Katholiek
Orgaan voor
Amersfoort en Omstreken
li
il
NORA RADIO
Koopt uw Schtijfmachine
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pi-js
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
Kantoor en Drukkerij Lingegracht 28 te Amersfoort -
Vier en veertigste Jaargang
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 2 Mei 1930 - No. 10
Uit de neevten zal de dag eenmaal
zeker rijzen. De Genestet.
Epistel en Evangelie.
Tweede Zondag na Paschen.
Les uit den eersten brief van den H.
apostel Petrus; II, 21—25.
Zeer geliefden! Christus heeft voor
ons geleden, u een voorbeeld nalatend,
opdat gij zijne voetstappen zoudt vol
gen. Hij die geene zonden gedaan heeft
en in wiens mond geen bedrog gevon
den werd; die, toen Hij gescholden
werd, niet wederschold.toen Hij leed,
niet dreigde, maar Zich overgaf aan
die Hem onrechtvaardig oordeelde; die
zelf onze zonden in zijn lichaam ge
dragen heeft op het hout, opdat wij,
der zonden afgestorven, der gerechtig
heid zouden levendoor wiens striemen
gij genezen zijt. Want gij waart als
dwalende schapen; doch nu zijt gij
bekeerd tot den Herder en Opziener
uwer zielen.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; X, 11—16.
In dien tijd sprak Jesus tot de Pha-
rizeën: Ik ben de goede Herder. De
goede herder geeft zijn leven voor zijne
schapen. De huurling echter en die
geen herder is, wiens eigene schapen
het niet zijn, ziet den wolf komen en
verlaat de schapen en neemt de vlucht
en de wolf rooft en verstrooit de
schapen. De huurling nu vlucht, omdat
hij een huurling is, en de schapen hem
niet ter harte gaan. Ik ben de goede
Herder; en Ik ken de mijner., en de
mijnen kennen Mij, gelijk de Vader Mij
kent, en Ik den Vader ken; en Ik geef
inijn leven voor inijne schapen. Nog
andere schapen heb Ik, die niet van
dezen schaapstal zijnook die moet ik
toevoerenen zij zullen mijne stem
iiooren, en liet zal worden ééne kudde
en één herder.
der, heeft door den heiligen Willebror-
dus, Bonifacius en andere Apostolische
mannen, de inwoners onzer Nederlan
den uit het heidendom getrokken, tot
de kennis van den waren God geleid
en hen tot ledematen zijner kudde ge
vormd.
Welke dankbaarheid zijn wij voor
die weldaad niet aan Hem verschul
digd
Liturgische Kalender.
Week van 4—10 Mei.
N.B. Behalve Maandag iedere dag
Credo. Vanaf Maandag overal prefatie
van den H. Jozef.
Zondag 4. 2e Zondag na Paschen.
Tijdeigen, Mis Misericordia, 2e geb.
H. Monica. Prefatie van Paschen.
Maandag 5. H. Pius V. Credo. Pref.
v. Paschen.
Dinsdag 6. St. Jan v. d. Latijnsche
poort. Credo. Prefatie v. d. Apostelen.
Woensdag 7. Plechtigheid v. d. H.
Jozef met octaaf. Mis Adjutor, 2e geb.
(in stille Mis) H. Stanislaus. Credo, Pref.
H. Jozef.
Donderdag 8. Verschijning H. Mi
chael, 2e geb. H. Jozef.
Vrijdag 9. H. Gregorius v. Nazianze,
2e geb. v. d. H. Jozef.
Zaterdag 10. H. Antoninus, 2e geb.
H. jozef, 3e geb. H. Gordianus enz.
KANTOORBOEKHANDEL
f. a tulp m
Langestraat 65 to. Krommestraat TEL. 326
KASTPAPIER
Het Leven.
Een leven zoo vol ellende en teleur
stelling als dit aardsche leven, wijst
den mensch op een beter eeuwig leven.
Zijn wij niet daartoe bestemd, dan is
het pessimisme onvermijdelijk, dan kan
men moeilijk zeggen waarom hij die
zich het leven beneemt, verkeerd han
delt. De kwalen des levens zijn talloos
en bestendig. Het goede, dat het met
zich brengt, kan ons niet voldoen of
bevredigen. Het leven zelf, elk oogen-
blik door den dood bedreigd, maakt
ons ongelukkiger dan wanneer wij het
niet bezaten. Houdt ons in dezen toe
stand niet de vaste hoop op eene vol
maakter voortzetting van ons wezen
staande, wie kan ons dan verbittering
en vertwijfeling euvel duiden?
Iedereen klaagt over de ondraaglijk
heid des levens, nochtans is eenieder
er zoo aan gehecht, dat de dood hem
slechts met geweld losrukken kan.
Geen mensch heeft het leven aan
zichzell te danken, niemand bewaart
het door zichzelf, niemand leidt het
voor zichzelf. Het leven, dat wij thans
bezitten, is slechts een flauw afschijn
sel van het ware leven, het is slechts
leengoed, nooit ons eigendom. Daar
om is ons leven zoo gebrekkig, zoo
onzeker, zoo weinig bevredigend.
Slechts één heeft het leven in zich,
want Hij is het Leven, dat is: God.
Hij alleen is het leven. Waar leven is,
daar is het van Hem, daar is het in
Hem, daar is het voor Hem. Wat niet
in Hem en voor Hem is, is slechts
een schaduw, een spotbeeld, gezichts
bedrog. Niemand kan zich over hei
leven verheugen, tenzij in God, nie
mand is zeker van zijn leven tenzij
door God. Voor zoover wij naar Hem
streven, naderen wij tot het ware leven.
Voor zoover wij met God vereen: J
zijn smaken wij de vreugde en
zekerheid des levens.
Evangelie verklaring.
Tweede Zondag na Pasclien.
In dit Evangelie vergelijkt onze Za
ligmaker zich zeiven bij eenen goeden
herder;alle menschen, welke zijne leer
volgen, vergelijkt Hij bij zijne schapen:
en zijne Keik, welke Hij gesticht heeft
en waartoe wij behooren, vergelijkt Hij
bij eenen schaapstal, waarvan Hij de
Opperherder is. In waarheid kon Jezus
zeggen: ik ben de goede Herder. Ge
lijk een goede herder de krankp en
zwakke schapen verzorgt en de ver
dwaalde wederom opzoekt en tot de
kudde brengt, zoo zorgt Jezus voor ons
in onze zwakheid en geestelijke krank
heid, zoo zoekt Hij onder ons de ver
dwaalden met vele zorgvuldigheid op,
brengt degenen, die zich te recht wil
len laten wijzen, op den rechten weg
en tot zijnen schaapstal terug.
Jezus, de goede Herder, kent zijne
schapen. Hij kent ons niet alleen in
persoon, maar ook in al onze omstan
digheden. Hij weet, wat ons ontbreekt
en kent onze behoeften en onzen nood
beter dan wij zeiven, Hij let op onze
zuchten, hoort onze begeerten en is
bereid een ieder van ons te verzorgen.
Hij kent de zwakken, om ze tegondei-
steunen; de kranken, om ze te gene
zen; de afgedwaalden, om ze op te
zoeken; de sterken, om ze te voeden;
de kleinmoedigen, om ze op te beuren
de verdrukten, om ze te vertroosten.
Onze voorvaderen waren heidenen
en dus buiten den schaapstal des
Levenslesjes.
Velen, zegt Seneca, beginnen eerst
te leven als zij moesten ophouden te
leven; ja, wat nog wonderlijker is, bij
velen is het leven voorbij, eer zij het
begonnen hebben.
Eenieder moet zijn eigen leven leven,
Wie zóó van anderen afhangt, dat hij
zich aan geen eigen gedachte, ter
nauwernood aan eene zelfstandige
ademhaling waagt, dien reken ik niet
onder de levenden.
Leven moet men alléén kunnen. Een
kind, dat de scheiding van den moeder
schoot niet verdraagt, is niet levens
vatbaar. Iemand, die geen overtuiging
bezit behalve die van zijn dagblad, die
zich niet alleen bezig weet te houden,
die zich in de eenzaamheid niet even
wél bevindt als in gezelschap, zulk
een schim kan men nauwelijks levend
noemen.
Door verfijning alleen maakt men
den mensch slechts prikkelbaarder en
minder bekwaam tot weerstand tegen
de nooden des levens.
Het ware beter de kinderen wat
minder geleerd, doch zedelijk sterker
en geschikter voor den strijd te maken.
Zóó vertroeteld, zóó ingebeeld, zóó
zelfzuchtig en grillig als zij tegen
woordig opgevoed worden, groeien zij
op tot kwelgeesten, zoolang zij dwazen
vinden, die zich tot hun speelgoed
verlagen.
De meeste menschen zouden voor
een jammerlijk wegkwijnen en een eer-
loozen dood bewaard blijven, wanneer
in het a b c de m vooraanstond en
beteekende moet.
Hoe weinig oververfijnde beschaving
voor het leven geschikt maakt, toont
Tegen weer en
♦vind bestand
als de leeuwen in Artis, wanneer
hun brokken paardenvleesch krijgen.
Hoerah! Hoerah! Hoerah!"
het woord des Apostels bevestigt
Verduisterd in het verstand, vervreemd
van het leven in God, ten prooi aan
de onzekerheid, die uit de verblinding
des harten voortvloeit, geven zij zich
stompzinnig het Latijn zegt: uit
wanhoop aan zingenot en begeer
lijkheid over.
Volgt uit het betere weten niet het
betere doen, dan maakt het de men
schen slechter en het innerlijke leven
meer in de war.
Tot het ware leven is meer moed
i kracht noodig dan tot een veldslag.
Eén straaltje van den waren geest
der opoffering is voor het geestelijk
leven meer opwekkend dan alle geestig
heid in litteratuur en kunst.
Men vindt het leven evenmin door
zichzelf te zoeken als door zich aan
anderen weg te werpen. Men geve
zich, maar beware zich voor God, zie
daar de zekerste weg ten Leven.
Ons verdiepende in het verleden,
steeds zoekende naar een betere toe
komst, vergeten wij heelemaal het
tegenwoordige, dat toch alleen in onze
macht is.
Het leven is een strenge school en
bekommert zich weinig over hetgeen
den mensch hard valt of streelt. Wat
wonder dan, dat zoovelen onder den
last bezwijken, die van de jeugd af
verweekelijkt werden en dagelijks min
der bekwaam tot de drievoudige levens
taak: overwinnen, ontberen, verdragen 1
Eén der levensteekenen is warmte.
Kan men de lieden levend noemen,
die zoo koud zijn voor al het edele
en groote, zelfs voor het allergrootste,
oor God en den Godsdienst?
Een levensteeken is beweging. Wan
neer iemarfd tot zijne plichten aange
dreven moet worden als het lastdier,
als hij voor zijn eigen heil geen hand
uitsteekt, geen voet verzet, kan
bij hem nog van leven spreken?
De beste wijsbegeerte des levens
ligt in deze woorden: Ik moet
het werk verrichten van hem, die mij
gezonden heeft, zoolang het dag is
de nacht komt, waarin niemand meei
werken kan.
De tijd gaat voorbij; wat daarop
volgt, dat blijft. Kort is het verganke
lijke, lang het eeuwige leven; het ver
gankelijke leven is de voorbereiding
tot het eeuwige, het eeuwige de vrucht
het vergankelijke leven.
Applaus.
Heeren, echter Jezus, onze Opperher-de ondervinding, die ten allen tijde
Dr. J. H. Gunning J.Hzn. zegt over
het verschijnsel onder ons publiek, dat
menapplaus noemt, in „Pniël" het vol
gende
„Ik vind applaus na een voordracht,
een concert of dergelijke altijd afschu
welijk. Daar ben je nu door Beethoven
of MÜhler in de hoogste sfeeren der
ideëele wereld opgeheven en dan
komt daar een waanzinnig, bruut, ge
voelloos publiek zijn bewondering en
dank uiten door met handen en voeten,
en als 't héél mooi geweest is, ook
door schreeuwen en gillen en hoera-
roepen, een helsch leven te maken, dat
met de pasgehoorde melodieën in de
meest hopelooze tegenstelling staat.
Een kunstenaar als Mengelberg moet
dan vier, vijf. zes keeren terugkomen,
en buiginkjes maken en zijn orkest of
de solisten doen deelen in die hulde!
Maar ergerlijk en lasterlijk wordt het
als priesters, dominees en rabbijnen
het gruwelijk lijden der Russische ver
drukten bespreken, en men dan even
eens als bezetenen gaat applaudfseeren
Daar heeft nu toch eigenlijk onze taal
geen woorden voor, om zulk gedoe te
brandmerken! We zijn toch wel allen
bitterlijk vergroofd en verruwd, dat
zulk een lawaai geduld wordt nadat
men een paar uur lang het lijden der
martelaren in den geest en in stil ge
bed meegemaakt heeft. Hoerah 1 Hoerah
En als er dan als „clou" van de affaire
eens een vreemde metropoliet in zijn
exotisch ambtsgewaad bij is, stijgt de
extase van 't publiek tot delirium 1 Dan
rijzen ze allen van hun zetels op en
Binnenland
RUITERSPORT*.
Er zullen op 3 Mei onderlinge wed
strijden worden georganiseerd voor de
ruilersportvereeniging „Eemland".
Afstandsrit van pl.m. 15 K.M. ge
volgd door Cross-Country van pl.m.
5 K.M.
Beginpunt afstandsrit: halte Vlas
akkers of huize Oud-Crailo.
Eindpunt afstandsrituitspanning „de
Lage Vuursche". Route naar keuze.
Na aankomst van de afstandsrit 15
minuten verplichte rust, daarna wordt
voor de Cross-Country gestart op een
weiland achter de uitspanning „de Lage
Vuursche".
Eindpunt Cross-Country nabij het
springterrein van Ir. J. P. Leeuwenburg
bij „Klein Kievitsdal".
Eenvoudige hindernissen, max. hoog
te 1 meter.
Vertrek van den eersten deelnemer
12 30 uur.
Springconcours met handicap.
Aanvang pl.m. 14.30 uur.
a. Paarden, die nimmer een prijs
wonnen in een sprinconcours.
Paarden, die een of meerprijzen
wonnen in springconcoursen.
c. Paarden 3e klasse.
d. Paarden 2e klasse.
e. Paarden le klasse.
GEZONDHEIDSCOMMISSIE.
In de vacature dr. Thomas als voor
zitter van de Gezondheidscommissie
voor Baarn en omliggende gemeenten,
is voorzien door de benoeming van
R. Heijbroek, arts te Baarn.
ONDERSCHEIDINGEN.
Het heeft Z. H. den Paus behaagd
de heeren Th. Wijnen te Baarn, A.
Baaten te Amsterdam, C. Lenskens te
Rotterdam enE.Vosskiihler, die onlangs
hun 25-jarig jubileum bij de firma
Kreymborg herdachten, te begiftigen
met het eere-kruis Pro Ecclesia et
Pontifice, voor de vele verdiensten op
charitatief gebied en voor het Katho
lieke leven in Nederland.
STAD EN LANDE.
Te Naarden heeft in de Groote Kerk
de algemeene ledenvergadering plaats
gehad van „Stad en Lande", de Erf-
WISSELSTROOM-TOESTEL p late
MET LUIDSPREKER ÏOÖ.-
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Gramaphoon vanaf F15.- HAVIK 29 - TEL. 773
spr. saam voor te bereiden de beste
verbinding.
Hiermede is vrij stellig te kennen
gegeven, dat de minister Amsterdam
en Utrecht ter wille za! zijn.
Voor onze streek zal nu het streven
moeten gericht zijn op het bereiken
van 'n doel van meer locaal belang,
n.l. kanaalaanleg van bescheiden af
meting voor scheepvaartverbinding en
ontwatering der Geldersche Vallei-
gronden.
Als troostprijs zou een toezegging
dien geest zeer gewaardeerd worden.
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZET1AAR
KANTOORBOEKHANDEL
LANGESTRfl/lT 84 TEL. 528
personen ter vergadering om de pre-
sentie-lijst te teekenen.
Deze geweldige animo komt voort
uit het feit, dat een presentie-geld van
f7.50 is ingevoerd. Alleen het teekenen
van de lijst was reeds voldoende om
recht te hebben op dit bedrag.
Meer dan de helft der aanwezigen
vertrok weer na het teekenen van de
presentielijst. Zij moeten zich straks
alleen nog de moeite getroosten om
hun postwisseltje aan het postkantoor
te innen.
Er zijn dus wel middelen om het
publiek voor een vergadering te krijgen.
TELEURSTELLEND
voor allen die van meening zijn dat
opbloei en welvaart in Eemland en in
de Geldersche Vallei zeer zouden wor
den gebaat met den aanleg van de
verbinding tusschen Amsterdam en den
Rijn door de Geldersche Vallei, is de
rede, door Minister Reijmer bij de
feesten ter gelegenheid van de opening
der nieuwe zeesluizen te I|muiden
gehouden.
Ik sta zoo zeide de minister
in afwijking van geëerbiedigde afwe
zingen, die zich hier dus niet verde
digen kunnen en die we bijgevolg
onbesproken moeten laten, op het
standpunt dat de betere verbinding
met den Rijn een levensvoorwaarde is
oor de ontwikkeling en den bloei
•an Amsterdam. Tot mijn vreugde is
thans door Amsterdam een besluit ge
nomen geheel objectief, zonder dwang,
zonder een stok achter de deur, De
sympathie, die Amsterdam heeft uit
gesproken voor een bepaalde verbin
ding met den Rijn niet alleen, maar
ook de methode is mijn standpunt
tevens.
De minister hoopte, dat Amsterdam's
verlangen werkelijkheid moge worden.
Spr. heeft den indruk nu, dat er ge
noeg geadviseerd is. De sympathie
van Amsterdam is zijn sympathie.
Uit den Omtrek
Dinsdagavond werd aan de politie
door Dr. Rupert medegedeeld, dat de
echtgenoote van J. H. aan de Kolonie-
weg op verdachte wijze was overleden.
De politie stelde onderzoek in het
welk aanleiding gaf tot arrestatie van
den 17-jarigen zoon, wiens kleeding
bloedsporen vertoonden.
Er werden op verdachte een twee
tal briefjes gevonden, die door hem
zelf waren geschreven en waarin hij
mededeelde, dat hij het voornemen
had zichzelf van het leven te berooven.
De politie vond den volgenden dag
achter de woning waar het misdrijf
was gepleegd een bijl, waarvan de
houten steel alsmede het ijzeren ge
deelte geheel met bloed was bedekt.
Deze werd in beslag genomen en aan
verdachte getoond, waarbij hij opnieuw
in verhoor werd genomen, waarna hij
met veel moeite de bekentenis aflegde
zijn moeder, die zich des namiddags
omstreeks een uur op een divan ter
ruste had begeven in een der kamers,
omstreeks twee uur een viertal bijl
slagen op haar hoofd had toegebracht,
de bijl hierna uit het open raam had
geworpen en zich hierna ijlings uit de
voeten had gemaakt.
Een oudere broer van den dader,
die des namiddags omstreeks 5 uur
thuis kwam, vond zijn moeder badende
in haar bloed, doch nog niet overleden,
zij sprak hem nog eenige onverstaan
bare woorden toe.
Terstond werd door hem de dokter
gewaarschuwd, die omstreeks 9 uur
den dood constateerde.
Men kan zich de toestand indenken
van den vader, die voor eenige dagen
naar België was.
Het gezin staat heel gunstig bekend.
Sproeten komen vroeg
het voorjaar, koop tijdig een pot
SprUtol. Bij alle Drogisten
zullen straks hun geestdrift uitlawaaien Indien Amsterdam medewerkt, hoopte
Het Baarnsche
St. Annaglld.
Door T. Pluim.
De heer H. Butzelaar, secretaris van
het St. Annagild, was zoo welwillend
mij de twee oudste gildeboeken ter
inzage af te staan om er, zoo mogelijk,
n en ander over te schrijven,
ik mag mij vleien, dat de lezers met
belangstelling kennis zullen nemen,
van wat ik gevonden heb, want ons
gilde is „al eeuwen oud" en heeft in
al die jaren een voorname plaats in
het dorpsleven ingenomen.
Wanneer het is opgericht, is als
van zoovele van die oude vereenigin-
gen niet meer na te gaan. De over
levering zegt; dat een gegoed inwoner
van Baarn zijn eenige dochter Anna
verloor en tot haar memoriehet St. Anna
gilde stichtte. Op haar jaargetijde zou
dan een H, Mis worden opgedragen in
tegenwoordigheid van de gildebroeders
en zusters. En na deze plechtigheid
zou dan „geteerd" worden, d.w.z. een
feestmaal gehouden worden.
Iets dergelijks was in die dagen zeer
gewoon. Ook Soest bezit nog een
soortgelijk gilde, dat eveneens na de
kerkelijke plechtigheden een rijken
maaltijd houdt. Van „eten en drinken"
waren onze voorouders groote liefheb
bers, zooals uit de oude oorkonden
algemeen kan blijken. Geen wonder
dus, dat ook bij het St. Anna-gilde
„eten en drinken" niet vergeten werden.
Om in de kosten daarvan te voor
zien had de voor ons onbekende
stichter eenige landerijen geschonken,
vrijwel het eenige blijvende kapitaal
in die dagen. In 1707, uit welk jaar
het oudste Gildeboek dagteekent, waren
het vier stukken weiland, waarvan de
pacht jaarlijks omstreeks f 100 beliep.
Met andere baten erbij beschikte het
Gilde aan inkomsten oyer 426 gld. en
6 st. (voor 2 jaar), terwijl de uitgaven
320 gld. beliepen, voor dien lijd
nog wel de moeite waard!
De bewaard gebleven „Gildeboeken"
bevatten alleen de rekening en ver
antwoording voor elk 2 jaar. Immers
tot 1875 heeft het gilde om de twee
jaar „gevierd", en wel 4 dagen achter
een na dien tijd is er jaarlijks twee
dagen voor genomen.
Die rekeningboeken zijn voor de
kennis van 't Gild van groot belang:
het zijn de eenige bronnen, waaruit
wij kunnen putten. Alleen is vooraan
in 't tweede gildeboek, dat met 1795
begint en in 1900 eindigt, een „regle
ment" opgenomen, dat natuurlijk hoogst
belangrijk is.
't Begin daarom luidt:
„Het Nieuwe gildeboek beginnende
in het jaar 1795, het Eerste jaar der
Bataafse Vrijheid". (O, die Fransche
verblinding!)
„De artikelen waar men zig (naar)
zal hebben te gedragen, die in het
gild sijn, luide:
Artikel 1.
„De teering van het Sint Anna gild
zal moeten plaats hebben te Baarn aan
de ronde brink of daaromtrent.
Bij iedere teering (gildefeest) zullen
twee nieuwe regenten worden aange
steld, een dekan (decanus, deken, hoofd
of president) en een procurateur (dat
was een soort controleur). De deka
zal bij de volgende tcering als procu
rateur optreden. De zooeven genoemde
nieuwe regenten zullen door de Jaftre-
dende regenten verkozen worden en
wel op den tweeden dag van de
teering. (De gildebroeders en zusters
hadden dus geen kiesrecht).
In 't geheel zijn er 22 artikelen. Ik
zal ze niet alle hier overnemen, maar
kortheidshalve hun voornaamste inhoud
laten volgen.
De beide ouders kunnen hun oudsten
zoon als lid laten inschrijven voor
f7.50 in eens. Zijn ze overleden, dan
kan de oudste zoon voor een storting
van f2.40 worden opgenomen. Die
laatste kan voor 't zelfde bedrag ook
zijn vrouw in het gild brengen.
Alle gildebroeders en zusters zullen
j hun trouwen f 2.40 betalen. (Deze
bedragen worden onder't hoofd „boete"
ingeschreven
Bij een erfenis van meer dan f25,
zal ieder lid f2,40 betalen.
Om lid van 't gild te worden in
andere dan de genoemde gevallen
moet men f 15 in eens storten.
Wie tijdens het feest zich aan drank
te buiten mocht gaan, twist zoekt,
vloekt of God lastert, zal zijn lidmaat
schap verliezen.
Als een lid van 't gilde door ziekte
of anderzins verhinderd is bij de teering
tegenwoordig te zijn, zullen de regenten
hem eiken dag het gildemaal thuis
laten brengen.
De regenten zullen op de teerings-
dagen op kosten der kas een anker
goeden wijn mogen drinken. (De ge
wone leden kregen bier).
Wordt vervolgd.