Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
ll
ZOMER-OPRUIM1NG
Speciale prijzen in alle afdeelingen.
Fa. L. H0UB.4ER, Langestraat 62-64-66, Amersfoort
Koopt uw. Schiijfmachine
I PU ROL
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke U
voor handel en nijverheid bij geregeld ad ver
teeren. Adverlentiön moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerl| Langegricht 28 te Amersfoort - Telefoon S14
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-glro no. 44254
Vrijdag 11 Juli 1930 - No. 30
Eerder dan levensvreugde Is levens-
vrede; want levensvrede Is haar voor
waarde. We moeten ons met het leven
verzoenen, we moeten den dood over
winnen. Niet in kalmte, maar In blij
moedigheid. Wie zich met het leveni
verzoend en den dood overwonnen heeft,
die bezit levensvrede en verwerft levens
vreugde. En hij vermeerderl belde door
steeds meer onthouding zonder einde
van alle kwaad. Bü
Epistel en Evangelie.
5e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den H.
apostel Petrus; III, 8—15.
Zeer geliefden! Weest allen een
drachtig in het gebed, medelijdend,
broederlievend, barmhartig, bescheiden,
nederig, geen kwaad met kwaad, noch
schelden met schelden vergeldend,
maar integendeel zegensprekendwant
daartoe zijt gij geroepen, opdat gij
zegen als erfdeel moogt hebben. Want
die het leven liefhebben en goede
dagen wil zien, hij wcfirhoude zijne
tong van het kwaad en zijne lippen
van bedrog te spreken; hij wijkc af
van het kwade'en doe het goede; hij
zoeke den vrede en jagc dien na!
Want de oogeii des Heercn zijn op de
rechtvaardigen, en zijne ooren naar
hunne gebeden; maar het aangezicht
des Heeren is tegen de kwaaddoeners.
En wie zou u schade toebrengen, in
dien gij ijveraars zijt voor het goede?
Doch al lijdt gij ook iets om dc ge
rechtigheid, zalig gij i Vreest dan hunne
verschrikking niet en laat u n'et ont
stellen, maar heiligt den Heer Chris
tus in uwe harten.
EVANGELIE
volgens den H. MatthcüsV, 20 - 24.
In dien tijd sprak |esus tot zijne
leerlingen: Indien uwe gerechtigheid
die der Schriftgeleerden en Pharizcün
niet te boven gaat, zult gij in het Rijk
der hemelen niet binnengaan.
Gij hebt gehoord dat aan de ouden
gezegd is: gij zult niet doodslaan; en
wie een doodslag begaat, zal strafbaar
zijn voor het gerecht. Maar Ik zeg u:
al wie zich vertoornt tegen zijnen
broeder, zal schuldig zijn voor het
gerecht; en wie tot zijnen broeder
zegt: Raka! zal schuldig zijn voorden
Raad; en wie zegt: Gij dwaas 1 zal
schuldig zijn voor het helsche vuur
Wanneer gij derhalve uwe offergave
brengt aan het altaar, en daar indachtig
wordt dat uw broeder iets tegen u
heeft, laat uw offer daar voor het al
taar en ga u eerst met uwen broeder
verzoenen; en dan zult gij uw offer
komen opdragen.
Liturgische Kalender.
Week van 13-19 Juli.
Zondag 13. 5e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e gebed H.
Anacletus, 3e A. cunctis. Pref. H. Drie
vuldigheid.
Maandag 14. H. Bonavcntura, Credo.
H. Marcellinus (Nedcrl.), 2e geb. H.
Bonaventura, Credo.
Dinsdag 15. H. Henricus, 2e geb.
H. Plechelmus (Nederl.)
Woensdag 16. O. L. V. v. d. Berg
Carmel, Credo, Pref. H. Maagd.
Donderdag 17. H. Alexis, 2e geb.
A. cunctis, 3e naar keuze.
Vrijdag 18. H. Camillus, 2e geb.
H.H. Symphorosa enz. H. Fredericus
(Nederl.) 2e geb. H. Camillus, 3e H.H.
Symphorosa enz.
Zaterdag 19, H. Vincentius van Paulo.
H. Bernulphus, 2e geb. H. Vincentius.
EvangelieverkJarintf.
5e Zondag na Pinksteren.
Het H. Evangelie van dezen Zondag
maakt deel uit van de beroemde pre
dikatie die de Zaligmaker op een berg
in Galilea voor een groote menigte
volks gehouden heeft en die daarom
genoemd wordt de bergrede.
Deze bergrede is de grondslag ge
worden van de christelijke zedeleer,
welke een vervolmaking is van de
Siodsche Wet. Jezus zelf getuigde dat
ij niet gekomen was om de Joodsche
Wet, die immers van God kwam, af
'te schaffen maar te vervolmaken. Een
voorbeeld daarvan geeft ons het Evan
gelie van heden.
We hooren hier de Zaligmaker zeg
gen: aan uw voorvaderen d. i. aan
KANTOORBOEKHANDEL
m F. TULP
Ungoslrant 65 t.o. Krommutrait TEL. 326
WERKBLOC's
I 200 VEL PRIMA PAPIER
30 CENT - 55 CENT
Mozes en het Joodsche Volk, dat stond
bij den berg Sinaï, is gezegdgij zuil
niet doodslaan en aiwie zich schuldig
maakt aan doodslag zal voor het ge
recht moeten verschijnen, dat den moor
denaar zal moeten straffen n.l. met de
doodstraf, maar Ik zeg u: alwie ver
toornd op zijn broeder zal even straf
waardig zijn. In de Nieuwe Wet zal
derhalve niet alleen de uitwendige
daad van moord strafwaardig zijn maar
ook de inwendige daad van toorn zal
even strafwaardig zijn, omdat deze
laatste de wortel, de oorzaak, de bron
is van de eerste. Ziedaar de vervol
making v;\p de Joodsche wet.
De volgelingen van Christus zullen
zich dus niet alleen moeten hoeden
voor den doodslag maar ook voor de
eerste opwellingen van toorn, van haat
en vijandschap jegens den evennaaste.
Hiermede is niet gezegd dat iedere
toorn of gramschap zondig is.
Wanneer deze zich richt tegen dc
verkeerde daden van een persoon en
inderdaad voortkomt uit een waar
achtige liefde voor het goede, kan die
toorn gerechtvaardigd zijn, maar ze
mag niet gericht zijn tegen den perroon
des zondaars en niet, zooals uit het
volgende blijkt, de aanleiding worden
om die persoon zelf te beleedigen. Ik
zeg U, zoo vervolgt Jezus danalwie
inwendig op zijn evennaaste vertoornt
en dit uit door te zeggen „gij dwaas"
zal nog meer strafwaardig zijn en ver
schijnen moeten voorden Hoogen Raad,
en alwie zegt „gij misdadige" zal
schuldig zijn aan het helsche vuur.
Alwie derhalve zich door zijn toorn
laat verleiden de persoon van zijn
evennaaste te beleedigen, óf wel door
het verstandelijke goede, óf wat nog
erger is het zedelijke goede in hem of
haar te ontkennen of te betwijfelen, zal
in hoogere mate schuldig zijn tegen
het vijfde gebod.
Waarom dit alles? Omdat God is
een God van vrede en Zijn eerste en
hoogste verlangen en gebod is, dat er
vrede zij onder de menschen. Zóó zelfs
dat Jezus zegt: „als gij dan uw offer
naar het altaar brengt (een voorbeeld
ontnomen aan het Joodsche gebruik en
toepasselijk op ieder Godgevallig werk)
en daar indachtig wordt dat uw broeder
iets tegen u heeft, laat uw offer daar
voor het altaar en ga u eerst met uw
broeder verzoenen en dan zult gij uw
offer komen opdragen".
Vragen we aan Jezus dan om den
geest van zachtmoedigheid, aan Hem
die gezegd heeft: „Leer van Mij dat
Ik zachtmoedig van harte ben".
,Ik zag
Naar Pierre l'Ermite in „La Croix".
Ik zag een koopman met hebzuch-
ge oogen in zijn opgedrongen gelaat,
lijiheeft onder en ook na den oorlog
veel geld verdiend! Dit geld is zijn
grootste trots. Hoe dikwijls hoorde ik
den man zelfgenoegzaam zeggen: „Ik
ben het kind van mijn arbeid. Ik kwam
met 200 francs, een ijzeren bed en mijn
vrouw naar Parijs. En nu... nu!" Hij
stak zijn duimen in de armgaten van
zijn vest. En zijn blik zag trots de toe
komst in.
Ik zag den politicus. Voortdurend er
op uit zijn positie te verdedigen, voort
durend er op uit een trap hooger te
klimmen, voortdurend er op loerend
den tegenstander te treffen en hem te
vernietigen.
Deze mensch leefde niet in den tegen-
woordigen tijd. Hij was bang voor
iedereen en vooral voor zijn vrienden.
In het donker meende hij zelfs bespio
neerd te worden. Soms beet hij het
eerst, om niet gebeten te worden. Soms
ging hij met de verachtelijkste men
schen om, om ze niet tot vijanden te
maken. Het wantrouwen was zijn le
venselement. In de voortdurende vrees,
alles te verliezen, genoot hij niets.
Ik zag den beroemden schrijver. Hi
I had carrière gemaakt en geld verdient
met de punten van zijn pen. Voor hem
Iwas litteratuur een zaak, zooiets als
fle handel in rijst en koffie. Wat wenscht
de menigte tegenwoordig? Hoe zwaar
moet alles gepeperd zijn? Welke boe
ken worden tegenwoordig het meeste
gevraagd aan de stations-kiosken?
Slechts zulke boeken schreef hij |Geld
stinkt niet. Waarover men schrijft Is
van geen gewicht, als het maar ver
koopbaar is. Want het geld Is alles,
niet waar. Wat heeft men noodig om
gelukkig te zijn? Slechts een beetje
geld. En hij verdiende veel.
Ik zag den genotsinensch, die opleeft
doordat hij de eene sensatie na de
andere najaagt. Ik kende hem indertijd
in Montmartre. Laatst trof ik hem weer,
vaal, moe, nooit voldaan. Wie kan de
ellende beschrijven van hen, die louter
voor hun genoegen leven? „Wat is
het moeilijk, altijd vroolijk te zijn",
riep hij me op een dag toe en hij stak
zijn magere armen op. Zelfs in
Parijs? Ja, zelfs in Parijs.
Ik kende den gerallineerden „Lebe-
mann", den ervaren fijnproever, die
zijn wenschen matigt, opdat hij niet al
te spoedig verzadigd zou zijn. Wat
heeft hij een mooie woning; en wat
een prachtigen wagen; en wat een
schitterende villaen wat een voorname
kennissen! Zijn naam stond in alle
kranten, zijn tafel was beroemd gewor
den. Men zag hem bij de rennen, op
de tentoonstellingen, in de club. Overal
was hij aanwezig, altijd onberispelijk
gekleed.
Ik kende den scepticus, die boek na
boek gelezen had, die een aantal di
ploma's heeft en die u treurig aankijkt,
wanneer u wat beweert. Wat weten
wij dan hier beneden? NietsI Waarom
zou men zich dan opwinden over
ideeün, of over een bepaalde idee? Zijn
wij dan niet in een eeuwig „worden
den" toestand? Wat gisteren juist was,
is vandaag valsch. Wat vandaag waar
is, zal morgen valsch zijn. Vul daarom
je leven maar met genoegens en ver
achting. Eu sterf tenslotte zwijgend,
midden tusschen de menschen, dif
veracht, zooals de wilde wolf in
geslotenheid van het groote woud.
Ik zag den lijdenden mensch, die
noch geld, noch positie, noch eerzucht
heeft, maar er trots van droomt de
eeuwige waarheid door zijn verstand
alleen te vinden. Hoe dikwijls heb ik
aan hem gedacht bij het zien van dien
adelaar met zijn wijde vlucht, die met
een slag van zijn vleugels een mijl
vooruitschiet. Opgesloten in zijn ijzeren
kooi ziet de vogel droevig de wolken
daarboven In de oneindige verte voor
bijtrekken. Aangegrepen door plotse
ling heimwee naar den hemel en naar
de vrijheid, werpt hij zich met uitge
spannen vleugels tegen de tralies. Maar
gewond en vertwijfeld keert hij terug
naar het vleesch, dat de mensch hem
toegeworpen heef», om hem niet al te
veel naar boven te laten kijken.
Dit alles en nog zooveel meer zag ik.
Ik zag dc korte vreugden, het valsch
klinkende lachen, den schitterenden
buitenkant, die bij den eersten stoot
verbrijzeld wordt.
Ik zag het verzet van hen, voor wie
lijden geen waarde heeft.
En ik .dankte uit het diepst van mijn
hart, deemoedig en zonder woorden,
God, die mijn leven geleid, die mij in
Zijn dienst de nooit falende hoop heeft
gegeven, die mij aan iederen tweesprong
van mijn levensweg zegt: „Hier, er
nergens anders is de goede weg".
Zalig zij, die volgens hoogere plan
nen leven.
Zalig zij, die in een ?euw van ver
achtelijk verzet, en van ontketende
hartstochten, altijd blijven gelooven
de loutering door het lijden en aan het
goede, dat in de beproeving ligt.
Zalig zij, die hun geloof, hun gau-
sche geloof beleven.
Zalig zij, die hun geloof niet aan-
:kken als een kleed voor pier'
gelegenheden, die altijd en overal
ten zijn, in de kerk, in het huisgezin
en in de maatschappij...
Ja, zalig deze christenen.
Zooals èén enkele zuil een burcht
ruïne voor Instorting bewaart, zoo be
waren zij soms een geheele streek.
En door hen wordt altijd weer op
nieuw in de wereld die vlam aange
blazen, zonder welke er slechts barba
rendom en duisternis zou zijn.
De L>eu£en.
Het kortzichtig bedacht zijn op de
onmiddellijke gevolgen der dingen,
aldus het tijdschrift „Die Zeil", open
baart zich heden vooral In hetbeoor-
declen der leugen. Het alledaagsche
liegen wordt al even natuurlijk ge
acht, als 't gebruik van een regenmantel
tegen slecht weder. De waarheid zeg
gen is voor velen een bewijs van
zonderlinge wereldvreemdheid. En
nochtans bestaat er geen hoogere
school voor het diepere besef In dc
gevolgen van ons doen en laten, dat
het wezen van alle etisch inzicht uit
maakt, dan het nadenken over den
invloed van leugens èn op ons zelf èn
op anderen. En er is geen betere
gymnastiek om ons vrij te maken van
de heerschappij van 't oogenblik en al
zijn se"-"
In het
Een Amerikaan'sch geneesheer heeft
een kapittel geschreven over „Geen
leugens meer bij 't ziekbed" waarin hij
uit naam van levenslange ondervinding,
beweert dat het absolute vertrouwen
van den patiënt in het woord van den
d.il:tereen allerbelangrijkste voorwwirdc
is van genezing, en dat bijgevolg
liegen dient uitgesloten. Hij heeft
vastgesteld dat op zichzelf de waar
heid een r-*--'—1■- ■-
dat den scl
HEEREN- EN KINDERKLEEDING I
geheimzinnig „tegengif" is
:nok, op de ziel en zenuwen
terwijl de leugen de zenuwkalint
zeerste verstoort.
Dit geldt niet alleen voor de zieken
kamer. Maar, de leugen Is toch ge
oorloofd In geval van nood? Ant
woord -. men Is altijd In nood als men
liegt. De uitzondering doodt hier den
regel. Men vertrouwt enkel hem die
uit princiep niet liegt. He» is ook ver
keerd, te liegen uit eerbied voor
vreemde menschen. Wie voor iemand
anders de werkelijkheid omsluiert, be
wijst hem een slechten dienst. Help
hem de realiteit te verdragen maar
verweekelljk hem niet door verkeerde
bedoelingen 1 Voorzeker: de waarheid
mag niet brutaal gezegd. Daarom
schrijft Carlyle: „waar gij een leugen
vindt, verniel- ze. Leugens bestaan
eigenlijk alleen om vernield te worden.
Zij hangen en langen naar vernieling.
Bedenk echter wel in welken geest gij
het doen zult: niet met haat, met
overijld egoïstisch geweld: maar met
een louter hart, met heiligen ijver, met
zachtheid, ja, haast met erbarmen.
Trouwens, ge wilt toch de oude leu
gen niet door een nieuwe vervangen
en een nieuwe ongerechtigheid van
uwentwege zou ook een nieuwe leugen
zijn, de moeder van nog andere leu
gens. Dan zou het einde van de historie
nog slechter zijn als 't begin I"
De theosoof Steiner leerde, dat niets
zóó zeer den menschelijkcn geest voor
een andere wereld ontsluit dan het
zeggen van de waarheid, vooral waar
- ijk en moeilijk valt. Waarom?
eerste, omdat in 't liegen het
verwarde „ik" overweldigend ultwoe-
kert, in zichzelf verdrinkt, dc stem
van het bovenmenschelljke over
schreeuwt en niet meer aanhoort. Ten
tweede, omdat achter het liegen er
steeds een valsche of gevaarlijke over
schatting der alledaagsche werkelijk
heid staat, zooals b.v. dc menschelljke
samenleving met haar gunsten of haar
ongunston; de leugen is knechting
door de menschen; ze is sociale ge
bondenheid door behaagzucht of angst
voor hen die ons schade kunnen be
rokkenen. De waarheid zeggen is dan
ook ons vrij maken van het sociaal
magnetisme, en derhalve de belang-
door de zenuwkitteling die neurotische
constituties in de leugen vinden; die
als 't ware instinctief alle overdreven
heid, zelfs 't gebruik van superlatieven
vliedt; die maar juist wil gehouden
worden voor wat hij in dc werkelijk
heid van zijn natuur en van zijn aanleg
is zulke waarheidsliefde Is een ver
overing van hoog gehalte en psycho
logisch niet onwaardig van de groote,
zoo dikwerf misbruikte leuze der Jeugd
levensvernieuwing".
De waarheid zeggen is dc hoogste
achting van den cvenmensch, een
wekroep en een geloof aan zijn betere
natuur en aan zijn innerlijke hulp
krachten bijgevolg het volslagen
tegendeel van gewelddaad. Alle leugen-
polltlck Is lagere mathematica, louter
rekenen inet de middelen der onder
wereld, gebrek aan geloof in de geeste
lijke krachten van 't leven, 't bedelven
en 't verloochenen van het eigen ik en
van zijn wetenschap, met een woord
't ondermijnen van alle ware sterkte,
van alle trouw aan zichzelf, van alle
edele manhaftigheid in den kamp tegen
de lagere machten dezer wereld.
Daarom dient „de Waarheid te zeg
gen" thans méér dan ooi» in 't cen
trum gesteld van elke poging tot
Wedergeboorte.
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZE17AAR
KANTOORBOEKHANDEL
LANQESTRflAT 84 TEL. 828
Zomersproeten verdwij-
spoedig door ccn pot
Sprutol. Bij alle Drogisten
Vreest geen Examen
want cr Is een middel dat U kalm houdt c
waardoor Uw geest helder blijft.
Mijnhardl's Zonuwtablelten behoeden U vi
rijkste wilsveroverlng voor jongelui.
Terecht zegt Stanley Hall tot dc
jeugdDe dappere waarheidsliefde van
een mensch, die allen schijn, vrees of
vreesachtigheid veracht; die nimmer
in 't leven een rol wil spelen die hem
niet past; die niet vervoerd wordt
Binnenland
HET AMSTERDAM-RIJN-KANAAL.
Eindelijk is dc regeering voor den
dag gekomen met hare voorstellen
inzake de verbetering van den scheep
vaartweg Amsterdam—Rijn.
Zooals reeds eenigen tijd geleden
werd medegedeeld, heeft de Regccring
afgezien van iiet beste plan, dat is
door de Geldersche Vallei.
Aan dc verbinding Amsterdam-
Utrecht-Wijk-bij-Duurstede werd de
voorkeur gegevi-n.
Hoe de minister daartoe komt moge
blijken uit het volgende uittreksel van
de memorie van toelichting.
De minister meent, dat indien
het geheel vrij stond in het doen cer.er
keuze hij de voorkeur zou geven
aan het Geldersche Valleiplan. Hoezeer
men ook zou kunnen betoogen, dat
de beide plannen zoo weinig in waarde
verschillen, dat het voor de Regeering
toch waarlijk geen bezwaar kan zijn
om tot uitvoering van het Wljk-blJ-
Duurstedeplan te besluiten, nu daarop
door belanghebbenden zoozeer prijs
blijkt tc worden gesteld, moet nochtanB
niet uit hut oog worden verloren, dat
de Regeering hier In de eerste plaats
het algemeen Rijksbelang heeft te ver
tegenwoordigen.
En men bedenke, dat bij uit
voering van het Geldersche Vallei
plan voor, practisch gesproken, dezelfde
aanlegkosten als bij aanleg van een
Wijk-bij-Duurstede-kanaal, de beschik
king wordt verkregen over twee ruime,
moderne scheepvaartwegen. Daarom
mag ernstig de vraag worden gesteld
of bij de keuze van een Wijk-bij-Duur-
stedc-kanaal het algemeen Rijksbelang
wel voldoende In het oog wordt ge
houden.
Zoo gesteld Is de Minister van oor
deel dat het algemeen Rijksbelang
eerder zou leiden tot de keuze van
ccn Gcldersch Vallei-kanaal. En hij
zou er toe gekomen zijn, op liet voet
spoor van zijn ambtsvoorganger een
wetsontwerp in dien geest te steunen.
Indien niet in den allerlaatstcn tijd
zich omstandigheden hadden voorge
daan, welke verdere overweging cn
ten slotte een andere oplossing meer
aanbevelenswaardig maakten.
Het maken van het Gcldersch Vallei-
kanaal hang» samen met dc totstand
koming van enkele werken In de
Zuiderzee tot vorming van IJ-en Eem-
incren.
Omtrent de tot nu toe gedachte
volgorde, waarin de verschillende In
polderingen in dc afgesloten Zuiderzee
zullen worden ter hand genomen, is
eenlge onzekerheid gerezen, welke een
nieuw onderzoek elscht. Na alles wat
Inzake de verbinding van Amsterdam
met den Boven-RIjn Is voorgevallen
meent de Minister, dat verder uitstel
in het nemen van ccn beslissing om
trent deze scheepvaartverbinding moei
lijk tc aanvaarden Is. Nu door mogelijk
veranderd Inzicht In de uitvoering van
dc Zulderzee-werken spoedige en niet
tc kostbare uitvoering van het Ocl-
dcrschc Valleiplan niet zeker schijnt,
Is het Wijk-bij-Duurstedc-plan het
eenlge, dat voor onmiddellijke uitvoe
ring in aanmerking kan worden ge
bracht.
Door
van de denkbe'eldc
plan gebracht en door andere nog in
studie zijnde veranderingen heeft het
oorspronkelijke plan zoovele verbete
ringen ondergaan, dat het minder bij
het Geldersche vallelplan achterstaat
dan voorheen, zoodat. met gerustheid
kan worden verklaard, dat ook daar-
medo een goede scheepvaartweg voor
de groote Rijnvaart op Amsterdam
wordt verkregen."
Door goed voorbereid stremmen van
den voortgang der Zuiderzeewerken is
liet alzoo mogelijk geworden liet beste
kanaalplan ter zijde te schuiven cn in
den geest van het protesteerende
Utrecht dc Rijnverbinding aan de
hoofdstad van het Sticht te verzekeren.
Kerknieuwe.
AARTSP'SDOM UTRECHT.
Dc Aartsbisschop van Utrecht heeft
ccn nieuwe parochie opgericht tc
Oldcnzaal onder den titel van dc
Allerheiligste Drievuldigheid cn heeft
benoemd tot pastoor aldaar F. H. J.
Stokman. Voorts is benoemd tot pastoor
tc Stokkum J. H. Beltman, tot kapelaan
te üroenlo A. J. Leber, tot kapelaan
Idenzaal (Allcrh. Drievuldigheid)
Zonnebrand
Stukloopon van Huid «n Vo«tan
voriacht «n £onoast