Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
VULPENHOUDER
Koopt uw SekiijMin
Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nüuw kwartaal. Pr\js
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid by geregeld adver-
teeren. Adverlentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd.
Kantoor en Drakkerij Langegraeht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Versehljnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44254
Vrijdag 23 Jan. 1931 - No. 85
Altijd en overal het ellendige ik. Het
ik, dat in elke vaststaande waarheid een
hinderpaal, in alle gezag eene dwinge
landij, in iedere wet een juk, in al het
overgeleverde eene dwuasheid ziet. 't Is
het ik, dat tegen de verdedigers van
het beproefde oude te keer gaat,
grimmig als de arend tegen den jager
die zijn nest wil plunderen, 't Is het ik,
dat uit luim en als tijdverdrijf het
nieuwerwetsche huldigt, maar zich duch
tig te weer stelt, zoodra men van nieuwe
verplichtingen en lasten spreekt.
Epistel en Evangelie.
Derde Zondag na Driekoningen.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen;XII. 16—21.
Broeders! Weest niet eigenwijs.
Vergeldt niemand kwaad voor kwaad
betracht het goede, niet slechts voor
God maar ook voor alle menschen.
Indien het mogelijk is. houdt vrede
met alle menschen, voorzoover het van
u afhangt. Wreekt u zeiven niet, zeer
geliefden! maar laat plaats aan den
toorn; want er staat geschreven: Mij
is de wraak; Ik zal vergelden, zegt de
Heer. Maar als uw vijand honger heeft,
spijzig hem, als hij dorst heeft, geef
hem te drinken; want door dit te doen
zult gij kolen vuurs op zijn hoofd
samenhoopen. Laat u niet overwinnen
door het kwaad, maar overwin het
kwaad door het goed!
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; VIII, 1-13.
In dien tijd, toen Jesus van den berg
was afgedaald, volgden Hem veie
scharen. En zie, een melaatsche kwam
en aanbad Hem, zeggende: Heer! als
Gij wilt, kunt Gij mij reinigen! En
Jesus strekte zijne hand uit, raakte
hem aan en sprakIk wilword ge
reinigd! En terstond werd zijne mc-
laatschheid gereinigd. En Jesus zeide
tot hemZie toe dat gij het aan nie
mand zegtmaar ga, vertoon u aan
den priester en offer de gave, die
Mozes geboden heeft, hun tot eene
getuigenis.
Toen Hij nu Kapharnaiim was in
gegaan, naderde tot Hem een hoofd
man, die Hem bad zeggende: Heer!
mijn knecht ligt te huis verlamd, en
lijdt zware pijnen. En Jesus zeide hem
Ik zal komen en hem genezen. Doch
de hoofdman antwoordde en zeide:
Heer! ik ben niet waardig dat Gij
onder mijn dak ingaatmaar spreek
slechts een woord, en mijn knecht zal
gezond worden. Want ook ik ben een
mensch, onder macht staande, die
soldaten onder mij heb; en tot den
eene zeg ik: ga! en hij gaat; en tot
een anderkom en hij komten tot
mijnen dienstknecht: doe dit! en hij
doet het. Toen nu Jesus dit hoorde,
verwonderde Hij Zich en sprak tot die
Hem volgdenVoorwaar, Ik zeg u
een zóó groot geloof heb Ik in Israël
niet gevonden! Doch Ik zeg u, dat
velen zullen komen van het Oosten en
Westen, en zullen aanzitten
Abraham en Isaak en Jacob in het Rijk
der hemelenmaar de kinderen des
Rijks zullen uitgeworpen worden in de
uiterste duisternis; daar zal geween
zijn en gekners der tanden. En Jesus
zeide tot den hoofdmanGa, en gelijk
gij geloofd hebt, geschiede u 1 En de
knecht werd gezond op dat
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
Vakkundige reparalie.
Evangeiieverklarlng.
3e Zondag na Driekoningen.
De melaatschheid was eene zeei
aanstekende ziekte. Die daarmede be
smet waren, moesten zich, volgens de
wet, van andere gezonde menschen
afzonderen, om hen niet daarmede te
besmetten. Zij was moeilijk
nezen. Wanneer echter iemand daarvan
gezuiverd geworden was, moest hij
zich aan den Priester vertoonen, wien
het opgedragen was, zijne genezing
te onderzoeken.
Zeer schoone lessen hebben wij hier
aan dezen melaatsche, en wel
1. Dat wij in al onzen nood onze
toevlucht tot God moeten nemen, ons
vertrouwen stellen op zijne goddelijke
macht, en met ootmoedige gebeden
om zijn hulp smeken, zooals werkelijk
deze melaatsche deed. Wanneer wij
in eenige ziekte, nood of verlegenheid
geraken, zoeken wij dikwijls alleen
onze hulp bij de menschen, door het
gebruik van natuurlijke middelen, en
vergeten al te dikwijls den goddelijken
zegen tot heilzame genezing of redding
te verzoeken.
2. Leert ons de melaatsche, om in
allen lichamelijken nood ons geheel
aan den heiligen wil Gods over te
geven, want Hij alleen weet, wat ons
nuttig en dienstig is. Dus bad ook de
melaatsche: «Heer! indien Gij wilt,
Gij kunt mij zuiveren". Zoo
onderdanen betoonden hem liefde en
gehoorzaamheid, en hij toonde een
goed en erkentelijk hart voor zijne
onderdanen te hebben. Hier, Christe
lijke huisvaders en huismoeders! vindt
gij in dezen hoofdman, alhoewel hij
nog heiden was, tevens een aller-
christelijkst voorbeeld, hoe gij u jegens
uwe huisgenooten te gedragen hebt.
Gij moet uwe dienstboden aanzien als
uwe eigene kinderen, en jegens hen
een vaderlijken moederlijk hart toonen,
bijzonder als zij zich in ziekelijke om
standigheden bevinden.
Gij moet u omtrent de zwakheden
van uwe onderhoorigen met geduld
schikken, denkende, dat gij zelf niet
vrij van gebreken zijt, hen in allen
omgang met liefde en zachtzinnigheid
bejegenen; als zij misdoen, niet grof
en onstuimig .tegen hen uitvaren. Gij
moet trachten, hen met een voorbeeld
in een deugdzaam leven voor te gaan.
Zegt nietwat raakt het mij, hoe zij
zich gedragen, als zij maar hun werk
verrichten. Denkt, dat gij wel degelijk
aan verantwoording wegens hen onder
worpen zijt. Waarom de H. Paulus
zegt: „Die voor zijn huisgezin geene
zorg draagt, heeft het geloof verzaakt,
is erger dan een heiden".
Liturgische Kalender.
Week van 25—31 Januari.
Zondag 25. 3e Zondag na Driekon.
Tijdeigen, Mis Adorate, 2e geb. St.
Paulus-Bekeering, 3e H. Petrus. Pref.
H. Driev.
Maandag 26. H. Policarpus.
Woensdag 28. H. Agnes 2e feest, 2e
geb. Deus, qui Salutis, 3e geb. voor
Kerk of Paus.
Vrijdag 30. H. Martina, 2e en 3e geb.
als Woensdag.
Zaterdag 31. Mis van de 4e Zondag
na Driekon. Tijdeigen, Adorate, 2e
geb. H. Petrus Nolascus. Credo.
Pref. H. Driev.
wij ook te spreken: Heer! indien het
U bchagelijk en mij dienstig en zalig
verleen mij genadiglijk uwe hulp.
3. Wanneer wij van God hulp en
bijstand verkregen hebben, dat wij
daarvoor onze schuldige dankbaarheid
aan God betoonen. De Zaligmaker
beval den melaatsche voor de ver
kregen genezing een dankoffer op te
dragen. Deze dankbaarheid is zoo een
schuldige plicht, zelfs voor iedere wel
daad, die wij van God ontvangen, dat
de Zaligmaker bij eene andere gele
genheid, toen Hij tien melaatschen ge
zuiverd had, waarvan er maar één
terugkeerde om God te danken, vroeg:
„Zijn er niet tien genezen Waar zijn
dan de negen overige gebfeven?"
Dat wij ook het schoone voorbeeld
van ootmoedigheid in den Verlosser
niet onopgemerkt laten voorbijgaan:
Zie toe, sprak Hij tot den melaatsche,
na het verrichte wonder, dat gij het
aan niemand zegt; om ons te leeren,
dat wij wegens eene of andere loffelijke
daad, geenen roem bij de menschen
zoeken; maar van al het goede, wat
wij verrichten, aan God de eer geven,
door wiens hulp en genade wij het
uitoefenen; waarbij ons ook tevens
wordt indachtig gemaakt, tot wien wij
ons vervoegen moeten, wanneer wij
ongelukkig in eene groote zonde (in
de geestelijke melaatschheid onzer ziel)
gevallen zijn; ga heen, vertoon u aan
den Priester, werd den melaatsche
bevolen.
Ook wij moeten, om van de geeste
lijke melaatschheid onzer ziel ontslagen
te worden, ons tot den Priester ver
voegen, die niet gelijk de Priester van
de oude wet, slechts getuigenis geeft
van de zuivering der melaatschheid,
insgelijks verklaring alleen doet van de
vergeving der zonden of zuivering der
geestelijke melaatschheid, maar die in
den naam van Jezes Christus de zon
daars, die met een rouwmoedig hart
oprecht hunne zonden belijden, in het
sacrament der biecht, werkelijk van
hunne zonden vrijspreekt en ontbindt,
ingevolde den last, door den Verlosser
gegevenOntvangt den H. Geest, wier
zonden gij vergeven zult hebben, dien
zijn ze vergeven, wier zonden gij be
houden zult hebben, die zijn behouden.
De hoofdman van ons Evangelie,
alhoewel een persoon van aanzien, was
tevens zeer bezorgd voor de genezing
van zijnen zieken knecht: |hij kwam
daarom zoo bereidvaardig tot Jezus,
om hulp en genezing voor hem te ver
zoeken. Uit het gesprek, hetwelk hij
met den Zaligmaker voerde, blijkt dui
delijk, dat in zijn huisgezin alles in
behoorlijke orde gesteld was. Zijne
KANTOORBOEKHANbEL
«F. fl. TULP
Langestr. 66 lo. Krommestr. TEL 326
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
Beelden.
Dat die Roomschen toch niet wijzer
n met hun beelden aanbidden, hoort
en wel eens. Zou men niet moeten
ggen: die Roomschen zullen toch
wel wijzer zijn, en geen beelden aan
bidden I
Kijkt eens in den Katholieken Cate
chismus, vraag 209.
„Het strijdt niet tegen het eerste
gebod, de beelden van Christus of van
de Heiligen te versieren, daarvoor
licht te branden of te bidden; want
de beelden vereeren wij Christus of
de Heiligen, die ons door de beelden
worden voorgesteld."
Duidelijker kan het niet. De Room
schen vereeren een beeld niet om het
beeld zelf, maar in het beeld vereeren
zij Christus of de Heiligen.
Maar de H Schrift dan In Exodus
20 staat
„Gij zult geen andere goden voor
Mijn aangezicht hebben; Gij zult u
geen gesneden beelden of gelijkenissen
maken etc."
Rekening houdend met den toestand
van de Joden in dien tijd, die zooda
nig inden afgodendienst leefden en zei!
veel neiging tot afgoderij hadden,
moet men hier toch lezen dat het ver
boden is beelden te maken om ze te
aanbidden als andere goden.
En dat dit geen uitvlucht is hier
voor is het bewijs, dat God zelf be
volen had beelden te maken var
Cherubs boven de Ark [op de wand
tapijten, runderen onder het wasch-
bekken.
En wat doet de mensch tegenwoor
dig zelf!
Men hecht een palmtak
portret onzer overledenen.
Ik heb zelf eens een protestantsche
dame een krans zien neerleggen voor
het standbeeld van Jan van Nassau
op Utrecht's domplein, en niemand
vond dat afgoderij. Als nu die dame
den Nassauer huldigen magalsvader-
landschen held met een krans, mag ik
toch wel een bloempje zetten voor het
standbeeld van Antonius van Padua
als godsdienstige held I Ik voor mij
vind Antonius van Padua veel ver-
eeringswaardiger dan Jan van Nassau.
Maar zoo iets is toch geen afgoderij
maatschappij
„Katholieke scholen bouwen"1 ver
zekerde één hunner.
„Neen", antwoordde de Paus.
„Veel kerken oprichten I" stelde een
tweede voor.
„Ook dat niet."
JDe opleiding van geestelijken be-
deren, waagde een derde.
„Neen, neen," antwoordde Pius X;
op 't oogenblik is het meest noodig,
dat in iedere parochie zich bevindt
een groep leeken, die door hun deugd
zaam leven een apostolaat uitoefenen.
Apostelen, leeken-apostelen, heeft
onze tijd noodig, apostelen, die door
het voorbeeld van een deugdzaam leven
de vurige christenen tot nog grooter
vurigheid; de lauwe christenen tot
trouwer plichtsbetrachting; de niet-
christenen tot het katholiek geloof
trekken.
Woorden wekken, voorbeelden trek
ken.
Waarom oefenen de eerste christe
nen, zelfs in tijden, dat zij zich bijna
moesten verbergen, toch op hun heiden-
sche omgeving zulk een machtigen
invloed uit? Omdat Christus' deugden
van hen uitstraalden naar buiten zóó
machtig, dat een ieder, in wiens hart
nog iets edels leefde, aangegrepen werd
door de overtuiging, dat daar meer
was dan louter menschenwerk. Die
heerlijke voorbeelden van liefde, toe
wijding, zachtmoedigheid, zelfbeheer-
sching, rechtvaardigheid, zuiverheid
verdreven alle vooroordeelen, sneden
alle uitvluchten af. Ja, dóór moest de
waarheid heerschen; dèèr de kracht
te vinden zijn de waarheid te beleven.
Wat weerhoudt in onzen tijd nog
zoovelen van godsdienst? Het is de
onverschilligheid van zoovele chris
tenen I
^'oorbeelden moeten ze zien.
In boeken of brochures lezen zij, in
de conferenties en preeken hooren zij
woorden, die wekkenmaar er moeten
voorbeelden zijn, die trekken. Voor
beelden van reinen levenswandel, voor
beelden van Christus' deugden, die
hun ontegenzeggelijk bewijzen, dat de
Godmensch voortleeft in de Kerk en
in haar ledendie hun tegelijk toonen,
dat met Gods genade de Evangelie
leer praktisch uitvoerbaar is.
In ons doen en laten, in handel
wandel, in ons werk en bij vermaak;
kleeding, in omgang, in onze woor-
i, in ons leven thuis en buiten,
moeten we zorgen, dat we het woord
van onzen Meester kunnen nazeggen:
„Ik heb u een voorbeeld gegeven, op
dat gij zoudt doen, wat ik gedaan heb."
Vooral wanneer het komt van-hooger,
of wanneer zij, die boven anderen staan
en meer dan anderen schitteren in de
maatschappij, door hun leven een waar
stuk christendom toonen, moet dit nood
zakelijk ten goede werken op allen.
W. B.
Het voorbeeld.
Paus Pius X z.g. vroeg eens aan
zijn Kardinalen:
„Wat, denkt ge, hebben we thans
het meest noodig voor het heil der
en nuchter te blijven in een voort
durende verkommering van het lichaam
en ook van den geest En men laat
zich meezeulen.
Onverantwoordelijk, is die revoluti-
onnaire propaganda, ongetwijfeld.
Maar er zijn meer onverantwoorde
lijke dingen. k'
Daar is opgehitst tot produceeren,
in het wilde weg produceeren, als er
maar voor 't oogenblik winst mee te
behalen was.
Er is met succes gepleit voor vrij
heid in den dollen ren naar al meer
bezit, al meer rijkdom.
Er zijn hymnen aangeheven op het vrije
spej der economische krachten, die
welvaart voor allen en alles het beste
zouden verzekeren.
nu tracht men te troosten met
de verzekering, dat dit alles wel zal
uitzieken, dat men niets moet forceeren,
dat de terugkeer naar een lager niveau
van loonen en prijzen natuurlijk een
beetje hortend gaat, maar op den duur
wel weer orde en welvaart zal terug
brengen.
In ons land is de toestand, in ver-
ilijking met andere landen, nog be
trekkelijk goed. Elders zijn de revolu-
tionnaire gevaren meer dreigend.
In het Roergebied wisten de com
munisten een paar dagen lang de
mijnindustrie te desorganiseeren, dwars
het advies der vakbondsbestu-
jn. Morgen) begint men weer
elders. Zoo tracht men ellende en
wanhoop te organiseeren, een stem
ming te kweeken, waaruit tenslotte
een oorlog kan groeien.
neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZEHAAR
0 KANTOORBOEKHANDEL 0
LANSESTRflftT 84 TEL. 528
Binnenland
Relletles.
Het ophitsen tot relletjes is de slecht
ste dienst, welken men den werkloozen
kan bewijzen. Dat ophitsingswerk ge
schiedt ook meest door menschen, die
zelf in bewondering het Russische
experiment aanstaren, dat ordemaat
regelen inhoudt van heel wat drastischer
aard dan een slag met een politie-
gummiknuppel of een sabelhouw.
Voor hen, die regelmatig werk heb
ben en brood, is het gemakkelijk te
smalen op de onverstandigen, die zich
tot relletjes laten ophitsen. Doch men
moet maar eens probeeren de men
taliteit te benaderen van hen, die door
de omstandigheden uit hun werk en
hun broodwinning zijn gedrongen.
Zeker, er zijn steunregelingen, in vele
gemeenten zijn ze zelf behoorlijk. Er
is ook soms af te geven op een.categorie
der beroepswerkloozen, die 't stem
pelen 'n baantje naar hun hart vinden.
Menschen, die graag met niets doen
geld willen verdienen vindt men echter
in alle standen, dus ook onder de
arbeiders. Maar het deel der werkloozen
is triestige misère, wanhopig worstelen
der gedachten met de leegte der dagen,
die door gedwongen niets-doen wor
den gevuld.
En dan komt de revolutionnaire
propaganda. Brutaal wordt zebedreven.
Het is opgelegde demagogie. Met de
woorden „honger" en „ellende", „on
derdrukking" en „uitzuiging" wordt
gegoocheld. Een verstandig, nuchter
mensch heeft het onmiddellijk „door".
Maar het is heel moeilijk verstandig
GEWETENSVRIJHEID VAN
SOCIALISTEN.
Men schrijft uit Brussel aan de anti-
v. „Standaard", Amsterdam:
Het gebeurde te Sint Pieters Jette,
een der Vlaamsche voorsteden van
Brussel. Socialisten en liberalen heb
ben juist één stem meer in den ge
meenteraad dan de Kathol. De laatsten
dienden een voorstel in om ook de
Roomsche scholen te doen profiteeren
van de gemeentelijke subsidie. Een
gansch zeer billijke zaak natuurlijk,
omdat allen gelijkelijk meebetalen in
de belasting.
Het gerucht liep, dat zich onder de
socialistische gemeenteraadsleden er
een bevond, die, ondanks het verbod
van de partij, vóór de subsidie zou
stemmen.
Een zeer groote menigte socialisten
wachtte buiten de beslissing van den
raad af. De vergadering duurde tot het
middernachtelijk uur en... het voor
stel werd aangenomen, dank zij den
socialist Tempels, die zichzelf dorst
zijn. Groote ergernis onder de belege
raars. De woorden „verrader" en „af
vallige" waren niet van de lucht. Hoe
wel Tempels bij het verlaten van hel
stadhuis door de politie werd begeleid,
werd hij zoodanig bedreigd en uitge
jouwd, dat hij naar het politiebureau
moest terugkeeren, vanwaar hij eerst
later met een auto kon vertrekken,
onder het gejoel van een nog grootere
volksmassa.
Buitengewoon leerzaam is deze his
torie voor zielen, die in hun onnoo-
zelheid mochten meenen, dat hetsocia-j
lisme gewetensvrijheid waarborgt.
BOND VAN R. K. KIEZERS IN DEN
RIJKSKIESKRING UTRECHT.
Zaterdag 31 Januari, 's morgens om
half tien, vergadert deze bond in het
gebouw voor Kunsten en Wetenschap
pen aan de Mariaplaats te Utrecht.
Behalve de jaarverslagen komt o.m.
aan de orde de benoeming van vier en
zeven leden van het College v. Advies.
DE HUWELIJKSENCYCLIEK.
Het hoofdbestuur van den Ned. R.K.
Bond voor Groote Gezinnen heeft aan
Z. H. Paus Pius XI het volgende tele
gram gezonden:
Het hoofdbestuur en de leden van
den Nederlandschen R. K. Bond voor
Groote Gezinnen, vertegenwoordigend
15.000 katholieke gezinnen van Neder
land, diep getroffen door de ernstige
bezorgdheid en heilige wijsheid, die
Uwe Heiligheid de Encycliek „Casti
Connubii" hebben ingegeven, vol kin
derlijke dankbaarheid voor het kostbare
onderricht dat alle christelijk-gehuwden
in die schoone regelen zullen vinden
en voor de hooge aanmoediging, die
Uwe Heiligheid geeft aan al diegenen
die zich hebben gewijd aan de verde
diging van het gezin, bieden eerbiedig
aan hun gemeenschappelijken Vader
de betuiging aan van hun diepe erken
telijkheid en van hun onwankelbare
trouw aan de katholieke leer van het
huwelijk en van hunne gevoelens van
onderwerping en aanhankelijkheid aan
den Heiligen Stoel.
Van Meegeren, voorzitter.
ZORG VOOR EEN BRIEVENBUS IN
UW DEUR!
Bij de bestelling der briefpost
wordt veel hinder en vertraging on
dervonden, doordat aan meerdere
woningen geen brievenbus aanwezig is.
Beleefd wordt verzocht, indien mo
gelijk een van de straatzijde gemak
kelijk te bereiken huisbrievenbus te
willen doen aanbrengen, dan wel een
eenvoudige klep aan de deur, waar
door de correspondentie gestoken kan
worden.
BEKENDMAKING.
De Gedeputeerde Staten van de
provincie Utrecht maken bekend, dat
het nieuw aangelegde gedeelte van den
provincialen weg van Soestdijk naar
Bilthoven door het landgoed Pijnen
burg onder Baarn voor het verkeer is
opengesteld, in verband waarmede de
oude weggedeelten ter plaatse aan het
openbaar verkeer zijn onttrokken.
HOOG WATER.
Tengevolge van den storm uit het
Westen is de Eem weer buiten haar
oevers getreden. De geheele polder
staat weer blank, 't Is wel een mooi
gezicht, die groote watervlakte met
zoo hier en daar een eiland, waarop
een boerderij ligt.
RIJWIELPAD.
Het Bestuur der Rfiwielpadvereeni-
ging „Gooi- en Eemland" is voorne
mens een rijwielpad te doen aanleggen
langs den Lagen Vuurschenweg vanaf
de Lage Vuursche tot het pad naar
Hilversum, bij paddestoel 38.3
Het ontworpen rijwielpad vormt de
kortste verbinding tusschen Hilversum
en de Lage Vuursche en loopt door
een mooie boschrijke streek.
De A.N.W.B. heeft in de aanleg-
kosten een bijdrage van f400 toege
zegd.
BELEMMERING.
Er verscheen een decreet van den
president van de Fransche Republiek,
waarin nieuwe voorwaarden gesteld
worden voor den invoer van geslachte
varkens. Alle invoeren moeten voor
taan vergezeld zijn van een gezond
heidscertificaat, afgegeven door een
Rijksveearts waarin met name ver
klaard wordt, dat het onderzochte dier
vrij is van trichinen. Ditzelfde geldt
voor alle andere invoeren van gezou
ten varkenvleesch en rauwe worst
soorten van allerlei aard.
Op grond van deze nieuwe bepa
lingen is een wagon geslachte varkens
uit Nederland, als niet voldoende aan
de gestelde eischen teruggezonden.
BURGERLIJKE STAND VAN BAARN.
Geboren: Aaltje Johanna, d. v. J.
jn Oostrum en F. ljpma Jan, z.
v. F. A. van der Sluijs en B. C. van
der Linden Adriana Anni, d. v. D.
A. Stor en A. van Schaffelaar Evert,
z. v. A. Rebel en A. van der Vuurst
Evert, z. v. E. van de Kemp en
G. Hoofdjes Joannes, z. v. L. La-
seur en D. Groenesteijn Tjitske
Baukje, d. v. J. Zandvoort en A. Boe
lens. Ondertrouwd: M. Noothoven van
Goor en A. C. Willeumier W Astro
en L. Brunet de Rochebrune. Overl.:
Gijsberta Kamphorst, 85 jaar, weduwe
van H. L. van der Woord Hendrika
Margaretha Stronk, 87 jaar Martinus
Adriaan Vriesendorp, 65 jaar, gehuwd
met H. A. Roodenburg.