Heden Etaleeren wij
A. H. v. Nieuwkerk n.v.
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en
Omstreken
KANTOORBOEKEN
Eversharp-Wahl
Fa. H. Elzenaar
PUROL
I elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f t.00. Buiten Amersfoort 1.10
Dc €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drokkeri] Langegricht 28 te Amersfoort - Telefoon 514
Vijf en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Fost-glro no. 44254
Vrijdag 29 Jan. 1932 - No. 85
Vaderlandsliefde bestaat niet hierin,
dat men weet te sterven voor zijn land,
maar dat men weet te leven voor zijn
land. Vaderlandsliefde bestaat niet
alleen In tijden van gevaar, maar
In tijden van veiligheid. Vaderlandsliefde
bestaat niel in opgewondenheid, maar
in kalme toewijding.
Epistel en Evantfelle.
Zondag genoemd Sexagesima.
Les uit den tweeden brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinlhiërs
XI, 19—XII, 9.
Broeders I Gaarne verdraagt gij on-
wijzen, daar gij zelf wijs zijtImmers
verdraagt gij het, als iemand u in sla
vernij brengt, als iemand u verslindt,
als iemand u aantast, als iemand zich
verheft, als iemand u in het aangezicht
slaat. Als oneer zeg ik het, als waren
wij zwak geweest onder dit opzicht I
Waarop iemand durft roemen (in on
wijsheid spreek ik) daarop durf ik het
ook. Zijn zij Hebreën, ik ookzijn zij
Israëlieten, ik ook; zijn zij Abraham's
geslacht, ik ook; zijn zij dienaars van
Christus, (als een onwijze spreek ik)
ik ben het meerdoor zeer veel arbeid,
door gevangenissen overvloediger, door
slagen boven mate, door doodsgevaren
menigmaalVan de Joden heb ik vijf
maal de veertig min één ontvangen
driemaal ben ik met roeden gegeeseld
ééns ben ik gesteenigddriemaal heb
ik schipbreuk geledeneen nacht en
een dag heb ik in de diepte der zee
doorgebracht. Door menigvuldige rei
zen, door gevaren op rivieren, gevaren
van roovers, gevaren van mijn eigen
volk, gevaren van de heidenen, ge
varen in de stad, gevaren in de woes
tijn, gevaren op zee, gevaren onder
valsche broedersdoor arbeid en kom
mer, door veel nachtwaken, door hon
ger en dorst, door menigvuldig vasten,
door koude en naaktheid. Behalve
hetgeen van buiten komt, mijne dage-
lijksche bekommernis, de bezorgdheid
voor alle de gemeenten. Wie wordt
zwak, zonder dat ik zwak worde Wie
wordt geërgerd, zonder dat ik brande
Indien er geroemd moet worden,
dan zal ik op mijne zwakheden roemen.
God en de Vader onzes Heeren Jesus
Christus, die gezegend is in eeuwig
heid, weet dat ik niet lieg. Te Damas-
kus bewaakte de stadhouder van den
koning Aretas de stad der Damasceners
om mij gevangen te nemenen door
een venster werd ik in eene mand
over den muur nedergelaten en ont
snapte aldus uit zijne handen.
Indien er geroemd moet worden (het
heeft wel geen nut), dan zal ik komen
op gezichten en openbaringen des
Heeren. Ik ken eenen mensch in
Christus, die, veertien jaren geleden,
óf in het lichaam, ik weet het niet;
óf builen het lichaam, ik weet het niet
God weet het; weggevoerd is ge
worden tot in den derden hemelen
ik weet dat die mensch óf in het
lichaam óf buiten het lichaam, ik weet
het niet; God weet het; wegge
voerd is geworden in het Paradijs en
geheimvolle woorden gehoord heeft,
die het geen mensch geoorloofd is te
spreken. Wegens den zoodanige zal
ik roemenmaar wegens mij zeiven
zal ik niet roemen, tenzij op mijne
zwakheden. Want ook indien ik zoude
willen roemen, ik zou geen dwaas zijn,
daar ik de waarheid zou zeggen maar
ik laat het, opdat niemand mij schatte
boven hetgeen hij in mij ziet of van
mij hoort. En opdat de verhevenheid
der openbaringen mij niet trotsch make,
is mij een prikkel mijns vleesches ge
geven, een engel van Satan om mij
in het aangezicht te slaan. Weshalve
ik den Heer driemaal heb gebeden,
dat die van mij wijken mocht; maar
Hij zeide tot mij Mijne genade is u
voldoende, w. nt de kracht wordt in
zwakheid volkomen. Gaarne zal ik dus
op mijne zwakheden roemen, opdat
de kracht van Christus in mij wonr
EVANOELIE
volgens den H. Lucas; VIII, 4-15.
In dien tijd, toen eene groote menigte
samenkwam en uit de steden tot |esus
toesnelde, sprak Hij in eene gelijkenis
Een zaaier ging uit om zijn zaad te
zaaien. En terwijl hij zaaide, viel een
gedeelte langs den wegen het werd
vertreden, en de vogelen des hemels
aten het op. En een ander gedeelte
viel op de rotsen opgeschoten zijnde,
verdorde het, 'ómdat het geene vochtig
heid had. En een ander gedeelte viel
tusschen de doornenen de doornen,
die tegelijk opkwamen, verstikten het.
En een ander gedeelte viel in de goede
aarde, en het schoot op en bracht
honderdvoudige vrucht voort. Dit zeg
gende, riep hijDie ooren heeft om
te hooren, dat hij hoorei
Zijne leerlingen nu vroegen Hem,
wat dit voor eene gelijkenis was. En
Hij zeide hunAan u is het gegeven
de verborgenheid van het Rijk Gods
te kennen, aan de overigen echter in
gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien,
en hoorende niet verstaan. Dit nu is
de gelijkenis: Het zaad is het woord
Gods. En die langs den weghet zijn
degenen, die hooren daarna komt de
duivel en neemt ;het woord weg uit
hun hart, opdat zij niet, geloovend,
zalig worden. En die op de rots: zij,
die, na gehoord te hebben, het woord
met vreugde aannemenmaar zij heb
ben geene wortelszij gelooven voor
een tijd, en ten tijde van beproeving
vallen zij af. En wat tusschen de
doornen vielhet zijn degenen, die
gehoord hebben, maar door bekom
meringen en rijkdom en vermaken des
levens worden zij gaandeweg verstikt,
en brengen geene vrucht voort. En
wat in de goede aardehet zijn de
genen die, het woord gehoord heb
bende, het in een goed en best hart
bewaren en vrucht voortbrengen in
lijdzaamheid.
JOH. DE HEER
VARKEN8MAKKT TEL. 1309
AMERSFOORT
Piano's - Orgels - Radio
ALLEEN BETERE MERKEN.
IN ALLE LINIATUREN
„NATIONAL" LOSBLADIGE
BOEKEN-
Alloenverkocn voo Amersfoort
KANTOORBOEKHANDEL
F. i\. TULP|m
Langestr. 66 to. KroinoiMtr. TEL 324
onvruchtbaar laten?
Voorzeker groot is het getal van hen
waarvan de Zaligmaker zegt, „dat wat
tusschen de doornen valt, zijn zij die
nadat zij het woord gehoord hebben,
door de bekommernissen, rijkdommen
en wellusten des levens gaandeweg
verstikt worden en geen vrucht doen
rijpen".
Onderzoeken we ons zeiven eens
hoe het komt, dat terwijl het Woord
Gods reeds zoo dikwijls aan ons is
verkondigd, het tot nu toe zoo weinig
vrucht heeft gehad. Zijn we wellicht
ook van het get?l, dat door Jezus bij
een harden weg, een steenrots of doornen
vergeleken wordt? Trachten we dan
van ons hart te maken een goede aarde,
door ons hart te onthechten aan aard-
sche goederen, aardsche eer en groot
heid, en het te richten op Ood, het
Hoogste Goed, bereid om uit liefde
tot Hem offers te brengen. Dan zal
ons leven een verdienstelijk en welbe
steed leven worden, dan zullen we
behooren tot hen, waarvan Jezus zegt
„wat in de goede aarde valt, dat zijn
zij, die het Woord Gods met een goed
en oprecht hart hooren en bewaren en
vrucht dragen in lijdzaamheid".
Liturgische Kalender.
Week van 31 Januari—6 Febr.
Zondag 31. Sexagesima, Tijdeigen,
Mis Exurge, 2e geb. H. Petrus Nolascus.
Prefatie H. Drievuldigheid.
Maandag 1 Febr. H. Ignatius. Fr.
Z. Z. Eustochium enz. 2e geb. H. Ig
natius.
Dinsdag 2. Maria Lichtmis, Feest
eigen, Credo, Pref. v. Kerstmis.
Woensdag 3. H. Blasius, 2e geb.
A cunctis, 3e naar keuze.
Donderdag 4. H. Andreas Corsini.
Fr. H. Jozef v. Leonissa, 2e geb. H.
Andreas.
Vrijdag 5. H. Agatha.
Zaterdag 6. H. Titus, 2e geb. H.
Dorothea, 3e geb. voor den Paus.
Evangelie verklaring
Zondag Sexagesima.
Op aandringen van Zijn leerlingen
heeft de Zaligmaker zelf een verklaring
gegeven van de gelijkenis. De Zoon
Gods is de zaaier, die uitgegaan is om
het zaad van zijn woord uit te strooien
in de harten der menschen en dit nog
dagelijks doet in zijne Kerk door den
mond zijner priesters. Onderzoeken we
dan bij ons zeiven in welke aarde het
zaad van Gods woord onder
zaaid wordt, om te zien of het ook
vruchteloos voor ons verkondigd wordt
of dat wij er vruchten uit trekken.
Behooren we tot degenen die het
woord Gods minachten en niettegen
staande Gods duidelijke voorschriften
leven volgens de beginselen dezer
wereld? „Een deel van het zaad viel
den weg en werd vertreden."
Het zaad kon zelfs den bodem niet
indringen. Sluiten ook wij misschien
niet onze ooren voor de leer van
Christus en Zijne Kerk om te leven
volgens eigen inzichten en verlangens?
Behooren we tot degenen, die Gods
woord wel aanhooren en er behagen
in hebben, die zelfs tot goede
nemens gebracht worden b.v. oi
baar en zuiver te leven, zachtmoedig
te zijn of mildadig jegens de armen,
maar die deze voornemens niet uit
voeren, omdat bij de minste bekoring
deze heilzame gedachten weer verdwij
nen? Dan zijn we als de steenrots
waarop het zaad wel ontkiemt maar
door de aanhoudende hitte der zon en
uit gebrek aan vochtigheid verdroogt
en sterft.
■Of behooren we wellicht tot hen,
die het woord Gods met vreugde aan-
hooren en het aannemen maar door de
I overtollige bekommeringen over aard-
,sche zaken en vooral door de zucht I
naar ijdele vermaken het Woord Gods'
Liefde en eenheid.
Er moet liefde wezen ten einde op
nieuw te bezielen wat verflauwd is,
om de wilskracht van den uit stof en
geest gevormden mensch weder te sta
len. En eenheid, teneinde de ernstige
vragen, welke evenzeer de regeerings-
kabinetten als alle klassen der samen
leving bestormen, tot een gelukkige
oplossing te brengen.
Want als degenen, welke iets gevoe
len voor den nood der tijden, niet eens
gezind samenwerken, dan valt de uit
slag van den strijd, die thans de klas
sen verdeelt, gemakkelijk te voorspel
len.
Misschien bestond er nooit een tijd,
waarin de godsdienstige eenheid zoo
noodzakelijk was aan Europa als de
eeuw, welke het zwerven en zoeken,
't koortsachtig gewoel van het thans
levende geslacht aanschouwt.
Eenheid van godsdienst toch, zou
alleen bij machte zijn, eenheid van
handelen te schenken aan hen, die de
oplossing der vraagstukken, welke de
volkeren beroeren, met loffelijke gezind
heid ter harte nemen.
Het spreekt intusschen vanzelf, dat
deze eenheid alleen duurzaam zou ge
waarborgd wezen onder de hoede van
den godsdienst, welke boven alle an
dere en met volle recht de godsdienst
der liefde genoemd wordt.
Terwijl dan de feiten steeds luider
roepen, dat de moderne beschaving
zich slechts ontwikkelt met opoffering
der voorwaarden van liefde en een
heid, waarom nog langer van haar
iets verwacht, wat zij redelijkerwijze
niet geven kan Hoe men de zaak ook
beziet en overdenkt, er is slechts één
beslissende oplossingTerug naar den
oorsprong der liefde en eenheid, terug
naar de Bron, waaruit der maatschappij
waarachtig leven toewelt, terug
Christus!
Kerknieuws
Het sprookje van de Rozenkrans.
Daar waren er eens velen.'
Daar was eens
Zoo beginnen alle sprookjes!
Maar wat we nu vertellen gaan, is
gedeeltelijk een sprookje, gedeeltelijk
werkelijkheid. En wat daarvan werke
lijkheid is, is minder goed.
Daar waren eens twee menschen,
die gingen naar de kerk. Naar de kerk,
toen er Octoberlof was met rozenkranr
gebed. En toen de dienstdoende priester
den rozenkrans begon voor te bidden,
haalde de eene mensch ook den ro
zenkrans voor den dag en begon met
Iden priester mee te bidden. Maar
I andere mensch nietdie haalde het.
kerkboek voor den dag en begon uit
het kerkboek te bidden, terwijl de heele
kerk met den priester den rozenkrans
meebad! En die tweede mensch bad
uit het kerkboek de misgebeden.
Dal is heeiemaal mis, zei de andere
mensch, dfe d'r naast zat. De rozen
krans Is nu aan; ge moet nu den
rozenkrans bidden,
tn dat was zeer juist.
En dat is het eerste sprookjeeen
echt sprookje, want d'r zal wel niemand
zoo dom zijn, om de misgebeden uit
zijn kerkboek te gaan bidden, als de
rozenkrans aan is gedurende het Oc
toberlof!
Maar nu komt het andere sprookje,
dat, helaas, maar al te zeer werkelijk
heid is.
Daar waren eens heel veel men
schen die gingen naar de kerk. Naar
de kerk, toen het H. Misoffer des Zon
dags werd opgedragen, het Offer van
aanbidding, van dank, van smeeking
en verzoening. Het offer, dat door den
onzichtbaren Christus, als het Hoofd
der geheele katholieke kerk, door den
priester in naam van alle geloovigen,
aan God wordt opgedragen. Het is
m, dat de priester zegt: Oremus,
wij allen bidden, het is daarom
dat de priester zegt: offerimus tibi
Dominewij allen offeren U den Kelk
ophet is daarom, dat de misdienaar
in naam en in de plaats van geheel
het verzamelde en aanwezige volk ant
woordt; enz. enz.
Welnu, daar waren eens heel veel
menschen, die toen naar de kerk gingen
en van die heel veel menschen
waren er veel, die zoo maar wat
stonden te kijken en te gapen, met de
pet of hoed in de hand;
waren er veel, die zoo n
stonden te kijken en te gapen, en
misschien aan d'r vingers baden
waren er veel, die aan den rozenkrans
baden, terwijl de Mis aan was;
waren er veel, die uit het kerkboek
baden litanieën en gebeden voor den
Zondag en allerlei andere gebeden, die
met de Mis in geenerlei verband stonden;
waren er dus allen te samen heel veel,
dié met de Mis en de Misgebeden en
den priester eigenlijk weinig of niets
schenen hebben uit te staan en enkele
uiterlijke handelingen (staan bij het
Evangelie, op de borst kloppen bij de
ophelfiing) deden, waardoor ze toonden
met het H. Offer mee te leven.
En loch:
Als de rozenkrans aan is, vindt ge
het heel natuurlijk, dat allen den ro
zenkrans meebidden, die in de kerk
zijn. Welnu dan,
er is duizendmaal meer reden om
de Mis met den priester mee te bidden,
wanneer de Mis aan is!
Omdat de Mis de gezamenlijke H.
Offerhandeling is en het gezamenlijk
gebed van Christus, de H. Katholieke
kerk, van priester en volk ter eere van
en tol de H. Drieeenheid.
Goed, zegt ge, ik ben bekeerd. Ik
behoorde tot nutoe ook tot die heel
veel, die zich eigenlijk weinig van den
priester en het H. Offer aantrokken en
zoo maar mijn eigen weg ging en deed,
wat ik graag deed, en niet met Onze
Moeder de H. Kerk meebad maar
wat moet ik dan in het vervolg doen?
Met de H. Apostelen zeg ik tot u
Heer leer ons, leer mij bidden.
En dan zeg ik u dit:
Bidt in ieder geval uit een goed kerk
boek de misgebeden, die daar in staan.
Bid niet aan depet. bid niet aan
vingers; bid r.iet aan den ro
zenkrans, want dat geeft ook zeer, zeer
veel aanleiding tot verstrooiing, maar
bidt ten minste uit een goed kerkboek
de misgebeden.
En wat het beste is?
Het beste is, uit een misboek met
den priester dezelfde misgebeden mee
te bidden.
Want:
Het misboek is het beste gebedenboek:
het bevat deh kostbaren schat van
uitstekende gebeden, niet door een
particulier, maar door de H. Kerk zelf
samengesteld, om de vernieuwing van
het Calvarie-offer te omkransen.
Het misboek is een catechismus, want
in de 52 Zondagsepistels en Evangelies
hebben wij den korten inhoud van de
katholieke leer.
Het misboek is een bijbel
gewijde geschiedenis: de Evangelies
der Zon- en feestdagen brengen ons
voor den geest de voornaamste ge
beurtenissen uit het leven van Jezus,
Zijn schitterende wonderwerken en Zijn
voortreffelijke gelijkenissen.
\- -2Q Modellen Dressoirs voor
Spotprijzen I
Massief Eiken Dressoir met Spiegel
f25.80
Pracht Dressoir met groote ovale
Spiegel f43.60
Ziet onze Etalages!
2 Fauteuils en 4 Stoelen met
Moquette f27.80
Theemutsen 39 cent
K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenst.laan 10 - Amersfoort
UW ADRES voor Complete Meubileering
Goed, zegt ge, maar kan ik wel da
delijk den weg in dat misboek vinden?
Me dunkt, 't zal in den beginne zeker
tor me eengesloten boek zijn.
Ziedaar een ware openhartige en
tegelijktreurige bekentenis, dat
het misboek, het eigenlijke boek der
kerk, dus: het eigenlijke kerkboek een
gesloten boek is voor u. En voor zeer
vele geloovigen, helaas.
Maar om aan die zonder twijfel
beginmoeilijkheden tegemoet te komen,
om u op een gemakkelijke manier
wegwijs te makenom elk hinderlijk
opzoeken te voorkomen, daarom worden
er tegenwoordig eiken Zondag en op
de groote Christelijke feestdagen kleine
boekjes uitgegeven:
Bron
Christelijken geest
geheeten, waarin telkens de volledige
Misgebeden van dien dag, achter el
kaar staan afgedrukt, juist zooals de
priester ze aan het altaar bidt.
Prachtig, zegt ge, die wil ik wel
hebben. Waar zijn die te krijgen? En
hoeveel kosten ze?
Wanneer ze u in de parochie worden
verstrekt, hetzij aan de kerkdeur, hetzij
in de kleine boekenstalletjes in het
voorportaal der kerk, hetzij ze worden
rondgebracht, bestel ze dan daar.
Zijn ze niet in de parochie verkrijg
baar, dan kunt ge u rechtstreeks abon-
neeren bij de N.V. Gooi en Sticht,
Hilversum, vanwaar u dan geregeld
iedere week die boekjes worden toe
gezonden.
Oremus cum Sancta Ecclesia Dei
laten we samen bidden met de H. Kerk
van God!
lederen Zondag:
zooveel centen voor sigaren
zooveel centen voor sigaretten
zooveel centen voor andere ontspan
ning.
Maar dan ook
enkele centen voor zoo goed moge
lijk uwen voornaamsten wekelijkschen
plicht ten opzichte van de H. Drie
eenheid te vervullen.
Ende Zondagsche heiliging is de
zegening van de heele week!
Zaaier.
R. K. Jeugdwerk.
Voor het werk voor de vrouwelijke
rijpende jeugd in het Aartsbisdom zijn
twee panden aangekocht met de be
doeling deze geheel ter beschikking
te stellen voor het centrale werk van
de K. J. V. en Kt J. M. overeenkomstig
de jongste bisschoppelijke beslissingen
over het jeugdwerk.
DE PEN voor Uw teven
mmi Onbeperkte garantie
Langestraat 84 Telef 528
de villa „Columbia" te Bussum,
die bestemd wordt tot buite.iceio-um
voor het meisjeswerk en wel m< i een
dubbel doel, n.l. om te dienen tot
vacantieoord voor de aangesloten leden
en tegelijkertijd dienstbaar zal wrden
gemaakt tot het organiseeren van cur
sussen ter opleiding van hulpleidster
voor de K. J. V. en de K. J. M.
Aan den koop van deze panden was
voorafgenaan de oprichting van de
„Stichting Margaratha Sinclair" te
Utrecht, van wier doel in artikel II van
de stichtingsacte o.a. wordt gezegd,
dat zij nastreeft het oprichten en in
stand houden van gebouwen ter huis
vesting van vaste leidsters voor jeugd
werk en voor socialen arbeid ter op
leiding van hulpjeugdleidsters, tot het
organiseeren van cursussen, van ver
schillende standen, inzonderheid
voor het arbeidende meisje tot het
vestigen van een voorlichtingsdienst,
van een secretariaat en een materialen-
depot voor het vrouwelijke jeugdwerk,
alles om daardoor het godsdienstig,
zedelijk en maatschappelijk belang te
dienen".
Als stichters van deze instelling traden
Pastoor Wiegerinck te Bussum
Ir. Th. van Schaik, te Arnhem: Fr.
Schoenmaker te ZwolleH. Dreesmann
Jr., te Utrecht; E. v. d. Zande, te
Utrecht en Mr. Steenberghe te Utrecht
St. Alfonsus-Retraitenhoia
èe Amersfoort.
In het jaar 1931 werden in het St. Al-
fonsus-Retraitenhuis aan de Barchman-
Wuytierslaan te Amersfoort gehouden
82 retraiten waaraan 4631 personen
deelnamen. In 1930 waren er 4504 in
81 retraiten.
Van de 82 gehouden retraiten waren
er 48 voor mannen en 34 voor vrouwen.
Aan de gespecificeerde lijst ontleenen
wij de volgende gegevens omtrent het
aantal deelnemers aan retraiten uit de
parochiën van Amersfoort en omstreken.
Amersfoort: O. L. Vr. 70; St. Ans-
fridus 93; St. Franc. 56 en St. Hen-
ricus 17; totaal 236.
Achteveld 11, Baarn 61, Barneveld
3, de B'ldt 7, Bilthoven 4, Eemnes 18,
Hamersveld 14, Hoogland 2', Hoog
st uw. jvuKunMB. Ilanderveen 12, Maarn 6, Nijkerk 6,
Vooreerst is aangekocht een heeren- Soest 53, Soesterberg 2, Zeist 54.
huis, Maliebaan 16, Utrecht, dat zal
worden ingericht als centraal secreta
riaat van het meisjeswerk en tegelijker- I
tijd zal dienen tot internaat voor die-
genen, die als vaste leidsters aan het
werk zullen worden verbonden. Ver-
volgens werd de beschikking gekregen