Katholiek Orgaan voor
Amersfoort en Omstreken
FONGERS
Koopt ow Spbiütoioehioo
Wasch Uw haar
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van eeji nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
AdvertentiSn 26 cent per regel. Bülgke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentièn moeien Dihsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drakkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 8 Aug. 1930 - No. 38
Levenswijsheid kan alleen geleerd
worden in de school der levenservaring.
Epistel en Evangelie.
9e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den H.
Apostel Paulus aan de Korinthiërs;
X, 6-13.
Broeders! Laat ons geen begeerte
voeden tot het kwaad, gelijk ook zij
ze hebben gevoed. En wordt geen
afgodendienaars, zooals sommigen van
hen, gelijk er geschreven staat: het
volk zat neder om te eten en te drin
ken, en zij stonden op om te spelen.
En laat ons geen ontucht bedrijven,
gelijk eenigen van hen ontucht bedre
ven hebben; en op éénen dag vielen
er drie en twintig duizend. Noch laat
ons den Christus tergen, gelijk som
migen van hen Hem getergd hebben;
en door de slangen kwamen zij om.
En mort niet, gelijk eenigen van hen
gemord hebben; en zij kwamen om
door den verderfengel.
Dit alles nu is hun bij wijze van
vóórafbeelding overkomen, en het is
geschreven tot waarschuwing voor ons,
tot wie de uiteinden der wereld ge
komen zijn. Derhalve, die meent dat
hij staat, zie toe dat hij niet valle!
Geene bekoring taste u aan, tenzij die
menschelijk is; God nu is getrouwen
zal niet toelaten, dat gij boven uwe
kracht bekoord wordt, maar met de
bekoring zal Hij ook de uitkomst ver-
leenen, opdat gij ze kunt doorstaan.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XIX, 41—47.
In dien tijd, toen Jesus Jeruzalem
naderde en de stad zag, weende Hij
over haar en sprak: Mocht ook gij
erkennen, en wel op dezen uwen dag,
wat u tot vrede is! Maar nu is het
voor uwe oogen verborgen. Want er
zullen dagen over u komen, dat uwe
vijanden u met eenen wal omringen
en u insluiten en u benauwen zullen
van alle kanten; en zij zullen ten
gronde werpen u en uwe kinderen,
die in u zijn; en zij zullen in u den
eenen steen niet op den anderen laten
omdat gij den lijd uwer bezoeking niet
erkend hebt.
Nadat Hij nu den tempel was bin
nengegaan, begon Hij degenen, welke
daarin verkochten en kochten, uit te
drijven, terwijl Hij hun zeide: Er staal
geschreven: Mijn huis is een huis des
gebeds. Doch gij hebt het gemaakt tot
een rooversholEn Hij leerde dagelijks
in den tempel.
Liturgische Kalender.
Week van 10—16 Augustus.
Zondag 10. H. Laurentius, Feesteigen.
Mis Confessio, 2e geb. en laatste Evang.
v. d. 9e Zondag na Pinksteren. Pref.
H. Drievuldigheid.
Maandag II. H.H. Tiburtjus enz.,
2e geb. v. d. 9e Zond., 3e A cunctis.
Dinsdag 12. H. Clara.
Woensdag 13. H. Hippolytus, 2e
geb. A cunctis, 3e naar keuze.
Donderdag 14. H. Werenfridus (Ned.)
2e geb. en laatste Evang. v. d. Vig.
Maria Hemelv., 3e H. Eusebius. Credo.
Vrijdag 15. Maria Hemelvaart met
Octaaf. Credo. Pref. H. Maagd.
Zaterdag 16. H. Joachim. Credo.
Prefatie van de H. Maagd.
Evangelleverklaring.
9e Zondag na Pinksteren.
Als het Evangelie van heden zegt
„in dien tijd toen jezus Jeruzalem
naderde" is daarmede bedoeld de dag
van Jezus' feestelijke intrede binnen
Jeruzalem, eenige dagen vóór Zijn
lijden. Terwijl Hij onder blij gejuich
en eerbewijzing van velen de slad
naderde, weende Hij over haar: weende
Hij over het ongeloof van de meesten
harer inwoners, weende Hij over de
verwoesting die deze ongelukkige stad
zou treffen als een rechtvaardige straf
voor hare zonden. „Ach mocht ook
gij, evenals mijn apostelen, erkennen
wat u tot vrede strektsprak Hij met
een hart vol medelijden. Mocht ook
gij beseffen Jeruzalem dat het geloof
in den Christus-Messias en het aan
vaarden Zijner prediking de noodzake
lijke voorwaarden zijn voor uw geluk,
voor uw vrede en uw heilmocht gij
dat beseffen Jeruzalem en wel op dezen
uwen dag, op dezen dag waarop zoo-
velen een heerlijk getuigenis afleggen
KANTOORBOEKHANDEL
I F. A TULP au
Langestraat 66 t.o. Krommestrut - TEL 926
SCHOOI- EN TIEKEHBEMDIGDHEDEII
voor alle inrichtingen van onderwijs
te dezer stede
Christus' grootheid, door Hem
eerbiedig toe te juichen: Hosanna de
Zoon van David, gezegend Hij die
komt in den naam des Heeren. Helaas
tegenover dit heerlijke getuigenis van
velen, staat het ongeloof van de over-
grootemenigte.de jaloezie, de naijver,
de vijandschap en de haat der over
sten en schriftgeleerden. Zelfs op dezen
dag nog hebben de Pharizeeën Jezus
onder weg gevraagd Zijn leerlingen
het zwijgen op te leggen, zoodat Jezus'
verontwaardigd geantwoord had: „voor
waar indien deze (mijn leerlingen) zwij
gen zullen de steenen spreken."
Door eigen schuld is nu hun hart
en hun ziel met blindheid geslagen
zoodat ze niet meer zien kunnen wat
hun tot heil verstrekt, niet meer be
seffen dat dat alles niet geschieden
kan zonder Gods straffen af te roepen.
Zijn deze woorden des Heeren niet
van toepassing op zoovele steden, wier
inwoners werken en ploeteren, zuch
ten en hijgen om en naar geluk doch
helaas niet weten wat hun tot heil
verstrekt: waar het waarachtige geluk
te vinden is en zich om hun zonden
even strafwaardig maken als Jeruzalem?
Weenend over de ongelukkige stad
voorspelt Jezus dan haar toekomstigen
ondergang, een voorspelling die enkele
jaren daarna letterlijk in vervulling is
gegaan, toen Jeruzalem belegerd, in
genomen en verwoest werd door den
ïomeinschen veldoverste Titus. Dit zal
geschieden zegt Jezus, omdat gij den
lijd uwer bezoeking niet erkend hebt.
Meerdere malen had God zijn volk
bezocht, had God Jeruzalem bezocht:
door de prediking van den boetgezant
lohanncs, door de wonderen en pre
diking van den Christus zelf maar alles
was te vergeefs geweest.
Na de* feestelijke intocht binnen
Jeruzalem predikte Jezus de weinige
dagen, die Hij nog leven zou, dage
lijks in den tempel en volgens het
getuigenis van een anderen evangelist,
den H. Marcus, geschiedde het den
volgenden dag dat jezus de verkoopers
van offerdieren en geldwisselaars den
tempel uitdreef.
en verkeer verre hield en het meest
de stille overpeinzing beminde.
Hoofdstuk 10 van de Navolging van
Christus begint met den raad „Houd
U zooveel mogelijk buiten het gewoel
der menschen" en hoofdstuk 20 gaat
geheel „Over den zin voor eenzaam
heid en stilzwijgen."
Is het vluchten van het gewoel der
wereld dan alleen noodig en nuttig
Rust.
In stilte en rust maakt de god
vruchtige ziel vorderingen.
(Navolging van Christus
Ie boek 20e hoofdstuk).
Onze tijd is er een van herrie en
drukte. Hoe meer vorderingen de tech
niek maakt, hoe grooter tumult, hoe
meer men op zijn hoede moet zijnen
hoe minder gelegenheid om eens met
zijn gedachten alleen te zijn.
Nauwelijks is de dag ontwaakt, of
vrachtauto's en autobussen snellen met
veel geraas door de straten van steden
en dorpen. Reeds vroeg in den morgen
rinkelen en knarsen de electrische trams
in de steden. Ook de grachten en
vaarten zijn niet meer rustig door de
motorschuiten. Langs een rumoerigen
weg gaat de werkman naar zijn fabriek,
waar de machines dreunen; op de
kantoren, vroeger nogal rustig, ratelen
nu de schrijf- en rekenmachines, de
telefoon; bij de groote banken is het
een gedraaf en gehol den geheelen
dag door.
Boven onze hoofden snorren vlieg
machines; op de hoofdwegen is wan
delen welhaast onmogelijk door het
drukke auto- en motorverkeer. Treden
wij onze huiskamer binnen, dan komt
ons het geluid van de radio tegemoet,
dat zich vermengt met die van de
buren; ja zelfs in de bioscopen tot
nu toe rustig, althans voor de ooren,
zal zich eerlang de sprekende (lees
zingende of muziek makende) film
doen hooren.
Waarvindt vooral de stedeling tegen
woordig een rustig plekje om eens een
oogenblik in zich zelf te treden? De
wereldling houdt er misschien niet van
om met zijn gedachten alleen te zijn,
maar voor het geestelijk leven is dit
toch bepaald noodig. Alle heiligen
hebben de eenzaamheid bemind en
die wisten toch wel wat ze deden.
Van den H. Augustinus lezen wij, dat
hij zielsliefst van alle nuttelooze drukte
ook zijn. Vorderingen in het geestelijk
leven worden in den regel niet gemaakt
en kunnen trouwens ook bezwaarlijk
gemaakt worden te midden van de
drukte der wereld.
Waar zuilen wij dan het tumult der
wereld ontwijken In onze kerken,
retraitehuizen, in onze kamer en in de
vrije natuur. De meeste katholieke
kerken zijn tegenwoordig den geheelen
dag geopendzij het dan maar dat
de toegang geschiedt door een zijdeur.
Neem voor gewoonte aan om zoo dik
wijls gij kunt een oogenblik het straat
gewoel te ontvluchten en voor Jezus
in Zijn H. tabernakel neer te knielen.
In een gesloten retraite komt zoowel
Uw lichaam als Uw geest tot rust en
dit is dan ook wel de ideale wijze
in „in zich zelf keeren."
Velen zoeken ook in hun vacantie
juist de drukke streken op, gaan familie
of kennissen bezoeken, waar veel ge
praat wordt, bezoeken vermakelijk
heden enz. Zij zijn na hun vacantie
dikwijls nog vermoeider dan daarvóór
en geen wonder. Wie de drukke steden
op zoekt, veel in den trein zit, geeft
noch aan het lichaam, noch aan den
geest wat hun toekomt.
Ook het ontvangen der H. Sacra
menten (biecht en communie) dwingen
tot zelfinkeer. Hoevelen stormen maar
voort, bijna zonder nadenken, hun dood
tegemoet, alsof er geen ander leven
bestond waarop men zich moet voor
bereiden. Of is het niet waar, dat velen
zoodanig in hun zaken, hun plannen,
hun speculaties, hun werk of ambt
opgaan, dat ze nauwelijks meer een
oogenblik aan God of aan hun onster
felijke ziel denken. Doe gij niet zoo.
„Wat baat het den mensch zoo hij de
geheele wereld wint, maar schade lijdt
aan zijn ziel"? Wanneer gij wandelt
in de natuur, neem dan eens een
graankorrel in de hand en bedenk, dat
al het vernuft en de technische voor
uitgang van den mensch niet in staat
is om ook maar een enkele korrel te
doen ontkiemen of een grassprietje te
voorschijn te roepen. W. B.
doet in gezelschappen aan huis, aan
diner, enz. alsof er geen vuiltje aan
de lucht is, dan verliest men hem.
Wanneer men de bisschoppelijke voor
schriften toepast in de Kerk, maar de
scheiding tusschen Godsdienst en leven
zich ook in dat punt laat voltrekken,
b.v. op de bals, (en het komt er niet
op- aan, of dat nu eenvoudige geloo-
vigen zijn of b.v. deftige families
katholieke meisjesstudenten,
verliest men op den duur
alle recht van spreken. Alleen de
onverminkte, consequente handhaving
der christelijke zedenwet, zooals ze
door de Bisschoppen inzake de klee
ding nader is gepreciseerd, is de eenige
houding, om den strijd tegen de mode
met succes te voeren. Zoowel de prac-
tische toepassing als de (gedeeltelijke)
verwaarloozing of verminking daarvan
bewijzen dat overtuigend.
We willen hiermee niet zeggen.dat
dan het succes over de geheele linie
voor iedere vrouwelijke persoon
een plaats of parochie volledig zou
zijn; het succes is minder volledig,
naar gelang de plaats grooter en de
bevolking meer gemengd is: we wil
len alleen dit zeggen, dat het alge-
meene aspect, welke zulk een plaats
dan geelt of de algemeene indruk,
welken men dan krijgt, boven om
schreven handelwijze als de eenige
juiste rechtvaardigen zal. Een liebaugeln
met de „wereld" (en de moderne klee
ding is een echt verschijnsel van den
wereldschen geest) is altijd veroor-
deelenswaardig.
De strijd tegen
de mode.
Zeerad rem schrijft Kodac in Romen'
Aankondiger:
Men heeft meermalen hooren be
weren, dat de strijd tegen de mode
een hopelooze strijd is; dat het toch
allemaal niets uithaalterger nog, dat
men den strijd verloren heeft. We zijn
zoo vrij uit volle overtuiging dit alles
te ontkennen. Dat het een zeer moei
lijke strijd is; dat het een strijd is
tegen het zwakke geslacht; dat het
een strijd is met ongelijke wapenen,
omdat de vrouwen vooral in zulke
zaken eenvoudig niet te beredeneeren
zijn en alleen maar met gevoel werken
dat men inzake mode van een vrouw
zoo goed als nooit gelijk zal krijgen
(dan hebben ze zeker 't laatste woordl)
dat alles beamen we volkomen. Maar,
dat de strijd wél iets uithaalt, bewijst
de algemeene indruk, welke b.v. Ka
tholiek Nederland bij een vergelijking
met Katholiek Duitschland of Belgische
streken maakt. Zie b.v. maar eens naar
foto's van groepen in die verschillende
landen. In Kevelaer b.v. komen Duit-
sche processies met vrouwen
kleeding, welke in zijn algemeenheid
in een Katholieke Nederlandsche pro
cessie eenvoudig onbestaanbaarzou zijn.
En in Duitsche kerken ziet men
vrouwen, zelfs aan de communiebank,
die in Nederland in zulke kleeding
beslist zoo niet zouden durven ver
schijnen. Waar dat aan ligt, willen we
hier niet nader onderzoeken. Maar wat
alleen met ons stukje wilden be-
toogen is dit: dat de strijd tegen de
mode wél succes heeft op den duur,
wanneer hij consequent met onver
minkte handhaving der bisschoppelijke
voorschriften onverbiddelijkzonderaan-
ziens des persoons en overal wordt
gevoerd. Maar wanneer men hem alleen
voert in de Kerk en aan de Communie
bank en op den preekstoel, maar men
deelen, een voor eerste-communicanten,
een voor kinderen en een voor vol
wassenen.
MGR. VUYLSTEKE.
Op 61-jarigen leeftijd is te Willem
stad op Curasao overleden Mgr. Mi
chael Antonius Maria Gregorius Vuyl-
steke, titulair bisschop van Karandron
'caris-apostolicus van de Holland-
sche Dominicanen-missie van Curasao.
Binnenland
Barneveld
Het mond- en klauwzeer breidt zich
hier nog dagelijks uit. Reeds zijn ten
gemeentehuize ongeveer 80 aangiften
van het heerschen dezer gevreesde
ziekte ingekomen.
Bunschoten
Begin Juli is zeer veel goed hooi
gewonnen. Doch de daarop volgende
regen heeft den hooibouw zeer bemoei
lijkt. Zeer veel hooi is bedorven of in
kwaliteit erg verminderd. Enkelen zijn
er reeds toe overgegaan het waarde
loos hooi te verbranden, daar het de
kosten niet meer loont er meer arbeid
aan te besteden.
EIEREN.
Een wetsontwerp is bij de Tweede
Kajner ingediend tot regeling van den
uitvoer, alsmede wijziging en aanvulling
van de bepalingen betreffende in- en
doorvoor van kippen- en eendeneieren.
Deze wetsvoordracht is samengesteld
om te voldoen aan het bepaalde in
art. 9 der Landbouwuitvoerwet 1929,
volgens hetwelk een algemeene maat
regel van bestuur, uitgevaardigd krach
tens art. 8 dier wet, uiterlijk binnen
2 maanden na de afkondiging moet
worden gevolgd door een voorstel van
wet tot wijziging in het onderwerp
van dien maatregel.
Er is thans zooveel ervaring opge
daan, als noodig is om met gerustheid
een grondslag voor een algemeene uit
voerregeling te leggen, aldus merkt de
Memorie van Toelichting op. In dit
wetsvoorstel zijn neergelegd de grond
vesten van de regeling en de omlijning
van de bevoegdheden met betrekking
tot nadere uitwerking. De Minister wijst
op het groote belang voor ons land
van den eieren-export. De ervaring
heeft echter geleerd, dat niet door
allen, die eieren exporteeren, steeds
een product wordt geleverd, dat aan
redelijke eischen voldoet. Bij de samen-
stelling van de ontworpen regeling
uitgegaan van de gedachte, dat de
mogelijkheid moet worden geschapen
voor het maken van onderscheidene
bepalingen voor de verschillende soor
ten eieren. Aan den weder-uitvoer van
ingevoerde buitenlandsche eieren
den niet meer beperkende bepalingen
gesteld, dan noodig zijn voor een doel
treffende regeling ten aanzien van he
ei van Nederlandschen oorsprong.
Meer waard
dan de prijs
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZEHAAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANQESTRflrtT 84 TEL. 528
Uit den Omtrek
- Op Dinsdag 5 Aug. j.l. is te Utrecht
;esiaagd voor de Hoofdakte de Ee.-w.
luster M. Emerentia, in de wereld mej.
G. A. Apeldoorn, religieuse van dc
Bij de spoorbrug Soesterweg reed
- spoorman, die naar de rechterzijde
den weg wilde gaan, maar bij het
oversteken door een ongelukkige om
standigheid viel. Achter hem reed een
verhuisauto uit Bussum, die een over
rijding niet meer voorkomen kon, waar
door de man zwaar gewond werd. In
zorgwekkenden toestand is het slacht
offer naar het ziekenhuis gebracht
waar hij kort daarna overleed.
Voor de feestavond der Oranje
vereniging op 2 September, hebben
de volgende plaatselijke vereenigingen
geheel belangloos hun medewerking
Kerknieuws.
AARTSBISDOM UTRECHT.
D. H. Mgr. Jansen, Aartsbisschop
van Utrecht, is weder in zooverre her
steld, dat hij in het St. Antonius Gast
huis weder het H. Misoffer heeft kunnen
Ten overstaan van notaris Knoppers
werd geveild:
A. Een huis met tuin aan den Krom
me weg, groot 2.60 Aren. Ingezet op f2000
B. Een perceel grond met schuurtje,
naast perceel A. plm. 2.75 Aren. Inge
zet op f650
Na combinatie van perceel A. en
afgemijnd met f250 door Esmeijer te
Bunnik.
Een complex van twee huizen
met tuin op den hoek van de Soester-
bergschcstraat en Driehoeksweg, groot
plm. 2.15 Aren. Ingezet op f4200.
D. Een perceel grond, geschikt voc
bouwterrein, met stal en hooiberg,
groot plm. 2.50 Aren, naast perceel C.
Ingezet op f2200 niet gehoogd.
Na combinatie van perceel C. en
niet afgemijnd. Beide laatstgenoemde
perceelen slaande op f6850 ingehouden.
In den nacht is in het kinderkolo
niehuis aan den Amersfoortschestraat-
weg een man binnengedrongen in een
kamer, waar de directrice en een ver
pleegster nog zaten te werken. Onder
bedreiging met een revolver nam hij
het geldkistje mee, dat op de tafel
stond en waarin een bedrag van f150
zat. De man had een laken om zich
heen geslagen en hield dit gedeeltelijk
voor zijn gezicht. Hij verliet weer kalm
de inrichting door een raam dat hij
openschoof. Hij heelt vermoedelijk te
voren de situatie opgenomen, daar de
gordijnen niet gesloten waren. Het
laken is op straat teruggevonden.
Bij genoegzame deelneming zal al
hier in den a.s. winter een tuinbouw-
wintercursus worden gegeven.
Als verdacht van diefstal van een
rijwiel alhier en het plegen van diverse
inbraken in verschillende gemeenten
is door de politie aangehouden de
zwerver V.
NIEUWE CATECHISMUS.
Naar uit Rome wordt bericht, is
Kardinaal Gasparri klaar gekomen met
de samenstelling van den Latijnschen
tekst van een nieuwen catechismus,
waarmee hij op last van den Paus zes
jaar geleden een beginj maakte. Het
eerste ontwerp van den toenmaligen
staats-secretaris was in 1924 gereed,
waarna het den theologischen facul
teiten ter advies werd voorgelegd. Een
tweede ontwerp werd in 1927 aan de
bisschoppen en de oversten der
schillende ordes voorgelegd.
De officieele tekst zal uit het Latijn
in de verschillende talen worden over
gezet. De catechismus bestaat uit drie
Tijdens den hevigen storm die
woedde, dreigde een van de oudste
boomen ten offer van den storm te
vallen. De prachtige eeuwen-oude
boom, staande aan den openbaren weg
achter de Ned. Herv. kerk en in de
onmiddelijke nabijheid van bewoonde
huizen, vertoonde reeds eenige scheu
ren, die bij iederen winddruk zich
duidelijk lieten zien.
Het was daarom dringend noodig
dat, zoowel voor het openbaar verkeer
de in de nabijheid staande
woningen, maatregelen werden
genomen.
Onder politietoezicht en onder veel
belangstelling van het publiek werden
zooveel mogelijk de takken afgezaagd.
Het was voor de daarmede belaste
personen geen gemakkelijke taak om
tijdens den hevigen storm boven in
den boom dit werk te verrichten. Op
deze wijze werd nochtans het vallen
van den boom voorkomen.
BERICHTEN
I UIT
AMERSFOORT
Christ, gem. Zangver. Sursum Corda.
Christ, gem. Zangver. Soli Deo Gloria
R.K. gem. Zangvereen. St. Caecilia.
Amersfoortsche Mandolineclub.
Amersf. Mondaccordeonver. Bravo.
Orchestvereeniging St. Caecilia.
Strijkje van den heer Ben Polak.
Daarnaast is door de feestcommissie
ior dien avond geëngageerd de heer
Louis Contran, humorist conferencier,
mevr. Jeane Basilek, terwijl er ook ten
tooneele gebracht zullen worden eenige
herinneringen over het 25-jarig bestaan
der Oranje-vereeniging door Thoinas-
vaer en Pieternel.
Dat met zoo een rijk programma het
een avond van voor „elck wat wils"
zal worden, behoeft zeer zeker geen
nader betoog.
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
De openbare orde verstoren: N. V.
Amersfoort f2 of 1 week tuchtschool,
K. Amersfoort f 10 of 5 d., G. M. id.
Loopen op verboden grond: E. G.
Kootwijk f4 of 2 w. tuchtsch., R. V.
Amersfoort f5 of 3 d., L. id., E. v.
G. id., C. W. v. E. Zeist id., Th. M.
K. id., P. G. Hillegom id.
Dronkenschap: J. W. Soest flO of
5 d., J. v. E. Amersfoort id., Th. K.
id., P. K. Gouda id., J. v. H. Helmond
id., L. S. Goes id., W. L. Amersfoort
f 15 of 10 d.
Te Baarn venten zonder vergunning:
J. v. d. O. Amersfoort f5 of 3 d.
Te Baarn luidkeels roepen: R. de
J. Bunschoten f5 of 3 d.
Te Soest op verboden plaats varkens
hok houden: M. B.H.aldaarf3of2d.
Te Soest venten zonder vergunning;
G. P. G. aldaar f5 of 3 d.
Te Soest wielrijdend zich vasthouden
aan ander voertuig: J. D. Amersfoort
f5 of 3 d.
Wielrijden in beschonken toestand:
H. K. Amersfoort f 10 of 5 d.
Wielrijden zonder licht: J. v. V.
Amersfoort f5 of 3 d., S. B. Baarn id.,
A.W.den Haagid.,J.J. B. Amersfoort id.
Idem zonder reflector: H. S. Barne
veld f5 of 3 d., D. M. Barneveld f2
of 2 d.
Idem zonder goede remmen: G. Z.
Barneveld f5 of 3 d.
Motor- of autorijden zonder rijbe
wijs: A. R. Amersfoort f5 of 3 d., J.
K. Groenekan id., L. C. Barneveld
f3 of 2 d., A. N. id.
Te snel met auto rijden in Barne
veld: E. de G. Roterdam f 10 of 5 d.
Purolzeep. U zult d
zien hoo mooi, zacht en roosvrlj
uw haar wordt. (Wi«p i»<v«o»ttP«n>f
vtiMatq" bl| Apoth.Drejliua.