V Katholiek Orgaan voor. Amersfoort en Omstreken Moeders! Hierop letten! Het beste Adres G. Keuneke Koopt ow Schiijfoiachioo Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 De Gembode Advertentiën 26 cent per regel. Bülqke tarieven voor handel en nijverheid bfj geregeld adver- teeren. Adverientièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegraeht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vijf en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 26 Juni 1931 - No. 25 EERSTE BLAD Dit nummer bestaat uit 2 bladen Zonder zelfkennis geene zelfverbete ring. Men kent anderen meestal beter dan zich zeiven. Bij het streven naar zelfkennis zal men dikwijls bemerken, dal men hetzelfde gebrekheeft, waar over men zich bij een ander beklaagt. Epistel en Evangelie. 4e Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Petrus; III, 8—15. Zeer geliefden! Weest allen een drachtig in het gebed, medelijdend, broederlievend, barmhartig,bescheiden, nederig, geen kwaad met kwaad, noch schelden met schelden vergeldend, maar integendeel zegensprekend; want daartoe zljt gij geroepen, opdat gij zegen als erfdeel moogt hebben. Want die het leven liefhebben en goede dagen wil zien, hij weêrhoude zijne tong van het kwaad en zijne lippen van bedrog te spreken; hij wijke af van het kwade en doe het goede; hij zoeke den vrede en jage dien na! Wantdeoogen des Heeren zijn op de rechtvaardigen, en zijne ooren naar hunne gebeden; maar het aangezicht des Heeren is tegen de kwaaddoeners. En wie zou u schade toebrengen, in dien gij ijveraars zijt voor het goede? Doch al lijdt gij ook iets om de ge rechtigheid, zalig gij 1 Vreest dan hunne verschrikking niet en laat u niet ont stellen, maar heiligt den Heer Chris tus in uwe harten. EVANGELIE volgens den H, Mattheus; V, 20—24. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leerlingen: Indien uwe gerechtigheid die der Schriftgeleerden en Pharizeën niet te boven gaat, zult gij in het Rijk der hemelen niet binnengaan. Gij hebt gehoord dat aan de ouden gezegd is; gij zult niet doodslaan;en wie een doodslag begaat, zal strafbaar zijn voor het gerecht. Maar Ik zeg u: al wie zich vertoornt tegen zijnen broeder, zal schuldig zijn voor het gerecht; en wie tot zijnen broeder zegt: Raka! zal schuldig zijn voorden Raad; en wie zegtGij dwaas 1 zal schuldig zijn voor het helsche vuur. Wanneer gij derhalve uwe offergave brengt aan het altaar, en daar indachtig wordt dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw offer daar voor het altaar en ga u eerst met uwen broeder verzoenen; en dan zult gij uw offer komen opdragen. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgelbandel Ook voor Plano's bet goedkoopste adres Liturgische Kalender. Week van 28 Juni—4 Juli. Zondag 28. 5e Zond. na Pinksteren. Tijdeigen. Mis Exaudi, 2e geb. H. Ireneus, 3e Oct. St. Jan, Pref. H. Driev. Maandag 29. H.H. Petrus en Paulus. Credo, Pref. v. d. Apostelen. Dinsdag 30. Gedachtenis H. Paulus, 2e geb. H. Petrus, 3e Oct. St. Jan, Credo, Pref. v. d. Apost. Woensdag 1 Juli. H. Bloed des Heeren, 2e geb. Octaafdag St. Jan, Credo, Pref. v. h. H. Kruis. Donderdag 2. O.L.V. Visitatie, 2e geb. (in stille Missen) H.H. Processus enz. Pref. H. Maagd. Vrijdag 3. H. Leo 11. 2e geb. en laatste Evang. Oct. Petrus en Paulus, 3e Concede, Credo, Pref. v. d. Apost. Zaterdag 4. Overbrenging H. Mar- tinus, 2e geb. Oct. Petrus en Paulus. Evangelleverklaring. 5e Zondag na Pinksteren. In de Misliturgie van dezen Zondag vermaant ons de H. Kerk tot het onder houden van Christus' grootste gebod: het gebod der liefde. De beoefening der liefde is de weg om ook zelf liefde en Gods zegen te verwerven (Epistel), en één van de ergste vijanden der liefde is de kwade tong. Het Evangelie van dezen Zondag maakt deel uit van de beroemde pre dikatie, die de Zaligmaker op een berg in Gaiilea voor een groote menigte volks gehouden heeft en die daarom gewoonlijk de bergrede genoemd wordt. In' het voorgelezen deel daarvan ver maant Jezus zijne leerlingen tot het nakomen der goddelijke geboden niet alleen uitwendig maar ook om den in- wendigen mensch daarnaar te regelen. Niet alleen de uitwendige daden moeten vermeden worden maar ook de innerlijke gedachten, begeerlijkheden en genegen heden tot die daden moeten onderdrukt worden, „indien uwe rechtvaardigheid niet overvloediger is dan die der schrift geleerden en Pharizeeërs (die alleen zich bekommeren om het uiterlijke) zult gij het Rijk der Hemelen niet bin nen gaan." Als voorbeeld daarvan neemt Jezus dan het vijfde gebod„Gij hebt ge hoord dat aan uwe voorvaderen gezegd is: gij zult niet doodslaan, maar Ik zeg U dat niet alleen de uiterlijke doodslag schuldig maakt, maar al wie op zijn naaste vertoornd en vergramd wordt reeds schuldig is voor het gerecht." Vrijwillig toegeven aan inwendige toorn of gramschap, zich overgeven aan vrijwillige gedachten van wraak of ver gelding is den Christen reeds verboden omdat uit die inwendige gezindheid de uitwendige daden als uit haar bron en oorsprong te voorschijn komen. In dezelfde Bergrede geeft de Zalig maker dan nog een ander voorbeeld ter verduidelijking betreffende het zesde gebod, waarin Hij zegt dat tot de Va deren gezegd is: Gij zult geen over spel bedrijven, maar Ik zeg U alwie reeds overspel begeert, vrijwillig onreine gedachten en begeerten in zich koestert, schuldig is aan dit gebod. Mochten de Christenen deze groote waarheden eens ernstig bij zich zeiven overwegen! Hoevelen zijn er die even als de Pharizeeën tevreden zijn wanneer ze zich maar onthouden van de uit wendige daden, wanneer ze in het oog der menschen maar rechtvaardigen schijnen, doch die zich niet bezorgd maken om hun innerlijke rechtvaardig heid. „Gepleisterde graven, van buiten schoon maar innerlijk vol bederf." De menschen kan men bedriegen maar God laat zich niet bedriegen en 's menschen waarachtige waarde hangt er van af hoe hij is in het oog van God. Beijveren wij ons derhalve ons onbe smet te bewaren van deze wereld niet alleen door de uitwendige zonden en hare gevaren te vluchten maar ook door onze ongeregelde neigingen, be geerten en gedachten naar het kwade te onderdrukken en uit te roeien, dan zal inderdaad het Rijk Gods in ons zijn. Problemen. Misschien zeggen we tegenwoordig wel wat al te gauw, dat we voor een vraagstuk, een kwestie staan. Mogelijk ook scheppen we ons zelf allerlei kwesties, maar toch: niemand zal tegenspreken, dat onze tijd er eene is van problemen. We tobben met onopgeloste vraag stukken op alle gebied. We hebben het jeugdprobleem: de jeugd is uithuizig, eigenzinnig. Dat kan zoo niet doorgaan. Hoe moet er verbetering aangebracht worden We hebben het sociale probleem, ofwel series van problemen. Wat moet er met de arbeiders, de kleine middenstanders, de boeren? We hebben het economisch probleem: er wordt te veel geproduceerd en toch wordt er honger geleden hier en daar. Daaruit vloeit weer voort: het pro ductie-probleem: hoe kunnen we zor gen, genoeg en niet te veel te produ- ceeren En het vervoer-probleemwelk is de beste wijze om de waren ter bestemder plaats te brengen. We hebben het technisch probleem de nimmer ophoudende vindingen in zake techniek maken veel arbeid over bodig. Daardoor weer het werkloozen- probleem en het acht-, zes- vier-uren Bij allerlei huideuvels van kinderen en ook van volwassenen is Purol een onmisbaar ge neesmiddel. Allen die dezer dagen in Apotheek ot Drogisterij een doos of tube Purol koopen, ontvangen daarbij zoolang de voorraad strekt, gratis een nuttig boekje over huidverzorging. KANTOORBOEKHANDEL ■BF. ft. TULPBh Langestr. 66 t.o. Krommestr. - TEL 326 Zilverstaai Vulpenhouders Zie Etalage. 80 ct. werkprobleem. We hebben het zedelijk probleem: het enorme verval door echtscheidin gen en zedelooze practijken. We hebben het kerkelijk probleem hoe krijgen we den stroom van men schen, die tegenwoordig zoeken en trachten naar het ware pad, de Kerk binnen? En hoe zullen we de vele en velerlei kerkjes, die naar eenheid stre ven, de Kerk binnen krijgen Er is geen terrein des levens of het wemelt van problemen. Nu is dat niet allemaal nieuws, want er is geen tijd geweest, waarin de menschheid niet met problemen wor stelde. En met name het groote pro bleem, het arbeidersvraagstuk met zijn velerlei onderproblemen, was dat niet heel de geschiedenis door een moeilijk vraagstuk In tijden, dat men van geen problemen wist, was het misschien nog het nijpendst. Denk b.v. aan begin en midden der vorige eeuw, toen men van geen problemen repte maar millioenen menschen tot aan den hon ger waren prijsgegeven. Er werd sinds hard gewerkt en veel is er verbeterd, maar het probleem is nog lang niet „opgelost", veeleer slechts verplaatst. Zoo is het eigenlijk heel de geschie denis door gegaan. De menschheid streeft naar het goed, maar het para dijs is niet voor haar weggelegd. Is de eene moeilijkheid weggewerkt, dan duikt er weer een andere op. En 't ergste is, dat men dit juist niet wil inzien, dat het paradijs niet meer op aarde is. Als men den grond slag van alles „op den bodem aller vragen ligt der wereld zondeschuld" beter wilde in acht nemen, als de mensch den Godsdienst aannam en beleefde zooals het moet wat zouden er een macht problemen van zelf opgelost worden. Helaas, we leven in een tijd, dat de toonaangevenden onder de menschheid zich van den godsdienst af wenden en dat zelfs zij, die wel de waarde er van kennen, zich te makkelijk door de anderen laten meeslepen. „Dat schijnt nu'te gebeuren, al Is er al een gladjanus geweest, die vond, dat het zoo maar niet ging, doch dat er noodzakelijk eerst een conferentie over gèhouden moest worden. Wel ja, conferentie! Daar zal echter wel van komen. We moeten maar volstaan met te roepen: „Leve oome! En dat hij nog meer van zulke lumineuse ideeën mag hebben!" Ïing alweer in 't honderd loopen. En e rijke oome kreeg 't ook benauwd. Z'n klanten konden niet meer van hem koopen. Hij streek de band over 't hart en zei: Weet je wat? Laten we een Jaar lang net doen, of er geen schul den b T.Dj De rijke Oom uit Amerika! In „De Morgen" spot Queritur op de volgende wijze met de misleidende voorstelling omtrent „den oorlog tegen den oorlog" en de uit de menschen- slachting voortvloeiende herrie om de duiten: „Zooals U wellicht niet onbekend zal zijn, werd de laatste oorlog gestreden als een oorlog tegen den oorlog. Voor de hoogste goederen der menschheid schoot en stak men elkaar overhoop, gifgaste men elkaar en werden steden en dorpen tot puin geklopt. Die strijd voor de beschaving kostte echter geld. En men ging dat leenen bij den rijken oome in Amerika. Die rijke oome deed dat grif. Hij was idealistisch aangelegd en vond het tevens een goede geldbe legging. Tenslotte ging hij ook mee doen aan den strijd voor de bescha vingen hielp hem mee winnen. Toen kwamen al de idealistische winnaars bij elkaar en zeiden: Jij moet nog zóó veel van mij hebben, en jij nog zóó veel van mij. Maar we moesten er maar een schrap door zetten, als de rijke oome ook meedoet. „Ben je nu een haartje besuikerd, zei .die echter op z'n Amerikaansch. De beschaving hebben we samen gered, maar de duiten is belangrijker. Geef me die nou maar trouw en regelmatig terug met de rente erbij. Dan kunnen altijd nog over idealisme gaan hoo rnen. „Nou, toen zetten de andere idealis ten ook maar geen schrap door hun schulden en ze gingen den Boche plukken. Doch deze was al heel gauw blut en de heele boel liep vast. „Knappe mannen zetten knappe nieu we plannen op en plakten er telkens het etiket „definitief"' op. Maar de boel Kwalen des tljds. Aan het verslag der rede van den Aalmoezenier van den Arbeid, Rector Roncken, gehouden op den Bondsdag van St. Raphaël ontleenen we de vol gende passages, waarin de kwalen var ~azen tijd worden geschilderd: De parlementen van onzen tijd dragen ior het meerendeel slechts het mom dér democratie, waarachter zich de absolutistische regeering van een klein groepje grootfinanciers verschuilen, aldusteekent Mgr. Cordac den toestand. Een klein groepje groot-financiers, daar hebben we het; een héél klein groepje van geldmenschen, die zijn het, die aan de touwtjes trekken, waarnaar alle anderen ondernemers en ministers incluis, moeten dansen, of ze willen of niet; die regelen en beheerschen dus heel het economisch en ook het politiek leven. Daar moeten we dus zijn, met die menschen moeten we gaan praten. Dan alleen kan er verandering komen. Ja, inderdaad. En die menschen laten ons praten hebben ons al lang later praten en ze halen alweer de schou ders op en zeggen alweer wij kun nen niet. Zij hebben zich verschanst in hun vesting in den burcht der groot- financiën, omgeven met stevige muren, waartegen alle golven van armoede en ellende, van haat en woede tot schuim slaan, waarop alle verzoeken om rechtvaardigheid en naastenliefde afstuiten. Ze zijn maar met enkele me.nschen en beslissen van daaruitover de politiek, handelsverdragen, tarieven, over oorlog en vrede. Ze beslissen over het eco nomisch leven, over de productie, in krimping of uitbreiding van industrie, verdeeling van afzetgebied, prijzen. Ik voor mij zeide spreker heb zoo het gevoel: ze gebruiken onze regeeringen, parlementen, ze gebruiken den oorlog en de vredestractaten, ze gebruiken de revolutie en de tegen- revolutie, ze gebruiken de crisis, de werkloosheid voor hun ééne doelcon centratie van de heele macht, van heel het kapitaal, binnen hun muren. Het kan nog een tijdje zoo doorgaan, maar daar moet iets gebeuren en daar zal iets gebeuren. Die dictatuur van het grootkapitaal zal verdwijnen en moet ook verdwijnen. Ofwel op bloe dige wijze, door de macht van haat en geweld en vernieling, waaruit nooit een nieuwe gemeenschap kan wordenl gebouwd. Ofwel door de zedelijke macht van de waarheid, de rechtvaar digheid en de naastenliefde, zooals Christus ze in de wereld heeft ge bracht. Wij moeten onze overtuiging sterken, wij hebben organisatie in overvloed, waarin al onze menschen, ieder vol gens zijn vak en beroep, in hun spe ciaal vakje zijn ondergebracht. Het is onze taak te zorgen, dat het afge dwaalde menschdom den weg naar het altaar terugvinde. Wanneer we daartoe gaan mede werken, zooveel als het in onze macht is, laat men ons dan maar uitschelden, wij zullen er om lachen, wij zullen er trotsch op zijn, omdat we weten, dat we beter dan op welke andere wijze ook medewerken tot een nieuw, beter, schooner menschdom omdat we er in terugbrengen de echte goedheid en schoonheid, het ware geluk dat Christus in onze wereld gebracht heeft en waar van Hij wil, dat alle menschen zullen deelachtig worden. Poeders en tabletten zijn alléén echt, als de verpakking voorzien is van den naam Mijnbardl. Let bij het koopen daar speciaal od. want dit alleen garandeert U de echtheid. Overvloed en armoede. Niet zonder eenige commentaar loopt het volgende bericht door de Pers: voor DamestasichM, Kaffert en alle soor ten fijne Lederware* LANGESTBAATI05-AMER3F00RT In verchroomde uitvoering Het mooiste en beste of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij H. ELZEÏIAAR KANTOORBOEKHANDEL LAN6ESTRAAT 84 TEL. 528 „In overeenstemming met het plan tot bescherming van de Brazilaansche koffieproductie zijn thans opnieuw 4500 balen koffie in zee gestort. Bin nenkort zullen nog40.000balen volgen."j Wij herinneren hierbij nog evenaar? de berichten van eenige maanden terug over de enorme hoeveelheden graan in Amerika, waar men zat te wachten op den brand in de voorraadschuren, teneinde den prijs op peil te krijgen. En aan besluit van de Veiling te Nijmegen, om de groenten, die niet vol doende opbrengen, naar de mestvaalt te verwijzen! Vormen zulke berichten geen aan klacht tegen het heerschende stelsel van productie en distributie? En zijn zoo'n maatregelen niet hemel tergend, waar er toch nog altijd hon derden en duizenden gebrek lijden? Deze en andere dergelijke wantoe standen zijn de ergste revolutie-predi kers Binnenland FEEST TE UTRECHT. Op Maandag 29 Juni zullen Burge meester en Wethouders van Utrecht aan de bevolking een folkloristisch feest aanbieden, met medewerking van een aantal personen, vereenigingen en gilden, uit verschillende deelen van is land en zelfs uit Noordelijk België. WATERSCHAP. Tot dijkgraaf van het hoogheem raadschap de Bunschoter Veen- en Veldendijk is bij Kon. besluit benoemd A. J. Looxma van Weideren baron Rengers te Amersfoort, tot hoogheem raad K. Huygen Tzn., Bunschoten en A. Brouwer te Hoogland. BURGERLIJKE STAND SOEST. 18—24 Juni 1931. Geboren: 18. Dirk Marinus, z. v. D. M. v. d. Bunt en C. v. d. Zouw, L. Brinkweg 35c. 19. Geertruida Lamberta, d. v. A. A. i. Duin en R. v. Schalkwijk, Konin- ginnelaan 150. 19. Pelegrinus Wilhelmus, z. v. Th. d. Tweel en N. v. Hamersveld, Is- seltscheweg 1. Ondertr.16. J. Koning en H. Brink. 18. D. v. Reenen en J. Verkerk. Gehuwd: 25. W. M. de Vries en J. H. Gerritse. BURGERLIJKE STAND BAARN. Geboren: Jan,, z. v. A. G. Broerze en E. Radstok Maria Susanna, d. v. A. Smits en J. Sohl Heintje Jacoba, d. v. H. A. d. Hartog en J. Vlaanderen. Gehuwd: B. Kroon en A. R. Huis an - M. L. v. Tol en M. E. de Ruig. OverledenPhilip Dieffenbach, 79 j., echtg. v, F. Timmer. Kerknieuws. AARTSBISDOM UTRECHT. Z.D. H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot pastoor der parochie Goor den Zeereerw. Heer Vossenaar, tot pastoor der parochie van de H.H. Petrus en Paulus te Soest den Zeereerw. heer W. M. Voss. Gemengde Berichten Te Bombay (Eng. Indië) is een cholera-epidemie uitgebroken. De laat ste week zouden ruim 450 personen aan deze ziekte zijn bezweken. Een oppasser bij de algemeene politie te Tombolo heeft amok gemaakt en een politie-agent en een inlander gedood. Een houtvester werd zoo zwaar gewond, dat hij nog denzelfden dag overleed, terwijl ook een controleur een ernstige verwonding opliep. Een vrachtauto reed nabij Santa Olalla in een menschenmenigte, die op weg was naar een betooging. Drie personen werden gedood en 7 gewond, de chauffeur van de auto werd door de woedende menigte gelyncht. De Amerikaansche millionair Bast- man heeft de stad Brussel 1.000.000 Bij Verdun is een toer-auto met Amerikaansche vrouwen, die naar de slagvelden van den wereldoorlog wil- j om ^aar gfaygjj van kun gevallen zonen te bezoeken, in botsing gekomen met een vrachtauto. De vier inzittenden van de vrachtaute werden gepood, slechts een van de Amerikaan sche vrouwen liep verwondingen op. Wegens een schuld van 45 cent, waarom hem door den schuldeischer was gevraagd, heeft een inlander nabij Soekaboemi, een man, zijn vrouw en twee dochters vermoord. Evenals in ons land, heeft men ook in Duitschland op een aantal kruis punten of in wegbochten verkeers- spiegels geplaatst. Zij blijken evenwel zoo weinig te voldoen, dat de meesten reeds weer zijn opgeruimd en de overigen wel spoedig zullen volgen. Zaterdagnacht is in het dorpje Luczice in Polen een groote brand uitgebroken, waardoor een aantal hui zen in asch werd gelegd. De bewoners uit een der huizen konden zich niet tijdig redden, waardoor een vrouw en drie kinderen in de vlammen omkwa men. De lijken werden later geheel verkoold van onder de puinhoopen vandaan gehaald. De oud-president van Frankrijk, Armand Falliéres, in den ouderdom van bijna 90 jaar overleden. De postbode te Peursum had dezer dagen een buitenkansje. Hij was on geveer negen jaar geleden op het bouwland met het wegwerpen van vuil zijn goudeu ring kwijtgeraakt. Thans vond hij den ring, zijn trouw ring nog wel, terug. Bij een uitstapje nabij Praag zijn 4 kinderen in de Elbe verdronken. De onderwijzeres had den kinderen ver boden in het water te gaan, doch zij stoorden er zich niet aan en werden door den stroom gegrepen. Het ge lukte de onderwijzeres met hulp van twee soldaten 23 kinderen te redden, doch vier verdronken.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1