Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
VULPENHOUDER
Per Vliegmachine
naar
Koopt iw Schiijkehiti!
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prys
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De€ci
Advertentiifn 36 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. AdvertmÜin moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen
Luuoneht 28 I. W,l„„rt m Vmchljnt elke» Dlnidgg- w Vrijdagmiddag raat-giro i» 44254
Vrijdag 9 Jan. 1931 - No. 81
Kantoor an DrgkkarlJ Langagracht 28 ta Amnratoort Tataloon 514
Vier en veertigste Jaargang
Gelukkig zegt St. Augustinus, 'is niet
hij, die heeft, wat hij wenscht én be
mint, maar slechts hij, die bemint en
wenscht, wat liefde waardig is.
Epistel en Evantfelle.
ZONDAG ONDER HET OCTAAF
VAN DRIEKONINGEN.
Les uit den brief van den H. apostel'
Paulus aan de Romeinen; XII, 1—5,
Broeders! Ik smeek u bij de barm
hartigheid Gods, dat gij uwe lichamen
opdraagt tot eene levende, heilige, Gode
welbehagelijke offerande: uw geeste
lijke eeredienst; en weest niet dezer,
wereld gelijkvormig, maar hervormt u
naar de vernieuwing uws gemoeds, om
te erkennen, wat de goede en welbe
hagelijke en volmaakte wil Gods zij.
Want ik zeg door de genade, welke
mij gegeven is, aan allen onder u:
niet hooger yan zich te denken dan
het behoorlijk is te denken, maar met
bescheidenheid te denken, en zóó als
God aan een ieder eene mate van
geloof heeft toegedeeld. Want gelijk
wij in één lichaam vele ledematen
hebben, doch al de ledematen niet
dezelfde verrichting hebhen, zoo zijn
wij, velen, één lichaam in Christus en,
ieder afzonderlijk, elkanders ledematen,
in Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; II, 42 52.
Toen Jesus twaalf jaar geworden
was, en zij volgens de gewoonte van
het feest, opgingen naar Jeruzalem en,
nadat de dagen voleind waren, terug
keerden, bleef het Kind jesus te Jeru
zalem achter; en zijne ouders wisten
het niet. in de meening nu dat Hij bij
het reisgezelschap was, 'trokken zij
ééne dagreize voort en zochten Hem
onder de bloedverwanten en de be
kenden; en, Hem niet vindend, keer
den zij naar Jeruzalem terug om Hem
tijdelijk, en hierna eeuwig, een geluk
kig en zalig leven, als gij uwen ouders
Eehoorzaamheid, liefde en eer bewijst,
lit wordt u uitdrukkelijk indachtig
gemaakt in het vierde gebod: gij zult
uwen vader en uwe moeder eeren,
opdat gij lang moogt leven op aarde.
Hoe menigvuldig zijn dus niet de
zonden der kinderen, waaraan zij zich
alleen tegen de gehoorzaamheid jegens
hunne ouders kunnen schuldig maken?
Zij zondigen iederen keer als zij in
het heel niet doen, wat de ouders hun
gebieden; ook worden zij nog aan
zonden schuldig, al doen zij ook, wat
hun geboden wordt, wanneer zij het
tevens niet gewillig, niet bereidvaardig,
niet getrouw of niet ootmoedig vol
brengen. En hoe menigmaal is dit
niet het geval bij die kinderen, die
zeer eigenzinnig zijn, die bijna alles
willen beter weten, die zoo licht hunne
ouders tegenspreken en dwarsboomen!
O kinderen I laat dit schoone voorbeeld
van den jongen |esus, die zoo oot
moedig aan Maria en Jozef gehoor
zaamde, ujter harte gaan, opdat gij
nooit aan den plicht van gehoorzaam
heid jegens uwe ouders^ moogt ont
breken.
na drie dagen Hem in den tempel
vonden, zittend te midden der leeraars,
hen hoorend en hen vragend; en allen,
die Hem hoorden, waren verbaasd over
zijne wijsheid en zijne antwoorden.
Zij nu stonden verwonderd, toen zij
Hem zagen. En zijne Moeder zeide
tot HemZoonwaarom hebt Gij ons
zóó gedaan? Zie, uw vader en ik
zochten u met smart. En Hij sprak
tot henWaarom zocht gij Mij Wist
gij niet, dat Ik zijn moet in hetgeen
mijns Vaders is? En zij begrepen het
woord niet, dat Hij tot hen sprak. Hij
nu ging met hen af en kwam te Naza
reth, en Hij was hun onderdanig. En
zijne Moeder bewaarde al deze woor
den in haar hart. En Jesus nam toe
in wijsheid en jaren en in genade bij
God en de menschen.
Liturgische Kalender.
Week van 11—17 Januari.
Zondag 11. H. Familie J. M. J. Mis
Exultet, 2e geb. v. d. Ie Zond. na
Driekon., 3e geb. v. Octaaf v. Drie
kon., 4e geb. H. Hyginus. Pref. v
Driekon.
Maandag 12. Mis v. Driekoningen,
2e geb. v. d. Ie Zond. na Driekon.,
3e geb. Deus, qui Salutis.
Dinsdag 13. Octaafdag Mis v. Drie
koningen, Credo.
Woensdag 14. H. Hilarius, 2e geb.
H. Felix, Credo.
Donderdag 15. H. Paulus, 2e geb.
H. Maurus.
Vrijdag 16. H. Marcellus. 2e geb.
Deus, qui Salutis, 3e voor Kerk of
Paus.
Zaterdag 17. H. Antonius Abt.
JOH. DE HEER
VARKEN SMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelbandel
De aanstaande
bidweek.
De Kerkelijke Overheid verlangt dat
onder de bijzondere aandacht de ge
le zoeken. En het -geschiedde, dat^q loovigen zat worden gebracht het deel-
na dnp rïaopn Hpm in dpn Ipmnplj...
Evangelie verklaring.
Wie verwondert zich nietten hoogste,
dat Jesus, de Zoon van den levenden
God, de Heer van Hemel en aarde,
zich niet alleen onderwierp aan de
bevelen van Maria, zijne Moeder, maar
e> ook gehoorzaamde aan Jozef, zijnen
Voedstervader Wel een schouwspel I
menschen gebieden en eenGod-mensch
is hun gehoorzaam! Maria en Jozef
bevelen en Jesus is hun onderdanig 1
Leert, kinderen! uit dit voorbeeld van
tien Zaligmaker, hoe bereidwillig gij
uwen ouders gehoorzamen moet in
alle dingen, waartoe u hun bevel, als
het niet zondig is, aanhoudt. Gij moet,
met eenen bereidwilligen Ijver, al
datgene getrouw en stiptel ijk opvolgen,
wat de wil uwer ouders van u vor
dert. Gij moet niets nalaten, wat tegen
tiet uitdrukkelijke bevel uwer ouders
strijdig is. Hiertoe verbindt u niet
alleen de natuurlijke en goddelijke wet.
ar de goede God belooft u ook
nemen aan dealgemcene internationale
bidweek die sinds 1908 telken jare
word gehouden in de maand Januari
ter hereeniging van aile afgescheiden
christenen in de katholieke kerk.
De idee van deze bidweek is uit-
egaan van een anglicaansch geestelijke,
'aul J. Watson, die in 1909 lot de
Katholieke Kerk overging. Paus Pius X
schonk hetzelfde jaar aan de bidweek
zijn goedkeuring en zegen. Paus Bene-
dictus XV verleende in 1916 een vollen
aflaat aan alle deelnemenden. Het
wereldcongres voor Protestantsche en
Oostersche Kerken nam in 1920 deze
bidweek over. Katholieken en niet-
Katholieken, vereenigd in eenzelfde
liefde, bidden tot God voor de ver
vulling van den Christi-wensch, door
Hem geuit, vóór Hij zijn offer ging
opdragen, vóór Hij zijn bloed ging
overleveren „voor u en voor velen".
Wij weten wel, dat Christus geen
onvolmaakt werk heeft verricht, dat
Kerk, zijn Stichting gaaf was:
heilig, katholiek en apostolisch.
Maar wij weten ook, dat sommigen
zijner volgelingen zich in den loop der
eeuwen bewust of onbewust van die
eenheid hebben losgemaakt. Waar de
„bloed'-verwantschap met Christus
uiterlijk niet meer kenbaar was, ver
dwenen veelal ook de werkelijke ban
den des bloeds. Zij dronken niet meer
uit denzelfden kelk, den kelk des hei Is,
die voor „velen" werd overgeleverd
en die voor „velen" (Christus voorzag
het en leed erom) een steen des aan
stoots geworden is. Vandaar zegt de
apostel: dat wij moeten en kunnen
„aanvullen wat aan Christus' lijden
ontbreekt". Niet alsof zijn lijden niet
genoegzaam was en de kracht miste
„allen" te louteren en binnen te voeren
binnen den éénen schaapstal, maar
omdat God volgens een ondoorgron
delijk mysterie zijner Wijsheid, heel
dikwijls de zaligheid van een mensch
in de handen legt zijner broeders. En
daarom bidden wij met Christus, onzen
oudsten Broeder: „opdat alten één
zijn". En daarom is de terugkeer der
afgescheidene, die eenmaal onze broe
ders waren, altijd de grootste zorg ge
weest van Christus' plaatsvervanger
op aarde, het onzichtbaar opperhoofd
der heilige Kerk.
KANTOORBOEKHANDEL
«F. A TULP Bi
Una«5to. 96 te. Kromme»*. TEL. 326
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
het Gaesbeeck-gilde genoemd.
Dit gilde was van huis uit een schut
tersgilde. De inwoners van Soest waren
van ouds bekend om hun bekwaamheid
in het boogschieten, een kunst, die
zij zeker aan hun bijzondere beoelening
door middel van dat gilde dankten.
Wanneer dit gilde is opgericht, kan
niet meer opgediept worden, daar de
„olde brief van de fundatie van den
gilde is verdonckert," schrijft men in
1560. Doch een kleine aanwijzing kan
ik wel geven.
Immers in genoemd jaar, 1560, vond
men het noodig de oude bepalingen
opnieuw op schrift te brengen en wel
in een nieuwe spelling „overmits de
werelt ende die menschen alle daeghen
cloecker ende subtylder worden, dat
men se nauwelycic conde reguleren
met de olde ordonnantie."
M.a.w.: niemand begreep dat oude
reglement meer. Deze vernieuwde brief
verving alzoo de oude, die door „oor-
loghe" verloren was geraakt, in de
aanhef nu van deze vernieuwde giide-
wordt gezegd, dat de Eerw. Heer
Jacob van Gaesbeeck dit gild gesticht
heeft.
Indien we dus weten, wanneer die
persoon heeft geleefd, kunnen wij de
stichtingstijd van het gilde eenigszins'
benaderen.
vind ik het volgende verhaal.
|onker Jacob van Gaesbeeck was'een
voornaam Stichtsch edelman. Hij bezat
tal van góederen in onze provincie;
ook was hij heer van Abcoude en van
Wijk-bij-Duurstede, en te Soest had
hij het landgoed Blijendaal, dat vlak
'»ij de huidige Herv. Kerk lag e
.kasteel" vermeld wordt.
Hier nu was heer Jacob
het verhaal eens met zijn zoon op
een wandelrit, toen hij bemerkte dat
de jonge ruiter niet naar de regelen
der rijkunst te paard zat. Daarover in
drift ontstoken, slaat hij zijn zoon met
een stang zóó hevig op 't hoofd, dat
de jongeling dood ter aarde stort. Als
boetedoening en tot rust der ziel van
den verslagene zou heer Van Gaesbeeck
op de plaats des onheils een vrouwen
klooster geslicht hebben, Mariënburg
genoemd.
Maar.... dit klooster wordt reeds in
1303 vermeld, terwijl Heer Van Gaes
beeck eerst in 1460 in de Domkerk te
Utrecht begraven is. Dit verhaal van
den bekenden Geldcrschen geschied
schrijver Sligtenhorst is dus niet juist;
mogelijk zal bedoeld zijn, dat heer
Jacob aan het genoemde klooster een
rijke schenking deed, opdat in het
convent, dat zoo kort bij de plaats
des onheils stond, voor de zielerust
van zijn zoon zou gebeden worden.
Vast staat dat deze heer Van Gaes
beeck wel het St. Aagtengilde stichtte,
en daar hij in 1460 overleed, moet
dus toen óf het gilde reeds eenige
jaren beslaan hebben, óf krachtens
testamentaire bepalingen zijn opgericht.
Zoo ziet men dat het Soestergilde
reeds op 5 eeuwen mag terugzien.
Laat mij u dus, aan de hand van de
vernieuwde brief (van 1560) er iets
meer van meedeelen; het geeft ons
een aardig kijkje in het oude vereni
gingsleven.
Het bestuur bestond uit den „ouder
man" (voorzitter) en twee „raadsheeren'
(heel deftig dus!) Zij zorgden voor de
goede gang van zaken en sclir»
dit de gildebroeders als vereehigirigs-
hooWkap of „kovel" op dé feesten
dragen- (Men kon daaraan bij wijze
van insigne de leden herkennen; men
had drie jaren achtereen telkens een
andere kleur). Hoor maar! Hel eersle
jaar zal de kovel zijn rood en wit;
het tweede jaar blauw en wit en bel
dürde jaar groen en wit
Van d?.t laken zullen zij Oudei
en Raadsheeren voor eiken gilde-
btbeder een kovel laten maken „nae
older gewoonten". (Zulk een kovel
besfond uit een hoofdkap met afhan
gend schoudermanteltje). De kovels
;Ot
Het Gaesbeeck-gilde
ieder is verplicht het zijne bij den
Ouderman te laten halen tegen een
halve Brabanlsche sluiver (2'/i cent).
Wie' de kovel niet afhaalt, zal er geen
kunnen dragen en ook niet mee kunnen
doerr aan de wedstrijden.
.Op Pinkstermaandag zal men naar
de papegaai schieten, „nae older ge
woonte". De Koning (die het vorige
jaar die titel behaalde) zal het eerst
mogen schieten, wie voör den Koning
schiet, zal een goudgulden van 28
Brabanlsche stuivers (dus 1.40 gld.)
verbeuren.
Als ten laatste de Papegaai
staak geschoten is en wie daarmee
Koning is geworden, die mag uit zijn
naaste verwanten den nieuwen Ouder
man van het gilde kiezen, mits deze
bakwaam is om het gilde te besturen.
Mocht de Koning zulk een persoon
niet kunnen vinden, of als de gilde-
broeders zijn keuze niet kunnen goed
keuren, dan zullen deze zelf bij meer
derheid van stemmen den Ouderman
kiezen.
De koning zal voor het nieuwe ver-
eenigingsjaar raadsheer (bestuurslid)
wezende beide aftredende raadshee
ren zullen lofen om te zien, wie van
tweeën den anderen Raadsheer
mag kiezen, maar zelf mogen ze niet
aanblijven.
Zoodra deze verkiezingen hebben
plaats gehad, zullen de gildebroeders
den koning met alle eer naar de kerk
geleiden, gaande twee aan twee, met
hun bussen (geweren) en bogen. Zoo
dra zij in de kerk komen, zullen zij
de H. Mis bijwonen, „nae ouder usan-
tie" op verbeurte van een ton.bier ter
waarde van 12 stuivers.
Als de H. Mis uit is, zullen de gilde-
broeders den Koning met alle eer naar
de herberg geleiden, waar het feest
zat plaats hebben, om daar „mit mal-
cander ootmoedelicken ende eerlicken
te eten ende te drincken, als dat be-
tamelick is".
Maar wie in kwaadheid met de vuist
slaat, of wie een mes trekt (de Soesters
heeten immers „messentrekkers", of
eigenlijk „bekkensnijders"), die zal een
ton bier verbeuren. Doch wie een ander
met een mes steekt of met andere
„estrementen", niets uitgezonderd, of
die een ander een bloedende wonde
toebrengt, die zal een goudgulden ver
beuren.
Op den H. Sacramentsdag zullen de
schutters ook de H. Mis bijwonen met
hun bussen en bogen en met hun
kovels aandaarna zullen zij twee aan
twee voor het H. Sacrament in de
processie loopen, ook met hun bussen,
bogen en bouten (pijlen). Ook op St.
Aagtendag, de Beschermheilige van het
gilde, zal er een processie zijn als
voren (5 Febr.); wie daaraan niet deel
neemt, verbeurt een ton bier.
Ieder gildebroeder moet zijn kovel
tot St. Aagtendag toe bewaren en mag
die niet beleenen of verkoopen, op
verbeurte van een ton bier.
Verder zal ieder gildebroeder krach
tens de oude bepalingen een stalen
boog met toebehooren moeten bezitten,
of een bus (geweer) met toebehooren.
Ieder nieuw lid moet als entreegeld
twee goudguldens f 1.40 betalen;
alleen mag de oudste zoon na zijn
vaders dood, zoodra hij mondig is,
zijn vaders kovel opeischen
Laatste üiivoè'rlng
ÓEBOUW ST. AECHTEN
Sldebroeder iemand, die geen lid is,
dens hel feest toch een kovel op het
hoofd zet, verbeurt hij een halven goéd-
gulden.
Niemand mag bij het glldefeest aan
de tafel des konings gaan zitten of aan
de tafel daarnaast zonder toeslemming
van den ouderman op verbeurte van
een ton bier.
Na de maaltijd zal men den koning
met eere naar zijn huis geleiden vol
gens oude gewoonte; de koning zal
daar een ton bier ontvangen en die ton
zullen ze samen uitdrinken.
Een ongetrouwd gildebroeder zal bij
zijn huwelijk aan het gilde verschuldigd
zijn een emmer bier van drie vanen.
Van alle inkomsten voortvloeiende
uit pacht van land of hofsteden, entree
geld of wat ook, zullen ouderman en
raadsheeren jaarlijks rekening en ver
antwoording doen en wel op Pinkster-
Dinsdag. Deze rekening zal gedaan
worden len overstaan van vier gilde-
broeders, daartoe de vorige dag door
de andere leden gekozen.
Gedaan den 3en Juni 1560."
Zoo men ziet, bezat het gilde lande-
TIjANUAKI
AANVANO HALP-8
of noemt eon abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZET7MR
KANTOORBOEKHANDEL
LAN6ESTRAAT 88 TEL. 528
betalen jachtrente voor de met meer
genoemd jachtrecht bezwaarde kadas
trale perceelen zou mogen worden
berekend, al naar gelang van de lig
ging van dat perceel in een der voor
noemde gemeenten, en waarbij is aan
genomen, dat de uil voormelden hoofde
te betalen jachtrente zou bedragen
voor de gemeente Eemnes f22 per
H.A., voor de gemeente Soest f 10 per
H.A., voor de gemeente Hoogland
f4.40 per H.A., voor de gemeente
Baarn f 12.50 per H.A., voor de ge
meente Leusden f8.80 per H.A. en
voor de gemeente Amersfoort f 11
i per H.A.
-------- vr---, 4e- dat e'k geval, bij eéne even-
njen en hofsteden (van heer Gaesbeeck tueel mogelijke splitsing van het jacht-
afkomslig of van andere erflatingen).recht Soesldijk de historisch juiste
grenzen van elk der onderdeden niet
Daar er van tijd tot tijd nieuwe legaten
kwamen, stegen op den duur de
inkomsten en daardoor werd het feest
vieren de hoofdzaak, at onderhield men
trouwde kerkelijke plechtigheden. Maar
't schieten verdween op den duur, en
zoo is het gilde van Soest heden ten
dage hoofdzakelijk een besloten ver-
eenigingom op goedkoope wijze feest
te vieren, thans nu de landpachten,
enz. verminderd zijn om de twee
ia". 1
op gezette tijden de jaarlijksche wed
strijden in het schieten naar de „pape
gaai" uit. Dat was een houten vogel
op een hooge staak geplaatst en als
doelpunt gebruikt; wie het laatste stuk
wegschoot (in één keer ging het niet),
was voor het nieuwe vereenigingsjaar
„schutter-koning" en genoot, zoo we
zullen zien, bijzondere eer en voor
rechten.
De vernieuwde statuten van 1560
nu bepalen dan het volgende:
De Ouderman en de Raadsheeren
door T. Pluim
Bezit Baarn het St. Annagilde, waar
over ik laatst schreef, ook Soest kan
op een oud gilde bogen, dat zich even
eens in de nacht der tijden verliest.
Het is het St. Aagten-gilde, ook wel j zullen het benoodigde laken koopen,
Ouderman en raadsheeren mogen
alleen in 't gilde aannemen personen,
die te goeder naam en faam bekend
staan, in Soest geboren en daar woon
achtig zijn.
leder gildebroeder zal bij zijnaanne-
ming tot lid, aan de kerk een half pond
goede was geven voor kaarsen en den
bode, die hem beëedigt, een paar goede
handschoenen of anders 1 Va stuiver.
Wie van de gildebroeders uit Soest
in acht genomen zijn.
Daarom verzoeken adressanten Ged.
Staten bun aanslag tot betaling der
De Jachtrente In het
Domein Soestclljfc.
Het verzet tegen de onlangs den
grondeigenaren in den polder onder
Eemnes opgelegde nieuwe lasten, in
den vorm van een omslag per H.A.
ten behoeve van een uitkeering aan
H. M. de Koningin-Moeder, wier bezit
het jachtdomein Soestdijk is, tenge
volge van het verlies van jachtrecht,
is thans bij de betreffende boeren en
andere eigenaren algemeen.
Vrijwel een ieder heeft van het recht
tot reclame bij Ged. Staten, waarvoor
de gelegenheid tot 25 Dec. open was,
gebruik gemaakt. Men heeft hiertoe
de hulp ingeroepen van een rechts
kundige en beroept zich op het vol
gende
le. dat volgens de Jachtwet de
waarde van het jachtrecht „Soestdijk",
als één geheel beschouwd, moest wor
den bepaald, terwijl de te betalen jacht
rente bedraagt jaarlijks 7.5 pCt. van
het gedeelte der schadeloosstelling, dat
geacht wordt betrekking te hebben op
ieder perceel, (êrwijl dit gedeelte alleen
mag worden berekend naar verhouding
van de kadastrale grootte der perceelen,
voor zooverre deze met jachtrente wor
den bezwaard;
2e. dat hieruit voortvloeit, dat het
heerlijk jachtrecht „Soestdijk", voor de
vaststelling van de waarde daarvan,
ais „één geheel" moet worden be
schouwd, evenals de daarvoor vast te
stellen schadeloosstelling, terwijl de te
betalen jachtrente voor ieder met dat
jachtrecht bezwaarde perceel, bedraagt
7'/, pCt. van het gedeelte der schade
loosstelling, dat geacht wordt op dat
perceel betrekking te hebben, welk
gedeelte alleen mag worden berekend
naar verhouding van de kadastrale
grootte van dat perceel, d. i. dus In
verhouding met de grootte van alle
kadastrale perceelen, die met meer
genoemd heerüjto»jachtrecht waren be
zwaard
3e. dat echter de voor de onder
havige perceelen te betalen jachtrente
niet op voormelde wijze is berekend,
daar het heerlijk jachtrecht „Soestdijk"
zich uitstrekt over de gemeenten
Eemnes, Soest, Hoogland, Baarn, Leus-
op grond, dat de te betalen jachtrr
van de voor het heerlijk jachtre
stdijk" vastgestelde schadeioj
stelling, niet is berekend rtaay
kadastrale grootte der perceelem
verhouding tot de kadastrale groo.
van alle met dat jachtrecht bezwaarde^
perceelen te nemen, zooals Ged. Staten
zullen vermeenen te behooren.
Enkelen hebben bovendien nog als
motief aangevoerd, dat het gemeente
bestuur van Eemnes in gebreke zou
zijn gebleven de ter visie-ligging der
bescheiden betreffende de schafting fe
publiceeren.
Ook hebben de grootste grondeige-
tren bij den minister van landbouw,
nijverheid en handel geprolesleerd.
Naast dit adres is aan dezen minister
een adhaesiebetuiging daaraan gezon
den, waarop niet minder dan 209
handteekeningen van belanghebbenden
voorkomen.
Binnenland
STILLE OMGANG.
Op 8 Januari 1931 was het 300 jaar
geleden.dat LeonardusMarius benoemd
werd tot pastoor van het Begijnhof te
Amsterdam, in welke hoedanigheid hij
zijn belangrijk deel heeft bijgedragen
aan de bekeering van Nederiand's
grootsten dichter Joost van den Vondel.
Pastoor Marlus is de geschiedschrij-
ir van het Heilig Sacrament van Mi
rakel te Amsterdam, dat in onzen tijd
van het processieverbod helaas gevierd
moet worden door een stillen omgang
in de diepte van den nacht.
Het Genootschap, dat echter ten
minste dezen stillen omgang heeft mo
gelijk gemaakt, zal op 15 Maart 1931
zijn vijftigjarig bestaan herdenken. Geve
God, dat na de ontroerende nacht
plechtigheid van den Stillen Omgang,
de katholieken van Nederland spoedig
gelegenheid vinden tot een heerlijker
manifestatie van hun geloof aan de
werkelijke tegenwoordigheid Gods on
der de nietige gedaante van het Hostie
brood.
AUTOBUSDIENST
SPAKENBURG-BAARN.
5 Januari is geopend een autobus
dienst tusschen Spakenburg en Baarn.
Aantal zitplaatsen 19. Vertrek van Spa
kenburg 7.25, 10.45 en 3.25 uur; ver
trek van Baarn 9.20, 12.45 en 6 uur.
Op Zondag wordt geen dienst gereden.
Route: Spuistraat, Spakenburgerstraa»,
Dorpstraat, Veenestraat, Haarweg, Bi8-
schopweg, Baarnsche dijk. Hoofdstraat,
vertrekt, verliest zijn lidmaatschap; den en Amersfoort, terwijl bij de thans scnopweg, Daarnscne anic, Hoofdstraat,
komt hij in 't dorp terug, dan moet uitgereikte „aanslagbiljetten", van dit Brink, Spoorstraat, Stationsstraat, Sta-
hij opnieuw entrée betalen. Als een 1 standpunt is uitgegaan, alsof de le I tionsplein.