Katholiek
Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Kiopt uw SÉijfHickiiii
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr ge
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
AdtxrUmm 36 cml per regel. Bümke twrievm
voor handel en nijverheid bg geregeld adver
teer en. Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen vjn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Lange gracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag» en Vrijdagmiddag Post giro no. 44254
Vrijdag 1 Aug 1930 - No. 36
Alles is niet gelijkelijk voor allen
Epistel en Evangelie.
8e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van H. apostel Pauius
aan de Romeinen; Vlli, 12—17.
Broeders! Wij hebben eene schuld
te betalen, niet aan het vleesch, dat
wij naar het vleesch zouden leven.
Want indien gij naar het vleesch leeft,
zult gij sterven; doch indien gij door
den geest de werken des vleesches
sterven doet, zult gij leven. Want zoo-
velen door den Geest Gods geleid
worden, zijn kinderen Gods. Immers
hebt gij niet ontvangen eenen geest
van knechtschap wederom in vrees,
maar gij hebt ontvangen eenen geest
van aanneming tot kinderen, in welken
wij roepenAbba, (VaderDe Geest
zelf toch geeft getuigenis aan onzen
5eest, dat wij kinderen Gods zijn. In-
ien nu kinderen, dan ook erfgenamen;
erfgenamen namelijk van God en mede
erfgenamen van Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XVI, 1—9.
in dien tijd sprak Jezus tot zijne leer
lingen deze gelijkenis: Er was een rijk
man, die eenen rentmeester had; en
deze werd bij hem aangeklaagd ais
had hij zijne goederen verkwist. En hij
riep hem en zeide tot hem-: Wat hoor
ik dit van u? Doe rekening van uw
rentmeesterschap! want gij zult niet
langer rentmeester kunnen zijn. De
rentmeester nu sprak bij zich zeiven;
Wat zal ik doen, daar mijn heer mij
het rentmeesterschap ontneemt? Spitten
kan ik niet, te bedelen schaam ik mij.
Ik weet wat ik doen zal, opdat, wan
neer ik van het rentmeesterschap zal
zijn afgezet, zij mij in hunne huizen
zullen ontvangen. Hij riep dan de schul
denaars zijns heeren, een voor een, bij
zich en zeide tot den eerste: Hoeveel
zijt gij mijnen heer schuldig? Deze
zeide: Honderd vat olie. En hij zeide
tot hem: Neem uw handschrift, zet u
terstond neder en schrijf vijftig. Daarop
zeide hij tot eenen andere: En gij,
hoeveel zijt gij schuldig? Deze zeide:
Honderd mud tarwe. En hij zeide tot
hemNeem uwen pachtbrief en schrijf
tachtig.
En de heer prees den onrechtvaar-
digen rentmeester, omdat deze voor
zichtig gehandeld had. Want de kin
deren dezer wereld zijn in hun geslacht
voorzichtiger dan de kinderen des
lichts. En Ik zeg u: maakt u vrienden
uit den cnrechtvaardigen Mammon,
opdat, wanneer gij zult bezwijken, zij
u opnemen in de eeuwige woontenten.
I' Liturgische Kalender.
Week van 3—9 Augustus.
Zondag 3. 8e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Suscepimus, 2e geb.
j Vinding v. d. H. Stephanus, eerste mar
telaar, 3e A cunctis. Prefatie H. Drie
vuldigheid.
Maandag 4. H. Dominicus.
Dinsdag 5.0.L.V. ter Sneeuw, Credo,
Pref. H. Maagd,
p Woensdag 6. Gedaanteverandering
des Heeren, 2e geb. (alleen in stille
|l Missen) H.H. Xystus enz. Credo, Pref.
I v. Kerstmis.
Donderdag 7. H. Cajetanus, 2e geb.
H. Donatus.
Vrijdag 8. H.H. Cyriacus enz., 2e A
cunctis, 3e naar keuze.
Zaterdag9. H. Joannes Maria Vianney,
Pastoor van Ars, 2e geb. en laatste Ev.
v. d. Vigilie H. Laurentius, 3e H. Ro-
manus.
Evangelieverklaring.
8e Zondag na Pinksteren.
De bedoeling, de strekking
gelijkenis van den onrechtvaardigen
rentmeester geeft Jezus zelf aann.l.
ons te leeren een goed gebruik te
maken van de rijkdommen, de goederen
dezer wereld zöö dat dit ons strekt
tot ons eeuwig heil.
Er was een zeker rijk man die een
rentmeester had. Die rentmeester had
tot taak de goederen zijns meesters te
besturen, voor geheel de huishouding,
de gronden en landerijen te zorgen.
De oeconoom. Doch deze werd be
schuldigd dat hij de goederen zijns
i heeren verkwistte. Dit was geen vai-
sclie beschuldiging, gelijk blijkt uit het
feit dat de rentmeester zich zelf inder-
KANTOORBOEKHANDEL
I F. fl. TULP
Lansestraat 65 t,o. Krommestraat TEL 326
SCHOOI. EK lEEKENIiNOODISDHtDEH
daad schuldig voelde en met ontslag
bedreigd, bij zich'zelven overlegde hoe
hij zich het best voor de toekomst
beveiligen kon. Terwijl hij met zich
zeiven aan het delibereeren waswer
ken kan ik niet, te bedelen schaam ik
mij" viel hem plotseling een illumineus
idee in en verheugd riep hij uit: Ik
weet wat ik doen zal opdat ze mij,
als ik uit het rentmeesterschap ontzet
ben, in hunne huizen opnemen. Hij
ontbood alsdan één voor één de schul
denaars van zijn meester bij zich, stond
hun toe hun schuldbrieven te ver
scheuren en nieuwe schuldbrieven te
schrijven waarin hun schuld aanzienlijk
verminderd werd. Hoe de heer des
huizes dit bedrog ontdekte verhaalt
het evangelie niet, maar wel dat deze
(d. i. let wel de heer des huizes en
niet Christus) den rentmeester prees,
niet om het bedrog maar omdat hij
voorzichtig d. i. slim gehandeld had.
En nu trekt Christus zelf reeds een
conclusie uit het verhaalde, dat n.l. de
kinderen dezer wereld voorzichtiger
zijn dan de kinderen des lichts. Jezus
stelt hier de menschen overgegeven
aan de wereld met haar rijkdommen
en begeerlijkheden, overgegeven aan
de zonde en omhuld door de geeste
lijke duisternis dier zonde tegenover
de kinderen Gods, de kinderen des
lichts en zegt dat gene slimmer en
wijzer zijn in het bereiken van hun
doel, de wereld, dan deze in bereiken
van hun doel, den hémel. Deze woor
den bevatten derhalve de vermaning
voor Zijn volgelingen om met evenveel
voorzichtigheid, wijsheid, offervaardig
heid, doorzettingsvermogen hun eeuwig
heil na te streven als de kinderen
dezer wereld de vergankelijke goederen
i streven.
Het tweede datjezus zijn volgelingen
voorhoudt en het eigenlijk doel is van
de gelijkenis, geeft Hij aan met deze
woordenMaakt u zeiven vrienden door
den bedriegelijken mammom d.i. het
geld, m.a.w. gebruik uw geld zóó dat
gij door uw vrijgevigheid, door uw
aalmoezen u zeiven vrienden maakt op
aarde en in den hemel, opdat zij door
hun gebed en voorspraak u bij uw
verscheiden uit dit leven opnemen in
de eeuwige tenten des hemels, gelijk
de rentmeester zich door zijn vrijge
vigheid vrienden maakte, die hem na
zijn ontzetting uit zijn ambt zouden
opnemen in hunne woningen.
De Grondwet.
Hoe weten wij, dat de bijbelboeken,
die onze „geschreven" grondwet vor
en, goddelijk geïnspireerd zijn?
Niet uit de stichting en de heilige
aandoeningen, welke wij bij 't lezen
van die boeken ondervinden.
Als dit zoo was, dan zouden er heel
wat boeken goddelijk geinspireerd zijn.
Hoe dikwijls immers voelen wij ons
gesticht en ontroerd bij het lezen van
andere boeken, zooals b.v. de Navol
ging van Christus door Thomas
Kempis.
Ook de verhevenheid der leer, de
vervulling der profetiën, de schoon
heid van stijl kunnen geen absoluut
zekere kenteekenen van goddelijke
ingeving zijn.
Andere boeken kunnen ook schoon
geschreven zijn en een aantrekkelijke
leering bevatten.
En wat de profetiën aangaat: waar
voor moeten die boeken gehouden
worden, zoolang de voorspellingen nog
niet vervuld zijn? Bestaan er ook geen
andere boeken, die ons 'n blik in de
toekomst geven willen?
Moeten we dan maar zoolang wach
ten met ons oordeel, totdat misschien
de vervulling van de profetiën die
boeken tot goddelijk geïnspireerd
stempelen?
Nu kan men wel beweren, dat de
H. Geest Zelf iederen lezer inlicht
over het al of niet geinspireerd zijn
van een bepaald boek. Maar behalve
dat hiervoor geen oewijzen zijn, ligt
het tegendeel eerder voor de hand.
Hoe is anders te verklaren, dat de één
een boek voor geïnspireerd houdt, ter
wijl een ander het juist als zoodanig
verwerpt. Dat kan toch zeker geen
werk van den H. Oeest zijn, Die bij
uitstek een Geest van waarheid is en
geen dwaling of verdeeldheid veroor
zaken zal.
Omdat dit alles ons niet bevredigen
kan, moeten wij op 'n andere wijze tot
de gewenschte zekerheid komen.
We nemen den Bijbel. Nu echter
niet als een goddelijk geïnspireerd
boek, maar als een gewoon geschied
boek, dat evenals andere boeken der
oudheid zooals die van Flavlus Jose-
phus of Tacitus, de gebeurtenissen
verhaalt van lang vervlogen eeuwen.
Bij voorkeur beschouwen we nu de
vier Evangelieën, als van het hoogste
belang zijnde, daar zij de geschiedenis
verhalen van den historischen persoon
esus Christus, van Zijn wonderen, Zijn
eer, van de stichtingen inrichting van
Zijn Kerk.
Deze geschiedkundige boeken immers
zeggen ons, dat er eens een persoon
was, die Christus heette en Zich den
Zoon van God noemde. Zijn godde
lijkheid bewees. Hij vooral door vele
en groote wonderen. Hij stichtte een
Kerk, waaraan Hij de verspreiding van
Zijn leer, de prediking van Zijn Evan
gelie toevertrouwde. Bovendien be
loofde Hij met die Kerk te zijn, opdat
zij in l.at verkondigen van Zijn leer
niet dwalen zou. Ook gaf Hij aan die
Kerk verschillende kenteekenen, waar
aan men haar juist als Zijn Kerk steeds
zou kunnen herkennen. Welnu, die
kenteekenen vinden wij alleen in de
Katholieke Kerk. Die Kerk is dus de
ware Kerk van Christus. Wat zij ons
leert is waar, waarvan zij ons afhoudt
is onwaar, is dwaling.
Die Kerk nu, met goddelijke macht
en zending bekleed, zegt ons met on
feilbare zekerheid, dat deze en die
bepaalde boeken tot den Bijbet, tot de
H. Schrift behooren, Goddelijk geïn
spireerd zijn.
En daarmede hebben wij geloovig
te aanvaarden, alles wat zij onsv
houdt
Hierin komen wij geheel overeen
met het woord van den grooten Au-
;ustinus van Hippo: „Ik zou aan het
ivangelie niet gelooven, als het gezag
der Kerk mij er niet toe bewoog."
dwang gaat uitoefenen tot rationalisee-
ren, hetgeen in ons geval wil zeggen,
tot organisatie van productie-vermin-
derii
\~- iflglV
beheerscht, heeft biet alleen de voe
dingsmiddelen geblokkeerd of op zol
ders «borgen, om de prijzen in stand
te houden, maar men Jief deze zelfs
vernietigen met de overweging, i
door een verminderd aanbod de prijz
zullen worden verhoogd.
Het Haarlemsche blad constateert
dan, dat een levenshouding, welke er
toe leidt de voortbrenging van de
meest noodzakelijke levensbehoeften,
ons 0oor Gods schepping geschonken,
tegen te gaan alleen met het oogmerk
i daardoor meerdere winsten te be-
leé, slecht is en alle afkeuring ver
dient
Amersfoort, zooals
Henry Havard Het zag
Ao. 1874.
Ill Slot.
Door A. F. VAN BEURDEN.
Wjj beklommen den toren om het
overzicht op de stad te krijgen en ook
om eenigzins de omgeving te beschou
wen.. 365 treden alleen om de voor
laatste verdieping te bereiken. Dat is
wat hard voor de beenen, die niet
in hun eerste jeugd zijn. Maar
het uitzicht is prachtig en beloont ruim
hem, die den moéd heeft zoo hoog te
klimmen. In de verte, geheel rondom
de stad strekt zich het landschap zacht
glooiend uit, dan eens vruchtbaar graan
voortbrengend of haver en weiden, dan
weer dor bedekt met heide en laag-
hout. Aan den horizon over een afstand
van twee uren ligt een heuvel, die men
Het Kapitalisme.
Het geld, dat oorspronkelijk de rol
van ruilmiddel in ons maatschappelijk
bestel vervulde, is, zoo lazen we in
de N.Haarl. Ct., langzamerhand ge
worden van eene beteekenis, waardoor
de geheele samenleving als het ware
beheerscht wordt.
Gold voor enkele jaren de leuze der
financiers, dat met man en macht
productie van allerlei
deren moest worden bevorderd, thans
decreteert de macht van het geld het
tegenovergestelde en hebben wij ons
ook in dit opzicht aan haar heerschappij
te onderwerpen.
In Amerika is men reeds zoover, dat
:ij, die alles pogen te „rationaliseeren",
dit systeem ook trachten toe te passen
op de graanoogsten. Men is reeds
zoover gekomen, dat men een gunstigen
oogst met angst en schrik tegemoet
ziet en de banken dreigen hunne cre-
dieten aan den landbouw te vermin
deren, wanneer men de oppervlakte,
met tarwe te bebouwen, niet inperkt.
Hetzelfde standpunt neemt men in
tegenover de productie van katoen,
suiker, wol en wijn. Overal geldt het
wachtwoord van beperking van pro
ductie, overal heeft men angst voor
een ruimen oogst.
Zoo daalde de veestapel in deVer-
eenigde Staten van Amerika in de jaren
van 1920 tot 1928 van 68 op 58 mil-
lioen stuks.
In Australië daalde de veestapel in
6 jaar tijds 20 pet. en in Canada en
Nieuw Zeelandvielditzelfdeverschijnsel
waar te nemen. De officieelc statistie
ken van Engeland geven aan, dat de
veestapel in één jaar tijds met 250000
stuks verminderde, terwijl het aantal
schapen in dezelfde periode met
700.000 daalde. In twee jaren tijds
verminderde volgens diezelfde statistiek
de te bebouwen oppervlakte grond
met 416.000 Acres.
Het geld is dus niet meer alleen een
ruilmiddel, zelfs niet meer de graad
meter voor een bepaalden rijkdom, maai
het wordt de vernietiger van den rijk
dom, die noodig is tot instandhouding
van het leven, zoodra het geld zijn
Hett
geld, dat tegenwoordig de wereld
vende nissen vertoonen.BNHB
Dat zijn oude kloostergebouwen, die
te Amersfoort even als in het geheele
Sticht van Utrecht talrijk waren. Er
waren Recollecten, Hieromyten, Sint
Jansbroeders. Aiexianen, reguliere ka-
noniken enz. enz. en drie conventen
onder ;den regel van Sint Augustimis.
Thans hebben die moimlkcnwonin-
gen eene burgerlijke bestemming. Het
eene is hospitaal, het andere een wees
regiment artillerie, welks muziek de
burgerij verlustigt en wier krijgshaftig
uiterlijk de dienstmeisjes erg bevalt.
Wij hadden het genoegen het voor
ons te zien voorbijtrekken, toen ze op
marsch gingen.
Zijn fraaie houding konden ons
echter niet weerhouden onze onder-
ngen van het oude voort te zetten.
Deze was niet zonder vrucht en voort
gedreven door het ongeduld om terug
te keeren, wat zeer natuurlijk is aan
het einde van een reis, besloten wij
om Amersfoort vaarwel te zeggen en
zonder den Amersfoortschen nachtegaal
;ehoord te hebben, waarvan de groote
tondel zingt, gingen wij naar 't station.
Weldra voerde ons de trein weg en
zagen wij in de verte de roode daken
de zwarte torens verdwijnen. De
ste boomen, die de weide begren
zen, verborgen ons eindelijk den hoogen
toren van Amersfoort.
bij, loopt de kleine rivier de Eem
voort, door groote bosschen, door tui
nen, vette weiden, om dan de muren
der kleine stad te bespoelen. Deze
stalt onder den toren hare straten uit
in een spiraal de nette witte gekalkte
hulzen van baksteen, met roode daken,
de torens geel en donker. De laatste
behooren tot de Katholieke Kerken zij
zijn van jongen datum en vreemd van
vorm. Daartusschen slapen de kanalen,
door boomen omgeven in kalmte en
op de kaaien loopen voetgangers,
beesten en wagens. De buitenmenschen
komen met hun waren binnen, groote
korven en nog grootere kooien, een
regiment duiven en kippen omsluitend,
die ze op het Hof opeenstapelen. De
varkens weinig gewend in een wagen
te zitten laten hun rare snuiten zien
en schreeuwen uit voile longen met
onwelluidende geknor.
Als men verder ziet, ziet men een
dubbele gracht, die bij verschillende
gelegenheden, de stad verdedigde tegen
de fantasien van onrustige buren.
Amersfoort kan men thans verdeelen
in twee concentrische steden de eene
de andere omgevend met een dubbelen
ring van kaaien, straten en huizen.
Ook had geen enkele stad meer poor
ten den Amersfoort. Twee eeuwen ge
leden had ze nog een dubbel stel
poorten, binnen en buiten poorten
thans ziet men er nog nog twee en
nogzijnervan de Kamperbinnenpoort
slechts eenige overblijfsels to zien,
twee onthoofde torens, ingesloten in
oude, bouwvallige huizen. Gelukkig is
de Koppelpoort ten. naaste bij onge
schonden bewaard gebleven. Zij slaat
trotsch met hare zware massa, over
welfd met een zwaar dak met het
stads wapen russchen twee schietgaten,
boven het Spui.
Aan iedere zijde van het kanaal twee
gewelfde poorten met spitse torentjes,
voltooien het indrukwekkende van dit
nobel gebouw.
Dat is bijna het eenige gebouw, dat
waard is genoemd te worden, ik heb
nog aan den hoek van het Kerkhof en
de Lievevrouwestraat een antiek huis
met kolommetjes gezien, met een ge-
tanden gevel en lage boogjes rustend
op curieuze dragers. Ik vroeg er naar
of deze oude reliek, belangwekkend en
zeldzaam, vroeger ook eene bijzondere
bestemming gehad had, maar iedereen
zei mij, neen, dat is een gewoon huis.
Maar toch niet zoo gewoon, brave
burgers, dacht ik, want dat gaat terug
tot de eerste jaren uwer stad.
Onafhankelijk van die oude huizen,
ziet men ieder oogenblik groote muren,
waarop sterke conterforten zich ver
heffen en waarnaast zich mooi wel-
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZETIMR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LAN6E5TMAT 84 TEL. 628
BERICHTEN
UIT
1 AMERSFOORT
De Katholieke Openbare Leeszaal
en Bibliotheek aan de Nieuwstraat zal
van 3 tot en met 10 Augustus wegens
Yicantie gesloten, zijn,
De buitenplaats Beekesstein is bij
veiling door notarig Schröder verkocht
in massa aan de firma de Jonge en
Lammers, aannemers te dezer stede,
voor de som van f55.300
Geslaagd voor het te Utrecht afge
nomen examen voor stenografie, stelsel
Pont,'de dames M. Smit, M. van den
Brug en E. M. Thien.
In de Amersfoortsche Courant wijst
de heer J. van Doorn, voorzitter van
de Zwemclub Neptunus op het besmet
verklaren van het water in de Barne-
veldsche beek door den militairen ge
neeskundigen dienst.
Bij een onderzoek ingesteld naar
het motief van het zwemverbod aan
de Militairen uitgevaardigd bleek, dat
de Chef van het Mil. Hospitaal heeft
geconstateerd dat bij Militairen welke
in de bedoelde beek gezwommen heb
ben en daarna ziek werden zich ver
schijnselen hebben voorgedaan welke
erop wijzen dat het beekwater door
ratten is besmet.
een onderzoek naar de oorzaak
van deze besmetting is gebleken dat
in de sloten aan de Schammersteeg
d.i. boven de z.g. Roode brug een
groote hoeveelheid afval van de fabriek
van Noach aan verrotting wordt prijs
gegeven om later te dienen voor mest
ten behoeve van de tuinders. Deze af
val verspreidt voor de omwonenden
een ondragelijke stank en veroorzaakt
bij de vele regens ook een stank en
vervuiling van het slootwater wat af
gevoerd wordt in de beek.
Tevens zijn deze afvaibewaarplaatsen
een eldorado voor een leger van rat
ten die de Barneveldsche beek bevolken.
Bij Kon. besluit is mr. J. C. graaf
van Randwijck herbenoemd als burge
meester der gemeente Amersfoort.
JAARFEEST MEISJESPATRONAAT
EN ZITA-VEREENIGING
Par. St. Fr. Xaverius.
Zondag j.l. werd in de versierde
bovenzaal van het Patronaatsgebouw
„St. Aechten" het jaarfeest gehouden,
van de Zita-Vereeniging en het Meisjes-
patronaat. Dit feest tevens bedoeld als
afscheid van den WelEerw. Heer van
Straelen mag in alle opzichten ge
slaagd genoemd worden. Na een harte
lijk openingswoord van den WelEerw.
Heer Veltman, den nieuwbenoemden
Directeur, werd door allen een feest
lied gezongen, waarna door een der
Meisjes, den scheidenden Directeur,
het stoffelijk blijk van hulde en waar
deering aangeboden werd.
Met 't opvoeren van een tooneel-
stuk, hetwelk onder leiding van Mej.
van 't Wel uitstekend was ingestudeerd,
werden de toeschouwers zeer geboeid,
want menig traantje werd weggepinkt.
Na uitdeeling van verschillende prij
zen, die door verloting in het bezit der
gelukkigen kwamen, sprak de WelEerw.
Heer van Straelen, een woord van dank
voor de medewerking, in al dien tijd
ondervonden, waarna de WelEerw. Heer
Veltman de hoop uitsprak, dezelfde
sympatie en steun te mogen onder
vinden.
He» geheel was een zeer geanimeerd
feest, waartoe ook de muziek onder
leiding van den Heer Wielaert zeer
veel heeft bijgedragen.
Voor het examen voor het Practijk-
ploma Machineschrijven volgens het
'erbeterd 10-vingersysteem van C. H.
Boer" slaagden de dames: M.Kluvers
en J. Drenth, en de heeren: H. Been
hakker, W. W. de Wilde, W. F. Ger
ritsen en W. U. G- Idzenga, allen leer
lingen van Mej --**•••
Woestijgerweg 2
Er had in de Bloemendaalschestraat
een vechtpartij plaats, waarbij zekere
hoofdwonde opliep. Deze was
familie binnengeioopen en had
daar twist gekregen. Een zoon is
daarop met den bezoeker slaags ge-
raakt met bovengenoemd gevolg.
Dr. Mertens zur Borg verleende ge
neeskundige hulp en liet den gewonde
per auto naar zijn woning vervoeren.
De bouw van hal en nevengebou
wen aan de nieuwe Algemeene Be
graafplaats onder Oud-Leusden Isop-
'edragen aan de Roos te Jubbega voor
70.882.
In de vacature, ontstaan door het
vertrek van ds. "F. A. den Boeft, is be
roepen ds. S. Wouters te Dronrijpe(Fr.).
Aan het station zijn Donderdag
morgen H.M. de Koningin en H.K.H.
Prinses Juliana gearriveerd. De vorste
lijke personen vervolgden de reis naar
Soestdijk met een hofauto, welke op
het tweede perron gereed stond. De
auto werd voorafgegaan door een
motor met zijspan der politie.
Koningin en prinses werden door
een vrij talrijk publiek, dat zich op het
perron buiten het stationsgebouw be
vond, toegejuicht.
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
Loopen op verboden grondJ. v. D.,
Nijkerk f3 ol 2 d.
Rijden op spoorbaan: E. R,, Leus
den fj of 3 d.
IJkwet: M. A., Maarn f3 of 2 d.eiï"
verb, maatG. v. W., id.K. A. v. D.,
Maarn f2 of 1 d. en verb. maat.
StrooperijE. P., Schijndel f5 of 3 d.
Trekdier onbeheerd laten: D. E.M.,
Arnhem f4 of 2 d.
Wielrijden zonder licht: A. L. K.,
Amsterdam f3 of 2 d.;J.v. V., Amers
foort id.; H. v. R., Barneveld id.; P.
D., Soest id.; A. A. L., Eemnes f5 of
2 dagen.
Wielrijden over daarvoor verboden
weg: H. Z., Amersfoort f3 of 2 d.
Wielrijden links van den weg:E.T.,
Amersfoort f3 of t d.; J. S., Baarn
f 5 of 3 d.
Wielrijden zonder bel: W. v. E.,
Soest f2 of 1 d.
Te Amersfoort wielrijden op trottoir:
G. H., Barneveld f3 of 2 d.
Te Soest wielrijdend zich vasthou
den aan voertuig: L. B. K., Baarn 15
of 3 d.
Autorijden zonder rijbewijsW. J.
Amsterdam f5 of 3 d.; GJ. v. O.,
Amersfoort id.; G. N. v. B., Zeist ld.
Autorijden links van den weg:J.C.
Amsterdam f5 of 3 d.; G. H., Nij
kerk f5 of 3 d.
Autorijden op daarvoor verboden
eg: J. G. B., Soest f3 of 2 d.
Autorijden zonder spiegel: T. Hr,
Scherpenzeel f2 of 1 a.
Met auto te snel rijden in Baarn:
S. J. S., Amsterdam f 15 of 10 d.
idem in Bunschoten: G. V., aldaar
15 of 3 d.