II A. H. v. Nieuwkerluv. Uitverkoop. Niet duurder Woensdag 9 Dec. begint onze Groote jaarlijksche UITVERKOOP J tr dan vlcesch, i(jn onxc verschillende viachaoorten Smakelijk Licht verteerbaar Voedzaam Daar WIJ ALLEEN In Amersfoort alle viachaoorten PERSOON- K In de RVI IJmuider Viscfihandel H. GLASTRA Co. N.V. UTR.STRAAT 40 - TEL. 92 AMERSFOORT l het voeren van het Wapen van Z.K.H. den Prins der Nederl. ALLEEN derccbtlcd I Een mooi voorbeeld. I Paulus zegt: door één mensch is Het bestuur der Onze Lieve Vrouwe- er gezondigd, is de dood in de wereld gekomen, door Adam, Ood had aan Adam voor heel de menschhcid het stichting aan den Zuidsingel heeft dan besloten om aan de Daam Fockemalaan een nieuw klooster met middelbare- en Kweekschool te bouwen. Nadat eerst overeengekomen was dezen bouw, gezien de moeilijke tijdsomstandig heden, uit te stellen totdat betere dagen waren aangebroken, zijn dc usters na breed beraad voor 14 dagen hiervan teruggekomen en is het werk definitief gegund aan de firma Yland en Borst te Amsterdam, die dezer dagen reeds met de uitvoering een aanvang zal maken. We weten dat deze bouw voor dc Zusters groote en niet in het minst finanticcle zorgen met zich medebrengt. Dat zij cr ten slotte toch toe zijn overgegaan, komt voort uit haar groot vertrouwen op Ood, op Wien zij heel haar hoop voor de toekomst hebben gesteld, tot Wlcn zij in de laatste jaren bijzonder voor het nieuwe gebouw hebben gebeden. Wijl de bestaande inrichting aan den Zuidsingel in elk opzicht te klein was geworden, bleek het noodzakelijk, dat er gebouwd wordt. Dat er nu, ondanks de sombere tijds omstandigheden, toe wordt overgegaan, daartoe heeft ook voor een zeergroot deel bijgedragen de overweging, dat cr voor velen in Amersfoort gelegen heid wordt geboden om gedurende anderhall Jaar werk te vinden, Moge dit edelmoedige voorbeeld der Zusters overal navolging vinden, opdat zoo de dreigende werkloosheid zooveel mogelijk bestreden worde. Vechtpartij. Achter de Heilige Geest had vechtpartij plaats tusschen een dronken man en een onbekende. Deze onbe kende heeft |den eerste door van perceel no. 4 geslagen, waarbij c:n kleine wonde boven het rechter oog ontstond. A.s. Woensdag 12—4 uur wederom VOLKSVISCHDAG 4 en 5 mooie gebakken visschen voor 1 kwartje IJMUIDER VISCHHANDEL UTRECHTSCHESTRAAT 40 Het gesprek van den dag. R. K. Werkliedenvereen. St. Jozef. Maandagavond had de 4e Cursus avond plaats met als spreker Pastoor Hooijman. Pastoor Hooijman had eerst gedacht te spreken over apologie van een tunnel aan den Soesterweg. Vorige week had spr. gasten op bezoek die met een auto naar 't station gingen en natuurlijk moesten wachten aan den overweg cn aan 't station ge komen de trein zagen vertrekken. Ook vanavond op weg hierheen was vijf minuten wachten weer het parool. Uw voorzitter als gemeenteraadslid moet dit maar eens in zijn ooren knoópen. Aangezien het hier echter geen raads zaal Is wilde Pastoor Hooijman spreken over de momenteele tijdsomstandig heden. Wc leven in een economischen oorlog die gestreden wordt niet met de kanonnen, doch met economische stoffelijke goederen, waarvan misschien meer menschen slachtoffer worden, dan door een oorlog met geschut. Er leven 20 millioen menschen, die werken willen en kunnen doch die geen werk kunnen vinden en die werk hebben' dreigt het spook van verlaging van looncn. Er is overvloed van goederen en toch is de armoede groot. Het leven stamt uit God en wat uit God komt Is goed. God heeft het leven niet geschonken voor louter lijden. Hel Jodenvolk had een vast steun punt, zij hadden het geloof in God en het geloot in Gods voorzienigheid. De volmaakte oplossing is door hen echter ook niet bereikt, ze zijn blijven steken voor deze vraag, wanneer het lijden een strat is voor de zonde, hoe komt het dan dat juist diegenen die hel dichtst bij God stonden cn recht vaardig waren, dikwijls juist hel meest getroffen worden. Spr. schetste het lijden van den man Job. die een heilig man genoemd werd. De professifin hebben de Messias, die komen zou aangewezen als de oplossing van het lijden. De menschheid heeft in het oude verbond gevraagd de oplossing van het vraagstuk vanl het lijden, doch deze oplossing heeft dc Christus ge bracht. Door het leven van den Christus is het lijden gegaan, met als toppunt CalvariC, en de vraag .Waarom gebod gegeven, omdat Adam zondigde kreeg hij de straf en mede heel de menschheid. Christus heeft uitgeboet voor de zonde der menschen. moest dus na de dood van Christus het lijden niet zijn opgehouden. Paulus zegt echter dat de mensch het lijden van Christus moet navolgen om de straffen der zonden uit te boeten. Is lijden en ellende nu het bestaan van de groote massa, neen, wel echter voor iederen mensch, om daardoor Ie deelen in de verdiensten van Christus, om met Christus na het lijden hem na te volgen in de belooning, in de eeuwige geluk zaligheid. Dit is de boodschap van het lijden. De tweede vraag is of het lijden is wanneer 20 millioen men schen geen werk kunnen vinden en zij die werk kunnen krijgen ot wan neer men moeizaam werk verricht voor een karig loon is dit lijden. De arbeid op zich is geen straf voor de zonden. Ook zonder de zonden moest er ge werkt worden. Ongelukkig is de mensch die arbeidskracht bezit en geen arbeid kan krijgen. Men wil wel eens aantoonen dat Christus nu niet zoo op arbeid heeft aangedrongen, en er zijn er op heden nog wel die dit letterlijk opvolgen en den Christus voor hun laten zorgen door de Vincentius Vereeniging. Spr. toonde aan dat Christus bedoelde zich niet te bezorgd te maken doch dat dc arbeid wet is. Christus laatste levens dagen is lijden en nog eens lijden ge weest. Zijn werken en lijden gaf echter loon voor de eeuwigheid voor ons menschen. Wanneer de mensch de wet van den arbeid ondergaat en tevens de moeite van den arbeid, dan ver krijgt den mensch ook het loon hier namaals. Door den arbeid kan de mensch ook in deze wereld zedelijke grootheid bekomen. Mag de mensch door arbeid stoffelijke bezittingen, aardsche goederen verkrijgen. Spr. toont dan aan dat Christus het aardsch bezit niet heeft veracht en verworpen. Christus had in zijn aardsch bestaan ook zijn vrienden onder de bezittende klasse. Gehechtheid echter aan aardsch bezit is uit den booze. Wat voor den een in zijn omstandigheden goed kan zijn. kan voor een ander totaal ver keerd zijn om zijn zaligheid te bereiken. Voor alle menschen is echter wet dat men zich ontdoet van gehechtheid aan stoffelijke goederen, aan aardsch bezit. Daar zit natuurlijk de groote moeilijk heid. Men behoetl niet alleen tevreden te zijn mei het loon van de eeuwig heid, men mag en moet soms stoffe lijke goederen verdienen en bezitten om voor zich en zijn kinderen te zor gen, de kinderen waarvoor men ver plicht is stoffelijk te zorgen. En dan is de vraag hoeveel Dan komt weer de Godsdienst. Wanneer het volledige loon niet te bereiken is dan geldt voor ons Katholieken nog een loon hiernamaals. Voor ons Katho lieken mag de belooning hier in deze wereld niet het voornaamste zijn. Het aardsch loon en bezit moet middel zijn om hel eeuwige loon te verwerven, Door het lijden moeten we deelen in de verdiensten van den Christus. Arbeid is wet, de moeite van den arbeid straf. Christus heeft bewezen waarom arbeid en waarom moeite voor den arbeid. We moeten in dit leven ons los kun- maken van het aardsche, daar dit toch eens komt op het einde van leven. De maandclijksche Godsdienstoefe ning voor de R. K. militairen der ver schillende wapens cn rangen in he Sarnizocn, wordt gehouden door den leer Aalmoezenier op Donderdag en Vrijdag a.s. Donderdagmiddag half 4 de confe rentie en van 6.30—8.30 uur gelegen heid om te biechten. Vrijdagmorgen om 7 uur de H. Mis met preek, en algemeene H. Communie. De Altaarwacht in dc parochie O.L.Vr. Hemelvaart. Onder de instellingen, die in onze parochie heilzaam werken en rijke vruchten van zaligheid afwerpen voor de leden, behoort ongetwijfeld De Altaarwacht, En toch blijven nog velen van verri slaan. Wij verwachten, omdat ze nie bekend zijn met de statuten, goedge keurd door den Aartsbisschop van Utrecht. We zullen daarom de voor naamste'bepalingen hier nog eens af drukken. De Altaarwacht stelt zich ten doel het Mlshooren op de werkdagen te bevorderen en de leden te brengen tot de veelvuldige en dagelijksche H. Communie. De Altaarwacht heeft vier klassen. Eerste klas. Daartoe behooren zij, die zich voornemen, ten minste eens per week, op een werkdag, de H. Mis bij te wonen. Tweede klas. Daartoe behooren zij, die zich voornemen, (en minste eens per week, op een werkdag, de H. Mis bij te wonen en ten minste eens per week (op Zondag of werkdag) te com- municeeren. Derde klas. Daartoe behooren zij, die zich voornemen om dagelijks (d.i. ten minste 5 maal per week) de H. Mis bij te wonen, en ten minste eens per week (op Zondag of werkdag) te communiceeren. Vierde klas. Daartoe behooren zij, die zich voornemen, om dagelijks (d.i ten minste 5 maal per week) te com municeeren. Men verbindt zich telkens voor een jaar. Om financieele redenen behoeft niemand achter te blijven. Immers, een contributie van 10 cent per jaar, kan toch voor niemand een bezwaar zijn. Velen betalen meer, omdat ze weten, dat deze gelden besteed worden voor het lezen van H.H. Missen, voor de versiering van het Altaar en voor den bloei der vereeniging. U ziet het, bijna ieder kan zich, ten minste voor de eerste klas, laten inschrijven. Uitspraken Kantongerecht. Kaartspelen op straat: D. R. Bun schoten f3 of I week tuchtschool; H. H. idem. Met motorfiets niet stilhouden op politiebel: E. v. d. W. Stroe f25 of 2 weken tuchtschool. Orde verstoren in dronkenschapW. K. K. Baarn f 10 of 4 d. DronkenschapA. v. W. Amersfoort 3 w. hecht voorw. I jaarG. J. Wou denberg f 10 of 4 d., J. W K. A'foori id. Over spoorbaan gaanH. v. P. Ap pel f 10 of 4 d. Verord. Openb. vermak. Amersfoort: J. S. aldaar f25 of 10 d. Niet verschijnen als getuige: H. J. S. Eemnes f5 of 2 d. Te laat aangeven van geboorte: A. A. v. d. Z. Soest f 10 of 4 d. Als opkooper geen doorloopend re gister houden: G. v. d. B. Soest f10 of 4 d. Visch van te kleine afmeting ver- irvoeren of uitstallen: H. v. d. G. Spakenburg (5 of 2 d., J. de G. Bun schoten id., N. K. Bunschoten f3 of 1 d.. M. K. id. Wapendragen: W. A. v. M. Sittard f40 of 20 d. met verb, revolver, J. v. V. Amersioort HO ol 4d. met verb, wapenstok. Met geweer zonder akte buiten openb. wegen: A. H. N. Hilversum f 10 of 4 d. met verb, geweer. Loopen op verboden grond Hoogland f 10 of 4 d. Leerplicht: J. W. S. Oud-Millingen f3 of I d., H. v. d. B. id., B, de G. Spakenburg i 5 of 2 d., H. de J. Spa kenburg f25 of 10 d., H. kenburg f8 of 4 d. Na sluitingstijd in caféA. v. d. H. Nijkerk f2 of I d H. v. Toelaten in café na sluitingstijdH. Hoogland f5 of 2 d. Vloeken Ie Hoogland: B. v. d. Nijkerk 50 cent of 1 dag. Na sluitingstijd der winkels te Amers- W. Hoekstra. 5 December. QeborenHermanus Alphonsus, z. v. J. J. v. d. Heuvel en C. M. Jabroer. 7 December. GeborenOeertruida Iohanna, d. v. H. v. d. Burgwal en J. flelnveld Sara, d. v. J. Snijders en S. Mertz Antje, d. v. H. Drost en A. Reeder Maria Sophia, Martina, d. v. C. van Holland en O. van de Kamp. OverledenPaulina Franclsca 'acoba van der Hoeven, oud 67 jaar. Uit den Omtrek hebbenH. M. aldaar f 1 of J. V. aldaar 50 cent of 1 d. Met auto niet voldoende rechts uit wijken: G. A. v. T. Utrecht f10 of 5 d., H. J. N. d. D. Rotterdam f 15 of 6 d. Veiligheid van verkeer in gevaar brengen: K. F. J. H. Arnhem f20 ol 3 d., C. v. d. V. Ulrecht f20 of 10 d. M, J. D. Amersfoort f 15 of 6 d. Geen voorrang verleenenL. S. Hoog land (thans Den Haag) een week hech tenis en een jaar ontz. v. rijbevoegdh. Burgerlijke Stand. 1 December. Geboren: Antonius, F. J. T. Scholten en C. J. H. Len sing. Overleden Johanna Philippina de Groot, oud 40 jaar, echtgen. van C. Parmentier Willem Karei Rutgers, oud 56 jaar, echtgenoot van Schnilger. 2 December. GeborenSijmpje Maria Cornelia Klara Hendrika, d. v. van T. Gravendeel en H. K. v. Doorn Ge- rarda, d. v. E. van den Bor, en T. Hoeve. GehuwdB. den Hollander en W. Bestelink H. J. Zijlstra en T. Suk E. van Zoeren en W. van Middendorp J. Steenbeek en A. Jans F. Smit en M. lansen W. J. d. Hoorn en J. v. der Heiden. 3 December. Geboren: Petronella Geertruida, d. v. N. Schuuring en W. van Meeleren. Ondertrouwd H. G. Holt en M, A. Smink D. Hofland en J. Hazeleger J. v. Tuil en A. Krol Rein van den Zee en J. H. C. Nierop T. A. P. Kramer en C. M. Hugen J. Vos en J. de Vrije P. M. van Zwam en A. J. Priissner K. A. P. Kemna en A. M. Houbaer. OverledenGerrit Wisgerhof, oud 67 j. 4 December. Geboren: Petrds Ge- rardus, z. v. P. J. Kok en H. M. van Daatselaar Herman Johannes, z. v. J. v. Reems en E. R. v. Beek acoba, d. v. A. Vivié, en E. Maas dijk, z. v. G. Marcus en W. Zweeden OverledenHendrikus v. Asch, oud 82 jaar, ongehuwd Judina Henderina Bruins, oud 50 jaar, echtgen. van J. Hoogland Burgerlijke Stand. Geboren: Johanna Hendrika, d. v. H. Epskamp en A. Epskamp, Over leden: Maria Peelen, oud 76 j., wed, v. O. Sandbrink Jan Kuyer, oud 90 j., wed. v. E. Eyberg. Soest Gevestigd. K. M. Hiemann, van Bussum naer Rademakerstraat 25a. W. A. Hueting, van Apeldoorn nanr Ericaweg 2 J. P. Gepkens, van Nijmegen naar van Weedestraat 30 Wed. J. H. V. Balder. van A'foort naar Amersfoorlschestraat 52. E. M. Schuibing, van Zandvoort naar Dorresteinweg 9 L. v. Veen, van Reeuwijk naar Ban- nlngstraat 52 D. Boekholt, van Achtkarspelen naar Hellingweg 3 M. Geijtenbeek, van Utrecht naar Burg. Grothestraat 4 J. W. Quelle, m.g., van Hilversum naar Torenlaan lc Aartje v. d. Boek, van Hoogland naar Birkstr. 75. A. Floor, v. A'foort naar Julianastr. 48a P. C. Hausum, van den Haag naar Luchtvaart afdeeling. M. Bakker, m.vrvan Bameveld naar Nieuwstr. 29. A. J. Pot, m.g., van Schiedam naar Amersf.str. 34 1. Wilt, m.g., van Vinkeveen- Waverveen naar Vosseveldlaan 16 ~i. J. de Groot, van idem naar idem. F. C. M. Stolwijk, van Schalkwijk aar Kostverlorenweg 6 Nijkerk Op de markt 67000 eieren f5.75- 6.60, jonge henneneieren f3—5, biggen f4—7, 123 runderen: melk koeien f200—240, vette koeien f180 210, 2 schapen f 15—20, 35 nuch tere kalverenmestkalveren f 14—20, slachtkalveren f5—9. Woudenberg De 21-jarige S. uit Scherpenzeet is vermoedelijk door de duisternis misleid, in de gracht om de Schouw geraakt en jammerlijk verdronken. van Meubelen, Tapijten, Bedden Tafel- en Divankleeden Restanten Linoleum en Vloerzeilen Onze bekende CAIRO-Kleedjes, 140 cM. lang, 70 cM. br., thans 4.90 SALONMEUBELEN tegen fabrieksprijzen Nog enkele Garnituren, 2 Fauteuils 4 Stoelen met Kunstleer vanaf 21.00 Beekstraat 6 - Tel. 543 - Beekenst.laan 10 - Amersfoort Ingezonden (Bullen verantwoordelijkheid der Redactie. ,In dagen van nood leert men ware vrienden kennen" Nu wij in een tijd leven dat de_ heele wereld met angst en zorg de toekomst tegemoet ziet, stemt het ieder rechtgeaard mensch tot groote blijd schap ie ervaren dat er zoovelen zijn die door daden toonen ware vrienden te zijn van hunne noodlijdende mede- menschen. Een heerlijk voorbeeld hiervan is fegeven door onze geliefde Prinses uliana, die niet alleen het initiatief nam tot stichting van een Nationaal Crisis-comité, doch tevens aan dit Comi- een vorstelijke gift schonk van f30000. Ook ons Koninklijk huis bleef niet achter en toonde door het schenken van groote giften weer voor de zoo- veelste maal met de nooden van het Nederlandsche volk mede te leven. Nog zoovele andere bewijzen van echte christelijke naastenliefde zouden wij kunnen noemen die ons aantoonen dat, Gode zij dank, die heerlijke deugd nog in de harten leeft van groot en klein, ondanks de haat en liefdeloos heid welke door valsche vrienden wordt gepredikt en waardoor helaas zooveel onheil is gesticht. Het geeft ons echter moed wanneer wij in de dagbladen lezen, dat personeel van kantoren en fabrieken spontaan heeft besloten, een deel van hun loon en scholieren iedere week een gedeelte van hun spaarpen ningen af te staan om den nood zoo veel mogelijk te helpen verzachten. Het Nederlandsche volk dat zich zoo groot heeft getoond in het verleenen van hulp aan oud en jong in andere landen van Europa, onverschillig tot welke nationaliteit of godsdienst zij behooren, wordt nu opgeroepen om eigen landgenooten, tot welke geeste lijke richting deze ook mogen behooren, te helpen en deze oproep zal niet tevergeefs zijn aan een volk dat door zijn groote offervaardigheid zooveel leed ver buiten zijn grenzen heeft zacht. Op gevaar af onbescheiden te zijn kunnen wij niet nalaten, tot aansporing van anderen, nog een prijzenswaardig voorbeeld te noemen dat ons dezer dagen ter oore kwam en wel waard is vermeld te worden. De Eerwaarde Broeders van het be kende instituut .St. Louis" alhier, be- hoorende tot de Congregatie van O. L. Vrouw Ie Maastricht, hebben be sloten gedurende den crisistijd alle denkbare versoberingen op hun leven- onderhoud loe te passen en de daar voor bespaarde gelden te bestemmen tot hulpverleening aan hunne nood lijdende landgenooten zonder eenige uitzondering en waarvan reeds een ge deelte is gestort bij het Nationaal Crisis-Comité en andere liefdadige vereenigingen. Ook vernamen wij nog dat deze Congregatie te Maastricht aan de be- hoeftigen dier stad zooveel hulp ver leent door het kosteloos verstrekken van "oedsel, kleeding enz. Moge deze wetenschap er toe bij dragen om diegenen, die kloosterlingen als minderwaardige of onnuttige leden onzer maatschappij beschouwen en het er zelfs op aanleggen onze regeering te beïnvloeden als zoodanig ook hun onderwijzers-salaris niet gelijk te stel len met dat van de leeken onderwijzers, tot een beter inzicht te brengen en het met ons eens zijn of worden, dat ook de drager van een ordekleed als ware vrienden van het menschdom genoemd mogen worden. X. Van dag tot dag DINSDAG 8 DEC. Alle dingen zijn vatbaar voor een mooien en een leelijken uitleg. En dan beslist de liefde ten goede, de haat ten kwade. WOENSDAG 9 DEC. De Band van het handelsverkeer is dikwijls sterker dan die van politieke eenheid. DONDERDAG 10 De menschen handelen en denken altijd min of meer troepsgewijs, on der den invloed van groote leidende geesten of sterke geestelijke stroo mingen. Vragenbus. Broeders des Heeren. W. S. Vraag. Dezer dagen kwam in dispuut met een niet-katholiek, die beweerde, dat |ezus 3 of 4 bloed eigen broers gehad heeft. Nu is mijn vraag is dat waar en hoe heetten ze dan O.a. haalde hij aan de woorden van Jezus aan 't Kruis tegen Johannes: Zoon ziedaar uw moeder. Antwoord. Dat Johannes een broer as van Jezus is in geen geval waar. Trouwens Jezus noemt hem hier zoon Uit de evangeliën weten we dat Jo hannes de zoon was van Zebedaeus en Salome. Als Jezus nog meer broers en zusters had gehad dan klinkt het toch wei zeer onwaarschijnlijk, dat Hij aan 't kruis Zijn Moeder Maria ter bescherming aan Johannes toever trouwde. Dan had Hij toch zeker zijn moeder wel eerst ter bescherming toe vertrouwd aan haar eigen kinderen, aan Jezus' zoogenaamde broeders. Doch we weten ook wel zeker dat Jezus geen broers gehad heeft. Behalve natuurlijk dat meerdere kin deren van Maria in strijd zou zijn met haar maagdelijkheid leert ons de H. Schrift, dat Jezus Maria's eenigste zoon was. Hoe moeten we dan de uitdrukking Broeders des Heeren verstaan Onder staande geslachtsboom, welke ik nader zal verklaren, geeft ons de oplossing. Jacob ons tegenwoordig is, aanspreken met broeders. De H. Schrift bewijst ons in alle geval op tal van plaatsen, dat het een veel voorkomend spraakgebruik is, neven met den naam van broeders te betitelen. In een brief van Paulus aan de Ga laten noemt de apostel Paulus Jacobus, den zoon van Cleophas, broeder des Heeren. Uit bovengegeven stamboom blijkt echter duidelijk dat Paulus hier mede den neef des Heeren bedoelt. Ook het oude testament geeft ons talrijke voorbeelden van deze spreek wijze der Hebreen. Het staat b.v. ab- A.- soluut vast, dat Lot de neef was van Abraham en toch noemt Abraham hem broeder. Jacob moest oom zeggen legen Laban i toch noemde hij hem zijn broeder. Men moet steeds het Oostersch ka rakter van den bijbel voor oogen hou den, ook in de taal. Dood verhaasten. J. R. te Soesterberg. Vraag: Als n zieke vreeselijk ljjdt cn zijn dood nicnscholijker wijze gesproken zeker is, mag een dokter dan een inspui ting toepassen die liet ljjden verzacht, doch misschien den dood verhaast? ntwoordEen geneesheer mag niet een zieke die lijdt door een inspuiting buiten kennis brengen om hem ongevoelig voor de pijn te ma- ken. De laatste uren en oogcnhlikken Anna X Joachim I Maria X Cleophas j (Alveus) I 11 I Jacobus Jozef Simon de mindere Jozef X Maria Jezus Maria van Cleophas Judas Hieruit ziet u, dat Jacobus de min dere, Jozef, Simon en Judas, die in de H. Schrift steeds broeders des Heeren worden genoemd, kinderen zijn van Maria en Cleophas, die een broeder was van den H. Jozef. De z.g.n. broe ders des Heeren zijn dus niefs anders dan neven van Jezus, kinderen n.l. van Cleophas, den broeder van Jozef, Jezus' voedstervader. Volgens vele schriftuurverklaarders waren Maria van Cleophas en Maria van Jozef, ook nog zusiers van elkaar, dus van vaders- en moederskant waren genoemde apostelen neven van Chrislus. Is het dan niet vreemd, vraagt ge misschien om neven als broeders te betitelen Voor ons misschien wel, doch in de taai der H. Schrift geenszins, of schoon wij zelfs nog wel eens verder gaan en zelfs een vergadering van mannen, waar zelfs geen famielid van van het leven zijn te kostbaar, niet het oog op de eeuwigheid, om aan den zieke te ontnemen. Wel mag een geneesheer de pijn verzachten door een oordeelkundige inspuiting, zou** zoo n inspuiting zeker den dood ver haasten direct, dan zou zjj niet ge oorloofd zijn. Zou zjj liet indirect doen, dan ook niet bedoeld zjjn om den dood te verhaasten, dan zal zjj geoorloofd kunnen zijn, omdat de be doeling dier inspuiting een andere is, dan de verhaasting van den dood. Een groot verschil maakt ook of de zieke die builen kennis is, zeker niei meer b(j kennis zal kunnen komen, óf dal er nog hoop is dat hij bij kennis komt. Met vele omstandigheden moet rekening gehouden worden, daarom is het moeiljjk uw vraag in en afdoende te beantwoorden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 2