ril
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
ll
loopt ow Schrijfmachine
Doorzitten
PUROL
De Gembode
kunnen elke week ingaan, doch H [U JU jA Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven
abonnement moet geschieden H H Ë^Êk 4f Ira^ IÏ^S\ if jH voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs H H S^r H IS] III Hl I B I I H M^r teeren. Advertentiön moeten Dinsdag en Vrijdag
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 H W w WT 1 1 I I Ww m. I HT vóór 8 uur in den morgen z$n bezorgd.
Kantoor en Drakkerij. Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 514 Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Vier en veertigste Jaargang jEBdW Vrijdag 30 Mei 1930 - No. 18
Moed is meer dan kracht, omdat
moed ziel is en kracht feit; moed de
gedachte en kracht het middel slechts
lot de daad. Couperus.
Epistel en Evangelie.
Zesde Zondag na Paschen.
Les uit den eersten brief van den H.
Apostel Petrus; IV, 7—11.
Zeer geliefden! Weest bedachtzaam
en waakt in de gebeden. Maar vóór
alles: hebt wederzijds bestendige liefde
voor elkander, want de liefde bedekt
eene menigte van zonden. Weest jegens
elkander gastvrij zonder morren. Staat
elkander ten dienste, een ieder naar
de gave, die hij ontving, als goede
uitdeelers van Gods menigerlei genade.
Spreekt iemand, als woorden Gods;
oefent iemand eene bediening uit, als
uit eene kracht, welke God verleent;
opdat in alles God verheerlijkt worde
door Jesus Christus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. JoannesXV,26—XVI,4.
In dien tijd sprak Jesus tot Zijne
leerlingen: Als de Trooster, dien Ik u
van den Vader zenden zal, den Geest
der waarheid, die van den Vader voort
komt, zal gekomen zijn, zal Hij getui
genis van Mij geven. En gij zult ge
tuigenis geven, omdat gij van den
beginne met Mij zijt.
Deze dingen heb lk u gezegd, opdal
gij niet geërgerd wordt. Zij zullen u
uit de Synagogen bannenja, het uur
komt, dat al wie u doodt, meenen zal
Oode dienst te doen. En dit zullen zij
u aandoen, omdat zij noch den Vader
noch Mij kennen. Doch lk heb u dit
gezegd, opdat, als het uur er van ge
komen is, gij gedenken moogt, dat Ik
het u gezegd heb.
Liturgische Kalender.
Week van 1—7 Juni.
N.B. Tot en met Vrijdag Credo en
Prefatie van Hemelvaart.
Zondag 1. Zond. onder het Octaaf v.
Heinelv. Tijdeigen. Mis Exaudi, 2e
geb. v. Hemelv.
Maandag 2. Mis v. Hemelv., 2e geb.
H.H. Marcellinus enz., 3e Concede.
Dinsdag 3. Mis v. Hemelv., 2e geb.
Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Woensdag 4. H. Franciscus Caracciolo,
2e geb. van Hemelv.
Donderdag 5. H.H. Bonifacius enz.,
2e geb. Octaafdag v. Hemelv.,
6. H. Norbert
s van Zondag.
Zaterdag 7. Vigilie van Pinksteren.
Tijdeigen. Prefatie, en Hanc igilur
van Pinksteren.
Evangelie verklaring
Zesde Zondag na Paschen.
Donderdag vierden wij het feest van
'sHeeren Hemelvaart, een der schoonste
feesten van het kerkelijk jaar. Jezus,
onze Heer, onze Verlosser en Zalig
maker, steeg glorievol ten hemel voor
de oogen zijner leerlingen.
De tijd van vernedering en lijden:
was voor Hem geëindigd: in volle
zegepraal trad Hij met ziel en lichaam
de eeuwige heerlijkheid des hemels
binnen, waar Hij in de hoogste eer
plaats nam aan de rechterhand des
Vaders en met Hem leeft en regeert
in eeuwigheid. En wat ons dien dag
nog meer deed juichen was dat Hij,
volgens zijn eigen verklaring, daarheen
ging om voor ons daar een plaats te
bereiden. De gedachte aan hel eeuwig
heerlijk loon, aan de glorie des hemels,
die de goede Zaligmaker ons daar
boven heeft bereid, deed ons het be
sluit maken Christus trouw te blijven
in ons leven, standvastig te zijn in den
strijd tegen de bekoringen en in de
beoefening der christelijke deugden.
Heden herdenkt Onze Moeder de
H. Kerk den tijd die verliep tusschen
's Heeren Hemelvaart en het Pinkster
feest, den tijd waarin de Apostelen
zich door bidden en vasten voorbe
reiden op den komst des H. Geestes,
om alsdan het bevel van hun godde-
lijken Meester op te volgen: „gaat
door de geheele wereld en verkondigt
het Evangelie aan alle schepselen. Die
geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn
zal zalig worden maar die niet geloofd
zal hebben zal veroordeeld worden."
Het Evangelie van dezen Zondag is
wederom genomen uit de afscheids
KANTOORBOEKHANDEL
m F. TULP
Ungestraal 65 to.KrommMtraat - TEL 326
KASTPAPIER
rede, die Jezus tot zijn Apostelen hield
op den avond vóór Zijn lijden. Wederom
behelst het de troostende belofte aan
gaande den komst des H. Geestes.
Na zijn heengaan behoeven de apos
telen zich niet bezorgd te maken over
hun ontwetendheid of over het succes
van hun missie-werk, immers als Hij
tot den Vader is teruggekeerd zal Hij
hun „den Geest der waarheid, Die van
den Vader voorkomt" zenden.
Die Geest der waarheid zal hen dan
onderrichten en „getuigenis geven van
Mij", n.l. door wonderteekenen, die de
prediking van het Evangelie zullen be
geleiden, de waarheid daarvan beves
tigen, Die Geest der waarheid zal dan
het vestand hunner toehoorders ver
lichten, hun wil en gemoed bewegen
om den Christns te leeren kennen en
liefhebben. Aldus zal hun succes ver
zekerd zijn. Maartegelijkertijd
waarschuwt Jezus hen, dat ze om wille
van hun prediking, om wille van hun
getuigenis voorden Christus, veel zullen
moeten lijden. Jezus doet zulks omdat
vooruitgeziene rampen niet zoo zwaar
vallen als die onverwacht komen en
omdat zij, de apostelen, daardoor niet
ontmoedigd zullen worden en bedenken,
dat Hij het voorzien en hun voorspeld
had.
Laten ook wij in deze week ons
voorbereiden tot het ontvangen des
heiligen Geestes op het aanstaande
Pinsterfeest. Ook wij immers hebben
de komst des H. Geestes van noode,
meer misschien nog dan dc apostelen,
opdat die Geest der waarheid ons be-
veslige en onderrichte in de waar
heden des geloofs, en opdat ook wij
evenals de apostelen vervolgingen
kunnen doorstaan terwille van ons ge
tuigenis aangaande den Christus.
Zwijgen.
De kunst van zwijgen is bijna even
moeilijk als die van het spreken.
Er is een stilzwijgen, dat meer grieft
en vernedert dan de meest aanmati
gende woorden. Daarom moet men liet
op zijn tijd zwijgen evengoed leeren
als het spreken. Kunstenaar daarin is
slechts hij, die weet waar hij spreken
en zwijgen moet. Altijd zwijgen is geen
kunst, want dat kunnen ook hout en
steen. Te weten waar spreken zilver
en zwijgen goud is, dat is de groote
wijsheid.
Er is slechts één geval, waarbij onder
alle omstandigheden zwijgen een zware
plicht is. Dan namelijk wanneer het
de bewaring geldt van iets, dat ons
als geheim is toevertrouwd of het uiter
aard is. Ook hiermede wordt te vaak
de hand gelicht. Wij stellen ons niet
duidelijk genoeg voor, welke zware
verantwoording wij op ons laden als
wij met anderer gewetensgeheimen zoo
lichtvaardig omgaan.
Wat toch beoogen wij bij de schen
ding daarvan? Gewoonlijk niet den
naaste in ongelegenheid te brengen.
Wij wenschen maar voedsel te ver
schaffen aan onze eigenwijshpid, aan
onze babbelzucht, aan onze ijdelheid,
door te laten zien hoe wij overal achter
weten te komen. Het komt nauwelijks
in ons op, dat wij onzen medemensch
daardoor soms gevoelig grieven. Het
egoïsme ziet niet nauw toe op de eer
en de rechten van anderen, als het zich
ook slechts een kleine bevrediging ver
schaffen kan.
Hieruit zien wij duidelijk, dat nie
mand de kunst van het zwijgen kan
bezitten, tenzij hij zichzelf volkomen
meester is.
Zenuwlijden.
Men klaagt over het toenemend ze
nuwlijden en het geringe weerstands
vermogen, vooral bij het opkomend
geslacht, bij de studeerenden en afge
studeerden, en schuift de schuld daar
in meestal op overlading bij de studie.
Zeker is deze klacht niet geheel on-
igrond.
Er wordt inderdaad aan de kinderen
juist in de ontwikkelingsjaren zooveel
onnoodig leeren of tenminste napraten
opgelegd, dat het geen wonder is, als
velen levenslang de klem der verwar
ring in zich dragen.
Nochtans hebben de zenuwen ook
in andere tijdperken veel, ja ongeloof
lijk veel uitgehouden. Door arbeid alleen
geraakt de mensch niet zoo licht van
streek. Dan slechts wanneer hij aan al
de zoogenaamde verplichtingen van ons
gezelschapsleven met zijne vermake
lijkheden en al zijne opwindingen vol
doen wil, dan wordt het te veel.
Zeker, de zenuwen kunnen groote
inspanning doorstaan, wanneer zij
daarbij slechts door matigheid en orde
gestaald worden. Verweekelijking en
zingenot echter brengen ook zonder
arbeid van streek. Onze jongelieden,
vooral zij, die tot de hoogere studiën
geroepen zijn, zij, die vaak onder de
vrijheid der wetenschap slechts ont
heffing van den leerplicht verstaan, zij
worden zelden zenuwachtig in den
dienst van Minerva, wel echter in de
slavernij van Bacchus, Venus en Mor
pheus.
Wat zal er van knapen, die zich ver
giftigen met alcohol en nicotine, wier
zenuwen onder de gevolgen van los
bandigheid ineenkrimpen als die van
een platgetreden slak, wat zal er van
hen anders worden dan zenuwlijders!
Dit gevaar dreigt al meer en meer,
hoe langer het eene geslacht eene on
natuurlijke levenswijze aan het andere
overlevert. Dat er een erfelijke belas
ting bestaat, dat wisten wij reeds lang
voor Darwin en Lombroso, uit den
Bijbel en uit de ervaring. De zonden
der ouders wreken zich aan kinderen
ëh kindskinderen.
Handel en Moraal.
De volgende, zeer actueele beschou
wingen, zijn ontleend aan een artikel
van Rector Bots in de „R. K. Mid
denstander"
,Nog niet zoo lang geleden werden
>r een sociale vergadering twee
sprekers gezocht om een bepaald on
derwerp te behandelen, maar het lukte
niet, de een na den ander bedankte,
totdat een ander onderwerp ter be
handeling werd voorgelegd.
Dat zou zoo erg niet zijn, als het
onderwerp, waarvan men de
behandeling blijkbaar zoo bezwaarlijk
vindt, louter theoretische waarde had,
maar zoo is het niet, want de opgave
luidde: handel en moraal.
Zooals men ziet, 't is geen doofpot-
artikel maar een levend probleem, niet
in 't minst voor de handeldrijvenden
zelf, want zoo verliberaliseerd zijn we
toch nog niet, dat we niet zouden er
kennen, dat ook het bedrijf onderwor
pen moet zijn aan de christelijke moraal.
En toch, onze bevoegde sprekers
schijnen er maar liever over te zwij
gen en ook onze schrijvers, die toch
niet gewoon zijn de groote sociale en
economische problemen uit den weg
te gaan, worden zeer sober, zoo gauw
ze dit terrein naderen van handel en
moraal.
Wat moeten we daarvan denken?
Zou het liberalisme, dat in het pro
ductie-proces tot zulke smadelijke re
sultaten leidde, in het distributie-proces
nooit zijn doorgedrongen?
Och, zonder iets van den handel af
te weten, kan men reeds zeggen, dat
dit eenvoudig onmogelijk zou zijn ge
weest.
Dezer dagen werd daaraan nog her
innerd door het oordeel, dat de be
kende Britsch-Indische volksleider
Gandhi over ons uitsprak: „Bovenal
haat hij de industrieele, handeldrijven
de, gokkende Christenen, al vereert hij
Christus en de Katholieke Missiona
rissen".
Wat ergert dien Gandhi in ons? De
tegenspraak tusschen handel en mo
raal Wat stuit hem zoo tegen de borst?
Onze onbeteugelde zelfzucht, ondanks
ons Christendom. Dienzelfden indruk
maken wij in alle hoeken der wereld.
Zóó worden wij beoordeeld in Japan,
dat intusschen door dienzelfden geest
is aangestoken, in Marokko met zijn
aartsvaderlijke sheiks en door eerbied
waardige Indianenopperhoofden uit de
Amerikaansche prairiën en door een
voudige Negerkoningen uit het hartje
van Afrika. Zij allen zien ons, zooals
een hunner zoo plastisch uitdrukte, als
„hongerige sprinkhanen".
Overal ter wereld, waar wij ver
schijnen, herkent men ons aan brutale
onbarmhartige zelfzucht.
Zou nu de handel van Europa anders
zijn dan Europa zelf, temeer, waar juist
aan het handelsbedrijf zulke groote
zedelijke gevaren vastzitten, zoodat
daar allerlei geraffineerde misbruiken
zoo gemakkelijk insluipen?
Neen, ook de handel is ziek, zoo
ziek, dat de „Code Social" der be
roemde Mechelsche conferenties durft
zeggen, dat er geen vraagstuk zoo
actueel is als dat van den woeker. Dat
harde oordeel klopt geheel met Rerum
Novarum, waar door Leo XIII onder
de oorzaken van hel moderne sociale
vraagstuk ook de woeker wordt ge
noemd.
..Een verslindende woeker aldus
de encycliek welke meer dan eens
door de Kerk is veroordeeld, maar die
toch, al is het dan ook in andere
vormen, nog steeds door begeerige en
hebzuchtige menschen wordt uitge
oefend, verergerde den treurigen toe-
sland".
Er bi
bleem: handel en moraal
De communisten, die den handel
beschouwen als een parasiteeren op
den arbeid van anderen, doen voor
het hangende probleem wel de simpel
ste oplossing aan de hand, door den
particulieren handel eenvoudig op te
heffen en te vervangen door ééne
firma: De algemeene verbruiks
coöperatie.
Proefnemingen in dien geest leidden
echter alom tot mislukking.
Maar ondanks die mislukking geven
die pogingen ons toch te verstaan, dat
er iets loos is tusschen handel en
consumenten. Ook de cooperatie-
pogingen, die in sommige landen tot
geweldige instituten hebben geleid,
wijzen in diezelfde richting, want ten
minste voor een gedeelte zijn ze voort
gekomen uit wantrouwen tegen den
handel.
Het communistische remedie moest
mislukken, want de handel is een
nuttige en onmisbare schakel tusschen
productie en verbruik, een goed ge
dreven handel waarborgt aan de pro
ductie een geregeld afzetgebied en aan
de massa eene veilige voorziening van
al hare behoeften.
Maar natuurlijk, dit alles in de ver
onderstelling, dat de handel zijn taak
goed vervult.
Als de handel een natuurlijk en
nuttig onderdeel is van het maatschap
pelijk geheel, dan zal hij ook zóó
moeten aanpassen aan de rechten en
de belangen van de andere groepen,
dat deze daardoor worden gediend
dat is immers juist de bestaansgrond
van den handel, een schakel te zijn
tusschen de verschillende groepen en
als hij dus door zijn arbeid de rechten
van een dier groepen schaadt, dan
schakelt hij niet meer maar scheurt en
zijn weldadigheid wordt geweldda
digheid.
Welnu onder moraliteit in den handel
verstaan we dat bewuste stelselmatige
streven op den eigen arbeid uit te
voeren in harmonie met de andere
Bi) Examens
prijzen drukt en aldus ten slotte de
productie dwingt tot hongerloonen.
Immoreel is de handel, die de prijzen
stijft ten koste van de massa.
Immoreel is de handel, die gebaseerd
op ongezonde prikkeling der be
hoeften.
Immoreel is de handel om den handel
(die in geen enkele behoefte voorziet).
Immoreel is de handel, die jongleert
met de prijzen, ten koste van de bona
fide-collega's.
Als men iemand vraagt, waarom hij
zich in den handel heeft begeven, zal
hij antwoordennatuurlijk, om wat te
verdienendat is het subjectieve doel
van den handelaar.
Maar boven dat subjectieve doel van
den individueelcn handelaar blijft staan
het objectieve doel van den handel
om als schakel tusschen productie en
verbruik een harmonisch geheel te
vormen. Het subjectieve doel van den
handelaar is daar best mee te veree
nigen, want degene, die zijn vakkennis,
tijd en kapitaal ten dienste stelt eener
veilige waren-distributie, verdient on
getwijfeld eene passende vergelding,
te meer, daar handel een vertroiiwens-
taak is.
Maar er heeft zich geleidelijk aan
in de geesten eene verandering vol
trokken, die de zaken op d'r kop zet,
Elke weg is
goed op
EONGERS
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZETÏAAR
KANTOORBOEKHANDEL
LANGESTRflfiT 84 TEL. 528
waardoor het subjectieve doel van den
handelaar geworden is het objectieve
doel van den handeln.l. verdienen
Daarmee heeft de handel zijn eigen
rechtsgrond weggeslagen en het is wel
opmerkelijk, dat sinds dien de pogin
gen zijn begonnen der massa, de dis-
tributietaak van den handel zelf ter
hand te nemen.
Het zal niet verwonderen, dat de
bekende socioloog Heinrich Pesch S.J.
in zijn „Neubau der Gesellschaft" tot
deze conclusie komt: „In de nieuwe
maatschappij-orde, die wij nastreven,
zal het objectieve doel van allen maat-
schappelljken arbeid, n.l. de behoeften-
voorziening van het volk weer op
de eerste plaats moeten staan en niet
het subjectieve winstbedrijf zooals in
de kapitalistische periode".
We weten wel zeker, dat dergelijke
conclusie in handelskringen slechts met
achterdocht en tegenzin wordt verno
men, men ziet er eene bedreiging in
voor zijn bestaan en toch de praktische
doorvoering dezer conclusie zal voor
den handel en speciaal voor den klein
handel een groote zegen zijn.
Want elke zonde straft zich zelf,
ook deze en zoo weten wij dat door
toepassing van een onbarmhartig elle
bogen-systeem, harde consekwentie der
winst-economie, reeds nu zeer vele
klein-handelaren een tamelijk zorgelik
bestaan leiden en die kring zal nood
zakelijkerwijze nog geregeld groeien.
Maar onze handelaren hebben de
toekomst van onzen handel zelf zoo
goed als geheel in handen.
Zij zullen tot beter inzicht moeten
komen in het wezen der maatschappij,
zij moeten gaan begrijpen, dat voor
het bedrijfsleven voor alles orde noodig
is en dat de grondslag van die orde
niet is de vrijheid maar het recht. Zij
moeten weer overtuigd worden, dat
het doel van heel het bedrijfsleven
slechts kan zijn te voorzien in de be
hoeften van het volk aan stoffelijke
goederen en niet in het wilde weg
rijkdom te winnen. Orde moet er ko
men in de productie, niet 't minst om
de juiste verhouding te bewaren tus
schen de voortbrenging van noodzake
lijke, nuttige en pas ten laatste van
luxe goederen. Orde moet er komen
in den handel; handel mag maar niet
open staan, waar en zooals men be
lieft doch verdient slechts een plaats
waar een schakel noodig is tusschen
productie en consument.
We geiooven niet, dat de uitvoering
dezer gedachten onze handelswereld
bizonder lokt.
Maar de vraag is niet of het prettig
maar of het recht is.
Binnenland
PROVINCIALE STATEN VAN
UTRECHT.
In de vergadering der Provinciale
Staten van Utrecht onder leiding van
den Commissaris der Koningin dr. H.
Th. 'sjacob werd goedgekeurd een
voorstel van Gedep. Staten om afwij
zend te beschikken op een adres van
de Ned. Vereen, van Chauffeurs en
overig automobielpersoneel, aangeslo-
tenbijden Centralen Bond v. Transport
arbeiders èn den Nederl. Bond van
particuliere chauffeurs, houdende ver
zoek om vrijstelling van betaling en
tevens van vernieuwing van rijbewijzen
voor beroepschauffeurs alsmede om de
tegenheffing bedoeld in art. 1 der ver
ordening op de heffing en verandering
en tevens de Provinciale Griffie van
f2.50 terug te brengen op f 1.50.
De rekening der provincie over 1928
werd daarna goedgekeurd op de vol
gende bedragen
Gewone ontvangsten f 3.162.486.
Buitengewone ontvangsten f 1.862.035.
Totaal f5.024.522.
Gewone uitgaven f2.765.126. Bui
tengewone uitgaven f2.300.432. Totaal
f 5.065.548.
Gewone dienst: voordeelig saldo
f 397,360.
Buitengew. dienst: nadeelig saldo
f 438.386.
Totaal: nadeelig saldo is f41.026.
Geruimen tijd is daarna van ge
dachten gewisseld over een voorstel
van Ged. Staten om ingaande Juli a.s.
eenige ambtenarensalarissen te herzièn.
De meerderheid der commissie van
pporteurs stelde voor het minimum
ilaris der typisten van f 800 op f 1000
te brengen. Dit laatste voorstel werd
verworpen met 24 tegen 13 stemmen.
De overige voorstellen werden aange
nomen nadat de heer Reynders zijn
ontstemming te kennen had gegeven
over de wijze, waarop Ged. Staten z.i.
de aanvrage van het Georganiseerd
Overleg bejegenen, waartegenover het
Gedeputeerd Statenlid van Andel ver
klaarde, dat de adviezen met belang
stelling worden overwogen, doch niet
worden overgenomen door het Gede
puteerd College, wanneer ze dit niet
overtuigd hebben.
Tot plaatsvervangend lid van Gedep.
Staten werd herbenoemd jhr. mr. K. J.
Schorer (C.H.) met 14 stemmen (10
op mr. Diepenhorst en 7 blanco).
Goedgekeurd werd daarna een voor
stel tot goedkeuring van de besluiten
door N.V. „P.U.E.M." tot verkoop van
het terrein aan het Merwedekanaal,
alsmede een voorstel om ten behoeve
van de restauratie van den Cuneratoren
te Rhenen een subsidie te verleenen
groot in de werkelijke kosten dezer
restauratie, doch ten hoogste f 17.500
onder voorwaarden dat het Rijk ten
minste een bedrag van f35.000 of
zooveel als de helft der onkosten zal
bijdragen, in de kosten dezer restau
ratie zal dragen en de gemeente Rhenen
de overige kosten voor hare rekening
neemt.
Besloten werd voorts ingaande 1
Januari 1930 de rivier de Ecm van het
meest noordelijke punt van de grens
van de gemeente Amersfoort tot haren
mond in de Zuiderzee met het daar
langs liggende fietspad in beheer en
onderhoud bij de provincie Utrecht te
nemen en zoo spoedig mogelijk over
te gaan tot verbetering van dit gedeelte
dezer rivier.
Op een vraag van den heer Knigge
om te bevorderen dat van alle ver
bruikers de meterhuur zal worden ge
lijk gemaakt, deelde de voorzitter mede,
dat Ged. Staten hierop in de volgende
vergadering zullen antwoorden.
Daarna sloot de voorzitter de ver
gadering.
Uit den Omtrek
Soest
Burgerlijke stand.
Geboren: Cornelis Franciscus Jo
hannes, z. v. F. v. d. Valk en W. A.
M. v. d. Lugt Arend, z. v. J. Akker
man en A. v, Vulpen—JohannesBer-
nardus, z. v. A. E. Vonk en J. Smeeing
Hetty, d. v. A. D. J. v. Steenacker
A. L. S. C. G. van Ham Maria
Adriana, d. v. A. Stubbe en J. Renes
Jacobus Wilhelmus, z. v. A. B. de
Bruin en G. Natter Gerrit Jan, z.
v. J. Ruitenberg en M. v. d. Herberg.
OndertrouwdE. Looijen en J. P. Quast
J. Kleijn en C. Bakker. Gehuwd:
P. G. D. Giskes en A. C. v. Dorre-
steijn. Overleden: Hendrik ter Beek,
j., echtg. v. J. Gerards Willem
Ascli, 83 j„ wedn. v. M. v. d. Heu
vel Willem de Lange, 16 j. Jelis
Mager, 66 j., echtg. v. G. C. Holster.
SoestcUJlc
Op 3 Juni zullen de Luxemburgsche
Vorsten, vergezeld door de Koningin,
den Prins en de Prinses, zich per auto
mobiel begeven naar Soestdijk om een
bezoek te brengen aan H. M. de Ko
ningin-Moeder. Aldaar zal het noen
maal gebruikt worden.
Zonnebrand en Stukloopen
van Huid en Voeten
verzacht on geneest
jPooi 30. Tube 80 ct. BU Apolh. 6 Pre