Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
Vulpenhouder
kunnen elke week ingaan, doch
optegging van abonnement moei geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort t.10
De €embode
Adverteniittn 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zjfn bezorgd.
Kantoor en Drakkerl] Lindegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Postgiro no.
Vrijdag 14 Nov. 1930 - No. 66
Zij, die het meest klagen, dat zt] het
zoo druk hebben, zijn gewoonlijk de
genen, die geen stap doen zonder vol
strekte noodzakelijkheid.
Epistel en Evantfelle.
Drle-en-twlntigste Zondag na
Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Phillppensen
III, 17—IV, 3.
Broeders I Weesl navolgers van mij
en Iet op diegenen, die zóó wandelen
als gij ons tot een voorbeeld hebt.
Want daar wandelen er velen, van wie
ik u dikwijls zeide (en nu ook wee-
nend zeg), dat zij vijanden zijn van
Christus' kruis j wier einde verderf is,
wier Qod hun buik en wier eer in
hunne schande is, die hunne zinnen
stellen op het aardsche. Maar
wandel is in den hemel, van waar wij
ook als Zaligmaker verwachten onzen
Heer Jesus Christus, die het lichaam
onzer geringheid hervormen zal, zoodat
het gelijkvormig worde^an het lichaam
zijner heerlijkheid, ingevolge de werk
kracht, waardoor Hij ook alles aan
Zich onderwerpen kan. Zoo dan, mijne
veel geliefde en zeer beminde broeders,
mijne vreugde en mijne kroonweest
aldus standvastig in den Heer, zeer
geliefden I
Ik bid Evodia en smeek Syntyche,
eensgezind te zijn in den Heer. En
ook u bid ik. oprechte medewerker!
sta haar bij, die met mij gearbeid
hebben in het Evangelie, met Clemens
en mijne overige medearbeiders, wier
namen in het boek des levens staan.
EVANGELIE
volgens den H. MattheüsIX, 18—26.
In dien tijd, terwijl jesus tot de
scharen sprak, zie, naderde er een
overste, die Hem aanbad, zeggende
Heer! mijne dochter is zoo even ge
storven doch kom, leg uwe hand op
baar, en zij zal leven. Jesus nu stond
op en volgde hem met zijne leerlingen.
En zie eene vrovw, die gedurende
twaalf jaren aan bloedvloeiing leed,
naderde Hem van achteren en raakte
het boordsel van zijn kleed aan. Want
zij zeide bij zich zelveIndien ik slechts
zijn kleed zal hebben aangeraakt, zal
ik gezond zijn! En Jesus, Zich om-
keerend en haar ziende, sprak: Ver
trouw, dochteruw geloof heeft u ge
zond gemaakt. En de vrouw was ge
zond van dat uur af.
Toen Jezus nu in het huis van den
overste gekomen was en de fluitspelers
en de misbaar makende menigte zag,
zeide HijGaat heenwant de jonge
dochter is niet dood maar slaapt. En zij
belachten Hem. En als nu de menigte
uitgedreven was, ging Hij binnen en
vatte haar bij de hand. En de jonge
dochter stond op. Deze mare nu werd
door die gansche landstreek verbreid.
Liturgische Kalender.
Week van 16—22 No'v.
Zondag 16. 23e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Dicit, 2e geb. H. Wille-
hadus.
Maandag 17. H. Gregorius de Won
derdoener, 2e geb. A. cunctis, 3e naar
keuze.
Dinsdag 18. Kerkwijding v. St. Pieter
te Rome, Mis Terribilis. Credo.
Woensdag 19. H. Elisabeth, Weduwe
2e geb. H. Pontianus.
Donderdag 20. H. Felix van Valois.
Vrijdag 21. O. L. V. Presentatie,
Credo. Pref. H. Maagd.
Zaterdag 22. H. Caecilia.
Evangelie verklaring
23e Zondag na Pinksteren.
De overste, van wien het Evangelie
spreekt, heette Jaïrus en stond over
een der Joodsche Synagogen. Hij had
een dochtertje van twaalf jaren, dat
hem door den dood ontrukt was. Door
al zijn tranen kon de vader dit verlies
niet herstellen. Wat doet hij In zijn
groote droefheid neemt hij zijn toevlucht
tot Jezus, vatt Hem te voet en bidt
„Heer, mijn dochter is zoo even over
leden, maar kom, leg Uw hand op haar
en zij zal leven."
Leeren we hieruit, hoe ook wij in
allen nood, droefheid of tegenspoed
onze toevlucht nemen tot God, gelijk
de apostel zegt: „Werpt al uwe be
kommernissen op God, want Hij draagt
1 zorg voor u"
KANTOORBOEKHANDEL
m F. A TULP L
Langaitrut 66 to. Krommastraat - TEL 526
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
medegaat, dringt een ziekelijke vrouw
ongemerkt tot Jezus door, raakt den
boord van zijn kleed aan, denkend
„indien ik slechts Zijn kleed heb aan
geraakt, zal ik genezen".
Wie bewondert hier niet het groote
geloof en 't onbegrensde vertrouwen
dezer vrome vrouw? Mochten wij haar
daarin navolgen, vooral wanneer wij
naderen tot de H. Tafel, waar wij niet
slechts het geluk hebben den boord
van Zijn kleed aan te raken maar Hem
zelve met Zijn godheid en menschheid
ontvangen mogen. Ach I dat wij dan
tenminste Haar geloof en haar vertrou
wen bezaten, zeer zeker zouden wij
dan groote gunsten en genaden van
Jezus verwerven. Want aan haar groot
geloof en vertrouwen schrijft de Heer
zelf haar genezing toe„Betrouw doch-
*"r, uw geloof heeft u genezen."
Als Jezu6 met den overste het huis
genaderd is, doet Hij eerst de treur
spelers en misbaarmakende menigte
verwijderen. Het was n.l. een gebruik
bij de Joden, waarschijnlijk van
de heidenen overgenomen, om bij
sterfgevallen menschen voor geid te
huren, om door klaagliederen en allerlei
rouwmisbaar over de dooden te weenen.
Dit gebruik mishaagde den Heer en
Hij laat hen uit het sterfhuis vertrekken.
Daarna gaat Hij tot het „slapende"
kind, neemt haar bij de hand en ge
bood met Zijn almachtige wil„Doch
tertje Ik zeg U sta opl
Als de doode zich op het macht
woord des Heeren overeind richt, moet
dit wel een geweldige indruk gemaakt
hebben op de omstaanders en allen
die dit hoorden, en we staan verbaasd
dat er nog zoo weinigen in Israël ge
vonden werden, die dit alles ziende
metNicodemuszeiden: „Wij gelooven,
immersde teekenen die Gij doet kan
geen mensch verrichten". Mochten wij
ten minste door deze wonderbare ge
nezing bevestigd worden in ons geloof
aan Jezus' Godheid en met volle over
tuiging tot Hem zeggen „Heer tot
wien anders zullen wij gaan, Gij hebt
de woorden des eeuwigen levens".
Een waardevol boek.
Een van de meest kenmerkende
dingen van de Katholieke Kerk, het
pausschap, de steenrots waarop onze
Kerk gebouwd is, en een van de meest
essentieele punten van ons geloof, be
handelt prof. Adam in zijn hoofdstuk
de Kerk en Petrus.
Alle moeilijkheden, geschiedkundig
en taalkundig, die gemaakt kunnen
worden over het feit dat Petrus uit
verkoren is als leider der Kerk, worden
stuk voor stuk weerlegd.
Het feit staat vast, dat Jezus twaalf
apostelen uitkoos. Die apostelen waren
de kern van het Nieuwe Rijk, de ge
roepen dragers van Zijn Boodschap,
het „zout der aarde" en het „licht der
wereld". Maar reeds bij de keuze van
Matthias, na de zelfmoord van Judas,
valt een onder de twaalf op doorzijn
wijze van optreden. Het is Simon, de
zoon van Jona, met den bijnaam Petrus.
Hij stelt voor iemand te kiezen en zit
voor. En op het Pinksterfeest is het
wederom deze Petrus, die door zijn
vlammend woord de eerste gemeente
van geloovigen sticht.
De evangelist Marcus vertelt een
gebeurtenis, die licht verspreidt over
het verrassend aanzien dat Petrus in
de eerste gemeente genoot. In de na
bijheid van Caesarea Philippi, aan den
zuidelijken voet van den berg Hermon,
tegenover den machtigen rotswand,
waar de Jordaan ontspringt, vroeg Jezus
aanzijn leerlingen: „Voor wien houdt
gij Mij?" Toen antwoordde Simon
Petrus: „Gij zijt de Christus, de zoon
van den levenden God". Jezus ant
woordde hem: „Zalig zijt gij, Simon,
zoon van Jona; want geen vleeschen
bloed hebben u dit geopenbaard, maar
mijn Vader in den hemel. En ik zeg
u: „Gij zijt Petrus en op dezen steen
rots zal ik mijn Kerk bouwen en de
'erwijl de Zaligmaker met Jaïrus I poorten der hel zullen haar niet over
weldigen. En Ik zal u geven de sleutels
van het hemelrijk. En wat gij zult ge-'
bonden hebben op aarde, dat zal ouk
In den hemel gebonden zijn. en alles
wat gij zuil ontbinden op aarde zal
ook in den hemel ontbonden zijn." 1
Taalkundig bezien, verraden deze
woorden direct hun Arameeschen oor
sprong. De woordspelling „kefa", dat
is steenrots, voor eigennaam, is alleen
In het Arameesch mogelijk.
De zin van de woorden in Mattheus
komt hierop neer, dat Simon gesteld
wordt ais het fundament derKerk.dat
het dus een vaststaand onderdeel was
van de algemeene Christelijke over
levering, dat de Kerk op Petrus ge
bouwd was. Petrus is niet één steen
in de nleuw-gestlchte Kerk, hij Is ook
niet alleen de eerste steen, maar hij
is de steenrots, de grondsteen, die de
heele Kerk draagt. Het gansche wezen
van de Kerk hangt in haar geheel Inner
lijk samen met Petrus, niet alleen haar
leer en geloof, maar de geheele vol
heid van het leven dat uit dit geloof
stroomt: de tucht, de eeredienst, de
voorschriften. De heele Kerk rust op
Petrus, niet alleen haar kennis uit de
Schrift of haar leer.
Maar is het nu wel juist, om de
woorden van Mattheus en de overtui
ging van de oude Kerk omtrent den
voorrang van Petrus, ook te doen slaan
op zijn opvolgers en wel uitsluitend
op den bisschop van Rome.
Wie in Jezus gelooft, in Zijn God
heid en daarmee in den eeuwigen
voortduur van Zijn gedachten en Zijn
werk, wie in Jezus den Heer en Bren
ger van de toekomst ziet, beschouwt
Eeen enkel van Zijn daden als vergan-
elijk, en niet een van Zijn woorden
ais slechts voor gisteren en heden be
doeld. Christus heeft een Kerk gesticht,
die nooit overwonnen zal worden door
de poorten der hel. juist daarom moet
de oorspronkelijke Inrichting blijvend
zijn. Uit de geschiedenis weten wij dat
Petrus als martelaar te Rome stierf.
Zoover onze geschiedkundige herinne
ringen reiken, weten wij, dat de bis
schoppen van Rome zich altijd als erf
genamen van Petrus hebben beschouwd.
Nooit is er in het Christendom een
andere bisschop opgestaan, die zich
opvolger noemde van Petrus.
Zoo hangen voor ons katholieken,
het geloof aan de Zoon Gods en de
Irouw aan de Kerk samen met de ge
meenschap met Petrus en wij verlaten
Petrus niet, omdat wij Christus niet
verlaten willen. W. B.
Eerbied voor den
arbeider.
De arbeider wordt niet geeerd.
Neen, de arbeider als zoodanig,
wordt niet altijd, niet voldoende, niet
door iedereen geeerd.
Alleen door ons, zeggen de Socialisten.
En nu moet ge hooren.
Altijd en eeuwig hetzelfde, overbe
kende, afgezaagde refrein.
Als inleiding een schrille, droeve
schildering van den fabrieksarbeider,
den proletariër bij uitnemendheid, in
vettige boezeroen en gelapte broek,
versuft door 't saaie afbeulen in de
werkplaats.
Op de achtergrond, grijnzend van
hardvochtigheid, de kapitalist, die in
den werknemer den slaaf, neen, het
werktuig ziet, dat zwoegt en heigtom
den buidel der rijken te vullen.
Dan gauw in een trek, de algemeene
theorie: „een christendom van bankiers,
dat de huidige maatschappij verkankert.
Het geld oppermachtig en de mensch,
de arbeider, er door geradbraakt".
Maar
Het daghet in het Oosten. De zonne
der toekomst der Socialistische, neen
het socialisme is zoolangzamerhand
ook veranderd der communistische,
der bolsjewistische maatschappij rijst
boven de bloedige kimme.
Eéns zal het uit zijn met de man
nen van het geld.
Eéns komt de tijd der arbeiders.
Eéns zal het uit .zijn met het ploe
teren voor 't genot van enkelen.
Uit met het hatelijkejstandenverschil
Alle menschen gelijk!
Niet meer die ergernis van gansche
drommen afgematte sukkels, die in hun
vuile plunje naar huls toe sjokken
terwijl de patroon in de weelderige
kussens van een luxe auto naar zijn
villa rijdt. Niet meer de ergernis van
den mijnwerker, die half naakt en be-
modderd kolen uit de bonken slaat
terwijl de directeur te luieren ligt in
itgegroe
De jon
menschen gelijk I
yoor alle luxe en genot; voor alten
macht en aanzien en medezeggenschap.
loon, meer genot, meer vrijheid, meer
■fit met de bourgeoisie, wig met
de aristocratie.
Nu luistert:
Het is lang geleden ruim 1900
jaren maar 't is echt gebeurd, dat
emand ter wereld kwam, zoo machtig,
dat Hij zelf kon kiezen wat Hij wezen
zou: man van geld of arme drommel,
arbeider of patroon, gevierd of ultge-
stooten.
Zoo machtig, dat Hij zelfs zijn ouders
dezen kon, de éénige, die zijn ouders
heeft kunnen kiezen.
En wat Hij koos?... den arbeiders
dochter, en de man, die zijn vi
werd genoemd, was van oud voratellj-
ken stam; maar 'twas vervallen adel,
niet tot den bedelstaf vernederd, maar
oeid tot bet eerzame handwerk,
jongen hielp mee in den tim
mermanswinkel en werkte met den
vader jaren lang, totdat op zekeren
dag de vader was toen reeds ge
storven Hij zijn moeder vaarwel
kustte, om aan de wereld te verkon
digen wie Hij was: de eeniggeboren
Zoon van den eeuwigen God.
En Hij vertelde en leeraarde vele
schoone en wondere dingen, die nooit
iemand had gehoord.
En de geleerden van Zijn volk
fluisterden: „Waar heeft Hij die kennis
vandaan? Hij heeft nooit een meester
gehad." En Zijn dorpsgenooten spot-
len: „Hij, de Zoon van God? We heb
ben toch Zijn vader gekend, Jozef de
timmerman.
Die werker, maker van 't Heelal,
koos zich apostelen als helpers en
opvojgers... uit den arbeidersstand.
Wanneer Hij sprak over Zijn Rijk,
iet Koninkrijk Gods, waartoe eenieder
is geroepen, teekende Hij bij voorkeur
den arbeider en de majesteit van zijn
werk: de zwoegers in den wijngaard,
de zaaiers op den akker, devisschers
die ploeteren in den nacht, de oogsters
op het wijde graanveld.
Zijn lievelingen hoe dikwijls heeft
Hij het herhaald, tot ergernis van
grooten en machtigen der aarde het
zijn de eenvoudige nederige tobbers en
werkers: de arme kleine luiden,
hun het rijk der hemelen.
Zijn medelijden. Zijn sympathie. Zijn
iefde, Zijn eerbied, Zijn beloften, Zijn
gaven en wonderen, ze gaan eerst en
vooral tot de groote scharen, tot het
arbeidersvolk.
Van eerbied voor den arbeider ge
sproken.
Wie zal het ooit halen bij den God-
mensch-arbeider, jesus Christus?
En is het dan te verwonderen, dat
Zijn: Kerk torenhoog uitsteekt boven
welke schooi ook, in oprechten eerbied
voor den arbeider.
Het is voor een Katholiek, die zijn
geloof kent, werkelijk niet om kalm te
Olijven, als de armzaligheid der mo
derne stelsels tegen den rijkdom van
de Katholieke leer en de Katholieke
>est wordt opgezet
Wat |praten| de communisten van eer
bied voor den arbeider.
Volgens hen is er niets dan stof en
de gang, de geheimzinnige gang der
menschheid is in den grond een eco
nomisch beweeg en gedobber.
Hun eerbied raakt nauwelijks de ziel,
omdat voor hen 't gelijk van den
mensch bestaat in hebben en niet
in zijn. Meer geld, meer genot, van
buiten moet de achting komen.
Datgene, wat ze in niet-arbeiders
afkeuren en bevechten, juist dat moet
den arbeider gelukkig maken... aard
sche en uitsluitend aardsche goederen.
Zijn arbeid adelt den arbeider niet.
Zijn stand adelt hem niet. Hun
ideaal is juist den arbeidersstand als
dusdanig te doen verdwijnen.
„Eerbied voor den arbeider"; voor
de communist beteekent dat ml minder
dan de arbeider in en om zijn stand
dient geëerd dan dat nlct-arbeldera
moeten worden neergehaald en uitge
scholden en bevochten.
Den arbeider kteeden met de stuk-
gereten zondagskleeren van den rijke,
is dat den arbeider eerbiedigen?
It bet eerbied hebben voor iemand,
hen ontevreden te sarren en haat en
opstand te voeden In zfln hart?
„Eerbied voor den arbeider".
Waarom? Omdat hij alléén voort
brengt. Proeft ge 't antwoord van de
materialist en hoe het in den arbeider
den mensch worgt, die een onsterfe
lijke geest in zien draagt?
O, lage vernederende Communisten-
catechismus I
Erbled voor den arbeider.
De Katholiek leert, dat de arbeid,
door zijn noodzakelijkheid ietsmajesta-
telljks heeft; door zijn godsdienstige
strekking van boetvaardigheid iets
hoogwaardigs: door zijn overeenkomst
met 't grootste deel van Jesus' leven
iets goddelijks.
Handenarbeid is heilig in zekeren
n, en zijn sociale adel en hoogach
ting verdwijnt, daar waar het Chris
tendom taant.
De Katholiek, ofschoon door zijn
godsdienst niet gebonden aan een
complex systeem op economisch ge
bied, leert in alles rechtvaardig zijn
en liefdevol. Oeen woeker, geen on
eerlijke concurrentie, geen
geen loven en bieden alswa
koopwaar ot machines, met
lijke krachten en kundigheden. De
werkman heeft voor zich en zijn gezin
recht op leven, op voldoend salaris,
opfamilieleven.huiselijken godsdienstig
leven, voldoende ondersteuning bij
ziekte en ouderdom, in een woord, de
mensch heelt recht op een menschclljk
bestaan, zedelijk en maatschappelijk.
Privaateigendom is geoorloofd ten
volle maar... er zijn grenzen.
De Katholieke beginselen eerbiedi-
;en de wijze beschikkingen van Hem,
lie in Zijn goedheid alles aan allen
schonk, maar toch aan de éénen meer
en aan de anderen minder. Die be
ginselen verwanen rechtvaardigheid
niet met gelijkheid. Zij laten alle energie
zijn noodzakelijk voedsel der hope,
en alle levens hun volkomen ont
plooiing.
In het Katholicisme heerscht geen
slaafsche middelmatigheid, maar straalt
't wijde verschiet der vrije kinderen
Gods.
Den arbeider, als mensch met zijn
onsterfelijke ziel, gezien in dat licht
van kind Gods, ziedaar toch eigenlijk
de eenige opvatting, welke de volle
maat geeft aan het prachtige: „Eerbied
voor den arbeider.
P. V. S.
IIURt IV
ofiMMBtMnab
hood van uu
hond van in» schrijfmachine btj
H. ELZETÏAAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LAN6E5KUMT 84 TEL. 828
brug den Weleerw. heer O. Geerdlnk
Johannlnk.
Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht
zal voortaan, behoudens nadere aan-
Eerste Hulp
m in het gezin aan groot en klein, dadelij
_ilp le kunnen verleenen bil Brandwonden e
Snijwonden en allcandereHuldverwondlnaen,
is hel zoo veilig thuis altijd bi) de hand te
"in een doos of tube
PUROL
Binnenland
DE PACHTWET,
in de Tweede Kamer is het
werp tot regeling der pachtovereen
komst aangenomen met 65 tegen 26
stemmen. Tegen: de liberalen, de Anti
revolutionairen op de heeren Schouten
en Smeenk na, de Christelijk-Hlstori-
schen Krijger, Schokking, Tiianus, v.
Boelseiaer en Rutgers van Rozenburg,
de Communisten, de Staatkundig-Ge
reformeerden, Braat en Lingbeek.
Het ontwerp tot regeling der pacht-
commi8sle wordt zonder stemming aan
genomen.
Amersfoort
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
Dronkenschap: P. W. J. S. Soest
f 10 of 5 d„ T. E. Zeist id., H. C. M.
Amersfoort ld., E. A. td., W. v. P.
Hilversum ld., N. M. Amersfoort f25
of 10 d., T. D. Soest id., A. J. J. van
de K. Baarn 110 of 5 d.. H. C. M.
Amersfoort 3 dagen. -
Trekdier onbeheerd latai: P. H.
Bunschoten 13 «f I d.
Straatschenderij: O. B. Spakenburg
15 ot 2 d., A de O. td.
Leerplichtwet: M. v. T.Spakenburg
13 ot 1 d., A. de O. ld. f2 ol I d.
Zonder vergunning sterke drank in
voorraad hebben: Th. J. E. Soest f60
of 20 d.
Te Soest op straat vuilnis werpen:
J. L. aldaar f3 of I d.
Loopen op verboden grondO. Z.
Amersfoort f5 of 2 d.
Wielrijden zonder lichtH. D. Amers
foort 5 of 2 d., J. v. O. Id., H. V. ld.
Idem zonder reflector: H. L Lange
Valk f 1.50 of 1 d.
Idem zonder belH. O. v. K. Amers
foort f 2 of 1 d., H. v. S. Soest ld.
Wielrijden de veiligheid van verkeer
in gevaar brengenJ. M. K. Soest 15
of 2 d.
Wielrijden op de Langestraat te
Amersfoort In verboden tijdA. S. al
daar f3 of 1 d.
Met voertuig rijden zonder achterlicht
J. H. Harzelaar f5 of 2.
Auto of motorrijden zonder voldoende
remmen: J. C. v. d. W. Amersfoort
f 5 of 2 d. G. K. Wijk bij Duurstede ld.
Idem zonder rijbewijs: T. K. Am
sterdam 15 of 2 d., H. v. B. Hoogland
ld., J.M. Spakenburg id., A. R. Amers
foort ld.
Idem en geen signalen geven: A.
J. V. Hilversum f5 of 2 d.
Idem met verblindende verlichting:
Te snel rijden in BartfeveldC. ae
J. Soest 110 ol 5 d.
Eemnes
Burgerlijke Stand.
GeborenJohannes Hendrikus, z. v.
H. J. Horst en J. Kuijer.
BUROERLIIKE STAND.
6-12 Nov. 1930.
Geboren: Elisabeth Geertrulda Maria,
d. v. P. v. Schalkwijk en M. A. M.
Kessels.
Antonius Petrus, z. v. H. P. v. d.
Tweel en G. M. v. Klooster.
Jan, z. v. J. Moree en F. Q. v. Wei-
Ondertrouwd: A. P. Hooft en O.
Koster.
GehuwdB. C. Rademaker en C.
Visser.
W. Koelewljn en C van Dijk.
H. W. v. Dlermen en H. Orasmeijer.
T. v. Middelkoop en P. Koppenol.
Overleden: Maria Lette, 80 jr., on
gehuwd.
Klaartje Tammer, 71 jr., echtg. v.
C. Tammer.
Kerknieuws.
AARTSBISDOM UTRECHT.
Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht
heeft benoemd tot kapelaan te Olden-
zaal (H. Ant.) den Weleerw. heer O.
B. van Dijk cn tot kapelaan te Glaner-
Bij gevatte Koude
in hoofd en ledematen, Rtieumatlache pijnen,
Qrlep en Influenza, Hoofdpijn, Kiespijn en
aware of vaalxltlende Hoeat, februlte men
Mijnhard!'» Poeders.
Deze werken genezend «n nemen de pijnen
weg. Prfls per poeder 8 cent en In dooien
van 6 stuks 45 ct. Alleen echt wanneer doos
en poeders voorzien xfln van den naam
Mijnhard!. Ut hleropl -Vraat «e Uw Drogbt