A. H. t. Nieuwkerk h.v.
Katholiek Orgaan
voor Amersfoort en Omstreken
4 F. fl. TULP ga
CONKLIN
VULPENHOUDER
XX
ROOMSCH-KATHOLIEKEN
VAN SPANJE
Het beste Adres
6. KEUNEKE
Koopt ow SchiijMine
Prima Eiken Bureau Minister vanaf f45.-
Bureau Fauteuils vanaf f8.75
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prjjs
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentün 26 cent per regel. Billijks tarieven
voor handel en nijverheid b$ geregeld adcer-
teeren. Adverientün moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen v$n bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vijf en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 17 April 1931 - No. 5
Let erop dat er verschillende soorten
van vleiers zijn. Vleiers zijn ook de
genen, die slechts zeggen wat anderen
graag hooren; ook degenen die
zich houden wat anderen niet aange
naam is; ook degenen, dieheeleklassen
van menschen, hun tijd, de openbare
meening paaien om die voor zich te
Epistel en Evangelie.
2e Zondag na Paschen.
Les uit den eersten brief van den H.
apostel Petrus; II, 21—25.
Zeer geliefden! Christus heeft voor
ons geleden, u een voorbeeld nalatend,
opdat gij zijne voetstappen zoudt vol
gen. Hij die geene zonden gedaan heeft
en in wiens mond geen bedrog ge
vonden werddie, toen Hij gescholden
werd, niet wederschold, toen Hij leed,
niet dreigde, maar Zich overgaf aan
die Hem onrechtvaardig oordeelde; die
zelf onze zonden in zijn lichaam ge
dragen heeft op het hout, opdat wij,
der zonden afgestorven, der gerechtig
heid zouden leven; door wiens strie
men gij genezen zijt. Want gij waart
als dwalende schapen; doch nu zijt gij
bekeerd tot den Herder en Opziener
uwer zielen.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; X, 11—16.
In dien tijd sprak Jezus tot de Pha
rizeën: Ik ben de goede Herder. De
goede herder geeft zijn leven voor zijne
schapen. De huurling echter en die
geen herder is, wiens eigene schapen
het niet zijn, ziet den wolf komen en
verlaat de schapen en neemt de vlucht;
en de wolf rooft en verstrooit de scha
pen. De huurling nu vlucht, omdat hij
een huurling is, en de schapen hem
niet ter harte gaan. Ik ben de goede
Herder; en Ik ken de mijnen, en de
mijnen kennen Mij, gelijk de Vader
Mij kent, en Ik den Vader kenen Ik
geef mijn leven voor mijne schapen.
Nog andere schapen heb Ik, 'die niet
van dezen schaapstal zijnook die moet
ik toevoerenen zij zullen mijne stem
hooren, en het zal worden ééne kudde
en één herder.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
Ook voor Plaoo'o bet g&edkoopste adres
vrienden. En Jezus stierf ook voor Zijne
vijanden.
Wat had de Zaligmaker nog
kunnen doen voor ons Werkelijk niets
meer. Zoo groot was de liefde van
Jezus, de Goede Herder, voor ons.
Tijdens 't laatste Avondmaal sprak
Jezus tot Zijne leerlingen„'n Voorbeeld
heb Ik u gegeven, omdat, zooals Ik
gedaan heb, ook gij doen moogt".
Hoewel deze woorden slaan op
Jezus'nederigheid bij de voetwassching,
toch kunnen we ze ook toepassen op
Jezus heele leven en op Zijn verheven
herder-zijn.
Zoo hebben 't ook in de loop der
tijden ontelbare geestelijke herders op
gevat, vanaf de eerste Christenlijden
tot nu toe. 't Zou ons te ver voeren
al die voorbeelden hier op te sommen.
We bepalen ons daarom tot de aller
laatste tijden.
Tijdens de groote wereldoorlog was
de Iersche pater William Doyle,
aalmoezenier aan 't front. De zorg voor
die arme, steeds in levensgevaar ver-
keerende mannen, lag hem na aan 't
hart. Waar zijn jongens waren was hij
ook. Tot in de voorste vuurlinie ver
scheen hij om z'n stervende schapen
bij te staan. Deze verheven herder
stierf, als vele zijner jongens, midden
op 't slagveld, getroffen door 'n granaat.
Liturgische Kalender.
Week van 1925 April.
Tot en met Dinsdag Pref. v. Paschen.
Zondag 19. 2e Zondag na Paschen.
Tijdeigen. Mis Misericordia, 2e geb.
Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Dinsdag 21. H. Anselmus, Credo.
Woensdag 22. Plechtigheid v. d. H.
Jozef. Mis Adjutor, 2e geb. (alléén in
stille Missen) H.H. Soter en Cajus.
Credo, pref. H. Jozef.
Donderdag 23. H. Georgius, 2e geb.
Oct. H. Jozef, 3e Concede. Credo, pref.
H. Jozef.
Vrijdag 24. H. Egbertus, 2e geb. H.
Fidelis, 3e Oct. H. Jozef. Credo, pref.
H. Jozef.
Zaterdag 25. H. Marcus, Groote Li
tanie, 2e geb. uit de Mis van Kruis
dagen, Credo, pref. v. d. apostelen.
Evangelieverklaring.
„Ik ben de Goede Herder", zeide
Jezus tegen de Pharizeën.
Ze moeten dit wel gevoeld hebben,
en toen Jezus sprak van de huurling
begrepen ze goed, dat dat op hen sloeg.
Had de Meester niet eens gezegd:
„Wee u, Pharizeën, die landen en
zeeën doorkruist, om één enkele be
keerling te maken, en die gij, als hij
bekeerd is, tot 'n belialskind maakt,
tienmaal erger dan gij zelf zijt.
Voorzeker de Pharizeën waren huur
lingen en geen herde's, ze hadden
slechts hun eigenbelang op 't oog en
stortten hun schapen in 't verderf.
Als tegenstelling van 'n huurlingen
tevens voorbeeld van 'n ware herder,
stelde Jezus zichzelf voor. „Ik ben de
goede Herder, de goede herder geeft
z'n leven voor zijn schapen".
't Kenteeken van 'n goede herder is,
dat hij z'n leven geeft voor z'n scha
pen. Hoe heerlijk en volledig heeft
Jezus dat gedaan 1
We denken hier aan Zijn allergruw-
zaamst lijden en smartvolle dood;
waarlijk, grooter liefde heeft niemand
dan hij, die z'n leven geeft voor z'n
Politieke
Slim metingen t
(Kuddedier-stemmen gevraagd 1)
(Ingezonden.)
„Het denkend deel der natie"
Weet u misschien niet welk deel
dat is, dan behoeft u niet iang te
wachten om het voor eens en voor
goed te weten te komen.
Alléén de liberalen zijn de denkers,
zij zijn het altijd geweest en zij zullen
het altijd blijven.
Dat beweren ze zelf en dan zal het
wel z
zyn.
De liberale staatspartij „de Vrijheids
bond" maakt propaganda voor de ver
kiezing van leden der Provinciale Staten.
Het is haar recht zulks te doen en
een hunner penvoerders de heer A
Asscher zet uiteen „waarom Alles in
het werk dient te worden gesteld om
bij de a.s verkiezingen een groot aan
tal liberalen af te vaardigen in de
Staten."
Hij schrijft: „De Prov. Staten hebben,
hoofdzaak, een drieledige taak: Zij
verkiezen voor de Provincie een Dagel-
Bestuur: het Coll. van Gedep. Staten
zij hebben hun bij de wet geregeld
aandeel in het bestuur der Provincie
en zij vormen, wat niet het minst
belangrijke is, het Kiescollege voor de
Eerste Kamer.
_,De Eerste.Kamer wint in de laatste
jaren aan invloed.
„Men heeft meermalen kunnen vast
stellen, dat besluiten, die de Tweede
Kamer eenigszins overhaast had ge
nomen, door de Eerste Kamer èn met
meer overleg, èn meer overeenkomstig
den volkswil, ongedaan werden ge-
maakl!"
De liberalen zullen nu „pal gaan
staan" voor belangen overeenkomstig
den volkswil en nu komt het:
„Nederland is in zake de radio
kwestie nog niet gepacificeerd, en de
Vrijheidsbond zal strijd hebben te voeren
tegen het opdwingen van de alles-
verdeelende politiek aan een modern
middel van onderlinge verstandhouding,
dat zich zoo bij uitstek leent tot ver
sterking van de saamhoorigheid langs
de weg van goede ontspanning en
ontwikkeling.
En om dit te bereiken verwacht de
Vrijheidsbond dus .'de stem van alle
gelijkgezinde kiezers!"
Tot zoover de heer A. Asscher.
Een andere voorganger spreekt over
de Avro-meeting op Houtrust en vraagt
eveneens om steun van de leden van
den immers „onpolitieken" omroep die
KANTOORBOEKHANDEL
Langesir. 6E t.o. Krommeitr. - TEL 326
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
de A.V.R.O. is.
Deze heer doet dit echter op een
zeer onsmakelijke manier. Hij geeft een
beschouwing over de betoogers van
Houtrust en zegt dat er „natuurlijk ook
vele liberalen onder waren".
„Zij echter, die zich de moeite hebben
gegeven om op te letten en uit te
zoeken, wie er waren en tot welke
richting zij behoorden, zullen moeten
toegeven, dat het liberale deel daar
aanwezig, in aantal wel zeer gering was.
„De liberalen toch zijn niet geschoold
tot kuddedieren en niet gewoon hunne
medewerking te verleenen aan betoo
gingen."
Hoort u, de Liberalen (met een groote
den mond legt?
Zijn sectariërs geen „kringetjesmen-
schen" en komt het symbool van die
kringetjes-denkerlj niet heel duidelijk
tot uiting in de A.V.R.O.-vlag?
De Avro-protesteerders van Houtrust
deipren immers óók nog en zullen toch
geen speciale A.V.R.O.-partij naar de
Provinciale Staten willen zenden.
Is dit stemmen-fokken geen secta-
ristne van het onzuiverste water, den-
kende-natie-deelers?
Heusch, de aap komt hier een eindje
te ver uit de mouw, vooral als men
denkt aan de kwestie Telegraaf-Vogt-
Tindal en de hetze tegen Mr. Jan v.
Doorne.
De onwaardige manier waarop zoo
nu en dan de persoon van Minister
Reijmer omlaag is gehaaid was ook al
geen teeken van intellect, laat staan
van gewoon burgerlijk fatsoen.
Maar nog onfatsoenlijker is '1 om een
lokfiuit te doen klinken in de ooren
van de Avro-isten, alsof de Vrijheids
bond zendtijd te verdeelen heeft!
Wij „kerkelijken" kunnen uit deze
propaganda toch een les trekken en
wel deze
Dat wij als één man ter stembus
moften optrekken om den invloed die
wij reeds hebben nog te vermeerderen
Onze vertrouwensmannen hebben
JULOXX
Stemt UW eigen lijst
en maakt rood
het witte stipje vóór den naam
mr No. 1 van lijst 11 ~Wf
iiiiiiiiiin »T
L) zijn niet geschoold tot kuddedieren.
Kuddedieren en dan nog wel ge
schoold zijn dus de medewerkers aan
een betooging!
Slechts enkele van de kuddedieren
waren liberaal de andere dieren waren
niet liberaal.
Maar nu moeten deze niet-liberale
kuddedieren toch ter stembus op om
de niet-tot-kuddedieren-geschoolden in
de Provinciale Staten te brengen!
En waarom? Om het radio-onrecht
ongedaan te maken!
Een zéér, zéér mager ideaal, maar
voor geschoolde kuddedieren toch nog
bevredigend 1
Die dieren slikken wel dat er vele
liberalen waren „wier aantal zéér ge-
ring was".
Dat is appelepap, zóó overgenomen
uit „de Soester".
Als de A. V. R. O. niets wil weten
van politiek zien we toch dat de poli
tiek wel iets wil weten van de A.V.R.O.
Een groote annonce zegt dat de
Vrijheidsbond „geen politiek, geen
godsdienst en geen sectarisme in den
aether wenscht," ook alweer de be
kende leus van Vogt—A.V.R.O.
De annonce bericht dat de Vrijheids
bond, op de bres staat om te waken
voor de belangen van de A.V.R.O."
Ziezoo, de vrijheid-eischende bond
wenscht o.a. geen godsdienst in den
aether, overgenomen devies van de
A.V.R.O.
Als er nu misschien nog op een be
scheiden plaatsje, op een zéér bedeesde
manier door het „niet-denkend" deel
der natie het volgende gevraagd mag
worden, zullen we aan deze wensch
geen aandacht meer schonken.
Zijt gij liberalen, pioniers der vrij
heidsidee, gij denkend deel der natie
ook bereid om ons vrijheid te laten
als wij juist wel godsdienst in den
aether verlangen, ja eischen!
Is het wel een geschikte propaganda-
idee die u het woord „sectarisme" in
het niet noodig om de stem te er
langen, nóch te bedelen.van menschen
die „niet aan politiek doen".
Met eigen kracht kunnen we er
komen en als wij onze plicht doen
zuilen we er komen!
En als we er zijn zullen ook de
„vrijheidsminnaars" geen last van ons
„sectariërs" hebben, want.ieder volk
heeft de Regéering die het verdient en
die Regeering zal dat volk, zoo rijk
geschakeerd, geven wat het toekomt.
Soestdijk. JOS. MINEUR.
Provinciale Staten.
Verkiezing Donderdag 23 April.
Donderdag 23 April a.s. worden de
kiezeressen en kiezers weder opge
roepen, om door hun stembiljet te ge
tuigen van hun politieke overtuiging.
Van des voormiddags acht tot des
namiddags vijf uur worden de kiezers
in de gelegenheid gesteld hun burger
plicht in deze te vervullen. Hun
plicht, want ook voor deze stemming
geldt artikel 72, tweede lid der Kies
wet, volgens welke ieder, die volgens
de kiezerslijst bevoegd is tot de keuze
mede te werken, ook verplicht is zich
binnen den voor de stemming bepaal
den tijd ter uitoefening van zijn kies
recht bij het stembureau aan te melden.
En zeker zal ieder rechtgeaard katho
liek volgaarne van zijn stemrecht ge
bruik maken, om naar zijn vetmogen
mede te werken, dat het Katholiek
element in ons provinciaal bestuur
even sterk blijft, zoo mogelijk nog
sterker worden zal.
Daarom alleu gezorgd, dat ge dien
dag, dus Donderdag 23 April, niet ver
hinderd zijt uw kiesplicht waar te
nemen.
En vooral, zorgt, dat ge zoo vroeg
mogelijk gaat stemmen. Bij voorkeur
in den voormiddag. Dat vergemakkelijkt
in hooge mate het werk der propa
gandisten, die op zoo'n verkiezingsdag
voor Damestasschen,
Koffers en alle soor
ten fijne Lederwaren
LAN8ESTRAAT105-AMERSFMRT
toch al zooveel werk hebben. Dat
doen ze graag, omdat ze weten er een
goed werk mee te doen. Laten wij nu
hun taak zooveel mogelijk verlichten,
door zoo vroeg mogelijk onzen stem
uit te brengen.
Voor Roomscl.e kiezers is eigenlijk
de vraag: Hoe moeten we stemmen?
geen vraag meer. We stemmen natuurlijk
op de Katholieke Lijst, dat is deze
keer Lijst 11, die begint met G. H.J.
"in Spanje.
En omdat we allen hebben meege
werkt, tenminste hebben kunnen mee-
merken aan de samenstelling van deze
lijst, stemmen we ook op no. 1.
Maar denkt er vooral aan, dat ge
slechts één stem kunt uitbrengen. Als
ge op meerdere personen stemt, wordt
uw biljet ongeldig.
Dus nog eens: Alle Katholieke
ezers en kiezeressen gaan Donder
dag 23 April a.s. zoo vroeg mogelijk
stemmen op no. één van lijst II, den
heer Van Spanje.
Roomsche Kiezers, weest paraat,
Toont U menschen van de daad.
Wilt bedenken waar 't om gaat:
't Belang van Kerk en Staat.
Uw leuze zij:
No. 1 Lijst R. K. Staatspartij 1
Naar de Stembus.
Nog eenige dagen en er wordt v>
ons een gang naar de stembus ge
vraagd, ter verkiezing van de leden der
Provinciale Staten in ons gewest.
Dan kunt Gij invloed doen gelden
op de samenstelling dier Staten en
daarmee op het bestuur der Provincie
gedurende de eerstvolgende vier jaren.
Dan kunt gij tevens invloed doen
gelden op het bestuur des land, aan
gezien de door UJgekozen Statenleden
het Kiescollege vormen voor de Eerste
Kamer der Staten-Generaal.
Dat Gij dien invloed op het bestuur
van het gewest en van het land zult
aanwenden, staat vast.
De Wet verplicht er toe, maar ook
zonder den wettelijken stemplicht zou
niemand onzer zóó laksch zijn, om den
invloed, hem toegekend, vrijwillig prijs
te geven.
Gij gaat dus stemmen.
Maar hoe? Aan welke lijst geeft Gij
uw stem? Daarop past maar één ant
woord en dat luidt:
Natuurlijk aan de lijst van de Kath.
Staatspartijl
Dat spreekt zóó 'vanzelf, dat geen
Anti-Revolutionnair, geen Christelijk-
Historische, geen Vrijheidsbonder, geen
Vrijzinnig- of Sociaal-Democraat er ook
maar een oogenblik aan zou denken,
niet op de eigen, maar bijvoorbeeld op
ïze Katholieke lijst te gaan stemmen.
Voelt Gij het dwaze van de veron
derstelling, dat een Sociaal-Democraat
op de Roomsche lijst zou steramen?
Welnu even dwaas is het en
even ondenkbaar moet het wezen, dat
een Katholiek kiezeres of kiezer aan
een andere lijst dan alléén de Katho
lieke haar of zijn stem zou geven.
Eigenaardig toch, dat wij Katholie-
:n nimmer trachten Vrijheidsbonders
of anderen te bewegen, op onze can-
didaten te gaan stemmen, maar dat
wel propagandisten van allerlei richting
probeeren Katholieke Jstemmen voor
hun eigen candidaten te vangen.
Ligt daarin niet de voor ons beleedi-
gende veronderstelling, dat velen van
ons minder principieele kiezers zouden
wezen dan zij zelf zijn?
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZEÏ7AAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRdAT 84 TEL. 528
Het afdoende antwoord op deze
krenkende propaganda mogen dezen
keer zijn, dat geen enkele Katholieke
stem voor de Katholieke lijst, de lijst
inde Kath. Staatspartij, verloren gal
Principieele Katholieke kiezers en
dat willen we allen zijn stemmen
op de Katholieke lijst.
Het is UW lijst.
In volle vrijheid hebben de kiesver-
eenigingen eerst de alphabetische gros
lijst van candidaten samengesteld, daar
na zich doen adviseeren door een zelf
gekozen „College van Advies" en ten
slotte nogmaals in volle vrijheid de
definitieve candidatenlijst vastgesteld.
Zóo ziet die lijst er nu uit, enkel en
alleen zooals de georganiseerde Ka
tholieke kiezers, en zij alléén, dit heb
ben gewild.
Allen staan dan nu ook als één
vrouw en één man achter de eigen
Katholieke lijst en brengen op die lijst
het grootst mogelijk aantal stemmen uit.
Opdat de Katholieke fractie in de
Utrechtsche Staten niet alleen onver
zwakt, maar minstens met één lid ver
sterkt (dat kan/) uit dezen stembus
strijd te voorschijn komel
Opdat de invloed der Katholieke
beginselen, op het bestuur onzer pro
vincie tot heil van dit gewest, zich
krachtig kunnen doen gelden!
Opdat het College van Gedeputeer
den weder zóó worde samengesteld,
dat onze bekwaamste mannen daarin
zitting hebben en in het Dagelijksch
Bestuur der Provincie bij de uitvoering
van tal van Rijkswetten en in de op
lossing van geschillen, wij Katholieken
niet ais onmondigen buiten de deur
zullen staan.
Koning Allons.
De uitslag der gehouden gemeente
raadsverkiezingen in Spanje was zóó,
dat de socialisten een vrij groote meer
derheid verworven hebben.
De Koning van Spanje, die toch al
jaren aan 't sukkelen is met de parle
mentaire verhoudingen, heeft daarin
aanleiding gevonden voor zich en zijn
gezin afstand te doen van den troon.
De Republiek is uitgeroepen.
Alfons XIII werd 1886 in Madrid
geboren. Zijn vader stierf onverwacht
voor zijn geboorte. Zijn moeder Marie
Christine nam toen het regentschap
op zich. Hij besteeg den troon in 1902
en huwde den 31 Mei 1906 met prinses
Victoria Eugenie Mountbatten. Op den
huwelijksdag werd reeds een bomaan
slag op den koning gepleegd, waarbij
15 personen gedood werden. Later is
hij ook nog het mikpunt geweest van
vele aanslagen, die echter allen mis
lukten. Uit zijn huwelijk zijn zes kin
deren gesproten, die bijna allen ziekelijk
zijn. In de binnenlandsche politiek
heeft de koning groote moeilijkheden
gehad met het beheer van Marokko
en de Catalonische separatistenbewe
ging. Tijdens den wereldoorlog wist
Alfonso de neutraliteit van Spanje te
bewaren. Na den oorlog is vooral be
kend zijn begunstiging van de dictatuur
Primo.
Beekensteinsche Laan
Telefoon 543
Korte Beekstraat
Complete Woning-Inrichting