Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken CONKLIN H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prgs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embode Advertentiën 36 cent per regd. Billijk* tarieven voor handel en nyverheid by geregeld adver teer en. Advertentiin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen egn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegrichf 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt alken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Dinsdag 10 Febr. 1931 - No. 90 Gaarne schenken wij onzen bijval aan den kreet: Alles moet nieuw worden! Dat ieder voor zich die leus tot de zijne make en den innerlijken mensch vernieuwe, dan is ook de vernieuwing der wereld tot stand gekomen en wèl op de heilzaamste wijze. Apostolaat en Stembillet. Voor de leden der R. K. Kiesver- eeniging te Soest hield de heer Mineur een interessante lezing over Apostolaat en stembillet. Wij. geven uit die lezing het vol gende weer: Als heel liet leven van Christus een openbare les geweest is voor de navol ging die Hy eischt van alle stervelin gen om het eeuwig leven te beërven, dan is die navolging vastgelegd in het antwoord dat wy geven op de vraag: waartoe zyn wü op aarde? Om God te dienen en daardoor in den hemel te komen. Welnu, dit is ons apostolaat in den ruimsten zin des woords. Wy zyn op aarde om God te dienen en daardoor in den hemel te komen. Wy gaan dit antwoord eerst ont leden, om daarmee tevens aan te too- nen welk een diepe wysheid in dit oogcnschynlyk eenvoudige volzin netje door de Heilige Kerk is neer gelegd. Wy zijn dat is de erkenning, dat we maar niet onbewust voortleven en niet alleen staan, want we zeggen niet ik ben, maar wy zyn. Wy stellen vast, dat we ons zelf kennen als wezens met versland be gaafd en we stellen vast, dat we een doel hebben, dat we ergens tijdelijk vertoeven, n.l. op de aarde, om na iets gedaan te hebben, God dienen, ergens anders heengaan, (den hemel) Wij zyn redelijke wezens en zyn voor ons bestaan door den wil van den Schepper afhankelijk van men- schen, die ons bestaan voorafgaan, onze ouders, waarmee wy een zelf standige maatschappij vormen, het gezin. De verzameling van gezinnen vormen gemeenschappen en evenals de enkele mensch zichzelf by het stel len van zyn daden moet laten leiden door zijn verstand, zoo moet het ge zin geleid worden door een hoofd en evenzoo de gemeenschap weer. De enkeling en de verzameling van mensclien hebben dezelfde overeen komst, de mensch moet besluiten nemen, zich bepaalde beperkingen opleggen, arbeid- verrichten, vreugd beloven en verdriet kunnen onder gaan. Hij moet arbeiden om te kun nen leven en te eten, hy heeft rust en ontspanning noodig, by moet zich ontwikkelen, zyn levenskansen be nutten, kortom hy moet alles doen wat in zyn vermogen is om zyn ver blijf °P <'e aarde zoo goed mogelijk in te richten, om zoodoende zyn eind doel na te kunnen streven. Dal de gemeenschap dezelfde taak heeft, behoeft wel geen nader beloog en dat de gemeenschap de mogelijk heid moet scheppen om den mensch op dezen weg geen belemmering op te leggen, volgt uit het einddoel der gemeenschap zelf, want zy is slechts middel en geen doel. Wy zijn op aarde, maar wij zyn er om God te dienen en wel in al onze handelingen, iedere daad die wij stel len in overeenstemming met den ge- openbaarden wil Gods is dienst aan God. Godsdienst is derhalve niet uitslui- lend Mis liooren met goede manieren, maar het volledig onderhouden der tien geboden Gods en de vjjf geboden der heilige kerk. Persoonlijkheid is noodig om God te dienen en wordt gekweekt door dien dienst. Nu is het vooral de Kerk, die de opdracht heeft om dien dienst te lee- ren aan heel hel meuschelyk geslacht en zoolang geheel dit geslacht dien dienst nog niet kent, is haar taak niet ten einde. De kinderen der kerk, allen dus, die zich onder haar scliutse stel len, hebben dien dienst naar best ver mogen te verrichten, hebben den plicht om naar de mate hunner gaven mee te werken aan die zending. God dienen is: zijn naaste beminnen als zichzelf en God hoven alles en daar toe behoort dus ook de taak die iedere Katholiek kent: zijn beginsel beleven, niet slechts in eigen familiekring, maar ook duarbuilcn, ook in het leven en het besturen eener gemeente. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgclhandel Wij leveren alle merken. Wie in deze tekort schiet, heeft n plicht verzuimd, die misschien door geslachten niet is te herstellen. Door wel te bidden, maar niet te •erken, beoefent men slechts een deel van de opdracht, die luidt: bidt en werkt. Zoolang wy immers in de wereld zyn, moeten wy de werken doen van Hem, die ons hierheen gezonden heeft en moeten wy arbeiden zoolang het dag is omdat er een tyd komt, waarin niemand meer werken kan. Als dit geldt voor het komende Gods- ryk, waar zouden wy dan anders moeten werken dan juist in onzen proeftyd, tijdens ons leven op aarde? Toegerust met de kennis van twin tig eeuwen, hebben wy Katholieken in het openbare leven dus wel een boodschap te brengen, die de moeite waard is om aangehoord en, waar het op aankomt: uitgevoerd te wor den indien we dit goed doordenken, dan rust er op ons een geweldige plicht, als wy menschen sturen naar de openbare lichamen, die moeten -raken over ons tijdelijk heil. En nu kom ik tot het gebruik, dat wy moeten maken van ons stembil jet, omdat ook daarin ons apostolaat •erborgen ligt. In ons land bestaat nu eenmaal een staatsparty, wier eeulieid door de Kerkelijke Overheid in ons land ge- wensclit wordt, een wenscli, die een gevolg is van vooruitzien en rype er varing en die tevens de stuwkracht uitmaakt van ons apostolaat. Deze eenheid is georganiseerd door -u zelfgekozen leiding, die, eenmaal gekozen, ook discipline eischt en te bepulen heeft op \volke wijze de ver tegenwoordigers in de openbare licha men worden gebracht. Organisatie, wil ze goed zyn, vraagt offers van den mensch, die de belangen der ge meenschap liooger moet aanslaan dau persoonlijke belangen. Want om ons beginsel tot gelding te brengen, moet allereerst gelet woi- den op het belang der zaak en mogen de persoonlijke voordeeleu nooit mee spreken. Zy, die dus te kiezen hebben, mo gen nooit iemand zenden, waarvan zy weten, dat liy niet de zaak, maar den zak dient. Zij misdoen tegenover de zaak, in dien zij iemand zenden, omdat ze hem zoo'n aardigen of zoo'n handigen au of sympathieke vrouw vinden. Maar ook hy. die de plicht op zich neemt om zich te geven voor het openbare leven, moet zichzelf in ge weten afvragen, of hy zyn apostolaat wel begrijpt. Dat het nalaten van dit gewetens onderzoek ernstige gevolgen kan heb ben, is meermalen gebleken. Het zal uw opmerkzaamheid nooit ontgaan zijn, dat andersdenkenden alles, wat in het katholieke kamp voorvalt, met ecne andere maat meten, dan wanneer er iets, ja het zelfde in hun eigen omgeving ge schiedt. Daarvoor is een zeer goede •crklaring te vinden, men op ons, omdat men van o verwacht, omdat men van langt, dat wy het beter zullen doen dan de rest, omdat wy een reputatie hebben van eeuwen en ondanks alle rerdoezeling en ondanks alle dood- :wygpolitiek, toch wel iets beteeke- Wat wy niet danken aan ons zelf, maar wel aan de Kerk waartoe wy behooren. Nog slechts kort geleden sprak het kerkgezag der Engelsch proteslant- sche kerk zich uit over de geoorloofd heid der kinderbeperking en waren er op de Lambethconfercnties Angli- caansche, dus protestantsche bis schoppen, die onomwonden voorstan ders waren van het N. M. Nauwelijks was de opzienbaren de encycliek van Z. H. den I'aus over het huwelijk verschenen, of zy deed dc buitenstaanders de haren ten berge rijzen van ergernis en gramschap en een voorstander van de grofste ban- KANTOORBOEKHANDEL m f. a tulp m lingestr. 68 to. Kremmertr. TEL 51* ENDURA VULPENHOUDER Onbeperkte en voortdurende garantie deloosheid, de beruchte rechter Lind- sey, propagandist voor het huwelyk op proef, liet er zich in de meest on gebonden taal over uit en spotte er mee, maar met dat al nam de heele niet-katholicke wereld er maar weer notitie van. Dat doel ze niet als de nieuwe wereldleeraar der theoso fie boksles gaat nemen of een par tijtje tennist met een van zyn man nelijke of vrouwelijke apostelen. De kerk staat immers nog altijd in het centrum der belangstelling barer bestrijders, omdat zy een prooi is, die de moeite van het bevechten waard is. Dit als eenige bewijzen, dat de kerk aar ook de katholiek, met andere >gen worden bezien, dan welke in stelling dan ook. En dat komt ook wel door den rechten weg, dien de kerk inslaat naar den hemel en de manier, waarop zy op haar doel afgaat, haar logisch pro gram en haar taai vasthouden aan wat zy, die de waarheid zelve is, als •aarheid weet. Omdat alleen de kerk de eenigste is, die niet opziet tegen een nederlaag, als zy door toestemming te geven in ongeoorloofde zaken, winst zou kun nen boeken. Omdat de kerk het niet noodig heeft om winst te nemen voor ver lies, maar telkens blykt te zegepralen op het oogenblik, dat anderen haar ernieliging aankondigen. Deze wetenschap, die volstrekt niet nieuw is, en geen uitvinding van den en of auderen scherpzinnige, brengt erplichtingen mede, ook voor ons, ook op een dorp. Want nog altijd wil men aan de •ruchten den boom kennen en dat is olkomen verklaarbaar. Wy katholieken dragen een ko ninklijken titel en moeten goed besef fen, dat adeldom verplicht. Als een katholiek raadslid corrupt m. a. w. omkoopbaai', mogen wij hem niet op de ljjst brengen, laat staan hem kiezen, op straffe, dat we is aanzien verliezen by anderen, die is wel altijd verdenken, maar dat •engoed nooit van ons dulden of verwachten. Een der onzen mag het nooit ver dragen, als in hel openbaar het geloof of de zcdelcer wordt aangevallen, wie in zulke gevallen niet in staat is zich te verzetten, heeft kans den schjjn op zich te laden, als zou hij met de be- leediging instemmen. En wie zich verontschuldigen door te zeggen, dat hij het niet ernstig ziet, die mist de gave onderseheids en behoort niet me regeeren. Er dient voor gewaakt, dat de raadsleden zich voor hun taak als rcgcerend burger bekwamen en dat bekwamen bestaat niet uit beloven, uil het stellen van daden en het spreken van een gepast woord, als het belang der fractie dat meebrengt, zooals zwygen soms nog zwaarder plicht kan zyn. Altyd maar kletsen en op alle slak jes zout leggen, is vanzelfsprekend uit den boozc, maar voortdurend 'ijgen is nog gevaarlijker, omdat men dan de kans beloopt, voor een jabroer of een nul tc worden aan gezien. Tact is een eigenschap, die zeer zeker een raadslid niet kan missen en gemis aan tact kan soms tot gevolg hebben, dat men vooruitgang tegen houdt, die zeker gekomen ware, in dien de juiste man op de juiste plaats geweest ware. In de politiek volgt men dien weg niet altijd, daar werken vaak andere factoren en soms de meest dwaze, zooals de redeneering: hy of zy loopt al zooveel jaren mee, of we kunnen hem niet goed voorbijgaan. Zulke Ioverwegingen kunnen gelden voor een sociëteit of een kaartclub. Daarom dienen we goed te over wegen by het stellen van candidaten, of zy inderdaad voldoende bekwaam heid bezitten, zonder onderscheid des persoons. Dat het in stryd is met de liefde n de ongeschikter! te handhaven, behoeft wel geen bewys, maar ten overvloede kome er een. Er komt een voorstel in den raad, dat in stryd is met het algemeen belang, maar voorgedragen door iemand, die een uitstekend redenaar i, dan is men er niet met tegen te stemmen, maar men is genoodzaakt het katholieke standpunt te verdedi gen en goed te argumenteeren, hoe menigmaal bleek dat reeds in de Tweede Kamer, waar een katholiek afgevaardigde een linksch voorstel bestreed en daardoor onheilen heeft voorkomen. R. K. Spaarbank - Amersfoort oadtr control» Centrals accoiatantsdieut Ned. Boereabond Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. U Maart 1913, no. 68 De zittingen voor het Inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in net R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANQEORACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAOAVONDS van 7 (0t 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk Ingaande rente 36/,0 pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Kassier: Amsterdamsche Bank. Onder wij s- benoemingen. De geloovige Protestanten en de Katholieken zijn het er over eens, dat onderwijs als wezenlijk deel der op voeding niet neutraal kin zijn. Daarom verlangen zij voor hunne kinderen bijzondere scholen, waar vaste beginselen richting geven voor de op voeding, dus voor het leven. Anderen stellen niet dien eisch. Zij nemen genoegen met, geven zelfs voorkeur aan de openbare school, waar .neutraal" onderwijs wordt gegeven. Neutraal dan in dezen zin, dat de persoonlijke levensbeschouwing van den onderwijzer niet ter zake doet, mits het onderricht, dat hij aan de kinderen verstrekt, niemand aanstoot geeft. Het spreekt vanzelf, dat allen, die aan de eischen van art. 35 der L. O.- wetvoldoen, van welke richting zij ook mogen zijn, of aan welke kweek school zij ook werden opgeleid, tot onderwijzer benoembaar zijn aan een openbare school. Vrijzinnigen, libera len, socialisten, protestanten en katho lieken geen enkele aktebezitler is. uitgesloten van het recht tot zulk een benoeming. Vandaar dat het misplaatst is aan merking te maken op de benoeming van bekwame onderwijzers die socia list zijn, mits het onderricht dat zij geven niemand aanstoot geeft. Maar aan den anderen kant past het ook niet een katholiek eventueel uit te sluiten van een benoeming bij het open baar onderwijs. Want vast staat dat: le. Een Katholiek evenzeer als elk ander benoembaar is aan een open bare school. Wij mogen ons dat grond wettig gewaarborgd recht niet laten ontnemen. 2e. Een Katholiek kan evengoed openbaar onderwijs geven als een S.D.A.P'er en de Katholiek is moreel verantwoord als hij optreedt aan een openbare school, wijl de Nederland- sche onderwijswet daar niets van hem eischt wat hij niet zou mogen doen. 3e. Een Katholiek onderwijzer werk zaam aan een openbare school heeft evenals elk ander volkomen vrijheid zijn eigen kinderen de opvoeding en het onderwijs te geven, die hij voor hen de besle acht. Niemand heeft zich daarmee te be moeien. Maar ook als hij openbaar onder wijzer is, rust op den Katholiek nog de plicht zijn kinderen zoo mogelijk godsdienstig onderwijs en een gods dienstige opvoeding te geven. T. G. zonde verhoudingen in de natuurlijke samenleving. Die geboden en verhou dingen kan men in verschillende graden van zuiverheid vinden bij de heidenen. En inderdaad, de moraal van de tien geboden vinden we min of meer terug bij haast alle volkeneven als de groote menschelijke instellingen huisgezin, staat, eigendom. Zeker: we vinden bij de heidenen veel bederf, maar gewoonlijk verstikt dat bederf den natuurlijken drang naar het goede niet en als het christendom zooveel zielen heeft kunnen trekken dan komt dat juist daardoor, doordat die heidensche zielen daarin die volmaakte moraal zagen waarnaar zij in den grond streefden; Uit de studiën die Mgr. Baudrillart schreef over het huisgezin in de oud heid, blijkt dat men de heidenen onrecht aandoet door ze te beschouwen als menschen die in flagrante tegenstelling leven met de natuurlijke strevingen van den mensch. De mensch streeft uit zijn natuur naar 't geluk; dat geluk kan hij alleen vinden in de orde; en die orde is rechtevenredig met de evenwichtige voldoening van onze natuurlijke stre vingen. Het bovennatuurlijk leven geeft daar een hooger en dieper geluk bij, maar belemmert in 't geheel niet het openbloeien van de natuur. Integendeel d geeft daaraan nieuwe kracht. Het ingaan tegen de natuurlijke orde brengt verderf; zij die de verderfelijke hartstochten van den mensch wekken storten hem in het ongeluk; dat is een vaste waarheid. De wet van Christus, die wij aan de wereld brengen, is het hoogtepunt van de menschelijke stre vingen en draagt het geheim van het geluk in zich. En als er zijn die zich afscheiden Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schrijfmachines Langestrut 84 - Telef. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort. gewettigd door de feiten, maar dat beteekent niet, dat ieder mensch heilig zou zijn van het oogenblik af, dat hij christen wordt. De katholieke leer blijkt dus in de juiste verhouding tot de werkelijkheid Ie staan. Hoe kan dat ook anders, daar zij de goddelijke waarheid is? En de katholieken hoeven bij de verdediging van hun geloof nooit bang te zijn voor een objectieve toetsing aan de werke lijkheid. Geloofsverdediging aan de waarheid getoetst, moet noodzakelijk de overwinning brengen. Iets over Geloofsverdediging. Hoe vatte Sint Paulus de prediking in het christendom op? We bezitten nog de kern van zijner toespraken en wel zijn bekende rede op den Areopaag te AtheneAthe- ners, zoo sprak hij, ik zie dat gij in alle opzichten meer godsdienstig zijt dan andere volken... Datgene wat gij aanbidt zonder het te kennen, dat breng ik u. Pauius wist heel goed, dat er geen tegenspraak is tusschen natuur en open baring en dat de mensch in zijn onder bewustzijn streeft naar God. Het christendom zet de kroon op de natuur en vernietigt haamlet; het geeft aan de geboden van de natuurlijke moraal nieuwe kracht en sterkt de ge- van het christendom, dan zullen zij vroeg of Iaat terugkeeren, schreiend van smart. Het is dus foutief om maar dood gewoon te zeggen dat het christendom de hartstochten bestrijdt. Het bestrijdt sommige hartstochten: de laag-bij-de- grondsche. Andere hartstochten bevre digt het, het vervult al de menschelijke verlangens daar het al de gqeite«stre vingen binnen de orde voldoet'. Alles dient om aan de menschen te toonen dat het christendom van alle leerstel sels het eenige is, dat geluk kan ga randeeren. Overigens zou het verkeerd zijn om in het socialisme, het communisme en vroeger ook het liberalisme slechts een speculatie op de laagste menschelijke hartstochten te zien. Die strevingen dragen alle een groot stuk idealisme en hun succes hangt grootendeels af van de geestdrift, die zij in de volken weten te wekken voor hun ideaal. Ook de katholieken hebben vroeger het enthousiasme der volkeren voor hun leer gekend. En als we tegenwoordig de volkeren niet meer zoo kunnen ontvlammen, ligt dat dan aan het goddelijk ideaal, dat wij-als apostelen moeten propageeren aan zwakheid van onzen kant? Na het voorafgaande gelezen te heb ben kan de lezer de opwerping maken Als het christendom de goddelijke waar heid is, moet het onder de menschen het rijk der deugd vestigen. En als dan de christenen niet beter blijken dan de heidenen, wat beteekent dan het chris tendom? Men onderscheide goed: Het chris tendom bewerkt onbetwistbaar den grootsten moreelen ommekeer en vormt den machtigsten factor ter wereld in den vooruitgang der moraal. Maar het werkt niet met knal-effectenhet groeit, zooals de Meester zelf gezegd heeft, langzaam als een mosterdzaadje. Zijn werking op de zielen is diep en blij vend, maar langzaam. De Kerk eischt de heiligheid als een van haar voor- merkteekenendie eisch is BERICHTEN UIT AMERSFOORT OVERZICHT Amersfoc zich aldaar beeft gevestigd, naar de wijze van samenwoning, met indeeling naar ambt, beroep of bedrijf. Indeeling naar de wijze van samen woning. Aantal gezinnen met kinderen ves tiging 338 vertrek 354. Aantal gezinnen zonder kinderen 141 en 109. Afzonderlijk levende personen en dienstpersoneel 733 en 714. Personen, opgenomen in of vertrokken uit een alhier reeds gevestigd gezin 544 en 692. Personen, opgenomen in of vertrokken uit militaire gebouwen, gestichten en inrichtingen van onderwijs 626 en 452. Indeeling naar ambt, beroep of be drijf. Fabricage vestiging H 3, O 272 en vertrek H 4, O 228. Landbouw, Tuinbouw en veeteelt 1, O 41 en H 2, O 21. Winkeliers en neringdoenden H 23, O 54 en H 15. O 39. Expeditie O 33 en O 22. Logement- en kofhehuisbedrijf H 2, O 40 en H 4, O 34. Bouwvakken H 3,0 53 en H 5,0 54. Bank- en verzekeringswezen H 2, O 17 en H 1, O 8. Vrije beroepen H 9, O 53 en H 14, O 42. H. beteekent werkzaam als hoofd O.:, werkzaam als: ondergeschikte. Koopliedenen handelsreizigers ves tiging 44 en vertrek 38. Verkeerswezen (spoor en tram) 96 i 87. Werkzaam in verschillende bedrijven 40 en 51. Huiselijke diensten 332 en 347. In dienst van staat, provincie of gemeenten 37 en 20. Werkzaam bij het onderwijs 43 en 41 Militairen 84 en 80. Gepensionneerden en renteniers 59 i 49.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1