Meet Jan 25 nodillti Dressoirs i. 1.1. Nieuwkerk u Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken CONKLIN VULPENHOUDER Het beste Adres G. KEUNEKE Koopt ow Schiqfnoekioo Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentién 25 cent per regel. Bülyke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- toeren. Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd. Kantoor on Drokkerll UnmncM 2» to Amorafoort - Tolofoon S14 Varachllnt alkali Dlnadag- an TH|dagmlddai Poat-jlro no. 44234 Vijf en veertigste Jaargang Wpffi Vrijdag 10 April 1931 - Mo. 3 Wetenschap, kunst, alles wat tot de zoogenaamde kuituur behoort, is zeker bestemd een ideaal, zelfs het hoogste ideaal te dienen, maar op zichzelf be schouwd is geen enkel kuituurdoeleinde ideaal te noemen evenmin als medicijn gezondheid, opschik schoonheid is. Evangelie verklaring. Deze Zondag heet in 't latijn Do minica in albis (depositis) d.i. Zondag der afgelegde witte kleederen of witte Zondag, omdat de nieuw-gedoopten daags te voren hunne witte doopklee deren, welke ze acht dagen gedragen hadden, hadden afgelegd. In onze taal heet hij Beloken Paschen (beloken komt van luiken; luiken beteekent sluiten; beloken Paschen is dus hetzelfde ais besloten Paschen) omdat het octaaf van Paschen geëindigd is. Door het vasten gelouterd, door het ontvangen der H. Sacramenten (bijzon der de nieuwbekeerden door het H. Doopsel) geestelijker wijze herboren, genieten we nu de vreugde van het nieuwe leven. De H. Kerk wekt ons nu in haar Mis-liturgie met moederlijke bewoordingen op, om het leven der genade te bewaren en te voeden. „Als pasgeboren kinderen moet gij naar de geestelijke, onvervalschte melk (der christelijke leering) begeerig zijn." Zij wijst ons op de H. Communie als het ware voedsel onzer zielen, waardoor onze verrijzenis in Christus duurzame vruchten van christelijk leven zal voort brengen. Het geloof nu is de grondslag van dit christelijk leven en daarom drukt de Kerk vandaag vooral op de nood zakelijkheid en het voordeel van het geloof in Christus: het geloof in Chris tus maakt ons tot kinderen Gods, maakt ons deelachtig aan de overvloedige genaden der verlossing. Door dat ge loof zijn wij als ledematen innig ver- eenigd met ons Hoofd, Christus, en deelen wij in de overwinning van Hem, die gezegd heeft: „Ik heb de wereld overwonnen". Dit geloof nu staat onwrikbaar vast want het berust op de verklaring van God zeiven, die getuigenis heeft afge legd van zijnen Zoon Jezus, gelijk de H. Johannes in het Epistel zegt. Bo vendien heeft Jezus zijn verrijzenis, die de heerlijkste bevestiging is van zijne goddelijke zending, ten duidelijkste aan zijn apostelen bewezen. Het ongeloof van den H. Thomas aan Jezus' Verrijzenis is niet alleen voor hem zelf maar ook voor ons allen een aanleiding geweest datjezus zich toonde. Thomas, die bij de eerste verschijning des Heeren op den dag van de Verrijzenis niet tegenwoordig geweest was, wilde het verhaal van zijn mede-apostelen aangaande Jezus' verschijning niet gelooven. Het was maar een inbeelding van hen geweest, een soort hallucinatie. Hij, Thomas, zou zich niet door den schijn laten bedriegen. „Indien ik mijn vingeren niet gestoken heb in Zijne handen (door nagelen doorboord) en mijn hand gelegd heb in Zijne zijde (door de lans geopend) zal ik het niet gelooven." Deze woorden van twijfel en ongeloof is voor Thomas en zijn mede-apostelen alsook voor ons allen een aanleiding geweest, dat Jezus acht dagen daarna nogmaals aan Zijn apotelen verscheen om Thomas op de minzaamste wijze van zijn ongeloof te genezen. „Ver volgens sprak Hij tot Thomas: Kom hier met uw vinger en zie Mijne han den, en kom met uw hand en steek ze in mijne zijde, en wees niet onge- loovig maar geloovig." Toen Thomas zulks gedaan had wierp hij zich op de knieën en riep uit: „Mijn Heer en mijn God." De bekeerde Thomas heeft daarna in Oost-Indië, waar hij den Verlosser predikte, talrijke scharen ge bracht tot het geloof in Jezus Christus. Moge zijn geloof ook het onze zijn, en dit geloof de grondslag voor een chris telijk leven en bidden we heden voor de bekeering der ongeloovigen. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgelhandel aenuklcolijke Betalingsvoorwaarden looft dat Jesus de Zoon Gods is? Deze is het, die gekomen is door water en bloed, Jesus de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed; en de Geest is het, die :tuigt dat Christus de waarheid is. 'ant drie zijn er, die getuigenis geven in den hemel: de Vader, het Woord en de H. Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die getuigenis geven op de aarde: de Geest en het water en het bloed; en deze drie zijn één. Indien wij de getuigenis der menschen aannemen, de getuigenis van God is meerder; dit toch is de getuigenis van God, welke meerder is, dat Hij aan gaande Zijnen Zoon getuigd heeft. Wie gelooft in den Zoon Gods, heeft de getuigenis Gods in zich. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XX, 19—31. In dien tijd, toen het avond was, op dien dag, den eersten dag der week, en de deuren, waar de leerlingen ver gaderd waren, uit vrees voor de Joden gesloten, kwam Jesus en stond in het midden en sprak tot henVrede zij u En na dit gezegd te hebben, toonde Hij hun zijne handen en zijne zijde. De leerlingen dan waren vérblijd, dat zij den Heer zagen. Wederom dan sprak Hij tot hen: Vrede .zij. u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend ook KANTOORBOEKHANDEL F. A. TULP Bi langestr. 65 Lo. Krommes». TEL 328 ENDURA Onbeperkte en voortdurende garantie me ziek! Heelemaal waar is dat niet, ai lijkt het er vaak op en al lijkt het er op vooral in de dorpspolitiek. Neem het maar eens bij ons op 't dorp, hoe men daar in zekere kringen politiek maakt. Een obscuur blaadje, onder sterke finantieele invloed staande van een achter de schermen werkende geldbe zitter zal als naar gewoonte wel de groote kfok gaan luiden. Er zal naar de gedragingen van per sonen, die een rol gaan spelen in de gemeentepolitiek, wel een pijnlijk nauw keurig onderzozk worden ingesteld. En tegen de verkiezingen komt er dan wel de een of andere opzienbarende onthulling, al blijkt dan achteraf dat de feiten verdraaid zijn of de voor stelling van zaken er naast is. Het geeft niet, want het succes is dan toch bereikt en het slachtoffer is buiten gevecht gesteld, soms tot schade van zijn partij en wat erger is: tot schade van de gemeente. Want het is heusch niet gemakkelijk om goede vertegenwoordigers te vinden zooiels te veronderstellen of te be weren. Zelfs zullen er aan -de andere zijde mannen zijn die eerlijke medewerkers zullen blijken, omdat bij oprechte menschen de edelste motieven altijd ig zunen vinden. ch hoe zullen buitenstaanders medehelpers worden als zij zien dat de „kinderen des lichts" zich aan stellen als uilen, die op hun tak zitten en slechts in de ruimte staren. Of hoe, als zij weten dat er een „luchtje" aan die katholieke candidaten is, een luchtje dat er ook door den *"d niet afwaait Het is niet genoeg en nadrukkelijk te herhalen hoe juist wij er voor moeten zorgen dat onze menschen, juist de ónze waardig moeten zijn en bekwaam. Men veelt het niet van ons dat wij ons beginsel verzaken en men verwacht dat zij die optreden in het openbare levende vruchten zullen zijn waaraan de boom te herkennen is. Als de onzen zóó zijn, dan is poli tiek voor hen geen kliek, maar de ge legenheid om te regeeren naar het hooge en bevrijdende ideaal van de aloude Moederkerk. Soestdijk. JOS. MINEUR. Ik u. Als Hijdit gezegd had, blies Hij die ^belangen hunner gemeente goed over hen en zeide hunOntvanet den en. dienen. Lid zijn van den raad der gemeente kost een massa aan tijd en opoffering over hen en zeide hun: Ontvangt den Heiligen Geest I wier zonden gij zult vergeven, dien worden zij vergeven, en wier zonden gij zult houden, die zijn gehouden. Thomas nu, die Didymus genoemd wordt, een van de twaalf, was niet met hen, toen Jesus kwam. De andere leerlingen zeiden dan tot hem: Wij hebben den Heer gezien! Doch hij sprak tot hen Als ik in zijne handen het indruksel der nagelen niet zie en mijnen vinger in de plaats der nagelen niet steke en mijne hand niet legge in zijne zijde, zal ik het niet gelooven. En acht dagen later waren zijne leer lingen weder binnen en Thomas met hen. Jesus kwam met geslotene deuren en stond in het midden en sprak: Vrede zij ul Vervolgens zeide Hij tot Thomas: Steek uwen vinger hierin en bezie mijne handen, en breng uwe hand vooruit en leg ze in mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloo vig 1 Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heer en mijn God! Jesus sprak tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas! hebt gij geloofd; zalig ,ij die niet gezien en geloofd hebben. Wel heeft Jesus in tegenwoordigheid zijner leerlingen nog vele en andere teekenen gedaan, die in dit boek niet beschreven zijn; doch deze zijn be schreven, opdat gij gelooven moogt, dat Jesus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, geloovend, het leven moogt hebben in zijn naam. Epistel en Evangelie. EERSTE ZONDAG NA PASCHEN. Les uit den eersten brief van den H. Joannes; V, 4—10. Zeer geliefden! Al wat uit God ge boren is overwint de wereld; en dit is de overwinning, welke de wereld overwint: ons geloof. Wie is er die de wereld overwint, tenzij hij, die ge- Liturgische Kalender. Week van 12—18 April. Zondag 12. Beloken Paschen, Tijd eigen, Mis Quasi modo. Maandag 13. H. Hermenegild, 2e :b. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Dinsdag 14. H. Justinus enz., 2e :b. H.H. Tiburtius enz. Woensdag 13. Mis als Zondag zon- :r Credo, 2e en 3e geb. als Maandag. Donderdag 16. Alles als gisteren. Vrijdag 17. H. Anicetus, 2e en 3e eb. als Maandag. Zaterdag 18 Mis van O.L.V. Salve (bij Votiefmissen) 2e geb. v. d. H. Geest, 3e voor Kerk of Paus, Prefatie H. Maagd. en er wordt een zekere mate van kennis en inzicht voor verlangd het is in dit opzicht jammer dat men den can didaten geen behoorlijk examen kan afnemen. Het lidmaatschap eischt echter op de allereerste plaats een onbesproken naam -"in onaanvechtbare persoonlijkheid. Vooral moet dit het geval zijn met hen die naar voren gebracht worden door een partij, die als de onze voor opstelt een bepaalde maatstaf te hebben voor eer en geweten. Een partij die werkt naar de Eeuwig heidsbeginselen der Katholieke Kerk Als het waar is dat er politieke mollen zijn die den bodem om zullen woelen dan moeten en mogen zij niets kunnen vinden. Dan moeten onze candidaten round" Katholiek zijn,'niet in woorden maar ook en vooral in werken. Dan moet hun blazoen blank zijn en iedere zelfs zijdelingsche verdacht making iedereen als een lachwekkende aantijging toeschijnen. Dan moet die candidaat zoodra zekere minderwaardige zijde een hetze begint, hoog van den toren kunnen blazen en met fleren blik zich voor aller oogen kunnen vertoonen. Daarom moeten ook de leden van de kiesvereeniging op hun hoede zijn en goed bedenken of hun vertegen woordigers aan die eischen kunnen voldoen. Op de vergadering waar de candi daten gesteld worden moeten zij actief aan de besprekingen deelnemen en niet naar oud en verkeerd gebruik achteraf praten en stommetje spelen. Zij dienen strijders in den raad te brengen die weten wat ze willen en die de clowns op het gemeentehuis (want die zijn er, terwijl de draden waaraan zij hangen uit de verte be wogen worden) als harlekijn doen uit- komen, met al de miserre die aan het slaaf-zijn en dood-zich-bewegen, vast zit. De snob zal wel weer met geld gaan gooien tegen de verkiezingen en zijn sujetten zullen grijnslachen of huilen, democratisch of liberaal doen,naar"' verkiest. voor Damratauchea, Koffer» en alle soor ten fl|ne Lederwaren LANGESTRAATI05-AMERSFOORT Politiek maakt me ziekt 't Is een oud liedje, een rijmpje van een of andere dichter wiens naam me op 't oogenblik niet te binnen wil schieten. Maar dan dienen er ook vrije mannen te staan, geharnast door de kracht van hun beginsel, geen mannen die be loven neen, mannen die doen kerels met durf en met kunde. Nu meene men niet dat zulke figu ren ook niet aan de andere zijde te is een kliek, 't maakt vinden zullen zijn het ware dwaas Het Koninklijk Paaschkruis. Graal feest -in het Stadion. Dien tweeden Paaschdag dreigde 's morgens nog de regen de vreugde van velen te zullen verstoren. Maar... de Hemel was den Graal- meisjes gunstig gezind en een vrien delijk zonnetje streelde het machtige steenen sportpark dat het Stadion is. O, de heidenen hadden en hebben voor hun feesten hun onmetelijke arena's, waar de Caesars van toen en de Snobs van heden het volk hun spelen gaven. „Brood en spelen" het was de leuze van de Romeinsche slaven, die alleen in bedwang gehouden werden door deze twee middelen. Maar nu is het Levende Bi den Hemel gedaald en de Kerk, die de vreugde nooit versmaadde heeft andere spelen, die veredelen en ver heffen. Kent gij het werk van de Graal, waarvan Haarlem's Bisschop.de hooge directeur is? Zij willen: Winnen de wereld God in den Hemel 1 willen in de Graal, de hunne leerên 't Blijde Boodschapsverhaal, Dat hoe de wereld verdwaal, De menschheid móet bekeeren, En God zal triomfeeren. Wat zij kunnen: Onder bijstand van Maria, GodsMoeder Zichzelf te verliezen in God. Wat zij hopen: Wij zullen boeten en bidden, lief zijn en lijden! Wij zullen op God onzen Heiland ver trouwen En op U, Maria, gezegende onder de vrouwen. De bezieling die uitstraalde, hierop dit groene veld in het Amsterdamsche Stadion, van die geestdriftige Graal- leden, tweeduizend vijfhonderd in getal was een weldaad voor allen die hen hoorden en zagen. Als fleurige kleurige hyacinthen en tulpen in hun kruisbekleede jurken stonden ze geschaard rond het hooge Kruis. Roode gekruisten rond den voet van het Kruis. Geel en paars, lichtblauw en hard groen, bruin en rose, donkergroen en lila, rose en teer lichtgroen zoo ston den ze in wijden boog en streng in rijen als een schutse rond het Kruis. Onder de machtige regie van een der Vrouwen van Nazareth antwoor den ze als met één groote stem op iedere rythmische beweging zwaaiende vlaggen. Dan klonken de duizenden monden, neen de harten als een smeeking, soms als een dreiging maar steeds als een vermaning, in de meditatie over het nut van het lijden. Er stond één groote roos van kleuren rond het Paaschkruis, het Koninklijke. Eén was het gebaar der bewegende armen, die gestrekt naar den hemel wezen, het geluk tegemoet. Eén was hun schrede vooruit allen zeiden: Wat vreest gij dan, neem op uw kruis, waar gij mee in den hemel komt. Eén was hun devote kniebuiging, als de zilveren trompetten schalden en hun bede opwaarts steeg: Wij aanbidden en loven U Christus, omdat Gij door Uw kruis de wereld verlost hebtl En daar tusschendoor de steeds hooger opgevoerde beschouwing van het Kruis en de bespiegeling van het Lijden. Dit machtig spreekkoor heeft nu aan de wereld getoond dat ernst en ijverige studie veel vermogen. Alle medewerkende Graalmeisjes hebben de drie bedrijven lang alles gezegd zonder één stukje papier voor zich te hebben en toch ishun*"J voorbereiding niet zoo groot g Zij kwamen déar in het Stat :en Paaschboodschap te brengen aan ,De kinderen van dezen tijd!" De geniale dichteres Henriëtte Roland Holst heeft een stuk onder dien titel geschreven en dit spreekkoor werd niet lang 'geleden in datzelfde Stadion opgevoerd. De dichteres Iaat daar de kinderen van dezen tijd zeggen: „Zoekenden zijt gij nog, gij zijt nog verspreiden" „Gij moet u zelve uit menigen nog bevrijden" of neemt een abonnement «oor onder houd «an uw schrijfmachine bij h. ELZETÏAAR KANTOORBOEKHANDEL Q LANGESTRAAT 84 TEL. 528 Fier stappend, de arm ten groet ge strekt schreden zij langs de tribune waarop Haarlemsch Kerkvorst de uit voering bijwoonden. En Monseigneur heeft zich sterk gevoeld en trotsch, want al die kin deren zün aan Hem toevertrouwd en in Zijn Graal zal Hij ze aanvoeren als een machtige legerschare naar God in den Hemel. Deze Katholieke manifestatie was een Evangelie-prediking in den meest modernen zin. En tóch de aloude prediking der fiere Moederkerk. Die zoo oud is en toch zoo jopg. Soestdijk. |0S MINEUR .,Gij moet nog worden hen waarop de wereld wacht". En de Graal heeft hierop geantwoord Uw ongemeten God heeft óns 't [heim verklaard, Wat gij niet zaagt, hebben [met oogen toe gevonden; De Paaschklokken luiden het nieuwe [geluk over d'aard. Menschen, laat uw hart ook door het [lijden betooveren; Om op de ruwe vloeden van uw driften [dwars en wild, Door liefdes stuw de zachte [veroveren Het onze is reeds tot kalmte van milde [zoetheid gestild. Erbarm U Heer over de kinderen van [dezen tijd, Over hun hoogmoed, hun zingenoten [hun opstandigheid 't Genot wordt met haar slaaf in [donkre graf begraven; Het Lam der liefde gaat ons allen voor [naar God 1 Zóó hebben katholieke jonge meisjes in zoekende dolende zusjes beant woord, zonder sarcasme, zonder op standigheid, maar in de dienende helde van kinderen Gods. En allen die het zagen wat zij deden en die hoorden wat zij spraken, smeek ten en klaagden warm bewogen om zoovéél schoonheid. Haarlemsch Bisschop heeft hier een daad gesteld zoo echt modern, zoo brekend met alle sleur en angstige voorzichtigheid dat in menige ziel door deze vrouwenpreek in kleuren en lijnen een nieuw licht is opgegaan. wat zijn die kinderen van onze Roomsche Moeders een macht het wereldapostolaat der kerk. En wat zullen zij, zelf eenmaal echt- genoote en moeder geworden, aan de kinderen van dien tijd een daden-kracht meegeven. Offerbereid, slaande onder het kruis, zullen zij leed en lijden dragen voor Christus en de uitbreiding van Binnenland ren voor Zijn Rijk. S. D. A. P. Op 't Paaschcongres der S. D. A. P. te Arnhem toonde partijvoorzitter Oude geest zich erg tevreden over den groei der Partij. Telde de S.D.A.P. op 1 Jan. 1929 53.395 leden, op I Januari 1930 bedroeg dit aantal 61.162 en op 1 Jan. 1931 was het ledental der partij ge stegen tot 69.263. Wanneer de cijfers van het ledental op 31 Maart zijn uit gewerkt zullen de 72.000 ver over schreden zijn. Het aantal afdeelingen groeide, zoodat dit thans 683 bedraagt. Aan deze cijfers verbond hij echter een waarschuwing tegen de opvattingen der linkervleugelaars: „Een Partij als de S.D.A.P. met weldra 75.000 leden en honderden vertrouwensposities in hel land is geen lichaam waarmede men kan experimenteeren. Een der gelijke Partij moet met vasten tred voorwaarts streven zonder zich bloot te stellen aan de mogelijkheid, te ge raken op de slingerpaden van sensatie of woordenkraam, waarop de politiek- onrijpen of zij, die de democratie uit de socialistische politiek willen ver wijderen, zoo gaarne hun schreden zetten." Natuurlijk moesten er ook enkele sneers worden uitgedeeld aan de katho lieken, waarna de groei der socialistishe pers met cijfers voor oogen werd gezet „Het aantal abonné's op de dagbladen „Het Volk" en „Voorwaarts" bedroeg op 1 Jan. 1930 95.848 en op 31 Dec. 1930 109.134, een stijging dus van 13.286. Na de radio-controle en de politiek der regeering ten aanzien van de werk- Ioozen gehekeld te hebben wees spr. op verschillende verschijnselen in de internationale politiek en hij eindigde met een krachtigen oproep tegen de overheerschers in de koloniën, tegen de overheerschers in eigen land op politiek en sociaal gebied, tegen de overheerschers in fabriek en werk plaats en tegen de overheerschers van den geest. „Een partij in de partij" werd bij meerderheid van stemmen afgewezen. vanaf f36,75. Beekenstelnsche Lun Telefoon 543 Korte Beekstraat Complete Woninginrichting

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1