Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken NORA RADIO Koopt uw Schiijftnachitio Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prgs per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10 De €embode Advertenlifn 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver teert». Advertentiin moeten Dinsdag «n Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 14 Febr. 1930 - No. 91 Weinig mcnschen zijn bescheiden ge noeg om te kunnen verdragen, dat men hen naar hunne juiste waarde schat. Het is soms moeilijk iemand de waardeering te geven die hij zelf vindt, dat hem toekomt. Epistel en Evangelie. ZONDAG GENOEMD SEPTUAGESIMA. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; IX, 24-X, 5. Broeders! Weet gij niet, dat zij die in de renbaan loopen, wel allen loopen, maar dat één den prijs ontvangt? Loopt !;ij zóó, dat gij dien behalen moogl. eder kampslrijder nu onthoudt zich van alles; en zij nog wel om eene vergankelijke kroon te verwerven, wij echter om eene onvergankelijke. Ik dan loop alzóó, niet als in het onzekere ik kamp alzóó, niet als in de lucht slaande maar ik tuchtig mijn lichaam en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik soms niet, na anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen worde. Want ik wil niet, dat het u onbekend zij, broeders I dat onze vaders allen onder de wolk zijn geweest, en allen de zee zijn doorgegaan, en allen in Mozes gedoopt zijn geworden in de wolk en in de zee, en allen dezelfde geestelijke spijs hebben gegeten, en allen dezelfden geestelijken drank heb ben gedronken (zij toch dronken van eene geestelijke, hen volgende steen rots de steenrots nu was Christus) maar niet in het mcerendeel van hen heeft God welbehagen gehad. EVANGELIE volgens den II. Mattheus; XX, I 16. In dien lijd sprak Josus tot zijne leerlingen deze gelijkenis: Met Rijk der hemelen is gelijk aan een huis vader, die vroeg in den morgen uit ging om arbeiders voor zijnen wijn gaard te huren. Nadat hij nu met de arbeiders was overeengekomen' voor één tienling daags, zond hij hen in zijnen wijngaard. En toen hij omtrent het derde uur uitging, zag hij anderen op de markt ledig staan en zcidc hun Gaat ook gij in mijnen wijngaard, en ik zal u geven wat billijk is. En deze gingen. Andermaal ging hij uit omtrent het zesde en het negende uur en deed insgelijks. En omtrent het elfde uur ging hij uit en vond anderen staan en zeide hunWaarom slaat gij hier den ganschen dag ledig? Zij zeiden tot hemOmdat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide hun: Oaat ook gij in mijnen wijngaard. Toen het nu avond geworden was, zeide de heer des wijngaards tot zijnen opzichterRoep de werklieden en geef hun het loon, beginnend van de laatsten tot de eersten. Toen dan zij kwamen, die omtrent het elfde uur gekomen waren, ontvingen zij iederéén tienling. Als nu ook de eersten kwamen, meen den deze dat zij meer zouden ontvan gen echter ontvingen ook zij ieder één tienling. En dien aannemend, mor den zij tegen den huisvader, zeggende Deze laatsten hebben één uur gearbeid, en gij hebt hen gelijk gesteld met ons die den last van den dag en de hitte gedragen hebben. Doch hij antwoordde en zeide tot een hunner: Vriend! ik doe u geen onrecht. Zijt gij niet voor één tienling met mij overeengekomen Neem wat het uwe is en ga heen I ik wil aan deze laatste evenveel geven als aan u. Of staat het mi] niet vrij te doen wat ik wil Is uw oog boos, omdat ik goed ben Aldus zullen de laaisten eersten, en de eersten laatsten zijn. Velen toch zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Liturgische Kalender. Week van 16 22 Februari. Zondag 16. Septuagesima. Mis Cir- cumdederunt zonder Gloria, 2c geb. A cunctis, 3e naar keuze, Pref. Drievuld. Maandag 17. Mis als gisteren zonder Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e Fidelium voor de Overledenen 4e naar keuze, gewone Pref. Dinsdag 18. H. Simeon, 2e en 3e gebed als Zondag. Woensdag 19. Mis als Zondag zonder Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze zonder Credo, gewone Prefatie. Donderdag 20. Alles als Woensdag. Vrijdag 21. Alles als Woensdag. Zaterdag 22. St. Petrusstoel te An- tiochië, 2e geb. H. Paulus, 3c geb. en laatste Evang. der Vigilie H. Mathias, Credo, Pref. v. d. Apostelen. Evangelieverklaring. Zondag Septuagesima. In deze gelijkenis hebben we twee punten te onderschelden: lo. de roe ping van de werklieden in den wijn gaard; 2o. de uitbetaling van liet loon. De Zaligmaker verhaalt ons in 't eerste gedeelte, hoe de huisheer op verschillende uren van den dag uit gaat naar het marktplein en daar ar beiders huurt om te arbeiden in zijn wijngaard. Ze komen overeen één tien ling loon te zullen ontvangen. In dit [édeelte van den parabel wijst ons ezus op het groole geheim der uit verkiezing. De verschillende uren van dag, waarop de arbeiders geroepen worden, duidt op de verschillende leef tijden, waarop God de Zijnen roepl. Sommigen arbeiden in Gods wijngaard sinds hun prille jeugd, anderen geven aan Gods roepstem gehoor op lateren leeftijd, wederom anderen worden eerst in hun laatste levensjaren door Gods genade getroffen. We zien dit heden ten dage, en de geschiedenis der Kerk toont het op iedere bladzijde: mannen en vrouwen die God gediend hebben sinds de kinderjaren, heiligen die eerst aan de wereld hebben toebehoord, zon daars die ten slotte op het sterfbed tot inkeer gekomen zijn. De leiding van Gods voorzienigheid in het groote mys terie der uitverkiezing! Reden voor ons om nooit over ons zeiven of over anderen te wanhopen. Ook ter elfder ure kan God nog met zijn genade den zondaar treffen en tot bekeering brengen. Als tweede punt komt dan de uit betaling van hel loon. Krachtens over eenkomst ontvangen ze allen één tien ling, dus hetzelfde loon. Dit is echter niet naar den zin van dc arbeiders, die den gcheelen dag gearbeid hebben en de hitte en last van den dag ge dragen hebben. Als zij bij de uitbe taling zien dat de laatsten één tienling ontvangen, meencn ze méér to zullen ontvangen dan zij en als dit niet ge beurt zijn ze teleur gesteld. Doch ten onrechte, gelijk dc huisvader hun ook antwoordt. Zij zijn overeengekomen voor één tienling een dag te zullen arbeiden en hun geschiedt derhalve geen onrecht als de huisheer uit louter goedheid en vrijgevigheid ook aan de anderen eenzelfde loon uitbetaaft. Wel moet dit voor deze anderen een reden zijn van groote dankbaarheid. De tienling nu, die aan het einde in den dag als loon wordt uitbetaald, is het beeld van het Eeuwig Leven, dat dc rnensch aan het eind van zijn aardsche bestaan ontvangen zal als loon voor zijn arbeid in het Rijk van God. Dat Eeuwig Leven zal gegeven wor den aan allen, die aan Gods roepstem beantwoorden, ook aan hen, die gelijk de goede moordenaar reeds te sterven liggen. Dit zij voor de rechtvaardigen, die geheel hun leven God gediend hebben, geen reden tot morren: im mers hun geschiedt daardoor geen onrecht, maar dit zij voor allen een reden tot verheerlijking van Gods goed heid en vrijgevigheid, en voor dc zon daars een reuen tot bckeering. Ja I het is voor den rnensch, zoolang hij leeft, nooit Ie laat. Altijd, op welk tijdstip van het leven die bekeering ook moge plaats hebben, zal hij Christus' belofte deelachtig worden: „et vitam aeter- nam possedebitis, gij zult het eeuwig leven bezitten".. KANTOORBOEKHANDEL F. i\ TULP m Langestraat 65 t,o. Krommestrait TEL. 526 BLOKKEN POSTPAPIER Kerk en Paus. Reeds vooruit mocht men met be slistheid veronderstellen, dat de Ver losser der wereld een zichtbare Kerk zou stichten. Wij zien toch overal, dat God zich van natuurlijke middelen bedient, om zijn oogmerken te bereiken; waarom zou Hij bij de geloovigen een uitzondering maken en hen uitsluitend en onmiddellijk door Zicli Zeiven tol het eeuwig leven voeren? Wat is voor menschen natuurlijker, dan dat zij door de tusschenkomst van een zichtbaar gezag onderwezen en in één geloof vereenigd gehouden worden? Had niet Christus zeil vooralle tijden een zicht bare kerkelijke macht ingesteld, Zijn werk zou in hoofdzaak onvolmaakt en tegennatuurlijk zijn; het zou van liet begin af zijn overgeleverd aan het ge vaar van verbrokkeling. Het natuurlijk middel tot bewaring van de eenheid was de aanstelling van één opperhoofd, aan wien de sleutel- WISSELSTROOM-TOESTEL *T 1AC MET LUIDSPREKER 103." PIANOHANDEL S. DUIJKER Kbffer-Gnvmi>phoon vnnnf F 15.- Jt HAVIK 29 - TEL. 773 macht zou gegeven worden; van één herder, die dc gchecle kudde zou weiden: deze éénc moest het funda ment, de rots zijn, waaraan de Kerk hare onwrikbaarheid zou ontleencn. Van bovenaf kwam het Christendom in dc wereld, niet door staat of ge meente. Verder Is Christus zichtbaar als rnensch op aarde verschenen. Hierdoor wordt bevestigd, dat Ood Zich niet wilde beperken, lot een onmiddellijk, zuiver geestelijk verkeer met dc mcn schen; de menschen moesten van buiten al de waarheid op bepaalde, verbindende wijze ontvangen. Ware nu met Christus het zichtbare en on feilbare leergezag verdwenen, dan zou dit doel van Christus' menschwording verijdeld zijn geworden; Ood zou zijn werk op andere wijze hebben voort gezet, dan waarop Hij het begonnen was, alles zou weer onzeker en duister geworden zijn; de Openbaring zou geen Openbaring wezen, zij zou haar doel niet bereiken. Zoo moet dan de zichtbare Kerk, als het ware, in het midden staan tusschen de eeuwige en dc tijdelijke wereld, niet als een scheidingsmuur, nraar als verbindende schakel. Zonder deze schakel zouden wij allengs de eeuwige wereld uit het oog verliezen en zou dc bcteekenis der tijdelijke wereld verloren gaan. Maar heeft God zelf dan werkelijk een zichtbare Kerk, d.w.z. een men- schclijke overheid op geestelijk gebied, voor de geloovigen ingesteld? Ja, deze Kerk bestaat immers nog, wij zien haar: het is de Kerk, die Katholiek heet, omdat zij dc gchecle aarde omvat. Zij heeft haar zichtbaar Opperhoold in de slad, waar Petrus de laatste jaren zijns levens leerde en werkte. In deze Kerk komt alle eenheid en sterkte van het éénc fundament, dat Christus legde, terwijl buiten die Kerk de grootste verdeeldheid heerscht. Dat is een bewijs, dat Christus de ge loovigen niet alleen door dc inwendige werking des H. Geestes, maar tevens door een zichtbaar, onfeilbaar leerambt in het ééne ware geloof bijeen wilde houden. Dit alles vinden wij bevestigd in dc II. Schrift. Daar lezen wij, dat Christus zijn macht aan de Apostelen gaf en hen uitzond om overal te prediken, te doopen en de gedoopten te besturen. En na den dood van Christus zien wij, hoe dc Apostelen ouderlingen tot bisschop wijden en hen overal tol bestuurders der Christengemeenten aan stellen met de opdracht, dat ook zij weer anderen zouden wijden en aan stellen. De opperste macht echter in dit geestelijk rijk, het Primaatschap, be loofde en schonk Christus aan den Prins der Apostelen, Simon-Pclrus. Vóór zijn dood sprak Hij tot hem dc beroemde woorden: „Gij zijt Petrus (d.i. Steenrots) en op deze steenrots zal Ik Mijne Kerk bouwen cn de poorten der hel zullen Haar niet over weldigen. En aan u zal Ik de sleutelen van liet rijk der hemelen geven. En al wat gij zult binden op aarde, zal ook in den hemel gebonden zijn en al wal! gij zult ontbinden op aarde, zal ook| ontbonden zijn in den he,rel". Indien wij nu b.v. bedenken, dat dc sleutels in dc H. Schrift nog veel meer dan in onze taal liet zinnebeeld zijn de opperheerschappij, cn dat met het rijk der hemelen hier evenals elders in het Evangelie van Mattheus liet rijk van Christus op éërde wordt bedoeld, hoe kon Christus dan duidelijker aan Petrus het oppergezag in Zijn Kerk beloven? Na Zijn verrijzenis en vóór Zijn hemelvaart vervulde Christus deze be lofte, toen Hij op even plechtige wijze tot driemaal loe tot Petrus sprak „Weid Mijne lammeren... Weid Mijni schapen". Er is immers geen duide lijker beeldspraak mogelijk dan deze, waardoor Petrus tot herder over de geheele kudde van Christus werd aan gesteld. Petrus moest natuurlijk in deze macht, in dit primaatschap, een op volger lie bben, vengoed als de Aposte len opvolgers hadden in hun zending om te prediken en dc zonden Ie ver geven. Wij vinden dan ook reed» in de eerste eeuwen der Kerk den Bis schop van Rome, den Paus, als op volger van Petrus aan het hoofd der geheele Kerk. In den H. Victor, die In 192 den Stoel van Petrus beklom, zijn „alle factoren van het Pausdom reeds bijeen", zoo getuigt een bekend Pro- tcstanlsch geleerde; en Harnack, de meest beroemde nict-katholieke kenner van die eerste eeuwen, beschouwt hel optreden van dezen Bisschop van Rome als dat van een echten primaat En met datzelfde gezag trad reeds dc H. Clemens Romanns op in zijn bric) aan dc Corinthiërs nog vóór het jaar I (0, Voorbij f (Naar een oude verhandeling uit dc 18e eeuw). Daar is een heel eenvoudig woord, Maar rijk aan zin cn kracht, Een woord, dat al zoo menigeen Tol peinzen heeft gebracht, Het is der boozen jammerkreet, Doch goeden zingen 't blij Dat woord, zoo klein én toch zoo groot Is 't ééne woord: „Voorbij"! Voorbij die eeuwen, sinds den stond. Dat God de wereld schiep, En die geslachten, zonder tal, DHij in 't aanzijn riep. Voorbij die vorsten met hun macht, Hun wereldheerschappij, Hun luister, grootheid, roem en eer, Hun zingenotvoorbij I Heat einde. De aarde cn al wat er op gevonden wordt, zijn maar proetmiddelen, om ons het eeuwig geluk te bezorgen. In zich heeft het verder geen waarde voor ons. Wat een dwaasheid is liet dan zich tc hechten aan schatten en schijn, aan mcnschcngunst en genoegens! Wat een dwaasheid, als middel lol ongeluk aan te wenden, wat ons ge schonken is tot bereiking van geluk! God, de groote, dc eeuwige, de on veranderlijke God, moet het doel, het ecnige doel zijn van al ons denken en doen. „Bulten Hem Is 't nergens veilig!" Hem dienen cn beminnen! De rest is ijdelhcid, groote, verachtelijke IJdel heid! Gelijk een trambriefje of spoorkaar tje alleen maar waarde heeft voor dc reis, die er op staat gemerkt, cn na olbrachtcn tocht zonder gehechtheid vordt afgegeven of achteloos wegge worpen, zoo is op ieder stoffelijk ding hier op aarde door dc Goddelijke Wijs heid slechts dit éénc merk gezet: goed ior uw reis naar den hemel! Voor iets anders Is het volkomen waardeloos! En als ge er uw doel mee bereikt hebt, ziet ge er toch met verachting op neer! J. ZEIJ S.J. Veel kunstgewrochten rezen op, Bewonderingwekkcnd schoon, En oogverblindend was zoo vaak Der rijken prachtvertoon. Zij zagen zich gevierd, bedwelmd Door zoet, maar valsch gevlei; En nu?Voor al die heerlijkheid Oeldt ook het woord: „Voorbij"! Zoovelen hebben met hun ziel, Hun eeuwigheid gespot, Zij wierpen eiken teugel af En zochten slechts genot; Nu pijnigt hen 't onbluschbaar vuur En steeds, in feilen nood, Herhalen zij den bangen kreet; „Voorbij de vreugd, Voorbij". Veel braven hebben langen lijd In lijden doorgebracht, En steeds, wat strijd het kosten mocht, Des Heercn Wet betracht; Nu is hun loon volmaakt geluk In eeuwig jubcltij, En klinkt het, als een zegezang, „Voorbij de smart! Voorbij". Hoe veclbeteeknend is het woord, Dat zulk een rijken schat Van onderrichting, wijze leer, En goeden raad bevat. Geel, Heer, dat, In mijn stervensuur, Dat groote woord „Voorbij" Mij niet een droeve jammerkreet, Maar 't lied der vreugde zij. of neemt een abonnement «oor onder houd een uw schrijfmachine bl) h. ELZETÏAAR KANTOORBOEKHANDEL LANGESTRAAT 84 TEL. 328 Th. Beuker. AlbcrlusM. Carpcnller Ailing, 57, j., cchtg. van M. D. Hof stede. Grietje Dassen, 67 j. echtg. van O. Lodder. Uit Rusland. De president der voormalige Russi sche Synode, de metropollet Antonlus, heeft een statistiek gepubliceerd, die hij ook aan cenige Anglicaanschc bis schoppen heeft gezonden, en volgens welke sinds het begin der revolutie niet minder dan II bisschoppen, 1560 priesters en meer dan 7000 monniken en vrouwelijke religieuzen zijn Ier dood gebracht. Op dit oogenblik leven cr nog 48 bisschoppen, 3700 priesters cn meer dan 10.000 monniken in dc ver banning of in dc gevangenissen. De Sovjet-pers blijft fntussclien da gelijks berichten geven omtrent d< executie van priesters en boeren. In enkele gevallen is een verhoor vooraf gegaan, doch meestal heelt de executie zonder vorm van proces plaats gehad. Als motiel wordt opgegeven, dat dc beschuldigden een mentaliteit hadden, die hen gevaarlijk maakte voo~ J~ communistische gemeenschap. Binnenland MOR. NOLENS. Het was dezer dagen veertig jaar geleden, dat Mgr. Prof. Dr. W. H. Nolens cum laude promoveerde tot doctor in dc Staatswetenschappen op een proefschrift getiteld: „De leer van den H. Thomas van Aquino over liet recht" cn op stellingen tot doctor in dc rechtswetenschap. Mgr. Nolens is met zijn wetens Waarschuwing. Kardinaal Vaughan zeide, naar Reuier uit Londen meldt, in verband met de Russische godsdienstvervolgingen, dat de Sovjetautoriteiten besloten waren om in ieder land, waar zij de kans kregen, op dezelfde wijze te werk te gaan. Wanneer men deze beweging niet weet tegen te gaan zal liet gevolg daarvan niet alleen voor Rusland, maar •or>r de hccle wereld verschrikkelijk jijn. Dc lezer merkc op dal dc Engel- sclic kardinaal In deze een verklaring IW. Onwezen en O. v. d. Berg. niet binnen de studeerkamer gebleven, doch heelt haar ook gebracht op het practlscli terrein van het staalkundig leven. De promotie van veertig jaar geleden is daardoor van groote bc teekenis geworden voor ons land vriend cn tegenstander zijn het over eens. BURGERLIJKE STAND VAN BAARN. GeborenJozepli Cornells, z. van G. J, J. Radstok en G, Moen. Maria Adrians, d. van C. J. Dijkman cn H. Kuijcr. Antonlus Hendrlkus, z. van Uit den Omtrek Soest Het salaris van den secretaris-pen ningmeester van het Burgerlijk Arm bestuur is bepaald op 1600. In Nov. beslool de Raad 27 eiken cn 80 bcukcnbiiomen langs de Konlng- innclaan tc verkoopen bij openbare Inschrijving. Een drietal gegadigden zonden hun biljet in resp. met de sommen 1353, 1340 cn 1305. Deze bedragen achten B. en W. totaal on voldoende. zoodat niet gegund werd. Onderhandelingen zijn daarop aange knoopt met dc Houthandel A. van Dam tc Bunnik. die zich verbonden heelt voor 110 boomen 11155 1e be talen. Dc Raad besluit deze transactie aan Ie gaan. Raadslid Busch oefende crlttek op openbare werken, Hij noemt een geval, waarbij een gcmeentcauto met 10 mail kwam aan zetten om tegen den muur van een schuurtje een klamp tc plaatsen. Wie zal dat betalen? Groote dingen wor den nagelaten, men bouwt maar raak cn op dc kleinigheden wordt gelei. Dan vraagt hij, waarom dc lieer v. Klooster niet In dc commissie zit. Hij Is deskundige en hoort er In. Dc voorzitter antwoordt, dat als iemand vergunning vraagt om te bou wen, hij een bouwplan moet over leggen. maar zich dan ook precies aan dat bouwplan moet houden. Wijkt hl] al, dan moet hij het laten veran deren en anders doen wij liet zelf op zijn kosten. De heer de Bruljn vraagt ontslag uit de commissie van openbare werken, waarna Van Klooster wordt benoemd. De lieer Busch wil den naam Koud- hoornweg laten vervallen cn daarvoor In dc plaats den naam de Blickslraat geven. Dc lieer dc Bruljn wil het melk- vctvocr en den verkoop op Zondag verbieden om het de kcrkmcnschcn niet lastig 1e maken. De heer v. Klooster vraagt tijdig te doen beginnen met het kappen en weghalen van dc boomen aan de Koninginnclaan. BIJ den burgemeester bestaat het voornemen, het iniatief tc nemen tot het bijeenroepen van Cinlfi» p«r*on«lT, voor het vormen van een feestcomité. Men wenscht den 50stcn verjaardag in de Koningin dit jaar fecstklijk te herdenken. In den gemeenteraad verzocht Raads heer Busch de'polltic scherp tc willen toezien dat geen plaggen worden ge stoken en geen helde worde gemaaid. Kcrknlcuwu. UIT ROME Ter gelegenheid van den achtsten verjaardag der kroning van Paus Plus XI, heelt in de Slxlijnsclic kapel de aan gekondigde plechtigheid plaats gehad. Bij de plechtigheid waren tegen- woo.dig dc koning van Zweden, 23 kardinalen, leden van liet Pauselijk Hof, het corps diplomatique bij den H. Stoel cn lal van leden der aristocratic. aflegt welke veel overeenkomst vertoont met hetgeen de Duitsche Kardinaal Faulhaber in een prcdicatle Ie MUnchen zeide: „De Russische kwestie is voor heel Europa, ja voor de heele wereld, een kwestie van leven en dood." Wouter Gljsbcrlus Evcrardus, J. C. Nakker en A. M. Nagel. Jurjcn Jan, zoon van S. Koning en H. Rou tier. OndertrouwdB. Sikking en O. Lammcrlsc. Overleden: Dr. An dreas J. A. Thomas, 75 j.. cchtg. van Nerv- us en Overspannen Onrustig en SI peloos. Gebruik hiertegen de Zenuwstillende en Zenuwsterkende MJJnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1