Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
F. A. TULP
NORA RADIO
Koopt uw Schiijfmachino
Belangrijke
Vergadering.
De Ziektewet.
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag
Vrijdag 17 Jan. 1930 -
Post-giro no. 44234
No. 83
Epistel en Evangelie. Evangelie verklaring
2e Zondag na Driekoningen.
Het Evangelie van dezen Zondag
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; XII, 6—16.
Broeders! Daar wij gaven bezitten,
verschillend naar de ons geschonkene
genade, hetzij profetie-gave overeen
komstig den regel des geloofs; hetzij
een dienstambt in het -dienen; hetzij
iemand leeraar is in het leeraren; is
hij vermaner in het vermanen; die
uitdeelt in eenvoudigheid; die overste
is met ijver; die barmhartigheid doet
met blijmoedigheid. De liefde zij on
geveinsd. Haat het kwaad, hecht u aan
het goedbemint elkander met broeder
lijke liefde; voorkomt elkander in eer
betoon; zijt niet traag in den ijver;
weest vurig in den geest; dient den
Heer; verblijdt u in de hoop; zijt ge
duldig in de verdrukking; volhardt in
het gebed; weest mededeelzaam voor
de behoeften der heiligen oefent gaarne
de gastvrijheid. Zegent die u vervolgen,
zegent en vloekt niet! Verblijdt u met
blijden, weent met weenenden; zijt
eensgezind onder elkander; tracht niet
naar het hooge, maar hebt smaak voor
het nederige!
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; II, III.
In dien tijd was er eenc bruiloft te
Kana in Galilea; en Jesus' Moeder
was daar. En ook Jesus en zijne leer
lingen werden Ier bruiloft genoodigd.
Toen er nu gebrek aan wijn was, zeide
de Moeder van Jesus tot Hem: Zij
hebben geen wijn. Jesus zeide haar:
Wat heb Ik met u, Vrouwe? Mijn uur
is nog niet gekomen. Zijne moeder
zeide tot de bediendenDoel alles wal
Hij u zeggen zal. Er stonden nu daar,
ingevolge de reiniging der Joden, zes
steenen kruiken, houdende elk twee
of drie maten. Jesus zeide hun: Vult
de kruiken met waler! En zij vulden
ze tot boven toe. En Jesus sprak tot
henSchept nu en brengt het aan den
hofmeester! En zij brachten het. Als
nu de hofmeester het water, dat wijn
geworden was, proefde, (hij tocli wist
niet van waar die was; doch de be
dienden, die het water geschept hadden,
wisten het); riep de hofmeester den
bruidegom en zeide tot hem: leder
mensch stelt eerst den goeden wijn
op, en wanneer men goed gedronken
heelt, dan den minderen; doch gij hebt
den goeden wijn tot nu toe bewaard!
Dit eerste der wonderteekenen deed
Jesus te Kana van Galilea; en Hij
openbaarde zijne heerlijkheid, en zijne
leerlingen geloofden in Hem.
Liturgische Kalender.
Week van 19—25 Januari 1930.
Zondag 19. 2e Zond. na Driekon.
Mis Omnis terra, 2e geb. H.H. Marius
enz., 3e geb. H. Canutus, Pref. H.
Drievuldigheid.
Maandag 20. H.H. Fabianus en Sebas-
tianus.
Dinsdag 21. 11 "Agnes.
Woensdag 22. H.H. Vincentius en
Anastasius, 2e geb, Deus, qui salutis,
3e voor Kerk of Paus.
Donderdag 23. H. Raymundus, 2e
geb. H. Emerentiana, 3e geb. Deus,
qui salutis.
Vrijdag 24. H. Timotheus.
Zaterdag 25. St. Paulus bekeering,
2e gebed H. Petrus, Credo, Pref. v. d.
Apostelen.
toont ons den Christus zich openbarend
aan het Joodsche volk door zijn eerste
wonder. Sinds dien zou Hij zich nog
door andere teekenen aan het loodsche
volk openbaren, daardoor zijn woorden
bevestigend dat Hij was de Messias,
de Zoon van God. Aangezien de won
derbare verandering van water in wijn
geschiedde op een bruiloftsfeest, biedt
dit feit gelegenheid nog eens te wijzen
op de verhevenheid en heiligheid van
het huwelijk. De Katholieke Kerk leert
dat het huwelijk is de overeenkomst
waardoor man en vrouw zich vereenigen
in één ondeelbare levensgemeenschap
tot voortplanting en opvoeding van hel
menschelijk geslacht.
Toen God den mensch schiep, schiep
Hij hen man en vrouw, gaf hun de
neiging en het vermogen voort te
blijven bestaan in een hun gelijkende
nakomelingschap. Hoe zal echter de
opvoeding der kinderen verzekerd zijn,
wanneer man en vrouw vrijelijk ieder
huns weegs kunnen gaan, zonder zich
eerst door den huwelijksband verbonden
te hebben?
Van den beginne af is de huwelijks
overeenkomst een natuurlijke instelling
Gods geweest en volgens de overleve
ring der H. Kerk heeft Christus de
eehivereeniging verheven tot een Sa
crament om de dikwijls zware en moei
lijke plichten en offers aan de voort
brenging en opvoeding der kinderen
verbonden naar behooren te vervullen.
Hoog en heilig ig de taak der gehuw
den wanneer ze, staande in den dienst
van den Schepper, medewerken aan
het voortbestaan van het menschelijk
geslacht, run welk doel te bereiken
God de Heer den mensch neigingen
ter bevrediging heeft ingelegd. Helaas,
welk een verkrachting van Gods ver
ordeningen cn ontheiliging van het ver
heven doel des huwelijks is het der
halve wanneer man en vrouw het
huwelijk ingaan enkel aangedreven door
de bonze begeerlijkheid met uitsluiting
van het eerste en voornaamste doel
des huwelijks. In plaats van de poort
des hemels wordt het huwelijk dan het
voorportaal van de hel. Hoevelen zijn
daardoor reeds naar lichaam en ziel
ten onder gegaan. Hel Neo-maHhusia-
nisme is volgens de leer der H. Kerk
een zware, wraakroepende zonde, recht
streeks in strijd met het wezensdoel
des huwelijks, een ramp waardoor ge-
hecle volkstammen dreigen ten onder
gaan. Geen staatsmacht en geen
premiën-stelsel is bij machte daarin
verandering te brengen, doch slechts
één middel is er: dat de echtgenooten
een hooge opvatting hebben van het
huwelijk overeenkomstig de leer der
Kerk en derhalve het huwelijk beschou-
niet als een middel van zingenot
als een middel tot voortbrenging
van evenbeelden en kinderen Gods.
Dat de Katholieken onzer dagen het
woord van den H. Paulus ,.het huwelijk
zij in eere" wel behartigen, want reeds
veel katholieke gezinnen schijnen door
de besmetting van het Nieuw-Malllni-
sianisme aangetast. Dat ze in hun moei
lijkheden en zorgen vertrouwen op de
genaden van bijstand van het Sacrament
des huwelijks!
KANTOORBOEKHANDEL
ANGESTRAAT 65 t.o. KROMMESTR.
TELEFOON 326
Kantoorboeken in alle
liniaturen.
Kaarten kasten.
Brieford ners.
Vervolging.
Bizonder groote beteekenis voor de
geschiedenis der Kerk heeft verkregen
het woord des Zaligmakers„Indien
Mij vervolgd hebben, zullen zij ook
vervolgen." Dit woord werd steeds
Christus' Kerk verwezenlijkt. Geene
eeuw, ja tnen mag haast zeggen, geen
tiental jaren gaal voorbij, zonder dat
de Kerk hier of daar bestreden wordt,
hoewel de beschaafde staten zich meer
voor bloedige vervolgingen
wachten, toch worden er nog in iedere
eeuw aangetroffen. En juist die bloedige
vervolgingen hebben de wondervolle
macht der Kerk grootendeels bewaar
heid. „Het bloed der martelaren is het
zaad voor nieuwe christenen," zoo
sprak Tertullianus reeds in de derde
eeuw. Immersgroote daden wekken
tot navolging.
Vooral de drie eerste eeuwen tot
in Constantiju den Groote waren het
heldentijdperk der Kerk. Het lijdt geen
twijfel, of duizenden gaven te dien
tijde met vreugde hun leven
Geloof en de heiligheid der chris
telijke wet.
Reeds onder keizer Nero (54 —68)
begon de rij der vervolgingen, Deze
wreedaardige en woeste romeinsche
keizer had in het jaar 64 het grootste
deel van Rome in brand laten steken,
omdat de huizen hem te klein en on
aanzienlijk schenen, Ten einde de
hierover ontstane opgewondenheid des
volks af te wenden, wees hij de chris
tenen aan als de brandstichters. Men
sloeg er gaarne geloof aan immers,
volgens den beroemden heidenschen
geschiedschrijver Tacitus werden de
volgelingen dezer „Joden-secte" aan
gezien voor de verachtelijkste lieden
en het uitvaagsel van het menschelijk
geslacht.
Dezelfde Tacitus geeft ons ook een
beschrijving van de uitgezochte gru
welen. die men tegen eene „ontzaglijke
menigte" dezer arme lieden aanwendde,
bijaldien zij hun geloof niet verzaakten
en zich niet tot vereering der heiden-
sclie goden en des keizers bereid
toonden. „Bij hunne terechtstelling
dreef men rog den spot met hen
velen werden in dierenhuiden genaaid
en door honden verscheurdanderen
werden gekruisigd of verbrandan
deren nog werden bij het invallen der
duisternis tot verlichting in brand ge
stoken (nadat men hen te voren met
afval van hennep omwonden had).
Voor dit schouwspel had Nero zijn
tuinen beschikbaargesteldenhij gaf een
circusspel, in hetwelk hij, als wagen
menner gekleed, zich nu eens tusschen
het volk mengde, dan weer op zijn
wagen stond."
Onder de latere keizers waren vooral
Domitianus, Marcus Aurelius, Septimus
Severus, Decius en Diocletianus, hevige
- ijanden en vervolgers der christenen.
Groot was de ellende gedurende het
eerste vervolgingstijdperk, doch grooter
nog was de heldenmoed der slacht
offers.
jnatius van Antiochië (die omlrent
het jaar 107 naar Rome gesleept en
den leeuwen werd voorgeworpen),
spreekt in een brief aan de Romeinen
met bovenaardsche koenheid over den
dood, die hem wacht. „Ik ben Gods
tarwekorrel en moet onder de tanden
der dieren gemalen worden, om een
zuiver brood voor Christus te worden..
Vuur en kruis en troepen van wilde
dieren, vermorzeling van al mijne
beenderen dit alles moge mijn aan
deel worden, indien ik slechts Jesus
Christus mag genieten."
Zijn tijdgenoot op den bisschopszetel
in Smyrna, de H. Polycarpus, moest
nog op zes-en-tachtig-jarigen leeftijd
een gruwzamen dood tegemoet gaan.
„Wees uw ouderdom indachtig en
vervloek Christus", zoo vermaant hem
de rechter. Doch met wonderbare over
geving antwoordt de edele grijsaard:
Zes-en-tachtig jaar dien ik Hem en
geen leed heeft Hij mij gedaam;
zou ik nu Dezen kunnen haten,
dien ik immer als mijn Koning en
Heiland bemind heb?"
Zelfs zwakke maagden, zooals de
dertienjarig edele Agnes (onder Dio-
clctiaan) toonden onoverwinbaren moed;
zooals de H. Ambrosius doet opmer
ken, .kon geene jonge vrouw zich
met zulke blijdschap naar hare bruids
kamer begeven, dan deze maagdelijke
martelares snelde naar de plaats harer
terechtstelling".
Stippen wij onder de latere vervol
gingen slechts deze aan, die tijdens
de hervorming op de Britsche eilanden
eveneens zoo talrijke bloedige offers
eischte, waaronder dat van kardinaal
Fisher en van den gevierden staats
man Thomas Morus.
Onbloedige, doch niet minder wreede
vervolgingen krijgen wij ook in onzen
tijd nog genoeg te aanschouwen. Op
de verschrikkelijkste wijze heeft wel
het katholieke Ierland honderden jaren
lang geleden onder zulke vervolging,
voornamelijk stdert de regeering van
Elisabeth van Engeland (1558—1603)
tot het einde der achttiende eeuw.
Het grondbezit der leren werd na
genoeg geheel door den staat inge
vorderd en op Engelschen overgebracht.
In handel en bedrijf werden de leren
zoodanig beperkt, dat het hun on
mogelijk was tot welstand te komen
de staatsburgerlijke rechten werden
ontnomen. De katholieke Ier
stemrecht ontroofd: het ambt
rechter of advokaat was voor hen
ongenaakbaar; van leger en vloot
mocht hij geen deel uitmaken, noch
wapens bezitten; hij mocht zich geen
grond aanschaffen en geen paard van
meer dan vijf pond (60 gulden) in
waarde houden. Geen katholieke Ier
kon voogd worden, een school houden
of eene buitenlandsche school bezoeken.
Moedig echter hield het volk zich aan
zijn Geloof.
De vervolgingen in Mexico en Rus
land liggen nog zoo versch in het
geheugen, dat wij daarover niet be
hoeven uit te weiden.
Welke Kerk heeft zooveel onrecht
verdragen als de katholieke? Welke
heeft zooveel harer kinderen zulke
WISSELSTROOM-TOESTEL c» UC
MET LUIDSPREKER r
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Gramaphoon vanaf F 15.- Jt HAVIK 29 - TEL. 773
wreede vervolging en bloedigen dood
zien trotseeren? Daarom jok zijn wij
aan haar met onverbrekelijke trouw
verkleefd. Verheven toch moet hare
leer zijn, voor welke zoovelen onver
schrokken getuigen; wondervol de
kracht, die zij aan arme menschenkin-
deren meedeelt om de grootste moei
lijkheden te onderstaan. De heldenmoed
der vervolgde christenen overtreft verre
die der soldaten, die voor zichtbare
aardsche goederen strijden en daarbij
nog hooge onderscheidingen te wach-
n hebben.
Maar daarom ook gaat van de
martelaars en belijders der H. Kerk
zooveel kracht en geestdrift uit, zelfs
op onbeschaafde menschen.
De H. Kerk zelve gedenkt met groote
liefde en trouw al die voor haar ge
leden hebben. Zij weet dat zij niet kan
vergaan, zoolang zij nog zulke helden-
kinderen bezit. Zij weet ook, dat de
geest van opoffering en zelfverlooche
ning bij hare volgelingen nooit geheel
kan verdwijnen, zoolang zij op zulke
voorbeelden kan wijzen.
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZETMAR
KANTOORBOEKHANDEL
LAN6E5TRAAT 84 TEL. 528
Internationale
Bidweek.
Van 18—25 Januari wordt de inter
nationale bidweek gehouden met het
doel God te smeeken, dat er eenheid
van Kerk moge komen.
Deze bidweek wordt gehouden door
Protestanten en Katholieken onder het
ééne motto: „Ut omnes unum sint",
„dat alien één mogen zijn".
De gedachte tot het houden dezer
bidweek is uitgegaan van een Angli-
kaansch geestelijke en verwierf reeds
zeer spoedig de goedkeuring en zegen
van den toenmaals regeerenden Paus
Pius X.
In 1920 nam het wereldcongres van
Protestantsche en Oostersche Kerken
deze Bid week voor hun geloovigen over.
Wij, Katholieken, doen ook mee. Wij
durven zelfs verwachten, dat velen
onzer gedurende deze Bidweek dage
lijks de H. Mis komen bijwonen en
communiceeren tot deze intentie.
Paus Benedictus XV heeft aan alle
deelnemenden een vofle aflaat verleend,
te verdienen onder de gewone voor
waarden (biechten, communiceeren en
bidden tot intentie van Z. H. den Paus,
bijv. 5 maal Onze Vader en 5 maal
Weesgegroet), mits men daarbij ook
eiken dag der Bidweek het voorge
schreven gebed verricht.Ditgebedluidt:
i,Opdat allen één zijn, gelijk Gij,
Vader, in Mij, en lk in U, dat ook zij
in ons één zijn, teneinde de wereld
geloove, dat Gij Mij gezonden hebt."
V.: Ik zeg U: Gij zijt Petrus.
A.En op deze steenrots zal Ik mijne
Kerk bouwen.
Laat ons bidden.
Heer Jesus Christus, die tot Uwe
Apostelen gezegd hebtden vrede laat
Ik u, Mijn vrede geef Ik u, sla geen
acht op mijne zonden, maar op het
geloof van Uwe Kerk en verleen haar
genadig volgens Uw wil vrede en
eendracht. Die leeft en heerscht QffÖ
in alle eeuwen der eeuwen. Amen.
R.K. Werkliedenvereniging St. Jo2el
0. L. Vronwestraat, Amersfoort.
Maandag 20 Januari
's avonds 8 uur
Spreker H. BROUWER, Hilversum.
Onderwerp
SS^ Toegankelijk voor alle
Roomsche mannen en vrouwen
Kerknieuws
AARTSBISDOM UTRECHT.
De Hoogeerw. Vicaris Kapitulaar van
het Aartsbisdom Utrecht, heeft aan den
Weleerw. Heer H. B. G. van Bijlevelt
op diens verzoek om gezondheids
redenen eervol ontslag verleend als
pastoor te 't Goij en heeft benoemd
tot pastoor aldaar den weleerw. Heer
H. E. Elberssen en tot pastoor te Wa
teren den Weleerw. Heer H. v. d. Brink,
die Kapelaan was te Utrecht.
PREEKEN.
In aansluiting aan de encycliek,
welke Paus Benedictus XV uitvaar
digde over het prediken, heeft de Con-
gregatio Consislorialis regelen ontwor
pen en met goedkeuring van Z.TH. den
28en Juni 1917 voorgeschreven, welke
bij het prediken moeten in acht ge
nomen worden.
Onder die regelen is vooral één die
de aandacht verdient van journalisten.
Regel 25 luidt„Het gebruik, dat
hier of daar is ingeworteld, om door
middel van bladen of aanplakbiljetten
vóór de prediking toehoorders te lok
ken, en na de prediking den predikant
te verheerlijken, moet teneenenmale
afgekeurd en veroordeeld worden, met
welke goede bedoelingen het ook ge
schiede. De Bisschoppen hebben naar
best vermogen te zorgen, dat dit niet
gebruikelijk worde."
De oude postwagens
door Het Gooi
door T. PLUIM.
3. De Postkar.
Beide voorgaande diensten (Floor's
snorwagen en Schimmels glazenwagen)
waren particuliere ondernemingen vo--
personen en eenig goederenvervoer.
Voor de brievenpost liet het Rijk een
eigen kar, de „postkar" rijden. Hij
vertrok uit Amsterdam 's avonds om 7
uur en stopte o.a. om half 12 's nachts
aan het hotel Groeneveld, waar het
postkantoor voor Baarn was. Naast de
deur van het hotel ziet men nog altijd
de krammen in den muur, waaraan
destijds het bord der „Koninklijke Pes
terij" bevestigd was. Ook staat op het
dak nog steeds de bel, waaraan de
postiljon 's nachts trok, om den post
meester (tevens logementhouder) te
wekken. In den hoek van den muur
ziet men nog de krammen, waardoor
de ketting liep.
Was de post afgegeven en waren de
nieuwe brieven in ontvangst genomen,
dan ging het weer verdereerst werd
in Soest halt gehouden en daarna door
gereden tot Amersfoort, dat de postkar
oin half één 's nachts bereikte. Om
half 2 vertrok hij weer naar Amster
dam, waar hij tegen 7 uur aankwam
en in de Gravenstraat stalde, 't Hotel
Groeneveld bleef nog tot 1 |anuari 1866
het postkantoor voor Baarn. toen er
op den Brink in een winkel een hulp
kantoor werd geopend.
Van Amersfoort uit (en de tusschen-
lisgende plaatsen in 't Gooi) kon men
met dezen postkar dus ook op één dag
heen en weer, maarer was slechts
één plaats naast den postiljon op den
bok; immers de kar reed alleen voor
't vervoer van brieven. Er waren wel
eens meer dan één liefhebber, zoodat
het niet gemakkelijk ging een plaatsje
te veroveren, al deed de postiljon
gaarne een oogje dicht om er twee
naast zich toe te laten. Wanneer mijn
zegsman uit Baarn 's nachts om half 3
op Groeneveld naar Amsterdam wilde
instappen, dan moest hij zich daarvoor
reeds den vorigen avond half 12 heb
ben opgegeven, n.l. bij 't vertrek van
den postkar naar Amersfoort. De pos
tiljon noleerde de aanvraag en bleek
het, dal in Amersfoort geen liefhebber
was, dan mocht de Baarnschc reiziger
mee. Had deze laatste evenwel ver
zuimd den vorigen avond zich op te
geven, dan ging éérst Soest voor.
Jarenlang is de toestand zoo geble
ven, al werd nu en dan wel eens een
proef met een nieuwen dienst geno
men. Zoo liet Floor, toen de Rijn
spoorweg van Amsterdam naar Utrecht
geopend werd (23 Dec. 1843), eer
diligence loopen van 'l station Vree
land naar Hilversum. Als men van Baarn
Hilversum wandelde, kon men
op die manier ook op één dag heen
en weer naar Amsterdam. Op 18 Sep
tember 1844 werd aan Floor vergund,
de spoordiligence ook naar Baarn en
Soestdljk te laten rijden, maar veel
gebruik werd er niet van gemaakt: het
die Baarn toen had, reisden er
mee, hoewel de meesten hunner met
eigen equipage naar Amsterdam (de
Beurs) reden.
Toen in 1863 de Centraalspoorweg
van Utrecht naar Amérsfoort geopend
werd, richtte een stalhouder in Baarn
een dagelijkschen dienst op van Baarn
naar 't station Soesterberg (thans Soest-
duinen geheeten). Aan dit station stapte
men dan in voor den trein naar Zwolle,
soms ook naar Amsterdam via Utrecht.
Wat een omwegen
Maar toen in 1874 de Oosterspoor
weg geopend werd, reed deze trein
alle andere „diensten" dood. Voor het
stoompaard, met zijn fabelachtige snel
heid van 50 A 60 K.M. per uur, moest
alles wijken, tot de Postkar incluis
Verbeeld u ook eens, in 40 minuten
kon u naar Amsterdam vliegen in plaats
vanin 4 uur, zooals Floor's
wagen deed.
Geen wonder jdat op dien dag der
opening, 10 Juni 1874, heel Baarn,
was te duur. Alleen de enkele „foren-JEemnes, Spakenburg en Bunschoten
itgetrokken en langs het pas
gegraven ravijn (even voor het station
Baarn) zich hadden genesteld, om hier
den eersten' trein, dat wonder van snel
heid, uit Amsterdam te zien voorbij
stuiven. Het is nu ruim 50 jaar gele
den, maar ik sprak menschen, die het
zich nog als gisteren herinnerden, wat
een sensatie die eerste trein hier te
weegbracht. Het algemeene refrein was,
toen hij voorbij was gevlogen: „Daor
kriegen ze me nooit niet inda
je wel gek wezen!"
Maar niets is veranderlijker dan
de mensch; zij, die het hardst ge
schreeuwd hadden, stapten er later.,
het eerst in.
Een anecdole (een historische) tot
besluit:
Niet lang na de opening der lijn
begon de brug of 't viaduct bij het
station te Amsterdam bedenkelijk te
hellen. Een der dagelijksche reizigers
in de zomermaanden was jhr. mr. J. P.
van Herzeele (raadsheer in Amster
dam), die het oude, monumentale
Schoutenhuis op den Brink te Baarn
bewoonde (thans staat er ons Raad
huis). Toen hij eens langs heil] wan
delde en de bedenkelijke overhelling
der leeuwen van 't viaduct zag, durfde
hij er met den trein niet meer over.
En zoo reisde hij jaren lang gemoede
lijk van Baarn via Hilversum-Utrecht-
Nieuwersluis naar Amsterdam of om
gekeerd, een omweg, waarbij de mijl
op zeven nog niets is.
Mr. van Herzeele is al jaren lang
overleden (in 1889), maar... de Am-
terdamsche leeuwen staan nog altijd
even scheef en de brug... is nog altijd
niet ingestort. Een mensch kan zich
toch ook vóór dai tijd wel eens bang
maken, dunkt u tok niet?
Eens bleef de postwagen te Eemnes
in de sneeuw steken, en nam de heer
Pastoor de reizigers den geheelen nacht
in huis. lk heb ergens daarover een
uitvoerig verhaal gelezenkan een der
lezers mij er soms aan helpen of de
bron opgeven?