het eind van Zijn leven, staande voor het hoogste Gerecht der joden, het Sanhedrin. Ambtshalve vraagt Hem de Hoogepriester: „Ik bezweer U bij den levenden Ood, dat Oij onsi zegt, of Oij de Christus zijt, de Zoon Oods". Jezus antwoordde „Oij hebt: het gezegd". En aanstonds, ais om te voorkomen, dat men dit Zoonschap, niet als een' natuurlijk Zoonschap beschouwen zou.i voegt Hij er aan toe: Maar Ik zeg U:; Van nu af, zult Gij den Menschenzoon zien zetelen aau de rechterhand van de kracht Oods, komende op de wol ken des hemels. Aan den zin dezer belijdenis valt niet te twijfelen. Daarom gaat Jezus zijn. Dat is de rechtelijke reden, waar om het hoogste gerechtshof der joden het doodvonnis over Jezus uitsprak Niemand kan hierna nog beweren, dat Christus niet verklaard heeft Ood te zijn, want om die verklaring juis. is Hij gestorven. Buigen ook wij dan ons hoofd en onze knieën. Vallen ook wij jesus te voet met den nederigen kreet van 'n diep geloof„Mijn Heer en mijn Ood" en laten wij niet ongeloovig wezen maar geloovig. •n andore transpireeronde lichaamsdeel»" moet men behandelen met Purolpoeder. el» lijnde het meeet afdoende middel daarvoor. Purol-Voet - Tollet- en Kinderpoeder in Butsen van 60 cenl en 1 gld BI) Apoth. en Orogislen. Armoede en Rijkdom (Ingezonden.) Armoede is soms een gevolg en al tijd een oorzaak van degeneratie, maar rijkdom is dat nog veel meer. Het zijn sterke beenen, die de weelde dragen kunnen, en volle beurzen geven vaak leege hoofden en koude harten. De geschiedenis toont ons tal van volken, als de Atheners, de Carthagersj en de Romeinen, die door weelde ver slapten en ontaardden en de Neder landers zijn min of meer onder die volken te rekenen, maar armoede of geringe welvaart is een prikkel tot in spanning, matigheid en deugd. Het geld moet iemand dus altijd slechts middel, nooit levensdoel zijn. Voor levensgeluk I is eene zekere mate van welvaart on misbaar, maar dan ook volkomen vol doende en juisl datgene. Wat iemand vóór alles gelukkig maakt: gezondheid, geestkracht, karakter, vriendschap, hui selijk geluk, achting en een goed ge weten, zijn voor geen schatten ter we reld te koop. Niet wat wij hebben, maar wat wij zijn, beslist over ons lot. Niet onze persoonlijke bezittingen, maar onze persoonlijke eigenschappen. Wie alleen als vermogenssubject interessant is, heeft voor zich zelf geen geluk en is ook voor zijn land niet veel waard. Alles moet worden gedaan, om het volk bescheiden welvaart te verschaf fen, maar er geschiedt dikwijls juist het omgekeerde. Het onderwijs is dik wijls zoo ingericht, dat het *en geleerd proletariaat kweekt. Menigeen komt nooit tot welvaart, omdat hij niet te weinig, maar te veel heeft geleerd. Ontwikkeling geeft lang niet altijd welvaart, maar welvaart is altijd de noodzakelijke voorwaarde voor| ontwikkeling. Wie ook de armoede wil vérminderen en daarmede een bron van degeneratie verstoppen, moet de! deugd bevorderen. De socialisten stel len het voor, alsof materieele welvaart vanzelf de menschen beter maakt, ter wijl, juist omgekeerd, deugd een bron is van welvaart. „Ik heb nog nooit ge zien", schrijft Salomo, „dat een recht vaardige gebrek had aan eeniggoed". Wordt het beter in ons, dan wordt het vanzelf beter om ons. Een groote bron van armoede is ook de te sterke ont wikkeling van het individualisme, dat een vrucht was van de Fransche re volutie en ook wei met den naam atonflseeren wordt aangeduid. De mench is niet bestemd om den strijd des levens alleen te strijden en wat kregen wij in de plaats van de gilden en al die andere organisaties, die de Fransche Revolutie heeft ver nield, maar niet door iets beters ver vangen Ten slotte is er nog een nood-I lottig streven in enkele kringen om staats-armenzorg in te voeren en daar mee het wettelijk erkend recht op on derstand, dat altijd de luiheid en de armoede heeft bevorderd. LIBER. Kerknieuws. KARDINAAL VAN ROSSUM. Zondag is Kardinaal van Rossum te Reykjavik op IJsland aangekomen, ver gezeld van Mgr. Ludwig Brems, tit. bisschop van Roeskilde en apostolisch vicaric van Denemarken, en Mgr. Erik Mtiller, tit. bisschop van Lorea, apos tolisch vicaris van Zweden. De Kardi naal werd ontvangen door den apos- tolisclien prefect van IJsland, Mgr. Mar- tinus Meulenberg. Maandag werd het nieuwe bisdom Reykjavik opgericht en Dinsdag heeft Mgr. Meulenberg de bisschopswijding ontvangen. AARTSBISDOM UTRECHT. Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft in de Metropolitaankerk te Utrecht toegediend de H. Wijding van het Priesterschap aan de eerwaarde Fraters DominicanenWillibrordus de Barban- son, Antonius van Weerelt, Bonaven- tura Latour, Thomas Hellebrekers, Ca- rolus Pauwels, Leo Vismans en Isuar- dus Dito; alsmede aan FraterLudovi- cus van Amsterdam, van de Orde derj Minderbroeders Capucijnei Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft aan den Weleerw. heer A. Kemper op diens verzoek om gezond heidsredenen tijdelijk eervol ontslag verleend uit de geestelijke bediening heeft benoemd tot rector der Ge en den W de Wael. PASTOOR H. v. o. BERO. Pastoor H. v. d. Berg is op jarigen leeftijd te Blauwhuis (Sensmeer) in Friesland overleden. ZijnEerw. ont ving de H. Priesterwijding in 1869 en was van 1892 af te Sensmeer werkzaam. De Regeering erkende de 29 JULI3 AUG. Vermakelijkheidspark geopend van 1624 uur. 1 AUG3 AUG. Etalagewedstrijd met wedstrijd voor het publiek. 31 JULI. 8—10 Concert op den Brink. 2 AUG. Veijaardag H.M. Koningin-Moeder; Concerten, Wedstrijden, Vuurwerk. Voor uitvoerige bijzonderheden raad plege men den officieelen feestgids, ver krijgbaar bi) de drukkerij derBaarnsche Courant, den Boekhandel en het Verkeershuis. de bakken in het water werpen. Als de verbinding is tot stand ge bracht. is de dijk nog lang niet af gewerkt. Tegen den kleileemdam wordt zand gespoten, de glooiingen worden dan bedekt met krammat en een laag puin, waarop de groote blokken ba saltsteen komen te liggen, die den dijk regen den golfslag moeten behoeden van den thans ontslapene door hem te j benoemen tot ridder in de Orde Oranje-Nassau. Binnenland Goede vorderingen dei Zuiderzee werken. De indijking van de Wieringermeer, de Noordwestelijke van de droog te leggen Zniderzee-polders, vordert goed. Het sluitgat onder Medeblik is reeds geruimen tijd gedicht, zoodat thans alleen in de nabijheid van Wieringen nog een gedeelte moet worden dicht gemaakt; ongeveer nog een afstand aan I K.M. Evenals destijds bij den vfsluitdijk, staat ook hier een sterke stroom. Verscheidene sleepbooten zijn, noodig om één bak met klei pp zijn plaats van bestemming te brengen.. En er moet heel wat klei worden aangevoerdaan heide zijden van het sluitgat liggen twee groote grijpkranen, die den geheelen dag de kleileem uit gekkere smaak. „Ik meende, dat ik geen pepermunt lustte, maar se dert ik PEPERMUNT heb geproetd, vind ik ze heerlijkl" toow ma^ Kenners prijzen Burgerlijke Stand Baarn. GeborenAleida Cornelia, d. van H. Klingeren en H. v. Essen. Cor nells, z. van O. v. Wijk en H. Hop. Teuntje, d. van E. v. d. Veen en d. Ham. Jannetje, d. van H. Timmer en I. v. Veldhuizen. Gehuwd: H. H. v. d. Brink en E. v. d. Laak. Overleden: Cornelia Agatha v.Voorst, 66 j., wed. van C. W. v. Vliet. Grietje Bottenheft, 83 j., wed. van R. Boelhouwer. r bij Wielrijden/ Zonnebrend, Smelten en Stuhloopen Uit den Omtrek Bllttioven. Op den Biitschen weg nabij de Kerk- laan heeft een ernstig aulo-ongeluk! plaats gehad. De autobus van den dienst Utrecht—Doorn moest plotseling uitwijken vpor een wielrijder, die plot seling overstak. De bus botste tegen een paal van het electrisch net en werd aan de eene zijde geheel opengereten. In totaal werden acht personen ge wond, waarvan drie snijwonden in het gezicht kregen, terwijl vijf zeer zwaar werden gewond. Vier hunner hebben een zware hersenschudding, terwijl hun toestand des te erger is door wonden aan gezicht en voorhoofd. De passagiers, wier plaatsen aan den linkerkant van de bus waren, zijn er tengevolge van het feit. dat aan dien kant de geheele zijwand werd losge scheurd, het ergst aan toe geweest. Zoo hadden een dame uit den Haag, haar zoon van ongeveer 13 jaar, als mede haar zuster en moeder, ernstige verwondingen opgeloopen. De beide jongere dames waren buiten bewustzijn. UURWERKEN GOUD ZILVER OPTIEK J.C.Leeuwenkampi II lAAfISTR .1B- tel:«sx BAARN- Den chauffeur treft geen schuld. Nader vernemen wij, dat een der slachtoffers, een meisje van drie jaar, aan de bekomen verwondingen is be zweken. Eemnes j den landbouwer P. van Klooster te Binnendijk moest wegens broei de geheele hooiberg worden leeggehaald. Den boeren wordt in hun eigen be lang aangeraden bij vermoeden van broei hun bergen ten spoedigste te doen peilen door den opperorand- meester, den heer A. de Bruijn, die hierloc een peilijzer met thermometer ter beschikking heeft. Soest Door notaris Dammers is in veiling gebracht 1. „Het huis met de drie ringen", bestaande uit twee woonhuizen aan de Kerkstraat nos. 11 en 1 la, le zamen froot 15.92 A. Het perceel bracht op 4769; de gunning is aangehouden. 2. Het dubbel huis aan den Kolonie- weg nos. 22 en 24, te zamen groot 21.50 A. Opgehouden op f4200 per huis. 3. De villa aan de Molenstraat O.Z., no. 23, groot 6.86 A. Opgeh. f6800. 4. Het huis aan den Hartweg no. 28, groot 5.20 A. Opgehouden op f4000. 5. Eenige perceelen bouwterrein aan de Waldeck Pyrmontlaan. groot onge veer 9 A., geveild in drie perceelen, welke opbrachten f850, f800 en f750. In massa werd niet verhoogd en daar om opgehouden. 6. Het perceel bouwterrein aan de Waldeck Pyrmontlaan, groot ongeveer 4 A. Opgehouden op f1075. Soesterberg Voor het examen Stenografie, sy steem Pont, slaagde te Amersfoort mej. A. F. Schetter. £3 Q O 13 O O C N.V. VERHOEF's Bierhandel en Mineraalwaterfabriek Limonade Siropen en Sellers Tafelwater HEINEKENS BIEREN

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1