Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
VULPENHOUDER
Koopt uw ScfafjifouGiiino
De €embode
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch Jk M A AAA a| Meertenken 26 cent per read. BOMteiarievm
ls"ÏS I I vTl 1%/R-»-*«
r^tmnwn, oen een nienw kwartaal. Prijs IT j IX 11» I II II MW tterm, Adoertentièn owden Dineda, m Fr#dog
Ver 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort/1.10 W Wf W IT fc IT Mr S uur in Am morjoi tijn betergd.
Kantoor on Drokkerll Lnngegrncht 28 to Amersfoort - Telefoon SM ffisagrfa Verschijnt olken Dinsdag- an Vrl|dagm!ddag Post-giro no. 44234
Vier en veertigste Jaargang SEqBW Vrijdag 30 Jan. 1931 - No. 87
De ware strijder voor de vrijheid is
niet hij, die het luidst schreeuwt wan
neer hij weet dat zijn rug gedekt is,
maar hij, die zich verzet tegen elke
soort van dwingelandij, niet slechts tegen
de weinig talrijke despoten, maar vooral
tegen de alomtegenwoordige macht der
menigte, van de volksgunst, van de
openbare meening, van de dagbladen,
van de een of andere letterkundige bent.
Epistel en Evantfelle.
Zondag genoemd Septuagesima.
Les uit den eersten brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinthiërs:
IX, 24X, 5.
Broeders! Weet gij niet, dat zij die
in de renbaan loopen, wel allen loopen.
maar dat één den prijs ontvangt? Loopt
gij zóó, dat gij dien behalen moogt.
leder kampstrijder nu onthoudt zich
van alles; en zij nog wel om eene
vergankelijke kroon te verwerven, wij
echter om eene onvergankelijke. Ik dan
loop alzóó, niet als in het onzekere;
ik kamp alzóó, niet als in de lucht
slaandemaar ik tuchtig mijn lichaam
en breng het tot dienstbaarheid, opdat
ik soms niet, na anderen gepredikt te
hebben, zelf verworpen worde.
Want ik wil niet, dat het u onbe
kend zij, broeders! dat onze vaders
allen onder de wolk zijn geweest, en
allen de zee zijn doorgegaan, en allen
in Mozes gedoopt zijn geworden in de
w>lk en in de zee, en allen dezelfde
geestelijke spijs hebben gegeten, en
allen denzelfden geestelijken drank
hebben gedronken; (zij toch dronken
van eene geestelijke, hen volgende
steenrots; de steenrots nu was Chris
tus) maar niet in het meerendeel van
hen heeft God welbehagen gehad.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheüs; XX, 1—16.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen deze gelijkenis: Het Rijk der
hemelen is gelijk aan een huisvader,
die vroeg in den morgen uitging om
arbeiders voor zijnen wijngaard te
huren. Nadat hij nu met de arbeiders
was overeengekomen voor één tienling
daags, zond hij hen in zijnen wijngaard.
En toen hij omtrent het derde uur uit
ging, zag hij anderen op de markt
ledig slaan en zeide hun: Gaat ook
gij in mijnen wijngaard, en ik zal u
geven wat billijk is. En deze gingen.
Andermaal ging hij uit omtrent het
zesde en het negende uur en deed
insgelijks. En omtrent het elfde uur
ging hij uit en vond anderen staan en
zeide hunWaarom staat gij hier den
ganschen dag ledig? Zij zeiden tot
hemOmdat niemand ons gehuurd
heeft. Hij zeide hun: Gaat ook gij in
mijnen wijngaard.
Toen het nu avond geworden was,
zeide de heer des wijngaards tot zijnen
opzichterRoep de werklieden en geef
hun hei loon, beginnend van de laat-
sten tot de eersten. Toen dan zij kwa
men, die omtrent het elfde uur ge
komen waren, ontvingen zij ieder één
tienling. Als nu ook de eersten kwamen,
meenden deze dat zij meer zouden
ontvangen; echter ontvingen ook zij
ieder één tienling. En dien aannemend,
morden zij tegen den huisvader, zeg
gende: Deze laalsten hebben één uur
gearbeid, en gij hebt hen gelijk gesteld
met ons, die den last van den dag en
de hitte gedragen hebben. Doch hij
antwoordde en zeide tot een hunner:
Vriend! ik doe u geen onrecht. Zijl
gij niet voor één tienling met mij over
eengekomen? Neem wat het uwe is
en ga heen! ik wil aan dezen laatste
evenveel geven als aan u. Of staat het
mij niet vrij te doen wat ik wil? Is
uw oog boos, omdat ik goed ben?
Aldus zullen de laatsten eersten, en
de eersten laatsten zijn. Velen toch
zijn geroepen, maar weinigen uitver
koren.
Liturgische Kalender.
Week van 1—7 Februari.
Zondag 1. Septuagesima, Tijdeigen,
Mis Circumderunt zonder Gloria, 2e
geb. H. Ignatius, Pref. H. Driev.
Maandag 2. Maria Lichtmis, Feest
eigen, Credo, Pref. v. Kerstmis.
Dinsdag 3. H. Blasius, 2e geb. A
cunctis, 3e naar keuze.
Woensdag 4. H. Andreas Corsini.
Donderdag 5. H. Agatha.
Vrijdag 6. H. Titus, 2e geb. H. Do
rothea, 3e voor den Paus.
Zaterdag 7. H. Romualdus.
Evangelieverklaring.
Zondag Septuagesima..
In deze gelijkenis hebben we twee
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
Inruilen van Instromenten tegen
zeer hooge prijzen.
punten te onderscheiden: lo. de roe
ping van de werklieden in den wijn
gaard; 2o. de uitbetaling van het loon.
De Zaligmaker verhaal! ons in 't
eerste gedeelte, hoe de huisheer op
verschillende uren van den dag uit
gaat naar het marktplein en daar ar
beiders huurt om te arbeiden in zijn
wijngaard. Ze komen overeen één tien
ling loon te zullen ontvangen. In dit
gedeelte van den parabel wijst ons
Jezus op het groote geheim der uit
verkiezing. De verschillende uren van
de dag, waarop de arbeiders geroepen
worden, duidt op de verschillende leef
tijden, waarop God de Zijnen roept.
Sommigen arbeiden in Gods wijngaard
sinds hun prille jeugd, anderen geven
aan Gods roepstem gehoor op lateren
leeftijd, wederom anderen worden eerst
in hun laatste levensjaren door Gods
genade getroffen. We zien dit heden
ten dage, en de geschiedenis der Kerk
toont het op iedere bladzijde: mannen
en vrouwen die God gediend hebben
sinds de kinderjaren, heiligen die eerst
aan de wereld hebben toebehoord, zon
daars die ten slotte op het sterfbed tot
inkeer gekomen zijn. De leiding van
Gods voorzienigheid in het groote
mysterie der uitverkiezing! Reden voor
ons om nooit over ons zeiven of over
anderen ie wanhopen. Ook ter elfder
ure kan God nog met zijn genade
den zondaar treffen en tot bekeering
brengen.
Als tweede punt komt dan de uit
betaling van het loon. Krachtens over
eenkomst ontvangen ze allen één tien
ling, dus hetzelfde loon. Dit is echter
ntet naar den zin van de arbeiders,
die den geheelen dag gearbeid hebben
en de hitte en last van den dag ge
dragen hebben. Als zij bij de uitbe
taling zien dat de laatsten één tienling
ontvangen, meenen ze méér te zullen
ontvangen dan zij en als dit niet ge
beurt zijn ze teleur gesteld. Doch ten
onrechte, gelijk de huisvader hun ook
antwoordt. Zij zijn overeengekomen
voor één tienling een dag te zullen
arbeiden en hun geschiedt derhalve
geen onrecht als de huisheer uit louter
goedheid en vrijgevigheid ook aan de
anderen eenzelfde loon uitbetaalt. Wel
moet dit voor deze anderen een reden
zijn van groote dankbaarheid.
De tienling nu, die aan het einde
van den dag als loon wordt uitbetaald,
is het beeld van het Eeuwig Leven,
dat de mensch aan het eind van zijn
aardsche bestaan ontvangen zal als
loon voor zijn arbeid in het Rijk van
God.
Dat Eeuwig Leven zal gegeven wor
den aan allen, die aan Gods roepstem
beantwoorden, ook aan hen, die gelijk
de goede moordenaar reeds te sterv en
liggen. Dit zij voor de rechtvaardigen,
die geheel hun leven God gediend
hebben, geen reden tot morren: im
mers hun geschiedt daardoor geen
onrecht, maar dit zij voor allen een
reden tot verheerlijking van Gods goed
heid en vrijgevigheid, en voor de zon
daars een reden tot bekeering. Ja! het
is voor den mensch, zoolang hij leeft,
nooit te laat. Altijd, op welk tijdstip
van het leven die bekeering ook moge
plaats hebben, zal hij Christus' belotte
deelachtig worden: „et vitam aeter-
nam possedebitis, gij zult het eeuwig
leven bezitten".
Kinderen des tijdp.
Door Ant. v. d. AMSTEL.
Vraag 266.
Wat is lasteren
Lasteren is van iemand iets kwaads
vertellen, dat niet waar is, of het
kwaad, dat waar is, vergroolen.
Vraag 268.
Wat moeten wij doen wanneer wij
iemand in zijne tijdelijke goederen of
in zijn goeden naam onrechtvaardig
benadeeld hebben?
Wanneer wij iemand in zijne tijde
lijke goederen of in zijn goeden naam
onrechtvaardig benadeeld hebben,
moeten wij het nadeel zoodra en zoo
goed mogelijk herstellenanders wordt
de zonde niet vergeven.
Nu is het maar het beste dat ieder-
KANTOORBOEKHANDEL
mf. fl. TULPgB
Lingestr. 65 to. Krommostr. - TEL. 326
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
een en in het bijzonder de dames die
veel tijd hebben en zoo hier en daar
op visite gaan. het bovenstaande uit
knippen en op de spiegel plakken,
dan kan men het nog eens lezen, als
zij voor de spiegel staan, om een tikje
aan het hoedje te geven, het donsje
over het neusje halen of probeeren
een weerbarstig lokje op een bepaalde
wijze uit het hoedje te voorschijn te
doen komen.
Er is geen kwaad, dat zoo inge
kankerd is als lasteren en kwaad
spreken.
Altijd heeft men het kwaad van
lasteren en kwaadspreken veroordeeld,
steeds en zonder eenige genade, de
grootste straffen heeft men er over
uitgesproken. En nergens vindt men
een plaats waarin 't wordt veront
schuldigd.
En hoe spreekt Christus Zelf dan
over die personen, over wie gebabbeld
wordt, die zoogenaamde zondaars?
Met liefde praat Hij er van. Bijv. de
overspelige vrouw„Wie uwer zonder
zonde is werpe den eersten steen".
Christus is gekomen voor de zon
daars. Als de goede herder, liet Hij
de geheele kudde achter om een ver
dwaald schaap te zoeken. „Komt allen
tot mij die belast en beladen zijl".
En zoo kunt u overal zoeken, maar
steeds spreekt Christus met liefde over
de zondaars. Maar steeds is Hij ver
bolgen, wanneer het gaat om lasteraars
en kwaadsprekers.
Het is altijd veroordeeld geweest en
kwaad van den evenaasten bekend te
maken dat niet bekend is.
Meent gij misschien dat uw Engel
bewaarder u een goede aanteekening
zal geven, wanneer gij iels van iemand
schijnt te weten en ge brengt dat over?
Meestal is het nog een zaak van „ge
hebt de klok hooren luiden, maar weet
niet waar de klepel hangt." Uw ge
weten zegt wel, dat ge hier iets doet,
wat niet in orde is, maar dat tracht
ge in slaap te wiegen, door te zeggen
dat ge u verplicht acht om een ander
te waarschuwen, maar ge bewijst zelf
hoe armoedig uw verontschuldiging is,
doordat ge verbiedt, dat uw naam ge
noemd wordt, absoluut niet!
Geachte lasterende, hebt ge nu ooit
wel bij u zelf overwogen, of het eens
alles waar is wat ge zegt? Hebt ge
ooit wel eens nagedacht wat de ge
volgen kunnen zijn van uw vriend
schappelijke raadgevingen? Hoe een
ander een praatje weer aandikt en ver
der vertelt? Het slachtoffer zelf weet
meestal van die praatjes niet af; kan
zich niet verdedigen, weet niet eens
tegen wie hij zich moet verdedigen,
want uw naam mag voor geen geld
ter wereld genoemd worden.
Ik zal hier maar niets zeggen hoe
zoo nu en dan praatjes over onze
geestelijken in omloop gebracht worden.
Dat is meer dan treurig. Als een geeste
lijke bijvoorbeeld een heel goede kennis
op straat gedag zegt, of maar even
slaat te praten, dan kijken al drie
hoofden om en wordt de laster-molen
al op gang gebracht. Verder zwijg ik
hierover.
Laat ik nu eens aannemen dat iemand
in zijn leven iets gedaan heeft dat niet
geheelmin orde is, durft gij dan de eerste
steen werpen?
Ik zou u wel willen uitnoodigen om
de wanden van de biechtstoel eens te
vragen, hoeveel uitgeschreid leed er
verborgen ligt achter een zoogenaamde
misstap, hoe het komt dat die man
een dronkaard is geworden, wat de
oorzaak is dat die vrouw den verkeer
den weg is opgegaan. Kunnen er geen
huiselijke omstandigheden zijn, kan een
huwelijksleven soms niet zoodanig zijn,
hoe zoo'n val, hoewel nooit goed te
praten, dan toch|te begrijpen is?
Hoeveel uitgeschreid leed ligt er niet
verborgen als zij of hij zich herstelt,
daartoe als het ware zijn gevoelsleven
vermoordt en dan komt gij met uw
priemende tong, die wonde weer open
halen. Waar een priester slechts woor
den van bemoediging en opbeuring
wist te vinden, daar komt een lasteraar
met steenen aandragen.
Ik spreek hier alleen van werkelijk
geschied kwaad. Als dit al zoo erg
is wat moet er dan gezegdAvorden
vin het spreken van kwaad dat niet
geschied is. Hier past slechts een ding,
namelijk de namen van die personen
zooveel mogelijk bekend te maken en
wanneer men u iets zegt onder die
strikte geheimhouding, weiger die ge
heimhouding en haast u het slacht
offer met de praatjes bekend te maken.
Misschien kan op deze wijze de laster
praat bestreden worden.
Over Rusland.
Het soc.-democ. lid van de Eerste
Kamer, Henri Polak, is door zijn partij
genoot Nathans uitgenoodigd met hem
naar Rusland te gaan, om eens te kijken
hoe het daar nu toch eigenlijk is ge
steld, en iemand heeft in de krant
reeds gevraagd, hoeveel zulk een snoep
reisje hem zou kunnen kosten.
„Al zou ik geld toe krijgen, ik ging
er niet heen", antwoordt de heer Polak
thans in „Het Volk":
Ten eerste omdat het malligheid is,
zich te verbeelden, dat men in een paar
weken ook maar iets van beteekenis
zou kunnen te weten komen omtrent
de toestanden op velerlei gebied in
een reusachtig land. van welks taal
men tittel noch jota kent en waar het
overigens niet zou baten als men haar
wil kende, omdat toch niemand iels
zou durven zeggen, dat den heerschers
onwelgevallig zou kunnen zijn. Ten
tweede, omdat ik er geen zin in heb
mij te laten bedotten door vertooningen
van allerlei fraais, dat vermoedelijk ten
gerieve van buitenlandsche bezoekers
ggsticht werd en in stand gehouden
wordt. Ten derde, omdat ik bitter
weinig opgewektheid gevoel tot een
bezoek aan een land, door een tyran
en zijn satellieten geregeerd, waar alle
vrijheid gedood is, waar niemand vrije
lijk zich mag uiten, waar alle bladen
regeeringsorganen zijn, waar geen op
positie wordt geduld, waar men om
ringd is door spionnen, waar geen'
mensch veilig is voor zijn medeburger,
waar een gruwelijke instelling als de
Gepoe sluipt en moordt naar willekeur,
waar de rechtspraak comedievertooning
en propagandamiddel is, waar men
mijn partijgenooten vervolgt, verbant,
kerkert, martelt en vermoordt, waar
hun, die den dictator niet naar de
oogen zien, de keuze wordt gelaten
tusschen laffe, natuurlijk volkomen on
oprechte erkenning van fouten of lang-
zamen of onmiddellijken dood.
Neen, ik ga niet met Nathans mee.
Oók niet, omdat ik het geheel oneens
ben met de stelling, waarmede hij zijne
uitnoodiging inleidt, deze namelijk, dat
„met het slagen of falen (van „wat in
Sovjet-Rusland gebeurt") het lot van
de geheele arbeiders-beweging ten
nauwste verbonden" is tenzij hij
bedoelt, dat met het falen deze bewe
ging gediend zou zijn, hetgeen Nathans
echter stellig niet bedoelt. Naar mijn
meening heeft het Russische commu
nisme, en hetgeen er de uitwassen van
zijn in andere landen, aan de arbeiders
beweging onnoemelijk nadeel berok
kend, nadeel van allerlei aard en in
allerlei vormen. -
De reis is bovendien overbodig.
Want wij weten wel wat Nathans na
zijn terugkeer zal te vertellen hebben.
Het staat te lezen in de rapporten van
al de uit half-communisten bestaande
groepen arbeiders en intellectueelen,
die sinds 1919 zich in Rusland met
genoegen hebben laten verlakken. De
vrager naar de reiskosten kan zich de
uitgave dan ook besparen. Met een
paar gulden voor aanschaffing van een
dier boeken is hij klaar.
Kerknieuws.
AARTSBISDOM UTRECHT.
Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht
heeft oen weleerw. heer L. J. de Wit
belast met het treffen van voorbe
reidende maatregelen tot de oprichting
van een nieuwe parochie te Hilversum
onder de bestaande parochie van den
H. Vitus.
Voorts heeft Z. D. H. den weleerw.
kapelaan A. F. J. M. de Wit te Arnhem
belast met het treffen van voorbe
reidende maatregelen tot de oprichting
van een nieuwe parochie te Zwolle
onder de bestaamde parochie van O.
L. Vrouw.
Binnenland
BEVORDERING VAN DE
NEDERLANDSCHE NIJVERHEID.
Alle Nederlanders worden opgewekt
zooveel mogelijk opdrachten aan de
Nederlandsche Nijverheid ten deel te
doen vallen.
De aandacht wordt gevestigd op het
groote belang dat zal worden gediend
indien in deze moeilijke tijden niet
alleen zoo weinig mogelijk tot ontslag
van personeel wordt overgegaan, doch
daarnaast beproefd wordt zooveel mo
gelijk arbeidsgelegenheid te vinden
opdat meerdere werknemers te werk
gesteld kunnen worden."
Tevens verdient het ten zeerste aan
beveling dat alvorens tot het plaatsen
van orders in het buitenland wordt
overgegaan, de Rijkscommissie Werk
verruiming (Kloveniersburgwal 70
Amsterdam) in de gelegenheid wordt
gesteld haar gevoelens ter zake te doen
kennen.
VERKIEZING VOOR DE
PROVINCIALE STATEN IN DE
PROVINCIE UTRECHT.
Gedeputeerde Staten der provincie
Utrecht hebben besloten te benoemen
bij het hoofdstembureau ter verkiezing
van de leden der Provinciale Staten
in Kieskring II der provincie Utrecht:
Tot leden:
J. J. Thien, wethouder der gemeente
Amersfoort;
Mr. L. Stadig, lid van den gemeente
raad van Amersfoort;
J. Overeem, lid van den gemeente
raad van Amersfoort;
Mr. Schuitemaker, kapitein der
Infanterie te Amersfoort.
Tot plaatsvervangende leden:
B. Noordewier, lid van den gemeente
raad van Amersfoort;
Mr. joh. H. Scheurer, secretaris van
de Kamer van Koophandel;
Mr. A. E. Th. Kooien, advocaat en
procureur te Amersfoort;
KAMER VAN KOOPHANDEL.
In de vergadering van de Kamer van
Koophandel voor de Geldersche Vallei
sprak de voorzitter een nieuwjaarsrede
uit, waarin hij het betreurde, dat de
verbinding van Amsterdam met den
Boven-Rijn niet zal loopen door de
Vallei, maar elders, buiten dit gewest.
Hij was van meening, dat er geijverd
dient te worden voor een spoedige
tot stand koming van een kanaal door
de Geldersche Vallei.
Tot algemeen voorzitter werd her
benoemd H. Cozijnsen, tot voorzitter
der afd. Grootbedrijf de heer J. van
Schuppen en tot voorzitter der afd.
Kleinbedrijf de heer B. Kramer.
WAARSCHUWING.
Waar het wetsonderwerp op de
verhooging van den Gedistilleerdaccijns
ook door de Eerste Kamer der Staten
Generaal is aangenomen, treedt deze
wet Zondag 1 Februari a.s. in werking.
De aandacht wordt er op gevestigd
dat alle personen welke op dien datum
meer dan 100 Liter gedistilleerd on
geacht de sterkte in voorraad hebben
(of naar wier pand op dien datum
gedistilleerd in vervoer is in zoodanige
hoeveelheid, dat de vervoerde partij
met den voorraad op 1 Februari te
zamen meer dan 100 Liter vormt) in
het algemeen uiterlijk Maandag 2 Feb.
e.k. van der. aanwezigen voorraad een
schriftelijke aangifte ten kantore van
den ontvanger der accijnzen hebben
in te dienen. De ambtenaren verstrekken
dienaangaande verder alle inlichtingen.
RIJKSTELEFOON.
Baarn en Soest.
No. Nieuwe aansluitingen.
219 J. CSchölvink, Hertog Hendrikl.4
757 C. Schothorst, Verl. Dalweg 18
Melkinr., boter, kaas, eieren
Gemeente Soest.
2120 J. C. A. Batenburg, sec., Wilhel-
minalaan 65
2137 A. v. d. Bremer, Pension, Korte
Bergstraat 7
760 L. Limburg, Tandheelkundig
Labatorium, geopend van 9—5.
Eemnesserweg 6.
761 P. Kooy, Rijwielhandelaar, Dijk
weg 46
763 Stempvoor, Heemskerklaan 4.
2109 Eerste IJmuider Vischhande! van
Weedestraat 44.
of na««nt Mn «bonnoment voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZEDAAR
B KANTOORBOEKHANDEL Qj
lftN6ESTfMWT 84 TEL 528
Amersfoort
UITSPRAKEN KANTONGERECHT
DronkenschapCh. v. M. Den Haag
f 10 of 5 d.J. L. Amersfoort 3 weken
hecht.; O. R. Baam f 15 of 10 d.;
A. E. J. K. Apeldoorn f25 of 10 d.
Leerplichtwet: C. B. Barneveld f10
of 5 d.; A. V. Barneveld f3 of 2 d.;
H. D. Amersfoort f5 of 2 d.; P.J.W.
Amersfoort f 7.50 of 3 d.H. B. Bun
schoten f 20 of 10 d.J. v. d. L. Leus
den f25 of 10 d.
Trekdier onbeheerd latenJ. H Hoe
velaken f 3 of 1 d.G. P. Hoevelaken
f2 of 1 d.
IJkwetA. v. d. H. Soest f 1 of 1 d.;
N. J. v. W. id.; O. G. J. A. id.;S.P.
id.; J. D. L. Z. den Helder id., allen
met verbeurd, van maat of gewicht.
Beschermde vogels met lijm vangen
J. W. Amersfoort f4 of 2 d.
ArbeidswetJ. B. Baarn f5 of 2 d.
P. J. v. H. Amersfoort f 10 of 5 d.
in een bereidingszaak voor boter
andere vetten aanwezig hebbenG. de
V. Amersfoort f 10 of 5 d.
Straatschenderij: P. G. D. Spaken
burg f 15 of 10 d.
Zonder vergunning sterken drank in
het klein verkoopenH, v. d. B. Amers
foort f 25 of 10 d.
Zonder verlof bier verkoopenK. v.
E. Maarn f50 of 20 d.
Wielrijden zonder lichtH. L. v. D.
Soest f5 of 2 d.; H. W. Soesterberg
ld.N. M. Voskuilen id.O. W. Amers
foort id.; L. W. de W. Amersfoortf2
of 1 d.R. de V. Amersfoort f 3 of 1 d.
Per rijwiel links uitwijkenT. L. H.
Amersfoort f3 of I d.
Met motor idemG. H. T. Barne
veld f5 of 3 d.
Wielrijden in beschonken toestand:
G. S. Soest f 10 of 5 d.J. H. Hoog
land f20 of 10 d.; B. B. Amersfoort
f25 of 10 d.
Motorrijden zonder spiegel: W. H.
Amersfoort f5 of 2 d.; H. V. id.
Barneveld
Een leerling der Julianaschool alhier
heeft tijdens het speelkwartiertje een
10-jarigen anderen leerling, al spelende,
zoo ernstig met een mes in de zijde
gestoken dat aanstonds geneeskundige
hulp moest worden ingeroepen."
De kippendiefstallen zijn in deze
omgeving weer aan de orde van den
nacht. Zoo zijn van de landbouwers
J. v. Z., A. C. en J. K., te Kallenbroek,
in eenen nacht niet minder dan 100
hennen spoorloos verdwenen.
Soest
Er reed een'vrachtauto in deBirkt-
straat komende van Hoogland en
waarin gezeten waren N. van L en
zijn broeder. In groote vaart kwam
een luxe auto den vrachtauto achterop,
die nog wilde passeeren voordat een
tegenkomer ter plaatse was. Dit ge
lukte niet heelemaal, de vrachtauto
werd geraakt en een zestal meters
meegesleurd, waarna deze in de sloot
terecht kwam. De vrachtauto werd
totaal vernield. Wonder boven wonder
kwamen de beide inzittenden er zon
der letsel af. De bestuurder van den
luxe auto reed zonder zich ergens om
te bekommeren door.
BURGERLIJKE STAND
Van 22 tot 28 Januari 1931.
Geboren: 20. Pouwlona Geeltje, d.
v. G. A. Maris en N. Roorda,
Soesterbergschestraat 1.
20. Hendrika Aagje, d. v. B. D. A.
Looman en J. Maassen, Koninginnel. 136.
24. Cornelia Johanna, d. v. P. B.
RademakerenC-A. Brouwer, Laanstr. 15
24. Johanna Wilhelmina, d. v. J. W.
de Rijk en J. B. Sukkel, Klein Engen-
daalweg 7.
26. Petrus Gerardus, z. v. W. Hil-
horst en G. van Asch, Smitsweg 42.
Ondertrouwd: 22. P. J. Brouwer en
M. G. v. 't Klooster.
22. J. H. van Dijk en J. R. van
Dorresteyn.
Gehuwd: 28. A. v. d. Belt enA.H.
Luyben.
28. D. Lammertse en E. Broek.
Overleden: 22. Oeertje van Doorn,
90jr. Wed. van H. v. Dijk,Steenhofstr.46