Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Koopt uw Sch.füiacliiiie
Italiano
Abonnementen kunnen elke week ingaan,"doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prjjs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De Eembode
Advertentiën i£ cent per regel. BOtyke tarieven
voor handel m nijverheid bü geregeld adver-
teeren. Advertentie* moetm Dmodug m Vrijdag
vóór 8 uw in den morgen zjjn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Postgiro no. 44234
Vrijdag 7 Nov. 1930 - No. 64
Die het meest klagen, dat hunne
rechten miskend, hun inzichten ver
onachtzaamd, dat zijzelf niet begrepen
worden, dat zijn zij, die niet begrijpen
willen, dat anderen ook rechten hebben.
Epistel en Evangelie.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Philippensen1,6—11.
Broeders! Wij vertrouwen in den
Heer jesus, dat Hij, die een goed werk
in u begonnen heeft, het voleindigen
zal tot op den dag van Christus Jesus;
gelijk het billijk is, dat ik dit gevoelen
heb ten aanzien van u allen, omdat ik
u in mijn hart draag, en gij allen,
zoowei in mijne gevangenschap als in
de verdediging en bevestiging des
Evangelies deelgenooten zijt van mijne
vreugde. God toch is mijn getuige,
hoezeer ik u allen liefheb met de
teedere liefde van Jesus Christus. En
dit bid ik, dat uwe liefde meer en
meer overvloedig moge worden in
kennis en in alle oordeel, om te toet
sen wat het beste is, opdat gij rein en
zonder smet moogt zijn tegen den dag
van Christus, vol zijnde van vrucht der
gerechtigheid door Jesus Christus tot
eer en lof van God.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; XXII, 15-21.
In dien tijd gingen de Pharizeën
heen en beraadslaagden, teneinde Jesus
in zijne woorden te vangen. En zij
zonden hunne leerlingen metdeHero-
dianen tot Hem, zeggende: Meester!
wij weten dat Gij de waarheid spreekt
en den weg Gods naar waarheid leert
en niemand ontziet, daar Gij op den
persoon der menschen niet let. Zeg
ons derhalve wat U dunkt; is het ge
oorloofd den keizer cijns te betalen of
niet? Jesus nu, hunne boosheid ken
nend, zeide: Wat stelt gij Mij op de
proef, huichelaars? Toont Mij den
cijns-penning! En zij toonden Hem
eenen tienling. En Jesus zeide tot hen
Van wien is dit het beeld en het op
schrift? Zij zeiden Hem: Van den
keizer. Toen sprak Hij tot hen: Geeft
dan den keizer wat des keizers, en
Gode wat Godes is.
en huichelarij aan de kaak gesteld had.
Maar die oprechtheid des Heeren was
voor hen juist de steen des aanstoots
geworden; juist die oprechtheid des
Heeren had hen tot Zijn bitterste vij
anden gemaakt. En nu lieten ze het
wederom voorkomen aisof ze zich
verheugden over die schoone deugd I
Die huchelaars.
.Zeg ons dan wat dunkt U Is het
geoorloofd den keizer schatting te be
talen of niet." Indien Hij verklaart, zoo
dachten ze, dat we schatting moeten
betalen, dan zal Hij het volk tegen
zich krijgen; indien Hij verklaart dat
we daartoe niet gehouden zijn, dan
zullen de Herodianen Hem beschuldi
gen als een oproermaker tegen de
wetten des keizers.
Doch Jesus toonde hun weder voor
de zooveelste keer dat Hij hun meer
dere was en hun toeleg doorschouwde.
.Wat beproeft he Mij, huichelaars."
„Toont Mij den cijnspenning." Op dien
cijnspenning stond de afbeelding des
keizers en zijn naam, ten teeken dus
dat de keizer op dat oogenblik inder
daad gezag over hen voerde. De cijns-
penning zelve met de beeltenis des
keizers was het bewijs dat ze onder
worpen waren aan den keizer. „Welnu,
zegt Jezus hun, geeft dan ook aaiT den
keizer wat den keizer toekomt." En
Hij voegde er bij „en aan God, wat
God toekomt".
Leeren we hieruit vooreerst om op
onze hoede te zijn voor de strikvragen
der Pharizeën, die heden ten dage
nog hun navolgers hebben, en alles
beproeven om in gezelschappen of
door verderfelijke boeken en dagbladen
de vromen en eenvoudigen te misleiden
en tot twijfel te brengen. Weest daar
voor op uw houde.
Vervolhens geven weden keizer wat
des keizers, en God wat Godes is:
Gehoorzaamheid, eerbied en trouw aan
het wereldlijk gezag, maar in overeen
stemming met het woord des H. Geestes
dat wij God meer moeten hehoorzamen
dan de menschen.
KANTOORBOEKHANDEL
F. TULP-»!
Ungesirut 65 te. Kremmastrut TEL. i!<
DOOZEN HUISHOUOPOST inhoudende:
50 Enveloppen 30 vel gelinieerd papier
20 Correspondentlekaarten tO Briefkaarten
vel vloei Posttarleven vo
en buitenland
PRIJS fl— -
Liturgische Kalender.
Week van 9—15 Nov.
Zondag 9. Kerkwijding St. Jan van
Lateranen, Mis Terribilis, 2egeb.en
laatste Evang. v. d. 22e Zond. na
Pinkst., 3e geb. (alleen in stille Mis
sen) H. Theodorus, Pref. H. Driev.
Maandag 10. H. Andreas Avellinus, 2e
geb. H. Willibrord, 3e geb. H.H.
Tryphon enz., Credo.
Dinsdag 11. H. Martinus, 2e geb. H.
Willibr., 3e H. Mennas. Credo.
Woensdag 12. H. Martinus I Paus, 2e
geb. A cunctis, 3e naar keuze.
Donderdag 13. H. Didacus, 2e geb.
H. Willibr., 3e geb. Concede. Credo.
Vrijdag 14» Octaafdag H. Willibrordus.
Mis als i Nov. 2e geb. H. Josaphat.
Credo.
Zaterdag 15. H. Gertrudis.
Evangelie verklaring
22e Zondag na Pinksteren.
Er bestond destijds een geschil of
de Joden al dan niet gehouden waren
aan den Keizer schatting te betalen.
De Farizeërs hielden het er voor dat
de Joden, als het volk Gods aan den
heidenschen Keizer geene schatting ver
schuldigd waren; de Herodianen, die
Herodes, een gunsteling des Keizers,
waren toegedaan, beweerden dat ieder
den Keizer schatting moest betalen.
Dit twistpunt nu kwam den Farizeërs
als een geschikt middel voor om Jezus
in zijn woorden te vangen door Hem
een beslissend antwoord over dit be
langrijke punt te vragen. Ze stelden
hun aanslag zeer listig te werk. Ze
gingen niet zeiven maar zonden hun
leerlingen om alle schijn van list weg
te nemen; ze zonden met hen gelijk
tijdig de Herodianen, de voorstanders
der schatting. Om des te-stelliger een
openhartige uitspraak uit Jezus' mond
ie verkrijgen, lieten ze de leerlingen
eerst zeggen„Meester wij weten dat
Gij oprecht zijt en den weg Gods naar
waarheid leert en dat Gij U aan nie
mand stoort". Ja, dat hadden de Pha
rizeën reeds zoo dikwijls ondervonden
als Jesus ten aanhoore van het gansche
volk hun onoprechtheid, schijnheilig
Kinderen des TIJds.
Door Ant. v. d. Amstel.
(Ingezonden.)
Een nieuwe periode is ingetreden,
nu de zon haar dagtaak gaat bekorten
en de maan meer vrijheid krijgt, haar
nieuwsgierigen neus overal in te steken
en het mannetje uit de maan als een
schoolmeester kan optreden. Nu wor
den de vermaken ook weer anders
gekozen dan bij de voorafgaande
periode; het wordt nu weder een tijd
van huiselijke gezelligheid. De regen
buien staan niet toe de vermaken in
de vrije natuur te zoeken, maar drijven
de menschen in een besloten kring,
waar verschillende vermaken moeten
helpen den tijd te bekorten.
Een dezer vermaken is zeker wel
de dans.
Is dansen verkeerd?
Wanneer de vraag zoo zonder
gesteld wordt, dan moet zij ontkennend
beantwoord worden.
Wanneer echter gevraagd wordt of
het tegenwoordige dansen verkeerd is,
dan zal men uit voorzichtigheidsoog-
deze vraag bevestigend moeten
beantwoorden. Ik zeg uit een oogpunt
van voorzichtigheid, want ik hoor u
ai zeggen, dat er toch Katholieke dans
clubs zijn. Zeer juist; maar ik heb
hier het oog op die algemeene dans
gelegenheden, deftiger genoemd dan
cings, waar ailes gedanst wordt, het
geen toch niet gebeuren mag op de
Katholieke clubs.
Of het echter ook op deze niet
gebeurt
In het weigeren van sommige dan
sen ligt zeker wel besloten een ver
oordeeling van het dansen in het ai-
gemeen, omdat wanneer van Geeste
lijke zijde iets verboden wordt, het
verbodene zeer zeker wel een groot
gevaar oplevert voor het zieleleven.
iaat men dus naar die algemeene
dansgelegenheden, dan stelt men zich
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Laxeer-Tabletten 60ct.
Zenuw-Tabletten75 ct
Staal-Tabletten 90 ct.
Maag-Tabletten 75 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
zonder twijfel aan een zeer groot ge
vaar bloot. En wanneer men zoo eens
rondziet in die dancings, dan is het
toch niet zoo heel moeilijk om het
gevaar te zien, dat wel niet schuilt in
het dansen ais zoodanig, maar in de
manier, waarop een dans wordt uit
gevoerd. Wij hebben dit op dansclubs
in Katholieken ook gezien.
We weten toch allen, dat de tegen
woordige dansen, neger-dansen zijn,
zij het dan ook dat zij daaraan niet
precies gelijk zijnwat inhoud en
karakter aangaat, zijn zij echter vol
komen daaraan gelijk.
Ik heb persoonlijk de negers zien
dansen in hun eigen omgeving en dan
vindt men in hun dansen, zooals die
ook reeds door de negerkinderen wordt
uitgevoerd, hun geheele persoonlijk
heid terug; het zinnelijke in hun karak;
ter komt daarin geheel tot uiting, waarbij
men echter niet moet vergeten, dat
zinnelijkheid door hen op een geheel
andere wijze beschouwd wordt, dan
door ons. Wat bij hen het gewone
nadert is bij ons al zeer ongewoon.
Wij zijn geen negers en daarom ook
kunnen wij hun dansen niet accep
teeren, evenmin als wij hun wijze van
kleeden, welke voor hen zeer gewoon
is, kunnen overnemen, al gaan wij dan
ook, zij het op wat meer kunstzinnige
wijze, wel in die richting. Daarom zijn
die dansen voor ons volk absoluut
ongeschikt en worden die dansen waar
in bovengenoemde mentaliteit fel naar
buiten treedt en daarom voor ons zeer
pervers zijn, door de H. Kerk verboden.
Maar een ding is en blijft waar, het
karakter van de verboden dansen ligt
ook in de dansen welke nog worden
toegestaan. Daarom is het dansen, ook
in de Katholieke clubs, gevaarlijk.
Kijkt maar eens naar de dansende
paren. Vooreerst de houding; de hou
ding wordt in de meeste gevallen be
paald door de mentaliteit van het in
dividu zelf. Je ziet er dansen als twee
houten poppen, je ziet er ook paren,
bij wie het bloed jaagt en bruischt;
het eene paar houdt elkander met
anderhalve vinger vast, terwijl weer
andere, elkander innig omstrengeld
houden en als tot één vergroeid
schijnen.
De plaats waar dit geschrevene staat,
alsmede de mogelijkheid dat dit door
iedereen kan gelezen worden, beletten
mij de houdingen tijdens het dansen
nader te beschrijven.
Daarom, Ouders, maakt U toch geen
gewetensbezwaren, als Uw kinderen de
moderne dansen niet kunnen dansen,
maar tiet qer liever goed op dat
Uw kinderen niet naar die dansge
legenheden gaan, waar de danskunst
van heden beoefend wordt, daar voor
de moderne dansen niet veel kennis
noodig is; zij behoeven het
zien en zij kunnen het. Er schuilt ook
nog een ander gevaar. Wanneer zij
door het dansen in een min of meer
geprikkelden toestand geraakt zijn, te
meer waar zij waarschijnlijk iets ge
dronken hebben, gaan zij naar huis en
worden de meisjes door de jongens
thuis gebracht, iaat in de avond door
bosschen en op eenzame wegen.
Is het nu zoo moeilijk te begrijpen,
waar tegenwoordig voor een groot ge
deelte, de noodzakelijke huwelijken
vandaan komen? En dat is nog maar
een klein percentage. Men zou ver
wonderd staan te kijken als men wist,
hoe groot de clientèle van sommig
soort winkels was.
Nogmaals, Ouders, houdt Gij van
kinderen, verbiedt ze dan naar die
dans-gelegenheden te gaan en houdt
ze thuis. Maar om ze thuis te kunnen
houden, moet Gij er zorg voor dragen
dat het huis gezellig is. Laat erzoo'n
prettige, aangename geest heerschen,
zooals dat vroeger was, zoo'n eenvou
dige vroolijkheid.
Geloof mij, bij de verrekening hier
namaals zal dit als een gouden noot
op Uw register staan aangeteekend.
Het ware vaderland.
Geheel het leven brengt men door
om zich een gelukkig leven te bereiden.
Men zorgt voor een winstgevende be
trekking, een geschikte woning, men
zorgt voor dit, men zorgt voor dat,
en niets zal dan ontbreken. Met den
dag schijnen de toebereidselen voor
Mn gelukkig leven gemaaktdoch
ziet, de dood komt alvorens de dag
aanlicht, waarop dat gelukkig leven
■"iginnen kan.
Deze wereld is een hotel, waar men
slechts één nacht doorbrengt Waartoe
dan een fijne huisvesting, een rijk ver
sierde kamer, een prachtige legerstede 1
Morgen wellicht zullen vrij er niet
meer zijnl
Hoe dwaas zou iemand bandelen,
indien hij een paleis optrok in een
dorp, waar hij slechts een nacht verblijft
Gelukkig hij, die zijn oogen geves
tigd houdt op het doel zijner reis
zonder een blik te wenden naar de
plaats, waar hij slechts voor een wijle
vertoeftZijn hart Is reeds in zijn
vaderland, en hij wacht met ongeduld
naar het oogenblik, dat het dag wordt,
om zijne reis te kunnen voortzetten.
of noemt een abonnement voo' onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZEÏ1AAR
Q KANTOORBOEKHANDEL Q
LAN6E5TRAAT 84 TEL. 528
W. E
Waarom die Jongen?
't Gebeurde korten tijd geleden. Een
jonge man begon plotseling slingerbe
wegingen te maken op zijn rijwiel. Hij
(iel.
Eenige voorbijgangers, die toesnel
den om te helpen, bleven sprakeloos bij
hem staan.
Hij was dood.
Dit feit is historisch en gebeurde in
de drie laatste maanden. Ik vermeld dit
ter versterking van mijn betoog, of
schoon het eigenlijk niet noodig is. Er
sterven dagelijks in de wereld plotse
ling jonge levens. Toch beschouwen de
"menschen zoo'n sterfgeval als een groo-
te zeldzaamheid.
Over zijn particuliere leven kan ik
liet volgende mededeelen. Hij was 24
jaar, d.w.z. dat het leven dus pas voor
hem begon en dat hij, volgens nien-
schelijke berekening, nog een heel le
ven voor zich had. De menschen gebrui
ken deze uitdrukking graag; „een heel
leven voor zich hebben." En 't is te
begrijpen. Leven is heerlijk. Leven is
een groot geluk. Het geeft een antwoord
op een innerlijke behoefte. En aange
zien de mensch een wezen is, dat graag
zich verpersoonlijkt buiten zichzelf
de dingen, die hij tot stand brengt,
„een heel leven voor zich hebben" een
rijk van prachtige mogelijkheden.
Hij was knap van uiterlijk. Ik ver
meld dit niet, omdat ik eenige waarde
hecht aan uiterlijke schoonheid, maar
omdat 't hem in de oogen der menschen
een voorsprong gaf op anderen. Men
zag hem graag. En als 't innerlijk op
eenigerlei wijze beantwoordt aan het
uiterlijke; als een mensch dan b.v.
vriendelijk, spraakzaam, onderhoudend,
interessant en ontwikkeld is, kan hij er
vrij zeker van zijn, dat hij, eenige be-
nijders uitgezonderd, bij de menschen
overal welkom is. Hij krijgt, ais geen
al te groote rampen hem treffen, een
prettig, gelukkig leven.
Hij had een goede positie. Wat dit
zeggen wil, weten en begrijpen alle
ouders, die hun ouden dag ingegaan
en hun levensavond bereikt hebben
die zich bezorgd maken
kinderen, om ze zooals z
juist en treffend noemen op hun
plaats te zien. Een goede positie garan
deert dit laatste met een vrij groote ze
kerheid. Deze jonge man verheugde
zich in 't bezit van een prachtige zaak,
waarvoor hij alle capaciteiten had.
Hij was braaf. Dit punt is van bui
tengewoon belang voor deze beschou
wing. Opgegroeid in een ouderwetsch
Roomsch gezin; had hij zijn ziel gezet
naar al de oude gedegen Roomsche
praktijken, die een mensch vuurvast
maken tegen de ontbindende vlam van
't leven, beter: van de levenshartstocht.
Dergelijke gelukkige menschen zijn niet
ongevoelig voor de schoonheid van het
leven, maar wel gehard tegen, wat een
vaste terminologie genoemd heeft: de
verlokking van het leven.
Hij was, wat een kind en een jonge
an zoo aangrijpend mooi maakt, hij
as: gaaf. Ik zal niet probeeren deze
schoonheid zelf, die glanst in den blos
van zijn wangen en in de waterklare
helderheid van zijn oogen, te beschrij
ven. De pracht van het ongeschonden
leven openbaart zich het sterkst in een
Daarom was zijn schoonheid zoo lenig,
zoo veerkrachtig, zoo degelijk, zoo vol
strekt en zoo open. En ik geloof, dat
het beste woord om de schoonheid van
dergelijke menschen te teekenen is: dat
ai hun uitingen zoo „gezond" zijn. Hij
was een brok natuur, besiepen door de
nade.
Ten laatste; hij was verloofd of juis
ter gezegd: de verloving, die in twee
haiten al beklonken was, zou binnen
eenige uren volgens de burgerlijke ge
woonten, officieel een feit worden.
Hij stond dus op 't punt zijn leven te
verbinden aan een ander leven, zoodat
zij beiden een van de schoonste idealen
Gods gingen verwezenlijken. Alle ver-
eischten waren aanwezig om een bui
tengewoon gelukkig gezin te vormen.
Daags vóór de officieele verloving
het huis stond vol bloemen ging hij
nog even een boodschap doen voor zijn
feest en voor het meisje, dat hij lief
had en vlak voor zijn huis. viel hij
dood neer plotseling.
Ik beschrijf de rouw niet der ouders,
in de familie van het meisje. Ik kan
het niet. Maar iemand vroeg me: Waar
om dié jongen?
ik had willen antwoorden: „Vraag
't aan Onzen Lieven Heer! ik weet 't
niet."
Ik weet 't niet, maarik waag een
veronderstelling.
Er zijn signalen in het leven: God
geeft in Zijn heilige Voorziènigheïd
seinen. Seinen zijn noodig. Duizenden
menschen leven in lichtzinnigheid hun
zonden-leventje uit. Na den dood komt
het oordeelstraf of belooning. Er
valt niet aan te ontkomen. Spelen met
de eeuwigheid is verschrikkelijk. Dui
zenden spelen dat gevaarlijk spel. De
zonde went en de menschen wennen
aan de zonde. Hun geweten zwijgt. De
grenzen vervagen en vervlakken als de
plotselinge dood hen vindt in den
spoorwegwagon of onder auto's
krampen van een verstikking,
knak van een beroerte, schuiven ze de
eeuwigheid in naar de diepte. Maar ze
komen zoo moeilijk tot inkeer. Een
plotselinge schok rukt ze terug mis
schien in de werkelijkheid. Een plotse
ling signaal doorflitst hun duisternis en
belicht de werkelijkheid van het leven.
God gaf zoo'n signaal en Hij nam dil
leven, dat er alleen maar gelukkiger op
kon worden, 't Was een sein en er ging
geen ziel mee verloren. Daarom dié
jongen.
God geeft seinen.
Zondaarbekeer u.
En wie de ook zijn, denkt steeds aan
Christus' woord: De dood komt ais een
dief in den nacht, op een uur, dat wij
er niet aan denken..
Estate parati Weest bereid.
(want zoo ontstond meestal dit grond
bezit), dan mag men zeker wel aan
nemen, dat het gilde toen reeds min
stens al 50 jaren bestaan had. Het
zou dus omstreeks 1450 gesticht zijn,
inderdaad een eerbiedwaardige ouder
dom van thans omstreeks vijf eeuwen.
T. PLUIM.
Binnenland
RIJKSWEGEN.
Het nieuwe rijkswegenplan geeft aan
dc volgende nieuwe trajecten:
Utrecht—Laren.
Baara—Hoevelaken met een zijtak
naar Nijkerk.
Utrecht—Driebergen en verder naar
Woudenberg, aansluitend op een weg
Huis ter Heide—Ede—Arnhem.
Hoevelaken—weg Huis ter Heide
Ede—Arnhem waarbij vervalt de ge
projecteerde wegAmersfoort—wegHuis
ter Heide—Ede—Arnhem.
TWEEDE KAMER.
Bij de behandeling der Pachtwetlen
is weer een merkwaardige beslissing
gevallen, merkwaardig om de samen
stelling der meerderheid, welke daarbij
te zien werd gegeven. Het continuatie-
recht is nu, dwars tegen den (vil der
regeering in, versterkt door een be
voegdheid van den kantonrechter, om
de pachtsom vast te stellen.
En deze bevoegdheid is in de wet
gebracht door samenwerking van de
katholieken, de socialisten en de vrij
zinnig-democraten tegen een front van
anti-revoiutonnairen, christelijk-histori-
schen en liberalen.
Kerknieuws
AARTSBISDOM UTRECHT
De Aar'sbisschop van Utrecht heeft
benoemd tot pastoor te Overwinkel
den Weleerw. heer H. J. Schoenmakers.
W. I
De ouderdom van Het
St. Annaglld te Baarn.
Onlangs heb ik meegedeeld, dat het
oudste bericht ever dit gild van 1593
dagteekent; dén wordt het genoemd
in de „Lijst van monumenten" door
de Regeering uitgegeven. (Het gild
bezit n.l. een oude trom van 1650).
Maar dezer dagen had ik de vol
doening in het Rijksarchief een nog
veel ouder bericht te vinden', n.l. van
1516. In dat jaar werd voor onze Pro
vincie een lijst (of kohier) opgemaakt
van ieders grondbezit, om tot maatstaf
voor de belasting te dienen. („Manuaal
van het Oudeschildgeld".)
En nu lees ik in dat kohier, dat het
St. Anna-altaar in de kerk op de Brink
7 verschillende perceelen weiland in
de polder bezit. Dit altaar was door
't gilde gesticht, zooals meest ieder
gilde van beteekenis een eigen altaar
BURGERLIJKE STAND
GEMEENTE SOEST 30 Oct.—5 Nov.
Geboren
Johanna Adriana Aleida, d. van O.
Klarenbeek en J- A. Lablans, v. Maa
renstraat 24.
Albert Hendrik, z. van H. v. d. Hoorn
en K. v. d. Meulen, Postweg 52.
1. Maria Hendrika Theresia, d. van
G. J. Bosboom en M. H. Kuijer, Burg.
Grothestr. 55.
31. Bertus Hendrikus Adrianus, z.
van A. v. Dorresteijn en A. Ruijer, L.
Brinkweg 13a.
2. Hermina, d. van T. Veen en H.
Langenberg, Kerkdwarsstr. 20.
3. Bettha, d. van W. Priem en N.
v. d. Kuij, Parklaan 12c.
Ondertrouwd:
30. W. Koelewijn en C. v. Dijk.
30. H. W. v. Diermen en H. Gras-
meijer.
30. C. Majoor en H. R. Kok.
30. Th. Sukel en M. v. Doorn.
30. T. v. Middelkoop en P. Koppenol.
Gehuwd
25. J. W. Veldhuizen en Sj. Bijlsma.
Overleden
30. Roelofje Noppen, 61 j., ongeh„
A. Paulownal. 36.
tegen hoest e
HEILZAAM en LEKKES I
in de kerk bezat. In 1516 nu behoorden
aan dit altaar dus 7 verschillende per
ceelen weiland, waarvan de pacht vooi
het altaar bestemd was, d.w.z. voor
het onderhoud en voor uitkeering aan
den Priester, die de H. Missen las
voor de afgestorven leden van het gild.
_r-Wanneer dus in 1516 dit altaar al
ongeschonden mensch. En dat was hij. zeven keer een legaat had ontvangen
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Heeft U wel eens een solisten wed
strijd bezocht, zoo niet verzuimd dan
niet 9 en 16 November te komen luis
teren in SI. Aechten, naar het groote
solisten concours van de R. K. muziek
vereniging „Wilskracht".
Voor den Solisten wedstrijd zijn
pl.m. 100 deelnemers ingeschreven uit
alle deelen van het land.