De €embode Groote UITVERKOOP A. H. v. Nieuw kerk n.v. Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken KANTOORBOEKEN ONZE: Eversharp-Wahl Fa. H. Elzenaar Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 Advertentien 26 cent per regel. Bülgke tarieven voor handel en nijverheid bg geregeld adver- leeren. Advertentün moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kintoor en Drgkkerll Lngegrichl 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vijf en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- «n Vrijdagmiddag Post-giro no. 442S4 Vrijdag 15 Jan. 1932 - No. 81 De rechtvaardigheid staat hooger dan de rechtswetenschap. Zij is de bron, waaruit die wetenschap voortvloeit. Doen wat recht is staat hoogfr dan weten wat recht is. Om die reden moet de praktijk des levens geleid worden door de rechtvaardigheid. Epistel en Evangelie. 4 Tweede Zondag na Driekoningen. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; XII, 6—16. Broeders I Daar wij gaven bezitten, verschillend naar de ons geschonkene genade, hetzij profetie-gave overeen komstig den regel des geloofs; hetzij een dienstambt in het dienen; hetzij iemand Ieeraar is in het leeraren; is hij vermaner in het vermanendie uitdeelt in eenvoudigheid; die overste is met ijver; die barmhartigheid doet met blijmoedigheid. De liefde zij on geveinsd. Haat het kwaad, hecht u aan het goed; bemint elkander met broederlijke liefdevoorkomt elkander in eerbetoon; zijt niet traag in den ijver; weest vurig in den geest; dient den Heer; verblijdt u in de hoop; zijt geduldig in de verdrukking; volhardt t in het gebed; weest mededeelzaam voor de behoeften der heiligenoefent gaarne de gastvrijheid. Zegent die u vervolgen, zegent en vloekt niet! Ver blijdt u met blijden, weent met weenen den; zijt eensgezind onder elkander; tracht niet naar het hooge, maar hebt smaak voor het nederige EVANGELIE volgens den H. Joannes; II, 1—11. In dien tijd was er eene bruiloft te Kana in Galilea; en |esus' Moeder was daar. En ook Jesus en zijne leer lingen werden ter bruiloft genoodigd. Toen er nu gebrek aan wijn was, zeide de Moeder van Jesus tot Hem: Zij hebben geen wijn. Jesus zeide haar: Wat heb Ik met u, Vrouwe? Mijn uur is nog niet gekomen. Zijne moeder zeide tot de bedienden: Doet alles wat Hij u zeggen zal. Er stonden nu I daar, ingevolge de reiniging der Joden, zes steenen kruiken, houdende elk twee of,drie maten. Jesus zeide hun: Vult de kruiken met water! En zij vulden ze tot boven toe. En Jesus sprak tot henSchept nu en brengt het aan den hofmeester! En zij brachten het. Als nu de hofmeester het water, dat wijn geworden was, proefde, (hij toch wist niet van waar die was; doch de be dienden, die het water geschept had den, wisten het); riep de hofmeester den bruidegom en zeide tot hem: leder mensch steit eerst den goeden wijn op, en wanneer men goed gedronken heeft, dan den minderen doch gij hebt den goeden wijn tot nu toe bewaard! Dit eerste der wonderteekenen deed Jesus te Kana van Galilea; en Hij open baarde zijne heerlijkheid, en zijne leer- lingen geloofden in Hem. Liturgische Kalender. Van 1723 Januari. Zondag 17. 2e Zondag na Driekon. Tijdeigen, Mis Omnisterra, 2e geb. H. Antonius Abt. Prefatie H. Drievuldig heid. Maandag 18. St. Petrus-Stoel te Rome, 2e geb. H. Paulus, 3e H. Prisco, Credo, Prefatie van de Apostelen. Dinsdag 19. H.H. Marius enz. 2e geb. H. Canutus, 3e Deus, qui salutis. Woensdag 20. H.H. Fabianus en Sebastianus. Donderdag 21. H. Agnes. Vrijdag 22. H.H. Vincentius en Anas- tatius, 2e geb. Deus, qui salutis, 3e voor Kerk of Paus. Zaterdag 23. Mis van de 3e Zond. na Driekoningen, Tijdeigen, 2e geb. H. Raymundus, 3e H. Emerentiana, Credo, Pref. H. Drievuld. Evangelieverklaring 2e Zondag na Driekoningen. Het Evangelie van dezen Zondag toont ons den Christus zich openbarend aan het |oodsche volk door zijn eerste wonder. Sinds dien zou Hij zich nog door andere teekenen aan het Joodsche volk openbaren, daardoor zijn woorden bevestigend dat Hij was de Messias, de Zoon van God. Aangezien de won derbare verandering van water in wijn geschiedde op een bruiloftsfeest, biedt dit feit gelegenheid nog eens te wijzen JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio op de verhevenheid en heiligheid van het huwelijk. De Katholieke Kerk leert dat het huwelijk is de overeenkomst waardoor man en vrouw zich vereenigen in één ondeelbare levensgemeenschap tot voortplanting en opvoeding van het menschelijk geslacht. Toen God den mensch schiep, schiep Hij hen man en vrouw, gaf hun de neiging en het vermogen voort te blij ven bestaan in een hun gelijkende nakomelingschap. Hij zal echter de opvoeding der kinderen verzekerd zijn, wanneer man en vrouw vrijelijk ieder huns weegs kunnen gaan, zonder zich eerst door den huwelijksband verbon den te hebben? Van den beginne af is de huwelijks- overeenkomst een natuurlijke instelling Gods geweest en volgens de overleve ring der H. Kerk heeft Christus de echtvereeniging verheven tot een Sa crament om de dikwijls zware en moei lijke Plichten en offers aan de voort brenging en opvoeding der kinderen verbonden naar behooren te vervullen. Hoog en heilig is de taak der gehuw den wanneer ze, staande in den dienst van den Schepper, medewerken aan liet voortbestaan van het menschelijk geslacht, om welk doel te bereiken God de Heer den mensch neigingen ter bevrediging heeft ingelegd. Helaas, welk een verkrachting van Gods ver ordeningen en ontheiliging van het ver heven doel des huwelijks is het der halve wanneer man en vrouw het huwelijk ingaan enkel aangedreven door de booze begeerlijkheid met uitsluiting van het eerste en voornaamste doel des huwelijks. In plaats van de poort des hemels wordt het huwelijk dan het voorportaal van de hel. Hoevelen zijn daardoor reeds naar lichaam en ziel ten onder gegaan. Het Nco-malthusia- nisme is volgens de leer der H. Kerk een zware, wraakroepende zonde, recht streeks in strijd met het wezensdoel des huwelijks, een ramp waardoor ge- heele volkstammen dreigen ten onder te gaan. Geen staatsmacht en geen premiën-stelsel is bij machte daarin verandering te brengen, doch slechts één middel is er: dat de echtgenooten een hooge opvatting hebben van het huwelijk overeenkomstig de leer der Kerk en derhalve het huwelijk beschou wen niet als een middel van zingenot maar als een middel tot voortbrenging van evenbeelden en kinderen Gods. Dat de Katholieken onzer dagen het woord van den H. Paulus „het huwelijk zij in eere" wel behartigen, want reeds veel katholieke gezinnen schijnen door de besmetting van het Nieuw-Malthu- sianisme aangetast. Dat ze in hun moei lijkheden en zorgen vertrouwen op de genaden en bijstand van het Sacrament des huwelijks! De Internationale Bidweek. 18—25 Januari. En het zal worden één kudde, één herder. Joann. X:16. Wanneer we thans over de „inter nationale Bidweek" spreken, dan ver staan we elkander. Er is reeds veel over geschreven, en zoodoende is het nog slechts voor enkelen, dat we nieuws mededeelen met wezen en doel er van te verklaren. Slechts ter herinnering memoreeren we in 't kort, hoe ze tot hoofddoel heeft, de eenheid van alle menschen in Christus' Kerk af te smeeken en meer bijzonder bedoelt men de her- eeniging der Christenkerken. Door de Katholieken overgenomen 1910, was deze devotie uitgegaan in een toendertijd nog Anglikaansch geestelijke, |ames Paul Francis. Ze was gegroeid uit het diep doorvoeld ver langen, om de hopelooze veelheid en verdeeldheid der Protestantsche kerk genootschappen terug te voeren tot de eenheid, waaraan Christus Zijn Kerk wilde doen kenbaar zijn. Had immers de Heiland niet ge sproken van „Zijn Kerk" en geenszins van „Zijn Kerken"? Had Hij niet ge- IN ALLE LINIATUREN „NATIONAL" LOSBLADIGE BOEKEN. Allesovarkoop voo Amersfoort KANTOORBOEKHANDEL 4 F. A. TULP Bi Lingeitr. 65 to. Krommettr. TEL >26 sproken van één schaapstal en één herder? En had Hij niet op den avond, die aan Zijn lijden vooraf ging, ge beden met al de ontroering van een afscheidsverlangen„Vader, niet voor dezen de Apostelen alleen vraag Ik, maar voor al degenen, die door hun woord in Mij gelooven: opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij één zijn in ons, opdat de wereld geloove, dat Gij Mij gezonden hebt." „vraag Ik, bid Ik," zegt Christus. Willen zij, die zich Christenen noemen, hun eenheidsdrang een stap nader tot Je verwezenlijking brengen, dan heb ben ze niets minder te doen dan de Meester zelve: ook te beginnen met te bidden. In de diepe ondoorgrondelijkheid van God's raadsbesluiten heeft het ge legen, de wereld niet te verlossen zonder Christus: zoo ook heeft het aan Dengene, die door eigen kracht de ééne Zaligmaker aller menschen is, behaagd om in den Inister van Zijn verlossingswerk medehelpers te doen deelen. Christus heeft de toepassing en toe bedeeling Zijner oneindige verdiensten op de zielen der menschen mede af hankelijk gemaakt van menschelijke edewerking. Hij heeft gewild, dat ieder voor anderen bidden zou, voor allen, schrijft de Apostel Paulus aan Timotheus, omdat God in de eenheid van Zijn wezen alle menschen draagt en dus allen in Hem één zijn. Aan wien veel gegeven werd, van hem zal veel gevraagd worden. Met voorrechten houdt verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid gelijken tred. Welnu, welke verantwoordelijkheid drukt dan op de schouders van het katholieke volk: verantwoordelijkheid ir het lot onzer medemenschen. Zijn de natuurlijke orde de menschen op elkander aangewezen, in de boven natuurlijke orde geldt dit niet minder. Bovennatuurlijk egoïsme is evenzeer een onding, als gebrek aan gemeen schapszin in de natuurlijke orde. Bovennatuurlijke solidariteit is niet slechts een schoon idee, maar een werkelijkheid, die ons een taak oplegt. En die taak voor ons, heet denken aan anderen, voor anderen belang stelling hebben, anderen helpen, voor anderen bidden. En des te urgenter gaat deze worden, naarmate bij die anderen de behoefte aan onzen tus- schenkomst grooter is. Welnu de tee kenen zijn er, en alles wijst erop,dat breed ligt uitgestrekt een onafzienbaar veld v?.n menschelijken goeden wil, wachtend op de bevruchting door God's genade. Waar Christus ons het groote voor beeld gaf met voor de eenheid Zijner Kerk te bidden, daar hebben alle Christenen den Meester te volgen. Daarom is het zoo'n waar woord, dat van Protestantsche zijde geschreven werd: „De eenheid der Kerk kan alleen maar verkregen worden door een Kerk op de kniëen". Een Kerk op de kniëeneen gezamenlijk gebed van allen voor allen. De belangen der Kerk zijn op de eerste plaats een kwestie van gebed. Weldadig doet ons aan de geest, die er hing over het congres van Wester- sche en Oostersche Katholieken, ge houden in Augustus 1924 te Velehrad. „Bidden moeten we sprak daarbij de sluiting de Pauselijke Nuntius Mgr. Marmaggi bidden. De betreurenswaardige scheuring in de Kerk, het uit één geweven kleed van Christus, is een smaad aan God's liefde: al is ze dan ook meer een verueeldheid van harten dan van geesten. Laten we toch bidden! Het herstel van dien liefdebond is een groot wonder van geestelijke orde: een wonder, dat slechts door God ver leend zal worden aan wie er nederig en standvastig om smeeken." Daar is de weg aangewezen, dien we hebben in te slaan: slechts van het gebed en God's genade kan het herstel der eenheid van Christus' Kerk verwacht worden. Zoo staan we thans aan den voor avond van de Bidweek. Wij verwach ten medewerking, algemcene deelname. Van 18 tot 25 januari, vanaf het feest van St. Petrus' Stoel tot aan heffeest van St. Paulus' bekeering, bidde heel Katholiek Nederland, tezamen met de katholieken van andere landen en vele niet-katholieken hier en elders, de eenheid van Christus' Kerk. Wij zouden onze geloofsgenooten nog willen verzoeken om buiten het voorgeschreven gebed ook nog door andere gebeden de intentie der Bid week te steunen en gedurende die dagen meermalen ter H. Tafel te na deren; bijzonder om van den Zondag tijdens het gebedsoctaaf 24januari een dag te maken van algemeene H. Communie. De gedachte aan één en hetzelfde bovennatuurlijk leven, dat alleen door de H. Eucharistie toevloeit, zal een heel bijzondere beteekenis geven aan de intentie der Bidweek: de eenheid van Christus' Kerk. De Kerk. Een der klinkende frazen, waarmede en zoo al niet de geheele leer. dan toch zeker een groot aantal leerlingen der Katholieke Kerk waant omver te werpen, luidt: „Men moet van zijn tijd wezen." Maar is de Kerk dat dan niet? We vinden het juist zoo bewonde renswaardig in de Katholieke Kerk, dat zij, hoewel haar stichtingsdag in het verre verleden ligt, toch tot op den huldigen dag zoo van haar tijd is en blijft. Het is gezegd en nog wel eens her haald dat de Katholieke Kerk den vdöruitgang van menschelijke kunst en wetenschap belemmert, tenminste dezen weinig steunt en bevordert. Derhalve is zij niet van haar tijd. Maar de werkelijkheid is anders. De Kerk houdt nog altijd, dat de onwetendheid de moeder is van alle dwalineen. De Kerk heeft trouwens geen enkele reden om de wetenschap te vreezen, integendeel, tal van beweegredenen om ze te beminnen. Immer toch bleek, dat hoe meer de wetenschap vooruit ging, zij steeds meer bewijzen leverde voor de waarheid der goddelijke Open kring. Maar de Kerk is een beletsel voor de vrijheid der wetenschap. Sprak prof. Eerdmans niet van „geestelijke knecht schap, waarin men gevangen is?" Aan vrijheid der wetenschap wordt echter vaak een geheel averechtsche beteekenis gegeven. Vrijheid der we tenschap zal toch wel niet kunnen beteekenen vrijheid om zich tegen de zekere waarheid te keeren. Wijl weten een erkennen der waarheid is, zou in dat geval de wetenschap zichzelf ver loochenen. Evenmin kan de beteekenis er van zijn, dat de wetenschap vrij is om als waar te erkennen, wat inderdaad valsch is, of omgekeerd als valsch te beschou wen, wat in werkelijkheid waar is. Dat nu de Kerk zich verzet tegen een onredelijke vrijheid der weten schap, die geen enkelen band duldt, geen autoriteit erkent, kan bezwaarlijk als een bewijs gelden, dat zij achterlijk, niet van haar tijd is. Dat echter de Katholieke Kerk, waarvan Paus Leo XIII schreef, dat zij gaarne en met vreugde alles ziet, wat bijdraagt om den gezichtskring der wetenschap te verruimen, de redelijke vrijheid der wetenschap belemmert, kan alleen be weerd worden door hen, die wellicht nooit een bladzijde van de ware ge schiedenis der Kerk gelezen hebben. Veranderd inzicht. Ds. W. Banning, een socialistische predikant, schreef dezer dagen, dat het volkomen begrijpelijk is zoo ouders voor hun kinderen godsdienstig boven neutraal onderwijs verlangen. „Wanneer men van godsdienstige zijde opkomt voor een onderwijs, dat door het geloof wordt bepaald, berust dat volgens hem, le op de overtuiging, dat de godsdienstige sfeer noodig is voor de ontplooiing van de geestelijke krachten van het kind2e, op de be geerte, om aan het kind datgene mee te geven op de levensweg, wat men zelfs als het allerbeste belijdt; 3e, op de overtuiging, dat men het allerbeste n eigen leven niet kan en niet mag duurt nog slechts korten tf]d 1 Ziet de Etalage met extra lage prijzen in Bouclé, Axminster en Tapis Beige Karpetten. Pracht massief Eiken Slaapkamer bestaande uit Spiegelkast, Waschkast met marmer blad en opzet, Ledikant, Nachtkastje, Tafel en 2 stoelen thans f 139.00 Wollen Dekens voor extra lage prijzen. Salon Ameublement bestaande uit 2 Crapauds en 4 Eiken Stoelen met prima wollen moquette f 89.00 K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenstlaan 10 - Amersfoort UW ADRES voor Complete Meubileering wegstoppen, maar dat het ons persoon lijke leven en werk heeft tedoordringer.". Ds. Banning bestrijdt het beginsel der „Paedagogische neutraliteit", meent ,dat het grove deel der arbeidende klasse, dat godsdienstig onderwijs voor zijn kinderen eiste, van zijn kant on voorwaardelijk gelijk heeft. Ik neem het standpunt onzer tegenstanders naar zijn ideaal en bedoeling. Dan hebben zij onvoorwaardelijk gelijk, wanneer zij het geloof, dat hun een troost er een kracht is „in leven en in sterven' willen meegeven aan hun kinderen zij hebben gelijk, wanneer zij al het andere dat noodig is voor het leven in de maatschappij, dienstbaar maken aan wat voor hen het hoogste goed is. Wij vergissen ons in onze partij telkens omtrent de beteekenis, die het geloof voor deze menschen heeft. De oorzaak hiervan ligt hier in het besef, dat de allerbeste levensbagage niet mag worden prijsgegeven. Het blijkt nu, dat men in socialis- tischen kring eenig oog gaat krijgen voor de juiste fundeering van het veel gesmade „sectarisme", dat eigen scho len en eigen vereenigingen wil hebben. Ook in Liberalen kring spreekt zich reeds hier en daar in dezen geest uit. Bijvoorbeeld de „Avondpost", die verklaart het met de strekking van Ds. Bannings woorden eens te zijn. „Wij zijn van oordeel" aldus het liberale blad „dat de ontwikkeling van de toestanden en de ideeën het gelijk meer en meer aan de zijde der voorstanders van het bijzondere (uitgesproken gods dienstige) lager onderwijs. En wij zien er niet tegen op, dit ronduit te er kennen Het oude ideaal der openbare school verbleekt". DE PEN voor Uw leven mam Onbeperkte garantie Mi Lanqestraat 84 Telef. 528 der medewerking der soc.-dem. on doenlijk is. Hugenberg daarentegen wil de soc.-dem. verpletteren, daarbij geholpen door den wassende nationalis- tischen invloed. Daarom zag Hugenberg thans zijn kans schoon om zijn slag te slaan en Brüning een nederlaag toe te brengen. In Duitsehland. Het plan van dr. Brüning om Rijks president Von Hindenburg door alle Sartijen te laten herkiezen is door de uitsch-Nationalen en Nationaal-Socia- listen verworpen. Het is een oude politieke strijd tus- schen Brüning en Hugenberg, die hier als beslissende factor in het geding is geweest. Hugenberg, de millionair, eigenaar ui de grootste Duitsche dag- en week bladen, eigenaar ook van het Ufa- bioscoopconcern, derhalve machtig leider der publieke opinie, is een der onverzoenlijke keizersgetrouwe Duit sche conservatieven, die het nooit hebben kunnen verkroppen, dat Duitschland in 1918 een republiek is geworden. Brüning daarentegen is een man van den nieuwen tijd, zeer democratisch en bereid de moderne politieke ontwik keling te nemen zooals ze is, overtuigd van de onmogelijkheid van terugkeer der oude tijden en van het noodlot tige eener conservatieve politiek. Brüning begreep dat regeeren zon- Binnenland Drinkt meer melk. Kunnen nu onze machtige zuivel- organisaties, boerenbonden, enz. niet eens een flinke reclame organiseeren voor het gebruik van melk en boter! Wanneer men per hoofd in ons land eens twee Liter melk per week, dus ongeveer een kopje per dag meer ging drinken, dan zou dat 'n raeer-verbruik worden van ruim 728 millioen Liter Melk. Wat gelijk staat met de gemiddelde productie van ongeveer 242.600 koeien, dus nog ruim 8700 koeien meer dan er in geheel Noord-Brabant en Noord- Holland tezamen gehouden worden! Zou het nou niet mogelijk zijn, om de menschen tot het drinken van slechts één enkel kopje melk meer per dag te brengen?! We spreken maar niet eens over karnemelk-gebruik. Maar om bij de melk te blijven weten onze menschen voldoende, dat een groote kop melk nog geen drie centen kost! ja berekend tegen een prijs, welke onze boeren er voor krijgen, nog geen anderhalve cent? En kent men de voedingswaarde? Melk is toch een gezond en vol'edig voedingsmiddel Hoe zouden onze melkveehouders geholpen zijn, wanneer het binnenland- sche verbruik van melk eens toenam op bovengenoemde wijze. Hier hebben we niet te maken met tariefmuren, vrijhandel en meer dingen, waar de meesten wel geen verstand van hebben, maar waarvan ze de ge volgen wel degelijk in hun bedrijf zullen voelen. We dachten nog verder en vroegen ons af, of onze boeren b.v. in deze slechte tijden, nu ook zelf eens een glas meik dronken op hun vergade- jen, markten enz. '.ij geven toch zeer zeker wel het voorbeeld? 'n Brouwer drinkt ook geen melk als hij zijn zaken gaat bespreken, dus 'n boer zal ook wel geen drinken!?

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1