Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
■a f. tulp m
Koopt ow ScKiijfinochioo
Bel dan op No. 42
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuiv kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
leeren. Adverientièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen tjjn bt
Kantoor on Drokkerl| Lnngogrncht 28 to Amersfoort - Tolefoon 314 Vorichlfnl eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-glro no. 44234
Vier en veertigste Jaargang pBpW Vrijdag 5 Sept. 1930 - No. 46
Leg uw Illusies niet te veel onder een
vergrootglas.
Epistel en Evangelie.
13e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Galaten; III, 16—22.
Broeders I De beloften zijn toegezegd
geworden aan Abraham en zijnen Na
komeling. Niet zegt Zij: En aan uwe
nakomelingen, als van velen; maar als
van éénen: en aan uwen Nakomeling;
en deze is Christus. Dit nu zeg ik: een
door God bekrachtigd Verbond wordt
door de Wet, die vierhenderd en der-
lig jaren later gegeven werd, niet krach
teloos gemaakt, zoodat de belofte te
niet gedaan zou worden. Immers, zoo
de erfenis uit de Wet is, dan is zij
niet meer uit belofte; en toch heeft
God ze aan Abraham door belofte ge
schonken. Waartoe is dan de Wet?
Om wille der overtredingen is zij ge-
Seven, totdat de Nakomeling, aan wien
lij de belofte gedaan had, komen zou
en zij werd verordend door engelen
in de hand eens middelaars. Een mid
delaar nu is het niet van éénenGod
echter is één. Is. de Wet dan in strijd
met Gods beloften? Dat zij verre! Want
indien de Wet gegeven ware, als die
in staat was levend te maken, dan zou
de gerechtigheid waarlijk uit de Wet
zijn. Maar de Schrift heeft alles onder
de zonde besloten, opdat aan hen die
gelooven de belofte zou gegeven wor-
nen uit het geloof in jesus Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XVII, II 19.
In dien tijd, toen Jesus naar Jeru
zalem trok, ging Hij door het midden
van Samaria en Galilea. En als Hij
zeker vlek binnenging, kwamen Hem
tfen melaatsche mannen te gemoet, die
van verre bleven staan en hunne stem
verhieven, zeggende: Jesus, MeesterI
ontferm U onzer! Toen Hij hen nu zag,
zeide Hij: Gaat en vertoont u aan de
priesters! En het geschiedde dat zij, die
gingen, gereinigd werden. Een nu van
hen keerde, zoodra hij zag dat hij ge
reinigd was, terug, God verheerlijkend
met luide stem; en dankzeggend viel
hij voor zijne voeten op zijn aangezicht
neder; en deze was een Samaritaan.
Jesus nu antwoordde en zeide: zijn
niet de tien gereinigd geworden? en
waar zijn de negen? Er is niemand
gevonden, die terugkeerde en eer gaf
aan God, behalve deze vreemdeling.
En tot hem sprak HijSta op, ga
want uw geloof heeft u behouden.
KANTOORBOEKHANDEL
Langestraat 65 to. Krommcstrut TEL. 326
I SCHOOI M TEEKENBlNOODIGOHtOEH
Liturgische Kalender.
Week van 7—13 Sept.
Zondag 7. 13e Zond. na Pinksteren
Tijdeigen, Mis Respice, 2e geb.
cunctis, 3e naar keuze.
Maandag 8. O. L. V. Geboorte, 2e
geb. (alleen in stille Missen) Hadrianus.
Dinsdag 9. H. Gorgonius, 2e en 3e
geb. als Zondag.
Woensdag 10. H. Nicolaas vanTo-
lentijn.
Donderdag 11. H.H. Protus enz.,
2e en 3e geb. als Zondag.
Vrijdag 12. Mis v. O. L. Vr., Salve
als op 8 Sept., 2e geb. v. d. H. Geest,
3e voor Kerk of Paus, Pref. H. Maagd.
ze dan nooit tot Jezus gekomen om
Hem met een zoo groot geloof en ver
trouwen aan te roepen. Van zulk nut
zijn ook voor ons dikwijls ziekte en
wederwaardighedenze leiden ons naar
God, leeren ons bidden en beletten
dat wij God schandelijk vergeten. Daar
om sprak reeds de profeet Isaias: „Heer!
als de kwelling daar is zoekt men U,
en als Gij hen straft roepen ze angstig
tot U". Uit is de oorzaak waarom God
somtijds ziekte, ongelukken en tegen
spoed toezendt. Laten wij ons dan in
zulke omstandigheden altijd met even
veel vertrouwen tot God wenden als
deze melaatschen deden I En waarom
zouden wij zulks niet doen? De Zalig
maker heeft ons immers zoo stellig Zijn
hulp beloofd„Voorwaar, voorwaar Ik
zeg u alwat gij den Vader in mijnen
Naam zult vragen zal Hij u geven".
De melaatschen werden niet aanstonds
gezuiverd, doch zij volhardden in ge-
loovig vertrouwen en werden onderweg
genezen. Zoo ook moeten wij, als wij
niet aanstonds verhoord worden, den
moed niet verliezen maar ons met be
trouwen op God verlaten. Dan zullen
we zeker op een of andere wijze óf
hulp óf vertroosting erlangen.
"'aren de tien mannen een voorbeeld
geloof en vertrouwen, helaas niet
allen waren een voorbeeld van dank
baarheid. Slechts één zien we voor de
voeten van den Zaligmaker nederliggen
om den Weldoener te bedanken. De
klacht van Jezus over de ondankbaar
heid der negen anderen toont ons
duidelijk genoeg hoe onaangenaam Hem
dit was. Betuigen wij wel altijd onze
dankbaarheid aan God voor de welda
den van Hem ontvangen? Hoe menig
maal heeft God ons van onze zonden,
van de geestelijke melaatschheid onzer
ziel, gezuiverd in het Sacrament der
biecht, en ons gespijzigd met Zijn
Kostbaar Lichaam en Bloed in de H.
Communie. Hebben wij daarvoor ook
iederen keer onze dankbaarheid be
toond?
Welk een dankbaarheid zijn we God
niet verschuldigd voor al de goederen
ons geschonken naar lichaam en ziel,
voor onze schepping, onze verlossing
en heiligmaking, voor onze roeping en
uitverkiezing tot bet Katholieke Geloof
enz. Helaas, zoovelen vergeten dan de
plicht van dankbaarheid en gelijken op
de negen ondankbaren, die niet meer
tot hun Weldoener terugkeerden. En
toch één van de voornaamste middelen
om nieuwe weldaden van God te ont
vangen is voor de reeds verkregene
God te bedanken.
Evangelie verklaring.
13e Zondag na Pinksteren.
Volgens de Wet van Mozes moesten
allen, die melaatsch waren, zich van
de andere menschen verwijderd houden,
om hen niet te besmetien. Vandaar dat
deze tien mannen, toen zij den grooten
Wonderdoener ontmoetten, van verre
bleven staan en met luider stemme
riepen: „Jezus, Meester, ontferm U
onzer".
En als iemand van deze ziekte ge
zuiverd was, moest wederom volgens
de Wet van Mozes eerst door de
priesters zijn genezing onderzocht en
beoordeeld worden, alvorens hij zich
weder in het gezelschap der gezonden
mocht begeven. Daarom sprak de Heer:
„Gaat vertoont u aan de priesters"
Terwijl hun dit gezegd werd, wer
den ze nog niet genezen. Dit geschiedde
onderweg. De melaatschen toonden hier
dus een groot geloof en een vast ver
trouwen in de woorden van Jezus. Om
dit geloovig vertrouwen werden ze
onderweg gezuiverd.
Deze tien melaatschen leeren ons,
dat wij ons bij tegenspoed beter tot [dwaling te laten zien
Het Roode Gevaar.
Dat er iets goeds in het streven der
socialisten zit, niemand is er die dit
kanjloochenen. Maar dat goede is ook in
andere stelsels zeker zoo veel aanwezig
en zonder de groote [dwalingen daar.
Een katholiek, die als katholiek leeft
en tracht ais katholiek anderen te be
handelen, zal nooit de minste behoefte
gevoelen aan socialisme en ook nooit
voor anderen een redelijke aanleiding
worden, dat ze socialist worden.
Het socialisme is geen samenraapsel
in zotheden en alle socialisten zijn
heusch geen duivels in menschenge-
daante.
Maar het socialisme is een dwaling,
een verkeerde leer met verkeerde mid
delen. Daartoe behoeft nog niet alles
verkeerd te zijn en daarom kunnen vele
socialisten nog wel beter zijn dan hun
leer.
Het socialisme is een dwaling
voor velen een bijzonder gevaarlijke
dwaling. Gelijk tegen iedere dwaling,
is het beste geneesmiddel ook hier:
zorg dat gij uw eigen geloof kent en
er naar leeft.
Dat is het eerste, tweede, derde
middel, maar niet het gemakkelijkste.
Doch, om de dwaling beter te kun
nen vermijden en om anderen beter te
kunnen inlichten, is het noodig, die
J te bestrijden.
God keeren en ons tot bidden begeven Met personen bemoeien we ons niet.
dan in dagen van voorspoed. Waren We hebben het alleen tegen opvat-
deze lieden niet in zulke droevige om- tingen, uitingen, woorden en daden,
standigheden geweest, wellicht waren' Het is misschien noodig dat te zeggen.
Een feit is hetop veel dorpen komt
het socialisme binnen door menschen,
die niet veel meer hebben dan den
buitenkant van het geloof; die ruzie
krijgen met een geestelijke, wie weet
waarover; met een armbestuur of een
rijke.
Doch ook, en ik zou willen dat
het nooit voorkwam, komt het so
cialisme binnen langs den weg van
leidende personen, bijv. in den ge
meenteraad, die niets en niets doen ais
bestuurders voor de minst bevoorrech
ten der wereld.
Wat voor een katholiek geloof som
migen er op na houden, is niet te be
grijpen! Ze hebben het zelf nog al
goed; en iemand, die het niet goed
heeft, inderdaad, mag zijn mond niet
opendoen.
Dat bestaat. De waarheid verbloemen
is niet mijn vak en niet in het belang
van wat ook.
dezelfde soort menschen treft men
ook'de gesteltenis aan, dat ze hard
zijn als een kei voor het recht van
degenen, die bij hen werken. Dat ze
het levensbestaan van den werkman
sober mogelijk willen houden.
Soms met de reden erbij: ze maken
het toch maar op; wat hen absoluut
niet aangaat. En wat en dit is het
voornaamste hun zooveel guldens
meer per jaar oplevert.
Dat er wel gevonden worden, die
het goed hebben, omdat een ander het
door hen slecht had, durf ik helaas
niet ontkennen.
Daar bestaat een zeer ernstig gebod
van naastenliefde en een zeer ernstig
bevel: ge zult den werkman zijn loon
niet onthouden.
Alleen hij, die alle gebuden van God
en de H. Kerk vervult, is een goed
katholiek.
Wie is geen goed katholiek?
Die niet zorgt voor zijn werkvolk als
ior zichzelf; die niet zorgt, dat hij
zelf niet rijk wordt ten koste van zijn
volk. Die oorzaak is, dat een ander
gezin armoe lijdt door hem.
Sommigen denken, dat zooiets alleen
geldt voor fabrikanten, of alleen vuor
steden. Dat geldt en gaat streng op,
voor landbouwers óók; die mogen
er gerust over denken, en het gaat
ook op voor dorpen. Het katholiek
geloof met zijn geboden is niet ge
bonden aan plaats of tijd.
Zijn er veel afvallige katholieken bij
de socialisten?
Ja, heel wat. Onder de leiders en
onder de leden.
Zijn die afgevallen juist door hel
socialisme, of waren ze hun geloof al
kwijt vóór ze socialist werden?
Zeker was een deel reeds afvallig,
zeker innerlijk, toen ze naar het so
cialisme overgingen. Misschien hingen
ze een-tijd-lang uitwendig er nog met
een draadje bij; maar dat was dan
ook alles.
Dat moeten we ook zeggen van
degenen, die door het socialisme ver
leid, er toe overgingen, om het zware
gebod van de bisschoppen te trotsee-
ren. iemand, die dat doet, is al een
heel eind weg. Of het moet in een
oogenblik van opwinding en koppig
heid gebeuren.
Vóór dat het gebod der bisschoppen
bestond, kwam de ondervinding die
droeve opvatting bevestigen, dat heel
veel katholieken in de socialistische
bonden in de socialistische omgeving,
kwamen tot geloofsafval. Dat feit geven
vooraanstaande sociaaldemocraten ook
toe. Eu dit lag heel en al aan de op
vattingen, die in die kringen heersch-
ten. Ze waren ongeloovig en zelfs
vijandig. Grof en lomp traden ze op.
Daardoor hebben ze de bisschoppen
gedreven tot dien noodmaatregel. Als
het uit iets blijkt, dan uit hun pers.
De socialistische pers staat inder
daad schuldig aan veel waardoor God
en Godsdienst, orde, gezag, eerbied
voor de overheid, tevredenheid, be
rusting in Gods aanbiddelijke beschik
kingen, vertrouwen op Gods oneindig
goede zorgen voor den mensch kan en
zal worden weggerukt uit de harten.
En vandaar het streng verbod der
Kerk, deze bladen te lezen of te
spreiden.
Een Katholiek die deze bladen 0
regeld leest en door hooge diepe
wetenschap niet vast staat in zijn geloof,
verliest tenslotte onvermijdelijk den
grootsten schat, die de mensch 6n op
aarde èn in den hemel alleen gelukkig
maken kan. X.
Geestelllke Diefstal.
Er werd reeds meerdere malen er
op gewezen, dat de quasi-wijdlngcn,
welke de theosofische leider Ch. Lcad-
beater in de zoogenaamde Vrije Katho
lieke Kerk te Huizen toediende, voor
den katholiek niet de minste werkelijke
'oeteekeniB hebben, al wordt dan ook
de katholieke liturgie nagebootst.
Thans brandmerkt de Hervormde
Utrcchtsche hoogleeraar in de theologie,
prof. dr. H. Th. Obbink, in het „Alge
meen Weekblad voor Christendom en
Cultuur" de theosofische plechtigheid
volgenderwijs
„Dezer dagen stond er een bericht
in de courant, dat er in de Vrije Ka
tholieke Kerk St. Michaël te Huizen
een dubbele bisschopswijdinghad plaats
gehad. Wat voor degenen die Iets van
de Vrije Katholieke Kerk weten, niet
onbekend Is, kon opnieuw in het ver
slag der wijding worden geconstateerd:
men volgt tot in de onderdeelen de
inzettingen en de liturgische gebruiken
der Roomsch-Katholieke kerk. Er zijn
bisschoppen en suffragaan-bisschoppen,
er is een vicaris-generaal, er zijn pries
ters, diakenen, er zijn de wijdelingen,
er is de consecratie zelve, de mis, er
is vrijwel geheel dezelfde liturgie, en
bij de wijding gaat het precies als bij
de Roomschen. Alleen zijn verschillende
gebeden en formules vooral die welke
ontleend zijn aan het Oude Testament,
uit het ritueel geschrapt of gewijzigd.
Als men in onze samenleving een paar
kippen steelt, wordt men door het
gilde van Hermandad bij de kraag
gegrepen en desgewenscht achter slot
en grendel gezet. Geheel anders is het
echter op geestelijk gebied. Daar mag
men een klassieke liturgie, die moei
zaam elders in honderden jaren ge
groeid en gevormd is, zonder blikken
of blozen overnemen, en er dan een
■inhoud aan geven, die niets meer met
de Roomsch-Katholieke gemeen heeft.
Wat men innerlijk abspluut en prin
cipieel verwerpt, neemt men naar den
vorm, die het onvervreemdbaar gees
telijk eigendom der Roomschen is,
schaamteloos over. Niet in staat om
uit eigen religieuse kracht iets te
scheppen dat het stempel van het eigene
vertoont, trekt men de kleeren van
anderen aan en beweegt zich daarmede
op uiterst stichtelijke wijze te midden
van devote aanschouwers."
De Grondwet.
In de Nederlandsche Katholieke Ca
techismus wordt deze vraag gesteld:
Mogen wij de H. Schrift lezen? En 't
antwoord daarop luidt danWij mogen
de H. Schrift lezen, als de uitgave
kerkelijk is goedgekeurd.
Ten onrechte wordt ons wel eens
verweten, dat de kerk haar geloovigen
algemeen en volstrekt het lezen van
den Bijbel verboden heeft. Dit is ab
soluut nooit het geval geweest.
In de eerste eeuwen der Kerk be
stond er zelfs geen enkele algemeene
wet, waardoor het lezen van den Bijbei
aan zekere voorwaarden werd verbon
den. Deze zaak werd eenvoudig aan
het beleid der Bisschoppen overgelaten.
Die algemeene wet, welke het Bij
bellezen aan beperkende voorwaarden
verbond, verscheen eerst in het jaar 1546.
In die woelige dagen, toen men den
Bijbel naar eigen inzichten verklaren
ging, toen de overzettingen werden
vervalscht en elk kerkelijk gezag werd
miskend, toen onwetende lieden met
den Bijbel in de hand zich als nieuwe
geloofsverkondigers opwierpen, waar
door de onbeschrijfelijkste verwarring
ontstond, toen heeft de Kerk het noo
dig geacht te bepalen, dat de over
zettingen van den Bijbel in de volks
taal niet zonder verlof der bevoegde
kerkelijke Overheid mochten gelezen
worden.
Met verandering der tijden kwamen
er ook verandering in die voorschrif
ten. Het bijzondere verlof tot 't lezen
van de H. Schrift werd overbodig,
ledereen kon weer gerust den Bijbel
lezen, mits de vertalingen daarvan naar
kerkelijk waren goedgekeurd.
En nu de gevaren, vroeger aan het
bijbellezen voor velen verbonden, voor
bij zijn, nu daarentegen het ongeloof
met den dag toeneemt, dringen de
Pausen er sterk op aan, dat de ge
loovigen weer den Bijbel en bij voor
keur de H. Evangeliën lezen zullen.
Neen, men kan werkelijk niet blijven
volhouden, dat de R.K. Kerk vijandig
of minstens gereserveerd staat tegen
over den Bijbel.
Toen de boekdrukkunst nog niet
was uitgevonden, waren het voorna
melijk haar monniken die geheel hun
leven zaten neergebogen over groote
Eierkamenten om den Bijbel letter na
etter over te teekenen, om dat Boek,
uit heiligen eerbied voor schrijver en
inhoud, met kunstige initialen te ver
sieren, met schoone teekeningen te
verluchten.
De taal ook van den Bijbel is de
taal der Kerk. Haar feesten bezingt zij
met zijn woorden, haar nood en droef
heid schreit zij uit in zijn jammer
klachten. Haar mysteries weet zij niet
betef te beschrijven dan met dc woor
den van God zelf, uit dc H. Schrift.
Uit de schoonste hoofdstukken van den
Bijbel zijn de gebeden getrokken, welke
de kerk iederen dag haar dienaren,
priesters en kloosterlingen laat ver
richten.
Wanneer op 't drukst van den dag
heel de wereld zwoegt en slooft voor
eigen onderhoud, om roem en eer te
oogsten, om schatten en rijkdommen
op te tasten en daarbij God vergeet,
staan daar de monniken en klooster
vrouwen In het koor, om aan Ood de
hulde der aanbidding te brengen,
welke Hem door duizenden cn duizen
den onthouden wordt.
Als de avond daalt cn dc wereld
zich opmaakt om In genot en vermaak
zich te verstrooien, zich te ontspannen,
dan komen die kloosterlingen wederom
bij elkaar om God eerherstel te brengen
voor al de zonden, waarmede het ver
maak der menschen zoo vaak verbon
den is.
En als de nacht het gewoel en ru
moer der wereld heeft verstild, de
tranen der bedroefden heeft gedroogd,
'n oogenblik vergetelheid heeft gebracht
van alles wat hoofd en hart der men
schen vullen kan, dan zijn er nog zoo
vele kloosters, waarin men die rust
van den nacht verbreekt om wederom
in gebed zich voor den troon van Ood
te vereenigen, te waken in dc voor
hoven van den grooten Koning.
Enwatbiddendiemannenen vrouwen?
Zij bidden het psalmenboek van den
vorstelijken harpzanger David. Zij ver
diepen zich in de wijze lessen, welke
in de verschillende uittreksels van den
Bijbel hun iederen dag worden voor
gehouden.
Ook in 't gewone dagelijksche leven
harer kinderen sluit de Kerk den Bijbel
niet uit.
Met Bijbelwoorden wijst zij den
doopeling, die zijn Intrede doen wil
in Gods Kerk op zijn plicht om als
Christen God boven alles te beminnen
en zijn naasten als zichzelf om God.
Met Bijbelwoorden wijst zij de jeug
dige vrouw, die zich voor 't leven met
den man harer keuze verbinden gaat,
op de gehoorzaamheid aan hem ver
schuldigd, spoort zij den jongen man
aan zijn vrouw te beminnen met een
liefde gelijk aan die, waarmede Christus
Zijn Bruid, d.i. Zijn Kerk, bemint.
Met Bijbelwoorden houdt de Kerk
haar geloovigen de leer van het Evan
gelie voor, waarvan iederen Zon- en
Feestdag gedeelten in 't openbaar
worden voorgelezen, opdat de leer
van het Evangelie toch niet zal verloren
gaan of vergeten worden.
Met Bijbelwoorden vergezelt zij de
ziel op haar laatste reis naar de eeuwig
heid en troost zij diegenen, die weenend
rondom een sterfbed staan.
En Bijbelwoorden ruischen over dé
geopende groeve, waarin onder het
bidden van Zacharias' lofzang hel
stoffelijk overblijfsel van haar kind ter
ruste wordt neergelegd.
En opdat allen met die gebeden der
Kerk zouden meeleven en meebidden,
beijvert de Kerk zich meer en meer
om haar liturgische gebedenreeks, in
de landstaal overgezet, onder ■*-
loovigen te verspreiden.
Zóó en niet anders staat de R. K.
Kerk tegenover den Bijbel. Zóó gebruikt
zij hem, zóó eerbiedigt zij hem,
Want in den Bijbel vindt zij het
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZET7AAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRAAT 84 TEL. 528
Licht van den H. Geest, hoort zij de
stem van haar Bruidegom Jezus Chi istus,
Die leeft cn hecrscht in tijd en eeuwig
heid.
Woord van haar Vader, ziet zij het
Crisis.
Prof. Diepenhorst schrijft in „Stem
men des Tljds" over de oorzaken der
huidige landbouwcrisis. Als twee hoofd
factoren noemt hij: de toenemende
rationalisatie cn den wassenden protec-
tionistischen stroom in het buitenland.
Die twee met name hebben de we
reldmarkt ontwricht en stellen ook
Nederland voor een benauwd probleem.
Wat dc rationalisatie betreft, zo ver
richt wonderen, maar smijt tegelijk
duizenden en duizenden arbeiders op
dc keien.
Dc spoorwegen van Boston en Maine
hebben een rangcermachinc in werking
gesteld, die in staat is een mlllioen
goederenwagens per jaar zonder hulp
van een remmer of rangeerder te ver
werken. Alles wordt geleld door één
man in den wachttoren, die wagens
met een capaciteit van 100.000 ponden
op een terrein van 230 H.A. In 225JX»
sporen leidt.
In de Amerikaansche automobiel
industrie presteerden in 1925 30 ar
beiders evenveel als 100 in 1914.
Philips gloeilampenfabrieken geeft
voor de vier hoofdbewerkingen van
gloeilampen op 20, 40, 50, 60 presta
ties per dag en per arbeider in 1900.
Welnu In 1928 is dit 1000,1000,1200,
1000 in enkele jaren lijds, dank zij
de rationalisatie, een 50, 25, 30 en
17-voudige vermeerdering der prestatie.
Bij de Kwattafabrleken steeg van
1922 op 1928 dc voortbrenging met
30 pet., terwijl het aantal arbeiders
daalde van 11 A 1200 tot 940.
In Van Gelders papierfabriek ging
de productie sedert 1913 met 70 pet.
omhoog, terwijl het arbeidersaantal
slechts steeg met 20 pc».
Ook In den landbouw doet de ratio
nalisatie zich meer en meer gelden. In
Nederland vooral. Oordeelkundige be
mesting, aanwending van stikstoffen,
leidde tot verrassende resultaten. Op
de machine werd allengs meer ver
trouwen gestelduit Groningen kwam
het bericht, dat daar de wiedmnchine
sterker zal worden geïmporteerd. Dc
„regenmaker" Veraart moge met zijn
proeven geen klaterend succes hebben,
de pogingen van den ingenieur Rle-
mens in den proeftuin Westland, om
met behulp van electriciteit den plan
tengroei te bevorderen, moge nog in
een aanvangsstadium verkeeren dat
zij werden genomen is een aanwijzing
van de vorderingen, die het rationall-
seerlngsproces ook in Nederland maakt.
Wanneer wij Rusland en China uit
schakelen, blijkt dc tarweproductie over
heel de wereld in de laatste voor-oor
logsjaren 82.3 millioeu ton per jaar te
bedragen, terwijl deze in 1928 steeg
tot 105.1 millioen. In 1929 werd in
Canada 10 millioen H.A. bebouwd met
tarwe, tegen 4.5 millioen in 1913. Ook
in Amerika, Argentinië en Australië
zette het bouwoppervlak zich sterk uit.
De uitvoer van deze vier ovorzeesche
landen, die van 1909—1913 gemiddeld
14.3 millioen ton per jaar |bedroeg,
steeg van 1925—1927 tot gemiddeld
34.7 millioen ton.
Van die enorme productie-vermeer
dering kreeg ook Nederland zijn deel,
ja meer dan zijn deel, evenals van
andere voortbrengselen, in wier produc
tie gelijke tendenz is aan te wijzen.
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.