Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Koopt uw Schfijfmachir.B Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embo<k Adverlentiën 26 cent per regd. BUlijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver teer en. Adverienlièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 3t4 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234 Vrijdag 22 Aug. 1930 - No. 42 Door onzen omgang met anderen moeten zij en ook wij beter worden. Epistel en Evangelie. He Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Paulus aan^de Korinthlërs; XV, I—10. Broeders 1 Ik maak u het Evangelie bekend, dat ik u gepredikt heb, dat gij ook hebt aangenomen, waarin gij ook volhardt, waardoor gij ook zalig wordt, indien gij het, zooals ik het u gepredikt heb, vasthoudt; of gij moest zonder reden geloofd hebben. Want ik heb u in de eerste plaats overge leverd, wat ik ook ontvangen heb: dat Christus voor onze zonden gestorven is, naar de Schriften; en dat Hij be graven is, en dat Hij op den derden dag verrezen is, naar de Schriften; en dat Hij gezien is door Cephas en daarna door de elf. Vervolgens is Hij gezien dooc meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van welke er velen tot nu toe in leven, eenigen echter ontslapen zijn. Verder is Hij gezien door al de apo telen; en het laatst van allen is Hij gezien ook door mij, die als de mis geborene ben. Want ik ben de minste der Apostelen, die niet waardig ben een Apostel genoemd te worden, om dat ik de Kerk van God vervolgd heb. Doch door de genade Gods ben ik wat ik ben, en zijne genade jegens mij is niet ijdel geweest. EVANGELIE volgens den H. Marcus; XII, 31—37. In dien tijd verliet Jesus het gebied van Tyrus en begaf zich door Sidon naar de zee van Galilea, midden in het gebied der tien steden. En men bracht tot Hem iemand, die doof en stom was, en smeekte Hem, dat Hij hem de hand zoude opleggen. Hij nu nam hem afgezonderd van de schare tot Zich, en stak zijne vingers in de- zelfs ooren en, gespuwd hebbende, raakte Hij deszelfs tong aan; en op- ziende naar den hemel, verzuchtte Hij en zeide tot hem: Ephpheta! dat is: Word geopend! En terstond werden zijne ooren geopend, en werd de band zijner tong losgemaakt, en sprak hij 'goed. Hij nu gebood hun, dat zij het niemand zouden zeggen. Maar hoe meer Hij hun dit gebood, zooveel te meer vermeldden zij het, en zooveel te meer verwonderden zij zich, zeggende: Hij heeft alles wel gedaan! én de dooven heeft Hij doen hooren, én de stommen doen spreken! Biedt men dan geen hulp aan hen die in geestelijken nood, in zielenood zijn, hetwelk veel erger is dan welke licha melijke nood ook? Heeft de H. Geest bij monde van den H. Jacobus aan dezulken niet be loofd „Broeders, indien iemand onder in de waarheid is afgedwaald en ander bekeert hem, die wete, dat alwie een zondaar van den weg zijner dwalingen bekeert, zijn eigen ziel van den dood zal redden, en een menigte van zonden zal bedekken"? Als Jezus aan den doofstomme de gezondheid heeft terug geséhonken gebood Hij hun het niemand te zeggen, lochten ook wij onzen goddeiijfceii .eester daarin navolgen! Wanneer wij eénig goed gedaan hebben, onzen Liturgische Kalender. Week van 2430 Augustus. Zondag 24. H. Bartholomeus, Feest eigen, Mis Mihi autern, 2e geb. en laatste Evang. van de 11e Zond. na Pinksteren. Pref. v. d. Apostelen- Maandag 25. H. Gregorius 2e geb. H. Lode wijk. Dinsdag 26. H. Zephyrimue, 2e geb. A. cunctis 3e naar keuze. Woensdag 27. H. Jozef Calasanctius. 2e geb. van Kerkwijding. Donderdag 28. H. Augustinus, 2e geb. H. Hermes. Vrijdag 29. St. Jan Onthoofding. Zaterdag 30. H. Rosa van Lima, 2e geb. H.H. Felix enz. naaste eenige weldaad bewezen hebben, laten we dat verborgen houden voor onze medemenschen, en „Uw Hemel- schen Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden". Wanneer we daarentegen voor het goede wat we doen de lofprijzingen der mensclien zoeken en deze ontvangen „dan heb ben we reeds ons loon ontvangen" zegt de Heer. ioor dit wonder waren de menschen echter zóó getroffen, dat zij hun dank betuiging niet konden inhouden maar hun goddelijken Weldoener luide ver heerlijkten. Als her volk zóó dankbaar was voor het terug krijgen van het gebruik van twee zintuigen, welk een dankbaarheid zijn wij dan niet ver schuldigd aan de goddelijke Goedheid, wanneer Hij ons lipt gebruik van vijf normale zintuigen heeft geschonken? Dat we deze dankbaarheid dus vooral toonen door ze altijd te gebruiken tot verheerlijking van den Gever. Velen helaas stellen hun zintuigen in dienst van de zonde en misbruiken ze aldus tot het kwaad; misbruiken die heer lijke gaven Gods om daardoor den Gever te beleedigen en te bedroeven. Welk een ondankbaarheid! Evangelie verklaring tie Zondag na Pinksteren. De doofstomme, van wien het Evan gelie verhaalt, zeggen de H. Vaders, is een afbeeldsel van den Christen, die geestelijk doof en stom is in zijne zonden: doof om de goddelijke inspra ken te hooren, stom om zijn zonden te belijden. De H. Augustinus o.a. be klaagt zich dat hij bijna dertig jaar in dien ongelukkigen toestand geleefd heeft. Bij het naderen van den grooten Wonderdoener bracht men den onge lukkige tot Hem en smeekte Hem om genezing. Die menschen toonden een hartelijk medelijden met den doof stomme en wendden alle pogingen aan om zijne genezing te verwerven. Een voorbeeld dat navolging ver dient. Ook wij moeten een oprecht medelijden hebben met hen die geeste lijk doof en stom zijn. Naar best ver mogen zullen wij trachten mede te werken om hen uit hun zondenstaat op te heffen door middel van een broederlijke vermaning, door het geven van een goed en stichtend boek, vooral ook door een vurig en aanhoudend gebed. Is er een werk van christelijke naasteliefde zoo schoon als het mede werken aan de bekeering der zondaren? Van een Congo-iVlissionaris. Het is nu bijna reeds een maand geleden sinds ik mijn benoeming voor den Congo, het missiegebied waar ook Pater Mgr. Wantenaar uit Soest werkt en strijdt, kreeg en het wordt nu wel tijd de lezers van dit blad een weinig op de hoogte te stellen van dat gebied. DeCongo(d.w.z. de Belgische Congo) ligt in Midden-Afrika, aan beide kanten van den Aquator en wordt bewoond door zwarten, negers van het don kerste ras. Het is een enorm gebied. Wij vinden een land als Nederland of België ai flink groot. Maar stelt u voor een land 75 80 maal zoo groot als het onze, een oppervlakte van ongeveer 2.400.000 K.M2. En danwillen wij van Noord naar Zuid, we betalen ons spoorweg kaartje (tegenwoordig wel erg duur) en binnen eenige uren ben je in 't uiterste puntje van Limburg. Wij kennen geen afstanden meer fiets, auto, trein, vliegmachine, alles doet ons de afstanden vergelen, we rennen hier door 't leven. En zie nu den CongoEén spoorweg, die onge lukkig genoeg nog in een andere rich ting het binnenland ingaat dan wij moeten gaan om onze Missie te be reiken en die slechts een paar honderd K.M. lang is, dus niets voor dat enorme gebied. Eén goede verkeersweg, dwars door den Congo heen, die enorm veel levens van inlanders gekost heeft, en zwccpen aan Europeanen om de arme zwarten af te ranselen. Maar die weg raakt slechts het uiterste puntje van ons gebied. Ik denk dat U daar wel gauw zoudt genezen van uw valsche be wering, dat er geen afstanden meer zijn. De Mill-Hillers hebben slechts een klein stukje van dien Congo te bewer ken gekregen. Maar toch nog een ge bied, wat bijna 3 maal zoo groot is als Nederland, n.l. 80.000 K.M2. Geen treinen, geen wegen, dus ook geen auto's en verdere snel-vervoer middelen. Alles woud, oerwoud, afge wisseld met moerassen en rivieren, vol stroomversnellingen, zoodat alleen er varen bootslui zooals die negers zijn, zich kunnen wagen op die stroomen. Het eenige~vehikel dat wij hier en daar kunnen gebruiken is een fiets, die van bijzondere sterke constructie moet zijn, wil je het langer als een jaar uithouden. Voor de rest moeten wc alles doen per „pedes apostolorum' alias te voet of soms ook in kleine rivierbootjes(uitgeholdeboomstammen) i voortgcroeid door eenige negers onder hun eentoonige trommelmuziek. En dat daar afstanden bestaan en ook verwerkt moeten worden, zal U door 't volgende nog duidelijker zijn. Van onze eerste Missie-Statie tot de verst afgelegene is het een reiB van 21 dagen, zegge 3 volle weken loopen, soms fietsen, dan weer doodstil zitten, met de knieën zoowat opgetrokken tot je kin, bang dat je met de minste be- eging met boot en al omtuimelt. En mocht je omtuimelen, dan ben je nog niet gelukkig, want in de Congo- rivier zelf en in alle zijrivieren, krioelt, ja werkelijk, krioelt het van kroko dillen, die daar de gevaarlijkste vijand van den mensch is. Vanwege die kro kodillen ook, is het ons ten strengste verboden om b.v. te baden In eenig stroomend water, want reeds éénmaal heeft een Father tot ontbijt gediend aan zoo'n heer! Er zijn daar meer wilde dieren en vooral ondieren, maar daarover een volgende keer. Nu moet ik U nog iets nieuws ver tellen eind October vertrekt mijn boot. Ik ben dus reeds druk bezig met mijn uitzet: witte togen, witte pakken, witte sokken, zonnehelm, ja, te veel om op Jammer dat het allemaal zoo enorm veel geld kost. U zult het misschien niet gelooven, maar uitrusting en reis kosten heel zuinig berekend een f1600. Dat moet allemaal die arme Missie- Overste betalen. En dan ben ik pas op de plaats van bestemming. Die Missies verslinden wat een geld! Persoonlijk heb ik nog wel niet te klagen, want van enkele goede ken nissen heb ik reeds een bijdrage ge kregen ter dekking van de enorme kosten en wordt er reeds druk door eenige liefdadige dames aan een altaar- uitrusting gewerkt, maar toch mag ik nog wel een beroep doen op alle le zeressen en lezers, om in deze dagen, mochten ze eens een extratje hebben, aan de arme Congo-Missie te denken. In een volgend artikel zal ik U laten :n, hoe arm die missie is en hoe noodzakelijk daarom aller hulp is. Het is zaliger te geven dan te nemen, zegt het spreekwoord en zoo denk ik er ook over, maar mijn Overste heeft mij als parool meegegeven: probeer veel mogelijk geld mee te nemen om zoodoende ons prachtig missiewerk te steunen en dus Christus' belangen te behartigen. Laten we toch denken aan de woor den uit 't bekende missielied„'t Gaat om de ziele van den mensch". U weet mijn adres toch? Elke gift, hoe klein ook, is van harte welkom! God zal het u beloonen. Father J. A. SWILDENS, Tromplaan la, Baarn. KANTOORBOEKHANDEL I F. TULP m Langesfraat 68 t,o. Kiommcslraat TEL 816 SCHOOI- EK TEEKEHBENOODIOOHLDfH len, onbewogen schijnenden Widukind, in wiens binnenste het evenwel raast en stormt; men wordt er door aan gedaan. De doodsche ftilte onder de toe schouwers was wel het bewijs, dat allen diep getroffen waren. En ten slotte heerlijk schoon is de zang, \ielkc tusschen de verschillende bedrijven wordt uitgevoerd en die een zoo juiste ïgt. Begeesterend is het Openluchtspel „Widukind". Zondag j.l. is voor de eerste maal met zeer groot succes te Soest op het terrein van de St. Joseph-jongelingen- vereeniging, dat in een waar bosch her schapen was, het prachtige openlucht spel „Widukind" voor een zeer talrijk publiek opgevoerd. Ook wij waren getuigen eerste opvoering van dit stuk. Naar onze bescheiden meening is er zeer mooi spel geleverd. Prachtkerels: Wi dukind, Karei, Lebuïnus, Hatulf, Bal duin. Het betreft den strijd van volks stam tegen volksstam in ons eigen land. 't Oostelijk gedeelte, 't tegen woordig Twente, den strijd van een vrijheidsminnenden Sakser tegen den moedigen Frank, den strijd tusschen opbloeiende beschaving en natuur- ruwheid, den strijd van het Kruis, dat den vrede kwam brengen, tegen het heidendom, waarvoor slechts gold „oog om oog, tand om tand". De Frank zege vierde en ook de beschaving zegevierde tenslotte door de kracht van het Kruis. We hebben genoten van het spel, dat de talrijke medewerkers ons vertoond hebben. Als in het eerste bedrijf Widukind in schitterend kleurige Saksische dracht, met statige stap, uit het woud komt aangetreden, gevolgd door zijn hoofd mannen, gewapend met lange speren, door priesters en bloedmannen, dan komt men al dadelijk onder den indruk: „hier gaat iets belangrijks gebeuren". Vol hartstocht, vol 'kwalijk bedwon gen drift, stoot Widukind met zijn for- sche stem uit: „Mannen van den vrijen Saksenstam, zult gij u nog langer laten uwe heilige wouden. Een anderen God wil koning Karei u brengen I Zult ge dat toestaan, vrije Saksers?" „Nooit, nooit!" dondert de Saksenkreet over de ademloos luisterende menigte I „Dan zal het oorlog zijn. De tijd is gunstig." En allen nemen uit den geweldigen drinkhoorn een teug lammerenbloed, om dapperheid en sterkte te verwerven in den komenden strijd. „Dat Loki zich van mij meester make, dat hij mij door- steke met mijn eigen zwaard en mij buiten het Walhalla sluite, als ik mijn eed van wrake mocht breke", davert nog eens de stem van Widukiud over de vergaderden. Schitterend spel werd hier gegeven. Dat was Widukind, zoo als hij in onze voorstelling leefdede sluwe vos, die zijn uur wist te kiezen die bouwde op de wapenen zijner fana tieke krijgers en vertrouwde op de hulp van vreemden, Longobarden en de Denen, om den fleren Frankischen leeuw te vernietigen. Lof ook voor den opper-druïde en den opperbloedman, die op hartstochte lijke wijze den strijd tegen den Frank predikten. Een geheel ander figuur vertoonde ons Lebuïnus, de geloofsprediker en afgezant van Karei de Groote. Op waardige wijze waarschuwt hij de ver bolgen Saksers tegen den strijd. Met kalme stem maant hij hen aan, zich te onderwerpen aan den Frankenkoning en te verzaken aan de afgodendienst. Maar slechts de wind voert zijn woor den mede, onbewogen blijft het ver stokte Saksenhart: Widukind heeft een zwaard als het zijne, onze goden zijn de ware. We zullen de Frankenstam met de leer van het Kruis uitroeien. Dat is mijn antwoord. Ga Schitterend spel wordt ook vertoond door den Saksenhoofdman Hatulf. Het verdrijven der Franken, het verwoesten van den tempel te Deventer, dat be vredigt hem nog niet. Hij wenscht het vaderhart van Karei de Groote te treffen door zijn zoon Lodewijk te ontvoeren. Die sissende stem, dat grijnzende ge laat, waarop de haat zoo levendig zijn stempel drukt, deed ons bijna ver- znchtenHeer, spaar den onschuldigen Lodewijk. In het tweede bedrijf tijdens den Kerstnacht, zijn we getuige van de ontvoering van Kareis zoon door langen naar wraak trekken zij ten strijde: „beeft Franken, ja, Franken beeft". Roerend en"treffend is de ker kelijke zang uitgevoerd in den Kerst nacht in de kapel. En machtig klinkt het lofled op het eind, wanneer èn Wilki èn Widukind met zijn mannen de goden verzaakt hebben. Een bezoek aan deze openlucht- voorstelling kunnen wij ten volle aan bevelen. Enkele uren van onverdeeld genot zal men smaken, terwijl men meteen een indruk krijgt van het leven der bewoners in een gedeelte van ons land, hun gebruiken en hun godsdienst, een twaalftal eeuwen geleden. Naar we vernemen zal Zondag 24 Aug. om 3 uur de derde opvoering plaats hebben. of neemf een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij H* ELZETIA AR KANTOORBOEKHANDEL Q LANGESTRflAT 84 TEL. 528 Hatulf met zijn vlugge Saksische mannen. En deernis gevoelen we met de wanhoop van den armen vader, die weeklaagt„Lodewijk, mijn zoon Lode wijk", terwijl nog flauw het zwakke hulpgeroep van den ontvoerden jon- S:n hoorbaar is: „help, vader help", ntroerend spel geven ons hier te aanschouwen Wilki, de heidensche zoon van Widukind, in wien, bij het vinden van het kruis, de genade der bekeering begint te werken in Lode wijk, de jeugdige, vrome spruit van den grooten Karei. Het derde bedrijf voert ons weer in het heilige woud der Saksers, waar het Koningkind onder wreede marte lingen gedwongen wordt tot offeren aan de Saksische afgoden. Standvastig blijft hij niet alleen weigeren, maar wet zelfs Wilki over te halen, de Christelijke leer te omhelzen. Beiden worden eindelijk verwezen naar den brandstapel, die met duivelsche lach door Hatulf wordt opgebouwd. De uitvoering van het plan wordt even wel belet door de aanstormende Fran ken. Widukind wordt gevangen ge nomen, maar zijn leven blijft op het smeeken der kinderen gespaard. Nu grijpt een ommekeer plaats in het hart van den zwijgenden Widukind. Hij voelt plotseling de onmacht zijner go den, zijn hart opent zich voor de ver heven leer van den Gekruiste, die van vergeving sprak, waar zijn Druïden de wrake predikten. En hij belooft zijn knieën te buigen voor den waren God en voortaan slechts den vrede te zoeken. Aangrijpend spel wordt ook in dit bedrijf gegeven. De vader. Karei, die er zijn geliefd kind terugvindt en in Koninginneteelten te Soest Maandagavond was het comité tot feestviering ten gemeentehuize bijeen, voor de nadere vaststelling van het feestprogramma, dat op Woensdag 3 September zal worden uitgevoerd. Algemeen was men van oordeel, dat vooral de kinderen ditmaal extra moes ten worden bedacht. Het reeds uitge trokken bedrag voor de tractatie en de feestelijkheden van alle schoolkinderen werd daarom gehandhaafd. Na de vacantie zullen de hoofden der scholen voor hun leerlingen feeste lijkheden en een algemeene tractatie organiseeren. Wanneer voor de verschillende on- derdeelen voldoende belangstelling aan wezig is, zal op den feestdag het na volgende programma worden afgewerkt. 9 uur: Klokluiden door de klokken der 3 kerktorens. 9.30—10.30 uur: Muzikale rondgang. 10.30—11 uur: Concert in de mu ziektent in het Rosarium, welk concert aansluit aan den muzikalen rondgang. 11—12.30 uur: Optocht met ver sierde rijwielen en twee- en vierwielige wagens (geen reclame). (Hieraan kunnen ook deelnemen de deelnemers, welke des middags zullen uitkomen bij jhet ringsteken met rij wielen en 't schoonrijden met wagens.) 2—4 uur: Turndemonstraties op het feestterrein, te geven door de Soester Turnclub, directeur v. d. Linden. 3—4.30 uurRingsteken met rijwie len voor meisjes en jongens van 12 tot 17 jaar. 4.30—6.30 uur: Harddraverij met losse paarden onder den man en schoonrijden met twee- en vierwielige wagens. 8 uur: Opvoering van het openlucht spel „Oogstfeest", onder leiding van den heer Goossens. Het feestterrein is gelegen aan de Ferd. Huijcklaan hoek Zwarteweg. Het ligt in de bedoeling des middags toegang tot het feestterrein te verstrek ken tegen een kleine betaling, terwijl des avonds bij het openluchtspel zit- en staanplaatsen verkrijgbaar zijn. Het comité verzoekt den ingezetenen dien dag zooveel mogelijk te vlaggen, terwijl tevens in overweging wordt ge geven, vooral des middags de zaken te sluiten, opdat deze dag voor ieder een feestdag wordt. gelijkheid, dat een zeer belangrijk ge deelte van den oogst zou verloren gaan door de ziekte, ats gevolg van aanhoudende regens, en zich straks met verlies zullen hebben in te dekken. Hoewel een belangrijk gedeelie van den oogst door ziekte der knollen ver loren is gegaan, wat op zichzelf reeds een prijsstijging van het gezonde ar tikel tengevolge zou moeten hebben, is het echter een gunstig teeken, dat thans grootere animo in Frankrijk be staat en men aldaar ook hoogare prij zen verwacht. Bestand tegen zwaar gebruik FONGËRS UITSPRAKEN KANTONGERECHT TE AMERSFOORT. Geen maatregelen nemen bij bouw werk ter waarschuwing van het publiek: B., Amersfoort f5 of 2 d. Op weg geplaatst voorwerp niet ver lichten M. L. B., Rotterdam f 10 of 5 d. Vuur aanleggen met brandgevaar: O. H., Amersfoort f 10 of 5 d. Verwekken van burengeruchtJ. S., Soesterberg f6 of 3 d. Wegblijven als opgeroepen getuige P. J. v. B., Eemnes f8 o" hoonen door den opdringenden Frank? zijn armen drukt, Lodewijk en Wilki, Hij spot met uwe goden, hij onteertjsmeekend om het leven van den stil- Plantaardappelen. Vanuit Frankrijk wordt ons mede gedeeld dat, nu zich teekenen vertoo- nen dat de langdurige regenperiode naar het schijnt tot staan is gebiecht en sedert een paar dagen mooi weer is aangebroken, de vraag naar Holland- sche Plantaardappelen belangrijk is toegenomen, terwijl de algemeene ver wachting is, dat de prijzen zullen ;en. jeze verblijdende opleving is langen tijd tegengehouden eensdeels door de verschrikkelijke regenval van de laatste weken en anderdeels door verschillende kooplieden, die zelf geen verbouwer zijnde en geen voorraden bezittende, vóór de regenperiode belangrijke kwan- tums tegen lage prijzen verkochten, geen rekening houdende met de mo- Ongerechtigd in roggeland loopen: J. H. P., Amsterdam f5 of 3 d. Zonder jachtacte met geweer in 't veld zijn: W. A. S., Haarlem f 10 of 5 d. en verb, geweer; A. H., Hoogland f 25 of 10 d. en verb, geweer. Visschen zonder vergunning: F. H., Hilversum f 3 of 2 d. en verb, visch- tuig. laat doen arbeidenE. v. d. W., Amersfoort f6 of 3 d.;A. van V., Bun schoten f3 of 2 d. Leerplichtwet: F. R., Baarn f5 of 3 d.; H. W., Bunschoten f2 of 1 d.; A. v. d. G., Bunschoten f7.50 of5d.; K. K., Spakenburg f20 of 10 d. Bij margarineverkoop het woord niet vermelden op deur en raam: H. W., Woudenberg f2 of 1 d. Als werkgever geen zegels plakken: G. F. P., Amersfoort 10 maal 50 cent of 1 d. Zich als arbeider niet tijdig melden bij Raad van Arbeid: J. L., teRhenen f 10 of 5 d. Op spoorweg loopenG. v. D., Barnc- veld f5 of 3 d.; N. v. D., id. Melk niet dobr kraan aftappen: J. S., Amersfoort f5 of 3 d. Brood met verkeerde samenstelling verkoopen: C. W., Scherpenzeel f40 of 10 d. Een zeis onbedekt vervoeren in Baarn: A. B. Eemnes f2 of 1 d. Te Soest op openb. weg muziek maken :M.M. de J. zwervend f2 ofl d. Wielrijden in beschonken toestand; J. J. M. C. Amersfoort f 15 of 15 d., J. L. Nijkerk f25 of 10 d. Wielrijdend zich vasthouden aan auto: E. W. N. Amersfoort f5of 3d., D. N. S. Barneveld. Wielrijden zonder licht: R. W. R. Soest f5 of 2 d., R. v. d. D. Soest f3 of 2 d. Idem zonder belA. O. Zwijndrecht f2 of 1 d. Motorrijden of autorijden zonder voorgeschreven remmen: C. J. O. Amsterdam f 5 of 3 d., A. M. M. Put ten f25 of 10 d. Geen rijbewijs toonen: C. G. Amsierdam f 5 of 3 d., H. N. Helle doorn id. Met motorrijtuig in de bocht de linkerzijde houdenH. V. Wageningen f 5 of 3 d. In Soest te snel rijdenA. W. H. A. B. Haarlem f25 of 10 d. Idem in Barneveld: G. J. H. En schede f 10 of 5 d., Q. R. R. Rotter dam id. 1

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1